eitaa logo
مرتضی رجائی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
699 ویدیو
33 فایل
🔰نویسنده حوزه #تربیت 🔰دانش‌پژوه دکتری #حکمرانی 📚تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب (۵جلد)، قالب‌های برنامه‌سازی تربیتی (۵جلد)، تربیت با کتاب (۴جلد)، خلوت ناامن. 🆔️ @rajaaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📌شهرتش در زمین "عبدالشاهی" بود، ولی در ملکوت اعلی به "عبداللهی" شهرت یافت! بخشی از وصیتنامه شهید یدالله عبدالشاهی: "... يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‌ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ ای اهل ایمان آیا شما را به تجارتی سودمند که شما را از عذاب دردناک آخرت نجات بخشد دلالت کنم آن تجارت این است که تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ. بخدا و رسول او ایمان آرید و به مال و جان در راه خدا جهاد کنید این کار از هر تجارت اگر دانا باشید برای شما بهتر است. ای مردم این وعده بحق قرآن یعنی کتاب خداوند کریم است. که ما را به تجارت سودمند دعوت می کند اولین مرحله این تجارت ایمان بخدا و رسول گرامی ایشان است و البته ایمانی مورد قبول قرآن است که از مرحله حرف و کلام به مرحله عمل رسیده باشد یعنی ایمان، ایمان واقعی باشد و بعد از این مرحله مسئله جهاد در راه خدا پیش می آید پس بشتابید بسوی تجارت سودمند طرف معامله شما خداوند سبحان و عظیم است..." این شهید، جهاد در راه خدا و شهادت را یک تجارت پرسود دانسته است. 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥افشاگری آیت الله عاملی درباره پشت پرده غائله قره باغ 🔸️امام جمعه اردبیل در سخنان تند و طوفانی خود در خطبه های نماز جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵، پشت پرده برخی از خیانت‌های دولت آذربایجان را افشا کرده است. 🔸️فقط یک نمونه از این خیانت‌ها، ترور دانشمندان هسته ای ایران به دست نیروهای اسرائیلی آموزش دیده در آذربایجان است. 🔸️پس از اینکه نیروهای امنیتی ایران، این خیانت‌ها را برای رئیس جمهور آذربایجان فاش کردند، وزیر اطلاعات این کشور را کشتند تا اسرار بیشتری فاش نشود. 🔸️شاید این سخنان و گلایه‌های مطرح در کلام آیت الله عاملی، بتواند کلیدی برای حل معمای غائله اخیر قره باغ و مواجهه جمهوری اسلامی با این مسئله باشد. 🆔️ @rajaaei
🚨 شوخی‌های رهبر انقلاب در درس 💠 یادم هست که یکی از دوستان در درس حاضر می‌شد اما معمولاً مطالعه‌نکرده سؤالاتی مطرح می‌کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سؤالات پاسخ می‌دادند. چند بار که سؤالات رد و بدل می‌شد، به عنوان مزاح می‌گفتند: «حالا شما اجازه بدهید من آنچه را که مطالعه کردم بگویم و شما چیزی را که مطالعه نکردید باشد برای جلسه‌ی بعد.» یا به خاطر دارم که در موردی به یک نفر گفتند: «حالا شما به حرف‌هایی که من زدم فکر کنید، شاید خدا به دلتان انداخت که حرف حق را بپذیرید.» یا مثلاً کسی اگر یک حرف خیلی عجیب و غریبی پای درس می‌گفت که تا به حال فقها نگفته بودند و با موازین فقهی خیلی سازگار نبود، ایشان می‌گفتند: «اجماع همه‌ی فقها با فرمایشی که آقای فلانی داشتند، شکسته شد» و این‌طور درس را شیرین و جذاب‌تر می‌کنند. ⭕️ به نقل از دکتر‌ محسن اسماعیلی 🆔️ @rajaaei
بسم الله 📌منکران حوزوی اقتصاد اسلامی قابل ترحم اند! شما هرچه می خواهید بگویید؛ باز من می گویم کسانی که عمرشان را به تحصیل و تدریس علوم حوزوی گذرانده اند و موی و سر و صورتشان را در حوزه های علمیه سپید کرده اند و پس از عمری تحمل محدودیت های زندگی طلبگی و شنیدن طعنه ها و ناسزاهای برخی جاهلان، کارشان به انکار هویت صنفی خودشان رسیده است، شایستۀ دلسوزی اند، نه توبیخ و سرزنش! از نظر من، انکار کنش گری اسلام در یکی از ساحت های زندگی اجتماعی، از سوی یک شخصیت حوزوی که خیلی ها او را جزو علمای حوزه می شمرند، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد: 🔸️ممکن است در آغاز طلبگی، خاتمیت پیامبر اکرم (ص) و قرآن و دین اسلام را سرسری و طوطی وار پذیرفته و بعد از چند صباحی که لوازم آن را درک کرده، جرئت پس گرفتن حرفش را نداشته است، تا حالا که فرصتی پیش آمده تا حرف دلش را بزند، و بیچاره چه رنجی را تحمل کرده در این مدت! 🔸️شاید هم واقعاً و عمیقاً این مبانی کلامی را پذیرفته و هنوز هم به آن ها پایبند است، ولی از سویی در طول سال های حیات طلبگی اش پس از انقلاب اسلامی، همواره مردمی را دیده است که دست نیاز به سوی او و دوستان حوزوی اش دراز کرده اند تا مشکلات اجتماعی آن ها را حل کنند، و از سوی دیگر تنبلی ها و بی برنامگی های خودش و همپالکی هایش را دیده است که عزم و توانی برای استخراج برنامۀ دین اسلام درزمینۀ ادارۀ جامعه ندارند؛ پس تصمیم گرفته یک بار برای همیشه خیال خودش را راحت کند و با ریختن آب پاکی روی دستان دراز به سوی حوزه های علمیه، امید مردم دنیا را به کنش گری فعال اسلام ناامید کند، تا این قدر عذاب روحی نکشد! 🔸️اگر هیچ یک از این دو نباشد، احتمالاً او هم جزو کسانی است که مقهور هیمنۀ پوشالی تمدن رو به افول غربی است؛ کسانی که می گویند درست است که اسلام دین خاتم است و قرار است نیازهای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی مردم عالَم را تا قیام قیامت اداره کند، ولی در عصر غیبت که ما ایتام آل محمد از اماممان دوریم، وظیفه نداریم که حکومت تشکیل دهیم و با درگیر شدن با ابرقدرت ها خودمان را به هلاکت بیفکنیم، که خدا هم در کریمۀ «و لاتُلقوا بأیدیکم إلی التهلکه» ما را از این کار نهی کرده است؛ همۀ این ها و تشکیل تمدن اسلامی بماند برای زمانی که خود حضرت ظهور فرمودند! 🔸️بالأخره گروهی ساده لوح هم هستند که هم خدا را می خواهند و هم خرما را؛ هم تشکیل حکومت اسلامی و آقایی و سروری بر مردم جامعه را دوست دارند و هم بدشان نمی آید با کدخداهای خودخواندۀ دنیا زد و بند داشته باشند و در چارچوب نظام های تعریف شده از سوی آن ها و با فرمول های آن ها جامعۀ اسلامی را اداره کنند؛ از این رو اقتصاد اسلامی را انکار می کنند تا با اقتصاد لیبرالیستی جامعه را اداره کنند، همان طور که هر جا دستشان برسد، توی دهان فقیهان سیاسی می زنند که شما زبان سیاسی دنیا را نمی دانید و مائیم که دیپلماتیم و می دانیم چگونه باید با مذاکره مشکلات کشور را حل کنیم. این ها هم در حقیقت منکر سیاست اسلامی اند و قبل از آنکه بدانند که موضوع مذاکره در نظام سیاسی اسلام چه حکمی دارد، گزاره هایی را که در کلاس های درس دانشگاه های اروپایی و آمریکایی خوانده اند، برای پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی به کار می گیرند! هر کدام از این ها که باشد، فرقی نمی کند؛ از نظر من، برای منکر اقتصاد اسلامی و نیز همۀ منکران حوزوی دیگر علوم اسلامی باید دل سوزاند؛ چراکه آن ها ناخواسته و ناآگاهانه دارند هویت صنفی خود را انکار می کنند. راستی، آن بزرگوار به این فکر کرده است که اگر اسلام (و به تعبیر درست، حوزه علمیه) نتواند زیرساخت ها و مبانی تولید علوم کاربردی مورد نیاز برای ادارۀ جامعه را در اختیار دانشگاه قرار دهد، دیگر چه نیازی به این همه آخوند عمامه به سر داریم؟ مگر استخراج احکام فردی و عبادی مؤمنان، این همه دفتر و دستک می خواهد؟ آیا چگونگی ادارۀ زندگی اقتصادی و معیشت مردم در عصر مدرنیته و هجوم گرگ های درندۀ وال استریت به منابع محدود ثروت در دنیا، جزو «حوادث واقعه» نیست؛ همان حوادثی که امام زمان، این پدر امت، ایتام خویش را به دنباله روی از علمای دین دربارۀ آن ها سفارش کرده است: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا». با این همه، نباید برای منکران اقتصاد اسلامی و سیاست اسلامی و دیگر علوم اسلامی دل سوزاند؟ ۱۶مهر۱۳۹۹، قم المقدسة. 🆔 @rajaaei
‏هشت سال بیشتر نداشت، ولی وقتی نتوانست به ‎ بیاید، با تلاش و پیگیری خودش، یک موکب کوچک توی کوچه و جلوی درِ خانه راه انداخت. امسال خودش در بین‌مان نیست، ولی موکب کوچکِ یک ساله‌اش را برایمان به یادگار گذاشته است: موکب ‎ 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم... این قطعه فیلم را خودم هم نداشتم؛ یکی دو ساعت پیش برادر عزیزم آشیخ محمد هادی شریعتی برایم فرستاد، با این بیت که خودش زیر آن نوشته بود: "دیده‌گریان، دل غمین، یادش بخیر تربتِ آن سرزمین، یادش بخیر" پ.ن: سال ۱۳۹۴، در جاده نجف به کربلا 🆔️ @rajaaei
سلام میخوایم تا اربعین حدقل 3000 نفر به امام حسین سلام بدن خودم شروع کردم: اَلسلامُ عَلی الحُسین وعَلی علی بن الحُسین وعَلی ُاولاد الحسین وعَلی اَصحاب الحسین. به اندازه ارادتت ارسال کن (حداقل برای یک نفر) 🆔️ @rajaaei
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"میاد خاطراتم جلوی چِشام(۲) من اون خستگیِ تو راهو می‌خوام می‌خواستم مثِ اهلبیت حسین با اهل و عیالم پیاده بیام آاه حسرت، تو سینه‌مه و، می‌باره چِشام، به پای غمت این غم کم نیست، لیاقتشو، ندارم آقا، بیام حرمت جاده به جاده، پای پیاده جا موندم اما، زائر زیاده..." خدا حفظ کنه و توفیق بیشتر بده به حاج میثم آقای مطیعی. سال‌های قبل وقتی مشرف می‌شدیم برای پیاده‌روی، این نوحه قشنگ رو که گوش می‌کردیم، یاد جاماندگان از پیاده روی می‌افتادیم و به نیابت از آن‌ها قدم برمی‌داشتیم و زیارت می‌کردیم؛ مخصوصاً برای حضرت آقا که مطمئنیم خیلی دلش می‌خواهد مشرف شود و نمی‌شود. سال‌های قبل این نوحه را در مسیر پیاده‌روی گوش می‌کردیم و اشک می‌ریختیم، ولی باورمان هم نمی‌شد که یک سال اربعین برسد که ایران باشیم و شب اربعین این نوحه را بخوانیم و های های فریاد بزنیم. اما امشب همان شب بود، در مجلس روضه‌ای که در منزل برادرم آشیخ محمدجواد درودی برقرار بود، پس از سخنرانی آشیخ احسان الله درویشی، ناگهان دوست عزیزمان آشیخ محمدجواد دیانی این نوحه را شروع کرد و فریادمان از عمق جان بلند شد. خدایا، امسال را آخرین سال حسرت ما برای زیارت اربعین قرار بده. خدایا، تا زنده ایم زیارت سیدالشهدا را نصیب ما کن، مرگ ما را شهادت در راه ارباب قرار بده و در آخرت شفاعت او را نصیب ما کن. خدایا، سال آینده را سال تشرف ما به کربلا همراه با مهدی فاطمه مقدر بفرما. 🆔️ @rajaaei
‏امسال هم مثل سالهای قبل، حاج ‎ ، زحمت ‎ ما رو میکشه؛ خیلیها نیت کرده بودن امسال به نیابت حاجی برن پیاده روی و نائب الزیاره ش باشن، ولی حالا ما جا موندیم و حاجی امروز تو کربلا نائب الزیاره ماست؛ درست مثل سالهای قبل که شب و روز نداشت تا امنیت سفر ما تأمین بشه. شادی روح همه شهدای مدافع حرم، به ویژه شهید سلیمانی و شهید ابومهدی صلوات. 🆔️ @rajaaei
نخستین کنگره اقتصاد اسلامی.pdf
1.31M
متن PDF نخستین کنگرهٔ اقتصاد اسلامی، مشهد مقدس، شهریور ۱۳۶۷ با حضورِ سید محمود هاشمی شاهرودی محمد مؤمن قمی محمدتقی مصباح یزدی سید کاظم حائری سید منیرالدین حسینی الهاشمی محمد واعظ‌زاده خراسانی احمد جنتی محمدرضا مهدوی کنی محمد محمدی گیلانی محمدعلی تسخیری ابراهیم امینی و... 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ما با یک وضعیت به غایت مضحک و در عین حال موهن طرفیم. مافیای کنکور و روش های ابلهانه تست زنی آنچنان پیش رفته اند که صحنه تصویری را این طور تسخیر کرده و ما را به ریشخند می گیرند. 🔹آنان با نهایت بی شرمی چشم در چشم ما، برای آموزش معارف دینی،‌ میان نام زنهای تتلو و یک لغت از قرآن ارتباط پیدا می کنند و با وصل کردن آنها به هم مثلا می خواهند روشی نوین خلق کنند. 🔸پایان این بازی توهین آمیز و سراسر بیمار کجاست؟ 🆔️ @rajaaei
📌چرا روایت نمی‌کنیم؟! می‌دانم که "جنگ روایت‌ها" را همه‌تان شنیده‌اید؛ حداقل یک بار. شاید بعضی‌هایتان فکر می‌کنید این یکی از جنگ‌های مدرن است که میدان آن در عصر حاضر به روی ما گشوده شده است، اما نه؛ این جنگ، پیشینه‌ای به طول تاریخ دارد. اگر تاریخ خوانده باشی، حتی کمی و حتی اگر سرسری، حداقل دو سه باری با استفاده از روایت و روایتگری برای پیروزی در جنگ‌های طول تاریخ مواجه شده‌ای. چرا راه دور برویم؟! قرآن که خوانده‌ای؛ داستان ابراهیم را یادت هست؟ یادت هست که ابراهیم چگونه در برابر بت پرستی مشرکان، بت‌ها را شکست و با گذاشتن تبر به دوش بت بزرگ و انداختن گناه شکستن بت‌ها به گردن او، روایتی ساده و ملموس از ناتوانی و ناکارآمدی بت‌ها ساخت؟ داستان موسی و فرعون را چطور؟ یادت هست که وقتی فرعون می‌خواست مردم را علیه موسی بشوراند، او را دشمن دین و ملت و فرهنگ آن‌ها معرفی کرد و با قرار دادن او در برابر ساحران، می‌خواست مقامش را در حد یک ساحر تنزل دهد؟ آیا این چیزی جز روایت‌سازی است؟ اگر قلم در دستت است و می‌توانی بنویسی، امروز روز روایت است؛ انقلاب اسلامی روایت‌هایی ساده و صمیمی و البته دقیق و عمیق می‌خواهد. پس چرا روایت نمی‌کنیم؟! 🆔️ @rajaaei
🆔️ @rajaaei
🆔️ @rajaaei
بسم الله الحکیم اقتصاد اسلامی جدی است نه شوخی مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است. این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست. حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. عبدالحسین خسروپناه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرزیدنت روحانی، پس از تعطیلی جلسه سران قوا به دلیل حضور آقای قالیباف در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی: کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و بگوید "نمی ترسم" باید به عقل، مقررات و پروتکل بهداشتی عمل کرد. این ویدئو واکنش همراه با عصبانیت و پرخاش علی زکریایی به این حرف‌هاست. 🆔️ @rajaaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرزیدنت روحانی، پس از تعطیلی جلسه سران قوا به دلیل حضور آقای قالیباف در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی: کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و بگوید "نمی ترسم" باید به عقل، مقررات و پروتکل بهداشتی عمل کرد. این هم واکنش محمدحسین پویانفر به این سخنان. 🆔️ @rajaaei
با مرگ هارون، موسی بن عمران دستانش را به سوی آسمان گشود و گفت: "پروردگار من، برادرم هارون درگذشت؛ او را بیامرز". وحی آمد: ای موسی، اگر درباره آمرزش اولین تا آخرین از من درخواست کنی، خواسته‌ات را اجابت خواهم کرد؛ جز درباره قاتل حسین بن علی، که همانا خودم منتقم او از قاتلش هستم. (صحیفه الإمام الرضا، ص۸۷) 🆔️ @rajaaei
منکر تأثیر عنصر تصویر و نشانه‌های بصری در تولید یک اثر هنری و انتقال پیام نیستم، ولی هر طور حساب می‌کنم، نقش کلام را پررنگ‌تر می‌بینم؛ چه در شکل گفتاری‌اش و چه در شکل نوشتاری‌اش. برای توضیح این مطلب به این مثال توجه کنید: این شب‌ها که شبکه سه در حال پخش است، کارگردان همه تلاشش را کرده تا همه نشانه‌های بصری مربوط به زندگی مردم در آبادان و خرمشهر را برای اثرگذاری بیشتر سریال استخدام کند، ولی ضعف لهجه برخی از بازیگران، بیننده را از حال و هوای سریال دور می‌کند. مثلاً وقتی حسام منظور در نقش عَبِد مدام کلمه "کُکا" را چیزی شبیه "کوکا" تلفظ می‌کند، کسی که اندک آشنایی با این لهجه دارد، حسش خراب می‌شود. 🆔️ @rajaaei
📌هنر متعالی، هنر سکولار! این روزها به‌واسطه درگذشت مرحوم محمدرضا شجریان، گروه‌های مختلفی نظراتی منتشر کرده اند؛ برخی او را استاد آواز ایران خواندند و برخی نماد هنر مستقل، برخی از آب گل آلود درگذشت او، همانند حیاتش، ماهی تسویه حساب سیاسی گرفته و برخی در صدد مصادره ایشان به مثابه نماد هنر ملی برای جمهوری اسلامی هستند. بنده به عنوان دانش آموخته علوم اجتماعی و علوم انسانی، روی سخنم با آن گروهی است که در این میانه از هنر متعالی و هنر اصیل شجریان سخن گفته و ایشان را نمادی از هنر ملی و هنر ایرانی دانسته اند... و لازم دانستم در حد بضاعت فضای مجازی، کوتاه سخنی و کوتاه یادآوری ای داشته باشم به همه هم مسلکان و هم مسیران دیروز و امروزم.... باید در ابتدا پرسید، وقتی سخن از هنر متعالی به میان می آوریم، دقیقا از چه چیز حرف میزنیم؟ در این باب، طرح چند پرسش ضروری است، تعالی را چه تعریف میکنیم؟ آیا تعالی امری فردی است یا اجتماعی؟ اگر تعالی را در نسبت با سرنوشت یک قوم تعریف وفهم کنیم، ایا هر هنری که صرفا مضمون ان در پیوند با اشعار قدیمی پارسی باشد، یا موسیقی اصیلی باشد، از هنر، هنری متعالی می سازد؟ ارزش اثر هنری به چیست؟ و چرا؟ ایا هنر، مستقل از دیگر شئون حیات اجتماعی بشر است؟ در جهان و زمانه ای که هنر، ادبیات و همه ی شئون حیات فرهنگی بشر در ارتباط سازنده با دیگر شئون سیاسی و اجتماعی او و در نسبت مستقیم با قدرت رغم میخورد، ایا میتوان از هنر متعالی ای سخن گفت که بی نسبت با حیات فکری، فرهنگی و سیاسی مردم باشد؟ تفاوت هنر متعالی، با هنر سکولار در چیست؟ شاید کمی ایدئولوژیک به نظر برسد، اما اگر بنیانگذار کبیر انقلاب را نه فقط مرد سیاست بلکه فیلسوف، سیاستمدار و عارف واصلی بدانیم که در همه شئون انقلاب، نظرات او دارای عمق و منطبق بر اسلام ناب محمدی (ص) است توجه به اشارات او درباب هنر میتواند ما را به تعریف دقیقی از هنر متعالی رهنمون سازد، هنری که سکولار نیست، هنری که مدافع انسان سکولار نیست، و هنری که انسان سکولار نمی افریند...هنری که اصیل است. «هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت می‏‌برند تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در راس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد. هنرمندان ما تنها زمانی می‎توانند بی‌‎دغدغه کوله‌بار مسئولیت و امانت‌شان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردم‌شان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چارچوب مکتب‌شان، به حیات جاویدان رسیده‌اند.» هنری متعالی است، که روح توحید بر ان سایه افکنده باشد و روح توحید چیزی نیست جز نفی عبودیت غیر خدا در همه ساحات .... اگر اینگونه به هنر نظر بیافکنیم، شاید بجای انکه در اواز بدنبال مصداقی برای هنر متعالی بگردیم، ساحات دیگری برای هنر متصور شویم، و هنرمند برایمان تعریف دیگری بیابد... و یا موسیقی و اوازی را نماد هنر متعالی بدانیم که اولا مولود انسان متعالی باشد بنابر تعریفی که ارائه شد و در ثانی برای غایتی متعالی به صدا و نوا در بیاید... در واقع ارزش هنر متعالی، هنر اصیل ناظر به غایت ان است و اینجاست که روح هنر و اثر هنری متولد می شود و موضوعیت می یابد... هنرمند گاهی ان جوان رزمنده ای می شود که به قول استاد اواز ایران افتخارش ان است که درباره انها یک خط هم نخوانده است... با توجه به انچه بصورت اجمال گفته شد، بازهم باید پرسید، هنر متعالی چیست؟ و آیا هنر شجریان را میتوان مصداقی از هنر متعالی دانست؟ فاطمه فلاح نژاد دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔸️🔸️🔸️ رحمت خدا بر شیر پاکی که خورده‌اید شیرزن؛ نوع نگاه و سطح تحلیلتان، صد شرف دارد به موضع گیری های منفعلانه برخی داعیه داران انقلابی گری و حتی انفعال برخی از دوستان عمامه به سر من. 🆔️ @rajaaei
🎙 حجت‌الاسلام دکتر ، در نشست «ورود طلاب به ؛ آسیب‌ها، چالش‌ها و فرصت‌ها»، در سالن جلسات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه: 🔺 دنیایی که به طلاب، معرفی می‌شود، کم‌ترین ارتباطِ منطقی را با دین دارد. دنیای دین، مانند مزرعه‌ای است که در آن، با کار و تلاش می‌توان به نتیجه رسید/ کنش‌گری در زندگی جهانی، نیازمند زندگی میلیاردی است/ رسالت‌های دین، کوتوله شده و معلوم است که در میدانِ رسالت‌های کوتوله، پولِ زیادی، فساد می‌آورد؛ 🔺 زندگی اقتصادی بزرگانی مانند «حضرت خدیجه» ‹سلام‌اللّٰه‌علیها› و «سلمان فارسی» تئوریزه نشده/ 80درصد علما، از ثروتمندانِ زمان خودشان بودند؛ زُهد «شیخ انصاری» را به تصویر کشیدیم، امّا تجارت «ملاعلی کنی» را ندیده‌ایم؛ «محمد بن ابی عمیر» از بزرگ‌ترین تُجّار بغداد در زمان خودش بوده؛ 🔺 دنیایی که در ادبیات دینی، به ما آموزش داده می‌شود، ربطی به دین ندارد و بیش‌تر شبیه القائات صوفیانه است/ متأسفانه روشن‌فکران عالم اسلام، هرچه بیش‌تر درس می‌خوانند، توان خود را برای ادارۀ عالم، بیش‌تر از دست می‌دهند؛ 🔺 بیش‌از دو برابر نقدینگی لازم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی، توسط مردم در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده؛ اگر این پول، توسط مردم، به یکدیگر قرض داده می‌شد، هیچ مشکل خُردی در کشور باقی نمی‌ماند؛ 🔺 فرهنگ‌سازی و تئوریزه‌کردنِ مفاهیمی مانند برکت و قرض‌الحسنه، بسیار دشوار شده؛ 🔺 از بین رفتن سرمایه در بورس، در ناراضی‌سازی طلاب از نظام و تغییر نگرش سیاسی آن‌ها مؤثر است... 🌐 خبرگزاری رسا 🌐 پایگاه خبری مفتاح 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
📌درس های درست نویسی: هرچه ساده تر، بهتر! 🔆خوانندگان، نوشته هایی را دوست دارند که دشوار را آسان کند، نه آسان را دشوار. اصلاً وظیفۀ نخست و اصلی نویسنده همین است: انتقال آسان مفاهیم به خواننده. نویسندۀ ماهر، از دو جملۀ هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، حتماً اولی را انتخاب می کند و عطای دومی را به لقای آن می بخشد. 🔆کلام باید عادی به نظر آید و برای مخاطب مأنوس باشد. الفاظ و عبارات، هرچه معمول تر و به اذهان مخاطبان نزدیک تر، بهتر. سخن باید چنان طبیعی باشد که هر کس می شنود، گمان کند خودش هم می تواند چنین بگوید یا بنویسد. مثلاً این جمله را در نظر بگیرید: «نویسندۀ ماهر، از دو جملۀ هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، حتماً اولی را انتخاب می کند». می شود به جای «حتماً» از «به حتم» و به جای «انتخاب می کند» از «برمی گزیند» استفاده کرد؛ ولی وقتی نوشتن «حتماً» و «انتخاب می کند» غلط نیست، چرا باید با استفاده از «به حتم» و «برمی گزیند»، نوشته را برای خوانندۀ عمومی غیر طبیعی کنیم؟ مگر جز این است که بیشتر ما فارسی زبان های این دوره اگر بخواهیم این جمله را بگوئیم، با دو کلمۀ «حتماً» و «انتخاب می کند» خواهیم گفت؟ 🔆البته سادگی و صمیمت قلم، نباید به ابتذال و محاوره نویسی بینجامد. همان طور که برخی، دشوارنویسی را نشانۀ زیبایی و فضیلت قلم می پندارند، برخی هم هستند که چنان در ساده نویسی افراط می کنند که گویی فرقی میان نوشتار و گفتار وجود ندارد؛ در حالی که سادگی در میانه روی است و میانه روی در اینجا، یافتن راهی میان دشوارنویسی و گفتارنویسی است و البته که راه میانه، از هر دو سخت تر است. (برگرفته از کتاب بهتر بنویسیم، ص ۱۳۷-۱۳۵) 🆔️ @rajaaei
قسمت سی‌ام برنامه تلویزیونی دومین قسمت از مجموعه برنامه‌ی استاد علی صفایی حائری با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی با حضور حجت‌الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی 📅یکشنبه 20 مهر 🕘ساعت ۲۱ 📺شبکه چهار سیما «محفل زمانه شناسی»