eitaa logo
راصد امت
1.1هزار دنبال‌کننده
161 عکس
338 ویدیو
19 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
»»»»»»»»»🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸««««««««« ✳️ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (حجرات: 13)
بسمه تعالی 💠 جریان‌شناسی مانند اغلب رشته‌های علوم انسانی دارای تأثیری مستقیم در مدیریت اجتماعی بشر و عرصه نزاع قدرت‌ها بوده است؛ ❇️ مقام معظم رهبری (دام ظله): «بسیاری از حوادث دنیا حتی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکوم نظرات صاحب‌نظران در علوم انسانی است». به‌همین دلیل، همواره در طول تاریخ، هر قدرتی که خوانشی متناسب با نگرش و گفتمان خود از این رشته علمی نداشته باشد، استقلال فکری و عملی خود را در این عرصه از دست خواهد داد و بازیگر سناریوهای سایر قدرت‌ها خواهد شد. فهم و تعریف پدیده‌های مهم جریانی مبتنی بر اساس و مبانی اسلامی یکی از خلأهایی است که باید به آن توجه داشت و در صدد رفع آن برآمد. یقیناً این راه به معنای تقابل شدید با برخی تعالیم و داده‌های انحرافی بیگانه است که برخی از آنها در میان ما نیز به مسلّمات اجماعی مبدل شده است. اما چاره و هراسی از این تقابل نیست؛ چرا که «إن تنصروا الله یَنصُرکم وَ یُثَبّت أقدامَکُم». ❇️ مقام معظم رهبری (دام ظله): «نظریه‌های جامعه‌شناسی غرب، مثل قرآن برای بعضی‌ها معتبر است؛ از قرآن هم معتبرتر! فلان جامعه‌شناس این جوری گفته؛ این دیگر برو برگرد ندارد! چرا؟! بنشینید فکر کنید؛ نظریه‌پردازی کنید؛ از موجودی این دانشها در دنیا استفاده کنیم؛ بر آن چیزی بیفزاییم و نقاط غلط آن را برملا کنیم. این از جمله‌ی کارهائی است که جزو الزامات حتمی پیشرفت است». (بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان‌، 27/2/1388) 🔎@rased110
💠 سه رویکرد اصلی حاکم بر فضای امت، پس از فروپاشی حکومت عثمانی: ⭕️ حاکمیت‌یافتن استعمار غربی و سیطره شوم کفار سلطه‌جو بر فرهنگ و سیاست و ... در سرزمین‌های مسلمانان، باعث شد که سه رویکرد برجسته در جهان اسلام، پدید آمده و یا تقویت شوند. 💢 سه رویکرد مهمی که اساس و مبنای شکل‌گیری سایر جریان‌ها و گروه‌ها در میان امت بوده و هستند. 🔻 توضیح در پست‌های بعدی 🔎 @rased110
🔴💠 اولین رویکرد در امت پس از فروپاشی عثمانی و سیطره کفار 1️⃣ بیداری اسلامی: رویکردی اصیل که مصلحان، اسلام‌گرایان واقعی و مجاهدان امت، آن را در سراسر سرزمین‌های اسلامی، پدید آورده و فعال ساختند. ❇️ شعارها و اهداف رویکرد: ۱) 👈 (حاکمیت الهی) اقامه حکومت اسلامی و اجرای احکام و تعالیم دین در جامعه مسلمانان ۲) 👈 (جهاد)مبارزه با استعمارگران، کفار، صهیونیست‌ها (از دوران ظهور صهیونیسم) . همچنین مبارزه با دست‌نشاندگان استعمار و طاغوت‌هایی که مسلمانان را از حرکت به سمت تمدن اسلامی و قدرت‌یابی در برابر سیطره کفار، منع می‌کنند. ۳) 👈(اتحاد) تقویت اتحاد، اخوت، هم‌افزایی و یکپارچگی در امت و ممانعت از تفرقه و نزاع بی‌جا ۴) 👈 (تمدن اسلامی) احیای اندیشه و فرهنگ اسلامی مبتنی بر و حفاظت از آن ۵) 👈 (سلفیت) پیروی از سلف صالح امت در تبعیت از قرآن و سنت و در دوری از بدعت‌ها (سبک زندگی غربی و بیگانه) و همچنین در جهاد با کفار و استقلال از آنان. ✳️ این رویکرد، باعث رویش جریان‌ها و گروه‌های متعددی در سراسر جهان اسلام شد که پیروزی‌ها و پیشروی‌های گسترده‌ای نیز داشته‌اند، اما ناکامی‌های بسیاری نیز برای برخی از این جریان‌ها رخ داده است که عمدتاً حاصل تقابل دو رویکرد دیگر و سپس فشار و ضربه مستقیم دشمنان خارجی و کفار بوده است. 🔎 @rased110
🔴💠دومین رویکرد در امت پس از فروپاشی عثمانی و سیطره کفار 2️⃣ سکولاریسم، لائیسم، غرب‌گرایی، بیگانه‌گرایی رویکردی که فریفته و لباخته استعمارگران شده و سعادت امت را در گرایش به آنان، تقلید از آنان و هم‌گرایی با بیگانگان می‌داند. غربی‌ها و بیگانگان، عمدتاً توسط دانش‌آموختگان مراکز علمی غربی و مزدوران خود در سرزمین‌های اسلامی، این رویکرد را رواج دادند. ❇️ شعارها و اهداف رویکرد: ۱) 👈 ضمیمه کردن سرزمین‌ها و ملت‌های مسلمان به تمدن و حاکمیت بیگانگان (غربی، صهیونیستی و یا شرقی) ۲) 👈 ارائه خوانشی از دین اسلام که در امور قشری و مناسکی محدود شده و در مسیر همگرایی با کفار و پیروی از آنان، مانعی ایجاد نکند، بلکه مشوق آن باشد ۳) 👈 ترویج تمدن‌های بیگانه و بزَک کردن آنها در برابر چشم مسلمانان و القای حس حقارت و خودباختگی در برابر این تمدن‌ها در دل ملت‌های مسلمان ۴) 👈 نهادینه کردن مبانی، اصول، روش‌ها و نظریات غربی و بیگانه در مراکز علمی و مدیریتی مسلمانان ۵) 👈 مبارزه با رویکرد بیداری اسلامی و یکسان جلوه‌دادن این رویکرد با رویکرد تحجر و تکفیر. در واقع، پوشاندن لباس تحجر و تکفیر بر اندام رویکرد بیداری اسلامی ۶) 👈 ایجاد تفرقه میان مسلمانان بر اساس قومیت، زبان، مرزهای استعماری و ... ✳️ این جریان با پوشش‌های مختلف توانسته است تا حد زیادی اهداف خود را در جوامع مسلمانان محقق سزد. با بزرگنمایی علم و تمدن غربی و مراکز علمی غرب، بسیاری از دانش‌آموختگان و تربیت‌یافتگان غرب در سرزمین‌های اسلامی به عنوان مدیران و تنها افراد کارشناس، شناخته شده و زمام امور را به دست گرفتند. شرح بیشتر این رویکردها در معرفی جریان‌های مبتنی بر آنها و رصد تحولات‌شان ارائه خواهد شد. 🔎 @rased110