6.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید/ نرگس کلباسی نوه بزرگترین منبری اصفهان و از خانواده روحانیت اصیل اصفهان
✅ کانال خبری رجانیوز ↙️
telegram.me/joinchat/AAAAADv6XYYZFWxmkoGtrQ
❓#سوال442 :
⚜ #اعتقادی
سلام
ببخشید درخصوص صلوات سوال داشتم.
میخواستم بدونم این همه خیرات و برکات وثواب هایی که درخصوص صلوات میگن صحت محکمی داره؟
و واقعا درسته که میگن بالاترین ذکره ؟
و میشه برای گرفتن حاجت از ختم صلوات کمک گرفت؟؟؟؟
ممنون میشم پاسخ من رو بدین
📚 پاسخ #آقا_سید :
بله . اما در مورد حاجت بستگی به مصلحت خدا داره . در مورد ثواب قطعیه
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال443 :
⚜ #معرفی_کتاب
خواستم آقاسید راهنمایی کنن برای اینکه مساله ولایت فقیه رو کامل بشناسیم، نظرات فقهایی که ولایت فقیه رو به این شکل قبول ندارن، پاسخ امام به اونها، سیر تاریخی این مساله و کلا برا داشتن یه سواد خوب وکامل از بحث ولایت فقیه، چه کتابهایی رو بخونیم؟ اولین کتاب چی باشه؟
قصدداشتم کتاب ولایت فقیه امام رو بخونم گفتن خیلی سنگینه.
ممنون.
📚 پاسخ #آقا_سید :
🔺سیر :
در گام اول جهت آشنايي اوليه با موضوع ولايت فقيه مطالعه منابع ذيل توصيه مي شود.
1. ولايت فقيه به زبان ساده، جواد محدثي ، نشر : بوستان كتاب قم .
2. نگاهی گذرا به نظریة ولایت فقیه ، محمدتقی مصباح یزدی، نشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
3 . ولايت فقيه و جمهوري اسلامي ،حميدرضا شاکرين ، عليرضا محمدي ، ، قم : نشر معارف ، 1383 . لازم به ذکر است کتاب اخير مجموعه اي از پرسش ها و پاسخ هاي دانشجويي پيرامون حکومت ديني ، ولايت فقيه و جمهوري اسلامي است که در صورت تمايل آدرس کامل پستي خود را مرقوم نمائيد تا براي شما ارسال گردد .
در گام بعدي جهت عمق بخشيدن به مطالعات خود در زمينه ولايت فقيه مطالعه منابع ذيل توصيه مي شود :
1. حکومت ديني ، احمد واعظي ، قم : مرصاد ، 1378 .
2. نظريه دولت ديني ، علي اکبر نوايي ، قم : معارف ، 1381 .
3. مباني حکومت اسلامي ، حسين جوان آراسته ، قم : بوستان کتاب ، 1382 .
4. دين و دولت در انديشه اسلامي ، محمد سروش ، قم : دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ، 1378 .
5 . فقه سياسي ، عميد زنجاني ، تهران ، امير کبير ، 1383 .
6. انديشه هاي فقهي - سياسي امام خميني (ره) ، کاظم قاضي زاده ، مرکز تحقيقات استراتژيک رياست جمهوري ، 1377 .
7. حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران، مرتضي مرندي، انتشارات پارسايان، 1382 .
8 . تجربه کارآمدي حکومت ولايي ، علي ذو علم ، تهران :پژوهشگاه فرهنگ و انديشه ، 1385 .
🔺اما دیدن این لینک به نظر من خیلی کاملتره :
👇
http://seratolmobin.com/index.php/library/book/item/3779-2014-05-28-11-35-00
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال444 :
سلام یه سوال از حاج آقا شیرازی داشتم
خانواده ای دارای یک پسر 20 ساله مذهبی و دارای تمکن مالی میباشند به تازگی پیشنهاد سرپرستی دختر خانمی 8 ساله بهشون شده که پدرو مادرش از هم جدا شدند و هیچ کدوم نمیخوانش
1-آیا این کار به صلاح هست
2-مورد محرمیت به آقا و پسر خانواده چگونه است
📚 پاسخ #حجت_الاسلام_شیرازی :
باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
اصل این کار خوب هست اما نکاتی را باید در نظر داشته باشید.
احتمال داره در آینده پدر و مادر فعلی این دختر پشیمان شوند و دنبال دخترشان بیایند در این صورت مشکلات عاطفی برای هر دو خانواده ها پیش میاد.
از طرفی هم ارتباط عاطفی با خانواده جدید پیش میاید و دور شدن از این فضا اثرات خوبی بدنبال نخواهد داشت.
برای محرمیت اگر پدر بزرگ جوان 20 ساله زنده هستند میتوانند یک صیغه محرمیت با آن دختر بخوانند که در این صورت هم پدر خانواده و هم جوان 20 ساله با آن دختر محرم میشوند.
موفق باشید.
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال446 :
⚜ #اعتقادی
✅دکتر عبدالکریم سروش
"جابه جایی ماه های قمری ؛
یک اشتباه تاریخی"
چند سالی است که با شروع ماه رمضان سوالات متعددی ذهنم را مشغول می کند و سعی کردم برایشان جواب های مستندی پیدا کنم.
ـ چرا ماه های قمری جا به جا می شوند و با این جا به جایی تاریخ تمام تولد ها و جنگ ها و ...جا به جا می شود؟
ـ چرا در بین 12 ماه قمری ، رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده است؟
ـ چرا ربیع الاول که معنیش اول بهار است ، با این سیستم چرخشی ، گاهی می افتد اول پاییز ، گاهی وسط تابستان؟ پس چرا اسمش ربیع الاول است؟
ـ و کلی سوال دیگر ...
بر اساس مطالعاتی که در این چند سال به صورت گسسته انجام دادم ، به یک نتیجه جالب و البته مستند رسیدم:
" ماه های قمری در گذشته ثابت بوده و هر چند سال یک بار ، سال قمری 13 ماهه می شده است و نام ماه سیزدهم هم " نسی " بوده است.
نتیجه این تحقیق را به طور خلاصه برایتان می گویم :
"بیشترین استفاده تقویم ها در تمدن های قدیمی مثل ایران و مصر ، برای کشاورزی بوده که مثلاً بدانند چه موقع شروع کاشت محصولاتشان هست یا کی بارندگی ها یا طغیان رودها شروع می شود. در کنار آن اعیاد و مراسم مذهبی هم ، روزهای ثابتی در طول سال بودند. این تقویم ها بر اساس گردش یک بار زمین به دور خورشید و به اصطلاح ، تقویم شمسی بودند و بنابراین در سال های مختلف ، ماه ها در طول سال جا به جا نمی شدند.
اما سال قمری ارتباطی با گردش زمین به دور خورشید ندارد و تنها تعداد ماه هایش با سال شمسی در عدد 12 برابر هست. از آن جا که مدت گردش ماه به دور زمین ، ملاک محاسبه طول یک ماه قمری هست و این مدت در ماه های مختلف 29 یا 30 روز می شود ، بنابراین در مجموع هر سال قمری 10 یا 11 روز از سال شمسی کمتر است. (تفاوت بین 10 یا 11 روز هم در این است که آن سال شمسی کبیسه باشد یا نه).این امر باعث می شود که مثلاً بعد از 10 سال ، تقویم قمری حدود 100 روز که تقریباً برابر با یک فصل سه ماهه می شود ، از تقویم شمسی عقب بیفتد و آن ماه های تقویم قمری که مثلاً 10 سال قبل در فصل بهار بودند ، به فصل زمستان منتقل بشوند.اتفاقی که الآن هم رخ می دهد.
آیا منجم هايى که در زمینه تقویم قمری فعالیت می کردند ، به عقلشان نمی رسید که این تقویم متغیر به درد کشاورزی یا سایر کارهایی که به فصول سال ارتباط دارند نمی خورد؟
منجمین به خوبی این موضوع را می دانستند و برای جلوگیری از این اتفاق ، راهکاری داشتند:
هر دو یا سه سال ، یک ماه اضافی در سال بعد ، در نظر می گرفتند که اسمش الآن دیگر در تقویم قمری نیست:
ماه "نسی" یا ماه "فراموش شده". این کار یعنی هر چند سال ، 13 ماهه شدن یکی از سال ها ، باعث می شد که تقویم قمری در سال جا به جا نشود.
این روش محاسبه، در واقع ابداع یهودیانی بود که آن ها هم، بر اساس تقویم قمری کار می کردند و حدود 1600 سال پیش ، یعنی دویست سال قبل از اسلام، پایه گذاری شد و در جزیرةالعرب هم از آن استفاده می شد. (رجوع به آثار الباقیه و حاشیه ٔ التفهیم بیرونی از جلال همائی ص 225 شود.) اما چه بلایی بر سر این تقویم درصدر اسلام آمد؟
شاید قوی ترین دلیلی که می توان برای این کار مسلمانان یافت، خارج شدن آنان از سلطه تقویم یهودی بود.همانند جریان تغییر قبله.
اگر ماه های قمری را بر این اساس در کنار ماه های شمسی قرار بدهیم، به نتیجه جالبی می رسیم:
در ماه های ربیع الاول و ربیع الثانی که معادل با فروردین و اردیبهشت هستند ، هوا بهاری بوده و به دلیل بارندگی های نزولات کشاورزی و احشام در وضعیت خوبی بودند و غذا به وفور یافت می شده و شترها، دهمین ماه بارداری خود را می گذراندند.
ماه های جمادی الاول و جمادی الثانی معادل با خرداد و تیر ، هوا شروع به گرم شدن کرده و آذوقه ها رو به کاستی می گذارد. نام این دو ماه، با کلمهً جمادی شروع می شوند و معنی سخت شدن زمین و محصولات کشاورزی را می دهند.
ماه رجب ، معادل مرداد ماه را می توان از ریشهً سامی آرامی ریزبا(علی الاصول رِجبا ، خورشید ، تابستان) یا از سامی غربی رشپ(ایزد آتش) گرفت. یعنی در مجموع ، معلوم می شود ماه رجب، در اصل به معنی ماه فصل گرما و تابستان بوده است.
نام ماه رمضان(معادل مهرماه) نیز علی الاصول به تلخیص از نام رمثانه عبری ، یعنی ماه شدت گرما، حادث شده و با کلمه معادل و شناخته شده عربی رمضان (سوزان)جایگزین گردیده است.
بر همین اساس نام ماه شوال(معادل آبان) ماه کاسته شدن گرما، یعنی آغاز و مقدمهً زمستان پدید آمده است.
ماه ذیحجه هم که مناسک حج در آن انجام می گرفت، برای راحتی بیشتر، در ماه خنک سال قرار گرفته بود.
بنابراین رمضان آخرین ماه قبل از کاهش گرما و شروع دوباره فصل بارندگی ها بوده و اوج کمبود غذا و احشام و گیاهان. اعراب بادیه نشین ، سخت ترین روزها را در این ماه می گذراندند و عملاً چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک
از خوردن، آن را سپری می کردند
📚 پاسخ #آقا_سید :
حرفی ست که پیشنهادی به علمای اسلام داده که اجماعا بررسی کنند .
بنظرم بررسی آن توسط مجتهدین خالی از اشکاله .
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال447:
⚜ #اعتقادی
سلام.با توجه به صبحت آقای مجتهدی در مورد کسایی که نماز نمیخونن و نباید باهاشون حرف زد و نگاهشون کرد نظرتون چیه.چه کار باید بکنیم.اکثر دوستای من اینجورین این تیپی هستپ
📚 پاسخ #آقا_سید :
در باره صحبت بزرگانی مثل ایشون نظر نمی دهم .
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال448 :
⚜ #اعتقادی
سلام اقا سید ابتدا از تقوای شما که خود عامل بودید به مباحثی که مطرح کردید و باعث شدید 15سال پیش مسیر زندگی من عوض شده و از سنین نوجوانی خداوند و اهل بیت ع و بهتر بگویم شیوه دینداری و تفکر کردن را اموزش دادید تشکر کنم
درسالیان قبل صحبتی مطرح شد من باب اینکه یکی از روحانیون مطرح که زیاد درتلویزیون سخنرانی میکند نسبت به نامحرمی عبارت دیدن جلوه های خدا را بکار برده است و بنده از ان سال تا کنون نسبت به روحانی مطرحی که حتی درمراسم حضرت اقا سخنرانی میکنند بدبین شدم میخواستم ببینم ایا فکری که چندین سال در ذهن بنده مانده از سخنرانی شما صحیح است؟!
📚 پاسخ #آقا_سید :
من نگفتم روحانی بودن !! اتفاقا گفتم من غیر روحانی ها اطمینان صد در صد ندارم و نمونه اش یه اقایی که فلان و فلان
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال449 :
باسلام وخسته نباشید خدمت ادمینهای محترم واستاد بزرگوار سید انجوی نژاد.خدا قوت والتماس دعا.
حضرت آقا فرمودن آتش به اختیارید اگه امکان داره کمی در مورد وظایف وتکلیف ما ومعنا ومفهوم این کلمه توی این برهه از زمان توضیح بدید. ..
ممنون یاعلی. ...
📚 پاسخ #آقا_سید :
در کانال جبهه فرهنگی انقلاب پست هایی در شرح این فرمایشات بتدریج گذاشته می شود
https://t.me/jebhefarhangi_fars2
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال450 :
⚜ #اعتقادی
سوال هم در مورد حجاب اجباری داشتم که به مطلب اقای زائری ارجاع دادید در حالی که نظر شخصی خودتون رو می خواستم بدونم
📚 پاسخ #آقا_سید :
در مورد حجاب :
من فکر می کنم اگر بنا بود حجاب اختیاری باشه باید همون اول انقلاب این کار میشد و آقا هم اخیرا این بحثو تاریخ گذشته معرفی کردند . نقل بمضمون .
اما بحث ازادی های شخصی و حکومت اسلامی یه بحث مفصله .
غیر از حجاب خیلی چیز های دیگه هم مسئله شخصیه .
اگر بی حجابی را باعث تحریک شهوت در اجتماع بدانیم و بعد ازاد شود ، چرا ازادی ارتباط جنسی در خیابان نباشد ؟ اون شخصیه . و جرمش هم همون تحریک شهوته .
چرا صرف الکل را شخصی ندانیم ؟؟
چرا عریانی مطلق زن و مرد را شخصی ندونیم ؟؟
چرا تاثیر منفی بر بزرگسالان رو شخصی بدونیم اما ازادی افراد را با کارهای شخصی ممنوع بدونیم بدلیل اینکه برای کودکان خوب نیست ؟
چرا همه گناهان را ازاد نکنیم ؟؟
چرا مزاحمت برای افراد رو بدلیل اینکه مزاحمت کننده و مورد مزاحمت قرار گیرنده ، هر دو خودشون انتخاب کردن را شخصی ندانیم ؟؟
اگر بی حجابی مزاحمت دینی و اخلاقی برای بقیه ایجاد کنه و این امر رو دارای مشکل ندونیم ، چرا مزاحمت های صوتی و جسمی و ..... را آزاد نکنیم ؟
در تعریف آزادی داریم که نباید مخل ازادی های دیگران بشه . چرا انجام منکرات در کف خیابان ها را مخل ازادی دیگران ندونیم ؟
و البته این بحث جای کار بسیار داره و بهمین سادگی ها هم نیست .
به نظر من موافقان و مخالفان ازادی حجاب ، هیچکدام تا بحال حرف منطقی نزده اند و استدلالات هر دو طرف قابل نقضه .
لذا من نظری ندارم . نه در مورد حجاب . بلکه کلا به نظر من حدود آزادی های شخصی هنوز در کشور ما مستدل و محکم ، مشخص نشده .
🔺من در این مورد حاضر به یک مناظره صمیمی هستم
.
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال451 :
⚜ #اعتقادی
من مدتی هست توی مسئله حجاب و لزوم پوشش کامل موندم، چطور باید با کسانی که حجاب را درست رعایت نمیکنند و شل حجابن برخورد بشه؟؟ روش برخورد باید چطوری باشه؟؟ آیا ما وظیفه داریم نهی از منکر کنیم؟؟ چون من معتقدم با سکوت بهتر میشه به این ها کمک کرد و ...
📚 پاسخ #آقا_سید :
من راهی غیر از دوستی و رفاقت و بعد تاثیر گذاری عاطفی و بعد منطقی بلد نیستم .
🆔 @rahpouanquestion