eitaa logo
رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
691 دنبال‌کننده
652 عکس
88 ویدیو
78 فایل
✅ فرهنگ و رسانه‌ پژوهی دینی (رَسادین) ✍️مدیر: @mobini (مجید مبینی مقدس؛ خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات) 🔸کانال همراه: روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad 🔸تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فراخوان علمی 🔹حلقه علمی وابسته به حوزه به منظور فراهم آوردن فضایی علمی برای گفتگو در حوزه رسانه ایجاد و از عموم دانشجویان و پژوهشگران عرصه فرهنگ و رسانه می‌پذیرد 🔹علاقه‌مندان به می‌توانند از طریق پیام‌رسان ایتا، نام، تحصیلات و شماره همراه خود را به آیدی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه @adminssoq (حجت الاسلام ) ارسال نمایند 🔸اطلاعات بیشتر در کانال حلقه علمی رسانه: @rasaneh_anjoman 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی @motaleate_ejtemai
معیارهای هنجاری رسانه های جمعی؛ مطالعه تطبیقی نئولیبرالیسم و رویکرد امام خمینی (ره).pdf
786.8K
✅ مقاله علمی پژوهشی معیارهای رسانه های جمعی؛ مطالعه تطبیقی نئولیبرالیسم و رویکرد امام خمینی (ره) 🔹نویسنده: دکتر محمدرضا 🔹دوفصلنامه دین و ارتباطات، بهار و تابستان ۱۴۰۰ 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ @rasadin
✅ فهرست شماری از نشریات معتبر علمی در حوزه رسانه منبع: https://journals.msrt.ir 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ @rasadin
🔹اولین حضوری اعضای حلقه رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه 🔹اولین جلسه حضوری هم‌اندیشی اعضای حلقه رسانه یکشنبه ۷ آذر ساعت ۱۶ در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه (واقع در ابتدای بلوار امین)‌ برگزار می‌شود 🔹لوکیشن: https://goo.gl/maps/wzbYeFvLD5Y3TyqX6 🔹عضویت در حلقه رسانه و کسب اطلاعات بیشتر: @adminssoq 🔹کانال حلقه علمی رسانه: @rasaneh_anjoman 🌐 انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
✅ کمبود متخصص در حوزه 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: 🔹یکی از مشکلات جدی حوزه این است که در حوزه فقه رسانه، صاحب نظر کم داریم. چرا ما فقیه زیاد داریم، اما فقیهی که رسانه را بشناسد نداریم؟ هیچ کدام از عزیزان ما که فقه می‌دانند روزنامه‌نگار نبوده‌اند، مدیر مسئول و سردبیر نبوده‌اند، مدیر تحریریه نبوده‌اند؛ آن وقت چگونه می‌خواهند فقه رسانه را مطرح کنند‌؟ لذا باید صاحب‌نظر و کارشناسان در عرصه‌های مختلفی باشند و اگر صاحب‌نظر در آن علم نباشند، اصول اولیه آن علم را بدانند. https://v-o-h.ir/howzeh/31807 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ @rasadin
نظام موضوعات فقه فضای مجازی 👇
نظام موضوعات فقه فضای مجازی.pdf
404.9K
✅ نظام موضوعات فقه فضای مجازی پژوهشگر: حجت الاسلام ابوالحسن حسنی 🔸رسانه‌پژوهی دینی؛ @rasadin
از سلسله نشست‌های عرصه‌های نوین فقاهت ✅ ؛ ضرورت، نظام موضوعات و چالش ها 🔹ارائه: استاد (مدیر گروه پژوهشی فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔹زمان: پنجشنبه: 11 آذر، ساعت 9 الی 13 🔹لینک جلسه: https://tuba.lms2.hozehkh.com/ws/feghhresaneh @A_n_Feghahat 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر 🔹 با سخنرانی: استاد رشاد استاد خسروپناه استاد زرشناس استاد قائمی‌نیا (نویسنده) ⏰ دوشنبه پانزدهم آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱ 🔹 حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی: تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📺 مجازی با ترافیک رایگان: TV.iict.ac.ir @iictchannel 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
✅سلسله نشست های علمی پژوهشی 🔻شنبه ۲۰ آذر ماه 🎙 حجت الاسلام دکتر دیرباز 🔸کاربرد هوش مصنوعی در علوم انسانی اسلامی بایدها و نبایدها 🔻 یکشنبه ۲۱ آذرماه 🎙 آیت الله عبدالکریم فرحانی 🔸 مبانی فقهی حکمرانی فضای مجازی 🔻 دوشنبه ۲۲ آذر ماه 🎙آیت‌الله احمد مبلغی 🔸کار کرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🔻 سه شنبه ۲۳ آذرماه 🎙آیت الله سیدمحمد قائم‌مقامی 🔸انسان در عصر فضای مجازی 🔻چهارشنبه ۲۴ آذرماه 🎙حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور 🔸الزامات زیست و کنشگری بانوان طلبه در فضای مجازی 🔻پنجشنبه ۲۵ آذر ماه 🎙 آیت الله محسن اراکی 🔸 حاکمیت و سیاستگذاری رمز ارز از منظر فقه ✔️برگزاری نشست ها ساعت ۱۰ صبح می باشد. ✔️ نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. ✔️ به همراه اعطای گواهی به شرکت کنندگان 💠 مکان قم بلوار فردوسی ساختمان نعیم دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند ✅نشست علمی «» 🔹ارائه: دکتر عزیز آقابیگلو (دکتری فلسفه علم و فناوری، رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) ◽️مقاله مرتبط: «مدینه فاضله مجازی، چارچوب نظری حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی» 🔹زمان: سه‌شنبه، ۱۶ آذر، ساعت ۱۹ 🔹مکان: قم، خ ۱۹ دی (باجک)، ک ۱۰، مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹حضور مجازی در نشست: https://b2n.ir/f.honar @hekmateislami 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
✅ الهیات سایبری چیست؟ 🔹الهیات دیجیتال (Digital theology) یا الهیات سایبری (cybertheology) به مطالعه رابطه بین الهیات و فناوری دیجیتال می پردازد. 🔹برخی از سرفصل‌های الهیات سایبری: فناوری دیجیتال به عنوان ابزار آموزشی برای آموزش الهیات فناوری دیجیتالی که روش‌های جدیدی را برای تحقیقات الهیاتی فراهم می‌آورد تأمل الهیاتی در فرهنگ دیجیتال و دیجیتالی شدن و ... 🔹دانشگاه سانتا کلارا، دانشگاهی وابسته به کلیسا،‌از مراکز علمی پیشرو در این زمینه است. 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
✅ارتباطات از منظر حکمت اسلامی؛ شکل‌گیری ارتباطات انسانی در ساحتی فرامادی 🔹لینک حضور: https://b2n.ir/f.honar ◽️برگزار کننده: مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
✅ آغاز ثبت‌نام بن خرید کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران 🔹ثبت‌نام جهت دریافت بن اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) آغاز می‌شود. 🔹از این رو اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور می‌توانند از روز چهارشنبه (بیست‌ودوم دی‌ماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. 🔹سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۵۰۰ هزار تومان است که از این مقدار۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران خواهد بود. 🔹یارانه خرید کتاب (بن کتاب) به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین برای ثبت نام نیاز به واریز وجه نیست و سهم خریدار از یارانه اعتبار خرید کتاب هنگام خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد. 🔹با توجه به بودجه اختصاص یافته و سقف اعتباری تعیین شده برای هر استان، اولویت ثبت نام با متقاضیانی است که زودتر ثبت نام کرده‌اند. بدیهی است پس از تکمیل ظرفیت و اعتبار استان، امکان ثبت نام متقاضیان جدید نخواهد بود. 🔹لازم به ذکر است؛ لطفا فرایند ثبت‌نام را تا دریافت این پیامک «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» ادامه دهید تا عملیات ثبت نام و خرید قطعی و ثبت شود. هر کد ملی تنها یکبار مجاز به دریافت یارانه خرید کتاب (بن کتاب) است. هنگام ثبت‌نام، شماره تلفن همراه باید فعال، در دسترس و «در اختیار» شخص ثبت‌نام کننده (کد ملی خریدار) باشد. 🔹دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند. 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنولوژی چیست؟ 🔹ماجرای ارتباط تکنولوژی مِتاوِرس با عوض شدن اسم شرکت فیسبوک به متا @SovarMedia 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
⭕️متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟ ✍️ حسینعلی رحمتی 🔹 1. «متاوِرس» Metavers یا «فرا- جهان» پروژه جدیدی است که غول های بزرگ فناوری به ویژه فیس بوک اخیرا برای طراحی و توسعه آن سرمایه گذاری مالی و انسانی فراوانی کرده اند. این شرکت حتی عنوان خود را به «مِتا» Meta‌ (فرا/ماورا) تغییر داده تا نشان دهد در صدد فرا رفتن از عصر شبکه های اجتماعی است. می توان گفت متاورس ترکیبی است از دنیای مجازی و فیزیکی که برخلاف فضای مجازی فعلی که کاربران «از آن» استفاده می کنند، کاربران «در آن» زندگی می کنند، ‌با یکدیگر تعامل دارند، دنیای خاص خود را همانگونه که دوست دارند طراحی می کنند، در آن سرمایه گذاری و تجارت می کنند،‌ با هرکس که بخواهند زندگی می کنند،‌ و فعالیت های شغلی و اداری خود را در آن انجام می دهند. 🔹 2. این که این پروژه چه زمانی امکان بهره برداری کامل پیدا می کند دقیقا معلوم نیست، اما حجم سرمایه گذاری های مالی و انسانیِ شرکت هایی چون متا، گوگل و اپل در این زمینه، همچنین تجربه توسعه فضای مجازی و فناوری های نوین در یکی دو دهه گذشته نشان می دهد که از هم اکنون باید آن را جدی گرفت و آمده فرض کرد. به یاد بیاوریم که ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۰۸ به وجود آمدند و تا سال ۲۰۱۰ هر بیت کوین کمتر از یک دلار قیمت داشت اما اکنون قیمت آن به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. 🔹 3. با توجه به سنخ فناورانه متاورس می توان پیش بینی کرد که شکل گیری این دنیای جدید نیز مجموعه ای از مسائل و موضوعات اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. از این رو لازم است همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما به نوعی در زمینه اخلاق و فناوری های ارتباطی به ویژه فضای مجازی وظیفه و مسوولیت دارند از هم اکنون به طور جدی در صدد شناسایی این مسائل و چاره اندیشی برای آنها باشند. 🔹 4. ارزیابی فعالیت های انجام شده در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته نشان گر آن است که جوامع حوزوی و دانشگاهی متصدی تدریس و تحقیق اخلاق متاسفانه درباره اخلاق فناوری اطلاعات ورودی بسیار با تاخیر داشته اند. حتی در چند سال اخیر هم که به این موضوع اهتمام نسبی شده است هنوز ما با کمبود جدی اخلاق پژوهان متخصص و منابع علمی متقن در این زمینه مواجه هستیم. نتیجه این که هنوز موضوعات و مسائل اخلاقی فراوانی درباره فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که درباره آنها حتی یک مقاله هم نوشته نشده است. هم اکنون نیز این خطر احساس می شود که درباره فضای متاورسی که به احتمال زیاد، دیر یا زود، حاکمیت و شهروندان جامعه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، کار علمی چندانی انجام نشود و در آینده ای نه چندان دور ما با جامعه ای مواجه شویم که به رغم حضور در این فراجهان، نسبت به زیست اخلاقی در آن آگاهی چندانی نداشته باشد. 🔹 5. امام علی(ع) یکی از نشانه های انسان عاقل را درس آموختن از تجربه های گذشته می داند«اِنَّمَا الْعاقِلُ مَنْ وَعَظَتْهُ التَّجَارُبُ»(تمیمی آمدی، 1366: 444) و معتقد است عبرت گرفتن مقدمه کسب بینش، فهم و آگاهی است«مَنِ‏ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ‏ أَبْصَرَ فَهِمَ‏ وَ مَنْ‏ فَهِمَ‏ عَلِم‏»(نهج البلاغه، 1414ق: 506). با توجه به این سخن امام باید گفت نخستین گام برای مواجهه علمی و معقول و منطقی با فناوری هایی چون متاورس آن است که ما از کارهای کرده و ناکرده گذشته خود در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات درس ها و تجربه های لازم را کسب کرده و آنها را چراغ راه آینده خود قرار دهیم. توجه داشته باشیم که فناوری های جدید منتظر اقدام اخلاق پژوهانه ما نمی مانند؛ بلکه از کوچکترین منفذی که پیدا کنند وارد زندگی شهروندان جوامع مختلف، و از جمله جامعه ما، می شوند. شاهد سخن این که در چندماه اخیر که بحث متاورس جدی شده است برخی از شهروندان کشورمان در فضای مجازی و فیزیکی در حال گفت وگو درباره شیوه سرمایه گذاری در این زیست جهان هستند و حتی اقداماتی را در این زمینه شروع کرده اند. حال سوال این است: ما درباره مسائل و موضوعات اخلاقی آن چه کرده ایم؟ 9 دی 1400 کانال «اندکی اندیشه» @harahmati 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
✅ بازخوانی ارتباطات از منظر حکمت متعالیه 🔹سه شنبه، ۲۹ دی، ساعت ۱۹ 🔹لینک حضور مجازی: https://b2n.ir/f.honar ◽️برگزار کننده: مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
فقه رسانه در نمایشگاه کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب امسال، شماری از کتاب‌های حوزه فقه رسانه قابل خرید است: مجموعه گفتاهای فقه رسانه و ارتباطات، استاد نهاوندی (مدرس خارج فقه و اصول و مدیر گروه فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) فقه رسانه در اسلام، نوشته خلیل منصوری ماخذشناسی توصیفی فقه رسانه، نوشته علی صادقی آدرس نمایشگاه مجازی کتاب: https://book.icfi.ir
✅ نشست علمی چیستی، چرایی و چگونگی 🔹ارائه: حجت الاسلام و المسلمین موسوی، مدیر گروه فقه فرهنگ موسسه عالی حوزوی ولی امر(ع) 🕘 زمان: پنج‌شنبه، ۷ بهمن، ساعت ۹:۳۰ 🔹قم ، خ جمهوری اسلامی، خ عطاران ، خ مفتح ، کوی ۱۱، پ ۵ 🌐 لینک مجازی نشست https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/madresefasli یکی از اصلی‌ترین محورهای فقه فرهنگ به شما می‌رود 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رهبر انقلاب: امروز هزاران متخصص رسانه و علوم ارتباطات با پشتیبانی مالی و امنیتی انبوه در کارند، ما کجای این جنگ‌ایم؟ 🔹امروز انبوهی از رسانه‌ها -نمیشود شمرد، بخصوص با این وضع فضای مجازی- با هزاران متخصّص: متخصّص هنر، متخصّص رسانه، متخصّص علوم ارتباطات، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیّتی انبوه در کارند؛ برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار را برگردانند، مذاقها را برگردانند، ایمانها را و باورها را تضعیف کنند، تخریب کنند؛ این [جور] است. حالا دیگران برای کشورهای دیگر چه کار میکنند، آنها بحثهای دیگری است؛ این مطلبی که من عرض میکنم، هدفی است متوجّه به کشور ما، مردم ما، جمهوری اسلامی ما، باورهای ما، اعتقادات ما. هزاران دستگاه دارند در این زمینه کار میکنند با پولهای گزاف و پشتیبانی‌های گوناگون. خب، این یک حرکت شیطانی است و جبهه‌ی شیطان است. 🔹از هیئت خودتان سؤال کنید که در این جهاد کجا قرار دارد؟ ... ما از خودمان سؤال کنیم که ما در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟ این را باید مشخّص کنیم برای خودمان و خاطر خودمان را جمع کنیم. کجا ایستاده‌ایم؟ البتّه در تبیین و گسترش آرمانها مورد نظر است؛ آرمانها، اصول، مبانی اصلی، بیّنات انقلاب؛ اینها بیشتر از همه مورد نظر است، منتها مسائل خُرد سیاسی و اجتماعی هم داخل در این جبهه است و بایستی دنبال کرد.
✅ فلسفه زبان و زیبایی شناسی در فرایند انسانی 🔹ارائه: سرکار خانم دکتر طیبه محمد 🔹سه شنبه 19 بهمن، ساعت 19، به صورت حضوری و مجازی 🔹لینک شرکت مجازی: https://b2n.ir/f.honar ◽️برگزار کننده: گروه فلسفه هنر و ارتباطات مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
💢هشداری به مسئولان حوزوی در آستانه جشنواره فیلم فجر ✔️حجت‌الاسلام علی نهاوندی، استاد حوزه و مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔹یکی از دلایل کاهش محبویت روحانیت در جامعه، تخریب چهره و جایگاه ایشان توسط سینمای سکولار روشنفکری از یکسو و سینمای جبهه انقلاب که پولشان از نهادهای حاکمیتی مانند سازمان هنری، اوج و... تامین می‌شود. 🔹با تحلیل فیلم‌هایی همچون مارمولک، دینامیت، طلاومس، پارادایس، مصلحت، منصور، روز بلوا، خروج، لباس شخصی، زیرنورماه، دیدن این فیلم جرم است، خیلی دور خیلی نزدیک، فرشته‌ها با هم می‌آیند و... خط تخریب روحانیت به عنوان ضد قهرمان و نماینده حاکمیت و گاهی قهرمان با کاراکتر ساده لوح، اهل زدوبند، دنیا طلب، دچارآلودگی، شریک جرم، سرمایه دار و کارپرداز تجاری، ماله کشان سیاسی، بداخلاق و عبوس و .. مطرح می‌گردند. 🔹انتخاب بازیگران کمدین، لهجه‌های خاص و کاراکترهای متفاوت در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی امر تصادفی و اتفاقی نیست. 🔸به نظر می‌رسد این خط تخریب نرم، هشداری است که در آستانه جشنواره فیلم فجر باید مسئولان حوزوی و نهادهای انقلابی آن را جدی بگیرند. 🆔 @ijtihad 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin
منتشر شد ✅ تجارت (سینما) 🔹نویسنده: استاد (مدرس خارج فقه و اصول، مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار ع، مدیر گروه فلسفه رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی) 🔹این اثر در ۵۰۴ صفحه و در دو بخش "مفاهیم و مبانی تجارت هنر هفتم" و نیز "مسائل و احکام تجارت در هنر هفتم" توسط مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) در دهه فجر انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد. 🔸 ، رسانه پژوهی‌ دینی @rasadin