eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 (قسمت چهارم) 📜 روایات مربوط به صورت باطنی نماز: 2️⃣ از حضرت صادق سلام اللّه عليه روايت است: 🌴 «چون بنده مؤمن داخل قبر شود؛ نماز در جانب راست او است، زكات در جانب چپ او است، خوبى او بر او سايه افكند و صبر در گوشه‌اى قرار گيرد. و چون دو ملكى كه موكّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز، زكات و نيكويى گويد: بر شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم.» 💐 و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللّه در ثواب الاعمال حديث فرموده. 💐دلالت این حدیث بر صورت‌های باطنی و برزخي و حيات و شعور آن‌ها، واضح است. 💐احاديث تمثّل قرآن و نماز به صورت ملكوتي، بسيار است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
آزمون زندگی.برنامه ریزی.عبداللهی.8121400.mp3
15.23M
📌 طراحی وبرنامه ريزى ▪ امام موسی بن جعفر علیه السلام: إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ .(تحف العقول ص 409) ▪ امام موسی بن جعفر عليه السلام : بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد : زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمين معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ، و ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. . ☘☘☘ @rahighemakhtoom
قیامه-جلسه سوم.mp3.mp3
13.35M
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه سوم تفسیر آیات 16 تا 28 📌 توضیح کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکان‌دهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مى‌دهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسان‌ها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد. 📝 فهرست عناوین جلسه: ☑ اثبات نزول دفعی قرآن ☑ نزول قرآن به اذن خداوند است ☑ دلبستگی به دنیا عامل انکار معاد ☑ چهر های شادمان وغمگین در عالم قیامت ⏪ بحث رویت و لقاء خداوند در قیامت ☑ ترسیم لحظه جان دادن انسان در قرآن ☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ابراهیم 05.mp3
11.65M
💢جلسه پنجم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 هفتگی صفحه قرآنی بسم الرحمن الرحیم*الرحمن* علم القرآن*خلق الانسان*علمه البیان 🔳شنبه ها :۱. تفسیر متنی و صوتی حضرت آیت الله شامل درس گفتارها و تفسیر مکتوب جلد دوم تفسیر ارزشمند (سوره بقره) و پیام های کوتاه قرآنی ایشان ۲. کارگزاران در قرآن 3.تفسیر ترتیبی از تفسیر 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان 🔳یک شنبه ها: ۱. معارف و آموزه های قرآنی با موضوعات متنوع فرهنگی اجتماعی سیاسی و...۲. 3.تفسیر ترتیبی از تفسیر 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان 🔳دوشنبه ها: 1.تفسیر ترتیبی 2. ارائه تفسیر صوتی استاد دکتر و استاد حجت الاسلام 3.ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان 🔳سه شنبه ها: ۱.آموزه های قرآنی با موضوعات گوناگون ۲.دروس اخلاقی ؛تربیت قرآنی و سیر وسلوک بزرگان اخلاق و عرفان (ترجیحا صوتی).3.تفسیر ترتیبی از تفسیر 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان 🔳چهارشنبه ها: 1. تفسیر متنی و صوتی حضرت آیت الله شامل درس گفتارها وتفسیر مکتوب جلد دوم تفسیر ارزشمند (سوره بقره) و پیام های کوتاه قرآنی ایشان.تفسیر ترتیبی از تفسیر 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان 🔳پنجشنبه ها:مباحث مرتبط با سبک (در محضر و و کتاب ارزشمند ) ⏺جمعه ها:مباحث کوتاه متفرقه (ترجیحا مباحث موعود ،مهدویت ،منجی گرایی ) 📝یادآوری مهم: مناسبت های مهم اسلامی بر اساس یادنوشت های تقویمی و مطالب کوتاه و لقمه ای در کنار برنامه هفتگی از دیدگاه اسلام شناسان حوزوی و دانشگاهی نیز ارائه می شود. 🌷موجب سربلندی و افتخار ماست که همراهان فرهیخته با دعوت دیگران برای عضویت و پیشنهادات خویش ما را در جهت بهبود وضعیت این صفحه کمک کنند.🌷 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی (مدرسه تفسير و علوم قرآنی) 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf @rahighemakhtoom
