eitaa logo
کانال اطلاع‌رسانی سایت ره توشه
401 دنبال‌کننده
19هزار عکس
24.3هزار ویدیو
1.1هزار فایل
ارتباط با مدیر کانال: @arhedayati
مشاهده در ایتا
دانلود
قاعده ۹۹ چیست؟ پادشاهی به وزیرش گفت: دقت کردی، همیشه خدمتکارم از من خوشحال‌تر است در حالی که او هیچ چیز ندارد!! و منِ پادشاه که همه چیز دارم، حال و روزِ خوبی ندارم!!؟ وزیر گفت: سرورم شما باید قاعده ۹۹ را امتحان کنید !! پادشاه گفت: قاعده ۹۹ چیست؟!! وزیر گفت: ۹۹ سکه طلا در کیسه‌ای بگذارید و شب، هنگام رفتن خدمتکار به او بدهید و بگویید این ۱۰۰ سکه طلا هدیه‌ای است برای تو و ببینید فردا چه اتفاقی رخ می‌دهد !! پادشاه نقشه را آن‌طور که وزیر به او گفته بود، انجام داد.... خدمتکار پادشاه، آن کیسه را برداشت و از پادشاه بخاطر این انعام گرانبها تشکر فراوان کرد، موقعی که به خانه رسید سکه‌ها را شمرد، متوجه شد یکی کم دارد!! پیش خود فکر کرد که شاید آن را در مسیر راه گم کرده است!! همراه با خانواده‌اش، کل شب را دنبال آن یک سکه طلا گشتند و هیچی پیدا نکردند!! ناراحت و ناامید به خانه برگشتند!! هزار فکر و پریشانی به سراغش آمد که این یک سکه را کجا گم کرده، با آنکه آن‌ همه سکه‌های دیگر را در اختیار داشت!! تمام فکرش معطوف به آن یک سکه بود... روز بعد خدمتکار پریشان حال بود چرا؟! چون شب نخوابیده بود، وقتی که پیش پادشاه رسید چهره‌ای درهم و ناراحت داشت، مثل روزهای قبل شاد و خوشحال نبود!! پادشاه آن موقع فهمید که معنی قاعده ۹۹ چیست!! آری ، قاعده ۹۹ آن است که ما داشته های خود را نمی بینیم و تمرکز ما بر روی نداشته هاست ... و در تمام ادوار زندگیمان دنبال آن یک گمشده می‌گردیم و خودمان را به خاطر آن ناراحت می‌کنیم و فراموش کرده‌ایم که شاید داشته های ما بسیار بیشتر از نداشته هایمان است. قاعده ۹۹ همان تمامیت خواهی و کمال گرایی افراطیست. قاعده ۹۹، زیستن در فضای ناهوشیاریست. قاعده ۹۹، عدم پذیرش واقعیت و شرایط زندگیست. پس به داشته هایمان بیاندیشیم و قدر آنها را بدانیم. آسایش و آرامش و رشد در فضای شکرگذاری و افکار مثبت حاصل میشود. دنیا یک خانه بزرگ است و آدمها هر کدام مانند یکی از وسایل خانه هستند: بعضی کارد هستند تیز ، برنده و بیرحم. بعضی کبریت هستند و آتش به پا میکنند. بعضی کتری هستند و زود جوش میآورند. بعضی تابلوی روی دیوار هستند، بود و نبودشان تاثیری در ماهیت خانه ندارد. بعضی قاشق چایخوری هستند، و فقط کارشان بر هم زدن است. بعضی رادیو هستند و فقط باید بهشان گوش کرد. بعضی تلویزیون هستند، و بدجور نمایش اجرا میکنند. اینها را فقط باید نگاه کرد. بعضی قابلمه هستند، برایشان فرقی نمیکند محتوای درونشان چه باشد ، فقط پر باشند کافیست. بعضی قندان هستند، شیرین و دلچسب. بعضی دیگر نمکدان، شوخ و بامزه. بعضی یک بوفه شیک هستند، ظاهری لوکس و قیمتی دارند ، اما در باطن تکه چوبی بیش نیستند. بعضی سماور هستند، ظاهرشان آرام ، ولی درونشان غوغایی برپاست. بعضی یک توپ هستند، مانند طرفداران چشم و گوش بستۀ حاکمیت ظالم، از خود اختیاری ندارند و به امر دیگران این طرف و آن طرف میروند. بعضی یک صندلی راحتی هستند، میشود روی آن لم داد ، ولی هرگز نمیتوان به آنها تکیه کرد. بعضی کلاه هستند، گاهی گذاشته و گاهی برداشته میشوند ولی در هر دو صورت فریبکارند. بعضی چکش هستند، و کارشان کوبیدن و ضربه زدن و خرد کردن است. و اما..‌‌‌. بعضی ترازو هستند، عادل و منصف ، حرف حق را میزنند ، حتی اگر به ضررشان باشد. « ببینیم ما در زندگی نقش کدام یک از این وسائل خانه هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ وضعیت غزه این بود، هزینه جنگیدن کمتر از این شکل زندگی بود. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
. ♻️ چرا آمریکا و انگلیس، از اسرائیل حمایت می‌کنند؟ 🔰 حمید رسایی: اگر برای شما سؤال شده که چرا آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای همسو حامی رژیم جعلی صهیونیستی هستند و از جنایات اسراییل حمایت می‌کنند به این کارنامه آمریکا و انگلیس توجه کنید: کشتار و قتل عام چند ده میلیون سرخ پوست قتل عام و کشتار ۵ میلیون هندی بر اثر قحطی ایجاد شده توسط انگلیس نسل کشی ایرانیان و مرگ ۱۰ میلیون ایرانی بر اثر قحطی توسط انگلیس حمله اتمی به ژاپن و کشتار ۲۲۰ هزار نفر به طور آنی در هیروشیما و ناکازاکی کشتار ۳ میلیون ویتنامی توسط آمریکا و صد ها جنایت ، کودتا و قتل عام و سرکوب ملت های دیگر گوشه ای از خوی وحشی غرب در قرن اخیر بوده است. 👈 یادداشت‌های حمید رسایی را  (اینجا)  بخوانید .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️چه بِرند هایی در ایـــران حامیِ اسرائیل هستند!؟ اگر از این محصولات استفاده کردید حتما دستان خود را بشویید، چرا که آغشته به خون مردم مظلوم غزه است! کانال سرباز جنگ رسانه👇 ➺@ahmad_navaei [عضویت]
بسمه تعالی تحولات غزه؛ آتش بس در میان اعتراضات جهانی رژیم صهیونیستی بعد از گذشت حدود پنجاه روز با کشتار و قتل وعام حدود ۱۴ هزار نفر از مردم غزه و با چراغ سبز امریکا، ناتو و سکوت مجامع بین المللی در متوقف ساختن جنایات این رژیم مجبور به پذیرفتن آتش بس چند روزه شد. طی مدت یاد شده درباره عملیات طوفان الاقصی تحلیل ها و مباحث کارشناسی بسیاری در محافل گوناگون صورت گرفته که می توان مخرج مشترک آنها را در چند محور خلاصه کرد: نخست آنکه عملیات غافلگیر کننده حماس، یک طراحی فلسطینی بود که ضربه های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی ترمیم ناپذیری را به رژیم صهیونیستی وارد کرد. دوم آنکه رژیم صهیونیستی با کمک گرفتن از همه ظرفیت های قدرت های جهانی بعد از گذشت حدود پنجاه روز نتواسته هیچ دستاورد قابل اتکایی جز کشتار بی رحمانه کودکان و زنان بی گناه داشته باشد. سوم آنکه علاوه بر خسارت های نظامی، حجم خسارت های اقتصادی به رژیم صهیونیستی در حدی است که رژیم ناگزیر شده بودجه وزارتخانه های مختلف خود را صرف مصارف نظامی کند. چهارم آنکه موج حمایت های مردمی از غزه و نیروهای مقاومت در برپایی راهپیمایی های گسترده در حدود ۹۲ کشور جهان، نشان دهنده نفرت روز افزون ملت ها از صهیونیسم و محبوبیت مردم مبارز فلسطین است. پنجم آنکه تلاش های امریکا برای حمایت تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی از رژیم صهیونیستی و پیروز نشان دادن آن به روندی شکست خورده مبدل شده است. ششم آنکه مقاومت یمن با توقیف کشتی اسرائیلی و حملات پهبادی و موشکی به سرزمین های اشغالی نشان داد که هر لحظه ممکن است دامنه خسارت های رژیم صهیونیستی افزایش یابد و ابعاد جدیدی در جنگ پدیدار شود. با توجه به مسائل فوق، ضروری است رسانه های جبهه انقلاب به تبیین شکست رژیم صهیونیستی و اجبار به پذیرفتن آتش بس در برابر مقاومت بپردازند. ۱.پذیرفتن آتش بس از طرف رژیم صهیونیستی و تلاش حامیان برای توقف جنایات در واقع تحمیل شکست در همه ابعاد و عدم دستیابی به اهدافی چون نابودی حماس، دسترسی به اطلاعات اسرا، کشف تونل ها و فرمانده هان مقاومت است. ۲. شرایط داخلی و وضعیت آینده رژیم صهیونیستی در حوزه اقتصادی به خصوص آسیب های وارده به بخش گردشگری، تعطیلی کارخانه ها، کاهش ارزش پول و ... می تواند بیان کننده مصداق روند اضمحلال اسرائیل و تاثیر عملیات طوفان الاقصی باشد. ۳. وحدت میان گروه های مقاومت و تصمیم گیری مشترک فرمانده هان میدانی در طراحی عملیات ها با روش های گوناگون از نقاط قوت مقابله با رژیم صهیونیستی بود که مبارزان فلسطینی در مقابل هرگونه تجاوز مجدد اسرائیل آماده پاسخ دهی هستند و دست آنها همچنان بر روی ماشه است ۴. اداره غزه بعد از جنگ به دست کسانی خواهد بود که تا کنون عهده دار این مسئولیت بوده اند. مطرح کردن طرح هایی درباره اداره غزه توسط گروه فتح یا کشورهای خارجی همچون مصر، به منظور فرافکنی درباره تحولات داخلی رژیم صهیونیستی است. لذا مردود است. ۵.با توجه به شکست میدانی رژیم در عملیات طوفان الاقصی و کشتار مردم غزه، نسبت به هرگونه بازسازی روابط در دوره بعد از جنگ هشدار نیز مردود است. آمریکایی ها در حال ارائه چهره ای دو گانه از اسرائیل هستند که طی آن اسرائیل نتانیاهو را بد و اسرائیل بدون نتانیاهو را خوب توصیف کنند و با این حربه مجددا مسائلی همچون عادی سازی را در پیش گیرند. از این رو باید تبیین شود که چیزی به نام اسرائیل خوب یا بد وجود ندارد و رژیم صهیونیستی تحت هر شرایطی، شرور، جنایتکار، غاصب و اشغالگر است.
قاعده ۹۹ چیست؟ پادشاهی به وزیرش گفت: دقت کردی، همیشه خدمتکارم از من خوشحال‌تر است در حالی که او هیچ چیز ندارد!! و منِ پادشاه که همه چیز دارم، حال و روزِ خوبی ندارم!!؟ وزیر گفت: سرورم شما باید قاعده ۹۹ را امتحان کنید !! پادشاه گفت: قاعده ۹۹ چیست؟!! وزیر گفت: ۹۹ سکه طلا در کیسه‌ای بگذارید و شب، هنگام رفتن خدمتکار به او بدهید و بگویید این ۱۰۰ سکه طلا هدیه‌ای است برای تو و ببینید فردا چه اتفاقی رخ می‌دهد !! پادشاه نقشه را آن‌طور که وزیر به او گفته بود، انجام داد.... خدمتکار پادشاه، آن کیسه را برداشت و از پادشاه بخاطر این انعام گرانبها تشکر فراوان کرد، موقعی که به خانه رسید سکه‌ها را شمرد، متوجه شد یکی کم دارد!! پیش خود فکر کرد که شاید آن را در مسیر راه گم کرده است!! همراه با خانواده‌اش، کل شب را دنبال آن یک سکه طلا گشتند و هیچی پیدا نکردند!! ناراحت و ناامید به خانه برگشتند!! هزار فکر و پریشانی به سراغش آمد که این یک سکه را کجا گم کرده، با آنکه آن‌ همه سکه‌های دیگر را در اختیار داشت!! تمام فکرش معطوف به آن یک سکه بود... روز بعد خدمتکار پریشان حال بود چرا؟! چون شب نخوابیده بود، وقتی که پیش پادشاه رسید چهره‌ای درهم و ناراحت داشت، مثل روزهای قبل شاد و خوشحال نبود!! پادشاه آن موقع فهمید که معنی قاعده ۹۹ چیست!! آری ، قاعده ۹۹ آن است که ما داشته های خود را نمی بینیم و تمرکز ما بر روی نداشته هاست ... و در تمام ادوار زندگیمان دنبال آن یک گمشده می‌گردیم و خودمان را به خاطر آن ناراحت می‌کنیم و فراموش کرده‌ایم که شاید داشته های ما بسیار بیشتر از نداشته هایمان است. قاعده ۹۹ همان تمامیت خواهی و کمال گرایی افراطیست. قاعده ۹۹، زیستن در فضای ناهوشیاریست. قاعده ۹۹، عدم پذیرش واقعیت و شرایط زندگیست. پس به داشته هایمان بیاندیشیم و قدر آنها را بدانیم. آسایش و آرامش و رشد در فضای شکرگذاری و افکار مثبت حاصل میشود. دنیا یک خانه بزرگ است و آدمها هر کدام مانند یکی از وسایل خانه هستند: بعضی کارد هستند تیز ، برنده و بیرحم. بعضی کبریت هستند و آتش به پا میکنند. بعضی کتری هستند و زود جوش میآورند. بعضی تابلوی روی دیوار هستند، بود و نبودشان تاثیری در ماهیت خانه ندارد. بعضی قاشق چایخوری هستند، و فقط کارشان بر هم زدن است. بعضی رادیو هستند و فقط باید بهشان گوش کرد. بعضی تلویزیون هستند، و بدجور نمایش اجرا میکنند. اینها را فقط باید نگاه کرد. بعضی قابلمه هستند، برایشان فرقی نمیکند محتوای درونشان چه باشد ، فقط پر باشند کافیست. بعضی قندان هستند، شیرین و دلچسب. بعضی دیگر نمکدان، شوخ و بامزه. بعضی یک بوفه شیک هستند، ظاهری لوکس و قیمتی دارند ، اما در باطن تکه چوبی بیش نیستند. بعضی سماور هستند، ظاهرشان آرام ، ولی درونشان غوغایی برپاست. بعضی یک توپ هستند، مانند طرفداران چشم و گوش بستۀ حاکمیت ظالم، از خود اختیاری ندارند و به امر دیگران این طرف و آن طرف میروند. بعضی یک صندلی راحتی هستند، میشود روی آن لم داد ، ولی هرگز نمیتوان به آنها تکیه کرد. بعضی کلاه هستند، گاهی گذاشته و گاهی برداشته میشوند ولی در هر دو صورت فریبکارند. بعضی چکش هستند، و کارشان کوبیدن و ضربه زدن و خرد کردن است. و اما..‌‌‌. بعضی ترازو هستند، عادل و منصف ، حرف حق را میزنند ، حتی اگر به ضررشان باشد. « ببینیم ما در زندگی نقش کدام یک از این وسائل خانه هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نخستین باغ جادوی جهان در همدان که توسط یک باغدار نخبه و نمونه رونمایی شد و باعث تعجب ایران و کل جهانیان شد! بسیاری از سران کشورهای پیشرفته جهان خواستار ملاقات با او شده اند و او نپذیرفته است! در واقع تنها باغ جهان که هر میوه ای که اراده کنید داخل آن به ثمر نشسته است! لطفا با دقت تا انتها تماشا کنید تا پی به نبوغ و مدیریت این پیرمرد خوش فکر ایرانی ببرید و بر او هزاران آفرین بگویید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کسی پیروز این نبرد است؟👊 ببینید و قضاوت کنید! 🔻جدیدترین آثار گرافیکی با موضوع در لینک زیر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/892141603C7a55128ebb #️⃣ ✅ پیشنهاد دانلود و بازنشر
"هر روز یک صفحه با کلام حق " *اعوذ بالله من الشیطان الرجیم *بسم الله الرحمن الرحیم**
👈به مناسبت هفته بسیج👇 👈اجرای بهینه مأموریت‌های بسیج، مستلزم تقویت بخش تعلیم و تربیت👇 https://rahtooshe.com/?p=9023 ♦️🌺♦️🌺♦️🌺 👈لطفاً برای مشاهده سایر مطالب مرتبط با موضوع، واژه «بسیج» را در سایت ره توشه جستجو نمایید.👇 rahtooshe.com ♦️🌺♦️🌺♦️🌺 👈از شما دعوت می شود با کلیک بر روی نشانی ذیل به کانال سایت ره توشه که حاوی مطالب برگزیده سایر کانالها و گروه ها می باشد بپیوندید.👇 @rahtooshe ♦️🌺♦️🌺♦️🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان عزیزم توصیه می کنم این کلیپ رو تکرار تکرار ببینید 👏👏🙏🏻🙏🏻🙏🏻❤‍🩹💃 واقعا حرفاشون طلاس
🌹حضرت علی (علیه السّلام) فرمود : 🌴مرگ آري اما تن دادن به پستي نه، قناعت به كم آري ولي دست نياز به سوي ديگري نه، آن كس كه با احترام و تلاش صحيح چيزي به او نرسد با كوشش هاي ناصحيح چيزي به او نخواهد رسيد، دنيا دو روز است: روزي به سود تو است و روزي به زيان تو، آن روز كه به سود تو است به خوشگذراني و غرور مپرداز و زماني كه به زيان تو بود شكيبا باش 📚نهج البلاغه حکمت۳۹۶ ♻️ بپیوندید 👇 🇮🇷@BasirNews1
♦️سرنوشت نوزادی که پاکی یوسف شهادت داد. 🌼حضرت یوسف از بالاى قصر جوانى را دید که با لباسهاى مندرس از کنار قصر عبور مى کرد. 🌴جبرئیل به حضرت عرض کرد: این جوان را مى شناسى ؟ حضرت یوسف فرمود: نه . جبرئیل فرمود: این همان طفلى است که در گهواره به سخن آمد و نزد عزیز مصر به پاکدامنی و طهارت شما شهادت داد. 🌱حضرت یوسف فرمود: او را بر من حقى است ، پس دستور داد، جوان را آوردند و امر کرد او را لباسهاى فاخر پوشانیدند و انعام زیاد در حق او ارزانى فرمود. 🌼با نگاه به این منظره جبرئیل به خنده آمد !حضرت یوسف فرمود: آیا احسان ما کم بود که به نظر تحقیر تبسم کردى !؟ ☘جبرئیل عرض کرد. غرض از خنده من این است تو که مخلوقى هستى در حق این جوان به واسطه یک شهادت بر حقى که درباره تو در حال خردسالى و بى اختیاری داده بود این همه احسان کردى ،پس پروردگار بزرگ در حق کسی که بر توحید و وحدانیت او گواهی داده و یک عمر بگوید: اشهد ان لا اله الا الله چقدر احسان خواهد فرمود ... ♻️ بپیوندید 👇 🇮🇷@BasirNews1
♦️در نهایت تسلیم شد 🔹۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ در نبرد بین گروه مقاومت و آمریکا،  در مقر تفنگداران آمریکا در بیروت ، انفجاری رخ داد که موجب کشته شدن ۳۰۵ نیروی وابسته به فرانسه و آمریکا شد و تلفات سنگینی به ارتش این کشورها وارد ساخت.  این حمله موجب خروج تدریجی تفنگداران آمریکایی و نیروهای وابسته به فرانسه شد. ♻️ بپیوندید 👇 🇮🇷@BasirNews1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️«سراج محمد رعد» فرزند رئیس فراکسیون "الوفاء للمقاومة" در پارلمان لبنان، توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسید. 🔹تصویری از شهید محمدرعد در کنار حاج قاسم عزیز ♻️ بپیوندید 👇 🇮🇷@BasirNews1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پاره‌کردن توافق صلح کمپ دیوید توسط نماینده مصری 🔹ضیاالدین داوود، نماینده پارلمان مصر در اعتراض به محدودیت های وضع شده علیه کشورش در جریان توافق صلح کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹، آن را در برابر دیدگان سایر نمایندگان حاضر در صحن پارلمان پاره کرد. 🔹این نماینده پارلمان مصر در ادامه افزود ما باید این توافق را در راستای تامین منافع مصر و جهان عرب پاره کنیم. ♻️ بپیوندید 👇 🇮🇷@BasirNews1
بسم الله الرحمن الرحیم در روایات متعددی بر گریزناپذیری خروج دجّال، به عنوان یکی از رویدادهای آخرالزمان یا نشانه‌های قیامت، تأکید شده است. از جمله در روایتی که امیر مومنان علی علیه‌الصلاةوالسلام از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل می‌کند، می‌خوانیم: «عَشْرٌ قَبْلَ السّاعَةِ لابُدَّ مِنها: السُّفْیانِی وَ الدَّجّالُ و...» «پیش از ساعت، ۱۰ رویداد گریزناپذیر است: سفیانی، دجّال و...» الغیبة (طوسی)، صفحه ۴۳۶، حدیث ۴۲۶؛ بحارالانوار، جلد ۵۲، صفحه ۲۰۹، حدیث ۴۸. در برخی روایات، حتمی بودن خروج دجّال به مانند حتمی بودن ظهور امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دانسته شده و انکار آن کفر به شمار آمده است. از آن جمله می‌توان به روایت نبوی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم زیر اشاره کرد: «مَنْ أَنْکَرَ خُرُوجَ الْمَهْدِیُّ فَقَدْ کَفَرَ بِما أُنْزِلَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَنْکَرَ نُزُولَ عِیسَی فَقَدْ کَفَرَ وَ مَنَ أَنْکَرَ خُرُوجَ الدَّجّالَ فَقَدْ کَفَرَ.» «هر کس خروج مهدی سلام‌الله‌علیه را منکر شود به آنچه بر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نازل گشته، کافر شده است و هر کس نزول عیسی علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام را منکر شود کافر شده و هر کس خروج دجّال را انکار کند، کافر شده است.» فرائد السمطین، جلد ۲، صفحه ۳۳۴، حدیث ۵۸۵. «دجّال» بر وزن فعّال صیغه مبالغه است که در ادبیات عرب برای دلالت بر «زیادی انجام کار» از سوی «فاعل» به کار می‌رود. در کتاب‌های لغت، احتمال‌های متعددی برای ریشه و معنای این واژه مطرح شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: ۱) واژه دجّال از «دُجَیل» به معنای «قَطْران» [۱] گرفته شده است. گفتنی است، اعراب در گذشته، بدن شتران خود را برای پوشاندن عیوب آنها با ماده سیاه‬ رنگی به نام قطران می‌پوشاندند و در عرف عرب به پوشاندن کامل بدن شتر با این ماده «تَدجیل» می‌گفتند. از آنجا که دجّال نیز چون قطران سراسر زمین را می‌پوشاند، از او با این عنوان یاد می‌شود. ۲) واژه یاد شده از «دَجْل» به معنای «دروغ» و «فریب» مشتق شده و دلیل نام‏گذاری دجّال به این نام این است که او ادّعای پروردگاری می‌کند و این کار از بزرگ‌ترین دروغ‌هاست. ۳) ریشه لغت دجّال، «دَجْل»، به معنای «در نوردیدن» است و از این رو این نام به دجّال اطلاق می‌شود که او بیشتر مناطق جهان را درمی‏نوردد و تحت سلطه خود درمی‌آورد. ۴) دجّال از «تَدجیل» به معنای «پوشاندن» ریشه گرفته است و به این دلیل دجّال را با این نام می‌خوانند که او با کفرش مردم را می‌پوشاند یا زمین را با فراوانی لشکریانش می‌پوشاند یا اینکه حق را با باطل می‌پوشاند. ۵) این واژه از «تَدجیل» گرفته شده که به معنای «زراندود کردن» برای فریب است. بنابر این قول، دلیل نام‏گذاری دجّال به این نام این است که او با دروغ و نیرنگ خود و همچنین با بیان کردن خلاف آنچه در دل دارد، باطل را حق جلوه می‌دهد و موجب فریب مردم می‌شود. ۶) لغت دجّال از «دُجال» به معنای «طلا» یا «آب طلا» مشتق شده است، چون دجّال در هر جا که قدم می‌گذارد گنج‌های طلا نیز با او همراه است. ۷) ریشه این لغت «دَجّاله» به معنای «گروه بزرگ همسفران» است و به این دلیل دجّال را به این اسم نام‏گذاری کرده‌اند که او سراسر زمین را با هواداران فراوان خود می‌پوشاند. ۸) این واژه از لغت «دَجال» به معنای «سرگین»، گرفته شده است؛ زیرا دجّال نیز مانند سرگین گسترهٔ زمین را با اعمال خود آلوده می‌کند. [۲] مؤلف لغت‏نامه تاج العروس پس از نقل اقوال یاد شده می‌نویسد: نگارنده همه وجوه محتمل را به خوبی بیان کرد، ولی درست‌ترین و بهترین وجه آن است که گفت: دجّال به معنای بسیار دروغ‌گوست و دروغ او سحر، فریب، تهمت، حق‏پوشی و اظهار مطالبی است که در دل او وجود ندارد. [۳] گفتنی است، نویسنده کتاب «اعلام قرآن» وجه دیگری برای ریشه کلمه دجّال بیان کرده که قابل تأمّل است. او در‬ این ‏باره می‌نویسد: در نظر نگارنده دجّال کلمه‌ای است مرکّب و الف و لام آن همان الف و لامی است که در نامه‌های دانیال و حزقیال هم وجود دارد و به معنی «خدا» است. جز اوّل آن هرچه باشد به معنی ضدّ و خصم و دشمن است و دور نیست که با «دژ»، «دشمن» و «دشوار» هم‏ریشه باشد. [۴] ___ [۱]. «قطران» ماده رقیق و چسبنده و سیاه رنگی است که با جوشاندن چوب و زغال و مانند آن به دست می‌آید و برای نگهداری چوب از پوسیدگی به کار می‌رود. فرهنگ لاروس، جلد ۲، صفحه ۱۶۴۹. [۲]. رجوع شود به کتب: تاج العروس من جواهر القاموس، جلد ۱۴، صفحه ۲۲۸، ماده «دجل»؛ اقرب الموارد فی فصح العربیة و الشوارد، جلد ۱، صفحه ۳۲۰؛ فخر الدّین الطریحی، مجمع البحرین، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۳ ق.، جلد ۵، صفحه ۳۶۹؛ لغت‌نامه دهخدا، جلد ۷، صفحه ۱۰۴۸۱. [۳]. تاج العروس، جلد ۱۴، صفحه ۲۲۸. [۴]. محمّد خزائلی، اعلام قرآن، تهران، امیرکبیر، ۱۳۷۸، صفحه ۴۷۹.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس مطرح مصری: 📍ایران یک موجودیت ساختگی در منطقه نیست بلکه از جمله حقایق تاریخی منطقه است/چرا به جای خودمان، ایرانی که ایستادگی کرده است را سرزنش کنیم؟ 🆔 @Kavoshmedia
✳️ علی «ع» به زبیر چه گفت؟ حالا من يک قضيۀ تاریخی را برایتان نقل می‌کنم که غالب شما شنیده‌اید. در جنگ جمل، طلحه و زبير بيعتشان را با علی شکستند! علی «علیه السلام» وقتی که با آنها مقابل شد، زبیر را صدا زد که زبير! بيا کارت دارم. حضرت خودش را خلع سلاح کرد و با لباس عادی جلو رفت! امّا زبير با همان پوشش مسلحانه­‌اش جلو آمد! علی «علیه السلام» به زبیر فرمود: چرا به جنگ من آمده‌ای؟ او هم پاسخی داد که مورد بحث من نیست. بعد علی «علیه السلام» گفت: اين مطلبی را که می‌گويی، دروغ است! زبیر هم نتوانست حرف حضرت را انکار کند! یعنی زبیر پذیرفت که دلیلش برای جنگ با علی، دروغ و خلاف واقع است. لذا محکوم شد که ادعايش دروغ است. بعد اميرالمؤمنين به زبیر گفت: من می‌خواهم جريانی را برايت يادآوری کنم؛ روزی به دیدار پیغمبر آمده بودی و حضرت سوار بر مرکب بود. همین‌که چشم حضرت به من افتاد، سلام کرد. يعنی پیغمبر پیش از من، به من سلام کرد. تو آنجا خنديدی و گفتی: يارسول‌الله! علی از تکبّرش دست بر نمی‌دارد! یادت هست که پیغمبر فرمود: علی اصلاً تکبّر ندارد. بعد رو به تو کرد و فرمود: آيا علی را دوست داری؟ تو هم گفتی: به خدا قسم که او را دوست می‌دارم! بعد پيغمبر به تو فرمود: والله که روزی از روی ظلم با او خواهی جنگید. یادت هست؟! زبیر نتوانست انکار کند و همین‌که ماجرا را شنید، گفت: «استغفرُالله ربّی و اتوب و اليه» من اين ماجرا را فراموش کرده بودم. اگر اين جریان يادم بود، به جنگ با تو نمی‌آمدم؛ ولی چه‌کار کنم که کار از کار گذشته، دو لشکر مقابل هم صف کشيده‌اند و بيرون رفتن از جنگ برای من عار است! علی به او فرمود: عار بهتر از نار نيست؟! زبير هم برگشت و رفت. عبدالله پسرش جلو آمد و گفت: اين صحبت­‌ها چه بود؟ زبیر هم گفت: علی مطلبی را به ياد من آورد که فراموش کرده بودم؛ من ديگر دست از جنگ برداشتم و به جنگش نمی‌روم. برای همین کناره‌گيری کرد و رفت. من يک مثال زندۀ تاريخی زدم که قابل انکار نيست. اين چه تفکّری بود که زبیر را به این نتیجه رساند که صحنه را ترک کند و برود؟ چرا زبیر وقتی فهمید این کارش باطل است، رفت و همراه علی نشد؟! برای اینکه فکر می‌کرد آدم می‌تواند نه با حق باشد و نه با باطل؛ خیال می‌کرد این‌طوری می‌تواند خودش را نجات دهد. درست است که با ترک میدان جنگ، به شقاوت رویارویی با امیرالمؤمنین دچار نشد، ولی این آخر کار نبود. یعنی حتّی با این کار، به راه حق نرفت؛ چون انسان يا با حق است و در راه درست، یا با باطل است و در گمراهی! منزل ششم: حق و باطل انتشارات مؤسسه فرهنگی پژوهشی مصابیح‌الهدی جلسه ۱۳، ۸ اسفند ماه ۱۳۸۶. @Ab_o_Atash