❓#سوال446 :
⚜ #اعتقادی
✅دکتر عبدالکریم سروش
"جابه جایی ماه های قمری ؛
یک اشتباه تاریخی"
چند سالی است که با شروع ماه رمضان سوالات متعددی ذهنم را مشغول می کند و سعی کردم برایشان جواب های مستندی پیدا کنم.
ـ چرا ماه های قمری جا به جا می شوند و با این جا به جایی تاریخ تمام تولد ها و جنگ ها و ...جا به جا می شود؟
ـ چرا در بین 12 ماه قمری ، رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده است؟
ـ چرا ربیع الاول که معنیش اول بهار است ، با این سیستم چرخشی ، گاهی می افتد اول پاییز ، گاهی وسط تابستان؟ پس چرا اسمش ربیع الاول است؟
ـ و کلی سوال دیگر ...
بر اساس مطالعاتی که در این چند سال به صورت گسسته انجام دادم ، به یک نتیجه جالب و البته مستند رسیدم:
" ماه های قمری در گذشته ثابت بوده و هر چند سال یک بار ، سال قمری 13 ماهه می شده است و نام ماه سیزدهم هم " نسی " بوده است.
نتیجه این تحقیق را به طور خلاصه برایتان می گویم :
"بیشترین استفاده تقویم ها در تمدن های قدیمی مثل ایران و مصر ، برای کشاورزی بوده که مثلاً بدانند چه موقع شروع کاشت محصولاتشان هست یا کی بارندگی ها یا طغیان رودها شروع می شود. در کنار آن اعیاد و مراسم مذهبی هم ، روزهای ثابتی در طول سال بودند. این تقویم ها بر اساس گردش یک بار زمین به دور خورشید و به اصطلاح ، تقویم شمسی بودند و بنابراین در سال های مختلف ، ماه ها در طول سال جا به جا نمی شدند.
اما سال قمری ارتباطی با گردش زمین به دور خورشید ندارد و تنها تعداد ماه هایش با سال شمسی در عدد 12 برابر هست. از آن جا که مدت گردش ماه به دور زمین ، ملاک محاسبه طول یک ماه قمری هست و این مدت در ماه های مختلف 29 یا 30 روز می شود ، بنابراین در مجموع هر سال قمری 10 یا 11 روز از سال شمسی کمتر است. (تفاوت بین 10 یا 11 روز هم در این است که آن سال شمسی کبیسه باشد یا نه).این امر باعث می شود که مثلاً بعد از 10 سال ، تقویم قمری حدود 100 روز که تقریباً برابر با یک فصل سه ماهه می شود ، از تقویم شمسی عقب بیفتد و آن ماه های تقویم قمری که مثلاً 10 سال قبل در فصل بهار بودند ، به فصل زمستان منتقل بشوند.اتفاقی که الآن هم رخ می دهد.
آیا منجم هايى که در زمینه تقویم قمری فعالیت می کردند ، به عقلشان نمی رسید که این تقویم متغیر به درد کشاورزی یا سایر کارهایی که به فصول سال ارتباط دارند نمی خورد؟
منجمین به خوبی این موضوع را می دانستند و برای جلوگیری از این اتفاق ، راهکاری داشتند:
هر دو یا سه سال ، یک ماه اضافی در سال بعد ، در نظر می گرفتند که اسمش الآن دیگر در تقویم قمری نیست:
ماه "نسی" یا ماه "فراموش شده". این کار یعنی هر چند سال ، 13 ماهه شدن یکی از سال ها ، باعث می شد که تقویم قمری در سال جا به جا نشود.
این روش محاسبه، در واقع ابداع یهودیانی بود که آن ها هم، بر اساس تقویم قمری کار می کردند و حدود 1600 سال پیش ، یعنی دویست سال قبل از اسلام، پایه گذاری شد و در جزیرةالعرب هم از آن استفاده می شد. (رجوع به آثار الباقیه و حاشیه ٔ التفهیم بیرونی از جلال همائی ص 225 شود.) اما چه بلایی بر سر این تقویم درصدر اسلام آمد؟
شاید قوی ترین دلیلی که می توان برای این کار مسلمانان یافت، خارج شدن آنان از سلطه تقویم یهودی بود.همانند جریان تغییر قبله.
اگر ماه های قمری را بر این اساس در کنار ماه های شمسی قرار بدهیم، به نتیجه جالبی می رسیم:
در ماه های ربیع الاول و ربیع الثانی که معادل با فروردین و اردیبهشت هستند ، هوا بهاری بوده و به دلیل بارندگی های نزولات کشاورزی و احشام در وضعیت خوبی بودند و غذا به وفور یافت می شده و شترها، دهمین ماه بارداری خود را می گذراندند.
ماه های جمادی الاول و جمادی الثانی معادل با خرداد و تیر ، هوا شروع به گرم شدن کرده و آذوقه ها رو به کاستی می گذارد. نام این دو ماه، با کلمهً جمادی شروع می شوند و معنی سخت شدن زمین و محصولات کشاورزی را می دهند.
ماه رجب ، معادل مرداد ماه را می توان از ریشهً سامی آرامی ریزبا(علی الاصول رِجبا ، خورشید ، تابستان) یا از سامی غربی رشپ(ایزد آتش) گرفت. یعنی در مجموع ، معلوم می شود ماه رجب، در اصل به معنی ماه فصل گرما و تابستان بوده است.
نام ماه رمضان(معادل مهرماه) نیز علی الاصول به تلخیص از نام رمثانه عبری ، یعنی ماه شدت گرما، حادث شده و با کلمه معادل و شناخته شده عربی رمضان (سوزان)جایگزین گردیده است.
بر همین اساس نام ماه شوال(معادل آبان) ماه کاسته شدن گرما، یعنی آغاز و مقدمهً زمستان پدید آمده است.
ماه ذیحجه هم که مناسک حج در آن انجام می گرفت، برای راحتی بیشتر، در ماه خنک سال قرار گرفته بود.
بنابراین رمضان آخرین ماه قبل از کاهش گرما و شروع دوباره فصل بارندگی ها بوده و اوج کمبود غذا و احشام و گیاهان. اعراب بادیه نشین ، سخت ترین روزها را در این ماه می گذراندند و عملاً چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک
از خوردن، آن را سپری می کردند
📚 پاسخ #آقا_سید :
حرفی ست که پیشنهادی به علمای اسلام داده که اجماعا بررسی کنند .
بنظرم بررسی آن توسط مجتهدین خالی از اشکاله .
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال447:
⚜ #اعتقادی
سلام.با توجه به صبحت آقای مجتهدی در مورد کسایی که نماز نمیخونن و نباید باهاشون حرف زد و نگاهشون کرد نظرتون چیه.چه کار باید بکنیم.اکثر دوستای من اینجورین این تیپی هستپ
📚 پاسخ #آقا_سید :
در باره صحبت بزرگانی مثل ایشون نظر نمی دهم .
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال448 :
⚜ #اعتقادی
سلام اقا سید ابتدا از تقوای شما که خود عامل بودید به مباحثی که مطرح کردید و باعث شدید 15سال پیش مسیر زندگی من عوض شده و از سنین نوجوانی خداوند و اهل بیت ع و بهتر بگویم شیوه دینداری و تفکر کردن را اموزش دادید تشکر کنم
درسالیان قبل صحبتی مطرح شد من باب اینکه یکی از روحانیون مطرح که زیاد درتلویزیون سخنرانی میکند نسبت به نامحرمی عبارت دیدن جلوه های خدا را بکار برده است و بنده از ان سال تا کنون نسبت به روحانی مطرحی که حتی درمراسم حضرت اقا سخنرانی میکنند بدبین شدم میخواستم ببینم ایا فکری که چندین سال در ذهن بنده مانده از سخنرانی شما صحیح است؟!
📚 پاسخ #آقا_سید :
من نگفتم روحانی بودن !! اتفاقا گفتم من غیر روحانی ها اطمینان صد در صد ندارم و نمونه اش یه اقایی که فلان و فلان
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال449 :
باسلام وخسته نباشید خدمت ادمینهای محترم واستاد بزرگوار سید انجوی نژاد.خدا قوت والتماس دعا.
حضرت آقا فرمودن آتش به اختیارید اگه امکان داره کمی در مورد وظایف وتکلیف ما ومعنا ومفهوم این کلمه توی این برهه از زمان توضیح بدید. ..
ممنون یاعلی. ...
📚 پاسخ #آقا_سید :
در کانال جبهه فرهنگی انقلاب پست هایی در شرح این فرمایشات بتدریج گذاشته می شود
https://t.me/jebhefarhangi_fars2
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال450 :
⚜ #اعتقادی
سوال هم در مورد حجاب اجباری داشتم که به مطلب اقای زائری ارجاع دادید در حالی که نظر شخصی خودتون رو می خواستم بدونم
📚 پاسخ #آقا_سید :
در مورد حجاب :
من فکر می کنم اگر بنا بود حجاب اختیاری باشه باید همون اول انقلاب این کار میشد و آقا هم اخیرا این بحثو تاریخ گذشته معرفی کردند . نقل بمضمون .
اما بحث ازادی های شخصی و حکومت اسلامی یه بحث مفصله .
غیر از حجاب خیلی چیز های دیگه هم مسئله شخصیه .
اگر بی حجابی را باعث تحریک شهوت در اجتماع بدانیم و بعد ازاد شود ، چرا ازادی ارتباط جنسی در خیابان نباشد ؟ اون شخصیه . و جرمش هم همون تحریک شهوته .
چرا صرف الکل را شخصی ندانیم ؟؟
چرا عریانی مطلق زن و مرد را شخصی ندونیم ؟؟
چرا تاثیر منفی بر بزرگسالان رو شخصی بدونیم اما ازادی افراد را با کارهای شخصی ممنوع بدونیم بدلیل اینکه برای کودکان خوب نیست ؟
چرا همه گناهان را ازاد نکنیم ؟؟
چرا مزاحمت برای افراد رو بدلیل اینکه مزاحمت کننده و مورد مزاحمت قرار گیرنده ، هر دو خودشون انتخاب کردن را شخصی ندانیم ؟؟
اگر بی حجابی مزاحمت دینی و اخلاقی برای بقیه ایجاد کنه و این امر رو دارای مشکل ندونیم ، چرا مزاحمت های صوتی و جسمی و ..... را آزاد نکنیم ؟
در تعریف آزادی داریم که نباید مخل ازادی های دیگران بشه . چرا انجام منکرات در کف خیابان ها را مخل ازادی دیگران ندونیم ؟
و البته این بحث جای کار بسیار داره و بهمین سادگی ها هم نیست .
به نظر من موافقان و مخالفان ازادی حجاب ، هیچکدام تا بحال حرف منطقی نزده اند و استدلالات هر دو طرف قابل نقضه .
لذا من نظری ندارم . نه در مورد حجاب . بلکه کلا به نظر من حدود آزادی های شخصی هنوز در کشور ما مستدل و محکم ، مشخص نشده .
🔺من در این مورد حاضر به یک مناظره صمیمی هستم
.
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال451 :
⚜ #اعتقادی
من مدتی هست توی مسئله حجاب و لزوم پوشش کامل موندم، چطور باید با کسانی که حجاب را درست رعایت نمیکنند و شل حجابن برخورد بشه؟؟ روش برخورد باید چطوری باشه؟؟ آیا ما وظیفه داریم نهی از منکر کنیم؟؟ چون من معتقدم با سکوت بهتر میشه به این ها کمک کرد و ...
📚 پاسخ #آقا_سید :
من راهی غیر از دوستی و رفاقت و بعد تاثیر گذاری عاطفی و بعد منطقی بلد نیستم .
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال452 :
ببخشید چرا کشور ما نمیتونه مثل سوریه و لبنان و بغداد هر دو رو با هم داشته باشه هم باحجاب در حد پوشیه داشتن و هم ازاد ؟؟؟؟؟!!!!!
📚 پاسخ #آقا_سید :
نظرمو درباره حجاب عرض کردم
جواب #سوال450
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال453 :
⚜ #اعتقادی
سلام
اعلام نظر که به نظر خودمون واقعا صحیح باشه چه حکمی داره،البته تو جمعی که شاید اعلام نظر مابهشون بربخوره
📚 پاسخ #آقا_سید :
اگر احتما تاثیر مثبت میدهید واجب و اگر احتمال جدل میدهید حرام است
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال454:
⚜#خانواده
سلام خدمت حاج اقا شیرازی:بنده مدتی هست که در خانه رابطه کلامی با همسرم کم شده است و هر چه تلاش میکنم نمیتوانم این مشکل را حل کنم, از مسایل اتفاق افتاده در محل کار و یا صحبت های روز مره سخن میگویم همسرم میلی به گوش دادن نشان نمیدهد منم بعد از این واکنش همسرم دلسرد میشوم لطفاً راهنمایی کنید
📚 پاسخ #حجت_الاسلام_شیرازی :
با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
ایشان از یک مساله ای از شما ناراحت هستند ببینید چی بوده،درستش کنید.
موفق باشید.
🆔 @rahpouanquestion
❓#سوال455 :
⚜ #معرفی_کتاب
سلام طاعاتتون قبول باشه ببخشید یه سوال داشتم
در مورد تربیت فرزند 2 سال به بالا،مخصوصا سوالاتی که میپرسند ؛اگه امکان داره کتاب معرفی کنند که تو کتابفروشیهای شیراز هم پیدا بشه.
ممنون.
📚 پاسخ #حجت_الاسلام_شیرازی :
با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
کتاب *خداشناسی قرآنی کودکان-غلامرضا حیدری ابهری*
علاوه بر این کتاب، مقالاتی با عنوان تکنیکها و مهارتهای پاسخگویی به کودکان را هم مطالعه بفرمائید.
موفق باشید.
🆔 @rahpouanquestion