eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
58 زار 🔅🔅🔅 ⏪مثَل زمین نرم و زمین شوره زار 1 (وَا لْبَلَدُ(126) الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِی وَالَّذِی خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلا نَکِدًا(127) کَذَا لِکَ نُصَرِّفُ الاَْیَتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ ) . (128) ((و سرزمین پاکیزه (و شیرین ) گیاهش به فرمان پروردگار می روید ؛ اما سرزمین بد طینت (و شوره زار) جز گیاه ناچیز و بی ارزش از آن نمی روید ؛ این گونه ، آیات (خود) را برای آنها که شکر گزارند بیان می کنیم )) . 🔅🔅🔅 هر زمین پاک و شایسته که آن قابل زرع است و صالح رایگان رستنیها روید از وی صدهزار چون که فرمان باشد از پروردگار و آن که باشد شوره و ناپاک و بد زآن برون ناید گیاه الاّ نکد همچو قلب مؤ من و کافر به فرض زد مثل آن هر دو را حق بر دو ارض آن یک از آیات حقّ یابد رشاد وین یکی زاید در او بخل و عناد ما بگردانیم آیتهای خود این چنین شرح از مثال نیک و بد برگروهی کز یقین دارند سهم شکر نعمتها کنند از عقل و فهم (129) ⏺وجه تشبیه از ابن عبّاس و مجاهد و حسن که از مفسّران صدر اسلام هستند ، روایت شده است که : ((خداوند متعال این مثل را برای ((مؤ من )) و ((کافر)) زده است . دل مؤ من را به زمین پاکیزه و آماده و دل کافر را به زمین شوره زار تشبیه کرده است . پس هرگاه باران مواعظ از ابر رحمت پروردگار بر دل مؤ من ببارد ، انواع طاعات و عبادات بر اعضا و جوارح او ظاهر می گردد و چون کافر آن را استماع کند ، زمین دلش تخم نصیحت را قبول نمی کند و از او صفتی که به کار آید ظاهر نشود)) . (130) ☑️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمود : ((مَثَل هدایت و علمی که خداوند مرا بدان مبعوث کرد ، مَثَل باران شدیدی است که در سرزمینی ببارد و قسمتی از آن زمین (که پاکیزه و آماده است ) آب را در خود فرو بردو گیاهان بسیار برویاند و بخشی دیگر از آن که خشک و بایر است آب را در خود نگه می دارد و مردم از آن می آشامند و درختستان و زراعت خویش را نیز از آن آبیاری می کنند و پاره ای دیگر از آن زمین که بیابان صاف و شوره زار است نه آب را در خود نگه می دارد که مردم از آن استفاده کنند و نه در خود فرو می برد که از آن گیاهی بروید . و مثل کسانی که تحصیل علم می کنند چنین است : برخی علم و دانش را فرا می گیرندو به دیگران هم می آموزند و برخی دیگر نه خود از علم بهره ای می برند و نه به دیگران بهره ای می رسانند (یعنی طعم و شیرینی علم را درک نمی کنند و مزه علم در اعماق جانشان نمی نشیند که آن را به دیگران منتقل کنند) )) . (131) 👈🏾ادامه دارد..... ============== 126-((بَلَد)) به معنای شهر است ، ولی در آیه بالا به معنای زمین آمده است . 127-((نَکِد)) به معنای شخص بخیل و ممسکی است که به آسانی چیزی به کسی نمی دهد و اگر هم بدهد بسیار ناچیز و کم ارزش خواهد بود، زمینهای شوره زار و نامساعد در آیه فوق تشبیه به چنین کسی شده است . (پاورقی تفسیر نمونه ، ج 6، ص 216). 128-اعراف / 58. 129-تفسیر صفی ، ج 1، ص 356. 130-اقتباس از تفسیر منهج الصادقین ، ج 4، ص 42. 131-اقتباس از تفسیر المیزان ، ج 8، ص 177 178. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
17 🔅🔅🔅 بسم الله الرّحمن الرّحيم ⏺نكاتي پيرامون تفسير قرآن كريم[ـ حضرت استاد، اين مقاله را جهت ارائه به كنگره‌ي خوارزمي تدوين نموده اند] ☑️سوم. روش منتخب تفسير قرآن مجيد اين است كه چون اين كتاب الهي، نور و «تِبيان كُل شى ء» مي‌باشد و «قول فصل» خداست، پس ابهام و تيرگي در حريم او راه ندارد و فاهمه‌ي مصون از غبار وَهْم و باصره‌ي محفوظ از عور و حول وعمي، توانِ اداركِ صحيح او را دارد. 🔹چون قرآن كريم همتاي عترت طاهرين(عليهم السلام) است، تبيين مراد آن با سنّت معصومين(عليهم السلام) در تقييد اطلاق، تخصيص عموم و... خواهد بود و چون اعتبار روايت، خواه با معارض و خواه بي‌معارض، مشروط به عدم تباين با مضمون قرآن مجيد است، بايد: ▫️ اوّلاً اصول كلّي قرآن روشن شود. ▫️ ثانياً خطوط جامع روايت واضح گردد. ▫️ثالثاً مفادِ واضحِ حديث، بر اصل كلّي قرآن عَرْضه شود، ▫️ رابعاً بعد از احراز عدم تباين روايت با قرآن، تعيين حدودِ مضمون قرآن با مفاد حديث مشروح گردد و ناهماهنگي ثقلين تأمين شده و براي اعتقاد يا عمل حجت باشد. 🔅🔅🔅 ⏺چهارم. عقل مُبرهِن و مُنزّهِ از شائبه‌ي وَهْم و سائقه‌ي خيال و مبرّاي از صبغه‌ي قياس، مخاطَبِ صالحي براي دريافت معارف قرآني است؛ زيرا مباني بَيِّن يا مُبَيِّنِ عقلي، شاهد لُبّيِ متّصل يا منفصل براي وصول به مقصود وحي الهي است. همان طوري كه تفسير قرآن به رأي، ناصواب مي‌باشد و تفسير سنّت معصومين(عليهم السلام) هم به رأي باطل است، تفسير عقل كه از منابع غنيّ و قوي ديني است، به رأي، صائب نخواهد بود. هرگز نمي‌توان به بهانه‌ي بطلان قياسِ اصولي و فقهي كه همان تمثيل منطقي است، برهان عقلي را كه هم از لحاظ مادّه، قطعي و هم از جهت صورت يقيني مي‌باشد، از اعتبار ساقط كرد. غرض آنكه عقل را به استحسان و مانند آن تعبير نمودن، نوعي تفسير به رأي درباره‌ي عقل برهاني است كه چونان تفسير به رأيهاي ديگر باطل مي‌باشد. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(64) 🔆🔆🔆 34- تولید کارها و محصولات فاخرو ماندگار أللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَاباً مُّتَشَابِهاً مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى‏ ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِى بِهِ مَن يَشَآءُ وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ(زمر/23) خداوند بهترين سخن را در قالب كتابى نازل كرد (كه آياتش) متشابه (و مشابه يكديگر است). از (تلاوت آيات) آن پوست كسانى كه از پروردگارشان مى‏ترسند به لرزه مى‏افتد، سپس (با ايمان و اُنس) به ياد خدا پوست‏ها و دل‏هاى آنان نرم و آرام مى‏شود، اين است هدايت خداوند كه هر كه را بخواهد به آن هدايت مى‏كند و هر كه را خداوند (به خاطر فسق و فسادش) گمراه نمايد، پس هيچ هدايت كننده‏اى براى او نيست. 🔅🔅🔅 ☑️قرآن، بهترين گفتارهاست. «احسن الحديث» (زيرا صادق‏ترين سخن‏هاست، «و من أصدق من اللّه حديثا» و حرف آخر و فصل الخطاب است. «فبأىّ حديث بعده يؤمنون» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
HAMAYSH MAHDAVIAT-.mp3
10.29M
🔸 پیام به شانزدهمین همایش بین ‌المللی دکترین 🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/01/06 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۳۹ ـ ۴۴ نتيجه اعمال الى تا مى ‏تواند بايد ‏ها، ناراحتى ‏ها و مشكلاتى كه برايش به وجود مى ‏آيد به گردن بگيرد، آنها را نتيجه اعمال خودش بداند و مانند نباشد كه خود را به خداى تعالى نسبت بدهد. الى بايد بداند كه در دو طرف صراط مستقيم پرتگاه‏هايى وجود دارد و در سر راه نشسته و همه را به طرف ‏ها مى ‏كشاند، از اين ميان فقط بندگان خالص خدا را استثناء كرده و آنها را در تشيع كه همان صراط بن ابى ‏طالب عليه ‏السلام است باقى مى ‏گذارد و خداى تعالى هم وعده فرموده كه نمى ‏گذارم بر بندگانم تسلط پيدا كند. ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 1.mp3
13.9M
1 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
4.03M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢هدایت1 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
3.82M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢هدایت 2 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
5.65M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢هدایت ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره عبس ج1.mp3
5.65M
🔅🔅🔅 📌نگاشت45تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره عبس جلسه 1.docx
40.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت46تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(125) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 لطایف و اشارات ⏪3- مقصد متوسط و نهايى نزول وحى قلب مطهر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مجراى نزول وحى و از حلقات متوسط دريافت آن است، نه پايان آن، زيرا آخرين منزلگاه وحى الهى گوشها و دلهاى انسانهاست: (وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم)، (وانزلنا اليكم نورا مبينا) و از اين رو قرآن كريم هم كلام خداوند سبحان است و هم تكلم او. بنابراين، آياتى كه سخن از تنزل قرآن بر وجود مقدس رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) دارد (همانند آيه محل بحث) بيانگر مقصد متوسط نزول وحى است، نه مقصد نهايى آن. تفاوت در اين است كه بين خداوند سبحان و حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) فرشتگان واسطه اند، ولى بين فرشتگان و مردم، رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) واسطه است كه وحى را از آنان دريافت كرده، به مردم مى رساند. ☘️☘️☘️ ⏪4- يقين به آخرت بر اثر مشاهده ملكوت يقين به آخرت گاهى بر اثر استدلال عقلى حاصل مى شود و گاهى بر اثر مشاهده ملكوت جهان: (و كذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات والارض ‍ وليكون من الموقنين) و انسان پرهيزكار بر اثر ارتباط با ملكوت، به قيامت يقين پيدا مى كند. آياتى از قبيل (كلا لو تعلمون علم اليقين # لترون الجحيم) و مانند آن شاهد اين مدعاست. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۰ ـ ۴۷ در الی اگر نتوانست در دنیا کاملاً نفس کند ولی در بود، روز خدای تعالی به او کمک می کند و روح او را تزکیه می نماید و او را با صالحش به وارد می کند. زیرا خدای تعالی با گذشت و است و نسبت به الی مهربانی خاصی دارد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom 👇👇👇
حکمت 86 نهج البلاغه.mp3
1.49M
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۶ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 87 نهج البلاغه.mp3
3.68M
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۷ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت ۹۷و۹۸ استاد صادقی.mp3
5.34M
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۷و۹۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
4.82M
💢شرح دعای ششم 💢 موضوع دعا: در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان ⏺جلسه سوم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 84.mp3
12.58M
۱۰۴ 📼 قسمت: هشتاد و چهارم ۸۴ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۲ ـ ۵۱ 📌 کردن الی باید بکوشد اجتماعی را رعایت کند و وقتی بر کسی وارد شد، با کلمه او را از اذیت نکردن و آزار ندادن خود مطمئن نماید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom