eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
81.Takwir.22-25.mp3
1.92M
eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 نگاشت9: تفسیر صوتی آیات15 تا 21 سوره تکویر 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت زینب کبری سلام الله علیها 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
علم اخلاق.mp3
2.24M
💢 علم اخلاق 📚 سوره مجادله ـ جلسه 20 تاریخ: 1396/12/02 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله 🌀یکی از آداب شدن آیت الله : وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود : «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالي که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است. . به ما گفته‌ اند کم حرف بزن و وقتی هم که مي‌خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می ‌کنی و فرشته‌ها دارند مي‌نويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد. . 🔺درس اخلاق ، سال ۹۴ . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰۳ ـ ۲۰۰ 📌دوری از الی باید بکوشد که خود را در معرض شیطان قرار ندهد و در عین حال از شر به خدای تعالی پناه ببرد و اهل باشد تا با یاد و با یاد دستورات از دوری کند و به این وسیله در رشد و در او بوجود آید ولی اگر چشم دلش را باز نکند او را به سوی به حقوق الهی و سوق می دهد و باید الی در این گونه موارد به اکرم صلی الله علیه و آله اقتدا کند و تنها پیرو باشد، کاملی از خدای تعالی بخواهد و بداند که و خاص او، تنها برای مردم با ایمان است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بخیل طماع حریص کاسه چشم حریصان پر نشد تا صدف قانع نشد پر در نشد مفسران برای کل سوره شان نزولی از ابن عباس نقل کرده اند که ما مطابق آن چه مرحوم در مجمع البیان آورده است ، روایت را می آوریم : مردی در میان مسلمانان بود که شاخه یکی از درختان خرمای او بالای خانه مرد فقیر عیالمندی قرار گرفته بود ، صاحب نخل هنگامی که بالای درخت می رفت تا خرماها را بچیند ، گاهی چند دانه خرما در خانه مرد فقیر می افتاد و کودکانش آن را برمی داشتند ، آن مرد از بخل فرود می آمد و خرما را از دستشان می گرفت و آن قدر بخیل و سنگ دل بود که اگر خرما را در دهان یکی از آنها می دید ، انگشتش را در داخل دهان او می کرد تا خرما را بیرون آورد. مرد فقیر به پیامبر صلی الله علیه و آله شکایت آورد . پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود : برو تا به کارت رسیدگی کنم . سپس صاحب نخل را ملاقات کرد و فرمود : شاخه های این درخت بالای خانه فلان کس آمده است ، آن را به من می دهی تا در مقابلش نخلی در بهشت از آن تو باشد ، مرد گفت : من درختان نخل بسیاری دارم ، و خرمای هیچ کدام به خوبی این درخت نیست و حاضر به چنین معامله ای نیستم . کسی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله این سخن را شنید ، عرض کرد : ای رسول خدا صلی الله علیه و آله اگر من بروم و این درخت را از این مرد خریداری و واگذار کنم ، شما همان چیزی را که به او می دادید به من عطا می کنید ، فرمود : آری ، آن مرد رفت می دانی که محمد صلی الله علیه و آله حاضر شد درخت نخلی در بهشت در مقابل این به من بدهد و من نپذیرفتم و گفتم من از خرمای این بسیار لذت می برم و نخل فراوان دارم و هیچ کدام از آنها خرمایش به این خوبی نیستم خریدار گفت : آیا می خواهی آن را بفروشی یا نه ؟ گفت نمی فروشم مگر آن که مبلغی را که گمان نمی کنم کسی بدهد به من بدهی ، گفت : چه مبلغ ؟ گفت : چهل نخل . خریدار تعجب کرد و گفت : بهای سنگینی برای نخلی که کج شده مطالبه می کند ، چهل نخل ! سپس ، بعد از کمی سکوت گفت : بسیار خوب چهل نخل به تو می دهم . فروشنده طمعکار گفت : اگر راست می گویی چند نفر را به عنوان شهود بطلب اتفاقا چند نفر از آنجا می گذشتند ، آنها را صدا زد و بر این معامله شاهد گرفت . سپس خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد : ای رسول خدا نخل به ملک من درآمد و تقدیم محضرتان می کنم . رسول خدا صلی الله علیه و آله به سراغ خانواده فقیر رفت و به صاحب خانه گفت این نخل از آن تو و فرزندان تو . این جا بود که سوره و اللیل نازل شد و گفتنی ها یی درباره بخیلان و سخاوتمندان گفت . صائب تبريزي: با تهي چشمان چه سازد نعمت روي زمين سيري از خرمن نباشد ديده‌ي غربال را ريزش اين تنگ چشمان تشنگي مي‌آورد واي بر آن كس كه خواهد آب از اين غربال‌ها 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 26 #مثال #مثل #تمثیلات #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 16 💢مَثَلِ ب
27 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 17 💢مثَلِ باران و رگبار 📝یک نکته : ◽️((منافق )) از ماده ((نفْق )) به معنای نفوذ و پیشروی است ، و نفق به معنای کانالها و نقبهایی است که زیر زمین می زنند تا برای استتار ، از آن استفاده کنند . ◽️بعضی از مفسران گفته اند : بسیاری از حیوانات مانند موش صحرایی و روباه و سوسمار برای لانه خود دو سوراخ قرار می دهند یکی آشکار که از آن وارد و خارج می شوند ، و دیگری پنهانی که اگر احساس خطری کنند ، از آن می گریزند ، این سوراخ پنهانی را ((نافقاء)) می گویند . ◽️با توجه به معنای ((نَفْق )) و آنچه بیان شد ، ((منافق )) کسی است که طریقی مرموز و مخفیانه برای خود برگزیده ، تا با مخفی کاری و پنهانی در جامعه نفوذ کندو به هنگام خطر از طریق دیگر فرار نماید . ⏺مساءله نفاق و منافقان در اسلام از زمانی مطرح شد که پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم به مدینه هجرت فرمود و پایه های اسلام قوی و پیروزی آن آشکار شد ، وگرنه در مکّه تقریباً منافقی وجود نداشت ، زیرا مخالفان قدرتمند هرچه می خواستند ، به طور آشکار بر ضدّ اسلام می گفتند و انجام می دادند و از کسی پروا نداشتند و نیازی به کارهای منافقانه نبود . امّا هنگامی که نفوذ و گسترش اسلام در مدینه ، دشمنان را در موضع ضعف و ناتوانی قرار داد ، دیگر اظهار مخالفت به طور آشکار مشکل ، و گاه غیر ممکن بود ، لذا دشمنان شکست خورده برای ادامه برنامه های تخریبی خود ، تغییر چهره داده ، ظاهراً به صفوف مسلمانان پیوستند ، ولی در خفا به اعمال ضد اسلامی خود ادامه می دادند . ⏺اصولاً طبیعت هر انقلابی چنین است که بعد از پیروزی ، منافقان در صفوف انقلابیون قرار می گیرند ، و دشمنان سرسخت دیروز به صورت عوامل نفوذی امروز در لباس دوستان ظاهری جلوه گر می شوند . بنابر این مساءله نفاق و منافقان مخصوص عصر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نبوده ، بلکه هر جامعه ای مخصوصاً جوامع انقلابی گرفتار آن می شود ، به همین دلیل باید تحلیلها و موشکافیهای قرآن را روی این مساءله ، نه به عنوان یک مساءله تاریخی ، بلکه به عنوان یک مساءله مورد نیاز ، مورد بررسی دقیق قرار داد و از آن برای مبارزه با روح نفاق و خطوط منافقین در جوامع اسلامی امروز الهام گرفت . ⏺برای مبارزه با روح نفاق باید نشانه های آن را همچنان که قرآن به طور گسترده بازگو کرده است ، دقیقاً شناخت ، زیرا تنها از طریق این نشانه ها می توان به خطوط و نقشه های منافقین پی برد و آن را نابود کرد . ⏺خطر منافقان برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است ، چرا که از یک سو شناخت آنها غالباً آسان نیست ، و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند ، و گاه چنان در تار و پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آنها کار بسیار مشکلی است . علاوه بر آنچه که گفته شد ، روابط مختلف منافقان با سایر اعضای جامعه ، کار مبارزه با آنها را دشوار می سازد . به همین دلیل اسلام در طول تاریخ خود ، بیشترین ضربه را از منافقان خورده ، و قرآن نیز سخت ترین حملات خود را متوجّه منافقان ساخته و آنها را بیش از هر دشمن دیگر کوبیده است . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل سوم قرآن براي كسي كه آن را ياد گرفته، همراه و معلّمي دائمي است و چنين شخصي را به درجات عالي رهنمون مي‌سازد. شرط اين تعليم و ترفيع،‌ تمسّك به مضامين آن است. عَن يَعقُوبَ الأَحمَرِ قَالَ قُلتُ لِأَبِي عَبدِ الله علیه السلام جُعِلتُ فِدَاكَ إِنِّي كُنتُ قَرَأتُ القُرآنَ فَفَلَتَ مِنِّي فَادعُ الله عزوجل أَن يُعَلِّمَنِيهِ قَالَ فَكَأَنَّهُ فَزِعَ لِذَلِكَ فَقَالَ عَلَّمَكَ الله هُوَ وَ إِيَّانَا جَمِيعاً قَالَ وَ نَحنُ نَحوٌ مِن عَشَرَةٍ ثُمَّ قَالَ السُّورَةُ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ قَد قَرَأَهَا ثُمَّ تَرَكَهَا فَتَأتِيهِ يَومَ القِيَامَةِ فِي أَحسَنِ صُورَةٍ وَ تُسَلِّمُ عَلَيهِ فَيَقُولُ مَن أَنتِ فَتَقُولُ أَنَا سُورَةُ كَذَا وَ كَذَا فَلَو أَنَّكَ تَمَسَّكتَ بِي وَ أَخَذتَ بِي لَأَنزَلتُكَ هَذِهِ الدَّرَجَةَ فَعَلَيكُم بِالقُرآنِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنَ النَّاسِ مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ وَ مِنهُم مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيَطلُبَ بِهِ الدُّنيَا وَ لَا خَيرَ فِي ذَلِكَ وَ مِنهُم مَن يَقرَأُ القُرآنَ لِيَنتَفِعَ بِهِ فِي صَلَاتِهِ وَ لَيلِهِ وَ نَهَارِه‏ ▫️يعقوب احمر گويد: به امام صادق علیه السلام گفتم: قربانت، راستى كه من قرآن را ياد گرفتم و از دستم رفت، به درگاه خدا عزوجل دعا كن كه آن را به من ياد دهد، گويا مانند اينكه آن حضرت از اين گزارش در هراس شد و فرمود: خدا آن را به تو و ماها همه ياد بدهد -گويد: ما نزديك ده كس بوديم- سپس فرمود: سوره‏اى است كه همراه مردى بوده، آن را خوانده و سپس واگذارده است و روز قيامت در نيكوترين صورتى بيايد و بر او سلام دهد، او مى‏گويد: تو كيستى؟ جواب مى‏دهد: من سوره چنان و چنانم و اگر مرا با تمام وجود دريافت كرده بودي و نگاه داشته بودى، تو را به اين درجه مى‏رسانيدم، بر شما باد به ملازمت قرآن. سپس فرمود: برخى مردمند كه قرآن را مى‏خوانند تا گفته شود: فلانى قرآن خوان است و برخى باشند كه قرآن مى‏خوانند براى به دست آوردن دنيا، در اينها خيرى‏ نيست و برخى باشند كه قرآن مى‏خوانند تا در نماز شب و روز، خود از آن سود برند. ⏺از این پس وقتی قرآن می خوانم توجه دارم که: 🔹اگر به قرآن پناه برم و آن را دوست داشته باشیم، او بهترین دوست من در دنیا و آخرت خواهد بود. 🔹قرآن برایم معلمی مهربان است که بهترین راهنمایی ها را برایم دارد و مرا یاری می کند. 🔹دوست باوفا مگر می شود دستگیری نکند؟ 🔹وقتی با قرآن همنشین می شوم به قدرت و زیبایی او بیشتر توجه می کنم. شما با خواندن این روایت چه تغییراتی در خود احساس کردید؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (9) #نماز_مومن
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (10) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل نماز دقّ الباب خانه خداست، هر كس در اين در زدن جدّي تر و پي گيرتر است، اميدش به گشوده شدن اين در و ديدن روي صاحب خانه و اكرام از سوي او بيشتر است. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا أباذر! إنّك مادمت في الصلاة فإنّك تقرع باب الملك [الجبار][ يكي از عمده ترين ادله عجله در نماز رسيدن به كارهاي دنيايي است تعبير جبّار (جبران كننده) در اين حديث شايد اشاره به اين باشد كه خداوند متعالي وقت اضافه اي را كه نمازگزار براي طولاني كردن آن مي گذارد، جبران مي كند.] و مَن يكثر قرع باب الملك يفتح [له ][ الامالي، طوسي، ص 529؛ بحارالانوار، ج 74، ص 78؛ ج 81، ص 259.]، چنان كه تمام توجه او بايد به در باشد كه به محض گشوده شدن جمال آن جميل مطلق را تماشا كند، تا مبادا لحظه اي از اين تماشا و اكرام غافل گردد. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا أباذر! ما من مؤمن يقوم إلي الصلاة إلاّ تناثر عليه البرّ ما بينه و بين العرش و وكّل الله به ملكاً ينادي يا ابن آدم لو تعلم ما لك في صلاتك و مَن تناجي ما سئمت و لا التفتّ [ما انفتلت ][ الامالي، طوسي، ص 529؛ بحار الانوار، ج 47، ص 87؛ انفتال به معناي انصراف و رو برگرداندن است، چنان كه ماسئمت ولا التفتّ به معناي خسته نشدن و به چيزي ديگر توجه نكردن است.]، بنابراين حضور قلب هر كسي در نماز و حالات او در اين سفر روحاني به مقدار معرفت او بستگي دارد: تو و طوبي و ما و قامت يار فكر هر كس به قدر همت اوست [ديوان غزليات حافظ، ص 79، غزل 56.] ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 266 پيام به مناسبت پرده برداري ضريح سيّد حسن ولي (قدس‌سرّه) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪نظام هدفمند آفرينش با مسئوليت انسان و وعده خداوند همراه است؛ امّا مسئوليت جامعه انساني همانا توسعه فرهيختگي فرهنگي است از يك سو: (... لتعلموا أنّ الله علي كلّ شي ءٍ قدير و اَنّ اللّه قد احاط بكلّ شي ءٍ علماً) [سوره طلاق، آيه 12.]، و گسترش قسط و عدل است از سوي ديگر: (...ليقوم الناس بالقسط) [سوره حديد، آيه 25.]؛ ليكن ضعف دروني انسان و ظلم بيروني طاغيان، مانع گسترش علم و عدل است؛ اما وعده خداوند همانا پيروزكردن دين حق بر تمام آيينهاي غير الهي است: (...ليظهره علي الدّين كلّه)[ سوره صفّ، آيه 9.]. اين نويد اميد بخش يقيناً انجاز مي شود، زيرا خداي سبحان هم از ضعف درون مُنزّه است و هم از ظلم بيرون مبرّا.سِرّ نزاهت خدا از ضعف همانا قدرت نامحدود اوست، و رمز برائتِ پروردگار از ظلم طاغي همانا خضوع ماسوا در پيشگاه خالق ماعداست: (و لله جنود السموات و الارض)[ سوره فتح، آيه 4و7.]. راز امتناع خُلف وعده خدا نيز همين است، بنابراين اسلام مژده ولايتمداري جهان شمول را به مشتاقان توسعه فرهنگ و داد در هر عصر و مصر و نسلي ارائه نموده است: قاب قوسينِ دو ابروي تو، اي رفرف سوار عالمي را مي زند بر هم به آن تير و كمان اي خداوند حَرَم، اي محرم اسرار غيب تا به كي باشد حَرَم، در دست اين نامحرمان باز شد بَيْتُ الصَمَد، بَيْتُ الصَنَم يالَلاسف كاسر الأصنام كو، شاها توي دست همان [ديوان آية الله حاج شيخ محمد حسين اصفهاني(قدس‌سرّه)، ص 169.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️