eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Qiyamah05.mp3
6.02M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 5.docx
38.5K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 5.pdf
1.49M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌لطیفه ادبی آیه فان مع العسر یسرا ببينيد اين آيه را قرآن چگونه تنظيم کرده؟ فرمود که ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين يک؛ ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين جمله اسميه است با «إنّ» است، درست است؛ اما چطور «يُسر» نکره است و «عُسر» معرفه؟ اين قاعده ادبي آن چيست؟ ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ٭ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين «عُسر» با «الف و لام» است. اين يُسر بدون «الف و لام» است. اين عُسري که با «الف و لام» است به معني دشواري است و بر اساس قواعد ادب، دومي عين اوّلي است. «الف و لام» دومي «الف و لام» عهد است؛ اما دومي که يسر است، نکره است. دومي يعني دومي! غير از اوّلي است. فرمود هر جا عُسر هست، من دو برابر يُسر مي‌فرستم. از اين راستگوتر کيست؟! ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ﴾، نفرمود «ان مع العسر اليسر»! ﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾. دوم: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً﴾، اين عُسر دومي که با «الف و لام» است عين آن عُسر اوّلي است. آن يسر دومي غير از يسر اوّلي است؛ يعني استکبار و صهيونيسم و ترامپ(خذلهم الله) هر کاري بکنند، پنجاه درصد فشار مي‌آورند. من صد درصد نعمت به شما مي‌دهم؛ منتها ما اختلاس نکنيم، نجومي نکنيم، بي‌راهه نرويم، حرف کسي را زياد نکنيم، به اين و آن بد نگوييم، اين همه نعمت به ما داد، هست. چرا ما بايد بي‌راهه برويم؟ ﴿مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قِيلاً﴾؛ از او راستگوتر کيست؟! تا شما بجنبيد، مي‌بينيد که آنجا اختلاس شده، آنجا را گرفتند! اين کارها را نکنيم. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(129) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 37-ایستادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی مخالفان لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ‏ (کافرون/6) (حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان و آيين من براى خودم. 🌱🌱🌱 ☑ بايد صف‏ها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود. ☑ در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. ☑ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد. 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 سیره‌ی مبارزاتی امام کاظم علیه السلام 🔹 در نگاه عوامانه، برخی خیال می‌کنند امام کاظم علیه السلام یک شخصیت منفعل بوده و به همین خاطر حاکمان جبّار ایشان را به راحتی به زندان انداخته و به شهادت رساندند. 🔸 با نگاهی به سیره‌ی مبارزاتی امام موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام به‌روشنی درمی‌یابیم که ایشان فعالانه در برابر ستم‌های خلیفه عباسی ایستادگی کردند. 🔹 در آن هنگام که حضرت در زندان زیر شکنجه‌ها و فشار حداکثری قرارمی گیرد، هارون‌الرشید شخصی بنام «ربیع» را برای مذاکره وگفتگو به نزد امام کاظم علیه‌السلام می‌فرستد تا از حضرت بخواهد در قبال آزادی خود، تقاضای هارون الرشید را برآورده کند. 🔸 امام کاظم علیه‌السلام باکمال بی‌اعتنایی به خواسته‌ی هارون، می‌فرمایند: «اموال خودم در نزد من حاضر نیست تا از آن بهره‌مند گردم، و خداوند مرا درخواست‌کننده از خلق نیافریده است.» 🔹 شخصی دیگر به نام «یحیی بن خالد» که حامل پیام هارون بود برای مذاکره‌ی دوباره به نزد امام کاظم علیه‌السلام به درون زندان اعزام می‌شود. پیام حاوی این مضمون بود که اگر حضرت از هارون یک عذرخواهی کوتاهی داشته باشد در عوض آن، منِ هارون سوگند خود را خواهم شکست و تو را از زندان بیرون خواهم کرد. 🔸 در اینجا نیز حضرت تاکتیک مقاومت قهرمانانه را اگرچه هزینه آن شهادت باشد بر چالشِ سازش که به‌مراتب هزینه‌ی آن سنگین تراست ترجیح می‌دهد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/159668 📎 📎
آزمون زندگی.کمال اندیشه.عبداللهی.7121400.mp3
13.17M
✔️شرح پاره ای از یک حدیث به مناسبت شهادت اباابراهیم موسی بن جعفر علیه السلام 🔳يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ اَلْغِنَى بِلاَ مَالٍ وَ رَاحَةَ اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْحَسَدِ وَ اَلسَّلاَمَةَ فِي اَلدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ اِسْتَغْنَى وَ مَنْ لَمْ يَقْنَعْ بِمَا يَكْفِيهِ لَمْ يُدْرِكِ اَلْغِنَى أَبَداً... 📚الکافي , جلد۱ , صفحه۱۳ 🔳اى هشام - كسى كه ثروت بدون مال و دل آسودگى از حسد و سلامتى دين خواهد بايد با تضرع و زارى از خدا بخواهد كه عقلش را كامل كند زيرا عاقل بقدر احتياج قناعت كند و آنكه بقدر احتياج قناعت كند بى‌نياز گردد و كسى كه بقدر احتياج قناعت نكند هرگز بى‌نيازى نيابد. پ.ن: راهکارهایی برای زندگی خردمندانه و عاقلانه آموزش دعا و سوال از درگاه خداوند چگونه بخواهیم تضرع و زاری در دعا چه بخواهیم عقل کامل عقل گرایی یعنی قناعت ورزی زیاده خواهی عقل را تعطیل می کند بی نیازی حقیقی در قناعت ورزی عاقلانه است 🔈استاد سید محمد عبداللهی مدیر صفحه قرآنی رحیق 🔴 @rahighemakhtoom
🔰قرآن از نگاه امام موسی بن جعفر علیه السلام امام موسی ‏ علیه السّلام بهترین صدا و صوت را در قرآن‏ داشت. وقتى که قرآن‏ مى‏ خواند؛ شنوندگان از تلاوت او بى ‏حال و گریان مى ‏شدند. امام کاظم علیه السلام در باره قرآن سخنانی زیبا دارند که در اینجا به گوشه ای از این سخنان اشاره می شود. ▫️حفص گوید: از امام کاظم‏ علیه السلام شنیدم به مردى مى ‏فرمود: تو دوست دارى در دنیا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن‏ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و امام علیه السلام چیزى نگفت و پس از ساعتى فرمود: ▫️اى حفص! هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن‏ را خوب نداند، در قبرش به او یاد دهند تا خدا به وسیله آن درجه ‏اش را بالا برد، زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى ‏خواند و بالا مى ‏رود، ▫️حفص گوید: من احدى را ندیدم که بر خود بترسد چون موسى بن جعفر و احدى را ندیدم از آن حضرت امیدوارتر باشد و قرآن خواندنش با ناله بود و چون قرآن مى خواند گویا با کسى سخن مى ‏گفت. (کافی چاپ إسلامیه ج ‏۲ ص ۶۰۶ باب فضل حامل القرآن) ▫️امام کاظم علیه السلام از خداوند خواستند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ... أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ‏ رَبِیعَ قَلْبِی وَ شِفَاءَ صَدْرِی وَ نُورَ بَصَرِی وَ ذَهَابَ هَمِّی وَ حُزْنِی/ خداوندا از تو می خواهم که قرآن را سرور و شکفتگى‏ دل من و روشنى چشمم و زایل ‏کننده اندوهم و برطرف کننده غم من‏ بگردانى. (مصباح کفعمی ص ۱۲۴ دعاء آخر للکاظم ع). 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 در مقصد، به مقصود راه یابیم 💠 (سلام الله علیه) در روز بیست و هفت رجب، وقتی عازم زندان بغداد بودند، این دعای نورانی را خواندند؛ سال بعد روز بیست و پنج رجب جنازه مطهر او را از زندان آوردند. این از آن دعاهای بسیار پربرکت ماثور از آن حضرت است. در این عرض کرد: ( علمت انّ افضل زاد الرّاحل الیک عزم اراده یختارک بها )*. خدایا! من نمی خواهم تا درب بهشت بیایم، این جای دیگر است؛ حالا که بهشت آمدم، می خواهم با تو گفتگو کنم. بهترین توشه آن مسافری که به مقصد رسیده است، آن است که او را با مقصود آشنا کند. حضرت عرض می کند: خدایا! هیچ حجابی بین ما و شما نیست مگر عمل بد، و ما عزم و اراده تو را می خواهیم. بنابراین یک تقوایی است که ما را تا مقصد می رساند، یک تقوایی است که ما را بعد از وصول به مقصد با مقصود آشنا می کند؛ لذا این دعای نورانی امام کاظم (ع) خیلی راهگشاست. صلوات خدا بر وجود مبارک امام کاظم و خاندان طیّب و طاهر او. ------------------------------------------- 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۷۸ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 120 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 🔹در بعضی از روایات ، غیبت به ((بیماری خوره )) تشبیه شده که دین غیبت کننده را می خورد . چنانکه ((مرحوم کلینی )) از امام صادق علیه السّلام و آن حضرت از رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که فرمود : ((اَلْغِیْبَةُ اءَسْرَعُ فی دینِ الْرَّجُل الْمُسْلِمِ مِنَ الاّْکِلَةِ فی جَوْفِهِ ؛ اثر سوء غیبت در دین مسلمان از بیماری خوره ای که داخل جسم او وارد شود ، سریعتر است )) . ((آکله )) که در فارسی به آن ((جذام )) گفته می شود یک نوع بیماری مُسری خطرناک بی دردی است که گوشت بدن را از داخل می خورد و این مرض به گونه ای است که فرد مریض در آغاز متوجه آن نمی شود ، چون درد ندارد و پس از آن که عضوی را خورد و نابود کرد ، آنگاه کشف می شود که دیگر کار از کار گذشته است . شاید ((تشبیه غیبت )) به این بیماری خطر ناک همان ((بی درد بودن )) باشد ، زیرا غیبت هم از امراض روحی خطرناک بی درد است . 🔹امام خمینی قدّس سرّه در کتاب ((جهاد اکبر)) می فرماید : ((خدا نکند انسان به امراض بی درد مبتلا گردد . مرضهایی که درد دارد انسان را وادار می کند که در مقام علاج بر آید ، به دکتر و بیمارستان مراجعه کند ، لیکن مرضی که بی درد است و احساس نمی شود بسیار خطرناک می باشد وقتی انسان خبردار می گردد که کار از کار گذشته است . . . ▫️مرض ((غرور)) و ((خودخواهی )) و ((غیبت )) بی درد است معاصی دیگر بدون ایجاد درد ، قلب و روح را فاسد می سازد این مرضها نه تنها درد ندارد ، بلکه ظاهر لذّت بخشی نیز دارد ، مجالس و محافلی که به غیبت می گذرد ، خیلی گرم و شیرین است ! حُبّ نفس و حُبّ دنیا که ریشه همه گناهان است لذّت بخش می باشد . مستسقی از آب تلف می شود ولی تا آخرین نَفَس از آشامیدن آن لذّت می برد و قهراً اگر انسان از مرض لذّت برد و درد هم نداشت ، دنبال معالجه نخواهد رفت و هرچه به او اعلام خطر کنند که این کشنده است ، باور نخواهد کرد)) . ▫️در بعضی از روایات ، غیبت به ((آتش )) تشبیه شده است ، همانگونه که آتش هیزم را می خورد ، غیبت نیز اعمال نیک آدمی را می خورد و نابود می سازد . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰تبیین نقطه محوری روابط اجتماعی انسان ها در قرآن 1 ▫️از امتیازات بزرگ اسلام ، توجّه شدیدی است که به موضوع عدالت دارد ، تا آن جا که عدل ، یکی از پایه های مهّم اسلام به شمار می آید . اسلام ، برای ایجاد جامعه ای سالم که در آن ، برادری و برابری ، مهر و محبت ، صفا ، و صمیمیت ، عشق و دوستی حاکم باشد ، از همه پیروان خود خواسته که در تمام مراحل زندگی ، عدالت را رعایت کنند ، و هرگز از مسیر عدل خارج نشوند . ▫️در سوره نساء می خوانیم: «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالاْقْرَبِین;(نساء ،۱۳۵) ای مؤمنین ! نگه دار عدالت باشید و برای خدا ]موافق حکم خدا [گواهی دهید ، هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد .» اسلام برای تأمین عدالت اجتماعی ، هر نوع تبعیض و محرومیت را منع کرده ، و همه مؤمنان را برادر هم دیگر می داند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ;(حجرات ،۱۰) همانا مؤمنین با هم دیگر برادرند . ▫️ اسلام ، به این مطلب عنایت فراوانی دارد که روابط اجتماعی ، براساس عدل باشد; از این رو ، حقوقی برای همه افراد وضع کرده است که حق خدا ، پدر و مادر ، فرزند ، همسر ، همسایه ، یتیم ، فقیر و جامعه را شامل می شود . 🔘امام سجّاد(علیه السلام) در رساله حقوق ، برای هر فردی ، پنجاه حق مشخّص ، کرده اند . بدیهی است اگر مسلمانان به این حقوق عمل می کردند ، رفاه و آسایش ، صفا و صمیمیت در جامعه برقرار می شد ، و زندگی برای انسان ، بسیار شیرین و لذّت بخش می گشت . ▫️ اسلام ، همه افراد را در برابر قانون ، مساوی می داند ، و هرگز فرقی بین ثروتمند و فقیر ، شهری و روستایی ، زن و مرد ، نمی گذارد . از دیدگاه اسلام ، همه انسان ها از یک پدر و مادرند: «یَـأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَر وَ أُنثَی;(حجرات ،۱۳) ای مردم ! ما همه شما را از مرد و زنی آفریدیم .» 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
🌷🌷🌷 🔰تبیین نقطه محوری روابط اجتماعی انسان ها در قرآن 2 ▫️اهمیّت اصل تساوی همه انسان ها در برابر قانون ، به اندازه ای است که قرآن اطاعت ، و تسلیم در برابر قانون را ، از شرایط تحقق ایمان می داند .۱ اسلام برنامه اقتصادی خود را براساس عدالت وضع کرده است و بر حاکم اسلامی واجب نموده که عدالت را در تمام زمینه های اقتصادی و با تمام وسایل ممکن گسترش دهد . و از هر نوع ظلم و تجاوز اقتصادی ، مانند ربا ، اِحتکار ، کم فروشی ، منع کرده ، با وضع قوانین جزایی ، دستور مجازات متخلفان را صادر نموده است . 🔹 قرآن مجید ، برای ایجاد عدالت اجتماعی ، به مسلمانان دستور می دهد که اگر بین دو طایفه ، اختلافی شد و جنگی درگرفت ، وظیفه دیگران است که میان آن ها ، صلح و آشتی برقرار سازند: «وَ إِن طَـآئفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَی الاُْخْرَی فَقَاتِلُواْ الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِیءَ إِلَی أَمْرِ اللَّه;(حجرات ،۹) اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند ، البته شما مؤمنان بین آن ها صلح برقرار سازید و اگر یکی از آن ها بر دیگری ظلم کرد ، با آن ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید .» 🔹در احادیثی که از امامان معصوم(علیهم السلام) درباره حقوق مؤمنان و رابطه مردم در اجتماع آمده ، چند نمونه بیان می شود: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است . به منزله چشم اوست .]خوبی ها و بدی هایش به او می نمایاند .[ همانند آینه او است . ]زشتی ها و زیبایی هایش را نشان می دهد . [راهنمای او است . هرگز شخص مسلمان ، به برادر خود خیانت نمی کند ، به او ستم روا نمی دارد ، در کارش نیرنگ و خدعه به کار نمی برد ، به او دروغ نمی گوید ، و عیب جویی و غیبت او را جایز نمی شمارد .»۳ هم چنین آن حضرت در حدیث دیگری فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است ، به او ظلم نمی کند ، او را خوار و کوچک نمی شمرد ، به او خیانت نمی کند ، و سزاوار است بر مسلمین که سعی و کوشش کنند در هم کاری نمودن و مساعدت و یاری هم دیگر و کمک به کسانی که نیازمند هستند و عنایت و توجّه نمایند بعضی بر بعضی دیگر ، تا آن که چنان باشند که خداوند بدان امر کرده .»۴ «رُحَمَآءُ بَیْنَهُم» اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح است که می فرماید: «محمد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوّی دل و سخت و با یک دیگر بسیار مشفق و مهربانند .» 🔹باز آن حضرت در روایت دیگری امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: «برای برادر مسلمانت دوست بدار ، آن چه را برای خودت دوست داری ، اگر به چیزی احتیاج پیدا کردی ، از او بخواه; و اگر او به چیزی احتیاج پیدا کرد ، از او مضایقه مکن . از خدمت و احسان در حق او خودداری و اظهار ملال مکن ، و او هم نسبت به تو از نیکی ها ، خودداری نکند . پشتیبان او باش که او نیز پشتیبان تو است; وقتی غایب است ، آبرویش را حفظ کن ، چون او از سفر برگردد ، به دیدنش برو . او را تجلیل کن و گرامی بدار . او از تو و تو از او هستی .»۵ ____________________________________________ ۱. نساء، آیه ۶۵. ۲. ر.ک: مبانی‏حکومت‏اسلامی، جعفرسبحانی، ص ۳۸۹. ۳. اصول کافی، شیخ کلینی، ج۲، ص ۱۶۶ و ۱۷۴. ۴. همان. ۵. همان، ص ۱۷۰. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom