سالروز فاطمیه دوم و شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان او تعزیت عرض می کنیم.
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
🔳حدیث فاطمیات
روى السيّد محمّد الغماري الشافعي في كتابه، عن فاطمة بنت الحسين الرضويّ، عن فاطمة بنت محمّد الرضوي، عن فاطمة بنت إبراهيم الرضوي، عن فاطمة بنت الحسن الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الموسوي، عن فاطمة بنت عبد اللّه العلوي، عن فاطمة بنت الحسن الحسيني، عن فاطمة بنت أبي هاشم الحسيني، عن فاطمة بنت محمّد بن أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت موسى المبرقع، عن فاطمة بنت الإمام أبي الحسن الرضا عليه السلام، عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السلام، عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عليهما السلام، عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن عليّ عليهما السلام، عن فاطمة بنت السجّاد عليّ بن الحسين زين العابدين عليهما السلام، عن فاطمة بنت أبي عبد اللّه الحسين عليه السلام، عن زينب بنت أمير المؤمنين عليهما السلام، عن فاطمة عليها السلام بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، قالت:
قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله:
«ألا مَن ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً»
«آگاه باشید هر كسى كه بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.»
📚 اللؤلؤه الثمينة , ص 217 ؛ عوالم ح 3 ج 21 ص 354؛ فاطمة الزهراء (عليها السلام) بهجة قلب المصطفى صلّى اللّه عليه و آله: 285.
🏴 شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
🔹شبکه اجتهاد
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
عن الغیبة للنعمانی بإسناده عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ قَالَ:
کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ الْأَسَدِیُّ فَقَالَ:
أَخْبِرْنِی جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی تَنْتَظِرُونَهُ؟ فَقَدْ طَالَ!
فَقَالَ: یَا مِهْزَمُ!
کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَهَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَنَجَا الْمُسَلِّمُونَ وَإِلَیْنَا یَصِیرُونَ.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۰۲ و ۱۰۳
و کذا روی فيه بإسناده عنأبي المرهف عن أَبي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:
هَلَکَتِ الْمَحَاضِیرُ. قُلْتُ:
وَ مَا الْمَحَاضِیرُ؟ قَالَ:
الْمُسْتَعْجِلُونَ؛ وَنَجَا الْمُقَرِّبُونَ.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۳۷
پی نوشت:
قال المجلسی في البحار ج ۵۲، ص ۱۳۷:
إیضاح: المحاضیر جمع المحضیر، و هو الفرس الکثیر العدو. والمقربون بکسر الراء المشددة أی الذین یقولون الفرج قریب و یرجون قربه أو یدعون لقربه أو بفتح الراء أی الصابرون الذی فازوا بالصبر بقربه تعالی. انتهی
وقال الزبیدی فی تاج العروس ج ۱۵ ص ۴۶۴:
العَجَلُ و العَجَلَةُ، محرَّکتینِ السُّرْعةُ.
قالَ الرَّاغِبُ العَجَلَةُ طَلَبُ الشیءِ و تَحَرِّیه قَبْلَ أَوَانِه، و هی من مُقْتَضَی الشَّهْوةِ فلذلکَ کانَتْ مَذْمومَةً فی عامَّةِ القرْآنِ حتی قِیلَ: العَجَلَةُ من الشَّیْطانِ، قالَ تعالَی: وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآن.
وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ یا مُوسی.
و قد عَجِلَ، کفَرِحَ، عجلاً، و عَجَّلَ تَعْجیلاً وتَعَجَّلَ ... و اسْتَعْجَلَهُ کلُّ ذلِکَ بمعْنَی حَثَّه وأَمَرَهُ أَن یَعْجَلَ فی الأمْرِ،
و کذلِک الإعْجالُ، قالَ اللَّه تعالَی:
وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّیِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ.
و قالَ: وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ ...
و مَرَّ یَسْتَعْجِلُ أَی طالباً ذلک من نفْسِه مُتَکَلِّفاً إیاهُ، حَکَاه سِیْبَوَیْه ....
أَعْجَلَهُ سَبَقَه، کاسْتَعْجَلَهُ، قالَ تعالَی: وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ، أَی کیفَ سَبَقْتَهم. یقالُ: أَعْجَلَنی فَعَجَلْت له. و اسْتَعْجَلْته: تقَدَّمْته فَحَمَلْته علی العَجَلة.
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
🔶 برخی دعاهای نقل شده برای سجده
🔸استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی فرموده:
آیت الله والد مد ظله، به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده شود از کتب حدیثی استخراج کنم.
این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت.
اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵
🔸پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
۱) «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا والآخرة»
۲) «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
۳) «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا والآخرة»
هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر.
لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
♦️ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
✍ با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال:
ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة وأنت ساجد:
«یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی وارزق عِیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است.
ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳].
و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع» [۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است، بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]».
دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت والعفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷].
مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موسى علیه السلام وهو یقول: … یرددها [۸].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱.
[۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱.
[۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰)
[۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و …
[۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱.
[۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴.
[۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹.
گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمیآید که دعا را مربوط به حالت سجده دانستهاند.
شاید در اصل مصدر حدیث قرینهای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد.
نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰.
در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است:
جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیهالسلام یقول وهو ساجد:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب».
قال اسماعیل فی حدیثه: و الأمن عند الحساب.
در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کردهاست که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
▫️منبع: https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
#سخن_بزرگان
قال العلّامة الشّعرانيّ رحمه الله في حاشیته علی شرح الکافي للمولی صالح المازندرانيّ ج 10 ص 167:
الحق أن القيامة و ما بعدها من الاسرار الغيبية الالهية التى لا طريق لنا إليها و انا لا نعلم منها الا ما ورد من الشرع.
و البرزخ و ان كان كذلك لكنه أقرب إلينا ويمكننا تصور شيء منه بالتقريب و جماعة من الحكماء الاسلاميين أثبتوا تجرد نفوس الحيوان نوع تجرد و لان بقاء النفوس فرع تجردها أثبتوا حشر الحيوانات ولكن العارف بطريقتهم يعلم أن ما ذكروه خاص بالبرزخ ولم يذكروا بعد اثبات الحشر فى القيامة حتى بالنسبة الى الانسان تفصيلا شافيا فما ثبت يقينا من الشرع وجب التصديق به و ما لم يثبت فلا طريق لنا إليه.
قال تعالى: يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها إِلى رَبِّكَ مُنْتَهاها.
انتهی کلامه الشّریف وقوله المنیف
@raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
🔹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ.
🔹اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها.
🔹اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
🔹مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو
🔹زانکه مس وجود را فضه او طلا کند
🌹سالروز ولادت دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت، حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها و روز زن بر شما مبارک باد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
روایتی بسیار زیبا در کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع كَيْفَ كَانَ وِلَادَةُ فَاطِمَةَ؟
فَقَالَ: نَعَمْ،
إِنَّ خَدِيجَةَ لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ هَجَرَتْهَا نِسْوَةُ مَكَّةَ فَكُنَّ لَا يَدْخُلْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يُسَلِّمْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتْرُكْنَ امْرَأَةً تَدْخُلُ عَلَيْهَا فَاسْتَوْحَشَتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ وَ كَانَ جَزَعُهَا وَ غَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ.
فَلَمَّا حَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ كَانَتْ فَاطِمَةُ ع تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ كَانَتْ تَكْتُمُ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص.
فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً فَسَمِعَ خَدِيجَةُ تُحَدِّثُ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَهَا يَا خَدِيجَةُ مَنْ تُحَدِّثِينَ قَالَتِ الْجَنِينَ الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَيُؤْنِسُنِي.
قَالَ: يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي [يُبَشِّرُنِي] أَنَّهَا أُنْثَى وَأَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ وَأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ.
فَلَمْ تَزَلْ خَدِيجَةُ عَلَى ذَلِكَ إِلَى أَنْ حَضَرَتْ وِلَادَتُهَا فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً فَاغْتَمَّتْ خَدِيجَةُ ع لِذَلِكَ.
فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سُمْرٍ طِوَالٍ كَأَنَّهُنَّ مِنْ نِسَاءِ بَنِي هَاشِمٍ فَفَزِعَتْ مِنْهُنَّ لَمَّا رَأَتْهُنَّ فَقَالَتْ إِحْدَاهُنَّ لَا تَحْزَنِي يَا خَدِيجَةُ فَأَرْسَلَنَا رَبُّكِ إِلَيْكِ وَ نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَهَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ فَجَلَسَتْ وَاحِدَةٌ عَنْ يَمِينِهَا وَ أُخْرَى عَنْ يَسَارِهَا وَ الثَّالِثَةُ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ الرَّابِعَةُ مِنْ خَلْفِهَا فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً.
فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَلَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ وَ دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ فَتَنَاوَلَتْهَا الْمَرْأَةُ الَّتِي كَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهَا فَغَسَلَتْهَا بِمَاءِ الْكَوْثَرِ وَأَخْرَجَتْ خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَأَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَلَفَّتْهَا بِوَاحِدَةٍ وَ قَنَّعَتْهَا بِالثَّانِيَةِ ثُمَّ اسْتَنْطَقَتْهَا فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ.
ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا وَ أَقْبَلْنَ يَضْحَكْنَ إِلَيْهَا وَ تَبَاشَرَتِ الْحُورُ الْعِينُ وَ بَشَّرَ أَهْلُ السَّمَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِوِلَادَةِ فَاطِمَةَ ع وَ حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ وَ قَالَتِ النِّسْوَةُ خُذِيهَا يَا خَدِيجَةُ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً زَكِيَّةً مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا فَتَنَاوَلَتْهَا فَرِحَةً مُسْتَبْشِرَةً وَأَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا.
فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ.
📚 (أمالی الصدوق، المجلس 87، ص 593)
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #سخن_معصوم روایتی بسیار زیبا در کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها عَنِ الْمُفَضَّلِ
ترجمه حدیث بالا:
شیخ صدوق در أمالی به اسناد خود از مفضل بن عمر روایت کرده که وی گفته است:
به امام صادق علیه السلام عرض كردم: ولادت و به دنیا آمدن فاطمه علیها السلام چگونه بوده است؟ فرمود:
چون خديجه با رسول خدا ازدواج کرد، زنان او را ترك كردند و دیگر نزدش نرفتند و بر وی سلام ندادند و (حتّی) نگذاشتند زنى نزد او رود، از این رو خديجه از این تنهایی به وحشت افتاد. و بيتابى و اندوهش مايه نگرانى بر پیامبر و به خاطر او بود (نه به خاطر خودش).
و زمانی که به فاطمه آبستن شد، در شكمش كه بود با او (خدیجه) صحبت ميكرد و او را تسلى ميداد و خدیجه اين راز را از رسول خدا پنهان مىداشت.
يك روز رسول خدا (ص) وارد شد و شنيد خديجه با فاطمه سخن مىگوید، پس فرمود: اى خديجه با كه سخن مىگوئى؟ گفت: اين بچه كه در شكم دارم با من سخن ميگويد و مونس من شده است، فرمود: اى خديجه اين جبرئيل است كه به من خبر ميدهد اين بچه دختر است و هموست که نسل پاك و مبارکی است و خداى تعالى نسل مرا از او مقرر كند و از آن نسل امامانى برآورد و آنها را در زمين خود پس از تمام شدن وحیش خليفه سازد.
خديجه پیوسته بر اين حالت بود تا زمان ولادت نوزاد رسيد لذا دنبال زنان قريش و بنى هاشم فرستاد كه از من چون زنان ديگر پذيرائى كنيد (یعنی متولّی امور زایمانم شوید) (ولی ایشان در) جوابش گفتند: تو خود زمانی که ما تو را از ازدواج با محمّد یتیم و فقیر ابوطالب منع کردیم از امر ما سرپیچی کرده و به سخن ما گوش ندادی! پس نه سراغ تو آمده و نه امری از زایمانت را به دوش می کشیم. در این هنگام خدیجه ناراحت و غمگین گشت.
در همین احوال بود که ناگاه چهار زن گندم گون بلند بالا که شبیه زنان بنى هاشم بودند بر او وارد شدند که از آنها ترسید و در هراس شد، در این هنگام یکی از ایشان گفت: ناراحت نباش ای خدیجه چرا که پروردگارت ما را به سوی تو فرستاده و ما خواهران تو هستیم. من سارهام و اين آسيه دختر مزاحم كه رفيق تو است در بهشت و اين مريم دختر عمران و اين كلثوم خواهر موسى بن عمرانست خدا ما را فرستاده كه از تو پذيرائى كنيم مانند زنان، يكى سمت راستش نشست و يكى سمت چپش و سومى برابرش و چهارمى پشت سرش فاطمه پاك و پاكيزه متولد شد و چون بزمين آمد نورى از او درخشيد تا بهمه خانههاى مكه پرتو افكند و جايى از شرق و غرب زمين نماند مگر آنكه در آن تابيد و ده تن حور العين كه هر يك طشت و ابريق بهشتى داشتند وارد شدند و آب از كوثر آوردند و بزنى كه برابرش بود دادند و او را با آب كوثر شست و دو پارچه سفيدتر از شير و خوشبوتر از مشك و عنبر برآورد و او را در يكى از آنها پيچيد و با ديگرى سر و رويش را بست و زبان بدهنش گذاشت و فاطمه گفت گواهم كه جز خدا معبود حقى نيست و پدرم رسول خدا (ص) و سيد انبياء است و شوهرم سيد اوصياء و فرزندانش سادات اسباط، سپس بآنها سلام كرد و نام آنها را گفت و آنها باور كردند و خنديدند و حوريان خرسند شدند و بهم بشارت دادند و اهل آسمان بهم بشارت دادند بولادت فاطمه، در آسمان نورى تابيد كه فرشتگان پيش از آن نديده بودند و آن زنها گفتند اى خديجه او را پاك و پاكيزه برگير كه زكيه است و ميمونه است و مبارك است خودش و نسلش، شاد و خرم او را گرفت و پستان بدهانش نهاد و باو شير داد.
فاطمه در هر روز باندازه يك ماه بزرگ ميشد و در يك ماه باندازه يك سال.
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ترجمه حدیث بالا: شیخ صدوق در أمالی به اسناد خود از مفضل بن عمر روایت کرده که وی گفته است: به اما
نکات روایت بالا:
نکاتی در این روایت به چشم می خورد که به برخی از آنها اشاره می شود:
نکته اول:
از صدر روایت به دست می آید که تا پیش از ظهور اسلام چقدر مردم در جاهلیّت تاریک فرو رفته بودند و جز مال و منال و شهرت و اعتبار و حسب و نسب چیزی برایشان مهمّ نبود. در نتیجه از ازدواج زنی ثروتمند چون خدیجه با مردی - ولو امین و راستگو و صاحب همۀ کمالات انسانی – ولی یتیم و فقیر چنان عصبانی و ناراحت می شوند که نه تنها ارتباطشان را با وی قطع کرده و به او سلام هم نمی دهند بلکه حتی حاضر نمی شوند که در زمان زایمانش نه تنها خود بلکه کس دیگری نیز قابلگی او را بکند!
نکته دوم:
یکی از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی حضرت خدیجه علیها السلام از چند جهت است:
1) نخست انتخاب همسری است که در آن زمان – گرچه صاحب کمالات انسانی – بود ولی از جهت مال و منال و وجهۀ اجتماعی ضعیف بوده به ویژه اینکه یتیم بوده است از این رو مورد عتاب زنان قریش قرار گرفت: «تَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ» به ویژه اینکه خواستگاران ثروتمند گوناگونی با وجهۀ اجتماعی مهمّ در آن زمان داشته است ولی آنچه برای او مهمّ بوده کمالات انسانی و فضائل اخلاقی بوده است و بس.
2) پس از ترک زنان قریش و رهایی و دوری ایشان از خدیجه علیها السلام بعد از ازدواج با پیامبر، وی گرچه ترسید و وحشت کرد و ناراحت و غمگین بود ولی همۀ اینها به خاطر خودش نبود بلکه به خاطر پیامبر صلّی الله علیه وآله بود که مبادا مشکل یا خطری متوجّه او شود: «كَانَ جَزَعُهَا وَغَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ» واین کاشف از عظمت روحی و معرفت درونی او بود.
3) در فضیلت او همین بس که مقام والای مادر بودن برای محور عالم وجود بنت خاتم المرسلین و أمّ الأئمّة الطاهرین را حائز است.
4) برای رفع وحشت و غم و اندوه او به اذن خدا فاطمۀ زهرا سلام الله علیها با او در حالیکه در شکم او بود با وی سخن می گفت و موجب دلداری و قوّت قلب او بود.
5) اینکه متولّیان امر زایمان وی بهترین زنان عالم وجود و ده تن از حور العین بودند چرا که هر کسی لیاقت تولّی امر او و دردانۀ عزیزش فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را ندارد.
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
نکات روایت بالا: نکاتی در این روایت به چشم می خورد که به برخی از آنها اشاره می شود: نکته اول: از
نکته سوم:
یکی دیگر از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی و شرافت کامل حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام از چند جهت است:
۱. وی جدا از اینکه به تصریح روایات مُحَدَّثة (کسی که فرشتگان با وی سخن گویند) است، پیش از تولّد و از همان اوان تکوّن خود در جنین خدیجۀ کبری سلام الله علیها مُحَدِّثة (کسی که با دیگران سخن گوید) نیز بوده است و در شکم او تنها با وی سخن می گفت و همین سخن گفتن او مایۀ آرامش خدیجه ع می گردید بلکه وی را نیز تسلّی داده و به صبر و تحمّل و بردباری دعوت می کرد.
«تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا».
«الْجَنِين الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَ يُؤْنِسُنِي»،
بنا بر این علاوه بر اینکه خود مظهر صبر الاهی و سکینه و آرامش ربّانی بوده است «السلام علیکِ أیّتها المظلومة الصابرة»
«بحار الأنوار، ج 97، ص 198».
مظهر مُصبِّریّت و دعوت به صبر هم بوده است از این رو از بدو تکوّنش مظهر «الذین آمنوا و عملوا الصالحات وتواصوا بالحقّ وتواصوا بالصّبر» بوده است و از هر گونه خسرانی به نحو مطلق به دور بوده است.
۲. وجودش مایۀ بشارت الهی است. «يُبَشِّرُنِي أَنَّهَا أُنْثَى».
۳. نسلی پاک است وهمۀ وجودش پاکیزه است. «أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ».
۴. نسلی با یمن و با برکت است. «أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ» و «إنّا أعطیناک الکوثر».
۵. نسل عصارۀ عالم وجود از او و مایۀ استمرار وجود اوست.
«أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا»
۶. أمّ الأئمة الطاهرین و مادر خلفای راستین الهی است
«سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ».
۷. لیاقت حضور و مشرّف شدن به محضر وی به عالم دنیا را جز کسانی که تابع اولیای خدایند نداشته اند.
« فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً».
همانطور که لیاقت نظر شریف وی را در نزدیکی ایام شهادت او غاصبین خلافت نداشتند.
«... دَخَلَ عَلِيٌّ ع عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَ لَهَا أَيَّتُهَا الْحُرَّةُ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ بِالْبَابِ يُرِيدَانِ أَنْ يُسَلِّمَا عَلَيْكِ فَمَا تَرَيْنَ قَالَتْ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُكَ افْعَلْ مَا تَشَاءُ فَقَالَ سُدِّي قِنَاعَكِ فَسَدَّتْ قِنَاعَهَا وَ حَوَّلَتْ وَجْهَهَا إِلَى الْحَائِطِ فَدَخَلَا ...»
«بحار الأنوار، ج 28، ص 303»؛
حضرت على نزد فاطمه آمد و گفت: اى بانوى آزاده! فلانى و فلانى آمدهاند و تصميم دارند سلامى به تو بگويند، نظرت چيست؟ فاطمه زهرا فرمود: خانه خانه تو مىباشد و من همسر تو. هر عملى كه مىخواهى انجام بده. حضرت على به فاطمه زهرا گفت: مقنعه خود را بر سر كن. آن بانو مقنعه خويش را در بر كرد و صورت خود را به سمت ديوار نمود و ...
۸. برترین و بهترین زنان عالم وجود در زمرۀ خادمان اویند.
«نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَ هَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ».
۹. از پیش از پا گذاشتن به عالم دنیا لطف الهی و عنایت ربّانی شامل حال او بوده است. «بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ».
۱۰. با اینکه نوزادان وقت تولّد پاک و پاکیزه نیستند و نیازمند نظافت بدنی و رفع قذورات هستند ولی صدّیقۀ طاهره چنین نبوده بلکه ظاهرا و باطنا، جسما و روحا پاک و پاکیزه خلق شده و پا به عرصۀ وجود نهاده است. «فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً» آیۀ تطهیر نیز شاهد راستینی بر این ادّعاست.
۱۱. وجود نَیِّر و نورانی اش از بدو ولادت مایۀ درخشندگی کلّ عالم شد و همۀ جهان منوّر به نور منیر وی گشت. چگونه چنین نباشد در حالیکه زهرای اطهر است.
«فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ».
۱۲. حور العین که مظهر والای جمال الهی¬اند خادم خدمۀ اویند. «دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ...».
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
نکته سوم: یکی دیگر از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی و شرافت کامل حضرت فاطمۀ زهرا علیه
ادامه نکات:
۱۳. لیاقت شستشو و پوشش جسم پاکش جز آبریز بهشتی و آب کوثر و لباسهای بهشتی چیز دیگری نیست.
چگونه چنین نباشد در حالیکه حقیقت کوثر اوست و آب کوثر در حقیقت مترشّح از چشمۀ پاک وجودش است.
«إنّا أعطیناک الکوثر* فصلّ لربّک وانحر* إنّ شانئک هو الأبتر»
«كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَإِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ ... خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ...».
۱۴. از ابتدای وجود جسمانیش عارفۀ مطلقه و فهیمۀ کامله و صاحب بصیرت تامّه بوده است. از این رو بلافاصله هنگام ولادتش اولین نطق شریفش اقرار و شهادت به یگانگی خدا و نبوّت رسول خدا و ولایت و امامت دوازده امام بود.
«فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ».
۱۵. عالمۀ به علم لدنّی است از این رو اسامی آن ده حور را بیان کرد و به تک تک ایشان سلام داد.
«ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا».
۱۶. با ولادتش نوری درخشان در آسمان پدیدار شد به شکلی که فرشتگانی که خود مظهر نور الهی اند و حقیقت خلقت وجودیشان از نور است چنین نور درخشانی را پیش از مشاهده نکرده بودند. از این رو وی را زهراء گویند.
«حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ».
۱۷. نه تنها وجود شریفش با یمن و برکت است بلکه در نسل شریفش نیز یمن و برکتی قرار داده شده است.
چگونه چنین نباشد در حالیکه مصداق اتمّ کوثر ربّانی است و امامان معصوم از دودمان وی اند. «مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا».
۱۸. این برکت چنان سراسر جسم و روحش را فرا گرفته که اتصال دهان مبارکش به سینۀ مادر مکرّمه اش سبب شد که از شیر پر شده و شیر از آن سرازیر شود.
«أَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا».
۱۹. رشد جسمانی او نیز با دیگر نوزادان و کودکان متفاوت بود از این رو یک هفته را در یک روز و یک ماه را در یک هفته سپری می کرد.
«فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ».
@raveshsonnati
هدایت شده از وارثون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شور و شعف مرحوم حضرت آیت الله سید رضا بهاءالدینی هنگام شعرخوانی مرحوم چایچیان در مدح حضرت زهرا (سلام الله علیها)
@varesoon
هدایت شده از کلام مفید
سعدیه محشّی(نمونه کیفیت).PDF
4.95M
♦️ 🔹 🔸 ﷽ 🔸 🔹 ♦️
🔷 بحول و قوه الهی فایل اسکن شده و با کیفیت
📚 کتاب سعدیه محشّی 📚
شامل برخی حواشی بر شرح تفتازانی بر تصریف عزّی آماده شد. 🔷
🔺 کتاب با هزینه شخصی اسکن شده است و دریافت فایل کامل منوط به پرداخت مبلغ ناقابلی میباشد.
🔻 لطفا جهت ارسال فایل کامل، مبلغ ۲۵ هزار تومان به شماره کارت
💳 ۵۸۵۹۸۳۱۱۱۵۶۲۵۸۳۱
به نام رضا خانی واریز نموده، سپس تصویر رسید واریزی را به آیدی زیر ارسال نمایید(⭕️آیدی مربوط به تلگرام است⭕️):
🆔 @Kalam_mofid_admin
✅ در صورت عدم وجود مشکل در اتصال به اینترنت، فایل کتاب حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد ارسال خواهد گردید.
❌ فایل خریداری شده جهت استفاده یک نفر میباشد. از ارسال آن برای دیگران و بارگذاری در گروه ها، کانال ها، وبسایت ها و شبکه های اجتماعی جدا خودداری نمایید.
⭕️ از عودت مبلغ واریز شده معذوریم؛ لطفا قبل از واریز وجه کیفیت فایل نمونه را ملاحظه فرمایید.
📌 #اسکن_اختصاصی_کلام_مفید #کتاب
#ادبیات_عرب #صرف #جامع_المقدمات
🎙 @kalam_mofid
هدایت شده از کلام مفید
مشخصات فایل کامل:
۲۷۲ صفحه
حجم ۱۰۴ مگابایت
🖨 مناسب جهت گرفتن پرینت
تصاویر پس از اسکن کراپ نشده که موقع پرینت روی 📄 برگه A4، به اندازه سایز وزیری چاپ شود. در صورت عدم تمایل میتوانید با نرم افزار های ویرایشگر، کلیه صفحات را بصورت یکجا ✂️ تقطیع کنید.
🎙 @kalam_mofid
هدایت شده از کلام مفید
به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) تا ۵ روز آینده، مبلغ ۲۰ هزار تومان دریافت میگردد.
هدایت شده از کلام مفید
خدمت عزیزان عرض شود که کانال اصلی در تلگرام است، با توجه به حجم فایل نیز امکان بارگذاری در ایتا فراهم نیست.
لطفا در تلگرام پیام دهید.
درصورتیکه دسترسی به تلگرام (و لو از طریق دوستان) ندارید، همینجا به این آیدی پیام بدهید شاید از طریق درایو یا تقطیع بتوان فایل را ارسال کرد.
@kalam_mofid_admin
هدایت شده از استاد فتوحی
❇️ بلاغت تطبیقی در آیات قرآن با بیان استاد فتوحی
🌺ویژهولادتحضرتزهراسلاماللهعلیها🌺
2⃣ سورهی مبارکهی کوثر
🔹 جلسات در حال برگزاری است...
🔸 حجم کل جلسات: Mb
📲لینک دانلود از گوگلدرایو:
‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است.
#بلاغت_تطبیقی_در_آیات_قرآن #ادبیات_تطبیقی
🆔 @ostadfotouhi
👇👇👇
#سخن_معصوم
💠 ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد. 💠
✍️ استاد علی مومنی
➖آن حضرت فرمود:🔅إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَیْنَ الرَّجَبِیُّونَ؟🔅
وقتی روز قیامت می شود منادی از بطن عرش ندا می زند كجایند رجبیون؟ (در این هنگام) عدّه ای از میان مردم بر می خیزند نور صورت هایشان برای اهل محشر می درخشد و روشنائی می دهد(حضرت، ثواب های زیادی را ذکر کرد) و در آخر حدیث فرمود: این مزد كسانی است كه ماه رجب روزه گرفته اند ولو یک روز از اوّل یا وسط و یا آخر آن.
📚(وسایل الشيعه ج ۷ ص ۳۵۵)
✍🏻 دستورات ماه های رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان برای ریاضت و تربیت و پرورش روح بندگان خدا می باشد.
💐 دلا ز نور ریاضت گر آگهی یابی
💐 چو شمع خنده زنان ترک سر توانی کرد
✍🏻 مخفی نماند ماه رجب، ماه ولایت و ماه شعبان، ماه نبوت و ماه رمضان، ماه خداست؛ یعنی راه شناخت و معرفت خدا از طریق پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و راه معرفت آن حضرت هم از طریق علی "علیه السلام" است "انا مدينة العلم و علی بابها" لذا علی "علیه السلام" همیشه ماه رجب را روزه می گرفت و می فرمود:
🔅رَجَبٌ شَهری و شَعبانُ شَهرُ رَسولِ الله "صلی الله علیه و آله" و شَهرُ رَمَضانَ شَهرُالله عَزَّ وجَلّ🔅
رجب ماه من و شعبان ماه رسول خدا و ماه رمضان، ماه خداست.
📚{وسایل الشيعه ج ۷ ص ۳۵۷}
✍🏻 لذا این سه ماه خیلی از فضیلت و شرافت و ارزش برخوردارند و هر کدام اعمال ویژه ای دارند. از مهمترین اعمال ماه رجب، روزه گرفتن و استغفار و دعاهای زیاد و ذکر های مختلف و نماز های مخصوص و صدقه دادن و اعمال دیگر که در مفاتیح الجنان و سایر کتب ادعیه مفصلا ذکر شده است مخصوصا امام صادق "علیه السلام" به دعای مختصر و امیدبخشی، سفارش فرموده که هر صبح و شام و بعد از هر نماز بخوانیم:
🔅يا من ارجوه لکل خیر ... 🔅
📚{بحارالانوار، ج۹۸، ص۳۹۰}
✍🏻 مضمون بعضی از کلمات این دعا، این است که خدایا برای بدست آوردن تمامی خیرها به تو امید دارم و در برابر تمامی شرها از غضب تو در امانم؛ ای خدایی که به جهت رحمت و فضل و رأفت خودت به کسانی نعمت و احسان می کنی که از تو چیزی نمی خواهند.
💐 دوستان را کجا کنی محروم
💐 تو که با دشمن این نظر داری
🤲 خدایا من از تو جمیع خیر دنیا و آخرت را می خواهم و می خواهم جمیع شر دنیا و آخرت را از من دور کنی چون عطای تو بی نقص است "و زدنی من فضلک يا کریم" 🤲
✍🏻 جا دارد این دعا را مانند امام صادق "علیه السلام" با تضرع و گریه و زاری بخوانیم چون خدای مهربانتر از مادر داریم.
💐 غرق گنه نا امید مشو ز درگاه ما
💐 که عفو کردن بود در همه دم کار ما
💐 توبه شکستی بیا هر آنچه هستی بیا
💐 امیدواری بجوی ز نام غفار ما
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
✔️استاد علی مومنی
امام هادی علیه السلام فرمود:
🔅مَن هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّه🔅
کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد، از شر او آسوده مباش.
📚﴿تحف العقول، ص ۸۸۷﴾
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه•••••••┈┈┈
▪باعرض سلام وتسلیت شهادت جانگداز حضرت امام علی بن محمد النقی الهادی علیهما السلام▪️
➖حضرت امام هادی علیه السلام در این حدیث شریف به یک اصل فوقالعادهٔ روانشناسی اشاره می فرمایند و آن عبارت از توجه انسان به قدر و منزلت و ارزش و شخصیت خویش است. اگر کسی توجه داشته باشد که خداوند احسن الخالقین او را احسن المخلوقین آفریده و تاج کرامت و شرافت را بر سرش نهاده و او را گل سرسبد و سدره نشین مخلوقات قرار داده است؛ هیچ وقت و به هیچ وجه خودش را به خلاف شرع و گناه آلوده نمی کند.
🔶 که ای بلند نظر شاهباز سدره نشین
🔸 نشیمن تو نه این کنج محنت آبادست
🔸 تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر
🔶 ندانمت که در این دامگه چه افتادست
✍🏻 ای کاش از بچگی و کودکی، این فرمایش امام کاظم علیه السلام را به همه انسان ها یاد می دادند که فرمود: «با ارزشترین و با شخصیت ترین مردم کسی است که دنیا را برای خودش بها نداند؛ همانا بها و قیمت بدن های شما جز بهشت چیز دیگری نیست پس آن را بغیر بهشت نفروشید.»
📚﴿اصول کافی، ج۱، ص۲۲﴾
✍🏻 دقت فرمایید که حضرت می فرماید دنیا در حد و اندازه شما نیست، ارزش و قیمت بدن های شما بهشت است و اما روحتان ارزشی جز مشاهدهٔ تجلیات ربانی و انوار الهی چیز دیگری نمی تواند باشد. اگر کسی متوجه باشد که از چنین ارزش و شخصیتی برخوردار است به هیچ وجه خودش را آلوده به مظاهر دنیا نمی کند؛ نه پست و مقام و پول، بلکه اگر همه دنیا را به او بدهند حاضر نمی شود به کسی ظلم کند و مواظب عقل و قلب و رفتار و کردار و گفتار خودش می شود تا این امانت را پاک و پاکیزه به صاحب اصلیش، تحویل دهد.
🔹این جان عاریت که به حافظ سپرده دوست
🔹روزی رُخش ببینم و تسلیم وی کنم
✍🏻 تمامی بدبختی بشر در اثر عدم توجه به ارزش و قدر و منزلت و شخصیت خویش است؛ لذا امام هادی علیه السلام می فرماید: اگر کسی به حقارت و دنائت و پستی نفس و روح مبتلا شد از شرش در امان مباش یعنی نه تنها به دنیا بلکه به خاطر دنیای دیگران خودش را ارزان می فروشد و هر گفتار و رفتار نابهنجار را مرتکب میشود و اگر مسئولیتی بپذیرد بدتر از حیوان گرسنه و باد به دماغ خورده به خوردن بیت المال مشغول شده و به خاطر پست و مقامِ چند روزه، تمامی ارزش های انسانی را پایمال می کند.
🔶 بند بگسل باش آزاد ای پسر
🔸 چند باشی بند سیم و بند زر
🔸 غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
🔶 ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati