eitaa logo
رهنامه پژوهش
1.2هزار دنبال‌کننده
238 عکس
5 ویدیو
33 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴تخصص گرایی ⭕️لزوم تخصص گرایی 💠 به دلیل همین مشکل بودن صاحب نظر شدن در چند علم، عمده علمای ما تنها در یک یا دو رشته علمی آثار جاودان داشته اند. 💠 یک نمونه از این عالمان صاحب نظر، محقق حلی، معروف به محقق اول و دایی علامه حلی است. 💠 ایشان از بزرگان فقه و صاحب کتاب شریف «شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام» است. 💠 شرایع الاسلام را می توان معروف ترین کتاب فقهی شیعه نامید، چرا که علما بیشترین توجه را به آن داشته اند و شرح ها و حاشیه های فراوانی بر آن نگاشته اند. 💠 می بینید که هر چند موضوعی به نام مطرح نبوده، ولی محقق حلی، تخصصش را به فقه اختصاص داده و به جای اینکه عمر خود را پخش کند و به چند علم بپردازد و سرانجام نیز کار فوق العاده ای انجام نداده باشد، بر فقه تمرکز نموده و اثری همچون شرایع الاسلام را ارائه داده است که در اوج است. 🖋حجت الاسلام و المسلمین مختاری 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 40 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴تخصص گرایی ⭕️ضروت های تخصص گرایی 💠 گستردگی علوم: 🔹 وضعیت امروز علم و گستردگی آن نسبت به زمان شیخ طوسی و علامه حلی، اصلا قابل مقایسه نیست؛ بلکه با صد سال پیش هم قابل قیاس نیست. 💠 موضوع شناسی: 🔹مطلب مهم دیگری که ضرورت را جدی تر می سازد، شناخت موضوع در مباحث فقهی است. 🔹 البته مطالعه در رشته های تخصصی برای شناسایی موضوعات مسائل فقهی، امر جدیدی نیست. 🔹 نکته مهم این است که فقهای ما در گذشته به سراغ آموختن آن دسته از علوم و ها می رفتند که در خدمت دانش فقه باشد. 🔹 به عبارت دیگر برای اینکه مسائل فقهی را درست بفهمند، سراغ علومی چون نجوم، هیئت و ریاضیات می رفتند، نه برای اینکه منجم یا ریاضی دان شوند. 🔹 علامه حلی در بخش ارث کتاب قواعد، مسائلی را مطرح نموده است که اگر کسی بر حدی از مباحث ریاضی مسلط نباشد، از درک آن عاجز خواهد بود. 🖋حجت الاسلام و المسلمین مختاری 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 40 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی ⭕️ تردید در عصر علامگی 💠 اصلا عصری به نام علامگی نبوده است. 💠 دو یا سه نفر مثل شیخ طوسی و علامه حلی استثناء بوده اند. همین! 💠 شهید ثانی (ره) حدود 35جلد کتاب دارد که اکثر آنها فقهی است. 💠 محقق نائینی (ره) با این عظمت، فقط در فقه و اصول تبحر دارد. 💠 نمونه دیگر، آقا سید ابوالحسن اصفهانی (ره) است که فقط در فقه مهارت دارد. 💠 آیت الله بروجردی (ره) نیز در سه رشته صاحب نظر بوده است: فقه، اصول و رجال؛ آن هم با نظریات نو و بدیع. 💠 اگر مساله شدن جدی گرفته نشود، دیگر نباید منتظر پیشرفت و رشد علوم بود. 💠 اگر هنوز به این امید هستیم که یک نفر هم متکلم بشود، هم فیلسوف و هم فقیه، دیگر نمی توان امیدی به رشد این علوم داشت؛ زیرا این فرد، تنها می تواند به همان مسائلی بپردازد که دیگران به آن پرداخته اند. 🖋حجت الاسلام و المسلمین مختاری 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 43 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔴تخصص گرایی ⭕️لوازم تخصص گرایی 💠 کسی که می خواهد در علوم حوزوی و یا انسانی متخصص بشود؛ مثلا می خواهد جامعه شناس، روان شناس و یا فیلسوف بشود و در حوزه فلسفه اسلامی کار کند، باید اجتهاد داشته باشد؛ یعنی دارای ملکه فهم صحیح کتاب و سنت باشد. 💠 به تعبیر دیگر، باید عمده مقدماتی را که یک فقیه برای رسیدن به فقاهت طی می کند، او هم طی کند. 🖋 آیت الله فیاضی 📝خشت اول، شماره 7، صفحه 53 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 حوزه / دانشگاه 💠 شرایط علمی و فرهنگی جامعه ما الان در وضعیتی است که 20 سال پیش نبود. 💠 مشکل جدی ما مشکل فاصله بین دو نهاد علمی جامعه یعنی و نهاد است. 💠 این نهادها هر کدام متکفل آموزش بخشی از مسائل فرهنگی و علمی جامعه هستند. 💠 حوزه متکفل آموزش فقه و اصول و فلسفه و کلام و عرفان و ... است. 💠 این علوم بیشتر نظری و فرهنگی هستند، در حالی که علومی که دانشگاه متکفل آموزش آن است، علوم کاربردی و تجری هستند؛ مثل فیزیک و شیمی و علوم انسانی از جمله جامعه شناسی و روان شناسی و علوم سیاسی. 💠 جامعه به هر دو علم نیاز دارد... 📝 آیت الله فیاضی 📓 خشت اول، شماره 7، صفحه 56 @rahnameh رهنامه پژوهش
💠 نشست علمی آموزش پژوهش محور دوشنبه، 28 تیرماه؛ ساعت 14 الی 16 🔹 لینک جلسه: https://croom.ir/b/2h9-hxa-tn8-apo
🔵 تخصص گرایی 🔴 حوزه / دانشگاه / اجتهاد 💠 مساله اصلی این است که رشته های علوم انسانی و علوم تجربی دانشگاه ها سیستم و الگوی آموزشی و نظریه های علمی خود را از غرب می گیرد و این نظریه ها هم عمدتا در حاشیه یک فلسفه و جهان بینی خاصی شکل گرفته اند. 💠 آن قسمت هایی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد، با فلسفه های غربی ارتباط دارد و از طرفی ارتباط فلسفه دینی ما در صد سال اخیر با علوم کاربردی قطع شده است. 💠 نهاد حوزوی، دستش از عمل کوتاه است و نهاد دانشگاهی ما که در عمل مستغرق است، دستش از فرهنگ و مبانی نظری اسلام کوتاه است. 💠 برقراری ارتباط اینها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است ... 🖋 آیت الله فیاضی 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 56 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔵 اجتهاد، شرط اتحاد ... برقراری ارتباط اینها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است. 💠...در این 50 سال اخیر چه کسانی موفق بوده اند و در عمل توانسته اند مسیر را درست تشخیص دهند؟ 💠...کسانی همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری توانستند تاثیرات فراوانی ایجاد کنند. 💠 امام خمینی (ره) در عمل، تجسم یک فرهنگ بود. هزار سال تفکر شیعه در او قد علم کرده بود تا توانست حق امت را پس بگیرد. این آدم های ریشه دار همین فقه و اصول و همین فلسفه و عرفان را خوانده اند. 💠 اگر قرار بود این حرف ها بد باشد و رکود بیاورد و اینها عبارت باشد از ارتجاع و جمود، چطور امام خمینی (ره) منجمد نشد و یخ نبست؟ بلکه همه عالم را به تحیر واداشت. 💠...اگر می خواهیم وارد این میدان بشویم، باید مبانی معرفتی داشته باشیم یا در حاشیه این طور آدم ها حرکت کنیم و گرنه راه بسیار پرخطر است. 💠...بخش قابل توجهی از آفت هایی که در دهه اخیر در فضای انقلاب و مفاهیم انقلاب و مسلمات به وجود آمده، به طور آشکار یا غیرآشکار به طلبه هایی برمی گردد که بدون پشتوانه وارد عرصه دانشگاه شدند؛ این نظر بنده است. اگر بخواهید مشکل را حل کنید و با یک تخصص، نیازی از نیازها را پاسخ بدهید، باید ابتدا مجتهد شوید... تا این طرف ریشه نگرفته اید، به طور جدی سراغ آن مسائل نروید. 🖋 حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 56 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 هر بابی از ابواب، یک لازم دارد؛ چون ابواب فقه خیلی متشتت است و اقوال و ادله عقلیه و نقلیه و اجماعاتش، تتبّع زیادی می خواهد و افراد سریع الذهن لازم دارد و این عمر انسانی کفایت نمی دهد که پنجاه باب، به طور شایسته و آن طور که باید و شاید، تحقیق شود. # خوب است در فقه هم متخصص داشته باشیم؛ یکی متخصص صلات، یکی طهارت و یکی متخصص خمس باشد. آن وقت هر سوالی و استفتائی که می آید، به متخصص آن ارجاع می دهیم تا او جواب دهد. آیت الله شیخ عبدالکریم حائری (ره) به نقل از آیت الله اراکی (ره) خشت اول، شماره 7، صفحه 112 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 در برنامه حوزه، غیر از علوم رایج، باید دروس دیگری به صورت های مختلف برای اهداف متفاوت، مورد توجه قرار بگیرد. در فرایند تخصصی شدن باید مراحل زیر را مد نظر قرار داد: 💠 مرحله اول، آشنایی عموم روحانیون با کلیات علوم انسانی به خصوص اقتصاد، حقوق، سیاست، روان شناسی و جامعه شناسی است تا بتوانند به پرسش های ساده از دیگاه اسلام در این گونه مسائل، پاسخ دهند. 💠 مرحله دوم، آشنایی طلاب با زبان های خارجی و ریاضیات و بعضی دیگر از علوم پایه، به عنوان ابزارهایی برای توسعه معلومات در زمینه هایی است که به وجهی ارتباط با معارف اسلامی دارد. 💠 مرحله سوم، فراگیری آخرین آرائ علمی و فلسفی در هر رشته خاص برای دانش پژوهان همان رشته است تا بتوانند با بحث های تطبیقی، موارد اتفاق یا اختلاف نظر آن رشته با اسلام را تبیین کنند و از نظریات اسلامی دفاع کرده، نقاط ضعف سایر مکاتب را آشکار سازند. 💠 با توجه به گستردگی دین در عرصه های مختلف مانند احکام عملی، مسائل اخلاقی و معنوی، مسائل تاریخی و ... حوزه باید متخصصان گوناگونی را تربیت کند و لازم نیست همه فقیه و اصولی باشند. 💠می‌توان حوزه را سه مقطع کرد و در طی آنها، افراد بر اساس استعداد و سلیقه ها، رشته های مختلف را انتخاب کنند. لذا پس از گذراندن مقطع اول، در مقطع متوسطه، هر کس باید راهش را از دیگری جدا کند تا حوزه، هم فقیه تربیت کند و هم مفسر و هم فیلسوف و... 🖋 آیت الله مصباح یزدی (ره) 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 115 @rahnameh رهنامه پژوهش
🔵 تخصص گرایی 🔴 لزوم تخصص گرایی 💠 رشته های حوزه محدود شده و همه در فقه هضم شده اند. چون فقه، دامنه وسیعی یافته، بهتر است تخصصی بشود تا به مسائل پرداخته نشده، پرداخته شود. 💠 چه لزومی دارد که مردم در همه مسائل از یک نفر تقلید کنند؟ بهتر است که قسمت های تخصصی در فقه قرار دهند؛ یعنی هر دسته ای بعد از آنکه یک دوره فقه عمومی را دیدند و اطلاع پیدا کردند، تخصص خود را در یک قسمت معیّن قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصی از آنها تقلید کنند. مثلا بعضی رشته تخصصی خود را عبادات قرار دهند و بعضی معاملات و بعضی احکام، همان طوری که در طب، این کار شده و رشته های تخصصی پیش آمده است. 💠 احتیاج به تقسیم کار در فقه و به وجود آمدن رشته های تخصصی در فقاهت، از صد سال پیش به این طرف، ضرورت پیدا کرده ... زیرا تقسیم کار درعلوم، هم معلول تکامل علوم است و هم علت آن؛ یعنی علوم تدریجا رشد می کنند تا به حدی می رسند که تحقیق در همه مسائل آن از عهده یک نفر بر نمی آید؛ ناچار باید تقسیم بشود و رشته های تخصصی پیدا شود... با پیدایش رشته های تخصصی و تقسیم کار و تمرکز فکر در مسائل مخصوص، آن رشته تخصصی پیشرفت بیشتری پیدا می کند. 💠 اگر شورای علمی در فقاهت پیدا شود و اصل تبادل نظر، به طور کامل، جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقّی و تکاملی که در فقه پیدا می شود، بسیاری از اختلاف فتواها از بین می رود. 🖋 شهید آیت الله مطهری (ره) 📝 خشت اول، شماره 7، صفحه 116 @rahnameh رهنامه پژوهش
فصلنامه «رهنامه پژوهش» http://rahnamehmag.ir/