eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نگاشت 5 :تفسیر کلی آیات12تا 16 سوره نباء وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً «12» وَ جَعَلْنا سِراجاً وَهَّاجاً «13» وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجاً «14» لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً «15» وَ جَنَّاتٍ أَلْفافاً «16» و بر فراز شما هفت (آسمان) استوار بنا كرديم. و (خورشيد را) چراغى فروزان قرار داديم. و از ابرهاى متراكم و فشرده، آبى فراوان فرو فرستاديم. تا بوسيله آن دانه و گياه و باغهاى پر درخت بيرون آوريم. نکته ها «معصرات» از «عصر» به معناى فشردن، يا صفت ابرهاى باران‌زاست كه گويا چنان خود را مى‌فشرند كه باران ببارند و يا صفت بادهايى كه ابرها را متراكم و فشرده مى‌سازد تا از آنها باران ببارد. « تفسير الميزان.» 🌱🌱🌱 1- خداوند اداره هستى را بر اساس يك نظام مشخص (نظام سببيّت و علّت و معلول) قرار داده است. (نور و حرارت خورشيد همراه با ابر و باران، عامل توليد دانه و گياه مى‌شود.) سِراجاً وَهَّاجاً ... ماءً ثَجَّاجاً لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً 2- قرآن، شعر نيست، امّا از آهنگ و موسيقى خاصّى برخوردار است. «وَهَّاجاً، ثَجَّاجاً، نَباتاً» 3- اسباب و وسايل طبيعى، نبايد ما را از خداوند غافل كند. لِنُخْرِجَ بِهِ‌ ... 4- خداوندى كه زمين مرده را با نزول باران به صورت بوستانى پر درخت در مى‌آورد، از زنده كردن مردگان عاجز نيست. لِنُخْرِجَ بِهِ‌ ... جَنَّاتٍ أَلْفافاً 📚 (تفسیر نور محسن قرائتی) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۱۰.mp3
30.61M
💢جلسه دهم 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۲) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. 🌱🌱🌱 رَبَّنٰا أَفْرِغْ عَلَیْنٰا صَبْراً وَثَبِّتْ أَقْدامَنٰا وَانْصُرْنٰا عَلَى الْقَوْمِ الْکٰافِرِینَ.[سوره بقره آیه ۲۵۰] پروردگارا، شکیبایى و استقامت را بر ما فرو ریز و قدم هاى ما را ثابت بدار و ما را بر جمعیّت کافران پیروز گردان.  ‘Our Lord, pour patience upon us, make our feet steady, and assist us against the faithless lot.’ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌فروتن در برابر حقیقت! 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: إنّ لُقمانَ قالَ لابنِهِ تَواضَعْ لِلحَقِّ تَكُن أعقَلَ النّاسِ ♤♤♤ لقمان به فرزند خود فرمود؛ در برابر حق خاضع باش تا خردمندترين مردم باشى.[تحف العقول : 386.] 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۰ 📌 خدای تعالی الی باید بداند که در هر لحظه از زندگی اش زیر سایه و مهربانی مهربان قرار دارد و پروردگارش را باید و بداند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
81 🌱🌱🌱 ⏪21- مَثَل خاکستر و تندباد (مَّثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ اءَعْمَلُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُواْ عَلَی شَیْءٍ ذَا لِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ ) . (ابراهیم/18) ((اعمال کسانی که بر پروردگارشان کافر شدند ، همچون خاکستری است در برابر تند باد در یک روز طوفانی ! آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را که انجام داده اند به دست آورند ؛ و این همان گمراهی دور و درازی است )) . 🌱🌱🌱 اینست وصف آن کسان کز حالشان بر خدا باشد به کفر اعمالشان همچو آن خاکستری که تند باد بگذرد بر وی به وقت اشتداد می کند آن را پراکنده چنان که نماند زاو اثر اندر مکان فعل نیک کافران باشد چنین تخم حنظل کی دهد بار انگبین نیستشان قدرت به چیزی در جزا زانچه کردند اکتساب از چیزها هر عمل کان نیست از حزم و حضور هست گمراهی و از مقصود دور(228) 📋وجه تشبیه خداوند متعال در این آیه اعمال کافران را به خاکستری تشبیه کرده است که در برابر تند باد در یک روز طوفانی قرار گرفته باشد . همانگونه که باد خاکستر را پراکنده می سازد و جمع آوری آن برای هیچ کس مقدور نیست ، همین گونه اعمال کافران پراکنده و نابود می گردد و اثری از آن باقی نمی ماند . جمله ( . . . فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ . . . ) (در یک روز طوفانی ) مطلب را تاءکید می کند . زیرا اگر تندباد محدود و موقّت باشد ، ممکن است خاکستری را از نقطه ای بلند کند و در نقطه ای نه چندان دور بریزد ، اما اگر روز ، روز طوفانی باشد که از صبح تا به شام بادها از هر سو می وزند ، بدیهی است چنین خاکستری آنچنان پراکنده می شود که هر ذرّه ای از آن در نقطه دور دستی خواهد افتاد به طوری که با هیچ قدرتی نمی توان آن را جمع کرد . (229) ▫️بنابر این وجه شباهت در این تشبیه ((بیهودگی و بی خاصیّتی عمل )) است . همانگونه که خاکستر هیچ خاصیّت و ثمر قابل ذکری ندارد و از خروارها خاکستر حتی علف هرزه ای نمی روید ، اعمال کافران هم چون از قصد قربت و نیّت و انگیزه الهی تهی است ، هیچ اثر مثبتی از آن ایجاد نخواهد شد . ================== 227-ابراهیم / 18. 228-تفسیر صفی ، ج 1، ص 566. 229-تفسیر نمونه ، ج 10، ص 309. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.سالک و تجلیات.آیت الله شجاعی 91.mp3
4.12M
(91) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:سالک و تجلیات سلوک 🕑 زمان:34دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(169) ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌بحث روايى 1- تقسيم آيات آغازين سوره بقره - عن الباقر (عليه السلام): فى سوره البقره الم... ثم اربع آيات فى نعت المومنين و آيتان فى نعت الكافرين و ثلاث عشره آيه فى نعت المنافقين. 👈🏼اشاره: از اين گونه نصوص استنباط مى شود كه آيات اوايل سوره (1 - 20)، براى بازگو كردن احوال سه گروه است، نه چهار گروه كه صاحب المنار پنداشته است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔆علامه جوادی آملی ❇️الآن غدّه ما همین دو مشکل غرب است که متأسفانه حالا این فضای حقیقی، هرگز نگوییم فضای مجازی، چون سیم حقیقت نیست تا بی‌سیم بشود مجاز، شیشه تلویزیون حقیقت نیست تا بی‌شیشه بشود مجاز. هر جا اندیشه می‌آید فکر می‌آید تبلیغ می‌آید فضا، فضای حقیقی است، این را اشتباه نکنیم، این فضا فضای حقیقی است دارد جوان‌های ما را و بسیاری از نسل‌ها را از ما تهی می‌کند و بیرون می‌برد. الآن این دو تا غدّه در غرب هست: یکی انکار معاد؛ دیگری انکار تجرّد روح. کلّ دنیا همین است تا گور خاتم می‌شود، بعد از آن هیچ خبری نیست، اگر صنعت است اگر هنر است اگر تجارت است اگر آسمانی و زمینی است همین است این دیگر چه چیزی از آن در می‌آید. ♻️درس تفسیر سوره ذاریات ج 12 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
 ۚ 📌 (۳) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. 🌱🌱🌱 رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ.  پروردگارا! اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا! تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱ 📌موفقیت در نفس الی نباید از ها و خواسته های پیروی کند. زیرا شیطان با وسوسه ها و گامهایش می خواهد را به طرف و منکرات دهد و باید موفقیتهایی که در تزکیه شاملش می شود را از فضل و رحمت خدای تعالی بداند. و در حقیقت خدای تعالی او را به تزکیه نفس می فرماید. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌فروتنان بلند مرتبه 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: إنّ اللّه َ لَم يَرفَعِ المُتَواضِعينَ بقَدرِ تَواضُعِهِم، و لكنْ رَفَعَهُم بِقَدرِ عَظَمَتِهِ و مَجدِهِ 🌱🌱🌱 خداوند فروتنان را به اندازه فروتنى شان بالا نمى برد، بلكه آنان را به اندازه عظمت و بزرگى خود رفعت مى بخشد.(تحف العقول : 399.) 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(170) ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌بحث روايى 2- خطر بزرگ منافقان - عن اميرالمومنين (عليه السلام): و لقد قال لى رسول الله (صلى الله عليه وآله): انى لا اخاف على امتى مومنا ولا مشركا، اما المومن فيمنعه الله بايمانه و اما المشرك فيقمعه الله بشركه ولكنى اخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان يقول ما تعرفون و يفعل ماتنكرون . 👈🏼اشاره: مومن ظاهرا و باطنا انسان صالح است و كافر ظاهرا و باطنا موجود طالح، ولى منافق ظاهرا انسان و در باطن جانورى چون مار و عقرب است و چون باطن او شناخته نيست تماس با او حاصل مى شود و همين تماس ‍ سبب مسموم شدن است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت7 :تفسیر کلی آیات17تا 20 سوره نباء إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً «17» يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً «18» وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً «19» وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً «20» همانا روز جدايى، وعده‌گاه (ما با شما) است. روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه مى‌آييد. و آسمان گشوده شود و به صورت درهايى باز درآيد. و كوه‌ها روان شوند و چون سراب گردند. 🌱🌱🌱 ▫️قيامت از جهتى «يوم الجمع» است كه همه در آن اجتماع مى‌كنند و از جهتى‌ «يَوْمَ الْفَصْلِ» ناميده شده، زيرا خوبان از بدان و حق از باطل جدا و به اختلافات فيصله داده مى‌شود. ▫️در روايات مى‌خوانيم كه در قيامت مردم به گروه‌هاى مختلفى تقسيم مى‌شوند و هر گروه به شكلى؛ سخن چين در قيافه ميمون، حرام‌خوار در شكل خوك، رباخوار در قالب وارونه، قاضى ظالم به صورت كور، خودپسند كر و لال، عالم بى عمل در حال جويدن زبان، همسايه آزار بى‌دست و پا، سعايت كننده آويخته بر آتش، هوسباز بدبو، و فخر فروشان به لباس با لباس دوزخى محشور مى‌شوند. « تفسير نورالثقلين » ▫️حركت كوه‌ها مقدّمه به هم خوردن آنها و خرد شدن و ذره ذره شدن سنگها و در نهايت، روان شدن به گونه‌اى است كه از دور سراب به نظر آيند. «وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً» 🌱🌱🌱 1- دنيا، مقدّمه قيامت است و اين همه نعمت عبث و بيهوده نيست. «إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً» 2- زمان قيامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «كانَ مِيقاتاً» 3- قيامت نيز نظامى دارد «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ» 4- در قيامت، نظام آسمان و زمين دگرگون مى‌شود. فُتِحَتِ السَّماءُ ... سُيِّرَتِ الْجِبالُ‌ 5- انسان با مرگ، رها و فراموش نمى‌شود. «يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً» 6- به پيوندها و روابط دنيوى دلخوش نباشيد كه روزى همه چيز گسسته مى‌شود. «يَوْمَ الْفَصْلِ» 7- ارتباط زمين و آسمان و اهل آنها، در قيامت توسعه مى‌يابد. «فُتِحَتِ السَّماءُ» 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۱۱.mp3
11.04M
💢جلسه یازدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آسیب شناسی واقعه کربلا.mp3
1.74M
▪️ آسیب شناسی واقعه کربلا 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔆حضرت علامه 🍃این کشوری که همه چیز دارد، حجت خدا بر ما بعد از اهل بیت این شهدا هستند. 🍃من یک وقت رفتم کنار قبر بعضی از این شهدا حالا یا گمنام یا غیر گمنام، شعری که برای فؤاد کرمانی است دیدم بالای قبر او با یک تعبیر دیگری نوشته شده است آن شاعر گفته بود که: گر بشکافند هنوز قبر شهیدان عشق آید از آن رفتگان زمزمه دوست دوست من دیدم بالای قبر این شهید حالا یا گمنام یا خوشنام نوشته است: گر بشکافند هنوز قبر شهیدان عشق آید از آن کشتگان زمزمه یا حسین 🍃اینها هستند، ما اینها را داریم، چند هزار از اینها را داریم، آنها که رفتند با زمزمه یا حسین رفتند، اینها با این زمزمه رفتند؛ اما مع ذلک به جان هم می‎افتیم! توقع نداشته باشید که همه جا سیل بیاید زلزله بیاید، فرمود من سه نحوه عذاب دارم که خدای سبحان به برکت قرآن و عترت این نظام و مردم این نظام و همه ما را از عذاب‌های الهی حفظ بکند! 📚درس تفسیر سوره ذاریات ج ۱۳ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۴) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘☘☘ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ.[سوره آل عمران آیه ۸] 🌱🌱🌱 پروردگارا، دلهایمان را، بعد از آن که ما را هدایت کردى (از راه حق) منحرف مگردان؛ و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش زیرا تویى بخشنده. 🌱🌱🌱 ‘Our Lord! Do not make our hearts swerve after You have guided us, and bestow Your mercy on us. Indeed, You are the All-munificent. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌سپاسگذاری نعمت ها 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: تَعاهَدُوا عِبادَ اللّه ِ نِعَمَهُ بإصلاحِكُم أنفُسَكُم تَزدادُوا يَقينا، و تَربَحوا نَفِيسا ثَمِينا 🌱🌱🌱 اى بندگان خدا! با اصلاح خود، نعمت هاى خداوند را پاس داريد، تا بر يقين شما افزوده شود و سودى با ارزش و گرانبها به دست آوريد. [الكافي : 2/268/1.] ☘☘☘ 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۲ 📌عفو و الی به و و در راه خدای تعالی باید داشته باشد و باید و گذشت کند اگر دوست دارد خدای تعالی او را ببخشد و مورد خاصش قرار دهد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
☑ سخنی در باره آیات سجده دار قرآن (1) ▪ عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ان العزائم اربع: اقرا باسم ربک الذی خلق، و النجم، و تنزیل السجده، و حم السجده.[1] 🔹 از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که آن حضرت فرموده است: همانا سوره‎ های عزائم چهار تاست، 1. اقرا باسم ربک الذی خلق (سوره علق)، 2. و النجم (سوره نجم)، 3. تنزیل السجده (سوره فصلت)، 4. حم السجده (سوره سجده). 🔹 «عزیمت» در مقابل «رخصت» به معنای «چیزی است که انجام دادن آن لازم باشد»، عزائم السجود: عبارت است از: سوره‎هایی که در آن آیات سجده موجود است و بر قاری و شنونده آن آیات، لازم است که برای خداوند سجده نموده و به تسبیح و حمد پروردگارشان بپردازند و این سجده واجب است و حتما باید انجام بپذیرد، در مقابل، آیات سجده دیگری است که بر قاری و شنونده آن آیات سجده کردن لازم و حتمی نیست بلکه مستحب است. عن ابی عبدالله علیه السلام قال: العزائم الم تنزیل، و حم السجده و النجم و اقرا باسم ربک و ما عداها فی جمیع القرآن مسنون و لیس بمفروض.[2] و از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که آن حضرت فرموده است. عزائم عبارتند از: الم تنزیل، و حم السجده، و النجم و اقرا باسم ربک. و سوای این‎ها در تمامی قران مستحب است و واجب نمی‎ باشد. ☑ احکام سجده تلاوت 1. واجب است سجده کردن بر قاری و شنونده (بلکه هر کس که به گوشش برسد بنابر اظهر) یکی از آیات چهارگانه ‎ای که در چهار سوره قرآن آمده است و آنها عبارتند از: 1. سوره سجده‌ (آیه 15) وقتی که به «و لا یستکبرون» رسید. 2. سوره فصلت (آیه 37) وقتی که به «ایاه تعبدون» رسید. 3. سوره نجم (آیه 62 آخر سوره) وقتی که به انتهای آیه رسید. 4. سوره علق (آیه 19 آخر سوره) وقتی که به انتهای آیه رسید. و مستحب است سجده کردن در یازده مورد و آنها عبارتند از: 1. سوره اعراف (آیه 206 آخر سوره)، وقتی که به «و له یسجدون» رسید. 2. سوره رعد (آیه 15) وقتی که به «و ظلالهم بالغدو و الاصال» رسید. 3. سوره نحل (آیه 49 و 50) وقتی که به «و یفعلون ما یومرون» رسید. 4. سوره بنی اسرائیل (آیه 107 تا 109) وقتی که به «و یزیدهم خشوعا» رسید. 5. سوره مریم (آیه 58)، وقتی که به «خروا سجدا و بکیا» رسید. 6. سوره حج (آیه 18)، وقتی که به «یفعل ما یشا» رسید. 7. سوره حج (آیه 77)، وقتی که به «و افعلوا الخیر»رسید. 8. سوره فرقان (آیه 60)، وقتی که به «و زادهم نفورا» رسید. 9. سوره نمل (آیه 25 و 26)، وقتی که به «رب العرش العظیم» رسید. 10. سوره ص (آیه 24)، وقتی که به «و خر راکعا و اناب» رسید. 11. سوره انشقاق (ایه 21)، وقتی که به «اذا قرئ» رسید. 🔹 بلکه احتیاط بهتر، سجده کردن نزد هر آیه ‎ای است که در آن امر به سجده شده باشد.[3] -----ادامه دارد ============ [1] . وسائل الشیعه، ج 4، ص 881 (باب 42 از ابواب قراه القرآن، ح 7). [2] . وسائل الشیعه، ج 4، ص 881، (باب 42 از ابواب قراه القرآن، ح 9). [3] . عروه الوثقی، ج 1، ص 684 (فصل فی سائر اقسام السجود، م 2). 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.تجلی ربوبیت حق برای سالک.آیت الله شجاعی 92.mp3
3.23M
(92) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلیات ربوبی برای سلوک 🕑 زمان:26دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
81 🌱🌱🌱 ⏪21- مَثَل خاکستر و تندباد (مَّثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ اءَعْمَلُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُواْ عَلَی شَیْءٍ ذَا لِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ ) . (ابراهیم/18) ((اعمال کسانی که بر پروردگارشان کافر شدند ، همچون خاکستری است در برابر تند باد در یک روز طوفانی ! آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را که انجام داده اند به دست آورند ؛ و این همان گمراهی دور و درازی است )) . 🌱🌱🌱 عدّه ای از مفسّران گفته اند : منظور از اعمال کافران ، کارهای نیکی است که آنها در دنیا انجام می دهند ، مانند : صله رحم ، آزاد کردن برده ، تکریم مهمان ، دستگیری از مستمندان و امثال اینها . بعضی دیگر گفته اند : مراد تمام اعمال و کارهای آنهاست . 🔰آیا مخترعان و مکتشفان کافر نزد خدا پاداش دارند ؟ در اینجا سؤ الی مطرح می شود و آن این که آیا مخترعان و مکتشفانی همچون ((ادیسون )) که در اختراع برق زحمات جانکاهی متحمّل شد و شاید جان خود را در این راه نیز از دست داد ، امّا دنیایی را روشن ساخت و یا مانند ((پاستور)) که با کشف میکروب میلیونها انسان را از خطر مرگ رهایی بخشید و دهها مانند اینها ، در برابر عمل خود نزد خداوند پاداشی خواهند داشت ، یا نه ؟ و اصولاًوضعیت اینها چگونه خواهد بود ؟ 📋پاسخ این سؤ ال به طور خلاصه این است که از نظر اسلام هر عملی با توجه به ((نیّت )) و انگیزه آن ارزیابی می شود ، نیّت به منزله روح و جان عمل است که گفته اند : ((إِنَّمَا الاَْعْمالُ بِالنِّیّاتِ)) بنا بر این باید دید ، نیّت و قصد مخترعان و مکتشفان در اختراع و اکتشافشان چه بوده و چیست ؟ مسلماً نیّت و قصد از سه صورت خارج نیست : 1 گاهی هدف اصلی از اختراع صرفاً یک عمل تخریبی است ، (همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساختن بمبهای اتمی صورت گرفت ) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آمده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده و یا در درجه دوّم قرار داشته است . تکلیف این دسته از مخترعان کاملاً روشن است ، که نه تنها پاداشی ندارند ، بلکه در برابر ((نیّت )) و عمل تخریبی خود مجازات نیز خواهند شد . 2 گاهی مخترع یا مکتشف ، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است و در حقیقت ، حکم تاجری را دارد که برای در آمد بیشتر ، تاءسیسات عام المنفعه ای به وجود می آورد و برای گروهی ایجاد کار و برای مملکتی محصولاتی به ارمغان می آورد ، بی آنکه هیچ هدفی جز تحصیل درآمد داشته باشد و اگر کار دیگری در آمد بیشتری داشت ، به سراغ آن می رفت . البتّه چنین تجارت یا تولیدی اگر طبق موازین مشروع انجام گیرد ، کار خلاف و حرامی نیست ، ولی عمل فوق العاده مقدسی هم محسوب نمی شود . از این گونه مخترعان و مکتشفان در طول تاریخ کم نبودند . نشانه این طرز تفکّر همان است که اگر ببینند ، آن درآمد یا بیشتر از آن از طرقی که مضرّبه حال جامعه است ، تاءمین می شود مثلاً : در صنعت داروسازی بیست درصد سود می برند و در هروئین سازی 50 درصد این دسته خاص ، دومی را ترجیح می دهند (یعنی به فکر درآمد زیاد هستند ، هرچند مضرّ به حال جامعه باشد) . تکلیف این گروه نیز روشن است ؛ اینها هیچ گونه طلبی نه از خدا دارند و نه از همنوعان خویش و پاداش اینان همان سود و شهرتی است که می خواسته ا ند و به آن رسیده اند . 3 گروه سوّمی هستند که مسلماً انگیزه های انسانی دارند و گاهی سالیان دراز از عمر خود را در گوشه لابراتوارها با نهایت فلاکت و محرومیت به سر می برند به امید اینکه خدمتی به همنوع خود کنند و ارمغانی به جهان انسانیّت تقدیم دارند . بدون شک این گونه افراد پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت این پاداش ممکن است در دنیا باشد ، و ممکن است در جهان دیگر باشد ، مسلّماً خداوند عالم و عادل آنها را محروم نمی کند ، اما چگونه و چطور ؟ جزئیاتش بر ما روشن نیست ، همین اندازه می توان گفت : ((خداوند اجر چنین نیکوکارانی را ضایع نمی کند)) . البته اگر آنها در نپذیرفتن ایمان ((جاهل قاصر)) باشند ، نه ((جاهل مقصّر)) . مساءله بسیار روشن تر است . ============== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom