eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
. خداوندا! سپاس بی‌حد و کران، حکمت بالغۀ تو را سزاست که خوف و گرسنگی، بیماری‌ها و اضطراب‌ها، وحشت از اختلال حیات، و محصول اندیشه‌ها و کارهای عضوی را مثل ترمزهایی بر ماشین خطرناک وجود انسان قرار دادی که اگر این ترمز وجود نداشت، این ماشین خطرناک و نیرومندتر از همۀ نیروهای طبیعت، نه تنها همۀ افراد همنوع خود را زیر چرخ‌های خود متلاشی می‌ساخت، بلکه هوای زیر گرفتن کوزارها (اَبَرتپنده‌ها) و کهکشان‌ها هم به سرش می‌زد و کائنات عالم طبیعت را آن‌چنان اسباب‌بازی تلقی می‌کرد که کودکان خردسال، عروسک و توپ را چنان تلقی می‌کنند. این انسان با اینکه امان‌نامۀ مطلقی از حوادث و رویدادهای نیرومندتر از خود در دست ندارد، می‌گوید: ای کاش همۀ انسان‌ها یک گردن داشتند و آن را من به یک بار قطع می‌کردم. (ِنرون) آناستاز برای استنشاق و تنفس از هوا، مالیات وضع می‌کند. او اگر امان‌نامۀ داشت، چه می‌خواست و چه می‌کرد؟! ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۲- انسان‌شناسی. ص ۲۶۳ و ۲۶۴ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 15 مَثَل_آتش اءُوْلَّبِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الضَّلَلَةَ بِالْهُدَی فَمَا رَبِحَت تِّجَرَتُهُمْ وَمَا کَانُواْ مُهْتَدِینَ مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ اءَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَتٍ لا یُبْصِرُونَ صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَیَرْجِعُونَ . (( (منافقان ) کسانی هستند که هدایت را به گمراهی فروخته اند ؛ و این (داد و ستد و) تجارت (برای ) آنها سودی نداده و خود هدایت نیافته اند . مثل آنان ، مثل کسی است که آتشی افروخته (تا در بیابان تاریک راه خود را پیدا کند) ولی هنگامی که آتش اطرافش را روشن ساخت ، خداوند (طوفانی می فرستد و) آن را خاموش می کند و آنها را در تاریکی وحشتناکی که چشم کار نمی کند ، رها می سازد . آنها کر و گنگ و کور ، بنا بر این (از راه خطا) باز نمی گردند ! )) . همچو آن کز بهر نور افروخت نار روشنایی برد زان پروردگار ترک ایشان کرد و در تاریکی اند زان نمی بینند و دور از نیکی اند صُمّ و بکم و عمی گشتند این حرون گفت از این معنی فهم لا یرجعون وجه تشبیه خداوند متعال طی هشت آیه قبل ، ویژگیهای منافقان را بر شمرده ، آنان را به عنوان آدمهای دوچهره ، بی ایمان ، خدعه گر ، بی شعور ، دارای مرض قلبی و روحی ، دروغگو ، مفسد ، مغرور ، خود برتر بین ، سفیه ، نادان ، همکار شیاطین ، استهزا گر ، طغیانگر ، و بالا خره مشتری و خریدار ضلالت و گمراهی معرفی می کند ، ولی در این آیه آنان را به مسافری تشبیه کرده که در شب ظلمانی ، در بیابانی گرفتار شده است و آتشی می افروزد تا در پرتو آن راه را از بیراهه تشخیص دهد و در گودالهای بیابان سرنگون نگردد . ولی همین که آتش را بر افروخت و اطرافش را روشن ساخت ، ناگهان طوفانی سخت بر می خیزد و آن آتش را خاموش می سازد ، و او دوباره در تاریکی وحشت انگیز ، سرگشته و حیران می ماند و نمی داند چه کند . بنا بر این ، وجه شباهت در این تشبیه ((حیرت زدگی و سرگردانی )) است . آری ، کسی که با خدا و مؤ منان ، حیله گری و نیرنگ بازی کند ، ثمره کارش و نتیجه معامله و تجارتش جز تحیّر و سرگردانی نخواهد بود . منافقان همواره خود را زرنگ و باهوش و فهیم می دانند و مؤ منان راستین و یکدل را سفیه و نادان می شمرند و روی همین پندار غلط ، راه نفاق و دورویی را پیشه خود می سازند تا از منافعی که به دو طرف می رسد ، برخوردار شوند ! و هر دسته که غالب گردند ، آنها را از خود بدانند ؛ اگر مؤ منان پیروز شوند ، در صف مؤ منان و اگر غلبه با کافران باشد ، با آنها باشند و به اصطلاح هم از ((توبره )) بخورند ، و هم از ((آخور)) ! آنان نمی دانند که نفاق و دورویی برای مدّت طولانی نمی تواند مؤ ثّر واقع شود . ممکن است چند صباحی از مصونیّتها و مزایای اسلام برخوردار شوند و از رفاقت با کفار و شیاطین نیز بهره جویند ، ولی این کار کوتاه مدّت است ، همانند آتشی است که در بیابان تاریک در معرض وزش طوفان و گردباد قرار گرفته باشد ، لذا دیری نمی پاید که چهره واقعی نفاق آشکار و منافقان رسوا می شوند و آنها به جای کسب موفّقیت و محبوبیّت ، منفور و مطرود جامعه خواهند شد و همچون کسی که در بیابان ظلمانی ، راه گم کرده و چراغ را از دست داده ، سرگردان می مانند . منافقان نه تنها با مؤ منان خدعه می کنند ، که با کافران و همکیشان خود نیز نیرنگ روا می دارند ! اینان افراد سر درگم و بی هدف و فاقد برنامه و مسیر مشخّصند و در حقیقت برده منافع خویش هستند ؛ نه به راه مؤ منان اعتقاد دارند و نه به کیش کافران اعتماد ! قرآن مجید در آیه ای دیگر حالت تحیّر و دغدغه و آشفتگی فکری و تزلزل درونی منافقان را چنین ترسیم می کند : (مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَا لِکَ لاَّ إِلَی هَّؤُلاَّءِ وَلاَّ إِلَی هَّؤُلاَّءِ . . . ) ؛ ((آنها افراد (بی هدف و) سرگردانی هستند که نه سوی اینها و نه سوی آنهایند ! (نه در صف مؤ منانند و نه در صف کافران ! ) )) . 👈ادامه در پست زیر 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👆👆👆 بعضی از مفسران از جمله (اِسْتَوْقَدَ ناراً) این نکته را استفاده کرده اند که : منافقان برای رسیدن به ((نور)) از ((نار)) استفاده می کنند ؛ آتشی که هم دود و سوزش دارد و هم خاکستر ، در حالی که مؤ منان از نور خالص و چراغ روشن و پرفروغ ایمان بهره می گیرند . منافقان گرچه تظاهر به نور ایمان دارند ، امّا باطنشان ، نار است و اگر نوری هم باشد ضعیف و کوتاه مدّت است . این نور مختصر یا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحیدی است و یا اشاره به ایمان نخستین آنهاست که به تدریج بر اثر تقلیدهای کور کورانه و تعصّبهای غلط و لجاجتها و عداوتها ، پرده های ظلمانی و تاریک بر آن می افتد نه تنها یک ظلمت بلکه به تعبیر قرآن ((ظلمات )) . بعضی دیگر گفته اند : اگر جمله (اِسْتَوْقَدَ ناراً) (روشن کردن آتش ) را به معنای ظریف ادبی آن که ((فتنه انگیزی )) است ، در نظر بگیریم ، در این صورت باز می توان گفت که منافق تشبیه شده است به ((فتنه انگیز)) و ((مفسد)) . بنابراین وجه شباهتشان ایجاد فتنه و فساد است . جمله (صُمُّ بُکْمٌ عُمْیٌ) ، در حقیقت تشبیه دیگری از طرز تفکر و بینش منافقان است ؛ یعنی دنیاپرستی و زرق و برق مادیّات و دلبستگی آنان به عالم محسوسات ، منافقان را چنان مجذوب کرده که نیروی تفکّر و تعقّل را از آنها ربوده و آنان را نسبت به درک معارف و بیان حقایق الهی کور و کر و لالشان کرده است ، به گونه ای که همه چیز را از دیدگاه مادّیات و به قول ((مولوی )) با چشم ((آخور بین )) ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند : چشم آخِر بین تواند دید راست چشم آخُر بین غرور است و خطاست 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖌علامه جعفری رضوان الله علیه ✂️ واقعا شگفتا ! از وضع مغزی کسی که دهها سال در مسائل علمی و صنعتی و هنری پیشرفت می نماید ، ولی معلومات و معارف او درباره خداشناسی همان است که در دوران کودکی از مادر بزرگش شنیده است.
وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ «زندگی حضرت آدم علیه السلام» و ای آدم، تو و همسرت در بهشت ساکن شوید و از هر جا (و از هر میوه ای) که خواستید بخورید و به این درخت نزدیک نشوید که از ظالمین خواهید بود. (سورة الاعراف، آیه ۱۹) برداشت از آیات ۲۳ ـ ۱۹ 📌 به الی باید از جریان حضرت علیه السلام بگیرد و بداند که اگر کار و یا ترک اولایی انجام داد از به خود محسوب می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره صفحه ۴۷]  💢سبقت به نماز از نظر اسلام بهترین عمل است. قال علی علیه السلام: «اللّه اللّه فی الصلوة فانّها خیر العمل» [۱] . قرآن کریم به دستور می‌دهد نسبت به کارهای خیر از دیگران سبقت بگیرند؛ «فاستبقوا الخیرات» [۲]، بنا بر این نماز از جمله اموری است که باید نسبت به آن گرفت و اصولاً ترغیب و تشویقی که نسبت به امر شده در باره ی کمتر عبادتی به عمل آمده است، از این رو در اذان و اقامه در شبانه روز ۲۰ مرتبه «حیّ علی الصّلوة» و ۲۰ مرتبه «حیّ علی الفلاح» و ۲۰ مرتبه «حیّ علی خیر العمل» و ۱۰ مرتبه «قد قامت الصلوة» گفته می‌شود. ---------- [۱]: ۸. بحار / ج ۴۲ / ص ۲۴۹. [۲]: ۱. مائده / ۴۸. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (75) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين 💢تفسير ⏪قرآن كريم، كتاب يگانه و مهمين واژه كتاب در قرآن كريم گاهى بدون الف و لام آمده، مانند: (قد جاءكم من الله نور و كتاب مبين) (239) و در مواردى با الف و لام ذكر شده است ؛ مانند آيه مورد بحث. ▫️در مواردى كه با ال آمده، افزون بر احتمال تعريف و عهد، اين احتمال نيز مطرح است كه ال آمده، افزون بر احتمال تعريف و عهد، اين احتمال نيز مطرح است كه ال مفيد حصر حقيقت باشد، نظير ال در جمله هو الرجل ؛ يعنى، او يگانه مرد است. بر اساس اين احتمال، جمله (ذلك الكتاب) بدين معناست كه حقيقت كتاب، منحصر در قرآن كريم است ؛ زيرا قرآن تنها كتاب آسمانى است كه همه معارف و اسرار كتابهاى آسمانى پيشين و صحف سلف را در خود دارد و مهمين بر همه آنهاست: (و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه). (240) ▫️واژه كتاب در اين آيه كريمه به معناى مجموعه اى است كه حاوى خطوط كلى معارف و شريعت و احكام و قوانين آن است (عقايد، اخلاق و احكام عملى) و از طريق وحى بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نازل شده است: (فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و مععهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه). (241) ◽️چنين كتابى تنها پنج پيامبر اولواالعزم (حضرت نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) عطا شده است: (شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا والذى اوحينا اليك و ما وصينا به ابراهيم و موسى و عيسى ان اقيموا الدين) (242) و اگر در آيه كريمه (جاؤ بالبينات والزبور والكتاب المنير) (243) سخن از اعطاى كتاب به همه پيامبران است، به اعتبار مجموع آنهاست، نه جميع. بدين معنا كه در ميان مجموع رسولان الهى بعضى از آنان دريافت كننده كتاب بوده اند، نه آن كه به فرد فرد آنان كتاب داده شده است. ◽️ساير پيامبران، حافظان و مبلغان كتب پيامبران اولواالعزم بودند؛ مانند حضرت يحيى كه مروج و حافظ كتاب حضرت عيسى (عليهما السلام) بود: (يا يحيى خذ الكتاب بقوه). (244) گرچه برخى آن حضرت را نيز صاحب كتاب مستقل پنداشتند، ليكن اثبات آن از نظر قرآن كريم، دشوار است. =================== 239- سوره مائده ، آيه 15 240- سوره مائده ، آيه 48 241- سوره بقره ، آيه 213 242- سوره شورى ، آيه 13 243- سوره آل عمران ، آيه 184 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
(23) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪5-ایمان و عمل(اندیشه درست+درست اندیشی+رفتار درست+درست رفتاری) محورفعالیت ورمز موفقیت کار فرهنگی والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا وعملوا الصالحات(سوره عصر1و2) ایمان و عمل صالح و پذیرش حق و شکیبایى، بهره گیرى درست از سرمایه هاى وجودى خویش است. (لفى خسر . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ☑️لزوم حق پذیرى، شناختن و شناساندن حق و پایدارى و شکیبایى براى تحقق آن (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ترغیب مؤمنان به توصیه دیگران بر حق و صبر، بیانگر لزوم پایبندى خود به آن دو است. ☑️حق پذیرى و دفاع از حق، نیازمند شکیبایى و استقامت است. (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) جمله «تواصوا بالصبر»، ممکن است درصدد بیان زمینه هاى لازم براى مفاد «تواصوا بالحقّ» باشد. ☑️صلاح جامعه در کنار اصلاح خویشتن، ضرورتى اجتناب ناپذیر در ثمربخشى وجود انسان (لفى خسر. إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) ☑️ترویج حق و تقویت روحیّه پایدارى، نیازمند مشارکت و هم یارى مردم با یکدیگر است. (تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
Al-Infitar02.mp3
6.51M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 21تفسیر صوتی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
انفطار2.docx
47.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 22:تفسیر متنی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم 📜 فرازی از متن درس در سوره مبارکه «مدثّر» دو بار فرمود اين ﴿ذِكْري‏ لِلْبَشَرِ﴾[12] است ﴿نَذيراً لِلْبَشَر﴾[13] است خصوص مسلمان يا خصوص اهل ايمان أعم از مسلمان و کليمي و اينها نيست ما با بشر کار داريم منتها مکتب‌هايي که در جهان منتشر شده است اين قرآن حاکم بر آنهاست؛ ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾ را در سه جاي قرآن بيان کرد يعني به دست مسلمان‌ها بايد اين کتاب، جهاني بودنش از قوّه به فعل بيايد؛ با تعليم، با تفسير، با تشريح و با حلّ شبهات آن يعني به دست مسلمان‌ها اين کتاب جهاني باشد آدم اگر اين سه آيه را در قرآن تلاوت بکند بگويد: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾ آن‌گاه فکر بکند که قرآن براي مسلمان‌هاست فقط، اين تام نيست، قرآن براي جوامع بشري است و فائق بر تمام مکتب‌هاست... ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
اعراف 19.mp3
15.14M
19 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی