۱۰ اسفند ۱۴۰۱
۱۰ اسفند ۱۴۰۱
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین آقام
همه میرن تو میمونی برام...
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
صوت جلسه دوم.mp3
6.68M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سیزدهم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :دوم و پایانی
🔰دعای سیزدهم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع)
☑️ موضوع اصلی :فِی طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی:دعای آن حضرت در طلب حوائج از خدای متعال
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد #مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
حکمت 13-إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا ….mp3
2.68M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
🌱🌱🌱
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳ (کلمات قصار)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
حکمت 191 نهج البلاغه.mp3
4.6M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۱۹۱ (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 190.mp3
8.46M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۹۰)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 22.mp3
11.98M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۲۲)
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
#آدینه_های_امید 19
#میلاد_منجی
🔅🔅🔅
📌اسرار انتظار
🔹يکي از مفاهيمي که همواره به تفکر مهدويت همراه بوده، مفهوم انتظار است، به گونه اي که اين دو مفهوم چنان با هم آميخته شده اند که جدا شدني نيستند و نمي توان يکي را بدون ديگري تصور کرد و ادارک يکي، به ديگري سرايت مي کند. از اين رو، لازم است براي حفظ سلامت مجموعه تفکر مهدوي، معناي صحيح انتظار و بخشي از اسرار آن را بيان کنيم:
☑️1- اميد و پايداري و سرزندگي که غيبت در دل مؤمنانِ مستضعف بر مي انگيزد.
☑️2- ايجاد ترس در دل دشمنان و ربودن خواب از چشم آنان؛ از آنجا که آن حضرت از جايي که آنها فکرش را نمي کنند، به سراغشان مي آيد و خداي تعالي فرموده: (يحْسَبُونَ كُلَّ صَيحَةٍ عَلَيهِمْ؛ هر فريادي از هر جا بلند شود، بر ضدّ خود مي پندارند). (1)
☑️3- هوشياري حدّاکثري و آمادگي کامل در توده هاي مردمي نسبت به امام و پيشواي خود، از راه آراسته شدن به اخلاق اسلامي، بر اساس راه و روش اهل بيت عليهم السلام.
☑️4- وعده به پيروزي و تهديد به شکست، بشارت دادن و بيم دادن؛ انتظار نيز همين ترس و اميد را براي توده هاي مردم به دنبال دارد؛ زيرا فرهنگ مهدوي داراي بُعد اميد بخشي و هشدار دادن به عموم مردم است.
☑️5- در انتظار، اشاره اي به سنّت زندگي در سايه تنازع بقا است، که خداي تعالي فرمايد: (وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ؛ و اگر خداوند بعضي از مردم را به وسيله بعضي ديگر دفع نکند، دِيرها و صومعه ها، و معابد يهود و نصارا، و مساجدي که نام خدا در آن برده مي شود، ويران مي گردد).(2) زيرا از ويژگي هاي و شؤون عالم دنيا، تزاحم و تنازع است و از همين رو، جهان مادّه را عالم تنازع ناميده اند و حرکت و سير از مبدأ تا نهايت، به وسيله آن تنظيم مي شود و جهان در حرکت خود به سوي اين هدف و غايت که به مقتضاي تفکر مهدوي، حکومت شايستگان است، حرکت مي کند و مادام که ما در اين چرخه هستيم، با پديده ي انتظار زندگي مي کنيم که آرزوي تبديل فرهنگ به فرهنگ و زندگي به زندگي و هدف به هدف است؛ حالتي که طرفِ مقابلِ آن، يأس و نااميدي است.
🔹کسي که انتظار را از دست بدهد، با نااميدي زندگي مي کند و کسي که با انتظار زندگي کند، يأس را شکست داده است.
🔹انتظار مقوله اي دو طرفه است و بهترين کسي که مي تواند به لحاظ شخص و برنامه، طرف اين انتظار واقع شود، حضرت مهدي موعود عليه السلام است و بين مقوله انتظار مهدوي و مبناي قرآنيِ (إِنّا لِللهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعُونَ؛ ما از آن خداييم؛ به سوي او باز مي گرديم) هيچ برخوردي نيست.
🔹 به عبارت ديگر: جامعه انساني ناچار از تکامل است و اوج اين تکامل در ظهور حضرت مهدي عليه السلام تجلّي پيدا مي کند؛ دوران حضرت مهدي عليه السلام دوران کمال انسانيت بشر است و امّت همواره چشم به راه اين تکامل بشري است و براي تحقق اين هدف در مسير خود به پيش مي رود. بنابراين، آن حضرت نه تنها از کار نيفتاده، که نقش آماده سازي را بر عهده دارد.
🔹با اين بيان روشن مي شود: انديشه مهدوي با گنجينه عقيدتي، فرهنگي و انساني که براي تکامل بخشيدن به بشر و بالا بردن او به سوي سعادت و صلاح و عدالت با خود دارد، بشريت را به سوي خود جذب مي کند و زبان او، زبان عام است که همه اديان آسماني را به سوي خود مي کشد؛ پس انديشه اي انحصاري و مختص به مذهب حقه ي شيعه نيست.
🔹 نتيجه مي گيريم که: انسان مؤمن و امّت مؤمن بايد به هدفي ايمان داشته باشد و براي آن فداکاري کند؛ البته به شرطي که آن هدف ممکن بوده و رسيدن به آن صحيح باشد، و اين معناي انتظار فرج است.
🌷🌷🌷
پي نوشت ها :
1- منافقون: 4.
2- حج: 40.
منبع مقاله :
اشکوري، احمد؛ (1390)، مباني اعتقاد به مهدويت، کاظم حاتمي طبري، قم: مسجد مقدس جمکران، چاپ اول
📘پایگاه جامع مهدویّت
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
#حدیث_زندگی
📌موقعیت های غیر ساکن
🔰حق داران کم نیستند!
🔰باج گیر نباشیم!
🌱🌱🌱
🔹رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
"مَنْ مَطَلَ عَلَى ذِي حَقٍّ حَقَّهُ، وَ هُوَ يَقْدِرُعَلَی أَدَاءِ حَقِّهِ فَعَلَيْهِ كُلَّ يَوْمٍ خَطِيئَةُ عَشَّارٍ."
🔅🔅🔅
"کسی که قادر به پرداخت حق دیگران است، اگر طلبکار را معطل کند، در مقابل هر روز تأخیر گناه شخص باج گیر در نامه عملش ثبت خواهد شد."
📘بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۳۳۶
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
#آدینه_های_امید 20
#میلاد_منجی
📌دستگیری از ضعفا و فقیران
🔹کمک به ضعفا و محرومان در همة زمانها کاری بس ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به علت غیبت امام، در دوران غیبت ارزش بیشتری دارد.
🔹امام باقر (علیه السلام) فرمود:
…هر آینــه بایــد قــوی شما ضعیفتان را کمک نمایــد و بایــد ثروتمندتان بر فقیرتان عطوفت نماید و فــرد بــرای بــرادر دینی خــود خیرخواهی نماید… پس اگر شخص در این حال از دنیا رفت پیش از آنکه قائم ظهور کند، شهید از دنیا رفته است….
پ.ن : فقر، گاهی فقر اقتصادی و گاهی فقر فرهنگی و معنوی است.
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
📌موقعیت های غیر ساکن!
#مدیریت_مومنانه_زندگی
🔅امام صادق علیه السلام
"ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّي يَأْتِيَكَ مِنْهُ مَا يَغْلِبُكَ، وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا."
گفتار و کردار برادر دینی ات را حمل بر نیکی کن، مگر این که کاری از او سر بزند که نتوانی توجیه کنی، و به گفتار او تا جایی که میتوان حمل بر نیکی کرد بدگمان مباش.
📘الکافی، ج ۲، ص: ۳۶۲
پ ن:
☆اصل بر مثبت اندیشی و مثبت نگری است مگر یقین بر خلاف آن پیدا کنی که چنین یقینی چندان آسان نیست.
☆گاهی وقت ها آدم چون خودش نرمه شیشه دارد از باب کافر همه را به کیش خود پندارد،نسبت به عالم و آدم بدبين است.و بی تردید چنین شخصی بیمار است و دکتر لازم.
☆توجیه رفتار دیگری یعنی توجه به زوایای مثبت یک رفتار.
☆آدم بودن خیلی دشوار است چه رسد به دین دار بودن.
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی حدیثی رحیق
👇👇👇
@rahighemakhtoom
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
#آدینه_های_امید 21
#میلاد_منجی
🔵نظارت حضرت مهدی بر عملکرد ما
🔸یکی از آموزندهترین نکتهها در بحث مهدویت که اثر تربیتی عمیقی به همراه دارد، آن است که حضرت مهدی(ع) به طور مستقیم و غیرمستقیم ناظر بر عملکرد ماست.
🔸چون در روایات متعدد این مسئله مطرح شده که اعمال مردم در هفته به انسان کامل و حجت الهی عرضه میشود، چه این که او به عنوان خلیفه خداوند در زمین به طور مستقیم ناظر بر عملکرد انسانهاست و در قیامت به عنوان شاهد و گواه نسبت به اعمال انسان گواهی میدهد.
🔸از جمله در روایتی چنین آمده: «تعرض الاعمال یوم الخمس علی رسولالله و علیالائمۀ»۱ یعنی اعمال مردم روز پنجشنبه بر رسول خدا و ائمه (علیهمالسلام) عرضه میشود.
🔸و در ذیل این آیه که فرمود: «فکیف اذا جئنا من کل امۀ بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا»۲ یعنی پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را به آنان گواه آوریم. در روایتی از امام صادق(ع) چنین نقل شده که فرمود: این آیه درخصوص امت محمد(ص) نازل شده که در هر عصری امامی از ما اهل بیت شاهد آنها و حضرت محمد(ص) شاهد ماست. ۳
پ ن:
۱. مجلسی محمدباقر، بحارالانوار، ج 23، باب 20، حدیث 38، ص 345، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت 1403 ق.
۲. سوره نساء، آیه 41.
۳. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 23، باب 20، حدیث 1، ص 336
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
jalase57-koli_03.mp3
34.14M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۰)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🔅🔅🔅
☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
.
🔰 کوثر جان را شفاف نگه دارید
💠 خدای سبحان همه را صاف و شفاف و پاک آفرید، هیچ کس را خدا تیره خلق نکرد! و این مواظبت نکردن ها، مراقبت نکردن ها؛ انسان هر غذایی را بخواهد بخورد، هر چیزی را بخواهد نگاه بکند، هر جایی بخواهد برود، هر حرفی را بخواهد بزند، هر حرفی را بخواهد بشنود، هر چیزی را بخواهد بخواند؛ این کم کم یا به صورت گرد و غبار است، یا اگر گرد و غبار نیست، مشوّش کردن آبِ کوثر درون است.
بالاخره اگر آب شفاف بخواهد یک جایی را نشان بدهد، این دو خطر باید از او گرفته بشود؛ یک وقت است یک مقدار گردی، خاکی، غباری در این آب شفاف می ریزند، این آلوده می شود. آب تیره جایی را نشان نمی دهد! شما بخواهید عکس ستاره ها را در یک حوض تیره ببینید، نمی توانید؛ بخواهید عکس ماه و اختر را در آب گل آلود ببینید، نمی بینید؛ در صورتی که این آب تیره بشود. یک وقت است آب تیره نشده، غبار آلود نیست؛ امّا مرتّب انسان این آب را به هم می زند، این آب را مشوّش می کند؛ این آب لرزان و متحرّک هم نشان نمی دهد.
می گویند این دو کار را نکنید، نه با خودتان بازی کنید؛ خیالات باطل، کارهای مباح، سرگردانی ها، آرزوها حرام نیست؛ امّا مرتّب چوب دست گرفتید، این استخر زلال کوثری را دارید هم می زنید؛ این کار را بکنم، آن کار را بکنم، این کار را نکنم، آن کار را نکنم؛ دائماً آدم در همین فکر است! مثل اینکه دائماً چوب دست گرفته، این استخر زلال را دارد هم می زند. خُب این آب مشوّش که عکس ماه و ستاره را نشان نمی دهد! اگر کسی _ خدای ناکرده _ در کنار این سعی کرد که خیالات باطل، افکار حرام، افکار باطل، اوصاف باطل، نفسانیات زشت را وارد صحنه بکند، مثل آن است که این آب شفاف را گل آلود کرده؛ آب گل آلود هم نشان نمی دهد. بعضی ها گرفتار هر دو خطرند؛ یعنی هم آب را گل آلود کردند، هم مشوّش کردند؛ این دیگر هیچ جا را نمی بینند.
📋 هشتمین همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور (کوثر)
📆 مشهد مقدّس ؛ ۱۳۸۱/۰۵/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
۱۳ اسفند ۱۴۰۱