eitaa logo
مرکز روانشناسی طب اسلامی
603 دنبال‌کننده
380 عکس
176 ویدیو
32 فایل
درمان بیماری های روانی با طب اسلامی روانشناسی اسلامی روانشناسی مزاج مشاوره خانواده درمانگر طب اسلامی صفحه روبینو: https://rubika.ir/ravandaroo100 آیدی پاسخگویی: @ravandaroo110 شماره پاسخگویی: 09157031587 09357404545 #ابوالفضل_رحمانی_نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز روانشناسی طب اسلامی
#تدریس_روانشناسی_مزاج #مزاج_صفرا #سطح_دو ✅️ دومین ویژگی شخصیتی مزاج صفرا جاه‌طلبی است. 🔴 جاه طلبی
💎تدریس روانشناسی سومین ویژگی شخصیت صفراوی منطقی و استدلالی بودن است. 🔻 شبکه مفاهیم استدلالی مربوط به عقل- عواطف- احساس- ارزش‌های اخلاقی و وظیفه‌گرایی است. 🔻خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن به وسیله استدلال و منطق با بندگان صحبت کرده است. یکی از توصیه‌های قرآن کریم برهانی صحبت کردن و مجادله به روش نیکوست که یکی از مصداق‌های رفتار استدلالی می‌باشد( قل‌هاتو برهانکم) 🔻 استدلالی بودن در مقابل احساسی برخورد کردن است. فداکاری‌ها -از خود گذشتگی‌ها- نوازش یتیمان- دستگیری بینوایان- مهر و محبت -عشق و دلسوزی -صله رحم همه از عواطف پاک انسانی سرچشمه می‌گیرند اما با توجه به آیات و روایات نوع منطق فرق می‌کند. احساس جزئی از منطق است. مثلاً یتیم نوازی از نگاه عرفی یک رفتار احساسی است ولی از نگاه اسلام منطقی است . رفتارهای منطقی از نظر اسلام رفتاری است که در دستورات وحی به آن توصیه شده و پشتوانه دینی دارد 🔻 آنچه در رفتارهای منطقی صفراوی‌ دیده می‌شود خودمحوری است که با استدلال و منطق یا روش‌های به ظاهر استدلالی آن را ثابت کرده‌ و طرف مقابل را وادار به قبول آن می‌کند . حتی رفتارهای احساسی و عاطفی صفراوی‌ها هم منطق خودمحوری دارد. ادامه دارد..... ✍خانم انصاری استاد: 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
🔴 شخصیت شناسی اصحاب امام حسین علیه السلام یکی از در کربلا جناب مسلم بن عوسجه است. در زیارت  از او چنین یاد شده است: «السلامُ علی مُسْلِم بْنِ عَوْسَجةِ الاسَدی .... وَ کنْتَ اوّلُ مَنْ شَرَی نَفْسَه و اوَّلُ شهیدٍ شَهِدَالله ... فقال: یرْحَمْک الله یا مُسْلِمَ بنِ عَوسَجِه و قَرَأَ «فَمِنْهُمْ مَن قَضَی نَحْبَه وَ مِنْهُم مَنْ ینْتَظِر وَ مَا بَدَّلُوا تبدیلا» لَعَنَ الله المُشترکینَ فی قَتْلِک.»   نفرین خدا بر کسانی که در کشتن تو مشارکت کردند.  سلام بر تو ای مسلم فرزند عوسجه اسدی ... تو نخستین فداکار و شهید راه خدا بودی ... سپس فرمود: «از مؤمنان کسانی هستند که پیمان خود را به آخر بردند و در راه او کشته شدند و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیل در عهد و پیمان خود ندارند.» مسلم بن عوسجه در و در رکاب امیر المومنین علی علیه السلام حضور داشت. مسلم بن عوسجه مسلم بن عقیل در کوفه برای خرید اسلحه و اخذ بیعت از کوفیان بود.
مسلم در  در پاسخ امام حسین (علیه‌السلام) که از یاران خود خواسته بود تا برای رفتن یا ماندن تصمیم بگیرند گفت: تورا هرگز رها نمی کنیم، به خدا باید نیزه‌ام را در سینه‌هاشان بشکنم و با شمشیرم چندان که دسته آن به دستم باشد ضربتشان بزنم از تو جدا نمی‌شوم اگر سلاح برای جنگشان نداشته باشم به دفاع از تو چندان سنگشان می‌زنم که با تو بمیرم تا خدا بداند که ما در نبرد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از تو حمایت و حفاظت کردیم به خدا قسم  اگر هفتاد مرتبه مرا بکشند، بسوزانند، ریز ریز کنند و دوباره زنده شوم هرگز از تو دست بر نمی‌دارم و جانم را فدای تو خواهم کرد، چگونه در راه تو کشته نشوم در حالی که این تنها برای یک‌بار است و عزّتی جاودانه دارد؟ در لحظات آخر شهادتش، امام حسین سر او را در آغوش گرفت و فرمود: یرْحَمْک الله یا مُسْلِمَ بنِ عَوسَجِه و امام علیه السلام آیه ذیل را تلاوت کرد: «فَمِنْهُمْ مَن قَضَی نَحْبَه وَ مِنْهُم مَنْ ینْتَظِر وَ مَا بَدَّلُوا تبدیلا»
حبیب بن مظاهر که با امام حسین علیه السلام بر سر مسلم آمده بود. مسلم به او کرد که مبادا لحظه ای امام حسین علیه السلام را تنها بگذاری... یکی دیگر از ویژگی های مسلم بن عوسجه بودن اوست. مسلم با قرآن انس داشت... اما کوفیان و یزیدیان به قاری قرآن رحم نمی کردند.... سر ابا عبدالله الحسین علیه السلام بارها روی نیزه ها قرآن خوانده است. «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً. چه کردند با قاری قرآن کربلا.... کنار طشت طلاست فاطمه مهمان من چوب مزن ای یزید! بر لب و دندان من با چه دلی می زنی بر لب من خیزران کز همه دل می برد نغمه قرآن من صلی الله علیک یا اباعبدالله.... السلام علی الحسین علیه السلام و علی علی بن الحسین علیه السلام و علی اولاد الحسین علیه السلام و علی اصحاب الحسین علیه السلام التماس دعا... ✍️ 🌐مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎خلاصه درس روانشناسی #مزاج_بلغم ضعف و سستی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلغمی‌ها می‌باشد به همین دلیل هر
💎تدریس‌ روانشناسی‌ مزاج 🔹ویژگی اول صبور، سنجیده ،ارتباط و پیشرفت تدریجی: بلغمی ها انسان های است یعنی ارتباط با افراد برای آن ها مهم است در روانشناسی می‌گویند زن‌ها هستند مردها اما در روانشناسی مزاج این ویژگی جز تفاوت خانم‌ها و آقایان نیست بلکه جزء علائم تیپ شخصیتی آنها می‌باشد. 🔹ویژگی دوم وفادار هستند: در پروژه‌ها و کارهای تیمی چه در شغل و چه در خانواده وفادار در بعضی موارد به دلیل وفاداری نابجا قربانی زندگی را مورد قرار میگیرند 🔹ویژگی سوم دلسوز ،پشتیبان ،دارای رفتار دوستانه هستند ✍خانم عابدی استاد: 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی #مزاج_صفرا سومین ویژگی شخصیت صفراوی منطقی و استدلالی بودن است. 🔻 شبکه مفاهیم اس
💎تدریس روانشناسی مزاج صفراوی چهارمین ویژگی شخصیت صفراوی قاطع بودن است. 🔻 قاطعیت یعنی بیان نظر خود همراه با اقتدار و اعتماد به نفس که در بعضی موارد به صورت کلمه‌ای و بدون توضیح بروز می‌کند. 🔻 عدم قاطعیت یعنی رفتاری که در آن انسان احساسات ،افکار، نیازها و عقاید خود را با دیگران در میان نمی‌گذارد و نمی‌تواند برای رسیدن به خواسته‌های خود طبق تصمیمات و رهبری‌های درونی خویش عمل کند . 🔻 در روانشناسی اسلامی واژه قاطعیت در کنار واژه مدارا می‌آید و رسیدن به قاطعیت واقعی و دوری از مدارای نابجا همان حالت اعتدال در روانشناسی مزاج است. یعنی اگر کسی در تمام لحظات زندگی قاطعیت بورزد نشان از عدم قاطعیت صحیح و ابتلا به رفتارهایی مثل غرور ، تکبر،زورگویی و غیره است. 🔻 در روانشناسی اسلامی مدارا به معنای خودداری و دفع رفتارهای بد دیگران همراه با نرم خویی و رفتار سازگارانه است. 🔻 یکی از روش‌های فهم قاطعیت غلط و مدیریت نابجا همیشگی بودن آن است . 🔻 از نظر روانشناسی مزاج شخصیت صفراوی از جهت قاطعیت ورزیدن در خطر هستند و هر لحظه امکان دارد در قاطعیت ورزی زیاده‌روی کنند و به رفتارهایی مثل: زورگویی، لجبازی، غرور، عدم مدارا ، مخالفتهای نابجا با کودکان، نشنیدن نظر مخالف ،پرخاشگری و بی‌احترامی مبتلا شوند. 🔴 ادامه دارد..... ✍خانم انصاری استاد: 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
📌دنیای سوالات کودکان 🔷مادر! خدا کجاست؟ اگر فرزند شما از شما بپرسد که مادر خدا کجاست؟ یا بگویدخدا چه رنگی است یا بپرسد چراخدا را نمی توانیم ببینیم؟چه پاسخی خواهید داد؟ فردی، پسر پنج ساله خود را نزذ امام صادق(علیه السلام) آورد و به ایشان چنین گفت: این بچه را کلافه کرده، مدام می پرسد خدا را به من نشان بده من هنوز نتوانسته ام جواب او را بدهم. امام (علیه السلام) فرمودند: این کار تو نیست. من خودم به او یاد می دهم. سپس بدون اینکه متوجه شود، امام صادق (علیه السلام) دستور دادند مقداری شکر در آب حل کنند و بیاورند. وقتی آماده شد، امام رو به کودک کردند و فرمودند: پسرم این شربت را بنوش. وقتی نوشید امام از او سوال کرد: _ چه مزه‌ای می‌دهد؟ * شیرینه _ چرا شیرینه؟ *در آن قند یا شکر ریخته شده؟ _ خوب شیرینی اش را نشان بده! * دیده نمی شه. _ پس از کجا متوجه شدی شیرین است؟ *از مزه اش فهمیدم. _ آفرین خدا هم همینطور است. خداوند هم در این عالم حضور دارد ولی تو همان زیبایی ها و لذت ها را می بینی که بیانگر وجود این همه خالق زیبایی است بدون آنکه دیده شود. 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس‌ روانشناسی‌ مزاج #بلغم 🔹ویژگی اول صبور، سنجیده ،ارتباط و پیشرفت تدریجی: بلغمی ها انسان های
💎تدریس روانشناسی مزاج ویژگی چهارم صبور و متفکر هستند🤔 🔹صبر در مقابل مشکلات و تحمل آنها از ویژگی‌های بلغمی‌ها می‌باشد. البته این نوع صبوری ورزیدن با مهارت صبوری فرق دارد صبر فعل و عمل است اما صبرهای ما بیشتر سکوت و ترس است این نوع صبردر بلغمی‌ها زیاد است، در حالی که در روایات ما صبر یه استراتژی و برنامه و نقشه است 🔹در روانشناسی مزاج آموزش مهارت صبر کردن روشی برای تعدیل مزاج می‌باشد. بصورت کلی استعداد صبوری کردن و تحمل مشکلات در بلغمی‌ها بسیار است و می‌شود از این ویژگی برای رسیدن به موفقیت‌ها بهره برد (موفقیت یک مطلوب است و بلغمی از این ناحیه صبر به آن می‌رسد) ✍خانم عابدی استاد: 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
مرکز روانشناسی طب اسلامی
💎تدریس روانشناسی مزاج صفراوی چهارمین ویژگی شخصیت صفراوی قاطع بودن است. 🔻 قاطعیت یعنی بیان نظر خود
💎تدریس روانشناسی مزاج پنجمین ویژگی شخصیت صفراوی پاسخگو بودن آنهاست. 🔻 پاسخگویی انسان در قبال عملکرد خود نشات گرفته از جایگاه و شأن او نسبت به سایر آفریده‌هاست. 🔻 در مورد پاسخگویی دو چیز را باید در نظر بگیریم : ۱) حیطه پاسخگویی ۲) دلیل عدم پاسخگویی 🔻 انسان با توجه به مسئولیت‌هایی که خودش به عهده می‌گیرد و مسئولیت‌هایی که خدا به عهده او گذاشته است باید همه توان خود را در حسن انجام کار به نحو صحیح به کار بگیرد و نسبت به همه جوانب آن پاسخگو باشد . 🔻 صفراوی‌ها از مسئولیت‌های خود بهره‌وری بیشتری کرده و نهایت استفاده را می‌کنند. در بعضی موارد پاسخگویی و احساس مسئولیت بیش از حد دارند و در مواردی که به آنها مربوط نیست دخالت می‌کنند . 🔻 پاسخگو نبودن صفراوی‌ها به دلیل این است که شخص مقابل را لایق پاسخگویی نمی‌دانند. 🔻حسن عمل داشتن پاسخگویی نیست بلکه پشتوانه پاسخگویی درست است. هر کس باید در حیطه مسئولیت خودش حسن عمل داشته باشد و پاسخگو باشد. 🔴 ادامه دارد.... ✍خانم انصاری 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین آه...😭 اربا اربا دل بابای علی اڪبر بود...🖤 🌐 مرکز روانشناسی طب اسلامی ✅ @ravandaroo100
برای صعود خودت تلاش کن نه سقوط دیگران...🌿 @ravandaroo100