#دل_پاره_ها
تشنگان عشق را باران نمي آيد به كار
عاشقان تشنه را هم نان نمي آيد به كار
درد وقتي ميكند ما را به تو نزديك تر
پس نميخواهم دوا،درمان نمي آيد به كار
پس فراق از آتش سخت جهنم بدتر است
بي تو ما را روضه ي رضوان نمي آيد به كار
نوكرت را نوكري زنده نگه دارد فقط
بي مدال نوكري هم جان نمي آيد به كار
رتبه ي عاشق كجا و رتبه ي زاهد كجا
زهد در دلداگي چندان نمي آيد به كار
با تو كار خلق سمت رو به راهي ميرود
تا نيائي پس سر و سامان نمي آيد به كار
افضل اعمال امروز انتظار واقعي ست
پس زباني خواندنت يك آن نمي آيد به كار
#محسن_صرامی
#جمعه_های_امام_زمانی
@rahighemakhtoom
اسامی برندگان مسابقه قرآنی 😊
🌿 علی صوفی از زابل
🌿خدیجه طالبی از هفتکل
🌿 زهرا شعبانی از قم
🌿 نرجس میهنی از مشهد
🌿 لیلا حسن پور از تبریز
🎁🎁 برندگان جهت دریافت هدیه خود به آیدی @panah78 مراجعه کنند. ( ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه اقدام نمایند)
ــ بابت شرکت فعال شما عزیزان در مسابقه سپاسگزاریم. مسابقه بعدی ما ان شاءالله هفته ی آینده برگزار خواهد شد 😍 دوستان و آشنایان خود را به کانال دعوت نمائید.
🆔@rahighemakhtoom
#مسابقه
🔻لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ لِيُدْخِلَ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً
اگر [در مكه] مردان و زنان با ايمانى نبودند كه [ممكن بود] بىآنكه آنان را بشناسيد، ندانسته پايمالشان كنيد و تاوانشان بر شما بماند [فرمان حمله به مكه مىداديم] تا خدا هر كه را بخواهد در جوار رحمت خويش درآورد. اگر [كافر و مؤمن] از هم متمايز مىشدند، قطعاً كافران را به عذاب دردناكى معذب مىداشتيم.
--------------------------------------------------
◻️آیه فوق ناظر به صلح حديبيه است كه پيامبر و يارانش براي زيارت خانه خدا به سوي مكه حركت كردند و کفار قريش «مکه» هم با همه هم پيمانان راه را بر آنان سد كردند و بهانه جويي براي جنگ كردند ، پيامبر هم كه با بهانه جويي هاي قريش براي جنگ مواجه شد ، با يارانش بر جنگ و مقاومت تا مرگ پيمان بست ( بيعت شجره و رضوان) و دو گروه بر جنگ مصمم شدند ولي خدا مسلمانمان را كه به محدوده مكه وارد شده و اين خود پيروزي بزرگي بود، را از جنگ با مشركان و آنان را از جنگ با مسلمانان منصرف كرد:
وَ هُوَ الَّذي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ
او كسي است كه دست آنها را از شما، و دست شما را از آنان در دل مكّه كوتاه كرد بعد از آنکه شما را برانها پیروز ساخت .
◼️خدا در آیه ای که در صدر پست آورده ایم فلسفه اين اراده اش را بيان مي فرمايد كه اگر شما دو طرف را از جنگ منصرف كردم بدان جهت بود كه مؤمنان زيادي در مكه و در بين مشركان ناشناخته بودند و اگر جنگ مي شد ، احتمال مي رفت آنان در جنگ به دست مسلمانان كشته شوند و مسلمانان ناآگاهانه به برادر كشي مبتلا گردند و خداوند مي خواست اين مؤمنان ناشناخته در بين كافران و يا مؤمنان در صلب كافران ، به رحمت او نايل گردند.
بعد ادامه مي دهد:
لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً
و اگر مؤمنان و كفّار (در مكه) از هم جدا بودند ، كافران را عذاب دردناكي مي كرديم!
🔻وجه ارتباط آیه کریمه با امام عصر عجل الله فرجه:
◻️در روایتی که شخصی از امام صادق علیهالسلام سوال کرد: آيا علىّ علیهالسلام در دين خداى تعالى نيرومند نبود؟ فرمود: آرى نيرومند بود. گفت: پس چرا هنگامی که بر قوم مسلط شد (در جمل) آنها را نابود نکرد و چه مانع او از این کار شد؟
فرمود: آيهاى در كتاب خداى تعالى او را بازداشت.
گفتم: آن كدام آيه است؟
فرمود: اين سخن خداى تعالى:
لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً
اگر [كافر و مؤمن] از هم متمايز مىشدند قطعا كافران را به عذاب دردناكى معذب مىداشتيم.
سپس فرمود: براى خداى تعالى ودايع مؤمنى در اصلاب قوم كافر و منافق وجود دارد و على علیهالسلام پدران را نمىكشت تا آنكه آن ودايع خارج شوند...
و قائم ما اهل البيت نيز چنين است ظهور نمىكند تا آنكه ودايع خداى تعالى ظاهر شود. یعنی خداوند علم دارد که این جماعت از آنها به زودی متولد شوند و از روی اختیار و اراده ایمان بیاورند و به همین جهت خداوند پدران آنها را عذاب نمیکند.
و این مصداق آیه مبارکه :يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ زنده را از مرده بیرون آورد .
◽️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه زمانی ناچارا ظهور میکند که در صلب کافران نطفه مومنان به امانت نبوده باشد تا با هلاکت کفار این نطفه ها ضایع نگردد .
◻️در روايتی از امام موسی بن جعفر ع در تفسير آيه يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها چنين آمده است:
ليس يحييها بالقطر و لكن يبعث اللَّه رجالا فيحيون العدل فتحی الارض لاحياء العدل، و لاقامة العدل فيه انفع فی الارض من القطر اربعين صباحا
منظور اين نيست كه خداوند زمين را به وسيله باران زنده میكند، بلكه مردانی را برمیانگيزد كه اصول عدالت را احيا كنند، و زمين با احيای عدالت زنده میشود، (بدانيد) اقامه عدل در زمين از چهل روز باران نافعتر است.
🔴 @rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
#اربعین
.
🔰 چه هدیه ای برای خدا ببریم؟
💠 خدا غریق رحمت کند استادِ ما مرحوم #فاضل_تونی را! این بزرگوار که درس فصوص می داد، بارها این جمله را می گفت که: انسان وقتی نزد خدا می رود باید با دست پُر برود، بدون #هدیه نمی تواند برود؛ باید چیزی ببرد که آنجا نباشد.
آنجا فقر نیست، آنجا عجز نیست، آنجا ضعف نیست؛ لذا بگوید: خدایا! من ضعف آوردم، عجز آوردم؛ همین!
📋 پیام به مراسم بیست و سوّمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه جعفری (ره)
📆 قم؛ آبان ۱۴۰۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل ۶
#مسابقه
پایان شب سيه سپید است
قَالُوا يَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُوا إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ إِلَّا امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَا أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ.سوره هود آیه ۸۱
ﻣﻬﻤﺎﻧﺎﻥ ﻟﻮﻁ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻣﺎ ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﺧﺪﺍﻳﻴﻢ. ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ. ﻛﻤﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺐ ﮔﺬﺷﺖ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﺍﺕ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯ. ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﮕﺎﻩ ﻧﻜﻨﻴﺪ! ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺯﻧﺖ ﺭﺍ ﻧﺒﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺮﺩمِ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﻭﻗﺖ ﻋﺬﺍﺏِ ﻣﺮﺩم ﺷﻬﺮ، ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺤﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﮕﺮ ﺳﺤﺮﮔﺎﻫﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﮏ ﻧﻴﺴﺖ؟!»
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare2-2.mp3
18.44M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : چهارم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
.
🔰 چگونه دین، انسان را فرشته می کند؟
💠 ما را می خواهند #فرشته کنند، پس دین برای این است که ما فرشته بشویم. آنوقت از _ #حضرت_امیر _ سئوال کردند: (اکّالون للسّحت)* چیست؟اینها خواص اصحاب بودند، برایشان مجهول نبود از حضرت سئوال بکنند که این (اکّالون للسّحت)یعنی چه؛ این را از کسی که می گوید من را در ردیف ملائکه کردند، سئوال می کنند که این" اکّالون للسّحت "یعنی چه! آنوقت می فرماید: (هو الّذی یقضی لاخیه حاجته ثمّ یقبل هدیته)*. یک کسی مشکل و کار مردم را حل کرد؛ آن یکی رشوه نداد، مال طیّب و طاهر را به عنوان هدیه برد که محبتی نسبت به ما کرد، ما هم جبران کردیم. گفت: این هدیه (سُحت) است. کار کردی برای رضای خدا، بگذار جامعه راحت بشود؛ هیچ توقعی نداشته باش، این می شود " #فرشته_خویی ". مگر فرشته چکار می کند؟!
هیچ تفسیری شما دیدید که این بگوید مال طیب و طاهر ایراد دارد؟ شما تلاش و کوشش کردید مشکل را برای این آقا حل کردید؛ او هم باغبان بود، یک سبد میوه احسان کرد، طیب و طاهر هست؛ ولی فرمود: این (اکّالون للسّحت)است. جامعه را با لطف و مهر باید اداره کرد؛ این (اکّالون للسّحت)این است:(یقبل الهدیه) بعد از یک کار. رشوه که نیست،(اکّالون للسّحت)؛ بله، این می شود فرشته! او هم می داند که این نمی تواند قبول بکند، قبول نکرده است؛ این می شود بهشت دیگر، این می شود #جامعه_مدنی!
وقتی وجود مبارک حضرت ظهور کرد، یک عده اینجور می شوند! این که در کتاب ها نوشته شده، حالا همه اینجور نشوند؛ برخی می شوند. اینکه گفته می شود: (مگر دستم را بو کردم)، آنوقت همین جور می شود. یک کسی می خواهد بفهمد که فلان رفیقش کجاست، بو می کند می فهمد. اینکه می گوید دستم را بو کردم، برای اینکه در روایات دارد که زمان ظهور حضرت، خواص اینجور می شوند. از این به بعد گفتند: من که دستم را بو نکردم؛ مگر می شود یک عده ای دست خودشان را بو کنند، بفهمند فلان حادثه کجاست؟! بله، اینها آنوقت تربیت می شوند، این فرشته می شود!
اگرجناب سنایی گفت:(تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک/برگ توت است به تدریج کنندش اطلس)*، گفت: الآن گران ترین فرش، پرده، حوله؛ ابریشم است. از ابریشم که گران تر روی کره زمین ندارید! این از همین برگ توت است که جمع می کنند، درون سطل زباله می ریزند. وقتی این برگ مدرسه رفت، استاد دید، پیش استاد درس خواند، نزد کرم ابریشم درس خواند، می شود (اطلس)؛ " اطلس " یعنی ابریشم.
----------------------------
📌 سوره مائده/۴۲
📌تمام نهج البلاغه/ص ۵۴۷
📌 دیوان سنایی/قصیده ۹۰
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
⚫️کل نفس ذائقة الموت
درگذشت مادر بزرگ خادم قرآنی سرکار خانم سیف رو خدمت ایشان تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحومه غفران الهی را مسئلت میداریم.
حمد و سوره ای را نثار روح آن مرحومه بفرمایید.
با تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عبد باشیم
🎙 #علامه_حسن_زاده
به ما فرمودند طوری قرآن بخوانید که
الآن در بساط قرب الهی نشسته اید دارید از او وحی می گیرید
دارد با شما صحبت می کند اینطوری قرآن بخوانید
وضو بگیرید
با حضور باشید
رو به سوی قبله بشینید
در بساط قرب و انس او بشینید
بگذارید که خدا (جلّ و علی)
با شما صحبت کند
عبد باشید
حاضر باشید
مودب بشینید
مشافهتا از او حرف بشنوید
و وقتی به شما خطاب می کند:
«یا ایها الذین آمنوا»
در جواب عرض کنید : «لبیک»
آمدیم
ایستادیم
بنده ایم بنده بنده...
.
#صدای_حق_باشیم #قرآن #بنده
@rahighemakhtoom
#مسابقه
◼️قرآن دربارهی تلاوت خودش میفرمايد: «وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً»
ای پيامبر! ما بر سه چيز گواهيم:
الف: بر تمام كارهای تو.
ب: بر تلاوت قرآن تو.
ج: بر تمام كارهايی كه شما مردم انجام میدهيد.
◽️يعنی تمام شئون و كارهای پيامبر و تمام كارهای مردم در يك سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوی ديگر قرار گرفته و اين نشانهی اهميّت بسيار زياد تلاوت قرآن است.
📚تفسیر نور تفسیر ایه ۹۱ سوره نمل
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#مسابقه
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۷ قرآن کریم (آیات ۲۷۵ تا ۲۸۱ )
۱.رباخواران، از تعادل روحی و روانی برخوردار نيستند و جامعه را نيز از تعادل اقتصادی خارج میسازند. «كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ» ۲۷۵
۲.توجيه گناه، راه را برای انجام گناه باز میكند. «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا» ۲۷۵
۳.اسلام در كنار مسائل عبادی وفردی، به مسائل اقتصادی ومردمی نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» ۲۷۷
۴.تشويق نيكوكاران بدنبال تهديد بدكاران، يك اصل تربيتی است. «لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ» ۲۷۷
۵.امنيّت وآرامش واقعی، در سايهی ايمان وعمل صالح وپيوند با خدا ومردم است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» ۲۷۷
۶.رباخوار، محارب با خداست. او بايد بداند كه در اين جنگ، در يك طرف او قرار دارد و در طرف ديگر، خداوند جبّار. «فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّـهِ» ۲۷۹
۷.سلطه پذيری و سلطه گری هر دو محكوم است، نه ظلم ببينيد و نه ظلم روا داريد. «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» ۲۷۹
۸.در معاملات اين جهان، امكان كم و كاست هست، ولی در معامله با خداوند هيچ گونه كم و كاستی نيست. «تُوَفَّی كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ» ۲۸۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom