#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_نیروهای_مسلح_جهادی_اقتدار_و_صلابت_امنیت_پایدار
#روز_نيروى_هوايى_ارتش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 امنیت پایدار
🔹 نظام اسلامی از آن جهت كه با همه نظام ها فرق دارد، در همه عناصر محوری هم با آنها فرق دارد. جریان #امنیت از برجسته ترین عناصر یك تمدّن است; زیرا ملّت #مضطرب، نه توان آن را دارد كه خود را اداره كند، نه قدرت آن را دارد كه بیگانه را دریابد. برای تأمین امنیت باید اضطراب زدایی كرد یا نگذاشت این لرزه و لرزش و اضطراب و استرس راه پیدا كند یا اگر ـ خدای ناكرده ـ این لرزش نفوذ كرد، راه درمان آن را بیان كند. اسلام در همه زمینه ها پیام سازنده ای دارد، مكتب های دیگر فاقد #دو_عنصر_محوری هستند كه اسلام واجد آن دو عنصر است؛ مكتب های دیگر نه دل مایه درونی دارند و نه پشتوانه بیرونی؛ امّا در پیروان اسلام هم دل مایه درونی هست، هم پشتوانه بیرونی. ملّتی كه دل مایه درونی دارد آرام است، ملّتی كه #پشتوانه بیرونی دارد، آرام تر است؛ امّا دیگران فاقد این دو عنصر محوری می باشند و سرّش هم آن است كه ممكن است آنها تصریح نكنند و نام مكتب هایی كه آهنگین است را برای خود انتخاب كنند، ولی اینها گرفتار یك مغالطه هستند؛ اینها به جای اینكه انسان را خلیفه خدا و جانشین خدا بدانند، جایگزین خدا می دانند؛ این تفكّر #اومانیسمی هم دل مایه درونی و هم پشتوانه بیرونی را از اینها گرفته و می گیرد. اینها نمی دانند كه انسان را خدا آفرید، خدا اداره می كند، خدا اینها را از دنیا به برزخ كوچ و هجرت می دهد و در قیامت اینها را به حسابرسی دعوت می كند. این تفكّر اومانیسمی از دیرزمان بوده است؛ منتها اصطلاح آن بعداً پدید آمد؛ در قرآن كریم از تفكّر منحوس اومانیسمی چنین یاد می كند: ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾،[2] آن كه می گوید من هر چه را که بیاندیشم همان حق است، این تفكّر اومانیسمی است؛ آن كه می گوید من هر چه بخواهم انجام می دهم، او تفكّر اومانیسمی دارد؛ امّا آن كه می گوید هر چه آفریدگار من گفت همان حق است، این تفكّر دینی دارد و آن كه می گوید هر چه خدای من خواست، همان را اطاعت می كنم، این تفكّر خلافتی دارد. قرآن كریم از آن گروه چنین یاد كرده است: ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾.
🔸بنابراین انسان دو قسم است یا جایگزین خداست یا جانشین خدا؛ آن كه جانشین خداست، دو عنصر محوری دارد كه او را آرام می كند و آن كه جایگزین خداست، فاقد هر دو محور است؛ لذا هماره در #اضطراب است که یا به شرق می تازد یا به غرب می تازد یا به این كشور حمله می كند یا حمله آن كشور را به عنوان گزینه روی میز و مانند آن نگه می دارد.
🔹 بنابراین عنصر محوری #امنیت در نظام اسلامی، دل مایه درون و پشتوانه بیرون است كه با تفكّر خلافت این اصل است؛ این دو شاخه، شجره طیبهٴ این اصل هستند؛ آن تفكّر خلافتی، دل مایه را از یك سو و پشتوانه را از سوی دیگر تأمین می كند، امّا تفكّر اومانیسمی هم از دل مایه درون تهی است و هم از پشتوانه بیرون تهی و در پایان این جمله نورانی قرآن كریم یاد ما باشد كه امنیت بدون #اقتصاد_مقاومتی حرفی پوچ است!
[1]. سوره جاثیه، آیه23.
📚 پیام به همایش امنیت در نظام اسلامی ـ ستاد کل نیروهای مسلح
تاریخ: 1394/03/16
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امنیت پایدار.mp3
1.82M
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی #نیروهای_مسلح #جهادی #اقتدار #صلابت #امنیت_پایدار #روز_نيروى_هوايى_ارتش
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 امنیت پایدار
نظام اسلامی ـ ستاد کل نیروهای مسلح
تاریخ: 1394/03/16
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۱ ـ ۱۰۰ #سوره_توبه
💢اعمال #انسان ارزش دارد
#سالک الی #اللّه بايد فکر نکند که اگر جمعی در کنار اولياء خدا، يا در مکان های خوب و مقدّس هستند، خوبند.
زيرا گاهی ممکن است آنها #منافق باشند، چنان که بعضی از عرب هايی که در #مدينه و در کنار #پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله بودند #منافق بودند و جمعی هم از #مهاجر و #انصار با #نيکوکاری خدا را از خود راضی کردند و آنها هم از خدای تعالی راضی بودند.
بنابراين #معيار خوبی، نيکوکاری است. نه آنکه با #قرب جوار با #اولياء خدا #انسان بخواهد خود را خوب معرفی کند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۷.mp3
14.04M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه 7
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اسلام هراسی مقدس
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اسلام_هراسی
#بیگانه
#ایستادگی
#دشمن
#قوی
#نیرومند
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت6:نکات کلی تفسیر آیات 1تا10 سوره عبس
عَبَسَ وَ تَوَلَّى «1» أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى «2» وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى «3» أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرى «4» أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى «5» فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى «6» وَ ما عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى «7» وَ أَمَّا مَنْ جاءَكَ يَسْعى «8» وَ هُوَ يَخْشى «9» فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى «10»
چهره درهم كشيد و روى بر تافت. از اينكه نابينايى به سراغ او آمد. و تو چه دانى، شايد او در پى پاكى و پارسايى باشد. يا پند گيرد و آن پند سودش بخشد. امّا كسى كه خود را بىنياز مىبيند. پس تو به او مىپردازى. با آنكه اگر پاك نگردد، بر تو چيزى نيست. و امّا كسى كه شتابان نزد تو آمد، در حالى كه از خدا مىترسد، تو از او تغافل مىكنى و به ديگرى مىپردازى.
📝نکته ها
◽️بر اساس روايات اهل سنّت، شخصى به نام عبداللّه بن امّ مكتوم كه فردى نابينا بود، به مجلس پيامبر وارد شد، در حالى كه آن حضرت با بزرگان قريش همچون ابوجهل و عُتبه جلسه داشت و آنان را به اسلام دعوت مىكرد. او كه نابينا بود و حاضران را نمىديد، مكرّر از پيامبر مىخواست كه قرآن بخواند تا او حفظ كند.
لذا نوعى كراهت و ناراحتى در چهره آن حضرت ظاهر شد. در اينجا بود كه آيات اوليه سوره عبس نازل شد و آن حضرت را مورد عتاب و سرزنش قرار داد.
◽️البتّه در آيات مورد بحث، دلالت روشنى بر اينكه شخص عبوس كننده، پيامبر بوده است وجود ندارد و روايات اهل سنّت، آن را مطرح كرده است. امّا در روايتى كه از امام صادق عليه السلام رسيده، اين آيات در شأن مردى از بنى اميّه نازل شده كه در محضر پيامبر بوده و به هنگام ورود ابن مكتوم، چهره درهم كشيد و روى بگرداند.
◽️مرحوم سيّد مرتضى در كتاب متشابه القرآن، روايات اهل سنّت را مردود دانسته و با استناد به ديگر آيات قرآن مىفرمايد:
خداوند اخلاق پيامبر را ستوده و درباره او فرموده است: «إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ» تو داراى خلق نيكو و بزرگوارانه هستى ودر دو مورد آن حضرت را به تواضع در برابر مؤمنان سفارش نموده است: «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ، «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
◽️علاوه بر آنكه اگر پيامبر چنين اخلاقى داشت، بر اساس آيات ديگر قرآن، اصولًا در تبليغ توفيقى نداشت. چنانكه خداوند خطاب به پيامبرش مىفرمايد: «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» اگر تندخو و خشن بودى، مردم از اطراف تو پراكنده مىشدند.
◽️ده آيه انتقاد به خاطر چهره درهم كشيدن و عبوس كردن در برابر نابينايى كه براى او خنده و ترشرويى فرقى ندارد، نشان دهنده حساسيت اسلام در برخورد با طبقه محروم است.مراد از «مَنِ اسْتَغْنى» يا بىنيازى مالى است كه باعث مىشود شخص خود را برتر ازديگران بداند و يا بىنيازى از ارشاد و هدايت است كه شخص، ديگران را گمراه و منحرف ببيند. البتّه جمع ميان هردو نيز ممكن است، يعنى شخص در اثر ثروت زياد، گرفتار غرور شده و به سخن حق ديگران گوش فراندهد.
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت6:پیام های کلی تفسیر آیات 1تا10 سوره عبس
📝پیام ها
1- نقص عضو نشانه نقص شخصيّت نيست. (احترام نابينايان و معلولين و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى»
2- ارزش اخلاق به خاطر كمال ذاتى آن است، نه خوشايند ديگران. (نابينا كه عبوس كننده را نمىبيند تا شاد يا ناراحت شود.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى»
3- اسلام با روحيه استكبار و تحقير ديگران مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى»
4- به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالبتر است) الْأَعْمى ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى
5- ميزان پذيرش افراد جامعه متفاوت است. در برابر ارشاد و دعوت پيامبر، گروهى تزكيه مىشوند و گروهى در حدّ تذكّر سود مىبرند. «يَزَّكَّى أَوْ يَذَّكَّرُ»
6- تذكّر دادن، بى نتيجه نيست و اثر خود را مىگذارد. «يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرى»
7- اصل، ايمان انسانهاست نه ثروت و سرمايه آنها. أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى أَمَّا مَنْ ... يَخْشى
8- پيامبر مسئول ارشاد مردم است نه اجبار آنان. «وَ ما عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى»
9- احساس بىنيازى محكوم است. جمله «أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى» در مقام انتقاد است.
10- احساس بىنيازى و خود را كامل و بى نياز دانستن، سبب محروم شدن از تزكيه است. مَنِ اسْتَغْنى ... أَلَّا يَزَّكَّى
11- طبقه محروم با سرعت به سراغ اسلام مىآيند. «جاءَكَ يَسْعى»
12- خشيت درونى با تلاش و حركت بيرونى بايد توأم باشد. «يَسْعى وَ هُوَ يَخْشى»
13- راه خودسازى، درك محضر پيامبر و يا استاد ربّانى است. «جاءَكَ يَسْعى»
14- در شيوه تبليغ برخورد دوگانه با فقير و غنى جايز نيست. «فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى- فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (106)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
8- وجه ترتب انفاق بر اقامه نماز
وجه ترتب انفاق (مما رزقناهم ينفقون) بر اقامه نماز (و يقيمون الصلوه) در آيه مورد بحث آن است كه حب مال و جاه و بخل و منع طبع، جلوگير انفاق است و تنها نمازگزاران راستينند كه جان خود را از اين قيود رهانيده، قدرت انفاق دارند. خداى سبحان مى فرمايد: (واذا مسه الخير منوعا # الا المصلين)؛ نمازگزاران واقعى از گزند هلوع بودن مصونند، از اين رو به دنبال آن مى فرمايد: (والذين فى اموالهم حق معلوم # للسائل والمحروم)، بنابراين، اقامه نماز سهم موثرى در بخل زدايى دارد.
🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (45)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
14. زمینه سازی وسپس اعلام موضع
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ الَّيْلُ رَءَا كَوْكَبًا قَالَ هَاذَا رَبىّ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الاَفِلِينَ(76/انعام)
هنگامی که (تاریکی) شب او را پوشانید، ستارهای مشاهده کرد، گفت: «این خدای من است؟» امّا هنگامی که غروب کرد، گفت: «غروبکنندگان را دوست ندارم!»
☑ يكى از شيوه هاى استدلال، اظهار همراهى با عقيدهى باطل و سپس ردّ كردن آن است. «هذا رَبِّي»
☑ بيدار كردن فطرتها، فعال كردن انديشه ها و توجّه به احساسات، از بهترين شيوه هاى تبليغ وکارفرهنگی است. «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»
☑ معبود، بايد محبوب و عبادت بايد عاشقانه باشد، روح دين، عشق است.کار فرهنگی باید عشق به خدا را در دل ها ایجاد کند«لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت جهانی بودن فکر دینی
تا کسی #مکتب های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می گویند، #سیاستمداران #غرب چه می گویند، #شرق چه می گویند، شمال چه می گویند، جنوب چه می گویند که نمی تواند #قرآن را فخر آنها قرار بدهد! فرمود: شما موظف اید قرآن را #جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم #فکر می کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر بکنید، ببینید در #سوره_توبه فرمود: (هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون)؛ این کار #امام (رضوان الله تعالی علیه) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد _ ان شآء الله _ #راه_امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر بکند.
🔷️ ر.ک سوره توبه / آیه ۳۳
✅ پیام به همایش بین المللی (نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران ) _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#فکر_دینی
#جهانی_شدن
#فکر_جهانی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۶ ـ ۱۰۲ #سوره_توبه
📌مرحله #توبه
#سالک الی اللّه بايد به دو موضوع که ظاهراً از خاطره ها رفته ولی از دستورات اسلام است، در مرحله #توبه متوجّه باشد:
اول آنکه: بايد به کوتاهی های خود در امر #دين نزد استادش(ولی خدا) اعتراف کند تا استادش بتواند دستورات #توبه را صحيح و کامل به او بگويد.
دوم آنکه: از اعمالش #صدقه بدهد تا از گناهان پاک گردد و #تزکيه شود و مورد #رحمت خاص خدای تعالی و رسولش واقع گردد، #آرامش پيدا کند و خدای تعالی توبه اش را بپذيرد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#دنیا #بازی #بازیگری #حکمت #جوادی_آملی
💢دنیا کسی را سیر نمی کند!
...دنیا را که گفتند: ﴿لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾، فرمود ما بازیگر نیستیم: ﴿مَا بَیْنَهُمَا لاَعِبِینَ﴾ و دنیا هم ﴿لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾؛ «لَعِب» بودن و اینکه دنیا بازیچه است، گفتند «لَعِب» از همین لُعاب دهان مشتق است.
لُعاب دهان هم که طوری نیست تا کسی با آن بتواند عطش خود را برطرف کند، این فقط همین مقدار است که مختصری از لب و لثه را تَر کند، لُعاب همینطور است؛ فرمود کلّ دنیا همینطور است! اینطور نیست که حالا کسی که تشنه است دنیا او را سیراب بکند، دنیا فقط لعاب است.
فرمود ما بازیگر نیستیم؛ ولی دنیا بازیچه است! قبلاً هم جمع بین این دو طایفه گذشت، دنیا را «الله» آفرید و دنیا هم که ﴿إِنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾! فرمود اینها اسباب بازی است و ما هم بازیگر نیستیم! الآن این صنعتگرانِ ماهرِ هنرمندِ حکیم، این اسباب بازیها را می سازند، اگر چه خود این هنرمندان بازیگر نیستند؛ ولی کودک را به بازیگرفتن حکمت است، تا چند لحظه بازی بکند و در سایه آن رشد بکند.
فرمود ما بازیگر نیستیم. بلکه شما که کودکان هستید، شما را چند لحظه بازی میگیریم که خیلی خسته نشوید؛ مثل هیأت مدیره یک دبستان یا دبیرستان که میگویند چهار ساعت بحثهای علمی، یک ساعت هم بازی. هیأت مدیره بازیگر نیست، بلکه حکیمانه برنامه ریزی می کند.
نوجوان و جوان را به بازی گرفتن حکمت است تا خسته نشود، آن چهار ساعت را درس بخواند و این یک ساعت را بازی میکند که ترمیم بشود. فرمود ما شما را به بازی گرفتیم، ما بازیگر نیستیم: ﴿مَا بَیْنَهُمَا لاَعِبِینَ﴾، ولی ﴿إِنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾.
📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 26
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom