eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📝حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: به حُکمِ: «أَلْحِکمَةُ ضآلةُ الْمُؤْمِنِ، فَلْیأْخُذْها وَلَوْ مِنَ الْکافِرِ؛ حکمت، گمشده مؤمن است، لذا مؤمن باید آن را ولو از کافر فرا گیرد»؛ با تأمل در احوال دیگران، حتی کافران، برای انسان تنبه حاصل می‌شود! 📘در محضر بهجت، ج۱، ص۳۵۴ ... 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
jalase64_02.mp3
19.86M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت 140) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌷🌷🌷 🔅رسانه باشید و این محتوی را با دوستان خویش به اشتراک بگذارید. 🙏 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
قرآن ✏️ حضرت آیت‌الله در محفل انس با قرآن: «قرآن برای همه‌ی بخشهای زندگی درس دارد. هر صفحه‌ای از قرآن را که شما نگاه کنید، وقتی دقّت کنیم، کنیم... انسان میتواند ده‌ها نکته‌ی اساسی برای پیدا کند.» ۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ⭐️ قرآن کریم کتاب جاویدان اسلام و زندگی مسلمانان است. به همین مناسبت مهم‌ترین نکات بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه شناخت قرآن و عمل به آن در این اطلاع‌نگاشت مرور شده است. 📥نسخه قابل چاپ👇 https://khl.ink/f/52468 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
باور ما. روزه تمرین مقاومت ۱۴.mp3
7.99M
📌و اما باور ما-(قسمت 257) روزه تمرین مقاومت 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به خلق در نگاه اسلامی 🎤استاد:محمد سوری 🌱🌱🌱 📃از سلسله مباحث موسسه بین المللی حکمت(آکادمی حکمت ) @rahighemakhtoom
📌 انسان را فرشته منش می کند.! ❇️معصومين ـ سلام اللَّه عليهم ـ با مخاطبين خود به گونه هاي مختلف سخن گفته اند، 🔹گاهي فرموده اند: روزه بگيريد تا از درد گرسنگي مستمندان، باخبر بشويد، اين تعليل براي افرادِ بسيار ضعيف است، چرا بايد از احوال آنها بي خبر بود تا در ماه مبارك رمضان، آن هم در اثر احساس گرسنگي از آنان ياد كنيم؟ 🔹گاهي نيز مي فرمايند روزه بگيريد تا در اثر فشار تشنگي و گرسنگي، به ياد گرسنگي و تشنگي قيامت باشيد، اين تعليل براي متوسطين است، چرا در ايام سال از قيامت غفلت كنيم تا با فشار گرسنگي و تشنگي به ياد معاد باشيم؟ 🔹گروه ديگر، كساني هستند كه روزه مي گيرند تا در حد فرشته ها قدم بردارند و مي گويند: از جمادي مردم و نامي شدم وز نما مردم به حيوان سر زدم مردم از حيواني و آدم شدم پس چه ترسم كي ز مردن كم شدم حمله ديگر بميرم از بشر تا برآرم از ملايك بال و پر (مثنوي معنوي مولوي، دفتر سوم) 🌱🌱🌱 تو فرشته شوي ار جهد كني از پي آنك برگ توت است به تدريج كنندش اطلس 🔹انسان بزرگتر از آن است كه وقت خود را به خوردن و آشاميدن صرف كند، ارزش او بالاتر از آن است كه براي خوردن، زندگي كند. البته اين كه فرموده اند نخوريد تا فرشته بشويد يعني مطلق تصرفات گياهي و حيواني را ترك كنيد، تا فرشته منش باشيد. 🔹اگر در جهان طبيعت، يك برگ توت به كارگاه كرم ابريشم راه پيدا كند حرير و پرنيان مي شود، چگونه يك انسان فرشته نشود. در صورتي كه مي تواند برتر از فرشته ها قدم بردارد. 📘زن در آينه جلال و جمال، صفحه 367 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🌱🌱🌱 🔅دعاي جوشن کبیر؛ دعايي كه جبرئيل به پيامبرصلی الله علیه و آله آموخت دعای جوشن کبیر را امام زين العابدين عليه السلام از پدر بزرگوارش از جدّش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده است. 🔅درباره شأن ورود اين دعا آمده است: در يكى از جنگ ها، رسول خدا صلى الله عليه و آله زره و جوشن سنگينى بر تن داشت كه سبب آزار آن حضرت مى شد، پيامبر صلى الله عليه و آله به درگاه خدا دعا كرد تا آن كه جبرئيل نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام مى رساند و مى فرمايد: اين زره سنگين را از تن خارج ساز و در عوض، اين دعا را بخوان كه براى تو و امّت تو، امان و حرزى خواهد بود. 🔅علت نامگذاری دعای جوشن کبیر سبب نامگذارى اين دعا به جوشن كبير، آن است كه اين دعا در برابر بلاها و آسيب هاى دنيوى و اخروى زره و محافظ خوبى است (جوشن به معناى زره است). @majaleezendegi
طرح حدیث خوانی رمضان.شب میانی.mp3
9.43M
19 🔅🔅🔅 📌 شب میانی از امام صادق علیه السلام پرسیدند: كَيفَ يَكونُ لَيلَةُ القَدرِ خَيرا مِن ألفِ شَهرٍ؟ قال: العَمَلُ فيها خَيرٌ مِنَ العَمَلِ في ألفِ شَهرٍ لَيسَ فيها لَيلَةُ القَدرِ.«چگونه شب قدر بهتر از هزار ماه است؟»:فرمودند: عمل در آن شب بهتر از عمل در هزار ماهى است كه شب قدر در آنها نباشد.(الكافي ج ۴ ص ۱۵۷ ح ۴) یکی از ویژگی‌های شب قدر این است که خداوند این شب مبارک را بهتر از هزار ماه معرفی کرده و فرموده است: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ‏ شَهْرٍ؛ شب قدر ، بهتر از هزار ماه است‏» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قدر 📝نگاشت: (3) 🌱🌱🌱 ✅ﺗﻌﺒﻴﺮ «ﺍﻧﺎ ﺍﻧﺰﻟﻨﺎﻩ» ﻛﻪ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ، ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ.» ﻭ ﻳﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﻧﺎﺯﻝ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ: ﺍﻟﻒ)ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺰﻭﻝ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ٢٣ ﺳﺎﻝ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﺁﻏﺎﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﺍﻳﻦ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺏ)ﻗﺮﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﺰﻭﻝ، ﺩﻓﻌﻲ ﻭ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ، ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.ﻧﺰﻭﻝ ﺩﻓﻌﻲ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﺑﻪ ﻳﻜﺒﺎﺭﻩ ﺑﺮ ﻗﻠﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻳﺎ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺰﻭﻝ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ٢٣ ﺳﺎﻝ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ «ﻓﻮﻕ»، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻧﺰﻭﻝ ﺩﻓﻌﻲ ﻭﺁﻏﺎﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻭﻝ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ✅ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﺰﻭﻝ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﺰﻭﻝ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﻭ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻋﺎﻟﻲ ﻭﺟﻮﺩ، ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢ ﺷﻮﺩ. ✅ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺡ، ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﻲ ﺁﻳﻨﺪ ﻭ ﻣﻘﺪّﺭﺍﺕ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﻧﺪ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺒﺮ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻭ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪّﺭﺍﺕ، ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪّﺭﺍﺕ، ﻏﻴﺮ ﺣﺘﻤﻲ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻣﻮﺭ، ﺑﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺧﻮﺩ، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﻗﻢ ﺯﻧﺪ؛ ﻫﺮ ﺷﺐ، ﻗﺪﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﻗﺪﺭ ﺑﺪﺍﻧﻲ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺭﻭﺡ» ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ: ﺑﺮﺧﻲ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﻫﻤﺎﻥ «ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ» ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ «ﻭﺣﻲ» ﺍﻟﻬﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻣ ﺮﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺭﻭﺡ، ﻣﺨﻠﻮﻗﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ . ✅ﺷﺐ ﻗﺪﺭ، ﺷﺒﻲ ﺁﻛﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎ ﻃﻠﻮﻉ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩم ﺍﻳﻦ ﺳﻠﺎم ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ «ﺳﻠﺎم»، ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻠﺎﻣﺘﻲ ﻭ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﺑﺎ ﻧﺰﻭﻝ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺑﺎﺭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺳﻠﺎم ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻳﺎ ﺳﻠﺎم ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻕ «ﺳﻠﺎم» ﺑﻪ ﺟﺎﻱ «ﺳﺎﻟﻢ»، ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻥ ﺷﺐ ﻋﻴﻦ ﺳﻠﺎم، ﺳﻠﺎﻣﺘﻲ ﻭ ﺑﺮﻛﺖ ﺍﺳﺖ. ادامه دارد.... 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌آیت الله العظمی جوادی آملی: «بهترين ره آورد ، توسط فرشتگان آسمانی، سلامت از آسيب رخدادهای ناگوار و گزند وسوسه ابليس، يا اَمارت و فرمانروايی نفس اَمّاره به سوء است، از اين رو زنده داران شب قدر از چنين نعمت ويژه كه جزو ارزشمندترين زاد راه ملائكه است، طرفی می بندند: سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» 📘کتاب سیره پیامبران(علیهم السلام) در قرآن صفحه ٣٣۶ @majaleezendegi
☑️چشم پوشي علي(عليه‌السلام) از لذايذ دنيايي روزي حضرت در باغ خويش مشغول كار بود كه رو به باغبان فرمود: آيا غذايي داري؟ باغبان عرض كرد: از كدوي بدون روغن غذاي ساده اي تهيه كرده ام كه مناسب شما نيست. حضرت فرمود: همان را حاضر كن. باغبان مي گويد: حضرت دست هاي مبارك را شستند و اين غذا را ميل كردند و سپس با اشاره به شكم خود فرمودند: شكمي كه با اين غذاي ساده سير مي شود! بدا به حال كسي كه شكمش، وي را به آتش ببرد..( الكني والالقاب، محدث قمي، ج 3، ص 138.) @rahighemakhtoom
☑️چشم پوشي علي(عليه‌السلام) از لذايذ دنيايي صاحب كتاب الغارات نيز از يكي از اساتيد استاد خود نقل مي كند كه مي گويد: در دوران كودكي با پدرم براي اقامه نماز جمعه به مسجد جامع كوفه رفتيم و براي آن كه بتوانم مراسم را به خوبي مشاهده كنم، پدرم مرا بر دوش خود سوار كرد. مشاهده كردم كه اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) در حال ايستاده خطبه مي خواند و پي در پي آستين پيراهنش را تكان مي داد. از پدرم سؤال كردم: آيا به جهت گرمي هوا حضرت چنين مي كند. پدرم گفت: خير، علي بن أبي طالب(عليه‌السلام) احساس گرما و سرما نمي كند. اين حركت پيراهن به اين دليل است كه حضرت تنها يك پيراهن داشته است كه آن را شسته، ولي خشك نشده است و آن را حركت مي دهد تا خشك شود.(الغارات، ص 62.) @rahighemakhtoom