نگاشت (13) 🌱🌱🌱 يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا (7)وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا(8) آنها به نذر خود وفا می‌کنند، و از روزی که شرّ و عذابش گسترده است می‌ترسند،(7)و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند! در آيات بعد به ذكر اعمال و اوصافی كه" ابرار" و" عباد اللَّه" دارند، پرداخته با ذكر پنج وصف دليل استحقاق آنها را نسبت به اين همه نعمتهای بی‌مانند توضيح می‌دهد. 🌷🌷🌷 ‏▫️می‌فرمايد:" آنها به نذر خود وفا می‌كنند" (يُوفُونَ بِالنَّذْرِ). ‏" و از روزی كه عذاب و شر آن گسترده است بيمناكند" (وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً). جمله" يوفون" و" يخافون" و جمله‌های بعد از آن كه همه به صورت" فعل مضارع" آمده نشان می‌دهد كه اين برنامه مستمر و هميشگی آنان است. ▫️‏البته همانگونه كه در شان نزول گفتيم مصداق اتم و اكمل اين آيات امير مؤمنان علی و فاطمه زهرا و فرزندان آنها حسن و حسين" سلام اللَّه عليهم اجمعين" می‌باشند كه نذر خود را در مورد سه روز روزه داشتن ادا كردند، و جز با آب افطار ننمودند، و قلب آنان از خوف خدا و خوف قيامت مالا مال بود. ▫️‏" مستطير" به معنی گسترده و پراكنده است، و اشاره به عذابهای گوناگون و وسيع آن روز عظيم می‌باشد. ▫️‏به هر حال وقتی آنها به نذرهايی كه بر خويشتن واجب كرده‌اند وفا می‌كنند به طريق اولی واجبات الهی را محترم شمرده و در انجام آن می‌كوشند. ‏ترس آنها از شر آن روز بزرگ اشاره به ايمانشان به مساله معاد، و احساس مسئوليت شديد در برابر فرمان الهی است. ‏آنها به خوبی معاد را باور كرده‌اند، و به تمام كيفرهای بدكاران در آن روز ايمان دارند، و اثر اين ايمان در اعمالشان كاملا نمايان است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (14) 🌱🌱🌱 وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا(8) و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند! ▫️سپس به ذكر سومين عمل شايسته آنها پرداخته، می‌گويد:" آنها غذای خود را در عين اينكه به آن نيازمندند و دوست دارند به" مسكين" و" يتيم" و" اسير" می‌دهند" (وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‌ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً). ▫️‏اطعام كردن آنها ساده نيست، بلكه توام با ايثار در هنگام نياز شديد است، و از سوی ديگر اطعامی است گسترده كه انواع نيازمندان را از" مسكين" و" يتيم" و" اسير" شامل می‌شود، و به اين ترتيب رحمتشان عام و خدمتشان گسترده است. ‏▫️ضمير در" عَلی‌ حُبِّهِ‌" به" طعام" باز می‌گردد، يعنی در عين اينكه علاقه به طعام‌ دارند آن را انفاق می‌كنند، و به اين ترتيب شبيه چيزی است كه در آيه ۹۲ سوره آل عمران آمده است‌ لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ‌:" هرگز به حقيقت نيكوكاری نمی‌رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد". بعضی نيز گفته‌اند ضمير مزبور به" اللَّه" بر می‌گردد كه در آيات گذشته آمده يعنی آنها به عشق پروردگار اطعام اطعام می‌كنند ولی با توجه به اينكه اين مطلب در آيه بعد می‌آيد معنی اول صحيحتر به نظر می‌رسد. ‏معنی" مسكين" و" يتيم" و" اسير" روشن است، اما در اينكه اين اسير اشاره به كدام اسير است در ميان مفسران گفتگو است. ‏🔹بسياری گفته‌اند منظور اسيرانی است كه از مشركان و كفار می‌گرفتند، و به قلمرو حكومت اسلامی در مدينه می‌آوردند، بعضی احتمال داده‌اند كه منظور از آن بردگانی است كه اسير دست مالك خود می‌باشند، و بعضی آن را به زندانيان تفسير كرده‌اند، ولی تفسير اول از همه مناسبتر و مشهورتر است. ‏🔰در اينجا اين سؤال پيش می‌آيد كه مطابق شان نزول مرد اسير بر در خانه علی ع به هنگام افطار آمد، مگر اسيران زندانی نبودند؟ ‏▫️اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن می‌شود كه طبق نقل تواريخ در زمان پيامبر ص مطلقا زندانی وجود نداشت، و حضرت ص اسيران را تقسيم كرده و به دست مسلمانان می‌سپرد، و می‌فرمود مراقب آنها باشيد، و به آنها نيكی كنيد، و گاه كه توانايی بر تامين غذای آنها نداشتند، از ديگر مسلمانان برای اطعام اسيران كمك می‌گرفتند، و آنها را همراه خود و يا حتی بدون همراهی خود به سراغ ساير مسلمانان می‌فرستادند، تا به آنها كمك كنند. ‏زيرا در آن موقع مسلمين سخت در مضيقه بودند. ▫️‏البته بعدا كه حكومت اسلامی گسترش پيدا كرد، و تعداد اسيران بالا گرفت‌ و حتی مجرمان با گسترش دامنه حكومت زياد شدند، زندان به وجود آمد، و ارتزاق اسيران و مجرمان از طريق بيت المال صورت می‌گرفت‌. ▫️‏به هر حال از آيه فوق به خوبی استفاده می‌شود كه يكی از بهترين اعمال، اطعام محرومان و نيازمندان است، نه تنها نيازمندان مسلمان كه اسيران بلاد شرك نيز تحت پوشش اين دستور اسلامی قرار گرفته، تا آنجا كه اطعام آنها يكی از كارهای برجسته" ابرار" شمرده شده است. ▫️‏در حديثی از رسول خدا ص می‌خوانيم: استوصوا بالاسری خيرا و كان احدهم يؤثر اسيره بطعامه:" با اسيران به نيكی رفتار كنيد، مسلمانان هنگامی كه اين سخن را شنيدند گاه غذای خود را به اسير داده و او را بر خويشتن مقدم می‌شمردند". ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 مهمترین رهاورد انبیاء 🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، است؛ این تحقیق دو عنصر محوری و را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند. 🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان کردند و دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند. آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/09/30 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آزمون زندگی.شوخی و مزاح.عبداللهی 9121400.mp3
15.03M
در روايت آمده است كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شوخي مي كردند ولي در همان شوخي هم جز حق نمي گفتند. چگونه پيامبر شوخي مي كردند ولي جز حق نمي گفتند ؟ مزاح يعني شوخي و در مقابل آن جديت است. مزاح وقتي از حالت شرعي و عادي خارج نشده و باعث خوشحالي مومنان شود خوب است اما وقتي از چارچوب شرع خارج شده و به اذيت مومنين يا تمسخر آنان كشيده شود حرام، و يكي از رذايل اخلاقي به حساب مي آيد . امّا تا وقتي از اعتدال و محدوده ي آن كه انسان را سبك نكند خارج نشده، تفريح مناسب و مشروع وحي است. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گاهي مزاح مي كردند و مزاح هاي مشروع كه تعجب و تبسم را بر لب مومنان مي نشاندند كه به چند نمونه اشاره مي شود. 📝 روزي حضرت با امير مومنان علي ـ عليه السلام ـ خرما مي خوردند حضرت ازسر شوخي هسته هاي خرما را جلوي امير مومنان مي گذاشت. در پايان فرمود: يا علي، تو چقدر خوردي كه اينقدر هسته خرما در مقابل تو جمع شده علي در پاسخ عرض كرد: يا رسول الله هر كس با هسته اش خورده زياد تر خورده است.... 🔈 خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 شب و روز مبعث، تجلی اعظم خدا 💠 یکی از فیض های عمیق و عریق دهه سوّم ماه پربرکت ، در است. آنها که جوانند، قدرت بدنی شان مناسب هست؛ حیف است که از این روز بی بهره باشند. درس و بحث گوشه ای از کارها را به عهده دارد، عمده آن راز و نیازی است که با دارد. خدای سبحان خود را به عنوان (معلّم) معرفی کرد؛ (و علّم الانسان ما لم یعلم)*. و برنامه درسی خودش را هم معرفی کرد، اعم از و صامت که همین کریم را بیان می کنند. یک مقدارش درس و بحث هست، یک مقدارش هم در ، در روزه های این ایام (که) روز را روزه بگیرد. شما در فضائل روزه روز مبعث نگاه کنید، دعای را که مرحوم هم نقل کرده است*، ببینید. در دعای شب مبعث ما خدا را سوگند می دهیم، یا به بارگاه الهی عرض می کنیم: خدایا! به تجلّی اعظم تو*، یعنی از این تجلّی دیگر عظیم تر که خدا ندارد! اصل جهان را وجود مبارک جلوه حق می داند، در این خطبه نورانی فرمود: (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه)*. صدر و ذیل عالم آینه حقند؛ فرمود: خدا در این آینه تجلّی کرده است. (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه). آن وقت در این عالم هیچ آئینه ای به اندازه وجود مبارک نیست! ( ) است؛ این دعای شب بیست و هفتم است. دعای روز بیست و هفتم هم شبیه همین است؛ این نشان می دهد به اینکه از شب های عظیم در طول سال است. اینها کمک می کند که انسان بشود. ----------------------------------------------- 📌 سوره علق / آیه ۵ 📌 ر.ک کلیات مفاتیح الجنان / صفحه ۲۴۶ 📌 ر.ک المصباح للکفعمی / صفحه ۵۳۵ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۰۸ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱ قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈خادم صفحه قرآنی 📌هم زمانی رسول اعظم و نزول ☑️نزول تدريجي و دفعي قرآن ☑️بعثت و آغاز نزول تدريجي ☑️لیله قدر نزول دفعي قرآن ☑️اقوال هشت گانه در زمان بعثت نبی اعظم الهی 🔹دیدگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام در باره زمان بعثت پيامبر اسلام و نزول قرآن ▫️برابری روزه ۲۷ رجب با ۶۰ ماه 🌷🌷🌷 مبعث جریان توحید و برون رفت از ولایت طاغوت است. این عید گوارای جانتان @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت چهارم- پایانی) 📌دیدگاه‌ها در باره کتاب پژوهشگران علوم قرآنی، استفاده از شیوه مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت [۲۱] و حرکت به‌سمت استقلال تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را از نقاط قوت منشور جاوید دانسته‌اند.[۲۲] همچنین این کتاب را علت بالندگی تفاسیر موضوعی در دوران معاصر دانسته‌اند.[۲۳] درمقابل، نقدهایی هم بر کتاب وارد شده است. برای نمونه به‌کاربردن شیوه تفسیر موضوعیِ درون‌قرآنی در این تفسیر را دارای آسیب‌هایی نظیر مشکل دور و حصرگرایی دانسته‌اند.[۲۴] همچنین گفته‌اند باتوجه به اینکه ترتیب آیات و سوره‌ها در قرآن توقیفی بوده است، تفسیر موضوعی قرآن، با اینکه به‌لحاظ علمی مفید است، از منظر ارشادی مفید نیست.[۲۵] انتشار و ترجمه منشور جاوید را نخستین بار انتشارات کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۳۶۰ش در دوازده مجلد چاپ کرد.[۲۶][منبع بهتری نیاز است] همچنین در سال ۱۳۸۳ش در چهارده مجلد در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسید.[۲۷] بخش‌هایی از این کتاب هم به‌صورت جدا با نام مؤلف چاپ شده است؛ مانند کتاب اندیشه‌های جاوید که پاسخ به پرسش‌های عقیدتی و برگرفته از تفسیر منشور جاوید است.[۲۸] کتاب اندیشه‌های جاوید با نام الفکر الخالد فی بیان العقائد به عربی ترجمه شده است.[۲۹] برخی گفته‌اند کتاب مفاهیم القرآن ترجمه کتاب منشور جاوید به‌زبان عربی است؛[۳۰] اما محمدهادی معرفت مفاهیم القرآن را تفسیری مستقل دانسته است.[۳۱] خود نویسنده هم این دو کتاب را دو اثر جدا از هم معرفی کرده که مباحث متفاوتی دارند.[۳۲] ====================== 21. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۱. 22.غلامی و علوی مهر، «چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن»، ص۸۷. 23. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»،ص۳۰. 24. رضایی اصفهانی، «شیوه‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۲-۳۴. 25. حجتی، «گفت‌وگو با دکتر سید محمدباقر حجتی»، ص۱۱۲. 26. «کتاب منشور جاوید قرآن»، تارنمای دائرة المعارف اسلامی طهور. 27.خویشوند، «روش‌شناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۳۳، ۱۳۹۴ش. 28. سبحانی، اندیشه جاوید، ج۱، ص۱. 29. سبحانی، الفکر الخالد فی بیان العقائد، ۱۴۲۵ق، ج۱، ص۱. 30. مؤدب، روش‌های تفسیر قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۲۸۴؛ طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش. 31. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۲. 32. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom