#سخن_بزرگان
❓چگونه بفهمیم از ماه رمضان استفاده کردهایم؟
✔️ آیت الله بهاءالدینی
🔹خدا توفیقتان بدهد که از ماه رمضان استفاده کامل کنید و ان شاء الله اگر بعد از ماه رمضان، وضعتان طوری شد که فهمیدید نمازتان مورد قبول خدا واقع شده است، روزهتان مورد قبول واقع شده است، محرمات را تعطیل کردهاید، بدانید از ماه رمضان درست استفاده کردهاید؛ و گرنه اگر گرسنگی و تشنگی خورده باشید، و دروغ همان دروغهاست و محرمات همان محرمات است، بدانید استفاده نکردهاید. ان شاء الله از عبادتها به نفع خودتان نتیجه گرفته باشید، موفق باشید از ماه رمضان استفاده کنید که به نفع خود شماست.
📚نردبان آسمان، درس ۳۱
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#تعریف_پژوهش
🔹پژوهش از منظر دانش لغوی، واژهای فارسی است. این واژه که بنابر گفته دهخدا به معنی پیجویی است، بنابر احتمال ممکن است از همین واژه نیز گرفته شده باشد. واژههای هم عرض این واژه در زبانهای دیگر نیز معنایی مشابه با این بیان دارند. تحقیق و بحث در عربی، research در انگلیسی همه خود حکایت از نوعی پیجویی و تلاش در جهت یافتن چیزی به حساب میآیند. این معنای لغوی با اندکی تغییرات در قالب یک معنای اصطلاحی خود را آشکار میکند.
🔹برای تبیین یک اصطلاح صرفاً نمیتوان به یک تعریفی شبه منطقی اکتفا کرد. به همین دلیل کوششهایی که در این جهت رخ داده، در بسیاری از موارد با نقض و ابرامهای فراوان و چالشهایی روبه رو گردیده است. جالب آن که بیشتر کسانی که تعاریف را نقد می کنند خود آگاه نیستند که با چه ملاکی تعریف مذکور را نقد میکنند. سرّ این قضیه آن است که برخی امور در اذهان روشن است ولی در الفاظ مخفی که پژوهش از این دسته است.
🔹باید دانست که اصطلاحات تعریف نمیشود بلکه شرایط و ضوابط آن تعیین می شود. اما تعاریفی که ذکر میشود صرفاً برای آن است که تصوری اجمالی نسبت به آن در اذهان شکل گیرد. بنابراین جامعیت و مانعیت از این تعاریف به هیچ وجه انتظار نمی رود.
🔹تعاریف مختلفی از سوی صاحب نظران پژوهش، به جامعه علمی عرضه گردیده است. این تعاریف گرچه دارای نقاط قوت و نکات قابل تأملی است اما با یک چالش اساسی مواجه است؛ آیا همه تعریف کنندگان صلاحیت مرجعیت در تعریف را دارند؟
🔹تعاریف ارائه شده یا بیانگر یک حقیقت ارتکازی نزد همگان است و یا در مقام تبیین قوانین پژوهش است. بیانات ایشان حکایت از نوعی ضابطه و تعیین مرز دارد. در این صورت بسیار مشکل است که بیان یک متخصص به عنوان مرز و قلمرو مفهوم پژوهش پذیرفته شود.
🔹این امر نگارنده را بر آن داشت که با برخی محدودیتها مخالفت کرده و با ایجاد توسعه در شمول این مفهوم، قلمرو پژوهش را افزایش دهد. البته در مقام درجهبندی و ارزشگذاری هر نوع از پژوهش باید از جایگاه ارزشی متناسب با خود برخوردار باشد. در نتیجه با نگاهی توسعه یافته تمام آن چه در فضای علمی امروز به عنوان پژوهش شناخته میشود لحاظ شده و در مجالات دیگر ارزشگذاری میشوند.
↩️ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
#ویژه
⚡️ بیانی کوتاه از استاد بزرگوار علی مومنی دام عزه، پیرامون وداع با ماه مبارک رمضان
✔️ امام سجاد علیه السلام میفرماید:
🔹 "فَنَحْنُ مُوَدّعُوهُ وَدَاعَ مَنْ عَزّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا، وَ غَمّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنّا"
📚 دعای ۴۵ صحیفه سجادیه. (وداع با ماه مبارک)
✍ حقیقت و باطن و اسرار تمامی عالم تکوین و تشریع را چهارده معصوم علیهم السلام به طور کامل میفهمند و دیگران هر اندازه که به این خاندان عصمت و طهارت متصل باشند، بهرهای از حقایق خواهند برد.
🔹 تمامی اعمال و عبادات، باطنی دارند که در قیامت بروز و ظهور یافته و آشکار میشود؛ از جمله ماه مبارک رمضان که به زیباترین صورت محشور میشود.
✍ اگر کسی بخواهد به حقیقت این ماهِ رحمت و مغفرت و برکت و ضیافتِ الهی اندکی معرفت پیدا کند شایسته است دعای ۴۵ صحیفه سجادیه را بخواند؛ البته با تدّبر و تفکّر و تعقّل و تأمّل. این دعا مشتمل بر ۴ بخش است:
1⃣ اوصاف ونعمتهای بیدریغ خداوند متعال.
2⃣ فضایل و ویژگیهای ماه مبارک رمضان.
3⃣ مطالبی راجع به تودیع و وداع ماه مبارک رمضان که واقعا بهتانگیز است.
❓این چه ماهی است که رفتن آن برای حضرت دردآور و دشوار و غمناک و وحشتآور است؟
❓این چه ماهی است که حضرت حدود ۲۰ بار به آن سلام میدهد، آن هم چه سلامهایی؟
🔸 سلام بر بزرگترین ماه خدا و بر عید اولیاء الهی و سلام بر گرامیترین یار از زمانها ....
4⃣ در بخش پایانی حدود هفت درخواست از خداوند متعال دارد که قابل دقت و توجه است، از جمله اینکه میفرماید:
🔸 خداوندا بر محمد و آل او درود فرست و مصیبت ما را در از دست دادن این ماه جبران کن.
✍ دقت بفرمایید که حضرت، سپری شدن و از دست دادن این ماه را مصیبت تلقّی کرده و از خدا میخواهد که این مصیبت را جبران نماید.
🔺تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل🔺
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_ادب_عربی
↪️🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر
🔻کتب لغت
↪️ 3⃣ واژه شناسی قرآنی و حدیثی و غریب القرآن و الحدیث
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابو عبید قاسم بن سلّام
🔸غریب القرآن نوشتۀ ابن قتیبه
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابن قتیبه
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابراهیم بن اسحاق حربی
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابو سلیمان احمد خطابی بستی
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابو عبید احمد هروی
🔸المفردات فی غریب القرآن نوشتۀ راغب اصفهانی
🔸الفائق فی غریب الحدیث نوشتۀ ابوالقاسم محمود زمخشری
🔸المجموع المغیث فی غریبی القرآن والحدیث نوشتۀ ابوموسی محمد بن ابی بکر مدینی اصفهانی
🔸النهایة فی غریب الحدیث والأثر نوشتۀ مجدالدین بن اثیر
🔸وجوه و نظائر در قرآن نوشتۀ ابوالفضل حبیش بن ابراهیم تفلیسی
🔸تحفة العریب بما فی القرآن من الغریب نوشتۀ ابوحیّان اندلسی
🔸مجمع البحرين و مطلع النیّرین نوشتۀ فخرالدين طُريحی
🔸نثر طوبی ( دائرة المعارف قرآن مجيد ) نوشتۀ علامه ميرزا ابوالحسن شعرانی
🔸التحقيق في کلمات القرآن الکریم نوشتۀ محقق حسن مصطفوی
🔸المعجم في فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته ( الموسوعیّة القرآنیّة الکبری ) نوشتۀ گروهی از فضلا با نظارت و سرپرستی محمد واعظ زاده خراسانی
4⃣ واژه های معرَّب
🔸المعرَّب نوشتۀ ابو منصور جوالیقی
🔸المهذَّب فیما وقع فی القرآن من المعرّب نوشتۀ جلال الدین سیوطی
🔸بدیع اللغة ( بدائع اللغة ) نوشتۀ علی بن محمد علی حسینی میبدی
🔻نکته مهم
🔹لازم است طالب علم از ادبیات فارسی و کتابهای مربوط به آن غافل نبوده و یک دوره قواعد ادبیات فارسی و دستور نگارش را بیاموزد و به مطالعه کتب دیگر ادبی به ویژه دیوان شعرائی مانند سعدی و حافظ و مولوی و ... همّت گمارد.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati