eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (15) تفسیر آیه 16 🔅🔅🔅 لا تحرك به لسانك لتعجل به(16)إ ن علينا جمعه و قرءانه(17)فإ ذا قرأ ناه فاتبع قرءانه(18)ثم إ ن علينا بيانه(19) 16 - زبانت را به خاطر عجله براى خواندن آن (قرآن ) حركت مده .17 - چرا كه جمع و خواندن آن بر عهده ماست .18 - و هنگامى كه ما آن را خوانديم از آن پيروى كن .19 - سپس بيان (و توضيح ) آن نيز بر عهده ماست . 🔰تفسير: 📙جمع و حفظ قرآن بر عهد ماست ! ايـن آيـات در حقيقت به منزله جمله معترضه اى است كه گاه گوينده در لابلاى سخن خويش مـى آورد، مـثلا شخصى مشغول خطابه است و مى بيند آخر مجلس مملو از جمعيت شده در حالى كه جلو مجلس خالى است موقتا سخنان خويش را قطع مى كند، و حاضران را دعوت به جلو آمـدن مـى كـنـد تـا جـا براى آيندگان باز شود و بعد به سخنان خويش ادامه مى دهد و يا اسـتـادى به هنگام تدريس غفلتى از شاگرد خود مى بيند سخن خويش را قطع كرده و به او هشدار مى دهد سپس درس را ادامه مى دهد. اگـر شـخـصى ناآگاه ، آن سخنرانى يا اين تدريس را از نوار بشنود ممكن است گرفتار اشـتـبـاه شـود، و از عـدم ارتـبـاط ايـن جـمـله هـا بـا جـمـله هـاى قـبـل و بعد تعجب كند، ولى با دقت در شرايط خاص مجلس ، فلسفه اين جمله هاى معترضه روشن مى شود. ▪️با توجه به اين مقدمه ساده به تفسير آيات مورد بحث مى پردازيم . خـداونـد مـوقـتـا رشـته سخن درباره قيامت و احوال مؤ منان و كافران را رها كرده ، و تذكر فـشـرده اى بـه پـيـامـبرش درباره قرآن مى دهد و مى فرمايد: (زبانت را به خاطر عجله بـراى خـوانـدن آن حـركـت مـده ) (لا تـحـرك بـه لسـانـك لتعجل به ). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(141) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪49- خودداری از سازش با معاندان فرهنگ اسلامی لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُون‏...وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ... لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِيَ دين‏(2،4،6/کافرون) 🗓نکته مهم : در شأن نزول اين سوره آمده است كه بعضى از سران قريش به پيامبر گفتند: اى محمّد تو يك سال از آيين ما پيروى كن، ما سال بعد از تو پيروى مى‌كنيم. آنگاه هر كدام بهتر بود آن را ادامه مى‌دهيم، اما پيامبر نپذيرفت. گفتند: لااقل خدايان ما را مسّ كن و تبرّك بجوى تا ما نيز خداى ترا بپرستيم، در اين هنگام اين سوره نازل شد. ☑️سازش برسراصول و ارزشهای اصیل دینی هرگز! ☑️مدیران فرهنگی بايد در برابر پيشنهادات غير منطقى، صريح و قاطع پاسخ بگويند و دشمنان را از خود مأيوس نمايند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ» ☑️دین فروشی نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ... ☑️ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد.(هویت و عزت خویش را بفروش نگذارید) لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ‌ 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.40بهار 1401.mp3
10.68M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 40) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام از سوی پیامبر(ص) به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دهه کرامت یعنی نشر فرشته خویی/ فرشته آن است که نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد 🔸 ایام یادآور ساختار خلقت ماست؛ خدا ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت. 👇👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
دهه کرامت یعنی نشر فرشته خویی/ فرشته آن است که نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد
ایام یادآور ساختار خلقت ماست؛ خدا ما را کریم آفرید و درس کرامت به ما آموخت. در قرآن کریم ذات أقدس الهی، ملائکه را با عنوان کرام و کریم ستود؛ در قرآن فرمود: ﴿لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾ ساختار خلقت انسان، به گونه ای است که باید فرشته شود. 🔸 در سوره مبارکه «أنبیا» فرمود: ﴿بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ ٭ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾، آن که در است، کریم است. این آیه سوره «انبیا» فرشته‌ها را از آن جهت کریم می‌داند که نه قبل از حکم خدا حرکت می‌کنند و نه دنبال می ‌افتند بلکه با حکم خدایند. 🔸 نمونه‌ ای از کرام در «زیارت جامعه کبیر» در وصف ائمه (علیهم السلام) هم آمده است، در در پیشگاه ائمه (علیهم السلام) عرض می ‌کنیم اینها ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾. همان وصفی که خداوند برای فرشته‌ها ذکر می‌ کند و در قرآن ذکر شد، در «زیارت جامعه» وجود مبارک برای ائمه (علیهم السلام) ذکر می‌کند. 🔸 اگر این هفته یا این دهه، است؛ یعنی نشر . فرشته آن است که نه بی‌ راهه می ‌رود و نه راه کسی را می ‌بندد و خدا ما را برای اینکه فرشته‌ خوی بشویم، خلق کرد. فرمود شما باید کریمانه زندگی کنید و کریمانه به سر ببرید. کریم نه بی ‌راهه می ‌رود و نه راه کسی را می‌ بندد. در بیانات نورانی قرآن کریم که ما را به کرامت ستود، فرمود فرشته اصلاً برای شما خلق شده است، در خدمت شما هستند، اینها کرام کریم هستند: ﴿إِنَّ عَلَیكُمْ لَحافِظینَ ٭ كِراماً كاتِبینَ﴾؛ ما را در حرم امن شما قرار دادیم تا شما کریم بشوید. این راه، راه اصلی ماست و اگر کسی فرشته نشد، محروم است، اصلاً حرام را حرام گفتند، برای اینکه انسان را از کرامت محروم می ‌کند. 🔸 تمام تلاش و کوشش این است که ما طاهر و فرشته باشیم. آن وقت کشور، کشور امنی است که ابداً احدی قدرت ندارد به این کشوری که ما در پیشگاه شهدای آنها عرض می‌ کنیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» زیانی برساند. تاریخ: 1398/04/13
ا 🍃🌺﷽🌺🍃 ⁉️سوال : کسی که آیات قرآن راتوی گوشی ویا لب تاب تایپ میکنه ویاقرآن رااز روی گوشی می خونه، برای نوشتن ویالمس آیات ، آیابایدوضوداشته باشد؟ ✍📚جواب 👇👇 نه ، فقط درصورتیکه خودآیات را مستقیم لمس کند وضو لازم است، چونکه درلب تاپ وگوشی آیات قرآن درزیرصفحه گوشی است و مستقیم لمس نمیشود. 📚 تقلیدمیباشد.
✅باطری‌تان را با عبادت پر کنید! *✍شهید مطهری: قرآن همیشه در سختی‌ها پیغمبر(ص) را به پناه یک چیز می‌برَد که از آن نیرو بگیرد و استمداد کند و آن عبادت است، به خدا پناه بردن است، زیاد به یاد خدا بودن است. مکرر گفته‌ایم که عبادت - عبادتی که روح عبادت را واقعاً داشته باشد و عبادت باشد - از نظر قرآن یک منبع استعداد و اخذ نیروست.* *یا ایهاالذین امنوا استعینوا بالصبر و الصلوة (بقره/۱۵۳). ای اهل ایمان! از صبر و از نماز مدد بگیرید؛ ای اهل ایمان! باطری‌تان را با عبادت پر کنید.* 📚آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۹۹ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰(قسمت دوازدهم) 🌷🌷🌷 ⏪ مراتب مقامات سالکان 2️⃣مقام دوم: 🌴در این مقام، آنچه را عقل با قدرت برهان و سلوك علمى ادراك کـرده 🔹بـا قلـم عقـل بـه صفحه قلب می‌نگارد 🔹و حقیقت ذلّ عبودیت و عزّ ربوبیت را بـه قلـب می‌رسـاند 🔹و از قیـود و حجـاب‌های علمی، فارغ می‌شود. ⬅️ پـس نتیجـه مقام دوم، حصول ایمان به حقایق است. 3️⃣ مقام سوم: 🌴مقام اطمینان و طمأنینه نفس است که در حقیقت، کامل‌ترین مرتبه ایمـان اسـت. ✨قـالَ الله تَعالى مخاطباً لخَلیله: «أَ و لَم تُؤمنْ؟ قالَ بلى و لکنْ لیطْمئنَّ قَلْبى.» 4️⃣ مقام چهارم: 🌴مقام مشاهده، نورى اسـت الهـى و تجلّـى‌اى اسـت رحمـانى کـه به تَبَـع تجلّیات اسمائی و صفاتی در سرّ سالک ظهور می‌کند و سر تا پاى قلب سالک با نور شهودى منور می‌شود. 🌴و در این مقام، درجات بسیاری است و در این مقام، نمونه‌اى از قرب نوافل «کُنْت سمعه و بصرَه و یده» بروز کند و سالک خـود را غرق در دریای بی‌نهایتی، می‌بیند؛ 🌴و پس از آن دریایی است بسیار عمیق که از اسرار قدر در آن شمه‌اى کشف شود. ⛔️ هر یک از این مقامات، استدراج مخصوص به خود دارد کـه سـالک را دچار هلاکـت عظـیم می‌کند. 🌴سالک باید در تمام مقامات، خود را از انانیت و انّیت رها کند و خودبین و خودخـواه نباشد که به خصوص برای سالک، منشا بیشتر مفاسد است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰آلوارو ماچوردوم کومینز: ▫️شاعر و نویسنده ومحقق می گوید: عده ای از من خواستند بعضی از سورهای قرآن را برایشان ترجمه کنم من هم سوره را انتخاب کردم که از یگا نگی خداوند می گوید این سوره و موسیقی آن، آنچنان زیبا بود که برای من بسیار مهم بود. ▫️همچنین سوره را که در باره جهانی بودن خداوند است، ترجمه کردم. به این ترتیب بود که جهانی بودن و یگانگی خداوند مرا به این نتیجه رساند که این دین مردمی ترین و منطقی ترین دین برای از بین بردن ناآرامیها و مشکلات جوانان امروزی است. مجله خرداد و تیر 1385، شماره 53 مقاله :قرآن از دید گاه به قلم محمد باقر 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✳️اینکه در بعضى از آیات آمده که خداوند در دنیا و یا آخرت، عده‏اى را فراموش مى‏کند، مگر خدا دچار فراموشى مى‏شود؟⁉️ خداوند متعال در قرآن مجید، چهار بار بندگان را به خود نسبت داده است چنانکه در آیه ای می فرماید: “امروز آنها را می کنیم همانگونه که آنها لقای چنین روزی را فراموش کردند. ” این آیه و آیات مشابه آن مؤید این مطلب است که در آخرت (و حتی دنیا) عده ای مورد فراموشی خدا قرار می گیرند. ▪️ اما منظور از این فراموشی چیست؟ استدلال های عقلی و کلامی موجود در منابع اسلام نسیان به مفهوم عدم احاطه بر احوال مخلوقات را از ساحت مقدس خداوند دور می داند. همچنین در خود کلام حق نیز آمده است ؛” پروردگارت فراموش کار نیست. “ 🔹از سخنان معصومین (ع) روشن می شود که مقصود از نسیان خداوند، غفلت و عدم علم و آگاهی نیست، که حق سبحان از تمام علوم پنهانی با خبر است. بلکه مقصود قطع نظر رحمت الهی است که اهلش شایسته ی آنند . 🔻حضرت (ع) فرمود : کردن خدا آنست که آنان را از خیر کند. پس آنجا که در کلام حق از فراموشی پروردگار سخن به میان می آید بنده به حال خود و برچیده شدن دست عنایت ایزد تعالی از سر اوست که البته ی فراموشی بنده و او به دنیا ست. به بیان دیگر نسیان پروردگار بازتاب و نتیجه ی تکوینی نسیان بنده و بی توجهی اوبه امر است. یادآوری مهم: پاسخ کاملتر را در پست زیر بخوانید 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #خداوند #گروهی #آخرت #دنیا #فراموش #نسیان 🔅🔅🔅 ✳️اینکه در بعضى از آیات
معنی اینکه خداوند بعضی از بندگانش را فراموش مى کند چیست.docx
16.2K
🔅🔅🔅 ✳️اینکه در بعضى از آیات آمده که خداوند در دنیا و یا آخرت، عده‏اى را فراموش مى‏کند، مگر خدا دچار فراموشى مى‏شود؟⁉️ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
17-darfavayedeh roozeh.mp3
6.01M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-فواید روزه-قسمت پنجم(17) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت ششم) ⏪۸ - منابع تفسیر نمونه 🔸این تفسیر با استفاده از تفاسیر معروف شیعه و اهل سنت به خصوص تفاسیر: مجمع البیان، التبیان، المیزان، الصافی، نور الثقلین، البرهان و روح الجنان و از تفاسیر عامه: روح المعانی، المنار- فی ظلال القرآن، قرطبی، اسباب النزول واحدی، مراغی، در المنثور، بیضاوی ، و مفاتیح الغیب فخر رازی، تنظیم و نگارش یافته و این بهره گیری در نوع خود کم سابقه بوده است. 🔸علاوه بر این تفاسیر که ابتدای هر جلد به آن اشاره شده است، از منابع تفسیری و غیر تفسیری دیگری نیز بهره برده شده است، از قبیل: تفسیر پرتوی از قرآن، بحار الانوار، سفینة البحار، الغدیر، المراجعات، کنز العرفان، نهج البلاغه و برخی شروح آن، وسایل الشیعه، خصال صدوق ، اختصاص مفید، محاسن برقی، کافی، امالی مفید، مناقب ابن شهرآشوب، مصباح المنیر فیومی، مفردات راغب، بلوغ الارب، سیره ابن هشام، کامل ابن اثیر، صحیح بخاری، سنن بیهقی، کشف الارتیاب، الهدایة السنیة و مجلات و کتب دیگر. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی خار کشتی ثمرت خار دهد خار جز خار کجا بار دهد؟! در زمین دل خود کشتی خار خار بار آمد و دادت آزار والسلام 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.41بهار 1401.mp3
10.78M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 41) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام از سوی پیامبر(ص) به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Nuh - 05 s.mp3
6.68M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌سلام ویژه (سلام جهانیان بر نوح) 🔸﴿وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ﴾، البته آن يک ايمان کامل را هم مي‌طلبد. 🔹کافي مي‌دانيد از کتاب‌ها شيرين ماست بعد از نهج‌البلاغه حضرت امير؛ گرچه آن هم همه کلمات ائمه(عليهم السلام) هست. اين جلد هشت کافي خيلي شيرين است! در جريان تبعيد به ربذه، عثمان گفت کسي حق ندارد او را بدرقه کند؛ ولي حضرت امير و حسنين(سلام الله عليهم اجمعين) اعتنا نکردند و تا «ثنية الوداع»، مرز وداع مدينه اباذر را بدرقه کردند ـ نمي‌دانم شما ربذه تشريف برديد يا نه؟ ـ ربذه يک روستاي مخروبه کوچک بين مکه و مدينه است، الآن خبري نيست چه رسد به آن وقت! آنجا يک چاه مختصري داشت. به اباذر گفتند که به هر حال هر جا بروي خدا هست و ابوذرچهار تا بز هم بيشتر نداشت. ▫️اباذر (در پاسخ به فرمایش آن بدرقه کنندگان عزیز)عرض کرد: من مؤمن هستم، معتقد هستم که اگر کلّ زمين مثل فلز شود که چيزي از زمين نرويد و قطره‌اي از آسمان نبارد، خدا مي‌تواند بنده‌اش را اداره کند. گفت من با اين ايمان دارم می‌روم. در حضور معصوم اين (حرف ها) را گفته. آن برای اوحدي از مردم است و همين‌طور هم بود؛ يعني تا آخر همين‌طور بودند. 🔹حالا اينها جزء اوحدي (خداباوران کامل)است، دست ما به اينها نمي‌رسد؛ ولي منظورم اين است که اين را قرآن تربيت کرده، حالا به آن حد مقدور خيلي از ما نيست؛ ولي فرمود اگر کسي بي‌راهه برود هميشه در فشار است و اگر به راه باشد هميشه در راحتي است: ﴿وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ﴾. ▪️▪️اما نگاه کنيد، درباره نوح(سلام الله عليه) حرفي خدا زد؛ يعني اوّل تا آخر قرآن را شما بگرديد، اين اجلال ـ نه تجليل ـ اين اجلال و تکريمي که ذات أقدس الهي از نوح به عمل آورد، از هيچ پيغمبري نکرد. درباره همه انبيا نسبت به موسيٰ، نسبت به هارون(سلام الله عليهما) دارد: ﴿سَلامٌ عَلي‏ مُوسي‏ وَ هارُونَ﴾، «سلام علي کذا و کذا»؛ اما درباره نوح دارد: ﴿سَلامٌ عَلي‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ﴾، اين ﴿فِي الْعالَمينَ﴾، فقط مخصوص وجود مبارک نوح است؛ يعني درود جهاني تا جهان هست سلام بر نوح، چون تقريباً 950 سال تلاش و کوشش کرد. خيلي حرف است، اين کلمه ﴿فِي الْعالَمينَ﴾، در قرآن فقط درباره نوح(سلام الله عليه) آمده است، با اينها (مردم مشرک و لجوج)ساخت (و آنان را تحمل کرد). 📼فرازی از سوره نوح جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (16) تفسیر آیه 16 🔅🔅🔅 لا تحرك به لسانك لتعجل به(16) 16 - زبانت را به خاطر عجله براى خواندن آن (قرآن ) حركت مده . 🔰تفسير: 📙جمع و حفظ قرآن بر عهد ماست ! در تـفـسـيـر ايـن آيه مفسران گفتگو بسيار دارند، و رويهمرفته سه تفسير براى آن ذكر شده است . 1️⃣نـخـسـت تـفـسـيـر مـعـروفـى اسـت كـه از ابـن عـبـاس در كـتـب حـديـث و تـفـسـيـر نـقـل شـده اسـت ، و آن اينكه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاطر عشق و علاقه شديدى كه به دريافت و حفظ قرآن داشت ، هنگامى كه پيك وحى آيات را بر او مى خواند، هـمـراه او زبان خود را حركت مى داد و عجله مى كرد، خداوند او را نهى فرمود كه اين كار را مكن ، خود ما آن را براى تو جمع مى كنيم . 2️⃣ديـگـر ايـنـكـه : مـى دانـيـم قـرآن داراى دو نـزول اسـت : (نـزول دفـعـى ) يعنى همه آن يكجا در (شب قدر) بر قلب پاك پيامبر (صلى الله عـليـه و آله و سـلم ) نـازل شـد، و (نـزول تـدريـجـى ) كـه در طـى 23 سـال صـورت گـرفته ، پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاطر عجله اى كه در ابلاغ دعوت داشت گاه قبل از نزول تدريجى ، و يا همراه آن آيات را تلاوت مى كرد، به او دستور داده شد كه از اين كار خود دارى كند، و بگذارد هر آيه اى در موقع خود تلاوت و ابلاغ گردد. و بـه ايـن تـرتـيـب مـضـمـون ايـن آيـه هـمـانـنـد آيـه 114 سـوره طـه اسـت (و لا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه :) (درباره قرآن عجله مكن پيش از آنكه وحى آن تمام شود). ▫️ايـن دو تـفـسـيـر تـفاوت زيادى با هم ندارند، و در مجموع به اين معنى باز مى گردد كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) حتى در گرفتن وحى هم نبايد عجله كند. 3️⃣تـفـسـيـر سـومى كه طرفدار بسيار كمى دارد اين است كه مخاطب در اين آيات گنهكاران در قـيـامـتـنـد كـه بـه آنـهـا دسـتور داده مى شود نامه اعمال خود را بخوانند و حسابگر خويش بـاشـنـد، و بـه آنـهـا گـفـتـه مـى شود: در خواندن آن عجله نكنيد طبيعى است آنها به هنگام خـواندن نامه عمل خود وقتى به سيئات مى رسند ناراحت مى شوند، و مى خواهند با عجله از آن بـگـذرنـد، ايـن دسـتـور بـه آنها داده مى شود و آنها را از عجله باز مى دارد، و موظف مى شـونـد هـنـگـامى كه فرشتگان الهى نامه اعمال آنها را مى خوانند آنها نيز از آنها پيروى كنند. 🔹مـطـابـق ايـن تفسير اين آيات شكل جمله معترضه ندارد، و با آيات گذشته و آينده مربوط اسـت ، و هـمـگـى بـا هـم پـيـونـد دارد، چـرا كـه هـمـه مـربـوط بـه احـوال قـيـامـت و مـعـاد است ، ولى طبق تفسير اول و دوم - همانگونه كه گفتيم اين آيات جنبه معترضه دارد. ▫️ولى به هر حال تفسير سوم مخصوصا با توجه به ذكر نام قرآن در آيات بعد، بسيار بـعـيـد بـه نـظر مى رسد، و اصولا لحن آيات به خوبى نشان مى دهد كه مراد يكى از دو تـفـسـيـر قـبل است ، و جمع ميان آن دو نيز مانعى ندارد، هر چند لحن آيات بعد موافق تفسير اول يعنى تفسير مشهور است (دقت كنيد). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 انسان باید کریمانه زندگی کند / نه اهل افراط باش، نه تفریط 🔸 حضرت امیر (عليه السلام) به امام حسن (عليه السلام) فرمودند «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، البته امام حسن (عليه السلام) برای جامعه بشری الگوست، در واقع حضرت به جامعه بشری می‌ فرماید: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، سمح ریشه‌ در سماحت و کرامت دارد؛ یعنی ! نه اهل باش، نه . تبذیر یعنی بذرافشانی در جای بی جا. یک کشاورز اگر بذر را روی سنگ یا در شوره‌ زار بریزد می ‌گویند تبذیر کرد؛ یعنی بذرافشای در محل نامناسب انجام داد، کاری که نامناسب است و ثمر ندارد می ‌گویند تبذیر. حضرت فرمود هرگز کلام و فعلت را که همچون تخمی نیک است، در زمان غیر مناسب و در زمین غیر مناسب نگو! کاری را که الآن نباید بکنی نکن! حرفی را که الآن نباید بزنی نزن! 🔸 در ادامه حضرت می فرماید «وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً»؛ یعنی در کارت، . این کلمه هندسه، عربی نیست، این معرَّب است، اصل «هَندَسَه» معرَّب «اَندَزَه» و اندزه مخفف «اندازه» است، این اندزه تعریف شده، شد هندسه. از آن اسم فاعل و اسم مفعول گرفته شده، شد مهندِس. فرمود شما حرف بزن، با مهندسی کتاب بنویس، با مهندسی کار اقتصادی کن، با مهندسی خانواده را اداره بکن. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1372/08/03 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 سخن و کردار(کاربرد صحیح روایت انظر الی ما قال...) 🔹 یك وقت است بحث در است، در مسائل علمی «انْظُر اِلی ما قالَ»؛ اما یك وقت است مسائل است مسائل است مسائل است، مسائل اجرایی و حقوقی و امثال اینها كه مسئله ریاضی و فلسفی نیست كه شما بگویید «انْظُر اِلی ما قالَ». در مسائل فلسفی در مسائل حكمی در مسائل ریاضی در این‌گونه از امور «انْظُر اِلی ما قالَ» یعنی هر چه گوینده گفت، حالا گوینده هر كسی می‌خواهد باشد، مطلب علمی که كار به گوینده ندارد. 🔹 اما یك وقت شعار است، شعار و است كه پای عمل و مردم و اینها در میان است، اینجا هم «انْظُر اِلی ما قالَ» هم «انظر الی من قال»؛ یعنی هم شعار كاندیدایتان را ببینید هم شعاردهنده را ببینید، زیرا ممكن است كسی شعاری بدهد ولی طور دیگر اراده كند: «كَلِمَةُ حَقٍّ یرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ». 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 20 قرآن کریم (آیات133-127) 1. بانيان كارهاى نيك را فراموش نكنيم. «إِذْ يَرْفَعُ» «اذ» يعنى ابراهیم را ياد كن. بقرة، آيه 127 2. به كمالات امروزخود قانع نشويد، تكامل و تداوم آن را ازخدا بخواهيد. «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ» بقرة، آيه 128 3. تا روح تسليم نباشد، بيان احكام سودى نخواهد داشت. (ابراهيم عليه السلام ابتدا از خداوند روح تسليم تقاضا مى ‏كند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى‏ خواهد). «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ ... أَرِنا مَناسِكَنا» بقرة، آيه 128 4. نياز به رهبر آسمانى، از اساسى ‏ترين نيازهاى جامعه بشرى است.«يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ ... وَ ابْعَثْ فِيهِمْ» بقرة، آيه 129 5. هدف از بعثت پيامبران، تعليم و تزكيه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «يَتْلُوا ... يُعَلِّمُهُمُ ... يُزَكِّيهِمْ» بقرة، آيه 129 6. در فكر سلامت عقيده وايمان نسل وفرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبه‏ هاى مادّى اكتفا نكنيم. «وَصَّى ... فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» بقرة، آيه 132 7. سخن بايد بر اساس علم وآگاهى باشد. «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ» بقرة، آيه 133 8. حسّاس‏ترين زمانِ زندگى، لحظه‏ ى مرگ است و حسّاس‏ ترين مسئله، موضوع دين وعقيده و حسّاس‏ترين مخاطب، نسل انسان است. «إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ» بقرة، آيه 133 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 توصیه‌های امام رضا علیه‌السلام به شیعیان برگرفته از کتاب "عرفان خورشید" نوشته محمدعلی انصاری 🔹️امام رضا علیه‌السلام فرمودند: در دین خدا بیندیشید و تفقّه کنید و آگاهی‌تان را در آن افزون کنید؛ زیرا کسی که در دینش فهم و بصیرت نداشته باشد؛ خطایش در دینداری بیشتر از صوابش می‌شود. بدانید تفقّه کلید بصیرت و تمام عبادت و عاملی برای رسیدن به جایگاه‌های والاست. فضیلت و برتری کسانی که دینشان را می‌فهمند بر دیگرِ بندگان مانند برتری خورشید بر دیگر ستارگان است و کسی که در دین تفقّه نکند، خداوند بر عمل او نمی‌افزاید و او را پاک نمی‌کند. کتاب " عرفان خورشید" صفحه ۱۷۹ و ۱۸۰ 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی @majalezendegi