🔴«شاه چمداندا گئتدی» در اردبیل رونمایی میشود
♦️کتاب «شاه چمداندا گئتدی»؛ تنها نمونهای است مختصر از سرودها، ترانهها و شعارهای انقلابی مردم آذربایجان که گاه زبانی بسیار جدی دارد؛ زبانی که در عین سادگی و بی تکلفی بسیار عمیق و تأملبرانگیز است، گاه آمیخته با طنزی ملایم است و در مواردی هم از گرایش به هزل پرهیز نکرده است و این طنز و هزل بنا بر تعریف بزرگان حوزۀ شوخطبعی و طنز به مقدار «ملح در طعام» است.
♦️این جنس از ادبیات غالباً پدیدآورندگان مشخصی ندارند و خالقین اینگونه آثار از فرهیختگان تا افراد کمسواد و حتی بیسواد را شامل میشوند.
عمار احمدیT پژوهش و تدوین این کتاب را برعهده داشته است.
🔻سهشنبه 19 بهمن|ساعت 10
🔻حوزه هنری اردبیل
✅ @raheyarpub
🔴 ۱۳۱۵ روز در زندانهای ساواک به روایت «عزتشاهی مشهد»/ کتابی که ادعای خاندان پهلوی را زیر سؤال میبرد
🔻انقلاب اسلامی را میتوان از دریچه صدها عنوان کتابی که طی چهار دهه گذشته نوشته و منتشر شده است، دید و به چرایی قیام مردم ایران علیه رژیم پهلوی پی برد.
🔻کتاب «پرده دوم؛ خاطرات شفاهی محمدرضا شرکت توتونچی» سندی است از یک شاهد عینی از وضعیت اجتماعی سیاسی مردم مشهد در دوران پهلوی. راوی در این کتاب خاطراتی را از شرایط زندانیان سیاسی و زندانها نقل میکند که ادعاهای امروز خاندان پهلوی را زیر سؤال میبرد.
🔻«پرده دوم» از چند منظر خواندنی است. نخست آنکه نویسنده در مقدمه کتاب ذکر کرده است که شرکت توتونچی را به دلیل دایره گسترده مبارزاتی و فعالیتهایش در شهر مشهد، میتوان «عزتشاهی مشهد» خواند. همین مقدمه کافی است تا مخاطب علاقهمند به تاریخ شفاهی مجاب شود تا مخاطب راوی باشد که پس از چهار دهه میخواهد از دوران مبارزاتی خود سخن بگوید.
🔻نکته دیگری که کتاب «پرده دوم» را خواندنی میکند، دایره ارتباطاتی است که شرکت توتونچی که البته در کتاب خود را توکلی توتونچی نیز معرفی میکند، با افراد و گروههای مختلف دارد. در خاطرات راوی از افرادی یاد میشود که جزو تأثیرگذاران انقلاب اسلامی بودهاند؛ از آیتالله خامنهای که همسایه خانواده شرکت توتونچی در مشهد بودند و با نطقهای آتشین خود در مسجد کرامت مشهد جزو چهرههای سرشناس انقلاب به شمار میآمدند، تا ارتباط با دیگر گروههای سیاسی مانند مجاهدین خلق در پیش از انقلاب...
♦️بیشتر:
tn.ai/2657624
سفارش:
instagram.com/raheyarpub
✅ @Raheyarpub
🔴«روز آزادی زن» به چاپ سوم رسید|تمجید رهبرانقلاب از قیام زنان مشهدی
♦️کتاب «روز آزادی زن»، قیام 17دی 1356 بانوان مشهدی علیه سیاستهای ضدفرهنگی رژیم پهلوی را از زبان بازماندگان و شاهدان عینی آن واقعه روایت میکند
🔹از مقدمه کتاب:
«هر سال هفدهم دی، میدان مجسمه مشهد شاهد جشن کشف حجاب بود. زنان و مردان موافق این سیاست در این روز به منظور تجلیل از اقدام رضاخان، گرد هم میآمدند و دستهگلهایی به پای مجسمه او میریختند؛ 17دی ماه 1356 شمسی هم مثل هر سال، همه چیز برای تجلیل از رضاخان آماده بود و زمستان سرد و ساکت شهر، خیال رژیم را از هر مزاحمی آسوده کرده بود، غافل از آنکه بانوان با حجاب مشهدی در این روز آماده برافروختن شعله تظاهراتی بودند، تا آزادی کامل مردان و زنان ایران از استبداد پهلوی فرو ننشست.»
🔹رهبر انقلاب سال 1386 در بیاناتی درباره این واقعه فرمودند: «در دیماه 1356، روز هفدهم دیماه در مشهد، یک اجتماع عظیمی، تظاهراتی از زنان مسلمان با شعار «حفظ حجاب» راه افتاد؛ ما آن وقت در تبعید بودیم، خبر آن را شنیدیم که زنان مؤمن و مسلمان و شجاع، چنین حرکتی را به راه انداختند.»
🔻کتاب «روز آزادی زن»؛ چندی پیش نیز به عنوان یکی از آثار منتخب در بخش «روایت تاریخ و تاریخ شفاهی» دومین دورۀ جایزۀ شهید سیدعلی اندرزگو معرفی و تقدیر شد.
تحقیق: ملیحه بخشینژاد، سمیه ذوقی، ندا ترکمنچه
تدوین: سمیه ذوقی
184صفحه
35هزار تومان
⭕️سفارش آنلاین با تخفیف 20درصد:
instagram.com/raheyarpub
basalam.com/raheyar
vaketab.ir
✅ @Raheyarpub
🔴انقلاب با دست خالی
✍️حسام آبنوس- نگاهی بر کتاب «هشت میلیمتر از انقلاب؛ خاطرات شفاهی علی میرقطبی»:
🔹«هشت میلیمتر از انقلاب» روایتی است جمع و جور از زندگی علی میرقطبی. مستندسازی که دنبال علاقهاش رفته و برای علاقهاش زحمت زیادی کشیده است. او فقط عاشق ویدئو پروژکتور و تصویری که روی پرده سفید میانداخته بوده، همین.
او خطر کرده و در وضعیتی که اغلب به مستند کردن اتفاقات توجهی نداشتند (هنوز هم ندارند)، نشسته و با سختیهایی که در خاطراتش تشریح کرده، روزهای انقلاب در سبزوار را با دوربینی که در اختیارش بوده ضبط کرده و مستندی از روند مبارزات و پیروزی نهایی برای تاریخ ساخته است.
🔹«هشت میلیمتر از انقلاب» نشان میدهد با دست خالی هم میتوان کارهای بزرگی کرد. نشان میدهد امکانات و دفتر و دستک همه بهانههایی است برای کار نکردن و وقت تلف کردن. علی میرقطبی و علی میرقطبیها در تاریخ انقلاب ثابت کردهاند که با دست خالی هم میتوان کارهایی کرد که بسیاری با امکانات بسیار تواناییاش را ندارند. کتاب روایتی سرراست از یک حرکت هنری در مسیر پیروزی انقلاب است که نشان میدهد کدام چهرهها و گروهها در ماجرای انقلاب نقشآفرین بودهاند.
♦️بیشتر بخوانید:
b2n.ir/hmme
⭕️سفارش کتاب:
instagram.com/raheyarpub
basalam.com/raheyar
vaketab.ir
✅ @raheyarpub
◻️انا الله و انا الیه راجعون
◻️سعید تشکری، نویسنده توانا و نامآشنای کشور و خالق آثاری چون «مفتون و فیروزه»، «اوسنه گوهرشاد»، «پاریس پاریس»، «غریب قریب» و... ساعاتی پیش درگذشت.
◻️مرحوم تشکری متولد ۱۳۴۲ در قوچان و فارغالتحصیل ادبیات نمایشی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، عضو بینالمللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و داستاننویسی بود.
◻️رماننویسی، مقالهنویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و هنر، ساخت فیلم و نگارش سریالهای تلویزیونی، نگارش نمایشنامههای رادیویی در ادارهکل نمایش رادیو و انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب در کارنامه سعید تشکری وجود دارد.
◻️انتشارات «راه یار» درگذشت این نویسنده و خادم فرهنگ رضوی را به خانواده آن مرحوم و فعالان فرهنگ و هنر تسلیت میگوید و از خداوند برای آن مرحوم،طلب آمرزش و برای خانواده و بازماندگانش طلب صبر دارد.
✅ @Raheyarpub
🔴نشست زنده: معرفی کتاب «آرزوهای دستساز»
🔻با حضور میلاد حبیبی؛ محقق و نویسنده کتاب
🔹کتاب «آرزوهای دستساز» به عنوان اولین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی پیشرفت ناشر، روایتی داستانی از شکلگیری شرکتی دانشبنیان در حوزه فناوریهای الکترونیکی و رایانهای به دست چند جوان است که ساخت دوربین ثبت تخلّفات راهنمایی و رانندگی یکی از معروفترین اختراعات آنهاست.
🔹نویسنده در کتاب، بیش از آنکه راوی تاریخ شفاهی باشد و مطالب، صرفاً روایت ماوَقَع باشد یا تلاش کند روایتی داستانگونه ارائه دهد، تلاش کرده است این عوامل، نقاط حساس، مشکلات و تدبیرها را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل، کتاب بین «تاریخ شفاهی»، «داستان»، «مجموعه روانشناسی و موفقیت» و «راهنمای مدیریت کسبوکار» در نوسان است و شما به هر نیّتی که کتاب را بخوانید، از آن بهره میبرید. البته کتاب، طولانی نشده و موضوع آن هم مسئلهای است که همه در جامعه بهنحوی با آن رو به رو هستند.
♦️ لینک پخش زنده:
https://aparat.com/jsrc.ir/live
✅ @Raheyarpub
🔴آیین رونمایی از کتاب «شاه چمداندا گئتدی» در اردبیل
♦️کتاب «شاه چمداندا گئتدی»؛ تنها نمونهای است مختصر از سرودها، ترانهها و شعارهای انقلابی مردم آذربایجان که گاه زبانی بسیار جدی دارد؛ زبانی که در عین سادگی و بی تکلفی بسیار عمیق و تأملبرانگیز است، گاه آمیخته با طنزی ملایم است و در مواردی هم از گرایش به هزل پرهیز نکرده است و این طنز و هزل بنا بر تعریف بزرگان حوزۀ شوخطبعی و طنز به مقدار «ملح در طعام» است.
♦️این جنس از ادبیات غالباً پدیدآورندگان مشخصی ندارند و خالقین اینگونه آثار از فرهیختگان تا افراد کمسواد و حتی بیسواد را شامل میشوند.
عمار احمدی؛ پژوهش و تدوین این کتاب را برعهده داشته است.
⭕️سفارش آنلاین:
instagram.com/raheyarpub
basalam.com/raheyar
vaketab.ir
✅ @Raheyarpub
🔴«مادر برام قصه بگو» رونمایی میشود
♦️با حضور:
🔻هاشم طالب؛ از راویان کتاب
🔻مهدی نظری؛ از راویان کتاب
🔻محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه
🔻محمدصادق باطنی؛ کارگردان و پژوهشگر سینما، مدیرمجتمع آموزشی شهید آوینی
🔻بهنام باقری؛ نویسنده کتاب
🔻محمدمهدی رحیمی؛ محقق کتاب
🔻میثم رشیدی مهرآبادی؛ مجریکارشناس
🔻یکشنبه 24 بهمن | ساعت 16
🔻کتابفروشی چاپونشر بینالملل (ضلع شمالشرق میدان فلسطین)
🔷پخش زنده:
instagram.com/raheyarpub.ir
instagram.com/nashrebeynolmelal
♦️ کتاب «مادر برام قصه بگو»؛ روایتی است از خاطرات و تاریخ شفاهی گروه سرود آباده.
آنچه باعث شهرت گروه سرود آباده در دهه شصت شد چند سرود در اواسط این دهه بود که معروفترینشان سرود «مادر» یا «قصه بابا» بود که در اواخر سال ۱۳۶۶ ساخته شد. این سرود به همراه سرودهای «آلاله»، «دلیران تنگستان» و «یل شیردل»، محبوبیت ویژهای بین مردم ایران پیدا کرد. محبوبیتی که نام «گروه سرود آباده» را بر سر زبانها انداخت.
✅ @Raheyarpub
🇮🇷 در مسیر پیروزی🇮🇷
🔻دهه فجر و چهلوسومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک
🔻انتشارات «راه یار»؛ ناشر فرهنگ، اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی
✅ @Raheyarpub
🔴گاهی قلبم مثل برگ گلی که غبار روی آن بنشیند، غبار گرفت
♦️دیدار و گفتوگوی صمیمانه با نویسنده و راوی کتاب «مادر ایران»| مادر شهیدان فرجوانی:
🔻هر دو پسرم از پشت میز مدرسه بلند شدند و به جبهه رفتند. اسماعیلِ من سال دوم نظری بود که رفت و ابراهیم من هم دوم راهنمایی؛ رفتند که رفتند. انشالله دیدار بعدیمان در اعلیعلیین به وقوع بپیوندد. هرچه در این هشت سال دفاع مقدس دیدم شیرین بود و از هرجایش که سوال کنید میگویم تلخی ندیدم و اصلا تلخی نداشت که ببینم.
🔻به دلم غم راه ندادم و نمیدادم. فقط گاهی قلبم مثل برگ گلی که غبار روی آن بنشیند، غبار گرفت. میخواستم بدانم که اسماعیل بعد از شهادت چشمهایش را بست یا نه، آیا دیگر نگران انقلاب نبود و آیا میتوانست تفاوت شب و روز را از هم تشخیص بدهد. وقتی اسماعیل را بعد از 19 سال آوردند، یک جسد کوچک در اندازه قنداق بچه بهدست من دادند. آنهم اسماعیل من که قد و قامتی داشت، برو و بیایی داشت.
♦️نورالهدی ماهپری؛ نویسنده کتاب «مادر ایران»:
🔻با حرفهای شیرین حاج خانم که لحن مخصوص خودشان را دارند خندیدم و گریه کردم. میدانستم قلم من نباید از این لحن جا بماند و باید همین لحن را در کتاب هم حفظ کنم. نه فقط درباره خانم احمدیان که تلاش کردم لحن همه شخصیتهای دیگر کتاب نیز همان لحنی باشد که واقعا دارند.
🔻راحتترین انتخاب ما این بود که کتاب را خاطرهمحور جلو ببریم و برای هرکدام از خاطرات، تیتری درنظر بگیریم. اما بهجای این انتخاب ساده و آسان، تلاش کردم روایت شبهداستانی باشد. البته نه اینکه داستان بگویم، چون در داستان میتوانیم از تخیل بهره بگیریم، اما در کارهایی مثل «مادر ایران» اجازه تخیل وجود ندارد و ما ملزم به رعایت حدود واقعیت هستیم. سعی کردم ضمن پایبندی به واقعیت، روایتی شبیه به داستان و یکپارچه بنویسم.
🔹بیشتر:
ibna.ir/fa/mizgerd/318054
✅ @Raheyarpub
🔴شاید دیگر تکرار نشود
✍️حسام آبنوس- نگاهی بر کتاب «برخیزید؛ خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان»:
🔻سیدحمید شاهنگیان را همینطوری بعید است کسی بشناسد. «کسی» منظورم افرادی است که کاری به فرهنگ و امور مرتبط با آن ندارند. شاید بشود اسمشان را مردم گذاشت، شاید هم شما در این باور با من همنظر نباشید و ادعا کنید اتفاقا مردم کوچه و خیابان سیدحمید شاهنگیان را میشناسند خیلی خوب! ولی باز هم تغییری در نظر من ایجاد نمیشود. سیدحمید شاهنگیان را کسی نمیشناسد مگر اینکه بگوییم سرودهایی مثل «برخیزید» یا «خمینی ای امام» از کارهای اوست. اینجاست که دیگر کسی کاری به شاهنگیان ندارد و زمزمه شروع میشود. اگر از اینطرف حرکت کنیم به موقعیت بهتری میرسیم. اینکه از بگوییم سرود «برخیزید» را شنیدهاید؟ بعد از اینکه جواب را گرفتیم بگوییم میدانستید سیدحمید شاهنگیان آن را ساخته است و اینگونه است که شاهنگیان از حجاب بیرون میآید.
🔻این خاصیت بسیاری از کارهای فرهنگی است. کار فرهنگی اگر بین مردم راه پیدا کند دیگر از مولف و مصنف و خالقش جدا شده و روی دست مردم حرکت میکند. آن موقع است که تازه میتوان درباره خالق و حواشی آن کار سخن گفت. برای نمونه دیالوگ «دورهات گذشته مربی» را بسیاری در مکالمات روزانهشان به کار میبرند ولی اگر از آنها سوال کنید که این مربوط به کدام فیلم است دایره محدودی بتوانند بگویند «آژانس شیشهای» ساخته ابراهیم حاتمیکیا! این یعنی کار از خاستگاه خودش خارج شده و در گفتوگویی مستقیم با مخاطب قرار گرفته و تبدیل به بافت زندگی آنها شده است.
🔻بسیاری از سرودهای انقلابی نیز از این مسئله تبعیت میکنند. کسی نام شاعر و آهنگسازشان را نمیداند ولی با آنها زندگی کردهاند...
🔻«برخیزید» روایتی است از سالهایی که افراد برای یک آرمان مشترک کنار هم ایستاده بودند و با حداقلی از امکانات و وسایل کارهایی کردند که شاید دیگر تکرار نشود. وقتی قصه ضبط اولین سرود او را در زیرزمین میخوانیم میبینیم که «خواستن توانستن است» و او میخواسته یک کاری کند و برای آن به هر دری زده تا موفق شود. او حتی خیلی کاری به این نداشته که نتیجه در چه ترازی قرار دارد بلکه در آن زمان به این نتیجه رسیده بوده که باید کاری بکند پس کرده!
🔹بیشتر:
b2n.ir/bar12
✅ @Raheyarpub
🔴«مادر برام قصه بگو» رونمایی شد
♦️آیین رونمایی کتاب «مادر برام قصه بگو؛ خاطرات شفاهی گروه سرود آباده» با حضور هاشم طالب، راوی کتاب و مسئول وقت روابط عمومی ریاست جمهوری(آیتالله خامنهای)، مهدی نظری؛راوی کتاب و تکخوان سرود آلاله، محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه، محمدصادق باطنی؛ کارگردان و پژوهشگر سینما، بهنام باقری؛ نویسنده کتاب و میثم رشیدی مهرآبادی؛ مجریکارشناس به میزبانی کتابفروشی چاپونشر بینالملل برگزار شد.
🔷 کتاب «مادر برام قصه بگو»؛ روایتی است از خاطرات و تاریخ شفاهی گروه سرود آباده.
آنچه باعث شهرت گروه سرود آباده در دهه شصت شد چند سرود در اواسط این دهه بود که معروفترینشان سرود «مادر» یا «قصه بابا» بود که در اواخر سال ۱۳۶۶ ساخته شد. این سرود به همراه سرودهای «آلاله»، «دلیران تنگستان» و «یل شیردل»، محبوبیت ویژهای بین مردم ایران پیدا کرد. محبوبیتی که نام «گروه سرود آباده» را بر سر زبانها انداخت.
🔹گزارش مشروح: بهزودی
⭕️سفارش آنلاین کتاب:
instagram.com/raheyarpub
basalam.com/raheyar
vaketab.ir
✅ @Raheyarpub