#ویژه
#سخن_معصوم
💐 میلاد پر برکت پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله” و امام جعفر صادق "علیه السلام" مبارک باد.💐
✍🏻 استاد علی مومنی
✍🏻 هنگام تولد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اتفاقات و رویدادهای محیّر العقول و شگفت انگیزی در تمام عالم اتفاق افتاد. از جمله آنها عبارتست از:
🔸۱- محروم شدن ورود ابلیس به آسمانها
🔸۲- به روافتادن تمامی بتها در بتکده ها
🔸۳- شکسته شدن طاقکسری و افتادن کنگره های آن
🔸۴- خشک شدن آب دریاچهٔ ساوه که سالها آن را می پرستیدند.
🔸۵- جاری شدن آب در سرزمین خشک سماوه
🔸۶- خاموش شدن آتشکدهٔ فارس پس از هزار سال روشن بودن.
🔸۷- روشن شدن تمامی ملک و ملکوت.
🔸۸- باطل شدن سحر ساحران و فراموش شدن علم کاهنان.
📚(بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۴۳)
✍🏻 بعد از تولد پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله جبرئیل و میکائیل، ایشان را با آب بهشتی شستشو دادند و حوریان بهشتی به پارچه پیچیدند و تمامی ملائکه نازل شده و بر آن حضرت سلام دادند و سه روز پیغمبر از دیدگان مادر بزرگوارش آمنه (سلام الله علیها) غایب شد تا ملائکه آن حضرت را به دستور خداوند در اقیانوس های فضیلت، شستشو دادند و تمامی اخلاق انبیاء را به آن حضرت اعطا نمودند تا صاحب خلق عظیم و بزرگترین جلوهٔ ربانی و لطیفهٔ رحمانی و مظهر أتمّ و اکملِ تمامی صفات جلال و جمال و اسمای حسنای الهی باشد و میان شانه های حضرت، مُهر نبوت را نقش بستند تا خاتمیت که لازمهٔ کمال و تمام دین است، نمایان گردد.
👈 و در همان روز ابوطالب علیه السلام به فاطمه بنت اسد سلام الله علیها خبر داد که منتظر باش مثل این مولود از تو متولد می شود که وصی او خواهد شد، یعنی علی بن ابی طالب علیه السلام. 👉
📚(بحارالانوار ج ۱۵ از ص ۲۴۸ تا ص ۳۳۰)
💠 اگرچه عوامل شرک وکفر ونفاق، نگذاشتند اهداف آن حضرت عملی بشود ولی در آخر الزمان به دست توانمند فرزند برومندش بقيه الله الاعظم "عجل الله فرجه" اجرا خواهد شد. چنانچه امام صادق علیه السلام فرمود:
🔅دَولَتُنا فی آخِرِ الدَّهرِ تَظهَرُ🔅
یعنی دولت حقهٔ حقیقیه و کریمهٔ عادلهٔ الهیه و تمامی اهداف انبياء و اوصیاء در تمامی زمینه ها به دست مبارک فرزند آن حضرت، یعنی مهدی فاطمه ”عجّل الله تعالی فرجه الشریف” محقق خواهد شد.
📚(بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۴۳)
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
▪️یا رب فرج امام ما را برسان
▪️ اللهم اکشف هذه الغمة عن هذه الأمة بظهوره
👉 @raveshsonnati
#نکتة_أدبية
الحزن قد جاء وزان الحَسَن و قد جاء وزان القُفْل وكلاهما فصيحان قد ورد بهما القرآن الكريم.
والظاهر أنه _ إذا قارن الفرح وهو على وزن الحسن _ بفتحتين لا بضم فسكون. فالحزن في قول الإمام علي بن موسى الرضا عليه السلام لابن شبيب: "يفرحون لفَرَحنا و يحزنون لحَزَننا" بفتحتين على وزن الحسن.
@raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✍🏻 استاد علی مومنی
💠 میلاد باسعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد. 💠
آن حضرت فرمود:
🔅لَیْسَتِ العِبادةُ کثرةَ الصِّیامِ و الصَّلاةِ، و اِنَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التّفکُّرِ فی امرِ الله🔅
عبادت به زیاد نماز خواندن و به زیاد روزه گرفتن نیست؛ همانا عبادت، فکر کردن در کارهای الهی است.
📚(تحف العقول، ص ۵۱۸)
✍🏻 عبادت، هدف و غرض نهایی از خلقت است.
🔅وَ مَا خَلقتُ الجنَّ و الإنسَ إلّا لِیعبُدون - ذاریات، آیهٔ ۵۶🔅
معنای عبادت، نهایت تذلّل، انقیاد، رام شدن، غایت خضوع، تعظیم و تسلیم در مقابل خداوند متعال است و این حالت و صفت، امری است قلبی که معلول معرفت خدا می باشد.
علی علیه السلام فرمود:
🔅ان اول عباده الله معرفته🔅
یعنی اولین عبادت خداوند معرفت اوست.
✍🏻 بنابراین اصل عبادت، عبادت قلبی است (عبادت جوانحی)؛ مثل تفکر و تعقل و معرفت و نیت صادقه؛ و تا آن حالت خضوع و خشوع نباشد عبادت اعضا (عبادت جوارحی) مثل نماز و روزه و خدمت به مردم، مفید فایده و مانع از گناه و معصیت و ناهی از فحشا و منکر نخواهد بود.
"سفارش آن حضرت در زمان غیبت"
امام حسن عسکری "ع" در ضمن نامه ای به ابن بابویه قمی فرمودند:
🔅عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ وَ انْتِظَارِ الْفَرَجِ فَإِنَّ النَّبِيَّ قَالَ: أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ، وَ لَا يَزَالُ شِيعَتُنَا فِي حُزْنٍ حَتَّى يَظْهَرَ وَلَدِيَ الَّذِي بَشَّرَ بِهِ النَّبِيُّ أَنَّهُ يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً، كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً🔅
تو را به صبر و پايدارى و انتظار فرج توصيه مى كنم، زيرا پيامبر اكرم "صلی الله علیه و آله" فرمود: بهترين كارهاى امت من، انتظار فرج است. شيعيان ما همیشه در غم و اندوه به سر مى برند (و همواره در رنج و زحمت بوده و خون دل خواهند خورد) تا زمانی که فرزندم ظهور كند، همان كسى كه پيامبر "صلی الله علیه و آله" بشارت آمدنش را داده است. او زمين را از عدل و داد پر مى كند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است.
📚(بحارالانوار ج ۵۰ ص ۳۱۷)
🔸اهمیت دعا برای تعجیل فرج🔸
🔷 امام حسن عسکری علیه السلام به احمد بن اسحاق فرمودند:
وَالله لَيَغيبَنَّ غَيبَةً لايَنجو فيها مِنَ الهَلَكَةِ اِلّا مَن ثَبَّتَهُ اللّهُ عَزّوجلّ عَلي القَولِ بِاِمامَتِهِ و وَفَّقَهُ فيها لِلدُّعاءِ بِتَعجيلِ فَرَجِهِ.»
بهخدا قسم غیبتی خواهد داشت که احدی از تباهی (دینش) در آن زمان نجات نمی یابد مگر آن کسی که خدای عزوجل او را در اعتقاد به امامت آن حضرت ثابت قدم بدارد و در زمان غیبت نسبت به دعا در تعجیل فرجِ ايشان توفیق عنایت فرماید.
📚( بحارالانوار، ۱۱۲/۱۰۲)
💐 غم، فزون شد قلب، خون شد صبر، از دلها برون شد
💐 بار الها! غمگسار شیعیان کی خواهد آمد
💐 غم مخور، ای دل! که آخر مهدی دین می رسد
💐 یوسف گم گشته با صد عز و تمکین می رسد
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
🏴سالروز وفات جانسوز حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.🏴
⚫️ شان و مقام معنوی و ملکوتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ⚫️
➖چند مطلب:
🔸۱- شأن مطلق از آن خداست "کُلَّ یَوْم هُوَ فِى شَأْن" خداوند هر روز و هر لحظه در شأن و کاری است (الرحمن آیه ۲۹)
🔸۲- خلقت دائم و مستمر و بديع و متنوع او، تکرار نیست بلکه هر لحظه طرح نویی در تجلی است.
🔸۳- در عین آفرینش، پاسخگوی نیازها و سوالات مخلوقات هم هست.
🔅يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ🔅
هر كه در آسمانها و زمين است، (نياز های تکوینی و تشریعی خود را) از او درخواست مىكند. (الرحمن آیه ۲۹)
🔸۴- خداوند متعال، تدبیر و تربیت تکوینی و تشریعی عالم را در وسائط و اسباب و وسایل جاری کرده است (ابی الله ان یجری الاشیاء الا بالاسباب)
🔸۵- به ما هم دستور داده است این وسائط فیض را واسطه قرار دهیم برای رسیدن به خدا "وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ" و (براى تقرب) به سوى او وسيله بجوييد. ( مائده آیه ۳۵)
👈 يکی از آن وسائط فيض خداوند متعال، وجود مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست. چنانچه در زیارت نامه اش که از طرف امام معصوم (امام رضا علیهالسلام) نقل شده است، می خوانیم. "یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ"
✍🏻 اما این شأن با عظمت و مقام عنداللهی از کجاست؟ این شان در اثر علم لدنی و عصمت صغری و ولایت تکوینی آن حضرت می باشد که واسطه فيض الهی برای اجابت وشفاعت در دنیا و برزخ و قیامت شده است. امام رضا "علیهالسلام" فرمود:
🔅مَنْزارَها عارفاًبِحَقّها فَلَهُالْجَنَّهُ🔅
کسی که با معرفت و شناخت، او (فاطمه معصومه) را زیارت کند، پاداشش بهشت است.
📚(بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۷)
💠 معرفت چیست؟
معرفت یعنی شناخت شخصیت معنوی و ملکوتی حضرات معصومین "علیهمالسلام" و حضرت معصومه "سلام الله علیه" و تطبیق عقاید و اقوال و اعمال بر طبق عقاید و گفتار و اعمال آن بزرگواران!
🔅اللهم ارزقنا زیارتها و فی الآخره شفاعتها🔅
🔅و عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
🔺 پاسخ قاطع آیت الله خویی به فخر رازی
✅ موضوع: دلالت آیه ولایت بر مفهوم حصر و کلمه انما
📚 محاضرات في الاصول الفقه، ج4، ص: 288
👉 @raveshsonnati
🔹 «آلوسی ... روکرد به شیخ [محمّدحسن] مظفر و ... پرسید: ما تَقُولُونَ في أَمر النبيّ (ص) أَبابَکرٍ بِالصَّلاةِ بِالْقَوْمِ؟
دربارهٔ دستور پیامبر اکرم به ابوبکر که [به جای خود] برای مردم نماز جماعت بخواند، چیست؟
مرحوم مظفّر بدون تأمّل و درنگ فرمود: إِنَّ الرجل لَیهْجُرُ!
🔸 ... واقعاً این جواب در اینجا معجزه است. آلوسی نتوانست نفس بکشد و حرفی بزند، لذا خاموش شد، فَکأَنَّما أُلْقِمَ حَجَراً! (گویی سنگ در دهان او انداختند!)»
📚 (در محضر بهجت، ج۱، ص١٤١)
#سخن_معصوم
#ویژه
✔️ استاد علی مؤمنی
آیا ظهور امام زمان"عج " نزدیک است؟
برای تبیین موضوع چند مقدمه لازم است.
۱- مقدمه اول:
مسئله #ظهور از مهمترین مسائل عالم خلقت است چون هدف از خلقت آدم و عالم در تمامی ابعاد و زمینه های فردی و اجتماعی به واسطه آن حضرت محقق خواهد شد، #خداوند متعال در #قرآن کریم و تمامی انبياء و اوصیای آنان از این مسئله خبر داده اند لذا خداوند ایشان را " بقیة الله " معرفی نموده است که لقب خاص آن حضرت می باشد چنانچه "#امیر_المؤمنین" لقب اختصاص حضرت علی علیه السلام بود.
بَقِيَّةُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ ( هود آیه ۸۶)
بقیه یعنی باقی مانده از حجج الهی و ذخیره رحمانی و وعده ربانی و مجری تمام اهداف خداوندی ایشان هستند.
" المُنتَهي إلَيهِ مَواريثُ الأنبِياءِ وَلَدَيْهِ مَوجُودٌ آثارُ الأصْفِياءِ " ( زیارتنامه - مفاتیح الجنان)
هر علمی( علم آدم الاسماء) و کمالی و جمالی و قدرتی و سری و معجزه ای که هر ییامبر و وصی پیامبر تا حضرت #امام_حسن عسکری علیه السلام داشت همه در مهدی موعود "عچ" جمع شده و به فعلیّت رسيده است.
وَتَمَّتۡ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدۡقٗا وَعَدۡلٗاۚ ( انعام آیه ۱۱۵) منتهای حکمت نظری صدق و حق است در عقاید و اخلاقیات و رفتار و کردار و گفتار و منتهای حکمت عملی عدل است یعنی هر #انسانی به حق طبیعی و انسانی و الهی خودش برسد و این صدق و عدل به طور کامل و تمام در آن حضرت جمع شده است و در عالم اجرا خواهد کرد در نتیجه دروغ و نفاق و ریا و چاپلوسی و ظلم و فساد و #خیانت و #فقر و فلاکت و پست و# مقام و #حکومت افراد ناکارآمد و نااهل از بین رفته و به معنی واقعی افراد شایسته و صالح و عادل و کار بلد حکومت خواهند کرد.
"أَنَّ ٱلْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَٱلصَّٰلِحُونَ( الانبیاء آیه ۱۰۵)
۲- مقدمه دوم :
خداوند متعال بشر را برای رسیدن به هدف از آفرینش آزاد گذاشته و اکراه و اجبار و تحمیلی وجود ندارد، به اصطلاح خداوند انسان رامختار و آزاد آفریده است.
" إِنَّا هَدَيۡنَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرٗا وَإِمَّا كَفُورً ( انسان آیه ۳) راه راست و درست را نشان داده و در درونش عقل و وجدان و فطرت و گرایشات و تمایلات به سوی خوبي ها گذاشته و از بیرون هم با ارسال رسل و انزال کتب حجت را به طور کامل تمام کرده است.
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ ۖ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ (انعام آیه۱۴۹)
اما مقدمه سوم در پست بعدی ان شاءالله تعالی.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
✔️ استاد علی مومنی
آیا زمان ظهور نزدیک است؟
مقدمه سوم:
تا زمینه کامل در تمامی ابعاد برای پذیرش #آزادانه #حکومت واحد جهانی الهی فراهم نشود ظهور حضرت #مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف عبث و بی فایده خواهد شد و برخورد مردم با آن حضرت مانند سایر انبیا و سیزده معصوم علیهم السلام خواهدشد که قدرشان مجهول و حقشان مظلوم واقع شد. برای اینکه #خداوند متعال حجت بالغه اش را برای مردم ثابت کند زمینه حکومت کردن را برای تمامی اصناف و گرو و احزاب و مذهبی ها و بی دین ها فراهم خواهد شد.
تا برای همه بشر ثابت شود که هیچ کس بدون حجت الهی و #رهبر معصوم "ع" اجرای حق و حقوق و قسط و عدالت را نه تنها نخواهند توانست انجام دهند بلکه مبتلا به ظلم و #فساد و خیانت و جنایت و فقر و فلاکت و استبداد و خفقان خواهند شد.
خلاصه سر همه مدعیان حکومت #دموکراسی و دینی به سنگ خورده و شکست خواهند خورد، آن وقت است که انسان ها مضطر شده و در اثر #رشد فکری و عقلی و از ته دل منتظر يک منجی و نجات بخش واقعی خواهند شد و خداوند حکیم و عادل منجی موعودش را ظاهر خواهد کرد.
هان مشو نومید چون واقف نه ای از سر غیب / باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور.
امام صادق علیه السلام فرمود:
( انّ دَولَتنا آخِرُ الدُّوَلِ، ولَم يَبقَ أهلُ بَيتٍ لَهُم دَولَةٌ إلاّ مَلَكوا قَبلَنا، لِئَلاّ يَقولوا إذا رَأَوا سيرَتَنا: إذا مَلَكنا سِرنا مِثلَ سِيرَةِ هؤُلاءِ! وهُوَ قَولُ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ : «وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ، اعراف آیه ۱۲۸»)
حقیقتا دولت ما آخرين #دولت است و هيچ خاندانی (و صنفی و گروهی) نیست که قبل از ما به حكومت می رسند تا اين كه وقتى شيوه (حكومت) ما را ديدند نگويند: اگر ما به #حكومت مى رسيديم، به همين شيوه اينان، رفتار مى كرديم. و اين فرموده خداى عز و جل است كه فرمود: و عاقبت، از آنِ پرهيزگاران است.
(یعنی در حکومت اسلامی حقیقی و واقعی باید تمامی مسئولین متخصص و کار بلد و متعهد و متقی باشند مثل سلمان فارسی و مالک اشتر، نه آدم های ناکارآمد و بی عرضه و بی لیاقت و #رشوهخوار و #اختلاس گر و متملق و دروغگو و قدرت طلب و #خائن و ۰۰۰)
( کشف الغمه ج ۲ ص ۴۶۵ و ۴۶۶)
امام صادق "علیه السلام" همواره می
فرمود:
" دَولَتُنا فی آخِرِ الدَّهرِ تَظهَرُ "
یعنی دولت حقهٔ حقیقیه و کریمهٔ عادلهٔ الهیه، به دست مبارک #فرزند آن حضرت، یعنی #مهدی فاطمه ”عجّل الله تعالی فرجه الشریف” محقق خواهد شد.
( بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۴۳)
اما مقدمه چهارم که فوق العاده و بسیار مهم و در رابطه با زمان ظهور است در پست بعدی ان شاءالله تعالی.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
🌹ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلامالله علیها گرامی باد 🌹
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
✍🏻 استاد علی مومنی
⁉️آیا ظهور امام زمان علیه السلام نزدیک است⁉️
💠 مقدمه چهارم در رابطه با اهمیت فوق العاده عصر ظهور.
➖سه روز در عالم آفرینش از اهمیت ویژهای برخوردار است چنانچه خداوند متعال می فرماید: 🔅وذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ الله🔅
و روزهاى خدا را به آنان يادآورى كن.
(ابراهیم، آیه ۶)
➖امام محمدباقر علیه السلام فرمود:
🔅أيّامُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ثَلاثَةٌ: يَومُ يَقومُ القائم، و يَومُ الكَرَّةِ، و يَومُ القِيامَةِ🔅
ایام خدا سه روز است: روزى كه قائم قيام مى كند و روز رجعت و روز قيامت.(البرهان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۰۵)
➖همه روزها از آن خداست؛ چرا این سه روز که کنایه از مدت طولانی است به عنوان روزهای الهی مطرح شده است؟!
توضیح و تفسیر هر کدام کتاب مستقلی را می طلبد و چون بحث ما درباره ظهور حضرت امام مهدی موعود علیه السلام است اجمالا به اهمیت آن اشاره می کنیم.
➖با توجه به آیات و روایاتی که در رابطه با عصر ظهور وارد شده است می توان گفت با ظهور آن حضرت، هدف و غایت و فلسفه آفرینش در تمامی ابعاد عالم و آدم محقق خواهد شد چون صفات جمال و جلال و اسماء حسنای الهی در عالم مخصوصا در آدم تجلی کرده است؛
🔅الحمدلله المتجلی لخلقه بخلقه🔅
(نهجالبلاغه، خطبه۱۰۸)
➖برای غایت و هدفی بزرگ که معرفت خدا و عبودیت و تکامل بشر در تمامی ابعاد زندگی و تشکیل جامعه پویا و متکامل و الهی تا همه مخلوقات عادلانه به حق مسلم طبیعی و انسانی و الهی خودشان برسند. چنانچه قبلا گفتیم تحقق این هدف در اثر موانع به فعلیت و تحقق نرسید و روزگاری طبق حکمت و عدالت الهی باید جامهی عمل بپوشد و آن روزگار با ظهور مهدی موعود "عجل الله فی فرجه" محقق خواهد شد و اسرار و استعداد های انسان ها شکوفا و برکات زمین و آسمان، بروز و ظهور یافته، آشکار خواهد شد.
💐نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد
💐عالم پیر دگر باره جوان خواهد شد
➖اساسا ترسیمِ شکوفایی استعدادهای بشری و رشد شدید علمی و ترقی و تکامل انسان در تمامی ابعاد، در عصر آن حضرت غير قابل تصور است؛ چنانچه پیشرفت های شگفت انگیز امروز برای چند قرن گذشته غیر قابل تصور بود؛ حتی قوهی تخیل و خیال هم از صورت سازی تمدن آن زمان عاجز است؛ مثلا روایت داريم که حضرت در پایتخت خودش که کوفه است وقتی صحبت میفرمایند همه مردم دنیا، هم سیمای مبارک آن حضرت را می بینند و هم صدای ایشان را می شنوند، معمولا این خبر و روایت را بر اساس تکنولوژی و ابزار جدید تحلیل می کنند مانند ماهواره و امثال آن؛ در حالی که وقتی آن حضرت صحبت می فرمایند همه مردم از هر لغت و لهجه، طبق لغت و لهجهی خودشان فرمایش ایشان را شنیده و خواهند فهمید بدون ترجمه؛ یعنی تکنولوژی آن زمان اصلا قابل مقایسه با پیشرفت های علمی این زمان نیست.
➖برای نمونه يک حدیثی را مطرح می کنيم که برای همه کافی است؛
«در خانه کس است یک حرف بس است»
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
🔅الْعِلْمُ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ حَرْفاً فَجَمِیعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ یَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْیَوْمِ غَیْرَ الْحَرْفَیْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِینَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِی النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَیْهَا الْحَرْفَیْنِ حَتَّى یَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِینَ حَرْفاً🔅
علم و دانش بیست و هفت حرف است پس همه آنچه پیامبران آوردهاند تنها دو حرف آن است؛ پس مردم تاکنون جز به آن دو حرف آشنایی ندارند پس هنگامی که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را بیرون میآورد سپس آن ها را بین مردم نشر و گسترش میدهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه میکند و مجموعِ بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر میسازد.(لطفا در نتیجه و پیشرفت دو حرف با دستاورد شگفت انگیز ۲۷ حرف دقت فرمایید که تفاوت ره از کجاست تا به کجا)
(بحار، ج۵۲، ص۳۳۶ )
➖اما مقدمه پنجم ان شاءالله تعالی در پست بعدی چون «روزی روز به روز است».
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه
▪️عظم الله لك الاجر يا مولانا يا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
⁉️آیا ظهور نزدیک است؟⁉️
✍🏻استاد علی مومنی
💠 مقدمه پنجم:
چه کسی به زمان ظهور امام زمان"عجل الله فرجه" عالم و داناست؟
✍🏻 طبق روایات معتبر، مسئله ظهور، چنانچه در مقدمه چهارم گفته شد به جهت اهمیت فوق العاده اش مانند روز قیامت است که علمش فقط پیش خداست. در قرآن کریم در چندين آیه، علم و آگاهی به وقوع روز قیامت را فقط به خودش نسبت داده است که به یک آیه اشاره می شود.
🔅يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ🔅
واز تو دربارهى قيامت مىپرسند كه چه وقت برپا مىشود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمىتواند زمان آن را آشكار سازد. (فرا رسيدن قيامت) در آسمانها و زمين سنگين است، جز به صورت ناگهانى پيش نمىآيد. از تو چنان مىپرسند كه گويا از (زمان) آن آگاهى دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداوند است، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
(سوره اعراف آیه ۱۸۷)
✍🏻 خداوند متعال دو بار در این آیه شریفه با کلمه و واژه حصر، علم و آگاهی زمان وقوع روز قیامت را منحصر به خودش معرفی نموده است. در ذیل این آیه شریفه در تفسیر روائی نورالثقلین، روایت مهمی را از امام رضا "علیهالسلام" نقل می کند که حضرت فرمود:
🔅انَّ النَّبِیَّ (ص) قِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ الله مَتَی یَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً🔅
کسی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سوال کرد که چه زمانی قائم خروج خواهد کرد؟ حضرت فرمود: مَثل ظهور قائم مانند زمان ظهور و وقوع قيامت است که جز خداوندم کسی نمی داند؛ بعد آیه شریفه اعراف را تلاوت فرمود.
(تفسیر نور الثقلین ج ۲ ص ۱۰۷)
✍🏻 آیا پیامبراکرم "صلی الله علیه و آله" و امامان معصوم علیهم السلام زمان ظهور را می دانند؟ و اگر می دانند چیزی از آن بزرگواران نقل شده است یا نه؟ جواب در پست بعدی ان شاءالله تعالی.
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
⁉️آیا ظهور نزدیک است؟⁉️
✔️ استاد علی مؤمنی
💠مقدمه ششم:
در مقدمه قبلی گفته شد که علم به وقت و زمان ظهور مانند علم به وقوع روز قیامت از اسرار الهی است و فقط خداوند متعال از آن آگاه است و اگر پیامبر اکرم و ائمه معصومین "علیهم السلام" به اذن الله از آن آگاه باشند نه تنها برای زمان ظهور وقتی معین و مشخص نکردهاند بلکه شديدا از آن نهی نمودهاند.
✍در این رابطه روایات زیادی وارد شده است که به بعضی از آنها اشاره می شود.
۱- امام صادق علیه السلام فرمود:
🔆" يَا مُفَضَّلُ لَا أُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا يُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ إِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِيِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَكَ اللَّهَ تَعَالَي فِي عِلْمِهِ وَادَّعَي أَنَّهُ ظَهَرَ عَلَي سِرِّه "🔆
ترجمه: ای مفضل، براي ظهور، وقتی تعيين نميكنم. و هیچ وقت و زمانی هم نميشود برای آن معين كرد. آن كس كه براي ظهور مهدی ما وقتی تعيين كند، خود را در علم خداوند شريك دانسته و مدعی شده كه از اسرار خداوند آگاه گشته است.
📚( بحارالانوار ج ۵۳ ص ۳)
۲ - در یک روایت صحیح و معتبر، امام باقر "ع" سه بار فرمودند:
🔆"كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ،كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ، كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ "🔆
راوي گويد: از حضرت باقر(ع) پرسيدم: اين امر (ظهور حضرت) وقت معيّنی دارد؟
حضرت سه مرتبه فرمود:
" كسی كه وقت، معيّن كند، دروغ گفته است.
📚(اصول کافی ج ۱ ص ۳۶۸)
۳ - در توقيعي كه از امام زمان "عج "به نائب ايشان صادر شد، آمده است كه :
🔆"أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَي اللَّهِ وَكَذَبَ الْوَقَّاتُونَ "🔆
امر ظهور پس تحقیقا موکول به اراده و امر خداست وكسانی كه وقت تعيين كنند دروغگو هستند.
📚(بحارالانوار ج ۵۲ ص ۱۰۱)
۴- امام صادق "ع"به محمد بن مسلم میفرماید:
🔆"مَنْ وَقَّتَ لَكَ مِنَ النَّاسِ شَیْئاً فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُكَذِّبَهُ فَلَسْنَا نُوَقِّتُ لِأَحَدٍ وَقْتاً "🔆
هر كس براى تو وقت تعیین كرد، بى محابا آن را تکذیب کن و دروغگو بشمار؛ زیرا ما براى هیچ كس، هیچ وقتى برای ظهور، تعیین نمىكنیم.
📚(بحارالأنوار ج ۵۲ ص ۱۰۴)
🟡⛔️ بنابراین اگر هر کس با هر قصد و غرض و انگیزهای و در هر جایگاه و منصب و مقامی و لو به ظاهر بزرگ، برای ظهور آن حضرت، وقت و زمانی، تعیین کند، دروغگو خواهد بود و وظیفه منتظران راستین و واقعی، تکذیب علنی و مبارزه جدی با آنها و دفاع از ارزشمندترین سرمایه اعتقادی شیعه در عصر غیبت می باشد.
✍ایجاد امیدواری نابجا و کاذب برای خوشایند مردم، و بهره برداری سیاسی از نزدیکی ظهور چنانچه سالهاست در مملکت رواج شده و اینکه ما زمینه ساز ظهور هستیم با وجود این همه ظلم و فساد و گناه و معصیت، بزرگترين جنایت و خیانت به اسلام و تشیع است. با وجود فرمایش معصوم "ع" نباید " کاسه داغ تر از آش و دایه مهربان تر از مادر"باشیم. فقط در زمان غیبت به ما دستور به تقوی و خودسازی و عمل به وظایف و صبر و انتظار راستین و دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت داده شده است که ان شاءالله در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
✔️ استاد علی مؤمنی
⁉️آیا ظهور نزدیک است؟
💢نتیجه مقدمات:
از منظر و دیدگاه علم الهی می توان گفت ظهور امام زمان"ع" نزدیک است چنانچه خداوند متعال در سوره "معارج" راجع به قیامت می فرماید:
إِنَّهُمۡ يَرَوۡنَهُۥ بَعِيدٗا (۶)وَنَرَاهُ قَرِيبٗا (۷) یعنی: کافران روز قیامت را دور می بینند و ما نزدیک می بینیم.
🔰این دو آیه شریفه در آخر دعای عهد نیز که به خواندنش در زمان غیبت، سفارش شده، آمده است.
✅عبداللهبنسلیمان گوید: از آقایم امام صادق (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «هرکس چهل بامداد این دعای عهد را بخواند، از یاوران قائم، خواهد بود. و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خداوند (هنگام ظهور) او را از قبر بیرون خواهد آورد؛ و با هر کلمهی این دعا؛ هزار ثواب به او عطا فرماید و هزار گناه از نامهی عمل او محو کند.
🔸در آخر دعا می خوانیم: خدایا! این غم و اندوه را (که بر اثر غیبت او به ما رسیده) با حضور او برطرف نما و در ظهور او شتاب کن، زیرا آنها( مخالفین و منکرین مهدی موعود ) آن روز را دور میبینند و ما آن را نزدیک می بینیم.
📚 (بحارالأنوار، ج۵۳، ص۹۵) و ( مفاتیح الجنان )
🔸پس زمان ظهور امام زمان"عج" مانند روز قیامت از منظر علم الهی نزدیک است،اساسا در ادبیات و عرف بین المللی مخصوصا در ادبیات قرآنی هر واقعه ای که در آینده ولو آینده خیلی دور، حتمی الوقوع باشد با فعل ماضی و گذشته یا با کلمه قریب و نزدیک، تعبیر می کنند مانند آیات شریفه ذیل:
۱- "إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ " زمانی که واقعه قیامت واقع شد ( در حالی که واقع خواهد شد )،
📚( سوره واقعه آیه ۱)
۲- "اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ" روز قیامت نزدیک شد( سوره قمر آیه ۱)
۳- " أَتَىٰ أَمْرُ الله فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ "
امر الهی آمد پس در آن شتاب نکنید.
(سوره نحل آیه ۱)
🔸یکی از مصادیق امر الهی ظهور امام زمان"عج " می باشد با اینکه در آینده واقع خواهد شد ولی با فعل ماضی( اتی- آمد ) بیان شده است و همچنین فرموده: در امر ظهور عجله و شتاب مکنید چون طبق روایات عجله کننده گان به هلاکت و بدبختی و شقاوت خواهند رسید📚( هلک المستعجلون ).
🔆امام صادق "علیه السلام" فرمود:
إِنَّ أَوَّلَ مَنْ یُبَایِعُ الْقَائِمَ، جَبْرَئِیلُ ۰۰۰۰۰ثُمَّ یُنَادِی بِصَوْتٍ طَلْقٍ ذَلْقٍ تَسْمَعُهُ الْخَلَائِقُ أَتی أَمْرُ اللهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوه.
اوّلین کسی که با قائم (عج) بیعت میکند، جبرئیل (ع) است ۰۰۰۰۰ سپس با صدای بلندی که همگان آن را میشنوند ندا میدهد: أَتَی أَمْرُ اللهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ.
📚(بحارالانوار ج ۵۳ ص ۲۸۵)
🔸خلاصه، ما نه می دانیم و نه می توانيم بگوئیم، ظهور امام زمان"ع" نزدیک است چون مخالفت با حکمت الهی و مقام رضا و تسلیم می باشد و نه می توانیم بگوییم دور است چون موجب ناامیدی و قساوت قلب می شود.
🔸البته در چند روایت کلمه ( نجاالمقربون) آمده است ولی هم اشکال سندی دارند و هم اشکال دلالی و در هر موضوعی در معارف اسلامی در مرحله اول باید سند روایت صحیح و معتبر باشد.
🔆علی "علیه السلام" فرمود:
" لاَ تُعَالِجُوا اَلْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ اَلْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ "
پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی علیه السلام) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت می گیرد. 📚(بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳)
دستور و سفارش اکید این است که در زمان غیبت، متقی و صبور و منتظر راستین وامیدوار باشیم
(والعاقبه للمتقین).
🌺هان مشو نومید چون واقف نه ای از سر غیب
🌺باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور.
آیا با علائم و نشانه هایی که در روایات نقل شده می توان گفت ظهور نزدیک است؟ ان شاءالله در پست های بعدی.
🔆اللهم عجل لولیک الفرج🔆
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✍استاد علی مومنی
💠 میلاد پر برکت کوثر ربانی دختر نبوت و همسر ولایت و مادر امامت حضرت فاطمه زهرا "س" مبارک باد.💠
✍ اگرچه معرفت شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای بشر مقدور نیست ولی اشارهای به مضمون بعضی از روایات میشود.
✍🏻 خلاصهٔ عالم وجود، بهشت و چکیدهٔ آن درخت طوبی است، خداوند متعال با دستِ قدرتش آن را کاشته و با بهترین آب های بهشتی که تسنیم است "و مِزاجُه مِن تَسنیم" آبیاری نموده و میوهٔ آن، تفّاحه و سیبی شد تا پیامبر اکرم "صلی الله علیه وآله" به معراج رفته و داخل بهشت شده و آن سیب را میل فرموده و در زمین هم با حضرت خدیجه کبری که ۲۸ ساله و پاک و پاکیزه و ازدواج نکرده بود، ازدواج کند و هر دو بزرگوار بعد از چهل روز ریاضت و روزه و عبادت و در موقع افطار از أطعمه و أشربهٔ بهشتی بخورند تا نطفه مبارکه حضرت زهرا "سلام الله علیها" منعقد شود.
✍🏻 و قبل از امّ ابیها (مادر پدرش) بودن، امّ امّها (مادر مادرش) میشود یعنی در شکم مادرش با او سخن گفته و به صبر و مقاومت دعوت کرده و تسلی و دلداری می دهد و در موقع ولادت، حضرت حواء و سارا و مریم و کلثوم خواهر حضرت موسی "علیه السلام" (در بعضی روایت ها آسیه) با گروهی از حورالعین با آب کوثر حاضر شدند تا به حضرت خدیجه کبری "سلام الله علیها" کمک کنند تا کوثر ربانی که قلب و روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و همتای امیرالمؤمنین علیه السلام و مادر یازده کوکب دری و اختر تابناک امامت و ولایت و ملاک و معیار اسلام و شرک و ایمان و نفاق و حق و باطل می باشد به دنیا بیاید.
✍🏻 وقتی حضرت به دنیا آمد همه عالم نور باران شد و حضرت زهرا شروع کرد به گفتن این جملات: 🔅 أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِی مُحَمِّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ عَلیّاً سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ وَ وُلْدِی سَادَةُ الْأَسْبَاطِ🔅
📚( موسوعه الکبری عن فاطمه الزهراء، ج۲، از ص۱۶۹ الی ص۱۹۳)
💐ای بلند اختر که ناموس خدای اکبری
💐عقلِ کل را دخترى و علمِ کل را همسرى
💐زینت عرش خدا پرورده دامان توست
💐یازده خورشید چرخ معرفت را مادرى
💐آن که بُد منّت وجودش بر تمام ما سوى
💐گشت ممنون عطاى حق که دادش کوثرى
✅ شعر از آیه الله وحید خراسانی دام ظله العالی
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
#سخن_معصوم
روایتی بسیار زیبا در کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع كَيْفَ كَانَ وِلَادَةُ فَاطِمَةَ؟
فَقَالَ: نَعَمْ،
إِنَّ خَدِيجَةَ لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ هَجَرَتْهَا نِسْوَةُ مَكَّةَ فَكُنَّ لَا يَدْخُلْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يُسَلِّمْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتْرُكْنَ امْرَأَةً تَدْخُلُ عَلَيْهَا فَاسْتَوْحَشَتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ وَ كَانَ جَزَعُهَا وَ غَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ.
فَلَمَّا حَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ كَانَتْ فَاطِمَةُ ع تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ كَانَتْ تَكْتُمُ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص.
فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً فَسَمِعَ خَدِيجَةُ تُحَدِّثُ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَهَا يَا خَدِيجَةُ مَنْ تُحَدِّثِينَ قَالَتِ الْجَنِينَ الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَيُؤْنِسُنِي.
قَالَ: يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي [يُبَشِّرُنِي] أَنَّهَا أُنْثَى وَأَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ وَأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ.
فَلَمْ تَزَلْ خَدِيجَةُ عَلَى ذَلِكَ إِلَى أَنْ حَضَرَتْ وِلَادَتُهَا فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً فَاغْتَمَّتْ خَدِيجَةُ ع لِذَلِكَ.
فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سُمْرٍ طِوَالٍ كَأَنَّهُنَّ مِنْ نِسَاءِ بَنِي هَاشِمٍ فَفَزِعَتْ مِنْهُنَّ لَمَّا رَأَتْهُنَّ فَقَالَتْ إِحْدَاهُنَّ لَا تَحْزَنِي يَا خَدِيجَةُ فَأَرْسَلَنَا رَبُّكِ إِلَيْكِ وَ نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَهَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ فَجَلَسَتْ وَاحِدَةٌ عَنْ يَمِينِهَا وَ أُخْرَى عَنْ يَسَارِهَا وَ الثَّالِثَةُ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ الرَّابِعَةُ مِنْ خَلْفِهَا فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً.
فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَلَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ وَ دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ فَتَنَاوَلَتْهَا الْمَرْأَةُ الَّتِي كَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهَا فَغَسَلَتْهَا بِمَاءِ الْكَوْثَرِ وَأَخْرَجَتْ خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَأَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَلَفَّتْهَا بِوَاحِدَةٍ وَ قَنَّعَتْهَا بِالثَّانِيَةِ ثُمَّ اسْتَنْطَقَتْهَا فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ.
ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا وَ أَقْبَلْنَ يَضْحَكْنَ إِلَيْهَا وَ تَبَاشَرَتِ الْحُورُ الْعِينُ وَ بَشَّرَ أَهْلُ السَّمَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِوِلَادَةِ فَاطِمَةَ ع وَ حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ وَ قَالَتِ النِّسْوَةُ خُذِيهَا يَا خَدِيجَةُ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً زَكِيَّةً مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا فَتَنَاوَلَتْهَا فَرِحَةً مُسْتَبْشِرَةً وَأَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا.
فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ.
📚 (أمالی الصدوق، المجلس 87، ص 593)
@raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ترجمه حدیث بالا:
شیخ صدوق در أمالی به اسناد خود از مفضل بن عمر روایت کرده که وی گفته است:
به امام صادق علیه السلام عرض كردم: ولادت و به دنیا آمدن فاطمه علیها السلام چگونه بوده است؟ فرمود:
چون خديجه با رسول خدا ازدواج کرد، زنان او را ترك كردند و دیگر نزدش نرفتند و بر وی سلام ندادند و (حتّی) نگذاشتند زنى نزد او رود، از این رو خديجه از این تنهایی به وحشت افتاد. و بيتابى و اندوهش مايه نگرانى بر پیامبر و به خاطر او بود (نه به خاطر خودش).
و زمانی که به فاطمه آبستن شد، در شكمش كه بود با او (خدیجه) صحبت ميكرد و او را تسلى ميداد و خدیجه اين راز را از رسول خدا پنهان مىداشت.
يك روز رسول خدا (ص) وارد شد و شنيد خديجه با فاطمه سخن مىگوید، پس فرمود: اى خديجه با كه سخن مىگوئى؟ گفت: اين بچه كه در شكم دارم با من سخن ميگويد و مونس من شده است، فرمود: اى خديجه اين جبرئيل است كه به من خبر ميدهد اين بچه دختر است و هموست که نسل پاك و مبارکی است و خداى تعالى نسل مرا از او مقرر كند و از آن نسل امامانى برآورد و آنها را در زمين خود پس از تمام شدن وحیش خليفه سازد.
خديجه پیوسته بر اين حالت بود تا زمان ولادت نوزاد رسيد لذا دنبال زنان قريش و بنى هاشم فرستاد كه از من چون زنان ديگر پذيرائى كنيد (یعنی متولّی امور زایمانم شوید) (ولی ایشان در) جوابش گفتند: تو خود زمانی که ما تو را از ازدواج با محمّد یتیم و فقیر ابوطالب منع کردیم از امر ما سرپیچی کرده و به سخن ما گوش ندادی! پس نه سراغ تو آمده و نه امری از زایمانت را به دوش می کشیم. در این هنگام خدیجه ناراحت و غمگین گشت.
در همین احوال بود که ناگاه چهار زن گندم گون بلند بالا که شبیه زنان بنى هاشم بودند بر او وارد شدند که از آنها ترسید و در هراس شد، در این هنگام یکی از ایشان گفت: ناراحت نباش ای خدیجه چرا که پروردگارت ما را به سوی تو فرستاده و ما خواهران تو هستیم. من سارهام و اين آسيه دختر مزاحم كه رفيق تو است در بهشت و اين مريم دختر عمران و اين كلثوم خواهر موسى بن عمرانست خدا ما را فرستاده كه از تو پذيرائى كنيم مانند زنان، يكى سمت راستش نشست و يكى سمت چپش و سومى برابرش و چهارمى پشت سرش فاطمه پاك و پاكيزه متولد شد و چون بزمين آمد نورى از او درخشيد تا بهمه خانههاى مكه پرتو افكند و جايى از شرق و غرب زمين نماند مگر آنكه در آن تابيد و ده تن حور العين كه هر يك طشت و ابريق بهشتى داشتند وارد شدند و آب از كوثر آوردند و بزنى كه برابرش بود دادند و او را با آب كوثر شست و دو پارچه سفيدتر از شير و خوشبوتر از مشك و عنبر برآورد و او را در يكى از آنها پيچيد و با ديگرى سر و رويش را بست و زبان بدهنش گذاشت و فاطمه گفت گواهم كه جز خدا معبود حقى نيست و پدرم رسول خدا (ص) و سيد انبياء است و شوهرم سيد اوصياء و فرزندانش سادات اسباط، سپس بآنها سلام كرد و نام آنها را گفت و آنها باور كردند و خنديدند و حوريان خرسند شدند و بهم بشارت دادند و اهل آسمان بهم بشارت دادند بولادت فاطمه، در آسمان نورى تابيد كه فرشتگان پيش از آن نديده بودند و آن زنها گفتند اى خديجه او را پاك و پاكيزه برگير كه زكيه است و ميمونه است و مبارك است خودش و نسلش، شاد و خرم او را گرفت و پستان بدهانش نهاد و باو شير داد.
فاطمه در هر روز باندازه يك ماه بزرگ ميشد و در يك ماه باندازه يك سال.
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
نکات روایت بالا:
نکاتی در این روایت به چشم می خورد که به برخی از آنها اشاره می شود:
نکته اول:
از صدر روایت به دست می آید که تا پیش از ظهور اسلام چقدر مردم در جاهلیّت تاریک فرو رفته بودند و جز مال و منال و شهرت و اعتبار و حسب و نسب چیزی برایشان مهمّ نبود. در نتیجه از ازدواج زنی ثروتمند چون خدیجه با مردی - ولو امین و راستگو و صاحب همۀ کمالات انسانی – ولی یتیم و فقیر چنان عصبانی و ناراحت می شوند که نه تنها ارتباطشان را با وی قطع کرده و به او سلام هم نمی دهند بلکه حتی حاضر نمی شوند که در زمان زایمانش نه تنها خود بلکه کس دیگری نیز قابلگی او را بکند!
نکته دوم:
یکی از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی حضرت خدیجه علیها السلام از چند جهت است:
1) نخست انتخاب همسری است که در آن زمان – گرچه صاحب کمالات انسانی – بود ولی از جهت مال و منال و وجهۀ اجتماعی ضعیف بوده به ویژه اینکه یتیم بوده است از این رو مورد عتاب زنان قریش قرار گرفت: «تَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ» به ویژه اینکه خواستگاران ثروتمند گوناگونی با وجهۀ اجتماعی مهمّ در آن زمان داشته است ولی آنچه برای او مهمّ بوده کمالات انسانی و فضائل اخلاقی بوده است و بس.
2) پس از ترک زنان قریش و رهایی و دوری ایشان از خدیجه علیها السلام بعد از ازدواج با پیامبر، وی گرچه ترسید و وحشت کرد و ناراحت و غمگین بود ولی همۀ اینها به خاطر خودش نبود بلکه به خاطر پیامبر صلّی الله علیه وآله بود که مبادا مشکل یا خطری متوجّه او شود: «كَانَ جَزَعُهَا وَغَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ» واین کاشف از عظمت روحی و معرفت درونی او بود.
3) در فضیلت او همین بس که مقام والای مادر بودن برای محور عالم وجود بنت خاتم المرسلین و أمّ الأئمّة الطاهرین را حائز است.
4) برای رفع وحشت و غم و اندوه او به اذن خدا فاطمۀ زهرا سلام الله علیها با او در حالیکه در شکم او بود با وی سخن می گفت و موجب دلداری و قوّت قلب او بود.
5) اینکه متولّیان امر زایمان وی بهترین زنان عالم وجود و ده تن از حور العین بودند چرا که هر کسی لیاقت تولّی امر او و دردانۀ عزیزش فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را ندارد.
ادامه دارد ...
@raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
نکته سوم:
یکی دیگر از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی و شرافت کامل حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام از چند جهت است:
۱. وی جدا از اینکه به تصریح روایات مُحَدَّثة (کسی که فرشتگان با وی سخن گویند) است، پیش از تولّد و از همان اوان تکوّن خود در جنین خدیجۀ کبری سلام الله علیها مُحَدِّثة (کسی که با دیگران سخن گوید) نیز بوده است و در شکم او تنها با وی سخن می گفت و همین سخن گفتن او مایۀ آرامش خدیجه ع می گردید بلکه وی را نیز تسلّی داده و به صبر و تحمّل و بردباری دعوت می کرد.
«تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا».
«الْجَنِين الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَ يُؤْنِسُنِي»،
بنا بر این علاوه بر اینکه خود مظهر صبر الاهی و سکینه و آرامش ربّانی بوده است «السلام علیکِ أیّتها المظلومة الصابرة»
«بحار الأنوار، ج 97، ص 198».
مظهر مُصبِّریّت و دعوت به صبر هم بوده است از این رو از بدو تکوّنش مظهر «الذین آمنوا و عملوا الصالحات وتواصوا بالحقّ وتواصوا بالصّبر» بوده است و از هر گونه خسرانی به نحو مطلق به دور بوده است.
۲. وجودش مایۀ بشارت الهی است. «يُبَشِّرُنِي أَنَّهَا أُنْثَى».
۳. نسلی پاک است وهمۀ وجودش پاکیزه است. «أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ».
۴. نسلی با یمن و با برکت است. «أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ» و «إنّا أعطیناک الکوثر».
۵. نسل عصارۀ عالم وجود از او و مایۀ استمرار وجود اوست.
«أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا»
۶. أمّ الأئمة الطاهرین و مادر خلفای راستین الهی است
«سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ».
۷. لیاقت حضور و مشرّف شدن به محضر وی به عالم دنیا را جز کسانی که تابع اولیای خدایند نداشته اند.
« فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً».
همانطور که لیاقت نظر شریف وی را در نزدیکی ایام شهادت او غاصبین خلافت نداشتند.
«... دَخَلَ عَلِيٌّ ع عَلَى فَاطِمَةَ ع فَقَالَ لَهَا أَيَّتُهَا الْحُرَّةُ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ بِالْبَابِ يُرِيدَانِ أَنْ يُسَلِّمَا عَلَيْكِ فَمَا تَرَيْنَ قَالَتْ الْبَيْتُ بَيْتُكَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُكَ افْعَلْ مَا تَشَاءُ فَقَالَ سُدِّي قِنَاعَكِ فَسَدَّتْ قِنَاعَهَا وَ حَوَّلَتْ وَجْهَهَا إِلَى الْحَائِطِ فَدَخَلَا ...»
«بحار الأنوار، ج 28، ص 303»؛
حضرت على نزد فاطمه آمد و گفت: اى بانوى آزاده! فلانى و فلانى آمدهاند و تصميم دارند سلامى به تو بگويند، نظرت چيست؟ فاطمه زهرا فرمود: خانه خانه تو مىباشد و من همسر تو. هر عملى كه مىخواهى انجام بده. حضرت على به فاطمه زهرا گفت: مقنعه خود را بر سر كن. آن بانو مقنعه خويش را در بر كرد و صورت خود را به سمت ديوار نمود و ...
۸. برترین و بهترین زنان عالم وجود در زمرۀ خادمان اویند.
«نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَ هَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ».
۹. از پیش از پا گذاشتن به عالم دنیا لطف الهی و عنایت ربّانی شامل حال او بوده است. «بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ».
۱۰. با اینکه نوزادان وقت تولّد پاک و پاکیزه نیستند و نیازمند نظافت بدنی و رفع قذورات هستند ولی صدّیقۀ طاهره چنین نبوده بلکه ظاهرا و باطنا، جسما و روحا پاک و پاکیزه خلق شده و پا به عرصۀ وجود نهاده است. «فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً» آیۀ تطهیر نیز شاهد راستینی بر این ادّعاست.
۱۱. وجود نَیِّر و نورانی اش از بدو ولادت مایۀ درخشندگی کلّ عالم شد و همۀ جهان منوّر به نور منیر وی گشت. چگونه چنین نباشد در حالیکه زهرای اطهر است.
«فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ».
۱۲. حور العین که مظهر والای جمال الهی¬اند خادم خدمۀ اویند. «دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ...».
@raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ادامه نکات:
۱۳. لیاقت شستشو و پوشش جسم پاکش جز آبریز بهشتی و آب کوثر و لباسهای بهشتی چیز دیگری نیست.
چگونه چنین نباشد در حالیکه حقیقت کوثر اوست و آب کوثر در حقیقت مترشّح از چشمۀ پاک وجودش است.
«إنّا أعطیناک الکوثر* فصلّ لربّک وانحر* إنّ شانئک هو الأبتر»
«كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَإِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ ... خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ...».
۱۴. از ابتدای وجود جسمانیش عارفۀ مطلقه و فهیمۀ کامله و صاحب بصیرت تامّه بوده است. از این رو بلافاصله هنگام ولادتش اولین نطق شریفش اقرار و شهادت به یگانگی خدا و نبوّت رسول خدا و ولایت و امامت دوازده امام بود.
«فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ».
۱۵. عالمۀ به علم لدنّی است از این رو اسامی آن ده حور را بیان کرد و به تک تک ایشان سلام داد.
«ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا».
۱۶. با ولادتش نوری درخشان در آسمان پدیدار شد به شکلی که فرشتگانی که خود مظهر نور الهی اند و حقیقت خلقت وجودیشان از نور است چنین نور درخشانی را پیش از مشاهده نکرده بودند. از این رو وی را زهراء گویند.
«حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ».
۱۷. نه تنها وجود شریفش با یمن و برکت است بلکه در نسل شریفش نیز یمن و برکتی قرار داده شده است.
چگونه چنین نباشد در حالیکه مصداق اتمّ کوثر ربّانی است و امامان معصوم از دودمان وی اند. «مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا».
۱۸. این برکت چنان سراسر جسم و روحش را فرا گرفته که اتصال دهان مبارکش به سینۀ مادر مکرّمه اش سبب شد که از شیر پر شده و شیر از آن سرازیر شود.
«أَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا».
۱۹. رشد جسمانی او نیز با دیگر نوزادان و کودکان متفاوت بود از این رو یک هفته را در یک روز و یک ماه را در یک هفته سپری می کرد.
«فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ».
@raveshsonnati
💢 حمایت فعال شدن سطح یک استوری تلگرام کانال روش سنتی
❗اگر اکانت پریمیوم دارید حمایت کنید و اگر ندارید برای دوستانتون بفرستید.
برای حمایت از این لینک استفاده کنید👇👇👇
👉 https://t.me/raveshsonnati?boost
بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله وانا الیه راجعون)
حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
این مصیبت جانکاه را به خانواده های داغ دار وعموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می نماییم. و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.
(٢٠/ جمادی الثانی /١٤٤٥هـ)
دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه) - نجف اشرف