💠 گزارش نشست «بازنمایی چهره معصومین و مقدسین در سینما و تلویزیون بر اساس اضلال و هتک حرمت محترمات»
🎙استاد حیدری: فقه مصطلح به شیوه روش مند نشان نداده است که چگونه چهره سازی از معصومین مصداق اضلال و هتک حرمت محترمات است؟
🔹 فقه موجود در خصوص موضوع «بازنمایی و چهره سازی از معصومین» به صورت قضیه شرطیه و حقیقیه پاسخ می دهد و می گوید: «اگر مصداق هتک حرمت، کذب بر خدا و رسول و اضلال باشد جایز نیست و اگر نباشد جایز است». آیا فقه ما ابزار روشی در اختیار دارد که اثبات کند: «این پدیده، هتک، اضلال و کذب بر خدا و رسول هست یا نیست؟» این پژوهش در صدد این است که با روش هایی اثبات کند که هتک و اضلال در این موضوع وجود دارد.
🔹بسیاری از پیام های رسانه ای توسط کسانی که سواد رسانه ای اندکی دارند به گونه دیگری بازنمایی می شود. باید انواع مخاطبین از جهت سن، سواد رسانه، سواد دینی و اعتقاد دینی سنجیده شود که نسبت به هر یک اضلال و هتک حرمت اتفاق می افتد یا خیر؟
🔹بین بازنمایی معصوم در تعزیه و غیر تعزیه تفاوت زیادی هست. در تعزیه مقوله «فاصله گذاری هوشمند» وجود دارد و هدف آن این است که مخاطب باور نکند این شخصی که ایفای نقش می کند همان شخصیت اصلی در واقعیت خارجی است و در عوض این را درک کند که این شخص، تنها روضه خوان آن شخصیت واقعی است.
📝 گزارش کامل این نشست را در لینک های زیر مشاهده نمایید:
https://rasanews.ir/fa/news/730711/
https://www.hawzahnews.com
@jiiss_ir
🔸#رَسادین، رسانه پژوهی دینی
@rasadin
✅ کرسی ترویجی #موضوع_شناسی فقهی بازنمایی #چهره_معصومین در آثار نمایشی
🔹ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمد #عشایری منفرد
🔹ناقد: حجتالاسلام والمسلمین سید حمید #میرخندان
🔹دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین علی #نهاوندی
📆 زمان: شنبه 20 اسفندماه، ساعت 16:30
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗 شرکت مجازی: www.markazfeqhi.com/live
@ijtihad
#فقه_رسانه
🔸#رَسادین، رسانه پژوهی دینی
@rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #توصیه_مهم من #امیدآفرینی است. دشمن سعی میکند جوانان را ناامید کند.
۱۴۰۲/۱/۱
🔸#رَسادین، رسانه پژوهی دینی
@rasadin
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ استاد پارسانیا: ضرورت تناسب پیام و مخاطب و گاه تقیه معرفتی در پیامهای رسانهای
🔹روایت داریم که کلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازه فهمشان صحبت کنید. خود ائمه(ع) گاهی در حال بحث بودند و هنگامی که شخص جدیدی وارد میشد، بحث را ادامه نمیدادند.
🔹 اگر میشنویم که ائمه تقیه میکردند منظور صرفاً تقیه سیاسی و تقیه خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه معرفتی بوده است.
🔹در هر علم و رشتهای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت، نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمیکند؛ بلکه باعث تخریب و کجفهمی آن مطلب خواهد شد.
◽️تماشا در آپـــارات
@Fekrat_Net
🔸#رَسادین، رسانه پژوهی دینی
@rasadin
✅ معنای #ایدئولوژی در متون فرهنگ و ارتباطات
🔹ریموند ویلیامز سه کاربرد عمده از ایدئولوژی به دست می دهد:
۱. نظامی از اعتقادات ویژه یک طبقه یا گروه خاص
۲. نظامی از اعتقادات وهمی (عقاید کاذب یا شعور کاذب)
۳. فرایند عمومی تولید معانی و عقاید
(درآمدی بر مطالعات ارتباطی، جان فیسک، ص ۲۴۰)
#اصطلاح
#اختصاصی
🔸#رَسادین، رسانه پژوهی دینی
@rasadin
منتشر شد
✅ کتاب #فقه_نمایش
🔹نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین مصطفی #دری
🔹ناشر: اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه
#معرفی_کتاب
#فقه_رسانه
🔸#رَسادین، فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
@rasadin