eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻روحانیت؛ از اتحاد و ائتلاف تا تحول و دگرگونی جریانی جناحی 🔹اگـر بخواهیـم دلایـل دخالـت روحانیـون در سیاسـت را بررسـی کنیـم، بایـد بـه عواملـی از جملـه: وجـود داعیـه هـای و اجتماعـی مذهـب، موقعیـت ممتـاز روحانیـون یـک مذهـب، امـکان تغییـر پذیـری و تطبیـق آن بـا شـرایط تاریخـی و انسـجام بیشـتر نهادهـای مذهبـی اشـاره کـرد. 🔹اندیشـه سیاسـی، فعـال تریـن حـوزه از حیـات فکری مسـلمانان در دوقـرن اخیر بوده اسـت. مبـارزات اسـتقلال طلبانـه مسـلمانان و منافـع اقتصـادی بیگانـگان در ، مهـم تـر از ایـن دو عامـل همانـا پیونـد ذاتـی بیـن اسـلام و سیاسـت را باشـد. اگـر جوهـر سیاسـت هنـر زیسـتن و کارکـردن بـا دیگـران اسـت، از پنـج رکـن اسـلام (نماز، روزه، حـج، جهـاد و شـهادتین) ،چهـار رکـن آن مناسـب اعتـلای روحیـه همـکاری میـان پیـروان آن اسـت. 🔸از نظـر ، شـخصاً در صورتـی مشـروعیت پیـدا مـی کنـد کـه مرتبـط بـا سـیره امـام معصـوم باشـد. لـذا حکومـت هایـی کـه بـه نـام اسـلام فرمانروایـی کردنـد، کمتر مـورد اعتنای شـیعه بودنـد. جـدای از نافرمانـی، در مـوارد بسـیاری، شـیعیان علیـه ایـن حکومـت هـا بـه پـا خواسـته انـد. 🔹و تـا زمـان صفویـه، غالبـاً حکومـت هـا را غصبـی مـی دانسـتند و بـر عـدم همـکاری بـا آنهـا را تجویـز مـی کردند (البتـه بودنـد علمایـی کـه بـر همـکاری بـا آنهـا بـرای حفـظ دیـن تاکید مـی کردنـد)، و در دوره صفویـه شـاهد همـکاری علمـا بـا فرمانروایـان هسـتیم چـرا که صفویـه مدعی شـیعه بـودن و تشـکیل حکومـت شـیعی را بیـان می داشـت. 🔹در دوره ، علمـا بـا صـدور فتـوای جهـاد و تشـویق مـردم بـرای پیوسـتن بـه جنـگ، نقشـی بـا اهمیـت از نظـر حکومـت پیـدا کردنـد. فتـوای میـرزای شـیرازی را مـی تـوان نقطـه عطـف عصـر جدیـد در زندگـی هـای اجتماعـی روحانیـت دانسـت. 🔸و از ایـن بـه بعـد نقـش روحانیـت در سیاسـت بیشـتر شـد. در یـک دسـته بنـدی کلی، مناسـبت های روحانیـت و سیاسـی قاجـار را بـه چنـد دوره تقسـیم کـرد: دوره اول شـامل دوره بازیافـت هویـت یـا روحانیـت اسـت کـه در ایـن دوره روحانیـت از سـردرگمی ناشـی از سـقوط صفویـان بیـرون آمـد و موقعیـت خویـش را پیـدا کـرد. در ایـن دوره رابطـه روحانیـت بـا حکومـت بسـیار محـدود بـود و حـور فعالیـت روحانیـت مقابلـه بـا صوفیـه بـود. دوره دوم، را مـی تـوان ورود روحانیـت بـه سیاسـت دانسـت کـه مقدمـه آن مقابلـه تهاجـات خارجـی بالاخـص روسـها بـود. 🔷دروه سـوم کـه بـا قیـام تنباکـو آغـاز مـی شـود و تـا مشـروطه ادامـه مـی یابـد را بایـد دوره معارضـه بـا دانسـت. دوره چهـارم در واقـع دوره انـزوا و انشـقاق روحانیـت بـا حاکمیـت سیاسـی اسـت و روحانیـت در نسـبت بـا مشـروطه خـود چنـد دسـته و چنـد شـقه شـد. در دوره رضـا شـاه از نفـوذ روحانیـت کاسـته شـد و جـا بـرای نظامیـان و روشـنفکران غربگـرا باز شـد. بـا سـقوط رضـا شـاه، در فاصلـه سـال های ۳۲_ ۱۳۲۰ توانسـت بخشـی از اقتـدار خـود را بـاز یابـد و یکـی از وقایـع مهـم ایـن دوره نهضـت ملـی شـدن صنعـت نفـت بـود کـه روحانیـت نقشـی برجسـته در آن بـازی مـی کـرد. پـس از کودتای ۲۸ مـرداد ۳۲ تـا سـال ۴۲ میـان دربـار شـکاف و کشـمکش سیاسـی چندانـی پیـدا نشـد. امـا نقـض قانـون اساسـی و تشـدید رونـد نوسـازی بـه شـیوه غربـی به وسـیله دربـار از سـال۴۲ بـه بعـد واکنـش هـای منفـی در بیـن بخـش هایـی از روحانیـت را برانگیخـت در نتیجـه میـان دولت و مذهـب شـکافی عمیـق پدیـد آمـد. 🔶ایــن رخــداد در ۱۵ خــرداد ۴۲ بــه وجــود آمــد و موجــب آغــاز نهضــت اســلامی بــه رهبــری گردیـد. اصلاحـات ارضـی، ، انجمـن هـای ایالتـی و ولایتـی، سـه اقدامـی بـود کـه رژیـم پهلـوی بـا حمایـت آمریـکا موجبـات خیـزش قیـام ۱۵ خـرداد را فراهـم سـاخت. ویژگی های قیام پانرده خرداد: 🔻اسـلامی بـودن مبـارزه، قاطعیـت در رهبـری امـام خمینـی، مردمـی بـودن مبـارزه، مخالفـت بـا اصـل سـلطنت، پرهیـز از مشـی مسـلحانه، حفـظ اتحـاد و پرهیـز از طـرح مسـائل اختـلاف برانگیـز و بیگانه ســتیزی. همیــن ویژگــی هــا ســبب برجســته شــدن نهضــت اســلامی و بــه حاشــیه رفتــن ســایر گروه هـای و ایدئولـوژی هـا گردیـد. امـام دارای جامعیـت خاصـی بـود و سـه جلـوه را در یـک انقـلاب توامـان داشـت: فرماندهـی کل قـوا، رهبـری سیاسـی و نظریـه پـرداز بـود. در اینجـا بـه اجمـال مـی تـوان محکمات اندیشـه سیاسـی امام خمینـی را بدیـن صـورت بیـان نمـود: مـردم و مردمـی کـردن مبـارزه، جمهـوری اسـلامی و مقابلـه بـا اسـتبداد، ولایـت فقیـه، ، حمایـت از جهـان و بالاخـص حمایـت از 👇
🔻از ، حفظ شان و نهاد و ، خدمـت بـی منـت بـه مـردم و اعتقاد به شـعار مـا مـی توانیـم. 🔹در اینجا ما به مهمترین تشکیلات روحانیت، تاریخچه و اجمال مواضع آنها اشاره می نماییم: ۱.حزب جمهوری اسلامی اگـر بخواهیـم بـه طیـف و جنـاح اصـول گـرا از جریـان هـای سیاسـی اسـام گرا بـه طور اخـص متاثر از اندیشـه هـای سیاسـی امـام خمینـی(ره) بـود، بپردازیـم بـی شـک حـزب جمهـوری اسـلامی ایران در راس آنهـا قـرار دارد. ایـن حـزب کـه در دوران مبـارزه شـکل گرفـت، تشـکیلاتی شـکل گرفتـه بـه دسـت روحانیـت اهـل مبـارزه و انقلابـی بود. ⏺بنیانگـذار و نظریـه پـرداز ایـن حـزب شـهید بهشـتی بـود. وی بـه اتفـاق بـه برخـی از رهبـران انقلاب از جملـه افـراد زیـر ایـن حـزب را تشـکیل داد: شـهید باهنر، آیـت الله ای، هاشـمی و آیـت الله اردبیلی. بالا بــردن آگاهــی هــای و اســلامی مــردم، پاکســازی کشــور از آثــار اســتبداد و اســتعمار، برقـراری آزدای هـای اساسـی، پایـان دادن بـه سـلطه اقتصـادی بیگانـگان، ریشـه کـن کـردن فقـر و محرومیـت، ایجـاد ارتـش بـا ایمـان و مسـتقل، تنظیـم سیاسـت خارجـی بـر اسـاس دو اصـل تولـی و تبـری در راسـتای کمـک بـه محرومـان و جهـان، تحکیـم روابـط برادرانـه بـا همـه مسـلمانان، را از جملـه اهـداف مـورد نظـر حـزب بـرای تاسـیس بـوده اسـت. اصول و خط مشی این حزب را می توان به اجمال از قبیل زیر دانست:👇👇👇👇 ۱. تاکیـد بـر تـداوم انقـلاب و جلوگیـری از هـر نـوع تحجـر و توافقـی در یـک مرحلـه کـه بـر حسـب تجربـه تاریخـی خـود بـه خـود عامـل ارتجـاع و انحـراف خواهـد شـد. ۲. التـزام بـه همبسـتگی روز افـزون همـه نیـرو هـای مبـارز مسـلمان کـه در راه اسـتقرار نظـام حـق و عـدل اسـلامی علیـه اسـتعمار و اسـتثمار تـلاش مـی کنـد و جلوگیـری از محـدود شـدن تـداوم مبـارزه و تـلاش سـازنده در یـک گـروه بـا قشـر معیـن. ۳. خـودداری از هرگونـه وابسـتگی بـه گروه هـا و نیروهـای دیگـر کـه پیونـد بـا آن بـه اسـتقلال و اصالـت اسـلامی جنبـش کمتـر آسـیبی مـی زنـد. ۴. اسـتفاده از همـه شـیوه هـای مبـارزه و سـازندگی کـه بـا معیارهای اسـلامی سـازگار باشـد بـا بهره گیـری از آخریـن تجربـه هـای مبارزاتـی و سـازندگی جوامـع بشـری و رعایـت ضـرورت هـای هر یک از مراحـل تکامـل انقـلاب اسـلامی جامعـه ما. 🔘از نظـر حـزب یعنـی شـهید بهشـتی، حـزب بـه معنـای تشـکل اسـت. تشـکل بـه ایدئولـوژی مشـترک، مشـترک، خـط مشـی مشـترک، نقطـه نظرهـای مشـترک احتیـاج دارد. بـدون داشـتن ایـن وجـوه مشـترک مـردم بـا هـم متشـکل نمـی شـوند. آن تشـکیلات سیاسـی و اجتماعـی اسـلامی کـه بتوانـد طـرح و برنامـه هماهنـگ و نقطـه نظرهـا و موضـع گیـری هـای هماهنـگ را بـه وجـود بیـاورد حـزب اسـت و بـه ایـن معنـا از ضروریـات زندگـی اجتماعی اســت. 📚جریان شناسی سیاسی ایران معاصر ✏️ علی دارابی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰➰〰 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴استوری| عمل در برابر عمل 🔹 حرف و وعده خوب زیاد شنیدیم این دفعه جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد بود 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🔴آمار غلط نوبخت به رهبرانقلاب باعث شد ایشان در سخنرانی دیروز آن را اصلاح کنند 🔹گفته می‌شود امروز نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است بابت اعلام آمار غلط اقتصادی عذرخواهی کند. 🔻⁩روز گذشته رهبر انقلاب اعلام کردند «من در سخنرانی اول فروردین درباب رتبه اقتصادی کشور یک آماری را عرض کردم... آمار ما درست نبوده و آنچه که من درباره رتبه اقتصادی هجدهم ایران در دنیا گفتم مربوط به چهار پنج سال قبل یا پنج شش سال قبل بوده است.» 🔹با جستجو در اخبار سال گذشته معلوم می‌شود این آمار را نخستین بار محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در گفتگو با نگاه یک سیما اعلام کرده است. ⁦ 🔻خبرگزاری دولتی ایرنا در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ از قول معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه نوشته : «جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان است.» 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
میثم مطیعی 1.mp3
1.51M
•°🌱 روضه | شب های جمعه می گیرم هواتو حاج میثم مطیعی 🎙 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله ▪️نسیم موی او دلم را بُرد ▪️شبی تا کوی او دلم را بُرد مرا صدا کن... 🏴 لبیک یا حسین 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ| دعای شریف "اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ..." 💠 شیخ کفعمی در مصباح و بلدالامین و شیخ شهید در مجموعه خود از حضرت رسول (ص) نقل کرده‌اند که آن حضرت فرمود: هرکه این دعا را در ماه مبارک رمضان بعد از هر نماز واجبی بخواند، حق‌تعالی بیامرزد گناهانش را تا روز قیامت. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا