eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
803 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر16.mp3
4.41M
(16) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:35دقیقه 🌿🌿🌿 📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 1 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq02.mp3
5.82M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 26:تفسیر صوتی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 2.docx
40.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
انعام 7.mp3
14.04M
7 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره‌ یوسف از ابتدا . استاد حامد شاکرنژاد.mp3
6.52M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حاج حامدشاکر نژاد 🕑 زمان:36دقیقه ⏪ تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «یوسف» شاید بدون اغراق بتوان گفت مطرح ترین قاری حال حاضر در کشور، جوان برومندی است از خطه مشهد مقدس؛ حامد شاکرنژاد که با تلاوتهای متفاوت و قدرتمند خود جایگاه ویژه ای در میان هنرجویان قرائت قرآن به دست آورده است. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه روزگار خوبی داشته باشیم را بد گفتن، و را بد گفتن وجهی ندارد؛ چون زمان ظرف است. ظرف زمان یا ظرف مکان ذاتاً هیچ عیبی ندارند. نمی شود گفت فلان روز است، یا فلان مکان نحس است؛ اینها ظرف کارند، تا ما چه مظروفی را در این ظرف پیاده کنیم! را مردم خوب می کند، هر زمان را متزمّن می سازد. اگر گفتند (شَرَفُ المَکانِ بِالمَکین)، یعنی متمکّن به آن مکان شرف می دهد، متزمّن هم به آن زمان صلاحیت می دهد. اگر متزمّن، یعنی مردانی که در این زمان به سر می برند، امتی که در این زمان به سر می برند، حاکمانی که در این زمان به سر می برند، متزمّنان این زمانند با یکدیگر از راه به سر ببرند؛ این زمان، این زمانه، این روزگار، این عصر خوب خواهد شد؛ (فَصَلُحَ بِذلِکَ الزَّمان). 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۲۱۶ _ (حَقُّ الوالی وَ حقُّ الرَّعیه) ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۸۸/۰۹/۲۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 صُنع الهی ▪️ مطلبی كه در جریان حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) گفته شد، زینب كبری به صُنع الهی اشاره كرد كه «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»،[1] وگرنه كار اموی جز ظلم و قبح و قبیح چیز دیگر نبود و بنی امیه هم از راه جبر پیشرفت كردند. مرحوم حاج آقا رضای همدانی (رضوان الله علیه) را خدا رحمت کند! ایشان به لطیفه خوب اشاره كرده است، گفت مكتب جبر در قبال تفویض, تفویض در قبال جبر؛ اهل بیت (علیهم السلام) آمدند «بین الامرین»[2] آوردند. مكتب جبر برای توجیه تبهكاری طاغیان یك عامل مؤثری بود. بیش از هر كسی بنی امیه و بعد بنی العباس حامی این جبر و مكتب جبر بودند. مكتب جبر معنای آن این است كه ـ معاذالله ـ همه كارها را خدا دارد انجام می ‌دهد، این هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ‌ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است. ▪️ مرحوم حاج آقا رضا می ‌گوید به اینكه مسئله جبر این طور شد و سلاطین حمایت كردند، این جبر یك ابزار خوبی بود؛ این مطلب را در بحث كتاب طهارت، در بحث اینكه آیا جبریه نجس ‌اند، مفوضه نجس ‌اند و مانند آن، آن جا این بحث لطیف را دارند که جبر را آنها دامن زدند.[3] اموی همین كار را كردند، در كوفه و در دارالاماره كوفه همان مكتب جبر بود. ابن زیاد ملعون گاهی می ‌گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»‏ وجود مبارك زینب كبری از آن طرف صنع خدا را فرمود «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، از این طرف هم هیأت حاكمه را محكوم كرده است. ▪️ مرتبه دیگر همین ابن زیاد ملعون به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) گفت كه این را كه می گوید اسم او علی ابن حسین است، علی ابن حسین را كه خدا در كربلا كشت. آن جا وجود مبارك امام سجاد فرمود: «كَانَ لِی أَخٌ یسَمَّى عَلِیاً»[4] و او را سربازان شما شهید كردند، او كه اصرار كرد وجود مبارك امام سجاد فرمود بله هر كسی می‌ میرد ﴿اللّهُ یتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها﴾[5] ولی به دست سربازان شما شهید شد. آنها حامی مكتب جبر بودند و اهل بیت كاملاً دفاع كردند و فرمودند از آن جهت كه به نظام أحسن برمی ‌گردد كار خداست، آزمون الهی است، ما رفتیم وظیفه خود را انجام دادیم و بسیار خوب بود؛ اما از این جهت كه شما تبهكاری كردید، فرمود در محكمه عدل الهی محكوم خواهید شد، اینها را هم زینب كبری در همان دارالاماره فرمود. [1]. مثیر الأحزان، ص90. [2]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص160; «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَینَ أَمْرَین‏». [3]. مصباح الفقیه, ج7, ص296 و 297. [4]. اعلام الورى بأعلام الهدى، ج1، ص472. [5]. سوره زمر، آیه42. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف جلسه 223
برداشت از آيه ۴۰ 📌ظلم به طور کلی مال شخص است و کسی که می کند می ترسد که از دست او فرار کند و يا روزی بر او نمايد. بنابراين خدای تعالی به ذره ای به کسی نمی کند بلکه اگر الی اللّه باشد خدای تعالی به او بسيار هم خواهد کرد و او را موفّق خواهد فرمود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خودت گفته ای ، پناه بياور به من ... و من ازپسِ همه ی درهايي كه پشت آن ، همه چيز است جز تو ، پناه می برم به خودت كه گفته ای: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 31 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 101. آباداني آخرت: «الجهل يُفسد المعاد»[ شرح غررالحكم، ج1، ص157.]؛ جهالت آخرت را فاسد مي‌كند. «العاقل مهمومٌ مغمومٌ»[ همان، ص237.]؛ عاقل هميشه اندوهناك و غمگين (براي آخرت خويش) است. «العاقل من هجر شهوته و باع دنياه بآخرته»[ همان، ص237.]؛ عاقل كسي است كه از هوا و هوس خويش دوري گزيده، دنياي خود را به آخرت بفروشد. 102. آرامش: «السّكينة عنوان العقل»[ همان، ج2، ص34.]؛ عنوان و سرفصل عقل آرامش است. 103. حسن خلق: «الخلق المحمود من ثمار العقل»، «الخلق المذموم من ثمار الجهل»[ همان، ج1، ص199.]؛ خوي پسنديده از آثار عقل و خوي ناپسند، از آثار جهل است. 104. هماهنگي گفتار و عمل: «العاقل مَن صدق أقوالَه أفعالُه»[ همان، ص339.]؛ عاقل كسي است كه كردار او گفتارش را تصديق كند. 105. وفا: «الوفاء حلية العقل و عنوان النُّبل»[ همان، ج2، ص10.]؛ وفا، زينت عقل و سرفصل نجابت است. 106. گزيده‌گويي: «العاقل لا يتكلّم إلاّ بحاجته أو حجّته»[ همان، ص35.]؛ عاقل، سخن نمي‌گويد، مگر به مقدار حاجت يا به مقداري كه حجّت و دليلي بر گفتار خود اقامه كند. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 59 🌿🌿🌿
💠دعای هر روز ماه صفر ✅در مفاتیح الجنان آمده است که اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند 🔹يا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom