8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه انقلابی
"اگر حوزه علمیه قم انقلابی نمانَد، حوزههای علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت"
راه ما روشن است 🇮🇷
🔸🔹@rahroshaan
🌄 اینجا مسجد جمکران نیست چون جمکران امروز در فهرست تحریم است اینجا صف طولانی وشلوغ برای تله کابین و سورتمه در نمک آبرود مازندران است
نمی دونیم به کدوم یک از استانداران قم یا مازندران خسته نباشید بگوییم و کاپ اخلاق #کرونا رو تقدیمشان کنیم
سفر بیش از از دو میلیون مسافر به شمال 😳
✍ لبیک یا زهرا
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_صفات_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#الموجود
ا❁﷽❁ا
⚜️الموجود⚜️
«بدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛
هستي بخش آسمانها و زمين اوست، هنگامي كه فرمان وجود چيزي را صادر كند، مي گويد: موجود باش! و آن فورا موجود ميشود.
﴿سوره مبارکه بقره، آیه ۱۱۷﴾
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
✍️ «موجود» به معنای مُثبَت و غیر فقید، از القاب مبارک حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) می باشد. وجود مقدسی که احدی استطاعت انکارشان را ندارد و چون ارادۀ تکوینی شان به شیئی تعلق گیرد، کن فیکون و ایجاد می شود، و با تعلق ارادۀ تشریعی شان به فعلی، آن فعل متعلق أمر (بمعنی الأعم) قرار می گیرد. چرا که قلب مبارکشان، وعاء مشیة الله است و چون اراده فرمایند، خداوند اراده فرموده است؛
▪️ «قُلُوبُنَا أَوْعِیَةٌ لِمَشِیئَهًْ اللَّهِ»
▪️ «إرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم»
▪️ «نَحْنُ إِذَا شِئْنَا شَاءَ اللَّهُ وَ إِذَا كَرِهْنَا كَرِهَ اللَّه»
📓 التوحيد (للصدوق)، ص ۸۹؛ كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج۲، ص۴۹۹؛ كامل الزيارات، النص، ص۲۰۰؛ بحار الأنوار، ج ۲۶، ص ۷
⚜️ امامیه اجماع دارد که وجود مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) «حی موجود در أمصار» است:
📓 العبقري الحسان، ج ۴، ص ۷۲۰؛ أعيان الشيعة، ج ۲، ص ۴۹
▪️ «إنه حي موجودة».
📓 كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج ۲، ص ۴۹۳
▪️ «و إذا قيل لهم أنّ القائم حيّ موجود، جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِيابَهُمْ، وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبارا».
📓 منتخب الأنوار المضيئة في ذكر القائم الحجة(عليه السلام)، النص، ص ۱۹۲
▪️ «انّ المهدي ولد الحسن العسكري، فهو حي موجود باق منذ غيبته الى الآن، و لا امتناع في بقائه بدليل بقاء عيسى و الخضر و الياس عليهم السلام».
📓 إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج ۱۹، ص ۶۸۶
▪️ «و انّ المهدي عجل اللّه فرجه هو الثاني عشر منهم، و انه مولود حي موجود بالادلة الواضحة و البراهين الساطعة من الكتاب و السنة و العقل».
📓 كشف الأستار عن وجه الغائب(عليه السلام) عن الأبصار، ص ۲۱
📓 إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب(عليه السلام)، ج ۱، ص ۳۸۶
f.t:
ا⚜️▫️⚜️
ا▫️⚜️
ا⚜️
ا❁﷽❁ا
⚜ تفقه در دین؛ معرفة الامام
▪️«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»؛
▫️آنکه بمیرد و معرفت امام زمانش را به دست نیاورده باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.
📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۲۵، ص ۱۵۸
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
✍️ امام صادق (علیه السلام) ضمن حدیثی فرمودند:
▪️«عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً، فَانَّهُ مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینِ الله لَم یَنظُرِ اللهُ الیهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَم یُزَکِّ لَهُ عَمَلاً»،
و در جای دیگر مشابه آن فرمودند:
▪️«تَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ، فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ مِنْكُمْ فَهُوَ أَعْرَابِيٌّ»؛
▫️تفقه در دین بر شما لازم است تا اعرابی نباشید، چون آنکه تفقه در دین نکند، خداوند متعال در روز قیامت به او ننگرد و عملش را پاک نکند. در دین تفقه کنید، پس همانا کسی از شما که در دینش تفقه نکند، أعرابی است.
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۳۱
👈 تعریف فقه در این روایات، بر اساس قاعدۀ «تعرف الاشیاء بأضدادها» بیان شده است. به عبارت دیگر "مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ" مساوق "أَعْرَابِي" می باشد.
از منظر نصوص، اعرابی به کسی اطلاق می شود که علیرغم اقرار لسانی به اسلام، لکن به سبب بقاء در ظاهر دین، از تعمق در بطون و معانی امتناع کرده است.
چنانچه خداوند متعال در سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۴ می فرماید:
▪️«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في قُلُوبِكُمْ»؛
▫️اعراب ادعا می کنند که ما ایمان آوردیم. اما خداوند متعال از ادعای آنان استدراک و إعراض کرده و می فرماید: بگویید اسلام آوردیم نه اینکه ایمان آوردیم و هنوز ايمان در دلهايتان داخل نشده است.
پس أعرابی کسیست که ظواهر دین را پذیرفته، اما برای حقایق و بطون دین تلاشی ننموده یا حتی از آن إعراض کرده است. چون خطاب آیه شریفه در عبارت بعدی با "لمّا" آغاز شده، یعنی با اینکه آنان خود می دانند که ایمان ندارند و فقط به ظاهر اسلام گرویدند، اما خلاف انتظار هنوز ایمان وارد قلوبشان نشده است.
نیز در سوره توبه، آیه شریفه ۹۷، با بیانی دیگر به معنای اعرابی و حکم آن اشاره ای فرموده است:
▪️«الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّه عَلى رَسُولِهِ».
اعرابی "أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّه" می باشد؛ یعنی سزاوارتربه جهل در دین خدا می باشد که این همان تعریف أعرابی است؛ یعنی کسی که در حقیقت دین خدا تعقل و تفقه نکرده و جاهل به حدود دین است. و چنین کسی که در حقیقت دین خدا تأمل ننموده، در کفر و نفاق سخت تر یا شدیدتر است.
👈 اطلاقِ اعرابی به آنکه در بطون و حقایق دین تفقه و تعقل ندارد، روایت متواتر «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» متبادر می کند. پس می توان دریافت که تفقه در دین همان تفقه در معرفت امام است.
✍️ به این ترتیب، از مجموع ادلۀ اقامه شده نتیجه گرفته می شود:
تفقه در دين يعني تفقه در ولايت و كسب معرفت امام هر زمان كه در اين دهر، وجود مقدس نازنين حضرت حجة بن الحسن المهدی العسکري (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) مي باشد.
و بنابر احاديث مذكور اگر كسي به اين معرفت نائل نشده باشد، حياتش همچون اعرابي و مماتش، مرگ جاهلي خواهد بود.
و شدت تحریض بر أمر تفقه بر دین که همان تحصیل معرفت حضرت ولی الله الأعظم بقیة الله فی السماوات و الأرضین (أرواحنا فداه) است، تا آنجاست که در صحیحه ای از امام صادق (علیه السلام) آمده است:
▪️«لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي [أَصْحَابِنا] ضُرِبَتْ رُؤُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتّى يَتَفَقَّهُوا»؛
▫️دلم مى خواهد تازيانه به سر يارانم بزنند تا در دين تفقه کنند.
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۳۱
⚜️
▫️⚜️
⚜️▫️⚜️
ا⚜️▫️⚜️
ا▫️⚜️
ا⚜️
ا❁﷽❁ا
⚜ تفقه در دین؛ معرفة الامام
▪️«مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»؛
▫️آنکه بمیرد و معرفت امام زمانش را به دست نیاورده باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.
📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۲۵، ص ۱۵۸
ا┅═✧❁ ⚜️ ❁✧═┅ا
✍️ امام صادق (علیه السلام) ضمن حدیثی فرمودند:
▪️«عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اللَّهِ وَ لَا تَكُونُوا أَعْرَاباً، فَانَّهُ مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینِ الله لَم یَنظُرِ اللهُ الیهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَم یُزَکِّ لَهُ عَمَلاً»،
و در جای دیگر مشابه آن فرمودند:
▪️«تَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ، فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ مِنْكُمْ فَهُوَ أَعْرَابِيٌّ»؛
▫️تفقه در دین بر شما لازم است تا اعرابی نباشید، چون آنکه تفقه در دین نکند، خداوند متعال در روز قیامت به او ننگرد و عملش را پاک نکند. در دین تفقه کنید، پس همانا کسی از شما که در دینش تفقه نکند، أعرابی است.
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۳۱
👈 تعریف فقه در این روایات، بر اساس قاعدۀ «تعرف الاشیاء بأضدادها» بیان شده است. به عبارت دیگر "مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ" مساوق "أَعْرَابِي" می باشد.
از منظر نصوص، اعرابی به کسی اطلاق می شود که علیرغم اقرار لسانی به اسلام، لکن به سبب بقاء در ظاهر دین، از تعمق در بطون و معانی امتناع کرده است.
چنانچه خداوند متعال در سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۴ می فرماید:
▪️«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في قُلُوبِكُمْ»؛
▫️اعراب ادعا می کنند که ما ایمان آوردیم. اما خداوند متعال از ادعای آنان استدراک و إعراض کرده و می فرماید: بگویید اسلام آوردیم نه اینکه ایمان آوردیم و هنوز ايمان در دلهايتان داخل نشده است.
پس أعرابی کسیست که ظواهر دین را پذیرفته، اما برای حقایق و بطون دین تلاشی ننموده یا حتی از آن إعراض کرده است. چون خطاب آیه شریفه در عبارت بعدی با "لمّا" آغاز شده، یعنی با اینکه آنان خود می دانند که ایمان ندارند و فقط به ظاهر اسلام گرویدند، اما خلاف انتظار هنوز ایمان وارد قلوبشان نشده است.
نیز در سوره توبه، آیه شریفه ۹۷، با بیانی دیگر به معنای اعرابی و حکم آن اشاره ای فرموده است:
▪️«الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّه عَلى رَسُولِهِ».
اعرابی "أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّه" می باشد؛ یعنی سزاوارتربه جهل در دین خدا می باشد که این همان تعریف أعرابی است؛ یعنی کسی که در حقیقت دین خدا تعقل و تفقه نکرده و جاهل به حدود دین است. و چنین کسی که در حقیقت دین خدا تأمل ننموده، در کفر و نفاق سخت تر یا شدیدتر است.
👈 اطلاقِ اعرابی به آنکه در بطون و حقایق دین تفقه و تعقل ندارد، روایت متواتر «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» متبادر می کند. پس می توان دریافت که تفقه در دین همان تفقه در معرفت امام است.
✍️ به این ترتیب، از مجموع ادلۀ اقامه شده نتیجه گرفته می شود:
تفقه در دين يعني تفقه در ولايت و كسب معرفت امام هر زمان كه در اين دهر، وجود مقدس نازنين حضرت حجة بن الحسن المهدی العسکري (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) مي باشد.
و بنابر احاديث مذكور اگر كسي به اين معرفت نائل نشده باشد، حياتش همچون اعرابي و مماتش، مرگ جاهلي خواهد بود.
و شدت تحریض بر أمر تفقه بر دین که همان تحصیل معرفت حضرت ولی الله الأعظم بقیة الله فی السماوات و الأرضین (أرواحنا فداه) است، تا آنجاست که در صحیحه ای از امام صادق (علیه السلام) آمده است:
▪️«لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي [أَصْحَابِنا] ضُرِبَتْ رُؤُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتّى يَتَفَقَّهُوا»؛
▫️دلم مى خواهد تازيانه به سر يارانم بزنند تا در دين تفقه کنند.
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص۳۱
⚜️
▫️⚜️
⚜️▫️⚜️
راه ما روشن است 🇮🇷
🔸🔹@rahroshaan
🔻فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی:
◻️ شهید سلیمانیها حاصل تفکر انقلابی هستند و حاصل تفکر لیبرال، افرادی هستند که توانایی اداره قیمت مرغ و تخممرغ را هم ندارند.
مسئولی که دروغ میگوید و حقوق نجومی دریافت میکند، حرف ولایت را نمیشنوند.
◻️در انتخابات، مردم باید مراقب دوگانه سازی معیشت و مذاکره باشند.
◻️ اگر کسی از قطار انقلاب پیاده شود، خود او متضرر خواهد شد، چرا که انقلاب با قدرت به مسیرش ادامه خواهد داد.
hawzahnews.com/xb69K