حکمرانی نظام ولایی
وقتی افعال شناختی، روش ها، خروجی ها، اصول و منابع تحلیلی زمینه های فلسفی، علمی، فقهی، مهندسی، کاربردی، کلامی و عرفانی&اخلاقی یک موضوع به خودی خود موضوع مطالعه میشود، وقتی روی چیستی آن ها و چگونگی کارکرد آن ها تمرکز میکنیم، وقتی روی آن ها برای تولید دانش در مورد آن ها تحقیق میکنیم، آنگاه تحقیق ما نتیجهگرا میشود. بنابراین، فعالیت فقیهی، علمی، مهندسی، فلسفی، کلامی... به عنوان یک فعالیت هدفمند انسانی، تصمیم گرا هستند، اما فعالیت فقهی، مهندسی، فلسفی، علمی... به عنوان موضوع مطالعه، نتیجه گرا هستند. تحقیق یا مطالعه نتیجهمحور علمی، فقهی، مهندسی، کلامی...، یکی از اجزاء پایگاه دانشی (پیکره دانش/دستگاه فکری) را ایجاد میکند که میتوانیم از آن در اجرای فعالیت فقهی، علمی، مهندسی، کاربردی، کلامی... استفاده کنیم.
@raveshetamadoni
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
#کرسی_علمی_ترویجی #حکمرانی
مرکز پژوهشی مبنا برگزار می کند:
🔰 کرسی علمی ترویجی "حل مسائل و تحقق مطلوبیت های تمدن سازی نوین اسلامی با استفاده از ذهنیت کل گرایانه(حکمرانی نظام ولایی)"
ارائه دهنده:
🎤 جناب آقای مهندس رضا کیانوش، مدیر پروژه های فضایی
با نقد و بررسی:
🎤 جناب آقای دکتر سعید هاشمی نسب، مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا
دبیر علمی:
✍️ سرکار خانم حیدری، مدیر واحد رسانه مرکز پژوهشی مبنا
🗓 چهارشنبه 10 اسفند ماه ساعت ۱۴:۰۰
🏢 مرکز پژوهشی مبنا
🌐لینک ورود به جلسه : https://vcpro.ir/mabna
🌐لینک خبر
🆔@mabna_center
اولین #نقشه_تمدن_نوین_اسلامی که تولید کرده ام را برای یکی از اساتید برجسته سیستم در سطح جهان ارسال کردم، با تعجب بعد از 2 روز یک ایمیل از طرف رئیس بخش آموزش انجمن سیستمی جهان به بمنظور ارسال نظر در مورد کارهای دیگری که در دنیا انجام شده و توضیح کاری که انجام داده ام دریافت کردم.
این درحالی است که با حالت خواهش کارم را به اساتید و مسئولان حوزه&دانشگاه، نهادهای دولتی، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نهادهای مرتبط با ریاست جمهوری، فرهنگستان علوم ... ارائه دادم، متاسفانه با پاسخ های مأیوس کننده ای مواجه شدم
@raveshetamadoni
🌺آغاز🍃
🌼سال 1402🍃
🌸برشما🍃
🌺 مبارک باد🍃
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی
◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
⏪ای اهل کتاب ، همانا فرستاده ما نزد شما آمد ، که در دوران انقطاع و بریده شدن سلسله رسولان ( میان عیسی و محمّد صلّی اللَّه علیه و آله معارف دینی را ) برای شما بیان می کند تا مبادا ( در روز قیامت ) بگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم کننده ای نیامد. پس حقّا که شما را مژده دهنده و بیم کننده ای آمد ، و خدا بر هر چیز تواناست.
سوره مائده-آیه 19
🔴 طراحی و ایجاد انواع نظامات تمدنی در راستای برطرف کردن یک مشکل ایجاد شده اند. این نظامات نمیتوانند بدون هدف، عوامل محدود کننده و پیامد باشد. خدا در این آیه به اهل کتاب می گوید ما حتی در زمانی که هیچ پیامبری (فاصله زمانی 600 سال بین بعثت حضرت عیسی تا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)) نبود در آن زمان نیز معارف دینی را برای شما بیان می کردیم، بنحویکه این دستورات دینی در فرآیند حل چالش ها و حکمرانی انواع نظاماتی برای شما راهگشا بوده اند. اثر این معارف باعث شده بود، طراحی انواع نظامات تمدنی بنحوی باشد که زمانیکه شما به جهان آخرت رفتید هیچ عذر و بهانه ای نداشته باشید. یعنی در زمان فعلی نیز که حضرت بقیه الله در وضعیت غیبت کبرا هستند قطعا امکان استخراج احکام نظامات تمدنی برای ما وجود دارد بنحویکه زمانیکه وارد دنیای بعد شدیم هیچ عذر و بهانه ای برای شکایت از نبود وسایل هدایت نداشته باشیم. یکی از پیامهایی که از آیه فهمیده می شود شاید این باشد که انواع نظامات تمدنی را باید بنحوی طراحی کنیم که هدف یا پیامد آن ها بنحوی نباشد که جامعه اسلامی در دنیای بعد از مرگ برای عدم انجام دستورات الهی بهانه و عذری داشته باشد. همچنین در ادامه آیه میفرمایند، بیان این دستورات در سطح بشارت و انذار بود، یعنی طراحی نظامات مطلوب است به نحوی صورت پذیرد که در عین اختیار و آزادی مسیری برای انتخاب. وجود داشته باشد؛ از طرفی تعارض منافع انسان ها با یکدیگر منجر به وجود اجبار به انجام یا عدم انجام فعلی از طرفی شخصی به شخص دیگر در اجرای دستورات الهی نگردد.
نکته:خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد فهمی که بندهحقیر از این آیه داشتم رو ارسال کنند
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
#حکمرانی_ولایی ◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِ
نظر یکی از همراهان کانال:
1. درنظارت هم بشارت قبل ازانذار آمده است یعنی باید در ابتدا جنبه های مثبت مدیریت بشری را دید ومورد تشویق و تقویت قرارداد بعد سراغ جنبه های منفی که همان جنبه های ناسازگار است رفت وبرحذر داشت
2. اینکه بشارت درابتدا آمده است می تواند به این دلیل باشد که هر امری که تامین کننده دنیای انسانی هست مورد تشویق می باشد و انذار یعنی هر امری که تزاحم و تغایر دارد با منافع سرای آخرت هست مدنظرمی باشد
حکمرانی نظام ولایی دارای 4 مولفه می باشد:
1. حکمرانی ولایی: حکمرانی فاعل ها و ساختارهایی که دارای مشروعیت الهی هستند
2. حکمرانی مرتبه اول: حکمرانی حل مسائل و ایجاد فرصت
3. حکمرانی مرتبه دوم: حکمرانی حفظ و نگهداری نهادهای انجام دهنده حکمرانی مرتبه اول
4. حکمرانی مرتبه سوم(فرا حکمرانی): حکمرانی بر حکمرانی مرتبه اول و مرتبه دوم، (معیار ها و شاخص های ارزیابی)
@raveshetamadoni
چارچوب دستگاه فکری رشته حکمرانی نظام ولایی-19-02-1402.pdf
1.41M
چارچوب رشته حکمرانی نظام ولایی
@raveshetamadoni
دسته بندی آینده های حوزه های دانشی رشته حکمرانی نظام ولایی
@raveshetamadoni
برخی از سوالات در پروژه ایجاد پیکره دانش #حکمرانی_ولایی:
ماهیت تغییر در آگاهی آحاد جامعه که برای دستیابی به جامعه اسلامی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه در سیستم های دارای قابلیت خود هدایت شوندگی(نظامات انسانی)&غیرقابل هدایت(مصنوع ساخته شده توسط انسان) چیست؟ اگر بخواهیم به چنین تغییر بنیادینی در آگاهی جامعه و دولت کمک کنیم، چه تغییراتی در نحوه بینش، نگرش و رفتار در نظام تعلیم تربیت مورد نیاز است؟ ماهیت و اساس ذهنیت کل گرایانه چیست و چه رابطه ای با جهان بینی اسلامی دارد؟تاثیر ذهنیت کل گرایانه بر تغییر پارادایم و نظریه ها در نظام تعلیم و تربیت چیست؟پارادایم تغییر یافته در نظام تعلیم و تربیت چه اثری بر #حکمرانی_ولایی در دولت و جامعه اسلامی خواهد داشت؟ تفاوت حکمرانی بر نظام تعلیم و تربیت تغییر یافته، دولت سازی و جامعه سازی اسلامی و نظام تعلیم و تربیت #حکمرانی_ولایی در چیست؟
@raveshetamadoni
برای تحقق #حکمرانی_ولایی نیازمند تغییر توجه از تعلیم و تربیت به عنوان «عامل تغییر» به سمت تعلیم و تربیت به عنوان «موضوع تغییر» هستیم.
@raveshetamadoni
در ارتباط با توسعه چارچوب #حکمرانی_نظام_ولایی در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی، امروز گواهی تأیید کرسی برگزار شده را دریافت کردم و امیدوارم بتونم گام های مؤثرتری در این راستا بردارم.
@raveshetamadoni
خروجی دستگاه فلسفی در دستگاه فکری پاردایم است. بر اساس مدلی که بنده حقیر به دنبال آن هستم فهم نگاهی کل گرایانه به پارادایم پیشرفت ایرانی -اسلامی می باشد. پارادایم پیشرفت ایرانی اسلامی یکی از خروجی ها سند الگوی پیشرفت است که در این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
@raveshetamadoni
منشور پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی رو نوشتم و برای یکی از موسسات معروف در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارسال کردم. ان شاء الله مورد توجه خدای متعال قرار بگیره.
@raveshetamadoni
#فلسفه_نظام
ما در استفاده از کلمه #نظام دچار انحراف شده ایم، این انحراف ربطی به این ندارد که #سیستم (نظام) تعاریف مختلفی دارد که ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند، بلکه منشأ واقعی انحراف این است که تقریباً همه چیز را یک نظام(سیستم) می نامیم، به حدی که این کلمه تقریباً بی معنی شده است. بنابراین، این انحراف از دو بعد همراه ما است، یکی به این دلیل است که ما واقعاً تعاریف کافی از سیستم ها را نداریم که همه بتوانند با آن موافق باشند، و دیگری این است که ما بیش از حد از این اصطلاح استفاده می کنیم و آن را در موارد زیادی به کار می بریم.
@raveshetamadoni
قرآن ابزار حکمرانی الله است. در تمدن مادی حکمرانی فعالیتی فقط انسانی است ولی در #تمدن_سازی_نوین_اسلامی این چنین نیست.
بیتردید این قرآن به استوارترین آیین #هدایت میكند، و به مؤمنانی كه كارهای شایسته انجام میدهند، مژده میدهد كه برای آنان پاداشی بزرگ است.
اسراء - 9
#حکمرانی_نظام_ولایی
@raveshetamadoni
نظامات، متناسب با نوع رابطه ای که بین اجزاء آن ها یا محیطشان وجود دارد؛ دارای ویژگی هایی هستند. یکی از این ویژگی ها تقویم است. لذا در حکمرانی ولایی میبایست متغیر #تقویم مورد بررسی قرار گیرد.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِيٓ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
كه ما انسان را در نیكوترین نظم و اعتدال آفریدیم.
@raveshetamadoni
نقشه مفهومی حکمرانی نظام ولایی
(ارتباط بین هدایت و هماهنگی با طراحی فراموش شده، شامل باید نوشته شود)
@raveshetamadoni
روز سه شنبه در جلسه ای که به دعوت برادر مهدی عدالت خواه " مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه تهران بزرگ" با موضوع "حکمرانی نظام ولایی" برگزار شد، شرکت کردم. در این جلسه پیرامون نحوه تحقق حکمرانی نظام ولایی در قالب پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" صحبت کردیم. لذا قرار شد در جلسات آینده توضیحاتی بیشتری درباره نحوه اجرای این پروژه ارائه کنم.
@raveshetamadoni
✍️سوالاتی در ارتباط با تحقق حکمرانی نظام ولایی تهیه کردم. در صورت امکان نظرات خودتان را برای بنده به آدرس اینجانب در ایتا @nanosatellite ارسال کنید.
سوال اصلی تحقیق
چرا نظامات انسانی اعم از سلامت، اقتصاد، زیرساختی و بخصوص تعلیم و تربیت بصورت عام و آموزش حکمرانی بصورت خاص...در توانایی لازم برای ایجاد تغییری مثبت در مسیر چشم انداز انسانی، فناوری و زیست محیطی مطلوب مبتنی بر منابع دینی، برای تحقق دولت و جامعه اسلامی محدود و ناقص هستند. چه مبانی و چه کیفیت تغییری ممکن است به تحولات عمیق برای جلوگیری از فروپاشی یا شکست تمدن انسانی در این زمینه کمک کند.
سوالات فرعی تحقیق
0️⃣ریشه بحران های اجتماعی، زیست محیطی و فناوری و زیر بحران های مرتبط با آن ها چیست و چرا حل و فصل آن ها دشوار است؟
1️⃣ماهیت اساسی پارادایم غالبی که بر اندیشه و بحث در کل جامعه و در تفکر و عمل حکمرانی تأثیر میگذارد چیست؟
2️⃣چرا و چگونه آموزش حکمرانی موجود؛ توانایی لازم برای ایجاد تفاوت قابل توجه در تغییرات اجتماعی زیست محیطی و فناوری برای تحقق تمدن نوین اسلامی را ندارد؟
3️⃣چه شواهدی برای ظهور یک پارادایم الهی وجود دارد؟
4️⃣جوهر تفکر اسلامی چیست و آیا این راهحل معتبری فراتر از مدرنیسم و پست مدرنسیم ارائه میدهد؟
5️⃣ماهیت و اساس تفکر نظامساز(سیستمی) چیست و چگونه میتوان با استفاده از ظرفیتهای ایرانی اسلامی به توسعه این نوع ذهنیت پرداخت؟
6️⃣چه رابطه ای بین تفکر اسلامی به معنای عام، تفکر بومشناختی و تفکر سیستمی هست یا می تواند باشد و آیا میتوان اینها را تحت مفهومی همچون "چتر واحد" گرد هم آورد؟
7️⃣این اشکال فکری چگونه با بحث شناخت انسان، طبیعت و عالم غیب از منظر اسلامی (مبتنی بر منابع اسلامی) و از منظر غربی (پایداری، بافت فرهنگی مدرنیسم و پست مدرنیسم) ارتباط دارند؟
8️⃣چه کیفیتی از هدایت و هماهنگی ...برای تسهیل تغییر آگاهی و بصیرت منظور انتقال از پارادایم غالب موجود در جهان به نسخه ای که شفابخش تر است و به تحقق دولت و جامعه اسلامی کمک می کند، ضروری است؟
9️⃣مفاهیم "چتر واحد" برای تغییر در تفکر و عملکرد آموزش و به ویژه در آموزش حکمرانی چیست؟ مبنای نظری که بر اساس آن می توان حکمرانی نظام ولایی را رسمی کرد چیست؟
🔟اگر بخواهیم اساساً به چنین تغییر در آگاهی کمک کنیم، چه تغییراتی ممکن است در نحوه نگرش و تمرین یادگیری و آموزش مورد نیاز باشد؟
تهیه کننده: رضا کیانوش
@raveshetamadoni
حل مسائل و بحرانهای فزاینده جهانی اعم از بی عدالتی، جنگ، فقر، زیست محیطی... نیازمند ایجاد بصیرت در جوامع از طریق حکمرانی نظام ولایی است. بصیرت محقق نمی شود تا زمانیکه پارادایم (مدرنیسم، پست مدرنیسم، ...)غالب بر جهان تغییر نکند. این پارادایم در حال ظهور می تواند همان پارادایم فرهنگی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد. برای ایجاد این تغییر عمیق نیازمند تولید نظریه در مفاهیمی همچون یادگیری هستیم. نظریه یادگیری یکی از ارکان نظریه حکمرانی نظام ولایی خواهد بود. لذا نیازمند حکمرانی هستیم که، یکی از پایه های آن یادگیری اجتماعی بصورت عام (برای تمام اقشار مردم، دولت، نهادهای مدنی و خصوصی ) و آموزش حکمرانی به صورت خاص (نخبگان در نهادهای علمی و حوزوی) است که حجیت آن بر اساس منابع دینی تایید شده باشد. ما با تلفیق پاردایم سیستمی و پارادایم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یک پارادایم سیستمی جدید "چتر واحد" ایجاد خواهیم کرد که از طریق آن تغییرات بنیادین را در تمامی رشته ها در نظام تعلیم و تربیت بصورت عام و رشته حکمرانی موجود که بر اساس اموزه های غربی ایجاد شده است را به دنبال خواهد داشت.
@raveshetamadoni
برای دستیابی به #حکمرانی_نظام_ولایی نیازمند تغییر در "حکمرانی بعنوان عامل تغییر" و تغییر در "حکمرانی بعنوان موضوع تغییر" باشیم. برای انجام این تحولات ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را تعریف کردیم.
@raveshetamadoni
حرکت به سمت #تمدن_نوین_اسلامی و به تبع آن #حکمرانی_نظام_ولایی مسیری #فرآیند_گرا است نه #محصول_محور. بدیهی است که انجام هر دو رویکرد نیازمند تعریف #پروژه است. لذا ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را برای تحقق #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی تعریف کردیم.
@raveshetamadoni
سلام
اگر امکان داره به بنده در حل دو مسئله زیر کمک کنید
1. عبارت "حکمرانی ولایی" بهتر است یا "حکمرانی نظام ولایی" ؟
2. برای عبارت "پیکره دانش حکمرانی ولایی/نظام ولایی" میخواستم ی مخفف انتخاب کنم، نظرتون چیه؟
لطفا پیشنهاد خودتونو به آیدی زیر بفرستید:
رضا کیانوش
@nanosatellite
@raveshetamadoni
#حکمرانی_نظام_ولایی
#اربعین سیستمی اجتماعی-فنی-زیست محیطی است که تحت حکمرانی امام و ولی فقیه قرار دارد. این نظام حکمرانی (نظام ولایت) از نوع سیستم روابط انسانی بوده که وظیفه اصلی آن هدایت و هماهنگی انواع نظامات دینی(مناسک، اعتقادات، اخلاق...)، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی...در اربعین است. سبک حکمرانی امام قابل تعمیم و الگوبرداری (تا حد امکان) از طریق رجوع به منابع دینی در قالب پروژه "پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" به دیگر حکمرانان برای تشکیل دولت&جامعه اسلامی است.
@raveshetamadoni