eitaa logo
مرتضی رجائی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
712 ویدیو
44 فایل
🔰نویسنده حوزه #تربیت 🔰دانش‌پژوه دکتری #حکمرانی 📚تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب (۵جلد)، قالب‌های برنامه‌سازی تربیتی (۵جلد)، تربیت با کتاب (۴جلد)، خلوت ناامن. 🆔️ @rajaaei
مشاهده در ایتا
دانلود
نخستین کنگره اقتصاد اسلامی.pdf
1.31M
متن PDF نخستین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ با حضورِ سید محمود هاشمی شاهرودی محمد مؤمن قمی محمدتقی مصباح یزدی سید کاظم حائری سید منیرالدین حسینی الهاشمی محمد واعظ‌زاده خراسانی احمد جنتی محمدرضا مهدوی کنی محمد محمدی گیلانی محمدعلی تسخیری ابراهیم امینی و... 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ما با یک وضعیت به غایت مضحک و در عین حال موهن طرفیم. مافیای کنکور و روش های ابلهانه تست زنی آنچنان پیش رفته اند که صحنه تصویری را این طور تسخیر کرده و ما را به ریشخند می گیرند. 🔹آنان با نهایت بی شرمی چشم در چشم ما، برای آموزش معارف دینی،‌ میان نام زنهای تتلو و یک لغت از قرآن ارتباط پیدا می کنند و با وصل کردن آنها به هم مثلا می خواهند روشی نوین خلق کنند. 🔸پایان این بازی توهین آمیز و سراسر بیمار کجاست؟ 🆔️ @rajaaei
📌چرا روایت نمی‌کنیم؟! می‌دانم که "جنگ روایت‌ها" را همه‌تان شنیده‌اید؛ حداقل یک بار. شاید بعضی‌هایتان فکر می‌کنید این یکی از جنگ‌های مدرن است که میدان آن در عصر حاضر به روی ما گشوده شده است، اما نه؛ این جنگ، پیشینه‌ای به طول تاریخ دارد. اگر تاریخ خوانده باشی، حتی کمی و حتی اگر سرسری، حداقل دو سه باری با استفاده از روایت و روایتگری برای پیروزی در جنگ‌های طول تاریخ مواجه شده‌ای. چرا راه دور برویم؟! قرآن که خوانده‌ای؛ داستان ابراهیم را یادت هست؟ یادت هست که ابراهیم چگونه در برابر بت پرستی مشرکان، بت‌ها را شکست و با گذاشتن تبر به دوش بت بزرگ و انداختن گناه شکستن بت‌ها به گردن او، روایتی ساده و ملموس از ناتوانی و ناکارآمدی بت‌ها ساخت؟ داستان موسی و فرعون را چطور؟ یادت هست که وقتی فرعون می‌خواست مردم را علیه موسی بشوراند، او را دشمن دین و ملت و فرهنگ آن‌ها معرفی کرد و با قرار دادن او در برابر ساحران، می‌خواست مقامش را در حد یک ساحر تنزل دهد؟ آیا این چیزی جز روایت‌سازی است؟ اگر قلم در دستت است و می‌توانی بنویسی، امروز روز روایت است؛ انقلاب اسلامی روایت‌هایی ساده و صمیمی و البته دقیق و عمیق می‌خواهد. پس چرا روایت نمی‌کنیم؟! 🆔️ @rajaaei
🆔️ @rajaaei
🆔️ @rajaaei
بسم الله الحکیم اقتصاد اسلامی جدی است نه شوخی مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است. این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست. حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. عبدالحسین خسروپناه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرزیدنت روحانی، پس از تعطیلی جلسه سران قوا به دلیل حضور آقای قالیباف در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی: کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و بگوید "نمی ترسم" باید به عقل، مقررات و پروتکل بهداشتی عمل کرد. این ویدئو واکنش همراه با عصبانیت و پرخاش علی زکریایی به این حرف‌هاست. 🆔️ @rajaaei
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرزیدنت روحانی، پس از تعطیلی جلسه سران قوا به دلیل حضور آقای قالیباف در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی: کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و بگوید "نمی ترسم" باید به عقل، مقررات و پروتکل بهداشتی عمل کرد. این هم واکنش محمدحسین پویانفر به این سخنان. 🆔️ @rajaaei
با مرگ هارون، موسی بن عمران دستانش را به سوی آسمان گشود و گفت: "پروردگار من، برادرم هارون درگذشت؛ او را بیامرز". وحی آمد: ای موسی، اگر درباره آمرزش اولین تا آخرین از من درخواست کنی، خواسته‌ات را اجابت خواهم کرد؛ جز درباره قاتل حسین بن علی، که همانا خودم منتقم او از قاتلش هستم. (صحیفه الإمام الرضا، ص۸۷) 🆔️ @rajaaei
منکر تأثیر عنصر تصویر و نشانه‌های بصری در تولید یک اثر هنری و انتقال پیام نیستم، ولی هر طور حساب می‌کنم، نقش کلام را پررنگ‌تر می‌بینم؛ چه در شکل گفتاری‌اش و چه در شکل نوشتاری‌اش. برای توضیح این مطلب به این مثال توجه کنید: این شب‌ها که شبکه سه در حال پخش است، کارگردان همه تلاشش را کرده تا همه نشانه‌های بصری مربوط به زندگی مردم در آبادان و خرمشهر را برای اثرگذاری بیشتر سریال استخدام کند، ولی ضعف لهجه برخی از بازیگران، بیننده را از حال و هوای سریال دور می‌کند. مثلاً وقتی حسام منظور در نقش عَبِد مدام کلمه "کُکا" را چیزی شبیه "کوکا" تلفظ می‌کند، کسی که اندک آشنایی با این لهجه دارد، حسش خراب می‌شود. 🆔️ @rajaaei
📌هنر متعالی، هنر سکولار! این روزها به‌واسطه درگذشت مرحوم محمدرضا شجریان، گروه‌های مختلفی نظراتی منتشر کرده اند؛ برخی او را استاد آواز ایران خواندند و برخی نماد هنر مستقل، برخی از آب گل آلود درگذشت او، همانند حیاتش، ماهی تسویه حساب سیاسی گرفته و برخی در صدد مصادره ایشان به مثابه نماد هنر ملی برای جمهوری اسلامی هستند. بنده به عنوان دانش آموخته علوم اجتماعی و علوم انسانی، روی سخنم با آن گروهی است که در این میانه از هنر متعالی و هنر اصیل شجریان سخن گفته و ایشان را نمادی از هنر ملی و هنر ایرانی دانسته اند... و لازم دانستم در حد بضاعت فضای مجازی، کوتاه سخنی و کوتاه یادآوری ای داشته باشم به همه هم مسلکان و هم مسیران دیروز و امروزم.... باید در ابتدا پرسید، وقتی سخن از هنر متعالی به میان می آوریم، دقیقا از چه چیز حرف میزنیم؟ در این باب، طرح چند پرسش ضروری است، تعالی را چه تعریف میکنیم؟ آیا تعالی امری فردی است یا اجتماعی؟ اگر تعالی را در نسبت با سرنوشت یک قوم تعریف وفهم کنیم، ایا هر هنری که صرفا مضمون ان در پیوند با اشعار قدیمی پارسی باشد، یا موسیقی اصیلی باشد، از هنر، هنری متعالی می سازد؟ ارزش اثر هنری به چیست؟ و چرا؟ ایا هنر، مستقل از دیگر شئون حیات اجتماعی بشر است؟ در جهان و زمانه ای که هنر، ادبیات و همه ی شئون حیات فرهنگی بشر در ارتباط سازنده با دیگر شئون سیاسی و اجتماعی او و در نسبت مستقیم با قدرت رغم میخورد، ایا میتوان از هنر متعالی ای سخن گفت که بی نسبت با حیات فکری، فرهنگی و سیاسی مردم باشد؟ تفاوت هنر متعالی، با هنر سکولار در چیست؟ شاید کمی ایدئولوژیک به نظر برسد، اما اگر بنیانگذار کبیر انقلاب را نه فقط مرد سیاست بلکه فیلسوف، سیاستمدار و عارف واصلی بدانیم که در همه شئون انقلاب، نظرات او دارای عمق و منطبق بر اسلام ناب محمدی (ص) است توجه به اشارات او درباب هنر میتواند ما را به تعریف دقیقی از هنر متعالی رهنمون سازد، هنری که سکولار نیست، هنری که مدافع انسان سکولار نیست، و هنری که انسان سکولار نمی افریند...هنری که اصیل است. «هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‏‌برند تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در راس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد. هنرمندان ما تنها زمانی می‎توانند بی‌‎دغدغه کوله‌بار مسئولیت و امانت‌شان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردم‌شان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چارچوب مکتب‌شان، به حیات جاویدان رسیده‌اند.» هنری متعالی است، که روح توحید بر ان سایه افکنده باشد و روح توحید چیزی نیست جز نفی عبودیت غیر خدا در همه ساحات .... اگر اینگونه به هنر نظر بیافکنیم، شاید بجای انکه در اواز بدنبال مصداقی برای هنر متعالی بگردیم، ساحات دیگری برای هنر متصور شویم، و هنرمند برایمان تعریف دیگری بیابد... و یا موسیقی و اوازی را نماد هنر متعالی بدانیم که اولا مولود انسان متعالی باشد بنابر تعریفی که ارائه شد و در ثانی برای غایتی متعالی به صدا و نوا در بیاید... در واقع ارزش هنر متعالی، هنر اصیل ناظر به غایت ان است و اینجاست که روح هنر و اثر هنری متولد می شود و موضوعیت می یابد... هنرمند گاهی ان جوان رزمنده ای می شود که به قول استاد اواز ایران افتخارش ان است که درباره انها یک خط هم نخوانده است... با توجه به انچه بصورت اجمال گفته شد، بازهم باید پرسید، هنر متعالی چیست؟ و آیا هنر شجریان را میتوان مصداقی از هنر متعالی دانست؟ فاطمه فلاح نژاد دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔸️🔸️🔸️ رحمت خدا بر شیر پاکی که خورده‌اید شیرزن؛ نوع نگاه و سطح تحلیلتان، صد شرف دارد به موضع گیری های منفعلانه برخی داعیه داران انقلابی گری و حتی انفعال برخی از دوستان عمامه به سر من. 🆔️ @rajaaei
🎙 حجت‌الاسلام دکتر ، در نشست «ورود طلاب به ؛ آسیب‌ها، چالش‌ها و فرصت‌ها»، در سالن جلسات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه: 🔺 دنیایی که به طلاب، معرفی می‌شود، کم‌ترین ارتباطِ منطقی را با دین دارد. دنیای دین، مانند مزرعه‌ای است که در آن، با کار و تلاش می‌توان به نتیجه رسید/ کنش‌گری در زندگی جهانی، نیازمند زندگی میلیاردی است/ رسالت‌های دین، کوتوله شده و معلوم است که در میدانِ رسالت‌های کوتوله، پولِ زیادی، فساد می‌آورد؛ 🔺 زندگی اقتصادی بزرگانی مانند «حضرت خدیجه» ‹سلام‌اللّٰه‌علیها› و «سلمان فارسی» تئوریزه نشده/ 80درصد علما، از ثروتمندانِ زمان خودشان بودند؛ زُهد «شیخ انصاری» را به تصویر کشیدیم، امّا تجارت «ملاعلی کنی» را ندیده‌ایم؛ «محمد بن ابی عمیر» از بزرگ‌ترین تُجّار بغداد در زمان خودش بوده؛ 🔺 دنیایی که در ادبیات دینی، به ما آموزش داده می‌شود، ربطی به دین ندارد و بیش‌تر شبیه القائات صوفیانه است/ متأسفانه روشن‌فکران عالم اسلام، هرچه بیش‌تر درس می‌خوانند، توان خود را برای ادارۀ عالم، بیش‌تر از دست می‌دهند؛ 🔺 بیش‌از دو برابر نقدینگی لازم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی، توسط مردم در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده؛ اگر این پول، توسط مردم، به یکدیگر قرض داده می‌شد، هیچ مشکل خُردی در کشور باقی نمی‌ماند؛ 🔺 فرهنگ‌سازی و تئوریزه‌کردنِ مفاهیمی مانند برکت و قرض‌الحسنه، بسیار دشوار شده؛ 🔺 از بین رفتن سرمایه در بورس، در ناراضی‌سازی طلاب از نظام و تغییر نگرش سیاسی آن‌ها مؤثر است... 🌐 خبرگزاری رسا 🌐 پایگاه خبری مفتاح 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh