eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
تولی و تبری 11.mp3
24.86M
📌و اما باور ما-(قسمت 330) ☑️تولی و تبری (بخش دهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 قرآن کدام تلاوت کننده را لعن می کند 🎇روایتی از پیغمبر اکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»؛ چه بسا کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند و قرآن آن ها را لعن می کند. «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ»؛ معنایش این نیست که چه بسا کسانی قرآن را می خوانند و معنایش را نمی فهمند و قرآن آن‏ها را لعن می‏کند. روایت مربوط به دسته های بعد است. یعنی کسانی که قرآن را تلاوت می کنند؛ قرآن را می خوانند؛ معنایش را می فهمند ولی در آن تدبّر نمی کنند؛ قرآن ایشان را لعن می کند. یعنی فردی که قرآن را می خواند؛ معنایش را می فهمد؛ تدبّر در معنی قرآن می کند ولی به احکام قرآن عمل نمی کند، قرآن او را لعن می کند. روایتی که می‏فرماید: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»* این معنی را بیان می‏کند. *بحار الأنوار، ج 89، ص 184 @rahighemakhtoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیریت قرآنی 🔸 بیان قرآن کریم این است که در هر کاری هم تخصص لازم است هم تعهد! دو نمونه ذکر می کند؛ 1️⃣ از دو پیغمبر در قرآن کریم نقل شده است که یکی یوسف (س) است که هنوز گرچه به مقام نبوت نرسیده است، فرمود این کشور قحطی زده پهناور مصر را من اداره می کنم، چون این دو صفت را من دارم: ﴿اجْعَلْنِی عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾؛ هم متخصصم هم متعهد. نه سخن از اختلاس و امثال اختلاس در دستگاه من است، نه صحبت از بی مدیریتی است! هم دارم و هم ، این برای وزارت است. 2️⃣ وجود مبارک موسای پیغمبر که هنوز پیغمبر نشده است، این چوپان است و گوسفندان را اداره کرده است! گفت که ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾؛ چوپان ! این می شود قرآن! این می شود کشور را قرآنی اداره کردن! این می شود کشور را با قرآن راهنمایی کردن! 📚 درس خارج فقه قضا تاریخ: 1402/11/14 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره (7) ☑️واژه«ﺳﻜﻴﻨﻪ» ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺧﺎﻃﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺯﺍﻳﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔹ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ فکری ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ رفتاری ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ. 🔹ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﻧﺴﻴﻢ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺮﺧﻲ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺼداﻖ های ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﺩ، ﭼﻮﻥ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺯﺍﻳﻴﺪﻩ ﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﺴﻴﻤﻲ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺁﺭﺍم ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﺮﺩﺑﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻩ ﭘﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﭘﺲ ﻓﺮﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ، ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ. ☑️ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﻲ، ﺩﻭ ﻫﺪﻳﻪ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺑﻪ ﻟﺸﻜﺮ ﻋﻈﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﭘﻬﻨﻪ ﻱ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺮﺳﻴﺪ. ☑️ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﻟﻬﻲ ﺗﺤﻘّﻖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. ☑️ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻄﺮ، ﺑﻪ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻱ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻴﺪ. 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
baghare109-2.mp3
23.95M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۴) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 حفظ آبرو، حتّی نزد پیامبر (ص) 💠 اگر کسی آبروی دیگری را حفظ کرد، سعی کرد که آبروی دیگران را نریزد؛ در قیامت آبروی او ریخته نمی شود! در همین کلمات نورانی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می کند که: پروردگارا! من دلم می خواهد که اعمال امّتم را به خود من واگذار کنی که من پیش انبیای دیگر خجل نشوم! ذات اقدس اله به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید که: اعمال امت تو را من شخصاً به عهده می گیرم، طرزی با آنها رفتار می کنم که حتّی تو هم متوجه نشوی که پیش تو خجالت بکشند* !! این برای (رحمه للعالمین)* بودن اوست دیگر! 🔹امّا این برای چه کسی است؟ برای کسی است که سعی کرده در تمام مدّت آبروی دیگران را حفظ بکند!! به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات بخواست جام مِی و گفت عیب پوشیدن)*، 🔹آبروی کسی را نبردن. ما چه کار داریم! آبروی مردم، حیثیت مردم است؛ ما باید حفظ بکنیم. 🔹بالاخره ذات اقدس اله می داند چه وقتی رسوا بکند، چه وقتی رسوا نکند! ما نیش نزنیم، آبروی کسی را نبریم. و اگر کسی سعی کرد باشد؛ آبروی او هم مستور است، آبروی او محجوب است. 🔹خدای سبحان در قیامت طرزی عمل افراد را بررسی می کند که این کسی که در کنار اوست، اصلاً نمی بیند و نمی شنود!! 🌱🌱🌱 📌 ر.ک نهج الفصاحه / صفحه ۵۱۷ 📌 برداشت از سوره انبیاء / آیه ۱۰۷ 📌 غزلیات حافظ / غزل شماره ۳۹۳ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به سطح پایین بهشت رسیدن همراه با کشیدن مصائب و سختی در دنیاست. 🔹ای انسان! اگر بخواهی ترقّی روحانی بکنی باید به سمت افق حرکت کنی. اگر بخواهی در این عالم مادّی ترقّی کنی و در این عالم کشف های مادّی کنی، باز هم باید به سمت افق حرکت کنی. 🔹پیغمبر اکرم(ص) خطاب می کند به ابی ذر: «یا أباذر جَدِّد السَّفینَةَ فَإنَّ البَحرَ عَمیقٌ»؛۱. 🔹 ای اباذر کشتی ات را نو کن. چرا؟ زیرا این دریا عمیق است. این گونه نیست که انسان بنشیند و بگوید که این افق نورش به خودی خود ظاهر می شود. نور می آید و ما را نیز فرا می گیرد و ما هم حرکتی پیدا می کنیم و ما را نیز زنده می کند. خیر! 🔹باید حرکت کنی. حرکتت نیز آمیخته با تألّم و ناراحتی و رنج و مصیبت است. باید همیشه خودت را مهیّا کنی. 🔹 ای کسی که در بند این هستی تا به مقامات معنوی برسی! ای کسی که اجرهای اُخروی در نظر گرفته‏ای! ای کسی که یک سطح پایین بهشت در نظر تو است! بدان که باید حرکت کنی و در این مسیر رنج ببری. ۱.تفسیر روح البیان، ج1، ص350 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🎆پدری مهربان برای همه 📚مناقب ابن شهر آشوب نقل میکند: على بن ابى حمزه گفت: هارون الرشيد به دربانان و خدمتگزاران خود دستور ميداد كه هر وقت موسى بن جعفر عليه السّلام از پيش او خارج شد آن جناب را بكشند هر وقت غلامان چنين تصميمى ميگرفتند چنان ترس و وحشت آنها را فرا ميگرفت كه جرات جسارت نداشتند چون اين كار چندين مرتبه تكرار شد هارون دستور داد مجسمه‏اى بسازند و براى او صورتى شبيه موسى بن جعفر عليه السّلام قرار دهند وقتى غلامان مست باده ناب ميشدند به آنها دستور مي داد اين مجسمه را با كارد تكه تكه كنند اين كار را نيز پيوسته ميكردند. 🔹 يك روز همه آنها را در محلى جمع كرد همه مست بودند، حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را نزد آنها فرستاد چشم آنها كه بموسى بن جعفر عليه السّلام افتاد مانند همان مجسمه باو حمله كردند. 🔹امام عليه السّلام كه تصميم آنها را ديد شروع كرد با ايشان به زبان محلى خودشان با زبان خزرى و تركى صحبت كردن، كاردها را از دست خود انداختند و به قدم‏هاى موسى بن جعفر عليه السّلام افتاده شروع به بوسيدن و عذرخواهى نمودند و تا منزل موسى بن جعفر او را مشايعت كردند. 🔹وقتى مترجم از آنها جريان را پرسيد گفتند: هر سال اين مرد پيش ما مى‏آيد كارهاى ما را روبراه ميكند و از يك ديگر ما را راضى ميكند ما بوسيله او از خدا طلب باران ميكنيم در قحط سالى، هر گاه پيش‏آمدى براى ما بشود باو پناهنده مي شويم. با آنها قرار بست كه ديگر چنين دستورى به ايشان ندهد، برگشتند. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر 441.mp3
8.62M
💢تفسیر سوره جلسه ششم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
تولی و تبری 12.mp3
32.99M
📌و اما باور ما-(قسمت 331) ☑️تولی و تبری (بخش دوازدهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 " امام " اهل بازیچه نیست! 💠 از وجود مبارک (سلام الله علیه) سئوال کردند: امام بعد از شما کیست؟ آن روز خیلی تصریح به اسم شریف آسان نبود. حضرت فرمود: (من لا یلهو و لا یلعب)؛ ، بعد از من کسی است که اهل نیست! هم زمان اینکه این سائل این سئوال را کرد و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) آن جواب را داد؛ وجود مبارک " " یک کودکی بود، و یک برّه ای برای بازی به او دادند، وارد حیاط شد. 🔹حالا امام صادق می بیند، آن سائل هم می بیند که این بچه وارد شد و این بچه به این برّه می گوید: اُسجدی لربّک، به پیشگاه پروردگارت سجده بکن! 🔹آنگاه وجود مبارک امام صادق این بچه را بغل کرد، فرمود: بابی من لا یلهو و لا یلعب ۱.، پدر فدای پسری بشود که در کودکی اهل بازیچه نیست؛ تا به شخص بفهماند امام هفتم، همین است! کسانی که اهل بازیچه نیستند، اینطورند. ۱.الصّراط المستقیم / جلد ۲ / صفحه ۱۶۴ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۰۸/۰۲ بیست و پنجم رجب المرجّب . سالروز شهادت ابا ابراهیم، حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه افضل صلوات المصلّین) را تسلیت عرض می کنیم. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (6) 🔹همانطور كه در درس قبل متذكر شديم، در زمينه اعجاز قرآن، سه بعد مطرح است كه عبارتند از: ☑️اعجاز بيانى ☑️اعجاز تشريعى ☑️اعجاز علمى 🔹يكى از ابعاد اعجاز قرآن (اعجاز بيانى) را در درس گذشته بيان كرديم. در اين درس به بيان دو بعد ديگر اعجاز قرآن (اعجاز علمى و تشريعى) مى‌پردازيم. 👈 اعجاز علمى‌ 🔹منظور از اعجاز علمى، اشارات علمى‌اى است كه از برخى آيات قرآن نمودار شده و بيان آن هدف اصلى نبوده است؛ زيرا قرآن، كتاب هدايت است و هدف اصلى آن جهت بخشيدن به زندگى انسان و آموختن راه سعادت به اوست نه بيان مسائل علمى؛ ازاين‌رو اگر در قرآن به برخى اشارات علمى بر مى‌خوريم، بدان سبب است كه اين سخن از منبع سرشار علم و حكمت الهى نشأت گرفته و از سرچشمه علم بى‌پايان حكايت دارد: «قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّماواتِ وَالْأَرْضِ ...؛[فرقان، 6.] بگو: آن‌را كسى نازل ساخته است كه اسرار آسمانها و زمين را مى‌داند ...». 🔹در قرآن، اشارات علمى بسيار است؛ برخى از اين اشارات از دير زمان و برخى در ساليان اخير با ابزار علم روشن شده و شايد بسيارى ديگر را گذشت زمان آشكار سازد. دانشمندان- به‌ويژه در عصر حاضر- در اين زمينه بسيار كوشيده‌اند؛ گرچه افرادى به خطا رفته، ولى بسيارى نيز موفق گرديده‌اند. ...ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
توسعه ی وجودی.mp3
5.74M
🎙 ✍️ توسعه وجودی ✅ برکت وجودی امام کاظم علیه السلام 🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید) 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
👈واقفیه و اعتقاد به مهدی موعود بودی امام هفتم 🔰فرقه واقفیه و قطعیه چه کسانی هستند؟ 🔹 به گروهی گفته می شود که در امامی توقف کنند و به امامت امام بعدی معتقد نشوند. مهمترین آنها گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا (علیه السلام) سرباز زده و معتقد بودند که امام کاظم (علیه السلام)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می برد و رجعت خواهد کرد بنابراین گرچه عنوان بر کسانی که بر امامت همه امامان توقف کرده‌اند اطلاق می‌شود، اما هر گاه به طور مطلق و بدون اشاره به امامی خاص بیان شود. 🔹پس از شهادت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) امام هفتم شیعیان، با توجه به شرایط و موقعیت خاصّ حاکم بر این دوره، شیعیان و اصحاب آن حضرت در مسئله امامت و جانشینی ایشان به دو دسته تقسیم شدند: 👈یک گروه که بخش اعظم شیعیان را شامل می‌‏شد با توجه به وصیت امام (علیه السلام) و دلایل و شواهد کافی، امامت فرزند ایشان، امام رضا (علیه السلام) را پذیرفتند و وی را به عنوان امام هشتم تأیید نمودند. این دسته که بزرگان اصحاب امام کاظم (علیه السلام) را هم شامل می‌شد به نام مشهور شدند.(1) 👈امّا گروه دیگری از اصحاب امام هفتم (علیه السلام) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و یا هر کس دیگری سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) توقف کردند. 🔸آنان اظهار می‌داشتند که موسی بن جعفر(علیه السلام) آخرین امام است و کسی را به امامت تعیین نکرده و یا دست‏ کم ما از آن آگاه نیستیم. 🔸این گروه که به سبب طرح عقاید مختلفی به چند شاخه قابل تقسیم هستند واقفیه ـ واقفه ـ نامیده شدند. این عنوان گرچه بر فرقه ‏های دیگری با عقاید مشابه ایشان اطلاق شده ولی به نظر می‌رسد با توجه به گسترش کار ایشان و تداوم آن تا مدت قریب به یک قرن به عنوان مطلق واقفیه ـ هر‌گاه بدون قیدی خاص ذکر شده ـ اختصاص به این فرقه ـ یعنی واقفیه (علیه السلام) ـ داشته است. 1. نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعه، نجف، حیدریه، ۱۳۵۵ش، ص۷۹؛ اشعری، سعد بن عبداللَّه، المقالات والفرق، چاپ سوم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۲ش، ص۸۷. برای آگاهی از انگیزه های این فرقه 👈این صفحه 👉🏽را بخوانید. 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره (8) ☑️ﺁﻳﻪ ﻱ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﺎ ﻫﻔﺘﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ دارد. ☑️بر پایه برخی روایات ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﻛﻪ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎ ﻣﺎ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺍﺩ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ: ﺍﻟﻒ)ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺷﺪﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺏ)ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻟﻐﺰﺵ ﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﻭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﮔﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺎﺯﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺖ: ﺍﻟﻒ)ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ؛ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺳﻮﺍﻳﻲ ﻭ ﻧﺎ ﺍﻣﻴﺪﻱ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺑﺪ ﺍﺯ ﻫﺮﺳﻮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺏ)ﺧﺸﻢ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻟﻌﻨﺖ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ. ﺝ)ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ آنان در دوزخ 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
علوم قرآنی (حکیم) 📖موضوع: علوم قرآنی 📃مولف:سید محمد باقر حکیم 📋مترجم: دکتر محمد علی لسانی فشارکی مؤلف مهمترین موضوعات مربوط به علوم قرآن را در این کتاب طی چهار بخش بیان کرده است. 1.قرآن شناسی شامل (شش) فصل 2.علوم قرآنی شامل سه فصل 3.پژوهشهایی درباره تفسیر و مفسران شامل چهار فصل 4.تفسیر موضوعی قرآن شامل پنج فصل مطالعه متن کامل 👈در این صفحه 👉🏽در دسترس است 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
علوم قرآنی (حکیم) #معرفی_کتاب 📖موضوع: علوم قرآنی 📃مولف:سید محمد باقر حکیم 📋مترجم: دکتر محمد عل
علوم قرآنی.سیدمحمد باقر حکیم.pdf
4.12M
علوم قرآنی (حکیم) 📖موضوع: علوم قرآنی 📃مولف:سید محمد باقر حکیم 📋مترجم: دکتر محمد علی لسانی فشارکی مؤلف مهمترین موضوعات مربوط به علوم قرآن را در این کتاب طی چهار بخش بیان کرده است. 1.قرآن شناسی شامل (شش) فصل 2.علوم قرآنی شامل سه فصل 3.پژوهشهایی درباره تفسیر و مفسران شامل چهار فصل 4.تفسیر موضوعی قرآن شامل پنج فصل مطالعه متن کامل 👈در این صفحه 👉🏽در دسترس است 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها الإمام الرئوف 🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اولیائک. التماس دعا @rahighemakhtoom
baghare109-3.mp3
19.93M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۵) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
1_1 Gap Va Gofti E`teghadi Ba Nojavanan (1402-11-06) Masjed Shahid Beheshti_Tehran.mp3
26M
🔉گپ و گفتی اعتقادی با نوجوانان۱ 🎇محفلی صمیمانه، گویا، و روان با ارائه عالمانه استاد مصطفی امینی خواه 🖋 آیا تمام امور این دنیا از پیش در عالم ذر انتخاب شده است؟ * دنیا؛ تنها عالمی که تغییر و تحول مادی دارد * جایی که تغییر و تحول مادی نیست، انتخاب معنا ندارد 🖋 اگر حضرت آدم (علیه‌السلام) از آن میوه ممنوعه نمی‌خورد چه می‌شد؟ * آمدن انسان به دنیا؛ مسئله‌ای چند بُعدی 🖋 اگر فرشتگان قدرت انتخاب ندارند پس چطور شیطان که از فرشتگان بود سجده نکرد؟ * ابلیس جن است و ماده دارد لذا قدرت انتخاب دارد 🖋 آیا شیطان حق ورود به بهشت را داشت؟ * آن بهشت قبل از دنیا بوده و با بهشتِ نتیجه اعمال متفاوت است 🖋 آنچه سبب خروج حضرت آدم (علیه‌السلام) از بهشت شد، همین سیب بوده است؟ * درخت‌ها و میوه‌های برزخی تابع اراده است 🖋 آیا حضرت آدم (علیه‌السلام) واقعا میوه‌ای خورده بود یا کار دیگری انجام داده بود؟ * میوه های بهشتی مانند نماد ها در این دنیاست 🖋 اگر خارج شدن از بهشت غیر ممکن است، پس چطور رجعت صورت می گیرد؟ * خروج از بهشت برزخی ممکن ولی خروج از بهشت قیامتی غیر ممکن است 🖋 آیا در مورد پیامبر و اهل بیت (علیهم‌السلام) اساسا امکان گناه وجود ندارد؟ * تفاوت اهل بیت (علیهم‌السلام) با بقیه مردم شبیه تفاوت بذر درختان است 🖋 آیا موجودات دیگر هم وجود دارند؟ امامِ آن‌ها کیست؟ * اهل‌بیت (علیهم‌السلام)؛ برترین مخلوقات الهی 👈پیشنهاد به والدین,مبلغان,مربیان و رسانه داران👉 @rahighemakhtoom
💠
فیض بعثت 

🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، طبق دعایی که در شب بیست و هفتم رجب بود، تجلّی اعظم خداست. در دعای شب بیست و هفتم رجب خدا را سوگند دادیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم»؛ از آن خدایی که به برترین تجلی، فیض خود را نشان داد و انسان کامل معصومی را به نبوت و رسالت برگزید، خواستیم که فیض و فوزش را به جامعه اسلامی عطا کند. 🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) که مبعوث شد، جامعه جاهلیت را به جامعه متمدّن تبدیل کرد که این جامعه، رهین او بود. 🔸 در جامعه جاهلی، دو غدّه بدخیم بود: 1️⃣ یکی اینکه در بخش ، با وهم و خیال و گمان و امثال آن کار می ‌کردند . 2️⃣ و یکی هم اینکه در بخش ، با هوس و میل و گرایش‌های جناحی و قبیلگی کار می‌ کردند. 🔸 حضرت این هر دو را عوض کرد: آن وهم و خیال را به عقل و مظنه را به تبدیل کرد، فرمود: ﴿إِنَّ الظَّنَّ لا یغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیئاً﴾ و آن گرایش‌های قومی و قبیلگی و دنیا و غرور و خودخواهی را عوض کرد. فرمود من به اذن خدا، عدل را من به جای هوس می ‌نشانم و به اذن خدا، را به جای خیال و وهم می ‌نشانم. 🔸 ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾؛ یعنی اینها در بخش ‌های اندیشه، گرفتار مظنه و گمان بودند، ما گفتیم علم پیدا کنید و در بخش ‌های انگیزه، گرفتار وهم و خیال و هوس بودند، ما گفتیم عدل را به جای هویٰ بنشانید. این با این ره ‌آوردش، توان آن را داشت که جاهلیت را به تبدیل کند، الآن هم همان وضع است منتها دنیا غافل است. 📚 سخنرانی در عید مبعث تاریخ: 1397/01/25 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعثت نشانه مهرورزی خدا با خاکیان و باران رحمت بی حد او بر زمینبان است . 🌷مبعث پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم مبارک باد🌼 @rahighemakhtoom
گپ و گفت اعتقادی با نوجوانان.امینی خواه.mp3
22.53M
🔉گپ و گفتی اعتقادی با نوجوانان 2 🎇محفلی صمیمانه، گویا، و روان با ارائه عالمانه استاد مصطفی امینی خواه 🖋 آیا قبل از خلقت ما موجوداتی با نام نسناس زندگی می‌کردند؟ 🖋 انجام تکالیف شرعی هنگام رسیدن به سن تکلیف واجب می‌شود یا هنگام بروز نشانه‌های بلوغ؟ * اولین وقتی که نشانه‌های بلوغ را دید باید شروع کند 🖋 فلسفه وجود جهنم چیست و چه زمانی به وجود آمد؟ * جهنم مظهر خشم خداست، و از ابتدای خلقت بوده است 🖋 آیا بعد از ورود به عالم بعد، خاطرات این دنیا را به یاد می‌آوریم؟ 🖋 در ابتدای خلقت نسل چگونه گسترش یافت؟ خواهر و برادر ازدواج کردند؟ 🖋 چطور است که گاهی احساس می‌کنیم اتفاقات جدید را قبلا دیدیم؟ * حدس نوعی الهام و یقینی است 🖋 آیا در قیامت فرشته‌ای با هزار دست و انگشت برای شمارش اعمال وجود دارد؟ * در بعضی روایات آمده که ثواب صلوات و نماز جماعت را نمی‌تواند بشمارد و تعداد دست نماد قدرت اوست 🖋 آیا روح ما بعد از مرگ وارد جسم دیگری می‌شود؟ 🖋 گاهی می‌گویند هنگام قیامت همه با نفخ صور می‌میرند گاهی می‌گویند با زلزله، کدام درست است؟ 🖋 اگر خدا از اول بوده خودش چگونه به وجود آمده؟ * خداوند خودِ وجود و خالق زمان است 🖋 آیا خداوند شیطان را برای گمراهی انسان قرار داده؟ 🖋 چرا خداوند انسان‌ها را در همان بهشت نگه نداشت؟ 🖋 اگر قدرت خداوند بی‌نهایت است پس لزومی ندارد از روی عدالت رفتار کند؟ 🖋 آیا در بهشت هم همین خانواده ما هستند؟ 👈پیشنهاد به والدین,مبلغان,مربیان و رسانه داران👉 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom
بسم‌الله الرحمن الرحیم 🔰مفهوم«بعثت» یعنی چه؟ 📃در معنای پیشاقرآنیِ کلمه‌ی «بعث»، دو مؤلفه وجود دارد: 🔹برخیزاندن و فرستادن. به‌ همین سبب، بعث به معنای فرستادنی است که مسبوق به برخیزاندن باشد. چنان‌که عرب وقتی عقال از دست و پای شتر باز و او را از زمین بلند می‌کند و به جایی می‌فرستد، می‌گوید: «بعَثتُ البعیر»(کتاب العین 2/112). 🔹حشر و نشور مردگان در آستانه قیامت را خداوند به همین سبب، «بَعث» نامیده است. 🔸مفسران نیز در معنای آیه‌ی مبارک «وَ الْمَوْتىٰ يَبْعَثُهُمُ اللّٰهُ » (الأنعام: 36)، گفته‌اند: «أي: يُخرِجهم و يُسِيرهم إلى القيامة»(راغب 132). در این‌‌ تفسیر، «یخرجهم»، به همان مؤلفه‌ی اول (یعنی برخیزاندن و برانگیختن) و کلمه‌ی «یسیرهم»، به مؤلفه دوم (یعنی فرستادن به سوی قیامت) اشاره دارد. 🔹ممکن است در آیه مبارکِ «فَبَعَثَ اللّٰهُ غُرٰاباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْض» (المائدة: 31) نیز کلمه «بعث» به همین معنا به کار رفته باشد؛ یعنی خداوند ابتدا غراب را از عدم آفرید بعد او را به سوی قابیل فرستاد؛ چون در تفاسیر روایی آمده است که این غراب نیز از طریق زاد و لد طبیعی آفریده نشده بود بلکه خلقتش مانند ناقه صالح و گوسفند اسماعیل بود. (نور الثقلین؛ ج4، ص: 420) 🔰در بعثت پیامبران نیز دو مرحله وجود دارد که برای اشاره به همین دو مرحله کلمه «بعث» به کار رفته است. 🔸در مرحله اول، انبیاء را خداوند انتخاب می‌کند چنان‌که به موسی علیه السلام فرمود: «إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ» (اعراف: 144)، آنها را پرورش می‌دهد چنان‌که به او فرمود: «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسي‏» (طه: 41) سپس از گمنامی در زمین، به مقام متعالیِ هم‌سخنی خودش و هم‌راهیِ فرشتگان آسمان می‌رساند (وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى)‏ (ضحی: 7) همه‌ی این‌کارها که اجزای مستمر مرحله اول است، نوع نامحسوسی از برخیزاندن و از خاک به افلاک کشاندن است. 🔸در مرحله دوم، پیامبران را به هدایت خلق فرستاده است؛ چنان‌که فرمود: «أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً». تلفیق این دو مرحله را نیز خداوند در قرآن «بعث» نامیده و برای مثال فرموده است: «وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا» (النحل: 36). 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی @rahighemakhtoom