eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
770 دنبال‌کننده
358 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
....ادامه بیانیه 🔺الگوواره، نظریه حکمرانی ولایی، راهنمای پیکره دانش... چیست؟ ◀️ با توجه به گستردگی مفهوم حکمرانی، ادبیات مرتبط با آن نیز پراکنده است. جوامع حوزوی و دانشگاهی مختلف از "حکمرانی" برای بحث در زمینه‌های مختلفی مانند فقه، کلام، مطالعات توسعه، اقتصاد، جغرافیا، روابط بین‌الملل، برنامه‌ریزی، علوم سیاسی، مدیریت عمومی و جامعه‌شناسی استفاده می‌کنند. هر جامعه‌ای به این ادبیات چیزی اضافه می‌کند. برخی از این جوامع به ابعاد نظری حکمرانی و برخی دیگر به ابعاد عملی آن می‌پردازند. هدف این بخش ادغام مفاهیم سیستم و حکمرانی است. بنابراین، یکی از اهداف این بخش ایجاد ساختار و نامگذاری به عنوان نقطه شروعی برای رفع ابهام از استفاده حکمرانی در حوزه نظر و عمل است تا تمرکز مناسبی برای توسعه احکام و نظریه‌های عملی، کلامی، فلسفی، علمی و عرفانی فراهم کند که می‌تواند به یکپارچگی و پیشرفت حوزه حکمرانی کمک کند. ◀️ یکی دیگر از فواید این کار این است که مدل رشته‌ای (مرکز ثقل راهنمای پیکره دانش) برای حوزه حکمرانی می‌تواند به بحث درباره دامنه، گستره، تمامیت و ظرفیت این حوزه کمک کند. امیدواریم که توسعه نظریه و کاربرد این مدل رشته‌ای بتواند به تثبیت حوزه حکمرانی به عنوان یک حوزه یکپارچه و مهم در تلاش‌های اجتهادی و علمی کمک کند. موضوع دیگری که در این بخش با توجه به تنوع منابع اعم از قرآن، جامعه، طبیعت، عقل وجود دارد، توسعه تلاش‌های اجتهادی و علمی است. در هر کدام از تلاش‌های علمی و اجتهادی، مفهوم اصطلاحات "الگوواره حکمرانی ولایی"، "حکم"، "فرضیه‌های جهانی(مانند حکمت متعالیه)" یا عباراتی مشابه همچون نظریه "حکمرانی ولایی"، "نظام ولایی"، "ولایی" و نحوه برهم‌کنش هر یک از آن‌ها بر روی یکدیگر دارای ابهامات بسیاری هستند. بنابراین، باید تحلیل خود را از این تنوع ارائه کرده و راه‌هایی را برای رفع ابهام از طیف معانی با اصطلاحات اصلاح شده پیشنهاد کنیم. @raveshetamadoni
....ادامه بیانیه 🔺چگونه فرضیه جهانی، نظریه "حکمرانی ولایی" یا "ولایت"....در حوزه حکمرانی جای می‌گیرد؟ ◀️ در این بخش می بایست به گونه شناسی فراحکمرانی/حکمرانی شناختی پرداخته و نقشه خود از حوزه/زمینه حکمرانی را ارائه دهیم، بنحویکه اجزای این حوزه را نشان دهد و نقش نظریه فرارشته ای، الگوواره، فرضیه جهانی ... را در آن زمینه مورد بحث قرار می‌دهد. این کار نتایجی به همراه خواهد داشت. اول، برای توسعه این نقشه، ابتدا باید یک مدل عمومی دانش از ساختار یک رشته که در اینجا فرارشته ای حکمرانی ولایی مصداق دارد را توسعه بدهیم که آن را مدل "رئوس ثمانیه جدید" می‌نامیم. این مدل ممکن است برای تأمل در مورد تمامیت/کامل بودن و ساختار سایر رشته‌ها بمنظور دستیابی به الگوی ایرانی-اسلامی برای و حوزه و دانشگاه نیز ارزشمند باشد. همچنین این ساختار برای ارزیابی وضعیت توسعه‌ای حکمرانی در جهان و در تدوین برنامه تحقیقاتی برای فرارشته‌ای حکمرانی ولایی می تواند مفید باشد. نکته: برای تقریب به ذهن از کلمه "رئوس ثمانیه" استفاده گردید. @raveshetamadoni
✍️ چرا می گوییم حکمرانی ولایی؟ امام خامنه ای در تاریخ 1403/07/13 در رابطه با ولایت چنین می گویند: "در این آیه‌ای که تلاوت کردم، مسئله‌ی مهمّ پیوستگی مؤمنین با یکدیگر مطرح شده است که در تعبیرات قرآنی به این پیوند و این پیوستگی گفته میشود «ولایت»؛ ولایت مؤمنین با یکدیگر. این مطلب در چند آیه‌ی از قرآن آمده است. در این آیه نتیجه‌ی این ولایت و همبستگی را رحمت الهی معرفی میکند: اُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ الله؛ یعنی اگر شما مسلمانان با یکدیگر پیوند و ارتباط و همکاری و همدلی داشته باشید، رحمت خداوند شامل حال شما میشود. در ادامه ایشان می گویند: خب، این ولایت یعنی چه؟ یعنی پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر؛ این شد سیاست قرآنی برای مسلمانها. سیاست قرآن برای مسلمانها این است که ملّتهای مسلمان، گروه‌های مسلمان، با یکدیگر همبستگی داشته باشند.... در تعریفی که امام خامنه ای داشتند معنای ولایت در قرآن از جنس هماهنگی و در حوزه عمل است. این در حالی است که ما نیازمند این هماهنگی و وحدت در بخش نظری نیز هستیم. این تعریف از ولایت می تواند نقطه عطفی در ارتباط با مفهوم وجود و ماهیت از منظر دستگاه فلسفی از جمله حکمت متعالیه یا دیگر چارچوب های فلسفه ای باشد که نگاه کل گرایانه دارند. تعریف ولایت به معنای هماهنگی؛ امکان ایجاد رشته جدید را مبتنی بر یک نگاه فرارشته ای و کل گرایانه پایه گذاری خواهد کرد. نگاه فرارشته ای مبتنی بر دستگاه فلسفی حکمت متعالیه یک نوع روش شناسی در حوزه دانش نظری و عملی برای ما ایجاد می کند و دیگر چارجوب ها انواع دیگری از روش شناسی را ایجاد می کنند. در دستگاه فلسفی ملاصدرا مفهوم وحدت وجود از طریق مفاهیمی همچون مکان، زمان و اطلاعات دانشی... تعریف می گردد ولی در دستگاه های فلسفی دیگر از نوع تعریف مفاهیم اعتباری مانند ایجاد نظم از طریق مفاهیمی مانند اجزاء، مرز، محیط رابطه... متبلور می شود. 🔺نتیجه لذا می بایست در حوزه دانش های نظری و عملی برای هرکدام از دستگاه های فلسفی دارای دو نوع روش شناسی مبتنی بر نگاه فرارشته ای باشیم: 🔺روش شناسی برای به دست آوردن دانش جدید 🔺روش برای حل مسائل پیچیده چند بعدی و چند عاملی @raveshetamadoni
ارتباط روش شناسی، الگوواره، رشته در دوره های تمدن غرب و اسلام در صورت تمایل به دریافت فایل با کیفیت بالا لطفا به آیدی ارائه شده در کانال پیام بدید @raveshetamadoni
✍️ تحلیل حل مشکلات جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت از طریق ایجاد رشته فرارشته ای (2/1) جامعه و دولت ایران و همچنین محور مقاومت با افزایش چالش‌ها، تهدیدها و درگیری‌های در مقیاس های محلی، سازمانی، استانی، کشوری، منطقه ای و جهانی مواجه هستند. بر اساس ادبیات رئیس جمهور، چالش های ناترازی مانند انرژی، مالی...یا چالش هایی فرهنگی در سطح کشور از مصادیق آن می تواند باشد. این سوال مطرح می‌شود که آیا این پدیده‌های منفی قابل حذف هستند یا جامعه باید بصورت اجتناب‌ناپذیری پذیرای آن‌ها باشد؟ انواع چالش‌های در سطوح مختلف (محله، روستا، شهر...) به عنوان مشکلاتی تعریف می‌شوند که از اختلافات در تفسیر اهداف و روش‌های اجرای روابط مانند سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی-اجتماعی و فناوری بین افراد در نظم موجود ناشی می‌شوند. نظم در مقیاس های مختلف بعنوان مثال در سطح جهانی به عنوان سیستمی از روابط بین دولت‌ها و اتحادیه‌های دولتی تعریف می‌شود که بر اساس مجموعه‌ای از مدل‌های فرهنگی، هنجارهای اخلاقی، قوانین حقوقی و عوامل بازدارنده شکل گرفته است. این سیستم به حذف یا کاهش تشدید چالش‌ها، تهدیدها و درگیری‌های جهانی در یک مقطع تاریخی خاص کمک می‌کند. محتوای این تعاریف نشان می‌دهد که چالش‌ها، تهدیدها و درگیری‌ها موجب اختلالاتی در عملکرد ساز و کارهای بازتولید سبک زندگی می توانند بشوند. بنابراین، مفاهیمی همچون تمدن نوین اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب، انواع سبک های حکمرانی اسلامی... در کلام امام خامنه ای و مفاهیمی همچون توسعه پایدار، توسعه هزاره، @raveshetamadoni
(2/2) توسعه پایدار، توسعه هزاره، حکمرانی خوب...توسط سیاستمدارن تمدن مادی غرب و شرق می‌تواند به عنوان بازتابی از عدم کارایی و اثربخشی کلی نظم جهانی کنونی دیده شود. با توجه به ملاحظات فوق، آشکار می‌شود که نظم جهانی موجود باید تغییر کند. اگر تغییر انواع نظامات از طریق حوزه دانش های عملی/هنجاری صورت بگیرد به آن حکمرانی به مثابه عامل تغییر یاد می کنیم که قاعدتا مبتنی بر همان مبانی غربی است. ولی اگر حکمرانی به مثابه موضوع تغییر هم به آن اضافه شود (تغییر در روش شناسی حوزه دانش های نظری) می توان امیدوار به ایجاد تمدن نوین اسلامی و حکمرانی اسلامی بود. لازم به ذکر است تغییر در حکمرانی به مثابه موضوع تغییر قطعا بر اصول روش شناسی حکمرانی به مثابه عامل تغییر هم اثر می گذارد. در صورت حرکت به سمت تغییر از جنس حکمرانی به مثابه موضوع تغییر و سپس حکمرانی به مثابه عامل تغییر ، نیاز است که اثربخشی نظم نوین جهانی به عنوان یک استعاره و نطق تبیینی تلقی نشود. بلکه لازمه این اثربخشی اعمال تمامی معیارهای روش های اجتهادی و علمی به صورت همزمان است. این واقعیت ایجاب می کند که بعضی از معیارهای پذیرش بعنوان مثال در الگوهای فرهنگی، هنجارهای اخلاقی، قواعد حقوقی که در تمدن غرب فقط از جنس مدل های عینی و برگرفته از منابعی به جزء قرآن و روایات هستند، تغییر کنند. چنین اهدافی می‌توانند با بازنگری مسائل جهانی در چارچوب یک الگوواره جدید محقق شود. این الگوواره می بایست توسط فرضیه های جهانی همچون حکمت متعالیه، مشاء، سینوی... و "رئوس ثمانیه جدید نمایان می‌شود. تغییر در الگوواره منجر به تغییر در طبقه بندی علوم بخصوص علوم انسانی خواهد شد. تغییر در طبقه بندی علوم منجر به ایجاد رشته های جدید از جمله رشته فرا رشته ای "حکمرانی ولایی" خواهد شد. در تصویر ارائه شده تمایز حرکت تمدن مادی و تمدن اسلامی نشان داده شده است. در این تصویر نحوه حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب در تمدن نوین اسلامی از طریق روش شناسی رشته فرارشته ای "حکمرانی اسلامی (ولایی)" صورت خواهد گرفت. در ادامه توضیح مختصری هم در رابطه با روش شناسی ارائه شده است. روش‌شناسی مطالعه‌ای درباره ساختار، سازماندهی منطقی، روش‌ها و ترتیب هر فعالیتی است. دانش روش‌شناختی دو شکل اساسی دارد: "هنجاری (حوزه دانش های عملی)" و "توصیفی (حوزه دانش های نظری)". روش‌شناسی هنجاری مجموعه‌ای از دستورات و هنجارها را نشان می‌دهد که محتوای فعالیت‌ها و ترتیب دقیق اجرای آن‌ها را تعیین می‌کند. روش‌شناسی توصیفی ترتیب توصیف فعالیت‌های پیچیده عملی را نشان می‌دهد (ترتیب توصیف نتایج فعالیت‌ها). در هر دو حالت، عملکرد اساسی روش‌شناسی تنظیم داخلی و نظم‌بخشی به شناخت (دانشمندان حوزوی بهش میگن فقاهت یا روش اجتهادی مدرنیست ها بهش میگن روش علمی...) یا تغییر عملی اشیاء (فرهنگستان علوم اسلامی قم بهش میگه فلسفه شدن) است. چرا نیازمند توسعه سریع تحقیقات روش‌شناختی هستیم: شناخت علمی شامل اشیاء پیچیده‌تری از واقعیت طبیعی و اجتماعی می‌شود. این امر سیستم پیچیده همزمانی طراحی سیستم های اجتماعی-طبیعی و فنی هست) این امر منجر به افزایش سطح انتزاع اشیاء پیچیده به علت افزایش تعداد روابط، اجزاء، نبود همگنی بین اجزاء و کاهش تجسم آن‌ها می‌شود. روش‌شناسی فرارشته‌ای در حوزه نظر و عمل انواع نظامات (از جمله اقتصادی، نظامی، سیاسی...) بر اساس مفاهیم فلسفی همچون حکمت متعالیه/مشاء/سینوی... استوار است. اصل محوری حکمرانی ولایی مبتنی بر توحید است که وحدت، نظم و هماهنگی جهان مشروط به آن هست. ادعا می‌شود که نظم در هر نقطه‌ای از فضا، زمان، و همچنین در روابط و تعاملات آن‌ها ظاهر می‌شود. هر شیء در هر سطحی از واقعیت (دنیای خارج)، از جمله فرد و جامعه، یک جزء (ممکن الوجود) از جهان یگانه و واحد است. بنابراین، هر یک از آنها مکان، زمان و اطلاعات خاص خود را دارند که نظم در مورد آنها اعمال می شود. در نتیجه، هدف روش شناسی فرارشته‌ای در حوزه دانش های نظری جستجوی شواهدی از جهان یگانه و واحد در هر یک از پدیده‌ها، اشیاء و فرآیندهای آن است. به این ترتیب، امکان مطالعه نه تنها پدیده‌ها، اشیاء و فرآیندها، بلکه تعاملات و روابط آن‌ها برای درک بهتر هدف و عملکرد واقعی آن‌ها در جهان را فراهم می سازد. این دیدگاه اجازه می‌دهد تا پدیده‌ها، اشیاء و فرآیندها از نظر چگونگی پیدایش آن‌ها مورد بررسی قرار گیرند. مفاهیم کلیدی حکمرانی مانند علیم، حکیم، هادی، قدیر، در حوزه های دانشی مختلف می بایست دارای الفاظ مختلف و معانی مشترک بوده و از یکدیگر پشتیبانی کنند. بعنوان مثال کلید واژه های کلیدی حکمرانی مانند هادی، ولایت... در حوزه دانشی کلام باید در حوزه های دانشی دیگر مبتنی بر نوع فعالیتی که دارند قابلیت جانمایی داشته باشند. @raveshetamadoni
...ادامه بیانیه 🔺 نظریه در صورت وجود چه شکلی خواهد داشت؟ ◀️هدف از این بخش خلق یک نظریه‌ی جدید و کلی درباره‌ی یکپارچه‌سازی سیستم‌ها هست که چگونگی پیدایش و زوال سیستم‌ها، و جهت دهی سیستم ها، تغییر سیستم ها...را توضیح بدهد. ◀️از آنجا که مفاهیم حکمرانی و سیستم در رشته ها و موضوعات مختلف مانند حکمرانی/نظام اقتصادی، حکمرانی/نظام سیاسی، حکمرانی/نظام شرکتی، حکمرانی/نظام شهری، حکمرانی/نظام سازمان...اثرگذاری و موضوعیت دارند، لذا برای ساختن چنین نظریه‌ی گسترده و فراگیری که در حوزه‌ها، رشته‌ها و زمینه‌های مختلف کاربرد داشته باشد، جستجوی وسیعی از کاربردها و مثال‌های یکپارچه‌سازی می بایست صورت بپذیرد. این در حالی است که من سعی کردم به طور گسترده به سرنخ‌های موجود در آثاری مانند مهندسی، فلسفه، فقه، کلام، اخلاق، حکمرانی، جامعه شناسی، اقتصاد، فیزیک، ریاضیات، سیستم، یادگیری، تعلیم و تربیت، میان رشته ای از قبیل تک رشته ای، بین رشته ای، چند رشته ای، فرارشته ای و نحوه تعامل هر کدام از این رشته ها و مفاهیم.... پرداخته‌ باشم تا ببینیم ساختار رشته حکمرانی ولایی که تلفیقی از مفاهیم حکمرانی و نظام است و روش شناسی حوزه نظر و عمل این رشته چگونه ممکن است به نظر برسد. این گستردگی تحقیق، سند را با دیدگاه چندرشته‌ای از یکپارچه‌سازی مفاهیم حکمرانی و سیستم‌ها غنی خواهد کرد. ◀️یکی از الهامات، ترکیب امتداد نظریه عمومی سیستم ها مبتنی بر فرضیه جهانی ملاصدرا یا دیگر فلاسفه غرب و شرق با نظریه های علوم اجتماعی از جمله حکمرانی و تعلیم و تربیت، نحوه تعامل این ترکیب با علوم دینی از جمله فقه، کلام، اخلاق و عرفان و ادغام حل مسئله و نظریه سازی می باشد. یکی دیگر از الهامات ایجاد یک فرضیه جهانی جدید و نحوه تعامل آن با علوم اسلامی و تعریف طبقه بندی های جدید از علم که امکان وحدت بین علوم در حوزه نظری را ممکن بسازد می باشد. از دیگر ایده ها امتداد فلسفه حکمت متعالیه یا استحاله فلسفه های غرب از طریق تعامل با علوم و منابع دینی و بهره گیری از مفاهیم وحدت وجود و ترکیب آن با علوم حکمرانی و تعلیم و تربیت...برای ایجاد رشته فرارشته ای حکمرانی ولایی است. یکی دیگر از ایده ها بهره گیری از توسعه مفاهیم سیستم در دیگر رشته ها و تلفیق آن ها با یکی از 3 حالت قبلی در صورت امکان می باشد. در صورت تحقق یکی از این حالت ها یا دیگر حالت های محتمل می توانیم به مدل دقیق تری از رشته فرارشته ای حکمرانی ولایی برسیم و پیشنهاداتی نیز درباره مراحل توسعه آن ارائه بدهیم. ◀️ موضوع بعدی که می بایست مورد توجه قرار بگیرد، استخراج دانش روش شناسی علوم اسلامی از طریق روش شناسی ایجاد شده از طریق روش های بند قبلی و توسعه دانش روش شناسی از طریق منابع دینی و مجتهدین است. @raveshetamadoni
✍️فلسفه اسلامی، حکمرانی و طراحی فضاپیما ◀️ مدتی است که به مطالعه فلسفه اسلامی و کتاب ارزشمند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» پرداخته‌ام. نکته جالبی که دریافتم، شباهت فراوان مطالب این کتاب با موضوعات طراحی سامانه‌های فضایی(فناوری سخت) و حکمرانی(فناوری نرم) است. تاکنون پنج مقاله از این کتاب را مطالعه کرده‌ام و متوجه شدم که مفاهیمی همچون معقولات ثانیه، علل اربعه، جوهر و عرض، و روش‌های تجزیه و ترکیب، فهم منشأ خطا، .... در طراحی سامانه‌های فضایی به کار برده می‌شوند. از آنجایی که روش شناسی بنده حقیر برای نیز بر اساس اصول مشابهی است که اشتراکات زیادی با طراحی فضاپیما دارد، لذا اصول فلسفه اسلامی منبعی غنی برای اجرای پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" خواهد بود. ◀️ همچنین متوجه شده‌ام که برخی دانشمندان در دیگر کشورها بدون شناخت از ملاصدرا، در حال توسعه روش‌هایی مبتنی بر نظریه "وحدت شخصی وجود" ملاصدرا هستند. با اینکه آنان آگاهانه از نظریه ملاصدرا استفاده نمی‌کنند، اما به دنبال به‌کارگیری این اصول در سبک های طراحی خود هستند. ◀️ به اعتقاد من، علامه طباطبایی، ملاصدرا و بسیاری از دانشمندان دیگر اسلامی در این حوزه‌ها کار را به نهایت خود رسانده اند و مطالب آن ها امکان بکارگیری در بهترین مراکز تحقیقاتی دنیا چه در دانش های نرم و چه دانش های سخت را دارد. اگر جایی امکان بهره‌برداری از این مفاهیم را داشته باشد مطمئن هستم می تواند در سطح برترین مراکز تحقیقاتی دنیا بدرخشد. @raveshetamadoni
امتداد فلسفه اسلامی در و طراحی سامانه های فضایی در حال مطالعه "اصل متابعت علم" بودم، این اصل در یکی از اسناد طراحی فضاپیما به صورت گسترده استفاده می گردد، لذا بنده هم از همین سبک بکارگیری این اصل الگو خواهم گرفت و در فرآیند حکمرانی نیز از آن استفاده خواهم کرد. @raveshetamadoni
در تصویر، اولین نسخه از ارتباط پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" با چارچوب فلسفی حکمت متعالیه ایجاد شده است. کلیات مدل تفکر اسلامی در تصویر نشان داده شده است. مدل اولیه تطابق اراده در بخش اعتباریات هنوز ایجاد نشده است ولی جای آن خالی گذاشته شده است. با توجه به اینکه این مدل یک نسخه اولیه است و برای تکمیل شدن نیاز به کارهای بسیار بیشتری دارد، لذا در صورت تمایل خوشحال می شوم نظارت خود را به نام کاربری اینجانب با آدرس @nanosatellite ارسال نمایید. @raveshetamadoni
شبکه معنایی و مدل در روش شناسی فلسفی، علمی، مهندسی، عملی و حتی فقهی (فقاهت/روش های اجتهادی) به علت اینکه از دیدگاه‌های مختلف برای کشف و طراحی نظام/سیستم های یکپارچه استفاده می کنند ، می توانند برای اطمینان از یکپارچگی بین این دیدگاه‌ها از روش‌شناسی‌های مبتنی بر مدل و مبتنی بر معنا به‌طور هم‌زمان استفاده کنند تا تداوم دیجیتال سازی (هوش مصنوعی...) و قابلیت همکاری در توسعه سیستم‌های/نظام های حکمرانی را بهبود ببخشند. روش‌شناسی های سیستم/نظام مبتنی بر مدل معمولا یکی از ورودی‌های مدل‌سازی شبکه معنایی است که قابلیت تعامل در جامعه علمی پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" بمنظور تحقق و را افزایش می‌دهد. نکته: نمودار شبکه مدل و شبکه معنایی قسمت زیرین شکل هست. همچنین این تصویر فقط برای تقریب به ذهن است و مدل اجرایی نیست. @raveshetamadoni
✍️ سلسله مکاتبات بین المللی با دانشمندان خارجی تراز اول دنیا در رشته های علوم شناختی، سیستم، حکمرانی در راستای تحقق پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" پس از انتشار قرارداد میان ایران و روسیه، تصمیم گرفتم پیشنهادهایی را به یکی از دانشمندان روسیه که در حوزه علم سیستم و جامعه‌شناسی فعالیت می‌کند، ارائه دهم. در ادامه، نتایج گفتگوهای خودم با این دانشمند روسی را منتشر می‌کنم. نکته: تصاویر بر اساس ترتیب نامه ها شماره گذاری شده است. @raveshetamadoni