🔺الإمام الصّادق عليه السلام: المؤمنُ أعظمُ حُرمَةً مِن الكعبةِ
🔺حرمت مؤمن از حرمت كعبه بيشتر است
(خصال، ج ۱، ص۲۷)
🔺درخواست میکنم، اصرار میکنم که این علاقهمندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران، نشان ندهید ... دیگران را تخریب نکنید، این علامت بدی است.
(۱۳۸۶/۱۰/۱۲)
▫️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺باید احساس خطر بکنید ... اگر اِشکال دارید مثل اِشکال طلبههای مدرسه با هم رفتار کنید، شما با هم دشمنی ندارید، شما همه یک مقصد دارید، به آن چیزی که اسلام فرموده است برسید، امید است که برسید ان شاء الله
@emam_com
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️هشدار رهبر انقلاب:
🔺افراد را صرفاً به این خاطر که با شما به طور کامل انطباق فکری ندارند، متهم به غیرانقلابی بودن نکنید
✅ #موضوعشناسی در دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
🔹استاد مهدی مروارید
▫️جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
▫️شنبه ۶ مرداد
🔹استاد مجتبی الهی خراسانی
▫️ماهیت موضوع شناسی
▫️شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد
🔹استاد عبدالحمید واسطی
▫️الگوریتم موضوع شناسی
▫️شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد
🔹استاد ابوالقاسم علیدوست
▫️ضرورت های موضوع شناسی
▫️یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد
🔹استاد مهدی شب زنده دار
▫️سهم فقیه در موضوع شناسی
▫️شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد
🔹استاد محمد عشایری منفرد
▫️موضوع شناسی در فقه هنر
▫️چهارشنبه ۱۰ مرداد
🔹استاد احمدمبلغی
▫️تطورات تاریخی موضوع شناسی
▫️شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🔹استاد حمید درایتی
▫️ نقش مبادی کلام در موضوع شناسی
▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
🔹استاد محمد جواد ارسطا
▫️موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی
▫️سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
🔹ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه
🔹 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد
🔹لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش موضوع شناسی آیت الله شاهرودی.mp3
14.44M
✅ فایل صوتی روش #موضوعشناسی آیت الله هاشمی #شاهرودی (ره)
🔹ارائه: استاد احمد مبلغی
🔹عنوان نشست: «التحليلات المنهجية للسيد الشاهرودي في عملية الإستنباط» (تحلیلهای روشی در فقه آیتالله شاهرودی؛ دی ماه ۱۳۹۷)
🔹زبان: عربی
🔹متن جلسه:
https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55
▫️با سپاس از همکاری جامعة آل البيت(ع) العالمية
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش #موضوعشناسی آیت الله هاشمی #شاهرودی(ره)
🔹آیت الله هاشمی شاهرودی در موضوعشناسی روشی را دنبال میکرد که میتوان از آن به #روش_چهار_مرحلهای در موضوعشناسی تعبیر کرد:
1️⃣شناخت روابط حاکم بر موضوع جدید
2️⃣شناخت نسبت موضوع جدید با موضوعات فقهی قدیمی
3️⃣ پوشاندن لباس فقهی به موضوع جدید
4️⃣ رجوع به وجدان معاصر
(استاد احمد مبلغی، دی ماه ۱۳۹۷)
▫️مطالعه بیشتر:
https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
❌ تا اتهامی در دادگاه ثابت نشده، هر چند درست باشد، حق نداریم آن را بیان کنیم
🔹به اخلاق خودمان هم برسیم، فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی، حسنظن قرار بدهیم. من هیچ موافق نیستم با اینکه فضای جامعه را فضای سوءظن و فضای بدگمانی قرار بدهیم
🔹این عادات را از خودمان باید دور کنیم؛ اینکه متأسفانه باب شده که رسانهها روشی را در پیش گرفتهاند برای متهم کردن یکدیگر، این چیز خوبی نیست، این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک میکند، فضای زندگی ما را ظلمانی میکند، تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات، به خیالات ...
🔹فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد؛ قرآن کریم میفرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتی میشنوید که یکی را متهم میکنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟
🔹هیچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببیند، مجازات مجرم که از طرق قانونی جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکی را متهم کنیم، بدنام کنیم، توی جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمیشود. این فضا، فضای درستی نیست ... نباید گفت اینها شفافیت است، این شفافیت نیست؛ این کدر کردن فضاست
🔹اینکه ما بیاییم این و آن را بدون اینکه اثبات شده باشد، بگیریم زیر بار فشار تهمت و چیزهایی را به آنها نسبت بدهیم که ممکن است در واقع راست باشد، اما تا مادامی که ثابت نشده است، ما حق نداریم آن را بیان کنیم
🔹پروردگارا! ما را از این گناهان دور کن!
۱۳۸۸/۶/۲۹
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8070
#بازگشت_اخلاق_به_سیاست
✅ استاد #مبلغی: روش #افتراض؛ یکی از موفقیتهای #شیخ_انصاری
🔹#فقه_افتراضی فقهی است که فراتر از امور تحققیافته (نازلهها) حرکت میکند، فرض میکند، افتراض میکند، میگوید اگر یک موضوعی با این مشخصات بود، حکمش چیست.
🔹همیشه گفتهام یکی از موفقیتهای #شیخ_انصاری این بود که دست به تشقیقش خیلی خوب بود، تشقیق یعنی شقسازی، یعنی افتراض، #فرضسازی، یک دفعه بیست تا شق درست میکند.
🔹بعضیها میگویند این همه #احتمالات چیست که شیخ انصاری ساختهاند، اینها که نصفش فرو ریخته؛ غافل از اینکه اگر او این کار را نمیکرد، علم پیشرفت نمیکرد، شما بیست تا شق که درست میکنید، سه تایش بگیرد، علم به جلو رفته است، در مقام مطالعه یا #تولید_علم باید تشقیق کرد، اگر تشقیق نکنید، مطلقانگار میشوید، موضوع را با یک چشم میبینید.
🔹یکی از اشکالات ما این است که فقه ما به نوازل (امور تحققیافته)، بعد از ده سال از گذشتن از عمر نوازل بپردازد، این تعبیر از حضرت امام است که ما باید ده سال جلوتر باشیم، نه اینکه ده سال عقبتر باشیم.
(۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده)
#خرده_فرایند_موضوعشناسی
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ روش تحصیل اجتهاد از منظر استاد مفیدی یزدی
🔹 وقتی موضوعی را برای تحقیق انتخاب می کنید، باید چند گام برای رسیدن به اتقان اجتهادی طی کنید:
1️⃣ گام اول: درک کامل موضوع
🔹 ابتدا سراغ فکر و حرف های دیگران نروید. اول سعی کنید موضوع را کاملا درک کنید و بدانید بحث بر سر چیست؟ محل نزاع کاملا تحریر شود و محور بحث را خوب تصور کنید.
🔹 سپس ببینید درباره این محور و موضوع چه باید بگوییم؟ یعنی به آن اندازه اطلاعاتی که خود من الآن دارم، جواب و حکم این موضوع چیست؟
🔹 به احدی کاری نداشته باشید. اینکه میگویند مراجعه به اقوال دیگران ذهن انسان را قوی می کند، #اشتباه است. اول باید موضوع را تصور کنید و سپس با فطرت خدادادی و محدوده اطلاعاتی که دارید، حکم موضوع را حدس بزنید.
2️⃣ گام دوم: بررسی حکم با استاد یا همبحث
🔹قدم بعد این است که حکمی را که برای موضوع مفروض انتخاب کردهاید، با استاد یا هم بحث مورد بحث و بررسی قرار دهید. در حال بحث و بررسی، تمام تلاشتان این باشد که بدون تعصب مطلب خودتان را جا بیندازید و از آن نتیجهگیری اولیه دفاع کنید. در این گیر ودار، نظرات دیگران و استاد و هم بحث شروع می ند خود را نشان دادن . حتی به نظر من در مرحله دوم هم سراغ حرف اقویاء نروید. یعنی مرحله اول، انتخاب یک مختار است. مرحله دوم بر کرسی نشاندن آن و شواهد برای اثباتش آوردن و آن را محکم کردن.
3️⃣ گام سوم: بررسی نظرات علمای بزرگ
🔹 بعد از آنکه حرف را خوب روی کرسی نشاندید مرحله سوم شروع می شود که نگاه کردن به نظرات نوابغ و علمای بزرگ است. ببینید آن ها چه گفته اند؟ چون وقتی ما در ابتدا روی فطرت و اطلاعات خودمان انتخاب نظر کردیم، یک چیزی را میفهمیم. بعد که میرویم به سراغ استاد و هم بحث، باید مواظب باشیم آن چیزی را که به عنوان یک امر فطری فهمیدهایم، از فطرت و از سلامت ذهن فاصله نگیریم. ولی گاهی میبینیم در انتخاب نظرمان واقعا اشتباه کرده بودیم و میفهمیم علت اشتباهمان چه بوده است؟ یعنی میفهمیم که اشتباه ناشی از ضعف من بوده و قبول اشتباه، فاصله گرفتن از فطرت محسوب نمیشود.
🔹 البته گاهی است که انسان چیزی میفهمد و تا آخر هم روی حرفش میماند. یعنی میبیند آن مطلب فطری که همان اول خدا به دلش انداخت، غالب بود حتی بر فکر نوابغ و بزرگان. اما این کم است. در هر ده موردی شاید یک مورد اینگونه باشد. غالبا وقتی وارد بحث و بررسی میشود میبیند مبنایی که اول اتخاذ کرده اشتباه بوده است.
🔹 پس مرحله و قدم دوم این شد که سعی میکند حرفش را مستقر کند و خوب جا بیندازد. وقتی خوب آن را بتن آرمه کرد، به سراغ اقوال بزرگان علما میرود. بعضی وقتهاست که میبیند با اینکه طرف عالم بزرگی است، اما نمیتواند حرف او را از دستش بگیرد. میگوید من طوری حرفم را محکم کردهام که میبینم حرف آن ها درست نیست و از آنها جواب دارم. این ها همه خوب است و تقویت علمی محسوب میشود، اما پَرش نیست.
4️⃣ گام چهارم: پَرِش علمیِ اجتهادزا
🔹 پرش علمی که اجتهاد از آن درمی آید، این است که: مطلبی را اول انتخاب کردهایم، در مباحثه و با بحث با استاد آن را بتن آرمه و محکمش کردهایم، ولی ناگهان یک عالم بزرگی میآید و مثل این آفتاب، آن را از دست ما میگیرد و میگوید همه اشتباه کرده بودید. این همه بحث و بررسی و بتن آرمه همه خراب شد. اینجاست که انسان در علمیت، یک جهش پیدا می کند. چون میبیند بعد از این همه زحمت، این عالم این نظر را از دست همه ما گرفت.
🔹 لذا عرض کردم اگر از اول به بهانه ی تقویت ذهن به سراغ نظرات بزرگان برویم، درست نیست. راهش این است که اول خودتان بحث را محکم کنید. بعدا که سراغ کلمات بزرگان می آیید میبینید که اصلا اول درست نفهمیده بودید. اینطوری خیلی انسان تقویت می شود .
🔹 خوبیِ این روش هم این است که این حالت - که علمای بزرگ مطلبی را که محکم کردهایم، از دستمان بگیرند - تکرار میشود، ولی به یک منوال نیست. بلکه منحنیِ آن به سوی میل به صفر است. یعنی اینگونه نیست که اگر مثلا پنج سال کار میکنیم، هر شش ماهی ده تا خراب شده بتن آرمه داشته باشیم. بلکه روزهای اول، هفتهای دو سه مورد . بعد ماهی دو سه تا. کم کم در شش ماه دو سه مورد اینجوری رخ میدهد تا به جایی میرسیم که به این زودی خراب نمیشود؛ چون هر باری انسان دارد تجربه علمی کسب میکند و از شکستهای سابق بهره میبرد و قوی میشود. بعد از ده سال بحث و مباحثه اگر مطلبی را محکم کرد، حتی بزرگان علماء هم نمیتوانند به این زودی ها از دستش بگیرند. چون از تجربیات علمی بزرگان استفاده کرده است
۱۴۰۲/۳/۱۳
@dar_masire_ejtehad
▪️روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
◾️عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ع فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِیدٍ الْحَدِیثَ
◾️حسین بن ثویر گوید: من و یونس بن طبیان نزد امام صادق علیهالسلام بودیم و او مسنترین ما بود، او به حضرت عرضه داشت: من بسیار امام حسین علیه السلام را یاد میکنم، پس چه بگویم؟
حضرت فرمود بگو:
"صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ"
و سه بار تکرار کن
سلام از نزدیک و دور به ایشان میرسد
وسائل الشیعه، ج ۱۴،ص ۴۹۳
@osulfiqhmoaser
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
◽️ @ravesh_ejtehad
🔺استاد عندلیب همدانی: خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است
▪️امروز در مجالس، خطابه و وعظ حرف اول را نمیزند؛ بلکه منبری را میآورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینهزنی بدهد!
▪️همان منبرها هم غالباً بیمحتوا است؛ البته کسانی هم در منابر با مطالعه سخن میگویند و منابر آنان برای اهل علم قابل استفاده است، ولی غالبا وضع کنونی خطابه و منبرها خوب نیست و هر کسی میتواند منبر برود و جمعیتی را دور خودش جمع کند و کلیپهایی از او پخش شود و در نتیجه برخی مطالب آنها مورد استهزاء دیگران قرار بگیرد و مکتب امام حسین(ع) زیر سؤال برود. باید طلاب و فضلا با مطالعه بالای منبر بروند.
https://iqna.ir/fa/news/4225340
روش بهرهگیری از عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه.pdf
376.6K
◾️ مقاله #روش بهرهگیری از #عمومات و مطلقات در حل مسائل مستحدثه
🔹نگارش: استاد #خادمیکوشا
▫️جستارهای فقهی و اصولی، تابستان ۱۳۹۹، ش ۱۹
◾️ کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad