برای حکمرانی سیستم ها از 5 مولفه کلان شامل: 1.رهبری 2.نگرش ها و ویژگی ها 3.ارتباطات 4. فرآیند حل مسئله و تفکر کل گرایانه(سیستمی) و 5. تسلط به موضوع بهره می بریم. یکی از الزمات رهبری داشتن قدرت نفوذ و حل تعارضات بین کنشگرا، بازیگران و ذیحقان است. برای حل این تعارضات نیازمند حل مسئله #شبکه_نظام_چند_فاعلی هستیم. شبکه نظام چند فاعلی این امکان را مهیا می کند که اولویت های راهبردی را در مسیر پیشرفت و تحقق تمدن نوین اسلامی به چه کسی بدهیم.!
@raveshetamadoni
تحلیل شبکه نظام چند فاعلی
ارتباط بین معماری نظامات و چشم انداز، اهداف کلان تمدن نوین اسلامی
توضیحات کاملی قبلا در مورد شبکه نظام چند فاعلی داده شده لذا مطلب جدید در این تصویر نحوه ارتباط چشم انداز و اهداف با معماری هست که مطالعات بنده بر روی آن متمرکز بود. لذا این تصویر خروجی مطالعات ذکر شده است. تحلیل انواع نظامات (سیستم ها) که با نظامات عنوان شده در نهادهای دینی تفاوت دارد متناسب با ساخت دولت یا جامعه هم از رویکرد فلسفی بودن امکان پذیر است هم فلسفه شدن. مطالعات زیادی در حال حاضر در دنیا منطبق با فلسفه بودن و شدن در حال انجام است. نماد فاعل ها فقط برای آشنایی ذهن با مسئله ذکر شده است وگرنه قابلیت علمیاتی در این تصویر وجود ندارد.
@raveshetamadoni
یکی از دلایل بروز مشکلات متعدد در جامعه عدم فهم یکسان از امید به آینده در مسئولان و جامعه و همچنین عدم تناسب بین فهم از امید در مسولان و جامعه نسبت به تجربه های تمدنی در سبک حکمرانی و سبک زندگی ما است. خلاصه اینکه امیدهای ما تمایل دارند گوی سبقت را از تجربه های تمدنی ما بربایند.
@raveshetamadoni
برای اصلاح مبانی ذهنیت کل گرایانه نیازمند اصلاح پارادایم تحقیق هستیم. در همین راستا درصدد هستیم پارادایمی جدید مبتنی بر دو بازوی تمدنی یعنی ایرانیت و اسلامیت ایجاد نمائیم. لذا نام این پارادایم جدید را رئالیسم دینی می گذاریم. پارادایم رئالیسم دینی فراتر از رئالیسم شبکه ای است و اجزاء آن به مرور زمان تکمیل خواهد گردید.
@raveshetamadoni
🛑⛔️درآمدی بر روش درک احکام شرعی از منابع دین با ذهنیت کل گرایانه در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی
0️⃣یکی از روش های رایج در استنباط احکام دینی پیدا کردن راه حل (حکم) مسائل جامعه از طریق ارائه مسئله ها به منابع دینی اعم از قرآن و روایات است. بعنوان مثال یک پدیده/مسئه مانند تصادف یک خودرو را در نظر بگیرید، اینکه چه کسی اعم از دانشمند علوم اجتماعی/انسانی، دانشمند علوم طبیعی، فیلسوف، یک مهندس و یا حتی یک فرد عادی به مسئله نظر بیفکند، منجر به استخراج راه حل های متفاوتی می شود، لذا شخصیت افراد بر روی درک مسئه تاثیر گذار است. متناسب با نوع نگاه افراد که خود وابسته به لایه ادراکی و شناختی (مدل های ذهنی،جهان بینی...) است هر کدام بخشی از پدیده یا مشکل را می بینند لذا در گام اول نیاز به ابزارهایی داریم که به ما کمک کند یک نگاه کل گرایانه نسبت به مسئله پیدا کنیم. در مرحله بعد نیازمند ارائه مسئله به منابع دین هستیم ولی همانطور اگر شخصی که مسئله را به منابع دین عرضه می کند نگاهی تک بعدی داشته باشد احکامی نیز که استنباط می کند تک بعدی خواهد بود لذا نیاز است ابزارهایی ایجاد کنیم که به ما یک فهم کل گرایانه برای دریافت نگاه های مختلف از آیات و روایات را ایجاد کند. یعنی فرض کنید فاعل های فرضی نماینده هر آیه و روایت باشند، به بیان دیگر هر کدام از این فاعل های فرضی نماینده یک نظام هستند لذا یا ما باید ان فاعلی که نگاه کلان نگر در آیات و روایات دارد را پیدا کنیم و راه حل را از او دریافت کنیم یا در صورت نبود یا عدم پیدا کردن همچین فاعلی، خودمان با دریافت راه حل های مختلف از هر نماینده؛ بتوانیم با ابزارهایی آن راه حل کل گرایانه را ایجاد نمائیم. اگر بتوانیم ان فاعل که نماینده ذهنیت کل گرایانه است را پیدا نمائیم می توانیم به صورت معکوس مسائل و مشکلات جامعه را نیز از طریق ابزارهایی که ان فاعل در اختیارمان می گذار حل نمائیم، پیدا کردن این فاعل نماینده ذهنیت کل گرا از آمال و آرزوهای بنده هست. البته در صورت حضور امام معصوم آن فاعل که ذهنیت کلان نگر و تقلیل گرایانه هر دو را دارد خود امام است و دیگر نیازی به ایجاد چنین فاعل های فرضی نیست و خودم امام معصوم دارای این نوع استنباطی خواهند بود.
1️⃣یکی دیگر از روش های استنباط احکام دینی که به ذهن بنده حقیر خطور می کند پیدا کردن خود دغدغه ها و مسئله هایی است که آیات و روایات به آن اشاره می کنند. در اینجا نیز ممکن است هر فاعلی ابعادی از مسئله را بیان کند لذا نیاز است همانند مسئله قبلی آن فاعلی که نگاه کل گرایانه دارد را پیدا کرده یا مجدد ابزارهایی را استفاده نمائیم که بتواند آن نگاه کل گرایانه را ایجاد نماید.
2️⃣یکی دیگر از نگاه های کل گریانه به منابع دینی مبنا قرار دادن نظامات عبادی و ربط دادن آن ها به نظامات استنباط شده از عقل بشری است. بعنوان مثال محدودیت ها و شرایط خاصی که در هریک از مراحل قبل، حین و بعد از نماز اعم از مثلا مکان نماز گذار...برقرار است منجر به اتصال نظام عبادی به انواع نظامات بشری می گردد.
3️⃣یکی دیگر از روش های کل گرایانه برای امتداد دین در جامعه فهم نیازهای انسانی از منابع دینی و بسط آن ها برای نظام سازی است.
در کل برای تمدن سازی نیازمند ترکیبی از این روش ها هستیم و لازم به ذکر است مطلب ارائه شده بسیار کلی می باشد و در مقام جزئیات نیازمند حل چالش های خیلی بیشتری هستیم.
@raveshetamadoni
نیازمند چارچوبی مبتنی بر روش های کل گرایانه برای تجزیه و تحلیل حکمرانی در نظام ولائی هستیم. خیلی از متخصص ها مفاهیم مرتبط با حکمرانی رو با علوم فرارشته ای خلط می کنند و به علت عدم درک درست هیچوقت به مقصد نهایی هم نمی رسند.
@raveshetamadoni
علاوه بر طراحی انواع نظامات و شبکه نظام چند فاعلی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه، یکی دیگر از مسائلی که به دنبال صورتبندی آن هستم، استخراج چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای و ذهنیت کل گرایانه است.
@raveshetamadoni
اول فناوری، فقط فناوری
ذهنیت کل گرایانه نشان می دهد که انواع نظامات تمدنی در معرض ملاحظاتی هستند که ابعاد متعددی را در بر می گیرند. در حالی که نگاه صرفا فناوری محور مهم است و بر اساس رویکردهای گذشته تمایل دارد بر تعاملات نظامات انسانی تسلط یابد، اما در ارائه ابزار قوی و لازم برای پرداختن به نظامات انسانی و مشکلات آن ها محدود است. در عوض، با نگاهی فراتر از فناوری، نظامات انسانی در معرض تأثیرات کلگرایانه در ابعاد فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی، زیست محیطی، مدیریتی، سیاسی، سیاستگذاری، اطلاعاتی... هستند. نگاه محدود به یک نظام انسانی از دیدگاه «اول فناوری، فقط فناوری» کوته بینانه است. طیف قوی ملاحظات کل گرایانه برای درک بهتر ساختار، رفتار و عملکرد تولید شده از انواع نظامات ضروری است. فعل و انفعال بین ابعاد مختلف کل گرایانه یک سیستم مطابق با جهان بینی سیستمی است و نشان می دهد که تعامل آنها چیزی را تولید می کند که اجزای منفرد نمی توانند.
@raveshetamadoni
برشی دیگر بر پروژه تحقیقاتی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای
@raveshetamadoni
می دانند و تغییر ایجاد می کنند
تغییر ایجاد می کنند که بدانند.
@raveshetamadoni
چشم انداز، مأموریت و ارزش های مرکز تحقیقات پیشرفته تمدن نوین اسلامی
@raveshetamadoni
برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی در حوزه فناوری های سخت ما به دو مسیر نیاز داریم، مسیر علمی و مسیر اکتشافی. متاسفانه در کشور ما مسیر اکتشافی هنوز خوب طی نشده...و بدتر از اون برای طی کردن مسیر اکتشافی از اساتید دانشگاه استفاده میشه....!!
@raveshetanadoni