eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
808 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Munafiqun05.mp3
5.49M
🎤 تفسیر سوره منافقون علامه جوادی آملی 📋جلسه پنجم 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌منافقان عامل جنگ روانی و 🟣اين سوره مبارکه که در مدينه نازل شد، براي تحليل يک جامعه نفاق بود و افشاگري آنها. قرآن کريم از نظر فرد مي‌فرمايد به هر حال شخص يا مؤمن است يا کافر؛ گاهي هم ممکن است فردي منافق پيدا بشود که نفاقش فردي است. 🟣ولي جامعه نفاق، کارشان تشکيلاتي است و در نبرد با قرآن و عترت‌ هستند، در نبرد با اسلام‌ هستند، اين دو؛ و نبرد اينها هم به صورت جنگ نرم است، به اصطلاح نرم‌افزار است، اين سه؛ قرآن کريم همه اين توطئه‌ها را تبيين کرد، چهار؛ راه علاج را هم مشخص کرد، پنج. 🟣فرمود جنگ کفّار با شمشير است و سپر، با آهن به ميدان مي‌آيند؛ اما اينها جنگشان با مسجد است و قَسم. مسجد ضرار درست مي‌کنند، ﴿حَلاَّفٍ مَهينٍ‏﴾ هم هستند. اين با نرم‌افزار به جنگ دين مي‌آيد. 🟣اينکه عليه حکومت ديني در برابر پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) صف کشيده‌ است به تعبير قرآن ﴿أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾ست؛ يعني لَدودترين، لجوج‌ترين دشمن دين همين منافقين‌ هستند، اين با جنگ نرم شروع مي‌کند؛ يعني با مسجد ضرارسازي شروع مي‌کند، با سوگند دروغ شروع مي‌کند، با ذکر و تسبيح شروع مي‌کند. همه اينها را يکي پس از ديگري قرآن تبيين کرد. بخش مهم اينها در سوره مبارکه «توبه» گذشت... 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره منافقون جلسه پنجم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید) آیت الله #سوره_منافقون 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏽👇🏽👇🏽
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👇🏽👇🏽👇🏽
📙 از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(298) ⏺صالحان و مالكيت بهشت 🔹در جهان آخرت تعيين كميت و كيفيت بهشت هر كس در گرو مقدار ايمان و عمل صالح اوست. برخى داراى دو بهشت: (و لمن خاف مقام ربه جنتان) (رحمن) و عده اى داراى چند بهشت هستند: (لهم جنات). ✳️يكى از معانى لام در (لهم جنات) مالكيت است و مملوك بودن بهشت به دو طريق قابل توجيه است: 🔷1- خطوط كلى رابطه انسان بهشتى با بهشت در قرآن و روايات ترسيم شده است. با ملاحظه اين خطوط كلى معلوم مى شود اراده بهشتى بر بهشت حاكم است و هر چه بهشتى بخواهد با اراده او موجود مى شود؛ چنانكه با اراده وى چشمه بهشتى مى جوشد: (يفجرونها تفجيرا). (انسان.6) همه اينها نشان مى دهد بهشت محكوم و مملوك تكوينى انسان بهشتى است. در اين زمينه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: «فَاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنهُ؛؛ (نهج البلاغه، حکمت 32.) برتر از هر كار خير فاعل آن است، چنانكه بدتر از هر كار شر نيز فاعل آن است ؛ چون هر علتى برتر از معلول خويش است. 🔷2- انسان مومن علت و مالك تكوينى عمى خير خويش است: (لها ما كسبت) و چون بهشت ظهور و تجلى عمل صالح اوست، بنابراين، مومن علت و مالك بهشت است. البته درباره جهنم اين تفاوت هست كه گرچه محصول و معلول دوزخيان است، ولى اين افراد با اعمال بدشان خود را اسير و محصور جهنم ساخته اند. بنابراين، آنها محكوم جهنم هستند: (ان جهنم لمحيطه على الكافرين)، (وعليها ما اكتسبت)، و (وجعلنا جهنم حصيرا)؛ مانند كسى كه عمدا خانه اى را بر سر خود خراب كند و زيرا آوار بماند، كه او مقهور و محكوم كار خويش است، نه حاكم بر آن. ✅دو نکته مهم: 1- هر گونه ملكيتى كه در قيامت مطرح است از سنخ تكوين است، نه از سنخ اعتبار؛ زيرا منطقه اعتبار فقط دنيا است. 2- علت حقيقى و مالك تكوينى اصيل در سراسر هستى خواه در دنيا، خواه در قيامت خداوند است و عليت طولى و مالكيت رتبى انسان با آن منافى نيست. 🌱🌱🌱 آیت الله @rahighemakhtoom
جهاد6.mp3
16.28M
📌و اما باور ما-(قسمت 278) ☑️ و جهاد در اسلام 6 (پایان) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ☆۶۰ آل عمران "اگر بزرگان مسیحیان نَجران، بعد از این حقایقی که دربارۀ عیسی به دستت رسیده، باز دربارۀ او چون‌وچرا کردند، به آن‌ها پیشنهاد مُباهله بده؛ یعنی بگو: «بیایید این‌ها را یکجا جمع کنیم: فرزندانمان و فرزندانتان و بانوانمان و بانوانتان و خودمان و خودتان. بعد، کار را به خدا واگذار کنیم و با تضرع و زاری، لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.» @rahighemakhtoom