هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معجزات انبیاء (علیهم السلام)
🔸 قرآن كریم كه #معجزه را می ستاید [و] معرفی می كند، می فرماید اینها در اثر قدرت روح انبیا است، چون ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾؛[1] خدا می داند كه چه كسی را پیغمبر كند و نبوّت و رسالت را به كدام موطن اعطا كند، بعد هم می فرماید: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾[2] این در نظام تدبیرِ الهی ثبت شده است كه خدا و فرستادگان خدا #پیروزند. خب اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد كه شكست می خورد، چون ابزار پیشرفت انبیا معجزه است. برای توده مردم معجزه است كه طریق اثبات نبوّت انبیا است. اگر معجزه قابل اتیان مثل باشد، نظیر علوم غریبه دیگر می شود، آن ارزش را از دست می دهد. این را خدای سبحان نفی كرد و فرمود #معجزه هرگز شكست نمی خورد.
🔸 در سورهٴ «مجادله» آیهٴ 21 این چنین فرمود: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾ این ثبت شده است، نه اینكه انبیای من را شهید نمی كنند ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾؛[3] نه اینكه انبیا را نمی كشند و اینها همیشه در جنگ ها پیروزند، خیلی ها #به_حسب_ظاهر در جنگ ها شهید شدند و شربت شهادت نوشیدند. فرمود رسالت من شكست نمی خورد. به خود انبیا هم فرمود این دین را یا در زمان حیات شما یا بعد از حیات شما من #پیروز می كنم: ﴿فَإِمَّا نُرِینَّكَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّینَّكَ﴾[4]؛ من آنچه را كه #وعده دادم، یك مقداری در زمان حیات شما، یك مقداری بعد از حیات شما، بالاخره دین را تثبیت میكنم. رسالت شكست نمی خورد گرچه رسول شهید بشود. #دین شكست نمی خورد گرچه آورندهٴ دین را شهید كنند. ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾،[5] معجزه به هیچ وجه شكست نمی خورد. نه تنها «كتب الله لاغلبنّ انا و رسولی» نه، ﴿وَرُسُلِی﴾ همه انبیا این چنین اند!
🔸 این جزء سنّت های خدای سبحان است كه هیچ پیغمبری شکست نمی خورد: ﴿كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِی﴾؛ همه فرستادگان من پیروزند. با اینكه: ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقّ﴾[6] و مانند آن؛ چه اینكه در سوره «صافات» آیه 171 و 172 و 173 این چنین فرمود: ﴿وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِین ٭ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ ٭ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمْ الْغَالِبُون﴾ این در قضای الهی گذشت كه همه مرسلین پیروزند و همه سپاهیان من ظفرمندند، اینها #منصورند و اینها غالباند [و] هرگز شكست نمی خورند؛ در حالی كه بسیاری از انبیا را شهید كردند، بسیاری از جنود الهی را شهید كردند. یحیای شهید شربت شهادت نوشید، امّا #رسالتش و #منطقش هرگز شكست نخورد، چرا؟! چون آنچه را كه انبیا می آورند، قابل اتیان مثل نیست؛ پس این دو خصیصه در معجزات انبیا هست: نه راه فكری دارد (یك) و نه می توان مثل آن آورد، (دو) البته این دومی در اثر همان اوّلی است، چون راه فكری ندارد، كسی نمی تواند مثل آن بیاورد.
[1] . سوره انعام، آیه 124.
[2] . سوره مجادله، آیه 21.
[3] . سوره آلعمران، آیه 21.
[4] . سوره غافر(مؤمن)، آیه 77.
[5] . سوره مجادله، آیه 21.
[6] . سوره آلعمران، آیه 21.
#هم_الغالبون
#سنت_الهی
#شهید
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 65
🆔 @a_javadiamoli_doross
معجزات انبیاء.mp3
1.75M
💢معجزات انبیا علیهم السلام
#هم_الغالبون
#سنت_الهی
#شهید
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔰
تفسیر #سوره_حمد
💢به اسفل میروی یا اعلا؟!
🔹«صراط» انسان از «اسفل سافلین» شروع، و به «اعلا علّیّین» ختم شود؛ و این صراط آنهایی است که حق تعالی به آنها انعام فرموده به نعمت مطلقه، که آن نعمت کمال جمع اسمایی است که بالاترین نعمتهای الهیّه است؛ و صراطهای دیگر، چه صراط سعدا و «منعم علیهم» باشد و چه صراطهای اشقیا باشد، به قدر نقصان از فیض نعمت مطلق، داخل در یکی از دو طرف افراط و تفریط خواهد بود.
📚تفسیر سوره حمد،۷۷
✅@rahighemakhtoom
1605603660-7580.mp3
14.62M
#قرآن
#تدبر
📌 تدبر در سوره #ضحی
📼استاد هانی #چیت_چیان
🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اجبار ممدوح
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دانشجو
#دانشگاه
#روز_دانشجو
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۷ ـ ۲۶ #سوره_اعراف
📌#تقوی
#سالک الی #اللّه باید بداند که بهترین پوشش برای او #تقوی است و کوشش کند که #شیطان او را #اغوا نکند، او را از #تقوی دور ننماید زیرا #شیطان دیده نمی شود و #وسوسه هایش در دل کسانی که ایمانشان کامل نیست و #شیطان را ولی خود قرار داده اند زیاد است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 درد فراق
🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه #علاقه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان آن پدر و پسر نقل می كند كه مشابه همان جریان را وجود مبارك امام صادق درباره شاگردانش دارد. آن بیان نوارنی كه خدای سبحان درباره علاقه یعقوب به یوسف دارد آن است كه در #فراق_یوسف وجود مبارك یعقوب آن قدر متأثّر شد كه شكوه اش را به «الله» می برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾،[1] همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می دید, به خدا عرض می كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛[2] ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می داد من مدرسه ای می ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می دادم و این علوم را به شما منتقل می كردم. این شكوه وجود مبارك امام صادق به ذات اقدس الهی شبیه همان #شكوه حضرت یعقوب است. چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ نه تنها برای اینكه فرزند او بود، برای اینكه او می توانست #جای_انبیا بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد و مانند آن كه ﴿أَشْكُو بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾.
▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می دید «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی»؛ من دست تنها و در خانهام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! این طور نبود كه نظیر حوزه های علمیه كنونی باشد كه صد نفر, دویست نفر, سیصد نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر, سه نفر, چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كرد که چهار هزار نفر شده است!
🔸 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، #فرزندان_امام_صادق هستید! این عزیزان, این فرزندان, این دختران, این پسران اینها هم شاگردان امام صادق اند و این معارف را از آن جا دارند یاد می گیرند و این نظام را به بركت همین علوم می شود حفظ كرد. هرگز امكانات رفاهی جامعه را متمدّن نمی كند! این #تمدن_ما_در_تدین_ماست و لاغیر! در بیانات نورانی همان حضرت و ائمه دیگر هم هست که فرمود: «إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم»؛[3] جامعه را با مال و اقتصاد نمی شود اداره كرد! این #اقتصاد_مقاومتی بخش وسیعش در #ادب و #فرهنگ و #علم و #اخلاق است. جامعه ای كه از نظر مال مرفّه است و از نظر اخلاق تهیدست است، دیگر متمدّن نیست!
[1] . سوره یوسف، آیه86.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص215.
[3] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص394.
#روز_دانشجو
#فرزندان_امام_صادق_علیه_السلام
#شاگرد_پروری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دانشجویان با حضرت استاد
تاریخ: 1394/05/17
🆔 @a_javadiamoli_doross
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 261
رهنمود به جوانان و نوجوانان بمي در مورد اهميت نماز
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
به عرض مي رساند پيشنهاد مسئولان آموزش و پرورش اين شهر را دريافت كرده ام. آنچه در اين پيام كوتاه، راجع به تشويق نوجوان و جوان به نماز مي توان گفت اين است:
1. نماز روح را پاكيزه نگه مي دارد: (إنّ الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر).[1]
2. روح طاهر كه داراي عقيده سالم و اخلاق طيّب و عمل صالح است، به طرف خداوند بالا مي رود: (إليه يصْعد الكلم الطّيّب).[2]
3. روح صاعد به خداوند نزديك مي شود: «الصلاة قربان كلّ تقي».[3]
4. روح نزديك به خداوند، هم دستور خدا را به خوبي ادراك مي كند، زيرا خداوند قريب است: (إذا سئلك عبادي عنّي فإنّي قريب) [4]، و هم نياز خود را به آساني به خداوند مي رساند.
5. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم كه نماز را نور چشم خود مي دانست، از باب تشبيه معقول به محسوس، نماز را مانند چشمه زلال معرّفي كرد كه شبانه روز پنج بار كسي خود را با آن شست وشو كند: «تعاهدوا أمر الصلاة... و شبّهها رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم بالحمّة تكون علي باب الرجل فهو يَغتسل منها في اليوم و اللّيلة خمس مرّات... ».[5]
6. اهميّت نماز در اين است كه ساير احكام فرعي تابع اويند: «كلّ شي ء من عملك تَبَعٌ(تابعٌ) لصلاتك».[6]
7. چون تكيه گاه ساير اعمال نماز است و نماز به منزله ستون خيمه دين است، دستور اسلامي نسبت به آن، به اقامه است؛ نه خواندن (و اقيموا الصلاة) [7]، زيرا ستون را به پا مي دارند؛ نه آنكه بخوانند.
8. حفظ ستونِ دين و مراقبت آن مورد تأكيد خداوند است: (حافظوا علي الصلَوات و الصلاة الوسطي).[8]
9. اولياي پروردگار مخصوصاً اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام)، همگان را به نماز سفارش فرموده اند: «و الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم».[9]
10. نماز كه با شرايط اقامه شود، بهترين وسيله براي درخواست كمك از معبود بي همتاست: (و استعينوا بالصبر و الصلاة).[10]
درود بر شما صابران و نمازگزاران بمي!
جوادي آملي
مهر 1384
========
[1]ـ سوره عنكبوت، آيه 45.
[2]ـ سوره فاطر، آيه 10.
[3]ـ نهج البلاغه، حكمت 136.
[4]ـ سوره بقره، آيه 186.
[5]ـ نهج البلاغه، خطبه 199.
[6]ـ همان، نامه 27.
[7]ـ سوره بقره، آيه 43.
[8]ـ سوره بقره، آيه 238.
[9]ـ نهج البلاغه، نامه 47.
[10]ـ سوره بقره، آيه45.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل اول
◽️قرآن به عنوان مهمترين رافع نياز انسان، عطايي منحصر به فرد برای اوست. هيچ چيز به اندازه قرآن نميتواند نيازي را از انسان برطرف كند.
عَنِ الزُّهرِيِّ قَالَ قُلتُ لِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام أَيُّ الأَعمَالِ أَفضَلُ قَالَ الحَالُّ المُرتَحِلُ قُلتُ وَ مَا الحَالُّ المُرتَحِلُ قَالَ فَتحُ القُرآنِ وَ خَتمُهُ كُلَّمَا جَاءَ بِأَوَّلِهِ ارتَحَلَ فِي آخِرِهِ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله مَن أَعطَاهُ اللهُ القُرآنَ فَرَأَى أَنَّ رَجُلًا أُعطِيَ أَفضَلَ مِمَّا أُعطِيَ فَقَد صَغَّرَ عَظِيماً وَ عَظَّمَ صَغِيرا
◽️زهرى گويد به حضرت على بن الحسين علیه السلام گفتم: كدام عمل بهتر است؟ فرمود: عمل حال مرتحل (در آيد و كوچ كند) گفتم: حال مرتحل چيست؟ فرمود: فرد خواندن قرآن را آغاز كند و به انجام رساند و هر زمانى كه از اول قرآن شروع كرد تا آخر برساند. سپس فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: به هر كس خدا قرآن را عطا كرد و او پندارد كه خدا به ديگرى بهتر از او عطايي داشته است، حتماً بزرگى را كوچك شمرده و كوچكى را بزرگ شمرده است.
⏺بعد از خواندن این روایت:
بیشتر به این فکر می کنم که نیازهایم را چگونه با قرآن رفع کنم.
دیگر از نداشته های زندگی ام ناراحت نیستم، چون قرآن را دارم.
قرآن کلام خداوند بر قلب پیام است، هر وقت دلم برای خداوند تنگ شود قرآن می خوانم.
خداوند به برکت پیامبر قرآن را به من رسانده است، هر گاه دلم برای پیامبر تنگ شود، قرآن می خوانم.
با قرآن غمی در عالم ندارم.
دعا می کنم خداوند قرآن را در دلم بزرگ دارد.
☑️شما نیز بفرمایید که بعد از خواندن این روایت چه تغییری در باورها، حالات، صفات و اعمال شما ایجاد می شود:
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
♥️ خداوند متعال میفرمایند:
🌴 و مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمی؛
🍃 و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی تنگی خواهد داشت و روز قیامت، او را نابینا محشور می کنیم!
📖 سوره طه، آیه 124
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom