#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت6:پیام های کلی تفسیر آیات 1تا10 سوره عبس
📝پیام ها
1- نقص عضو نشانه نقص شخصيّت نيست. (احترام نابينايان و معلولين و افراد ناقص الخلقه لازم است.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى»
2- ارزش اخلاق به خاطر كمال ذاتى آن است، نه خوشايند ديگران. (نابينا كه عبوس كننده را نمىبيند تا شاد يا ناراحت شود.) «عَبَسَ وَ تَوَلَّى أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى»
3- اسلام با روحيه استكبار و تحقير ديگران مخالف است. «ما يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى»
4- به ظاهر افراد نمىتوان قضاوت كرد. (گاهى نابينا، از افرا بينا طالبتر است) الْأَعْمى ... لَعَلَّهُ يَزَّكَّى
5- ميزان پذيرش افراد جامعه متفاوت است. در برابر ارشاد و دعوت پيامبر، گروهى تزكيه مىشوند و گروهى در حدّ تذكّر سود مىبرند. «يَزَّكَّى أَوْ يَذَّكَّرُ»
6- تذكّر دادن، بى نتيجه نيست و اثر خود را مىگذارد. «يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرى»
7- اصل، ايمان انسانهاست نه ثروت و سرمايه آنها. أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى أَمَّا مَنْ ... يَخْشى
8- پيامبر مسئول ارشاد مردم است نه اجبار آنان. «وَ ما عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى»
9- احساس بىنيازى محكوم است. جمله «أَمَّا مَنِ اسْتَغْنى» در مقام انتقاد است.
10- احساس بىنيازى و خود را كامل و بى نياز دانستن، سبب محروم شدن از تزكيه است. مَنِ اسْتَغْنى ... أَلَّا يَزَّكَّى
11- طبقه محروم با سرعت به سراغ اسلام مىآيند. «جاءَكَ يَسْعى»
12- خشيت درونى با تلاش و حركت بيرونى بايد توأم باشد. «يَسْعى وَ هُوَ يَخْشى»
13- راه خودسازى، درك محضر پيامبر و يا استاد ربّانى است. «جاءَكَ يَسْعى»
14- در شيوه تبليغ برخورد دوگانه با فقير و غنى جايز نيست. «فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى- فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (106)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
8- وجه ترتب انفاق بر اقامه نماز
وجه ترتب انفاق (مما رزقناهم ينفقون) بر اقامه نماز (و يقيمون الصلوه) در آيه مورد بحث آن است كه حب مال و جاه و بخل و منع طبع، جلوگير انفاق است و تنها نمازگزاران راستينند كه جان خود را از اين قيود رهانيده، قدرت انفاق دارند. خداى سبحان مى فرمايد: (واذا مسه الخير منوعا # الا المصلين)؛ نمازگزاران واقعى از گزند هلوع بودن مصونند، از اين رو به دنبال آن مى فرمايد: (والذين فى اموالهم حق معلوم # للسائل والمحروم)، بنابراين، اقامه نماز سهم موثرى در بخل زدايى دارد.
🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (45)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
14. زمینه سازی وسپس اعلام موضع
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ الَّيْلُ رَءَا كَوْكَبًا قَالَ هَاذَا رَبىّ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الاَفِلِينَ(76/انعام)
هنگامی که (تاریکی) شب او را پوشانید، ستارهای مشاهده کرد، گفت: «این خدای من است؟» امّا هنگامی که غروب کرد، گفت: «غروبکنندگان را دوست ندارم!»
☑ يكى از شيوه هاى استدلال، اظهار همراهى با عقيدهى باطل و سپس ردّ كردن آن است. «هذا رَبِّي»
☑ بيدار كردن فطرتها، فعال كردن انديشه ها و توجّه به احساسات، از بهترين شيوه هاى تبليغ وکارفرهنگی است. «لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»
☑ معبود، بايد محبوب و عبادت بايد عاشقانه باشد، روح دين، عشق است.کار فرهنگی باید عشق به خدا را در دل ها ایجاد کند«لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت جهانی بودن فکر دینی
تا کسی #مکتب های جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه می گویند، #سیاستمداران #غرب چه می گویند، #شرق چه می گویند، شمال چه می گویند، جنوب چه می گویند که نمی تواند #قرآن را فخر آنها قرار بدهد! فرمود: شما موظف اید قرآن را #جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم #فکر می کند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر می کند! فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر بکنید، ببینید در #سوره_توبه فرمود: (هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون)؛ این کار #امام (رضوان الله تعالی علیه) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد _ ان شآء الله _ #راه_امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر بکند.
🔷️ ر.ک سوره توبه / آیه ۳۳
✅ پیام به همایش بین المللی (نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران ) _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#فکر_دینی
#جهانی_شدن
#فکر_جهانی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۶ ـ ۱۰۲ #سوره_توبه
📌مرحله #توبه
#سالک الی اللّه بايد به دو موضوع که ظاهراً از خاطره ها رفته ولی از دستورات اسلام است، در مرحله #توبه متوجّه باشد:
اول آنکه: بايد به کوتاهی های خود در امر #دين نزد استادش(ولی خدا) اعتراف کند تا استادش بتواند دستورات #توبه را صحيح و کامل به او بگويد.
دوم آنکه: از اعمالش #صدقه بدهد تا از گناهان پاک گردد و #تزکيه شود و مورد #رحمت خاص خدای تعالی و رسولش واقع گردد، #آرامش پيدا کند و خدای تعالی توبه اش را بپذيرد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#دنیا #بازی #بازیگری #حکمت #جوادی_آملی
💢دنیا کسی را سیر نمی کند!
...دنیا را که گفتند: ﴿لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾، فرمود ما بازیگر نیستیم: ﴿مَا بَیْنَهُمَا لاَعِبِینَ﴾ و دنیا هم ﴿لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾؛ «لَعِب» بودن و اینکه دنیا بازیچه است، گفتند «لَعِب» از همین لُعاب دهان مشتق است.
لُعاب دهان هم که طوری نیست تا کسی با آن بتواند عطش خود را برطرف کند، این فقط همین مقدار است که مختصری از لب و لثه را تَر کند، لُعاب همینطور است؛ فرمود کلّ دنیا همینطور است! اینطور نیست که حالا کسی که تشنه است دنیا او را سیراب بکند، دنیا فقط لعاب است.
فرمود ما بازیگر نیستیم؛ ولی دنیا بازیچه است! قبلاً هم جمع بین این دو طایفه گذشت، دنیا را «الله» آفرید و دنیا هم که ﴿إِنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾! فرمود اینها اسباب بازی است و ما هم بازیگر نیستیم! الآن این صنعتگرانِ ماهرِ هنرمندِ حکیم، این اسباب بازیها را می سازند، اگر چه خود این هنرمندان بازیگر نیستند؛ ولی کودک را به بازیگرفتن حکمت است، تا چند لحظه بازی بکند و در سایه آن رشد بکند.
فرمود ما بازیگر نیستیم. بلکه شما که کودکان هستید، شما را چند لحظه بازی میگیریم که خیلی خسته نشوید؛ مثل هیأت مدیره یک دبستان یا دبیرستان که میگویند چهار ساعت بحثهای علمی، یک ساعت هم بازی. هیأت مدیره بازیگر نیست، بلکه حکیمانه برنامه ریزی می کند.
نوجوان و جوان را به بازی گرفتن حکمت است تا خسته نشود، آن چهار ساعت را درس بخواند و این یک ساعت را بازی میکند که ترمیم بشود. فرمود ما شما را به بازی گرفتیم، ما بازیگر نیستیم: ﴿مَا بَیْنَهُمَا لاَعِبِینَ﴾، ولی ﴿إِنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾.
📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 26
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 39
#مثل
#انفاق #منت #اخلاص
🔅🔅🔅
💢مثَل باران و سنگ صاف 3
(یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.)
((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) .
🗓نکته ها :
⏪1- معنای منّت و آزار
در اوّل آیه مورد بحث ، قرآن کریم خطاب به مؤ منان می فرماید : (یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ) و در پایان آیه می گوید : (وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) آن خطاب و این عتاب هشداری است به مؤ منان که منّت و آزار در انفاق از صفات ریاکاران و کافران می باشد و افراد با ایمان باید از این خوی زشت بر حذر باشند .
از این آیه استفاده می شود که شرط قبولی اعمال ((نیّت خالص )) است و هر یک از ((منّت )) ، ((اذیّت )) ، ((ریا)) و ((کفر)) ، باقصد قربت منافات دارد .
◽️مراد از منّت نهادن در انفاق این است که وقتی به مستمندی انفاق کردی ، به او بگویی : آیا من به تو کمک و نیکی نکردم ؟ ! و منظور از اذیّت این است که سخنی بگویی که فقیر رنجش پیدا کند ؛ مثلاً : به او بگویی : بیا این پول را بگیر ، خدا مرا از دست شما راحت کند ، یا روی ترش کنی و یا او را سرزنش نمایی .
◽️از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود :
((مَنْ اءَسْدی إِلی مُؤْمِنٍ مَعْرُوفاً ثُمَّ اَذاهُ بِالْکَلامِ اءَوْ مَنَّ عَلَیْهِ فَقَدْ اءَبْطَلَ اللّهُ صَدَقَتَهُ ؛ هر کس به مؤ من (فقیری انفاق ) نیکویی کند ، سپس او را با سخنی برنجاند ، یا بر او منّت نهد ، خداوند اثر صدقه (و انفاق ) او را باطل می کند و هیچ پاداشی به او نمی دهد))(69) .
◽️سعدی در گلستان به نقل از عرب می گوید :
((جُدْ وَلاتَمْنُنْ لاِنَّ الْفائِدَةَ علَیْکَ عائِدَةٌ ؛ یعنی ببخش و منّت منه که نفع آن به تو باز می گردد)) .
درخت کرم هر کجا بیخ کرد
گذشت از فلک شاخ بالای او
گر امید داری کزو بر(70)خوری
به منّت منه ارّه بر پای او(71)
===============
69-تفسیر منهج الصادقین ، ج 2، ص 125.
70-((بر)) میوه .
71-کلّیات گلستان سعدی ، باب هشتم در آداب صحبت و تربیت ، ص 268.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (17)
#نماز_مومنانه
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
⏪4. عبادت هاي بي بديل
📂ب. «ضرار بن ضمره ليثي» كه پس از شهادت اميرمؤمنان (عليهالسلام) با اصرار معاويه به بيان حالات معنوي و عبادت هاي او پرداخت، صحنه اي را ترسيم كرد كه اشك از ديدگان پليد طاغوت شام و اولين پادشاه اموي [قلتُ لسفينة: إنّ بني اُمية يزعمون أنّ الخلافة فيهم، قال: كذب بنوا الزرقاء، بل هم ملوكٌ و أول الملوك معاوية (تاريخ الخلفاء، ص 185، في نبذ من اخبار معاوية).]جاري شد. ضِرار كه گويا طاقتش تمام شده بود با ديدگان گريان و اشك آلود مجلس را ترك كرد.
▫️سردسته تبهكاران اموي با حالتي رشك آلود به اطرافيان خود گفت: آيا كسي از شما حاضر است در فقدان من اين گونه وصفم كند؟ يكي از حاضران گفت: الصاحب علي قدر صاحبه. [كنايه از اينكه ميزان مدح و ثناي دوستان و همراهان انسان هماهنگ با قدر و منزلت خود اوست]
◽️به نقل شارح معتزلي كسراي عرب خطاب به ضرار گفت: خدا رحمت كند ابوالحسن را. آري، او اين گونه بود كه تو ستودي: فبكي معاوية و قال: رحم الله أباحسن، كان والله كذلك. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 25؛ بحار الانوار، ج 41، ص 121. نيز ر. ك: ص 15.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل سيزدهم
📃با مراجعه به قرآن ميتوان به اخبار همه هستي و آنچه مورد نياز انسان است دست يافت.
◽️قَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه السلام : إِنَّ العَزِيزَ الجَبَّارَ أَنزَلَ عَلَيكُم كِتَابَهُ وَ هُوَ الصَّادِقُ البَارُّ فِيهِ خَبَرُكُم وَ خَبَرُ مَن قَبلَكُم وَ خَبَرُ مَن بَعدَكُم وَ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ الأَرضِ وَ لَو أَتَاكُم مَن يُخبِرُكُم عَن ذَلِكَ لَتَعَجَّبتُم (كافي، ج2، ص 599؛ همان، ترجمه مصطفوى، ج4، ص )400
◽️امام صادق علیه السلام: راستى كه عزيز جبّار كتاب خود را بر شماها فرو فرستاده و او است كه راستگو و نيكخواه است، در كتاب او است گزارش شما و گزارش هر كه پيش از شما و گزارش هر كه پس از شماست و گزارش آسمان و زمين و اگر بيايد نزد شما كسى كه شما را از آن گزارش دهد، هر آينه به شگفت آييد.
⏪امام صادق برایم گفتند که:
☑️تو با داشتن قرآن با تمام هستی آشنا می شوی.
☑️علم تو با اتصال به قرآن نامحدود می شود.
☑️همه محتاج علم اند و علم حقیقی از نزد قرآن است.
👈🏾از کلام امام چه آموختی؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی #بسیج_فداکار #خدمت_مؤمنانه #مدافعان_سلامت #فکر_قارونی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 خط مقدم فداکاری
🔹 ذات أقدس الهی به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود در قوس نزول هر چه که باید به تو بگویم #صادر_اول بودی، بالاتر از صادر اول، تعبیر لطیف تر و دقیق تر و نمکین تر #ظاهر_اول بودی که به تو دادیم، اما در قوس صعود که باید بروی ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی ٭ وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ﴾؛[1] تو یک کودک یتیم بی سرپرست بودی که ما تو را بالا آوردیم.
🔹 ما هم این چنین هستیم! #ضعیف هستیم، تمام تلاش و کوشش ما این است که ضعف خود را بفهمیم و به بارگاه الهی عرض کنیم که ما ضعف آوردیم. حرف لطیف جناب حکیم سنایی این است که اگر چنانچه انسان بخواهد به بارگاه الهی برود با دست پُر باید برود، یک؛ چیزی ببرد که آن جا نباشد، دو؛ نبودن آن عین کمال باشد نه نقص، این سه؛ و آن عجز و بندگی است که خدایا من عجز و بندگی آوردم به بارگاه تو!
🔹 اگر بگویی خدایا من تحصیل کردم علم فراهم کردم، مال فراهم کردم، خیر کردم، جوابش این است که همه را که ما به تو دادیم! اگر قارونی فکر بکنی و بگویی من این کار را کردم، من این مال را فراهم کردم، من این کار را کردم، میگویند اینها را که ما به تو دادیم، تو چه آوردی؟ لذا حرف حکیم سنایی این است:
روی گردآلود برزی او كه بر درگاه او ٭٭٭ آبروی خود بری گر آبروی خود بری[2]
خدایا! ملت ما و جامعه ما، ملت های دیگر و جوامع دیگر، #روی_گردآلود آوردند. این ویروس را نشناخته بر ما تازاندند. جهل ما نه چیز دیگر! جهالت ما نه چیز دیگر! پیشبینی نکردن ما نه چیز دیگر! این بیماری را به سراغ ما آورد. این کرونا را ما نشناختیم و هنوز هم درست نمی شناسیم.
🔹 این بزرگان ما، این اطبّای ما، این سروران ما، این عزیزان ما، این #بهتر_از_جان ما که الآن در خطّ مقدم فداکاری برای تأمین سلامت جامعه هستند، تو را به عزّت خود اینها را حفظ بکن، یک؛ افکار اینها را هدایت بکن به تشخیص این ویروس، دو؛ افکار اینها را راهنمایی کن به تشخیص داروی معالج صد درصد این ویروس، سه؛ این افکار را به جهانیان منتقل بکن، چهار؛ جوامع بشری را مهمان نظام جمهوری ایران اسلامی بکن، پنج؛ چه عیب دارد که از کشور ما، از وطن ما، از این آب و خاک که ما مهمان این آب و خاک هستیم و از این آب و خاک برخاستیم، مدیون این آب و خاک هستیم، از این سرزمین رشد کردیم و به برکت قرآن و عترت به این بارگاه رسیدیم به جوامع دیگر برسد که دست ما باز باشد دیگران در کنار سفره ما باشند! این دعاها اولین دعای کادر بیمارستان ما، دانشگاه ما، جامعه پزشکی و پزشکان ما ـ إن شاء الله ـ باشد، این دعا را خدا هیچ وقت رد نمی کند!
[1]. سوره ضحی، آیات6 و7.
[2]. سنایی، دیوان اشعار، قصیده شماره185.
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1399/01/16
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خط مقدم فداکاری.mp3
1.89M
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی #بسیج_فداکار #خدمت_مؤمنانه #مدافعان_سلامت #فکر_قارونی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 خط مقدم فداکاری
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در سایه فیض الهی.mp3
2.27M
#دهه_فجر #انقلاب_اسلامی_مکتب_شهید_سلیمانی_جبهه_مقاومت_استکبارستیزی
#رفاه_طلبی #ترك_مبارزه #ترك_صحنه_سياسي
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 در سایه فیض الهی
📚 سخنرانی محرم ـ روابط بین الملل
تاریخ: 1373/04/26
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom