روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 006 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
✍ خلاصه درس ششم
🔹 مطلب اول: بیان یک مطلب پیش از درس از شرح ملا مصطفی خوئی درباره نصاب الصبیان:
🔸کتاب نصاب الصبیان مدخلیت تام در فهم کلام و الفاظ عرب دارد و از بسیاری کتب لغت، اسهل و اقرب به تذکر و حفظ است.
🔹مطلب دوم:
🔸در میان شارحین نصاب، بیشترین صحبت را درباره «همی» سیفکی شیرازی کرده و گفته:
🔸«بودن همی برای استمرار و دوام مناسب نیست، اما بودنش برای زمان حال، اندک موافقتی دارد.»
🔸این فقره را توضیح دادیم و حاشیه زدیم.
🔸وی ادامه داده: «لفظ هاء بر سر همی احداث معنایی نمیکند، مثل باء در برفت. آوردن این حروف گاهی برای درست شدن وزن شعر است.»
🔸این بخش را هم توضیح داده و حاشیه زدیم و از شرح چرخی تکمیل کردیم.
🔸سیفکی ادامه داده: «بعید نیست که مفید تاکید باشد»
🔸این قسمت را تایید کردیم.
🔸سپس گفته: «انصاف آن است که زیادتی هاء گاهی مشعر به استمرار نیز میباشد».
🔸گفتیم که در این فقره، متفرد است، علی ما اطلعنا.
🔹مطلب سوم:
🔸بیان ثمره بحث از «همی» در قالب نکتهای از فن ترجمه.
🔹مطلب چهارم:
🔸توضیح «همی گوید» از لحاظ دستور زبان فارسی.
🔹مطلب پنجم:
🔸بیان فرق میان موضوع بودن «همی» برای استمرار و مفید بودنش برای استمرار.
🔸و اینکه در اینجا ما کاری به موضوع له «همی» نداریم و دست به دامن استصحاب قهقرایی و اصل عدم نقل نمیشویم.
🔹مطلب ششم:
🔸بیان براعت استهلال یا براعت مطلع طبق نسخهای که در ابتدایش یک بیت شعر دارد.
👉 @raveshsonnati
#بلاغت_کاربردی
#۲۴
💥بسم الله الرحمن الرحيم🔅«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ ...»
✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله
🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۱۳۱ سوره اعراف پرداخته شده است.
↪️ 2⃣ نكات و اشارات بلاغی:
❓چرا نسبت به مجئ حسنه «إذا» و فعل ماضی، و نسبت به إصابت سيّئه «إن» و فعل مضارع انتخاب شده است؟
🔹جواب: از آن جایی كه مجئ جنس حسنه (مطلق حسنه) برای همهی بشر در تمام ازمنه قطعی است، چون هيچ وقتی نيست كه هر انسانی از نعمتی از نعم الهی برخوردار نباشد، اگر مثلا از پنج تا محروم است، از پنجاه تا برخوردار است، به اين جهت نسبت به مجیء حسنه «إذا و فعل ماضی» که برای امور قطعیاند انتخاب شده، ولی نسبت به اصابت سيّئة، از آن جایی كه مراد از سيّئة مطلق سيّئة نبوده، بلكه خصوص قحطی و مانند آن بوده، و آن هم كم اتفاق میافتاده و نادر الوقوع بوده، و نادر الوقوع هم متناسب با مشكوک است، لذا برای اصابت سيّئة «إن و فعل مضارع» كه متناسب با مشكوكيّتاند، انتخاب شدند.
❓چرا نسبت به «حَسَنَة» كلمة «جَاءَتْ» بكار برده شد، و نسبت به «سَيِّئَة» كلمة «تُصِبْهُمْ»؟
🔹جواب: «مجئ» مطلق آمدن و در مواردی آمدن چيزی به نفع شخص است، نفعی که او مترقّب و منتظر آن است و از آن استقبال میكند. و «إصابه» خوردن چيزی به چيزی است، مانند اینکه تير به هدف بخورد، و یا سنگ به كسی بخورد، و در خيلی از موارد ناگهانی است، ضربهای به مصاب وارد میشود و ضرری به او میرسد كه برای او ناگوار است، و لذا نسبت به حسنه كه مطلوب است و به نفع اوست و او از آن استقبال میكند، كلمة «جاءت» به كار برده شده، ولی نسبت به سيّئة، كه نوعاً ناگهانی است و به ضرر طرف، و برای او ناگوار است كلمهی «أصابت» به كار برده شده است.
💥«وصل» به معنای: عطف جمله شرطيّه دوم بر جملهی شرطيّهی أول، برای اين است كه بين الجملتين توسط بين الكمالين وجود دارد بدون مانعی از عطف، و حكم آن هم وصل است.
🔺 پایان نکات ادبی و بلاغی آیه ۱۳۱ سوره اعراف.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 007.mp3
7.49M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 007 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس هفتم
🔹درس امروز مشتمل بر یک «تکمیل» و چهار مطلب است.
🔻تکمیل:
🔹با این که نسخه بعض شارحین فقط عبارت«همی گوید ابونصر فراهی» را دارد و خبری از بیت کامل در ابتدای آنها نیست،باز گفتهاند: فراهی یک مصراع در ابتدای کتابش آورده تا براعت استهلال باشد. فتأمل.
🔹مطلب اول:
🔸در عبارت «همی گوید» صنعت التفات است طبق رأی مشهور، اگر متعلق بسمله را متکلم در نظر بگیریم ،و الا در آن التفات است طبق رأی سکاکی که اکتفا کرده در التفات به مخالفت تعبیر با مقتضای ظاهر.
🔹مطلب دوم:
🔸«همی گوید» من حیث هی هی مضارع اخباری است ،ولی با توجه و لحاظ مقام انشاء است، فتأمل.
🔹مطلب سوم:
🔸ابو نصر عَلَم است و کنیه میباشد.
آوردن کنیه و نیاوردن اسم و لقب در اینجا نکتهاش:
الف: یا اشتهار فراهی است به کنیه.
ب: یا برای تفأل و رجاء است به این که در این تصنیف نصرت کرده شود.
🔹مطلب چهارم :
🔸ابو نصر ،مسندإلیه(نهاد) است برای «همی گوید» .
❓سؤال: از نظر بلاغی نکته اسم ظاهر عَلَمی آوردن آن در اینجا چیست؟
🔹جواب:
🔸اولا ذکر مسند إلیه اصل است
🔸ثانیا اگر ضمیر میآورد ،ضمیر مرجعی میخواست که سبق ذکر یافته باشد و لیس کذلک ههنا
🔸ثالثا اسم ظاهر علمی آوردن مسندإلیه در اینجا باعث تسجیل و تعیین مسندإلیه شده در ذهن سامع
🔸رابعا نکتهای که در مطلب سوم گفتیم در صورت عَلَمی (به صورت کنیه) آوردن مسندإلیه افاده میشود.
🔺صوت درس حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نگردد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
⚫️ اهمیت زیارت اربعین
✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی
◾️بسم الله الرحمن الرحيم
▪️حدیث صحیح السند است: عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ... آخر، زیارة الاربعین.
▪️این اربعین غوغاست. مطاف جمیع انبیاء و مرسلین علیهم السلام است.
▪️در حدیث صحیح السند آمده است ابوحمزه ثمالی در زمان حکومت آل مروان برای زیارت مهیا شد. وقتی رسید به کربلا، راهش ندادند. زائر گفت چرا؟ گفتند: موسی بن عمران حاجتی داشته و از خدا تقاضا کرده است، امشب حرم قُرق برای موسی بن عمران است.
▪️«مَنْ زَارَ قَبْرَ الحسین کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» کربلا شده عرش خدا و زیارت او زیارت ذات خداست. لایدرک و لایوصف.
▪️ان شاء الله همه مؤمنین روز اربعین آماده بشوند برای جلوه اخلاص، مودّت و تسلیت به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه.
▪️سپس ایشان در پاسخ به سوال یکی از حضار که بیان داشت:"ما که در موکب هستیم زوار سوال می کنند که ما به چه نیتی به زیارت برویم و چه دعایی کنیم؟" فرمودند:
▪️دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه.
▪️اما توصیه، هم زنان و هم مردان به نیابت حضرت رضا علیه السلام به زیارت بروند که اجرشان لایعد و لایحصی.
در مسیر پیاده روی سوره توحید بخوانند و هدیه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه نمایند.
▪️اهمیت سوره توحید این است که در این سوره اسمی است که در تمام قرآن نیست و آن اسم صمد است. اشتمال این سوره بر کلمه «هو» کافی است برای عظمت و اهمیت مطلب.
▪️قل هو الله الاحد. "هو" -- "الله" -- "احد" و "صمد" ارکان اربعه اسماء الله است.
◾️درس خارج فقه 📅 ۱۷/مهر/۱۳۹۸
👉 @raveshsinnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 008.mp3
9.72M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 008 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس هشتم:
🔹درس امروز مشتمل بر یک تکمیل و دو مطلب است:
🔻تکمیل:
🔹شارح طالقانی گوید: براعت استهلال در اصطلاح، موافقت اول کتاب است با مطلب؛ چون مطلب مصنف ایراد لغات بود به نظم، پس مناسب آن بود که در اول کتاب خود شروع نماید به مصراعی تا موافق باشد اول کتاب با مطلب.
🔹مطلب اول:
🔸فراهی منسوب است به فره یا فراه یا فراهة، علی اختلاف فیه.
🔸طبق دوم و سوم،نسبت در فراهی روشن است و طبق قاعده.
🔸ولی طبق اولی، آمدن الف را دوجور توضیح دادهاند:
🔸الف: الف، عوض از یاء نسبت است، مانند یمانی.
🔸ب: زیادتی الف، به جهت ضرورت شعر است.
🔸کیف کان یاء در فراهی، مخفف است.
🔹مطلب دوم:
🔸جمله «حسد حافده الخ» بین قول ومقول قول آمده و معترضه دعائیه است.
🔸سه سؤال در اینجا مطرح میشود:
❓یک: چرا جمله معترضه دعائیه آورد؟
❓دو: چرا این جمله دعائیه را عربی آورد؟
❓سه: چرا افعال را در این جمله دعائیه ماضی آورد؟
🔹مطلب سوم:
🔸حُسِد فعل ثلاثی مجرد ماضی مجهول و مبنی بر فتح است و از دو باب آمده:
نصر
ضرب
🔸مصادر آن : حَسَدا،حَسْدا،حُسُودا،حَسادة آمده.
🔸متعدی به نفس است به سوی مفعول اول و مفعول دوم را گاهی با «علی» و گاهی به نفس میگیرد.
🔺صوت درس حتما استماع شود.
👉 @raveshsinnati
#سیره_علما
💥شهید صدر و تشویق به زیارت با پای پیاده و زیارت اربعین
🔹... السید الصدر کان یقدّم المال لزوّار الحسین من المشاة ... و کان طلابه یذهبون الی الزیارة مشیاً.
🔹و کان یشجّع علی زیارة الاربعین و الذهاب الی الحرم الحسینی المطهّر مشیاً علی الاقدام، و کان هو یتمنّی ذلک و لکن الظروف المحیطة به لمتسمح له ابداً بذلک.
🔸شهید صدر به زائران پیاده امام حسین علیه السلام کمک مالی میکرد ... شاگردان او نیز پای پیاده به زیارت میرفتند.
🔸او به زیارت اربعین و پیاده رفتن به حرم حسینی تشویق میکرد؛ و خود نیز آرزوی زیارت با پای پیاده را داشت ولی شرائط ویژهاش هیچ وقت به او اجازه چنین زیارتی را نداد.
📚محمدباقر الصدر السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق ج ۲ ص ۲۸۰.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
▪️ السلام علیک یا اباعبدالله
▪️با توجه به حضور در راهپیمایی عظیم اربعین و محدودیت در دسترسی به اینترنت ادامه برنامههای کانال به هفته بعد موکول میشود.
▪️نائب الزیاره و دعاگوی دوستان هستیم.
👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#روش_تدریس #برنامه_ریزی_برای_فرایند_تدریس ↪️🔻تعیین هدفهای آموزشی و تهیه درس ↪️🔻انواع طرح درس ↪️🔻طر
#روش_تدریس
#برنامه_ریزی_برای_فرایند_تدریس
↪️🔻هدف نویسی برای تدریس
🔻ضرورت تعیین هدف برای درس
🔹 پیش از آنکه معلم درباره چگونگی آموزش تصمیم بگیرد، باید تعیین کند که چه چیزی را میخواهد آموزش دهد. اگر معلم مطمئن نباشد به کجا میرود، ممکن است به جای دیگری برسد که حتی آن را نمیشناسد. بنابراین گام اول در برنامهریزی، تعیین هدف مناسب است.
🔹تعیین هدفهای آموزشی به معنای مشخص کردن نوع تغییراتی است که باید در یادگیرنده رخ دهد. این کار در تدریس، دست کم سه فایده دارد:
🔸اول اینکه معلم را از سردرگمی و بلاتکلیفی در جریان درس نجات میدهد سردرگمی در تدریس ممکن است به تصمیمات لحظهای و نسنجیده منجر شود. مشخص بودن هدفهای یادگیری، هم در آغاز دوره آموزشی، و هم در ابتدای ترم تحصیلی لازم است؛ در غیر این صورت، آموزگار به راحتی از مسیر اصلی منحرف شده، وقت بسیاری را صرف مباحثی میکند که برای ترم تحصیلی ضروری نیست؛
🔸دوم اینکه آگاهی از هدف، هم در معلم و هم در شاگردان انگیزه میآفریند؛ زیرا - درس درحقیقت تغيير و افزایشی است که در علم، آگاهی و توانایی آنان میشود. از این رو، توصیه میشود معلم هدفهای درس را در ابتدای درس به شاگردان اعلام کند؛
🔸سومین فایده تعیین هدف آن است که ارزیابی را ممکن و آسان میکند. با نگاه به اهداف میتوان در پایان کار بررسی کرد که فعالیتها تا چه اندازه به نتیجه رسیده و اهداف چقدر محقق شدهاند.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۲۰۱، ۲۰۲.
👉 @raveshsonnati