eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴 ✨اللّهُمَ‌ّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَ‌ّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِک اَللّهُمَ‌ّ الْعَنْهم جَمیعاً✨ ▪️در ادامه بحث گذشته به معرفی اجداد اولاد البغایا، ملاعینی که در قتل و شهادت حضرت ثارالله، اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و مصائبی که بر ایشان روا داشته شده نقش داشتند، پرداخته می شود. ☑️مرحوم کراجکی(م ۴۹۹ هجری) در کتاب «التعجّب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة» می نویسد: تعجب از عدّه ای است که به کارهایی که پدرانشان با حسین بن علی علیه السلام انجام دادند، شاد شدند و آنها را به واسطه کار و اثری که در قتل آن حضرت داشتند، بزرگ داشتند و به آن افتخار کردند، و به همین جهت در سرزمین شام به این القاب مشهور و شناخته شدند. این عده عبارتند از: ۱. بنوالسنان ۲. بنوالطشت(بنو الملح) ۳. بنو النعل(بنوالسرج) ۴. بنو المکبرین ۵. بنو الفروج (بنوالدرج) ۶. بنو القضیب ۷. بنو الفتوح(۱) 🔳«و أمّا بنو سنان: فأولاد الذي حمل الرمح الذي على سنانه رأس الحسين عليه السّلام» ▫️بنُو سِنان: اولاد کسی هستند که نيزه ‏اى را حمل می کرد كه سر حسين بن علی علیه السلام بر آن بود. (بنوالملح) 🔳وأما بنو الطشتی، فأولاد الذی حمل الطشت الذی ترک فیه رأس الحسین (علیه السلام)، وهم بدمشق مع بنی الملحی معروفون. ▫️بنُو الطَّشتى: اولاد کسی هستند كه سر حسین بن علی علیه السلام را در طشت حمل می کرد، (و بر آن نمك پاشيدند) واعقاب آنان در دمشق معروفند و به بني كنانه مي رسد. ( بنوالسرج) 🔳«و أمّا بنو السرج: فأولاد الذين أسرجت خيله لدوس جسد الحسين عليه السّلام، و وصل بعض هذه الخيل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على‏ أبواب الدور ليتبرّك بها، و جرت بذلك السنّة عندهم حتّى صاروا يتعمّدون عمل نظيرها على أبواب دور أكثرهم» ▫️بنو سرج: اولاد کسی هستند که اسبانش را زين کرد تا جسد حسين بن علی علیه السلام را لگدمال کند. بعضي از اين اسب ها به مصر رسید، پس نعل آن اسب ها را جدا کردند و از باب تبرّک بر سر خانه هایشان آويختند، و اين کار نزدشان رسم و سنّت گشت. ▫️در این میان شمر که قساوت فوق‏ العاده‏ اى داشت به همراه ده نفر دیگر نیز از وى تبعیت کردند و با کوبیدن نعل تازه بر سم اسبانشان بر پیکیر امام حسین (صلوات الله علیه) و یارانشان تاختند. ☑️ «و أمّا بنو المكبّري: فأولاد الذي كان يكبّر خلف رأس الحسين عليه السّلام» ▫️بنو المُكَبِّرِى: اولاد ملعونینی که دنبال رأس مبارک حضرت ثارالله امام حسین (علیه السلام) راه می رفتند و به نشانه پیروزی و فتح تکبیر می گفتند. (بنو الدرج) 🔳«و أمّا بنو الدرجي: فأولاد الذي ترك الرأس في درج جيرون‏ ▫️بنو الدَّرَجى: اولاد كسى كه سر حسین بن علی علیه السلام را بر پله‏ هاى باب جيرون(در دمشق) نهاد. 🔳«و أمّا بنو القضيبي: فأولاد الذي أحضر القضيب إلى يزيد لعنه اللّه لنكت ثنايا الحسين عليه السّلام» ▫️بنُو القَضِيبى: اولاد كسی هستند كه برای یزید ملعون، آن تکه چوب را آورد و یزید ملعون با آن چوب، به دندان های حسین بن علی علیه السلام می زد. 🔳منهم بنوالفتح و هم اولاد قرا سورة انا فتحنا ▫️بنوُ الفتوح: اولاد كسی هستند می ایستادند سوره انا فتحنا میخواندند، برای قتل حسین. 📌 در ادامه این سلسله مطالب به معرفی هرکدام از این قبایل ملعون باتوجه به مسانید، پرداخته می شود. 📚منابع و مآخذ: (۱). در برخی از منابع قبایل دیگری نیز با برخی از تفاوتها در اقوال ذکر گردیده است مانند: «بنو السراويل: فأولاد الذي سلب سراويل الحسين عليه السّلام» بنو سراويل: اولاد كسى بودند كه پيراهن حسين بن علی علیه السلام را روز عاشورا از تن مباركش در آورد و برد. 📚کراجکی در کنز الفواید و التعجب من اغلاط العامه صص ۱۱۶ و ۱۱۷ (این دو کتاب تحت عنوان گنجینه معارف شیعه امامیه به فارسی ترجمه شده است) 📌عماد الدین طبرسی (طبری) در کامل بهایی (السقیفه) جلد ۲؛ باب ۲۰؛ صفحه ۱۲۳ 📌 عماد الدین طبرسی در اسرار الامامه: صفحه ۳۷۸ 📌حسن بن علی طبرسی در تحفه الابرار فی مناقب الائمه الابرار؛ صفحه ۲۹۵ 📌 ترجمه تحفه الابرار؛ صفحه ۴۹ 📌محدث نورس در مستدرک الوسایل قسمت مشیخه (خاتمه)/ جلد ۲۱ صفحه ۱۳۷ 📌احمد رحمانی همدانی در کتاب الامام علی بن ابی طالب علیه السلام ...صفحه ۷۴۹ 📌عبد المجید حائری شیرازی در ذخیره الدارین  فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام و اصحابه؛ صفحه ۱۵۴ 📌لبیب بیضون در موسوعه کربلا؛ جلد ۲؛ صفحه ۵۳۳ 📌فضل علی قزوینی در کتاب الامام الحسین علیه السلام و اصحابه؛ صفحه ۴۱۱ 📌موسوعه الامام الحسین علیه السلام؛ جلد ۶؛ صفحه ۳۸۵ 🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
👆▪️ کتاب کنزالفوائد کراجکی سند ۷ قوم ملعون
▪️https://s4.uupload.ir/files/img_20210813_212041_209_sfn1.jpg 👆▪️ کتاب گنجینه معارف شیعه امامیه سند ۷ قوم ملعون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ذوالفقارِ بحرینی‎ها برای رژیم‎صهیونیستی 🔹پس از ورود وزیرخارجه رژیم‎صهیونیستی به بحرین، معترضان بحرینی، تصویری از شمشیر ذوالفقار در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «آقای لاپید! می‌دانی این چیست؟»
🔰اقدامات تبیینی در مورد ممنوعیت ورود ال جی و سامسونگ ✍در پی درخواست تعدادی از شرکت‌های داخلی تولید لوازم خانگی از رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات لوازم خانگی، مقام معظم رهبری در مورخه 14 شهریور با اشاره به احتمال تهاتر دارایی‌های ارزی ایران با محصولات دو شرکت کره‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مرقوم فرمودند که به‌طور جدی جلوی واردات محصولات نهایی لوازم خانگی به کشور گرفته شود. بر همین اساس رئیس‌جمهور در تاریخ 16 شهریور خطاب به وزرای اقتصاد و صمت نوشتند که «از واردات جلوگیری‌ شود». توجه به این نکته ضروری است که برداشت‌ها از دستور رهبر معظم انقلاب حاوی ابهام در ممنوعیت کلی واردات لوازم خانگی و یا اعمال محدودیت تنها بر دو شرکت کره‌ای است. ✍لازم به ذکر است بر اساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی دولت، واردات لوازم خانگی از سال 98 جزو اقلام ممنوع‌الورود بوده و ثبت سفارشی برای این اقلام صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به برخی از شایعات مبنی بر ارائه مجوز اوفک به کره جنوبی برای تهاتر دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران در این کشور با تجهیزات فنی و ماشین آلات، برخی از واردکنندگان از چندماه گذشته به دنبال تسهیل روند واردات لوازم خانگی از دو برند مشهور کره‌ای بودند، که با دستور مقام معظم رهبری جلوی این سوء‌استفاده گرفته شد. ✍از همین رو رسانه‌های ضدانقلاب و حامیانشان در شبکه‌های اجتماعی در تداوم ضدیت با نظام جمهوری اسلامی، آغاز به تخریب و اعتبارزدایی از دستور رهبر انقلاب برای «تحدید واردات لوازم خانگی در جهت حمایت از تولید داخلی» کرده و می کنند. از سوی دیگر برخی از منتفعین واردات لوازم خانگی با کمک برخی از فعالان فضای مجازی در تلاش هستند تا با مشابهت‌سازی صنعت لوازم خانگی با صنعت خودروسازی و القای آسیب‌پذیری منافع عمومی نسبت به این ممنوعیت، ضمن همراه‌سازی افکار عمومی، فشارها بر حاکمیت به منظور تجدید نظر در این تصمیم را تشدید نمایند. لذا، با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع و لزوم تبیین منافع این تصمیم برای جامعه، توصیه می‌گردد تا رسانه‌های جبهه انقلاب محورهای رسانه‌ای ذیل را مد نظر قرار دهند. ♨️توصیه‌های رسانه‌ای 1⃣ به تصویر کشیدن روند افزایش کیفیت و کمیت محصولات داخلی لوازم خانگی در دوره تحریم و با وجود خروج شرکای خارجی کره‌ای 2⃣ بازخوانی سیاست‌های کشورهای توسعه‌یافته در جهت حمایت از تولیدات لوازم خانگی، به‌خصوص ممنوعیت 15 ساله کره جنوبی برای واردات لوازم خانگی 3⃣ تاکید بر ضرورت حضور ایران در زنجیره جهانی تولید ارزش افزوده صنعت لوازم خانگی با افزایش داخلی‌سازی قطعات و همکاری با تولید‌کنندگان بزرگ جهانی 4⃣ مطالبه از مسئولان وزارت صمت و اقتصاد برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی در مقابل مونتاژ‌کاران داخلی؛ با استفاده از ابزارهای مالیاتی، حقوق گمرکی، نصب برچسب، تسهیلات بانکی و... 5⃣ بازخوانی سابقه توقف تولید دو شرکت مطرح کره‌ای در داخل ایران با وجود اعطای بخشی از بازار ایران به این دو شرکت در دو مقطع تحریم‌های ابتدا و اواخر دهه نود 6⃣ به تصویرکشیدن تفاوت صنعت لوازم خانگی از لحاظ کیفیت، منابع مالی و فنی، رقابت‌پذیری با صنعت خودروسازی 7⃣تاکید بر غیردائمی‌بودن اعمال محدودیت بر واردات لوازم خانگی با توجه به آفت‌‌های آن در کاهش رقابت‌پذیری و افزایش انحصار 8⃣ تاکید بر ضرورت عدم استفاده از ابزار تهاتر دارایی‌های بلوکه‌شده با محصولات نهایی مصرفی به دلیل تثبیت آن به‌عنوان یک مدل تسویه 9⃣ به‌تصویرکشیدن مشکلات خدمات پس‌ از فروش تولیدات خارجی در مقایسه با روند فزاینده بهبود خدمات پس از فروش محصولات داخلی 0⃣1⃣مطالبه از دولت برای تدوین قوانین ضدانحصار در تولید و حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده 1⃣1⃣مطالبه از مجلس و دولت برای هدایت بخشی از درآمد شرکت‌های تولید‌کننده به سمت تحقیق ‌و توسعه با استفاده از ابزارهای حمایتی (کاهش مالیات و افزایش تسهیلات بانکی و ...) 2⃣1⃣ راه اندازی کمپین‌های حمایت از لوازم خانگی داخلی و استمرار در انتشار محتوا با یک کلیدواژه یکتا 3⃣1⃣ انتشار تصاویر محصولات داخلی در فضای مجازی و روایتگری از کیفیت این محصولات توسط کاربران (این اقدام می تواند خوراک محتوایی تولید گزارش‌های تصویری صداوسیما، رسانه‌های برخط و مکتوب را تامین نماید) 4⃣1⃣ تولید مستند‌های کوتاه از روند تولید و توسعه لوازم خانگی داخلی 5⃣1⃣به تصویر کشیدن روحیه تفاخر در استفاده از لوازم خانگی تولید داخلی در میان افکار عمومی 6⃣1⃣ تولید گزارش‌های خبری از روحیه استفاده از لوازم خانگی ملی در کشور‌های اروپایی توسط دفاطر منطقه‌ای صداوسیما 7⃣1⃣تولید محتوای تبیینی و توصیفی از سهم صنعت لوازم خانگی در بخش اشتغال و افزایش آن در دوره تحریم ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
💢 تأکید بر آزادسازی فوری منابع مالی ایران در کره جنوبی 💬 امیر عبداللهیان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کره جنوبی: 🔻 هرچه سریعتر مشکل دسترسی ایران به اموال خود در کره، حل شود تا امکان دسترسی کشورمان به منابع مالی خود و به دنبال آن امکان خرید داروهای اساسی و سایر اقلام فراهم شود. 🔻 متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به مشکل منابع مالی ایران در کره و توقف مراودات تجاری بین دو کشور و حتی محدودیت‌های ایجاد شده در روند تجارت اقلام بشر دوستانه، مردم ایران از این وضعیت به شدت ناراضی بوده و ادامه وضع موجود برای آنها غیر قابل تحمل هست. 💬 چانگ ایی ینگ وزیر امور خارجه کره اظهار داشت، همچنان پیگیر دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره خواهد بود. 🔻 وی همچنین از خبر منتشر شده در خصوص منع ورود کالاهای کره‌ای به ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان رسیدگی به موضوع شد. ▫️ tn.ai/2581798 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🍃🌹صلوات، بالاترین ذکر است🔻 💠 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا (ع) قَالَ: 🍃 مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْ‏ءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. ♦️ در ترازوی اعمال، هیچ ‌چیز سنگین ‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۲، ص ۴۹۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سفر زیارتی رئیس جمهور به قم ◻️ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی پنج شنبه شب، جهت زیارت حرم حضرت معصومه (س) و حضور در مسجد مقدس جمکران به قم سفر کرد. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙سید رضا نریمانی 🍂ذکر غروب جمعه ها... آقام کجاست؟آقام کجاست؟😭 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْن» {پروردگار دو مشرق و دو مغرب}‏ (سوره مبارکه الرحمن آیه ۱۷) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا 🔘شریفه ۱۷ سوره مبارکه الرحمن، به شأنی از شئون و فضائل حضرت السید الزکی حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) اشاره می نماید. حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️«رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ‏ » الْمَشْرِقَيْنِ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ الْمَغْرِبَيْنِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ (علیهما السلام) (۱) ▪️مقصود از «مشرقین» وجود مبارک حضرت رسول اکرم و امیرالمومنین علی (علیهما السلام) هستند و مقصود از «مغربین» وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) می باشند. 🖋«مشرق» در آفاق به محل طلوع و اشراق نور خورشید اشاره دارد و «مغرب» به محل غروب یعنی مکانی که شعاع انوار خورشید در آنجا مستتر گردیده و حدّ و انتهای اشراق خورشید می باشد. چنانکه یکی از معانی لغوی «غرب» شیء، «حدّ» آن شیء است و حدّ‌ روشنایی خورشید، مغرب می باشد؛ الغرب: حدّ الشي‏ء. ◀️مطابق تفاسیر مأثوره ،‌ «مشرق» دلالت دارد بر وجود انبیاء (علیهم السلام) و «مغرب» دلالت دارد بر وجود اوصیاء (علیهم السلام). چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تفسیر شریفه ۴۰ سوره مبارکه معارج فرمودند: ✨«فلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُون» (سوره معارج آيه ۴۰) ▫️الْمَشَارِقُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمَغَارِبُ الْأَوْصِيَاءُ (۲) : مقصود از مشارق، انبیاء هستند و مقصود از مغارب، اوصیاء می باشند. ☑️«مشرق» یعنی وجود مبارکی که از آن وجود، دین و انوار هدایت و علوم الهی به بروز و ظهور می رسد و «مغرب» دلالت دارد بر وجود مبارک وصیّ که میراث نبوت در قلب و سینه او مستقر و مستتر می گردد. 🖋در کلام مفسرین ذیل این آیات مبارکات وارد شده است: ➖إنما كنى عن المشارق بالأنبياء لأن أنوار هدايتهم و علومهم تشرق على أهل الدنيا كإشراق الشمس‏ و كنى عن المغارب بالأوصياء لأن علوم الأنبياء إذا أشرقت في أيام حياتهم تغرب عند وفاتهم في حجب قلوب الأوصياء (۳) ➖همانا از انبیاء به مشارق تعبیر شده ،‌ چرا که انوار هدایت و علومشان بر مردم همچون خورشید اشراق دارد و از اوصیاء به مغارب تعبیر شده ؛ چرا که علوم انبیاء پس از زمان حیاتشان ، در قلوب اوصیاء مستتر می گردد. ⏪لذا «مشرق» در مطلق معنا بر وجود مبارک حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) دلالت می نماید؛ اما از آنجا که امیرالمومنین علی (علیه السلام) «نفس» پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) میباشند (۴) و هدایت الهی با ولایت ایشان تعریف می شود و حقیقت دین و اکمال آن با ولایت آن حضرت است «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلام‏ (سوره مائده آيه ۳)» ، در شریفه محط بحث (سوره الرحمن آیه ۱۷) از ذوات مقدسه محمد و علی (علیهم السلام) به دو «مشرق» تعبیر شده است. ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 📃نکته ای که در این شریفه وجود دارد، این است که مطابق کلام اهل بیت (علیهم السلام)، به کار برده شدن «مشرق» و «مغرب» در قالب تثنیه، بر دو «مشرق» و دو «مغرب» دلالت دارد که برای هر مشرقی، «مغربی» متناظر با آن وجود دارد (۵). ➖مطابق تفسیر (که پیشتر اشاره شد)، یکی از دو مغرب [در عبارت «مغربین»] اشاره دارد بر وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) و دیگری بر وجود مبارک امام حسین (علیه السلام). ✔️«مغرب» متناظر با «مشرق» ای که به وجود مبارک حضرت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) دلالت می نماید، حضرت أشبه الناس برسول الله، سبط اکبر پیامبر، امام حسن (علیه السلام) هستند : الحسن (علیه السلام) أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) خُلُقاً وَ سُؤْدُداً وَ هَدْياً (۶). ✔️و «مغرب» متناظر با «مشرق» ای که به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دلالت دارد، وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) هستند که بروز و ظهور ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) به حدّ و نهایت خود رسید و سرّ ولایت ، در أسرار کربلاء مستتر گردید. 📜لذا در آيات حضرت قرآن،‌ «مغرب» به یکی از شئونات و فضائل حضرت السید الزکی حسن المجتبی (علیه السلام) اشاره دارد: ➖آن وجود مبارکی که صاحب سیمای انبیاء بودند: كانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) عَلَيْهِ سِيمَاءُ الْأَنْبِيَاءِ (۷) ➖و وارث تمامی خصائص حضرت خاتم الانبیاء و المرسلین (صلوات الله علیه): یعنی جمیع خصائص انبیاء‌ که در اکمل وجه در حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) جمع بودند،‌ در وجود وصیّ ایشان حضرت اشبه الناس برسول الله ، حسن المجتبی (علیه السلام) مستقر گردید و ایشان وارث هیبت محمدی و صاحب سیادت محمدی (صلوات الله علیه) بودند: أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي(۸). ☑️لذا «شمس نبوت» که از مشرق محمدی (صلوات الله علیه) طلوع نمود ، در وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) مستقر گردیده و به معنای اتم خود رسید. ☑️و «شمس ولایت» که از مشرق علوی (علیه السلام) طلوع نمود، در کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به ظهور تام رسید و حقیقت ولایت در وجود مبارکشان، به اکمل و اتم معنا مستتر بود. ا┅═✧❁منابع ❁✧═┅ا (۱) . البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵؛ ص ۲۳۳؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۳۴۴ (۲) .البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵؛ ص۴۹۳؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ص۷۰۰ (۳) . تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ؛ ص۷۰۰؛ بحار الأنوار ؛ ج‏۲۴ ؛ ص۷۷ (۴) . الخصال ؛ ج‏۲ ؛ ص۴۹۶؛ بحار الأنوار ؛ ج۳۸ ؛ ص۲۹۶ (۵) . البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۴۹۳ (۶) . الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏۲ ؛ ص۶ (۷) . بحار الأنوار، ج۴۳ ص: ۳۳۹ (۸) .مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۳ ؛ ص۳۹۶ ❇️ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ ✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم و العن الجبت و الطاغوت و الشیاطین و اشیاعهم و اتباعهم و محبیهم و موالیهم✨ 🔳 معرفی اجداد اولاد البغایا ▫️در ادامه مباحث ارائه شده پیشین، به معرفی اجداد اولاد البغایا؛ (هر کدام از هفت قوم ملعونی که در فجایع کربلا نقش داشتند)، پرداخته می شود. 🔳 بنو النعل (بنو السرج) ▪️«و أمّا بنو السرج (بنو النعل): فأولاد الذين أسرجت خيله لدوس جسد الحسين (عليه السّلام)، و وصل بعض هذه الخيل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على‏ أبواب الدور ليتبرّك بها، و جرت بذلك السنّة عندهم حتّى صاروا يتعمّدون عمل نظيرها على أبواب دور أكثرهم» (۱)؛ ▫️ بنو النعل یا بنوالسرج: فرزندان ملاعینی که بر سُم اسبهای خویش نعل تازه و نو زدند و بر پیکر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) اسب تاختند و بر فعل اجداد خویش و هتک حرمت حضرات آل الله (علیهم السلام) افتخار کردند و پس از جنگ، نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نیز نعل ها را به نشانه شانس و پیروزی بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند و این فعل نزد ایشان رسم و سنت گشت. 🔳 بنو النعل در زیارات ⚜️ حتی نَکَسُوکَ عَنْ جَوادِک، فَهَوَیْتَ إِلَى الاَْرْضِ جَریحاً، تَطَؤُک َ الْخُیُولُ بِحَوافِرِها وَ تَعْلُوکَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها⚜️ تا آنکه تو را از اسبِ سوارى ات سرنگون نمودند، پس با بدن مجروح بر زمین سقوط کردى، در حالیکه اسبها تو را با سُم هاى خویش کوبیدند، وسرکشان با شمشیرهاى تیزِشان بر فرازت شدند. ⚜️لعَنَ الله اُمّةً اسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ⚜️ (۳) و خدا لعنت كند گروهى را كه اسبها را زين كردند و لجام زدند و براه افتادند و خود را آماده براى مقاتله با شما كردند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة نویسنده، ج ۱، ص ۱۱۶ (۲) فرازی از زیارت ناحیه مقدسه (۳) فرازی از زیارت عاشورا 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ 🔳 بنو النعل در مقاتل ▪️از جمله جنایتهای فجیع سپاه کوفه، تاختن و جولان اسب ها با نعل تازه و نو توسط آن ملاعین بر پیکر مطهر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) پس از شهادت آن حضرت بود. ▪️بدین ترتیب که: ابن زیاد (لعنة الله علیه) در پی تحریک شمر (لعنة الله علیه)، در پاسخ نامه عمر سعد (لعنة الله علیه) از جبهه کربلا که نامه ای مسالمت آمیز بود، نامه ای تند به عمر سعد (لعنة الله علیه) نوشت که تو را برای مماشات و سازش و ... نفر ستاده ایم. اگر حسین (علیه السلام) و یارانش تسلیم شدند، پیش من بفرست و گرنه بر آنان بتاز تا آنها را کشته و مُثله کنی که شایسته آنند. ▪️اگر حسین (علیه السلام) نیز کشته شد، بر پیکر (بر سینه و پشتش) اسب بتازان ... اگر اجرای فرمان کردی پاداش مطیعان را خواهی یافت و گرنه کناره بگیر و سپاه را به شمر (لعنة الله علیه) واگذار. شمر (لعنة الله علیه) نامه را به کربلا آورد و تسلیم عمر سعد (لعنة الله علیه) کرد. ▪️عصر عاشورا، پس از شهادت حضرت سید الشهداء و غارت خیمه ها، عمر سعد (لعنة الله علیه) گفت: ‎ «مَنْ یَنْتَدِبُ لِلْحُسَیْن (علیه السلام) فَیُوطِیَ الْخَیْلَ صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ» (۱)؛ «کیست که داوطلبانه بر پیکر حسین(علیه السلام) اسب بتازد تا سینه و پشت وى را زیر سم اسبان پایمال کند؟!» ▪️شمر (لعنة الله علیه) که قساوت فوق ‏العاده‏اى داشت با شنیدن این فرمان، پیشقدم شد و بر بدن مطهر زاده زهرا (علیهما‌ السلام) اسب تاخت. ▪️ده نفر ملعون خبیث دیگر نیز از وى تبعیت کردند و با کوبیدن نعل تازه و نو بر سُم اسبانشان، بر پیکیر امام حسین (علیه السلام) در سینه و ظهر ایشان اسبان را به جولان درآوردند تا به ناخن اسبان دنده های حضرت ثارالله (علیه السلام) را شکسته و خورد نمودند. در این هنگام از حلقوم شریف حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) این کلام سروده شد: 🔸فاَنا السِّبْطُ الَّذي مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ قَتِلُوني 🔸و بِجُرد الخَيْلِ بَعْد القَتْلِ شعَمْداً سَحِقُوني (۲) 🔸من، نواده [پيامبر] هستم كه مرا بي گناه كشتند. 🔸و با اسب های بی مو بعد از کشتن عمدا و قصدا مرا سحق نمودند و پایمال کردند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) مقتل الحسين مقرّم، ص ۳۰۲ (۲) المجالس الزینبیة (صلوات الله علیها)، ج ۱، ص ۲۰۵ 🏴▪️ 🏴▪️🏴▪️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