eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
*♦️گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی* 🔹خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم. 🔸خدایا ثروت دستانم وقتی است که سلاح برای دینت به دست گرفتم. 🔹خدایا ثروت چشمانم گوهر اشک دفاع از مظلوم است. 🔸خدایا سپاس که مرا از اشک بر فرزندان فاطمه(س) بهره‌مند نمودی. 🔹سپهبد قاسم سلیمانی خطاب به علما: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی شماست. 🔸خدایا سپاس که سرباز خمینی کبیر شدم. 🔹خدایا شکرگزارم که مرا در مسیر حکیم امروز اسلام، خامنه ای عزیز قرار دادی. 🔸امام، اسلام را پشتوانه ایران کرد. 🔹خدایا مرا بپذیر آنچنان که شایسته تو باشم. 🔸به فرزندان شهدا به چشم ادب و احترام بنگرید. 🔹سپهبد قاسم سلیمانی خطاب به سیاسیون: در رقابت‌ها و مناظرات، دین و انقلاب را تضعیف نکنید. 🔸با فرزندان و پدر و مادر شهدا همیشه مانوس بودم. 🔹در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید. 🔸دوست دارم کرمان همیشه با ولایت بماند. 🔹امروز به تقدیر الهی از میان شما رفته‌ام. 🔸نیروهای مسلح را برای دفاع از اسلام و کشور احترام کنید. 🔹فرزندانتان را با نام و تصاویر شهدا آشنا کنید.
base.apk
28.85M
مجموعه آثار علامه طهرانی(رحمه الله) بزرگترین کتابخانه اسلامی مجازی در ایتا 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Ketabkhane_eslami @rahighemakhtoom
در همه شبانه روز محبّت و عشق خدا را بر دل خود مرور دهید به‌خصوص موقع خواب شبانه بیشتر مقیّد به این امر باشید. 📚منبع: پرتوی از نور مجرد علامه سید محمد حسینی طهرانی @rahighemakhtoom
📌 گوشت قربانی نباش انسان نباید گوشت قربانی باشد که هر کس تکه‌ای از آن را ببرد و برای صاحبش چیزی نماند، یا مانند دیس حلوا که هر کس لقمه‌ای از آن بر می دارد؛ یعنی نباید خودش را کاملاً در اختیار مردم و دیگران بگذارد به گونه‌ای که به خلوت‌هایش و به خانواده‌اش نرسد. 📝 منبع: پرتوی از نور مجرد علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی (ویژه‌نامه همایش بزرگداشت بیستمین سال رحلت مرحوم علامه) 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی : 📌 شدن از بهترین مسئولیت‌ ... ⭕️ در این فضای که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید ... 💠 زن نیز مانند مرد باید طبق مسئولیتی که خداوند بر عهده او گذاشته است عمل کند و آن مادری است، چراکه مادر شدن از بهترین مسئولیت‌ هایی است که خداوند بر عهده زن گذاشته است. 💠 اگر کسی ازدواج کرد نصف دین او کامل می شود، بنابراین ازدواج یک امر ملکوتی است، در ازدواج همانطور که مرد موظف است مسکن تهیه کند، زن موظف است سکینت فراهم کند، زن قطب سکینت و آرامش خانواده است هر چند در کنار این مسئولیت ها، زن می تواند برابر استعدادی که خدا به وی داده است درس بخواند و پیشرفت داشته باشد. 💠 همانطور که مرد اساس کارش تهیه رزق و مسکن است و در کنار آن می تواند تحصیل کند، زن نیز اساس کارش مدیریت خانواده و تربیت فرزندان است و می تواند در کنار آن تحصیل و فعالیت نیز داشته باشد. خدایی که طلب علم را فریضه قرار داده است، استعداد تحصیل آن را نیز به انسان داده است و خداوند، علم را وقف هیچ گروه خاصی نکرده است. 💠 اگر خانمی یک استعداد پر فروغ در خود یافت باید بداند این امانت الهی است و باید قدر بداند و با پرهیز از کارهای اجرایی به تحصیل و علم بپردازد و به مقام استادی نائل شود و از این آفت نهال فروشی که در حوزه های علمیه است، خود را مصون بدارد. 💠 هر جا محل نقل و انتقال حقیقت باشد و فکر و اندیشه و تبلیغ را با خود بیاورد، فضای حقیقی است؛ لذا در این فضای اینترنتی که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید مطالبی ارائه کرد که از آلوده شدن جامعه جلوگیری شود، چراکه جامعه آلوده به راحتی درمان نمی شود. 💠 عمده آن است که انسان و جامعه را به عظمتشان آشنا کنیم، انسان ها باید بدانند ما موجودی ابدی هستیم و در مصاف با مرگ، مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم، وقتی این برای انسان روشن شود که ابدی خواهد شد و باید به فکر ابدیت خود باشد و جوابگوی اعمال خود باشد ، هر کاری را انجام نخواهد داد و خود را ارزان نخواهد فروخت. ▪ دیدار جمعی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 ظهور مهدی موجود موعود نقطه عطف تاریخ بشر 🔹 آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، همه اندیشه علمی دارد كه میوه علمی اوست و هم انگیزه صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور مهدی موجود موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما زمین مرده را زنده می ‌كنیم، زمینه مرده را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد، بر هر فكر و اراده‌ ای که مصمم باشد مسلط است، هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند و دستور رسیده است، تسلیم محض ‌اند؛ حتی بزرگ ‌تر از انسان! مستحضرید که در سورهٴ «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را انسان كامل تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[2] تو را مرعوب نكند، این تسلیم محض می ‌شود و خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند، البته مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می ‌گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحول می ‌شود. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
وصیت نامه شهید سردار قاسم سلیمانی.docx
28.7K
📌 متن کامل وصیتنامه سردار دلها شهید قاسم سلیمانی 🔅 تقدیم به همه مجاهدان با اخلاص اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. التماس دعا @rahighemakhtoom
انتخاب ها و آزمون ها-10-11-98.mp3
16.29M
20 📌انتخاب ها وآزمون ها 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:نکته های تفسیری آیه 3سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ ✅ و لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ ▫️ «لا یَحُضُّ»: تشویق و ترغیب نمی‌کند ✅ ۱ - تکذیب کنندگان مجازات هاى الهى، نه خود به تغذیه مسکینان کمک مى کنند و نه دیگران را به آن وادار مى سازند. (و لایحضّ على طعام المسکین) 🔹 تعبیر «حضّه على الامر»; یعنى، او را بر آن کار وادار ساخت (مصباح). 🔹 مراد از «طعام المسکین»، «بذل طعام المسکین» است و ممکن است 🔹 طعام[اسم مصدر و ]به معناى اطعام باشد; مانند «عطاء» به معناى «اعطاء». (البحرالمحیط) ✅ ۲ - انکار معاد، مایه سردى روابط انسان ها با یکدیگر (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم . و لایحضّ على طعام المسکین) ✅ ۳ - تأمین غذاى نیازمندان و ترویج فرهنگ یارى رسانى به تهى دستان، تکلیفى الهى است. (و لایحضّ على طعام المسکین) 🔹 «مسکین»، کسى است که چیزى ندارد; یا آنچه دارد، براى او کافى نیست و یا کسى است که فقر، او را ساکن و کم تحرک ساخته است. (قاموس) ✅ ۴ - مسکین، داراى سهم غذا در اموال مردم* (طعام المسکین) 🔹 اضافه «طعام» به «مسکین»، نشانگر استحقاق است، زیرا دلالت مى کند که آن غذا، طعام خود مسکین است. ✅ ۵ - رفع نیاز غذایى فقیران، مهم ترین حمایت از آنها است. (و لایحضّ على طعام المسکین) ذکر خصوص «طعام»، بیانگر برداشت یاد شده است. ✅ ۶ - خوددارى از ترویج فرهنگ یارى رسانى به نیازمندان، نکوهیده و مایه دورى انسان از خداوند است. (فذلک الذى ... و لایحضّ على طعام المسکین) «ذلک»، اسم اشاره اى است که براى دور به کار مى رود. ✅ ۷ - توجّه به تأثیر انکار معاد در ترک یارى مستمندان، حتى با زبان، مایه پرهیز از تکذیب آخرت است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین) ✅ ۸ - تغذیه تهى دستان و دعوت مردم به فقرزدایى از جامعه، لازمه پذیرش روز جزا و نشانه کام یابى در آن روز است. (یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:نکته های تفسیری آیه4 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ ✅ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ✅ ۱ - برخى از نمازگزاران، گرفتار نفرین خداوند و سزاوار عذاب و هلاکت اند. (فویل للمصلّین) 🔹 «ویل» - که در اصل به معناى عذاب و هلاکت است - کلمه اى است که براى تهدید به عذاب به کار مى رود. (لسان العرب) این کلمه نام درّه، یا چاه خاصى در جهنم و یا نام یکى از درهاى آن است (قاموس). مبتدا قرار گرفتن آن - با آن که نکره است - نشان مى دهد که در معناى نفرین به کار رفته است. ✅ ۲ - برخى از نمازگزاران، کیفرهاى الهى را باور نداشته و هشدار به آن را دروغ مى دانند. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین) 🔹 «فاء» در «فویل» براى تفریع است و دلالت دارد که مراد از «مصلّین» (در این آیه)، همان کسانى اند که در آغاز سوره، به «تکذیب کنندگان جزا» توصیف شده اند. ✅ ۳ - نمازخواندن تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، بى ثمر بوده و مایه استحقاق عذاب جهنم است. (أرءیت الذى یکذّب بالدّین ... فویل للمصلّین) ✅ ۴ - نمازگزاران بى اعتقاد به معاد، مورد نفرین خداوند (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین) 🔅🔅🔅 ✅ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ عَنْ‌ صَلاَتِهِمْ‌ سَاهُونَ‌ ▫️ «سَاهُونَ»: جمع ساهی، از ماده سَهْو، بی‌خبران و غافلان. مراد کسانی است که یا به ترک نماز می‌گویند، و یا نمازی را می‌خوانند و چهار تا را پشت گوش می‌اندازند، و یا این که نماز می‌خوانند و همچون کودکان مقلّد از پدران و مادران، بالا و پائین می‌روند، و زمزمه‌هائی می‌کنند. نه حرکتشان ارادی و نه کلماتشان اختیاری است. نه می‌فهمند چه می‌کنند، و نه می‌فهمند چه می‌گویند. ✅ ۱ - بى اعتنایى به نماز و بى توجّهى هنگام اداى آن، زمینه ساز گرفتارى به نفرین و عذاب خداوند (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 «سهوة» (مصدر «ساهون»)، به معناى غفلت است (مصباح). غفلت از نماز، به ترک کلى یا مقطعى آن و یا تأخیر در اداى آن است. شخص غافل گرچه معذور است; اما در مواردى که اهتمام نورزیدن او سبب غفلت شده باشد، سزاوار نکوهش است. 🔹 اضافه «صلاة» به ضمیر «هم»، نشان مى دهد که سخن درباره کسانى است که نماز مى خوانند; ولى آن را همراه با بى توجهى و غفلت ادا مى کنند. ✅ ۲ - لزوم اهتمام به نماز و توجّه به محتواى آن (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۳ - باور نداشتن کیفر و پاداش الهى، مایه سبک شمردن نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۴ - بى توجّهى نمازگزاران به نماز خویش، نکوهیده تر از آزار یتیمان و فراموش کردن بینوایان است. (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 این آیه، مانند آیات دیگر این سوره، بیانگر خصلت هاى تکذیب گران کیفر الهى است. آوردن حرف «فاء» در خصلت سوم به بعد و تغییر سیاق کلام، بیانگر ترتیب رتبى و نکوهیده تر بودن آنها است. ✅ ۵ - انکار معاد، بر روابط انسان با خلق و خالق، تأثیر منفى گذارده و مایه بى اعتنایى وى به آنها مى گردد. (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۶ - مراقبت از نماز، زمینه ساز یتیم نوازى و رسیدگى به درماندگان (یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 حرف «فاء» در «فویل»، نکوهش غافلان از نماز را بر نکوهش دو دسته قبل (آزار دهندگان یتیمان و بى تفاوتان در برابر فقر دیگران)، تفریع کرده است; یعنى، چون آن دو حالت نکوهیده است، پس واى به حال این نمازگزاران! کنایه از این که اگر آنان نمازگزار حقیقى بودند، چنین رفتارى نمى داشتند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (61) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 9 ـ پايان سخن بهشتيان عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «الحمد لله، الكلمة التى يقولها أهل الجنة إذا دخلوها وينقطع الكلام الذى يقولونه فى الدنيا ماخلا الحمد لله وذلك قوله: (دعواهم فيها... واخِر دعواهم أن الحمد لله ربّ العالمين)»[ بحار، ج90، ص166 «سوره‌ي يونس، آيه‌ي 10]. 🔅 اشاره: بهشتيان هنگام ورود به بهشت و مشاهده تحقق وعده‌ي الهي خدا را حمد مي كنند و هر چه را خواستند به صرف تسبيح خداوند براي آنها حاصل است و نيازي به اسباب و وسايل ندارند و بعد از بهره وري از نعمت بهشت،خدا را حمد مي كنند و چون نعمتهاي بهشتْ عطاي غير مجذوذ و غير منقطع است، از اين رو حمد بهشتيان نيز منقطع نخواهد شد و معناي «آخر» در آيه‌ي مزبور، نسبي است، نه نفسي. 🔻🔻🔻 ✅ 10 ـ بازگشت ربوبيّت به خالقيّت عن الرضا (عليه السلام): «... ربّ العالمين توحيد له وتحميد وإقرار بأنّه هو الخالق المالك لا غير»[ نورالثقلين، ج1، ص15.]. عن الصادق (عليه السلام):... ربّ العالمين، قال: «خلق المخلوقين»[ تفسير قمي، ج 1، ص 28.]. 🔅 اشاره: همان گونه كه در بحث لطايف و اشاراتِ آيه‌ي مورد بحث گذشت، ربوبيّت با تحليلْ به خالقيّت بر مي گردد و در اين احاديث نيز به آن اشاره شده است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom