🔺دو جور میشود انتقاد کرد
🔹دو جور میشود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را #فحش و دشنام تلقّی میکند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را میشنود، آن را #نصیحت تلقّی میکند؛ دو جور میشود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد.
۱۳۹۶/۱۰/۲۱
🔹لحن باید ناصحانه و چارهجویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأسآلود و هرجومرجطلبانه، فایده آن را تبدیل به #زیان میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۲۲
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ ربیع الاول، بهار زندگی است
🔹بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه #ربیع_الاول، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی(ص) و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفربنمحمدالصادق(ع) ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ منهج آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری: عرفگرا با نگرش عقلایی
▫️استاد محمدجواد ارسطا:
🔹ویژگی آیتﷲ سید عبدالاعلی سبزواری فهم بسیار خوب و عرفی آن فقیه بزرگ در مسائل فقهی است. ایشان در عین حال که در کتاب تفسیر و بعضی از مباحث کلامی خویش، دقتهای عقلی و کلامی را مراعات کردهاند؛ اما در مباحث فقهی یک نگاه عرفی متین و سنجیدهای را اعمال نمودهاند و در جای جای کتاب فقهی خودشان هم تصریح کردهاند بر اینکه فقه را باید بر اساس فهم عرفی تبیین کرد؛ زیرا کلمات ائمه علیهم السلام در مباحث فقهی ناظر است به فهم عرف عام و بنابراین نباید در مباحث فقهی دقتهایی را که فراتر از فهم عرف عام هست ملاک قرار داد.
🔹بسیاری از قواعد فقهی را که ایشان در لابلای مباحث فقهی کتاب بسیار ارزشمند «مهذب الاحکام» مورد بررسی قرار دادهاند به فهم عقلایی ارجاع دادهاند؛ مانند قاعده لاضرر و نفی حرج و تسلیط و اعتبار بینه و حتی قاعدهای مانند تقیه را ایشان بر میگرداند به فهم عقلایی و بر همین اساس یک استنتاجاتی را به عمل میآورد.
🔹ایشان علاوه بر قواعد فقهی، در دیگر استنتاجات فقهی و احکامی که در کتاب شریف مهذب الاحکام مطرح کردهاند همین نگرش را اعمال نموده اند. یعنی فقط در ارجاع قواعد فقهی به فهم عقلایی از این شیوه استفاده نکرده؛ بلکه در تعداد قابل توجهی از احکام فقهی هم این نگرش عقلایی را به وضوح اعمال کردهاند.
http://ijtihadnet.ir/?p=76011
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ تعریف دوقطبی از منظر رهبر انقلاب
🔹یکی از مسائل، ایجاد اختلاف است؛ دوقطبی کردن.
🔹اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستاند، رفیقاند، با هم چای میخورند، با هم سر سفره مینشینند، اختلاف نظر هم دارند.
🔹یک وقت هم هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود، هرچه میخواهد باشد، فکر، عمل، خوب، بد، از سوی طرف دیگر محکوم است! از این طرف هم هر چه صادر میشود، از آن طرف محکوم است! اسم این دوقطبی است. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد!
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
▫️پینوشت:
بنابراین دوقطبی زمانی شکل میگیرد که یک سویِ ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبههبندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست میکند. در نگاه رهبر انقلاب، تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس، در داخل وحدت میسازد و کل جامعه را با همه اختلافات مقابل دشمن به وحدت می برد +
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@Rasadin
2024-08-03-10-09-46.MP3
44.21M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (1)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد 1403
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
🔺هر گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است
https://www.leader.ir/fa/content/16920
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ درس فقه را جدی بگیرید
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو #طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
روش شناسی تحصیل در خارج و تحصیل موفق.mp3
20.03M
✅ فایل صوتی نشست "دوره درس خارج و تحصیل موفق"
🔹استاد #علیدوست
▫️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۱۴۰۰/۱/۲۲
@mfos_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
روش تحصیل درس خارج - استاد علیدوست.pdf
457.4K
✅ فایل نوشتاری نشست "دوره درس خارج و تحصیل موفق"
🔹استاد #علیدوست
▫️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۱۴۰۰/۱/۲۲
@mfos_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
2024-08-04-10-15-35.MP3
38.66M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (۲)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد ۱۴۰۳
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad