eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
427 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ استاد علی مومنی 🏴شهادت جانسوز حضرت امام علی بن محمد الهادی تسلیت باد.🏴 🔰امام هادی "علیه السلام" فرمود: 🔅 اَلمَقادیرُ تُریکَ مَا لَمْ یَخطُرْ بِبالِکَ 🔅 تقدیرها، آنچه را که بر دلت خطور نمی کرد، نشانت می دهد.📚 ( بحارالانوار، ج ۷۵،ص۳۶۹) ✍🏻امام هادی "علیه السلام" در این حدیث شریف و بسیار پر معنی، هشدار می دهد که تدبیر و برنامه ریزی خود را همیشگی و پایدار و محقق الوقوع ندانید؛چه بسا تقدیر الهی چنان برنامه ریزی ها را به هم می زند که به فکر و خیال هیچ کس خطور نمی کند؛نه اینکه تدبیر و تقدیر و برنامه ریزی نداشته باشید بلکه به تدبیرتان اعتماد نکنید چون آگاهی ما انسان ها از علل‌ و عوامل و اسباب و اسرار جهان خیلی اندک است چنانچه خداوند متعال می فرماید:  🔅وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا 🔅 📚( اسراء آیه ۸۵) ✍🏻در زمان خودمان دیدیم که قبل از کرونا چه تصمیم ها و برنامه ریزی های شخصی و گروهی، بلکه جهانی در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و نظامی و علمی و فرهنگی گرفته شده بود که با شيوع کرونا همه شان بهم ریخت و بشر پرادعا با این همه تجهیزات شگفت انگیز پزشکی، اسیر و گرفتار یک ویروس نامحسوس گشت و این یک امتحان الهی و اثر وضعی و عکس العمل ظلم و فساد و گناه و معصیت و یک عامل هشدار باش و بیدارگر از خواب عمیق غفلت بود تا بشر بداند که:جهان را خالقی باشد خدا نام. 🔰در تقدیر و سنت الهی این است که ظلم و خیانت و گناه و معصیت، دامن حاکمان ستمگر و صاحبان قدرت و ثروت و پست و مقام را ناگهان خواهد گرفت. 💠دیدی که خون ناحق پروانه، شمع  را   💠چندان امان نداد که شب را سحر کند. 💢چون : چوپ خدا صدا ندارد گر بخورد دوا ندارد 🔅إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ 🔅 همانا قهر و مجازات پروردگارت شديد است. 📚( بروج آیه ۱۲) ✍🏻کسی که ایمان مستقر و توکل مستمر و غنای نفس و نيت صادق و عمل خالص داشته باشد، تدبیر و اراده و اختیار خود را به دست معبود می دهد و زمام امورش را تسلیم وی می نماید و راضی به رضای او می گردد. 💠من اختیار خود را تسلیم عشق کردم 💠همچون زمام اشتر بر دست ساربانان این دعا را زیاد بخوانیم، 🔅إِلَهِی أَغْنِنِی بِتَدْبِیرِکَ لِی عَنْ تَدْبِیرِی وَ بِاخْتِیَارِکَ عَنِ اخْتِیَارِی 🔅 خدایا! مرا با تکیه بر تدبیرت از تدبیر خودم بی نیاز گردان و به اختیارت از اختیارم غنی کن. 📚( دعای عرفه ) 💠افکن این تدبیر خود را پیش دوست 💠گرچه تدبیرت هم از تدبیر اوست. 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
(۳) ادامه فصل دوم شرح حدیث امّا احتمال اینکه ثلم فعل معلوم لازم یا متعدی باشد و ثلمة بر وزن نفخة باشد (چه مرفوع و چه منصوب) یا بر وزن لقمه و مفعول مطلق باشد، احتمالاتی هستند مرجوح. شواهد دو احتمال نخست عبارتند از: 1. چنانکه از اساس البلاغة و تاج العروس گذشت، این فعل وقتی با حرف جرّ «في» می آید، غالبا مجهول است و با واژۀ «ثلمة» با تاء بر وزن لقمة یا نفخة هم نشین است نه «ثلم» بدون تاء. «وفيه‏ ثُلْمَةٌ وثُلَمٌ‏»، «ثُلِمَ‏ في مالِهِ، كعُنِيَ، إذا ذَهَبَ منه شي‏ءٌ»، «موتُ فلانٍ‏ ثُلْمَةٌ في الإسْلامِ لا تُسَدُّ». 2. در آیۀ 13 حاقّه آمده است: «فَإِذا نُفِخَ‏ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ واحِدَةٌ» که از لحاظ ترکیب عین عبارت مورد نظر است، از این جهت مؤیّد احتمال اول و دوم است. 3. در برخی روایات شبیه این حدیث چنین آمده است: «انْثَلَمَ ... ثُلْمَةٌ» و روشن است که انثلم چون فعل باب انفعال است و لازم و برای مطاوعه است، با ثلم مجهولی تناسب داشته و لازم است که ثلمة فاعل آن باشد چه بر وزن لقمة باشد یا نفخة. امّا روایات: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ انْثَلَمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا تُسَدُّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» (الخصال شیخ صدوق، ج 2، ص 504) و «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ انْثَلَمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا تَنْسَدُّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» (إرشاد القلوب إلى الصواب ديلمی، ج 1، ص 164). 4. هم نشینی ثلم متعدّی با ثلمة مفعولی در برخی روایات که برخی از احتمالات دهگانه از جمله احتمال اول و دوم را تقویت می کند. امّا روایات: «الْحُسَيْنُ بْنُ زَيْدٍ قَالَ: رَأَيْتُ عَمِّي عُمَرَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ يَشْرِطُ عَلَى مَنِ ابْتَاعَ صَدَقَاتِ‏ عَلِيٍّ أَنْ يَثْلِمَ فِي الْحَائِطِ كَذَا وَ َذَا ثُلْمَةً وَلَا يَمْنَعَ مَنْ دَخَلَهُ يَأْكُلُ مِنْهُ‏» (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد شیخ مفید، ج 2، ص 170 و 171)، «... وَ لَا ثُلْمَةٍ فِي الْإِسْلَامِ ثَلَمْنَاهَا ...» (اللهوف (الملهوف) على قتلى الطفوف، ص202) 5. تقدّم «ثلمة» بر «في الإسلام» در روایت: ‏«إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يُصْعَدُ أَعْمَالُهُ فِيهَا وَ ثُلِمَ‏ ثُلْمَةٌ فِي الْإِسْلَامِ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحُصُونِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا» (الکافی، ج 3، ص 254) که احتمال فاعل بودن «ثلمة» در حدیث مورد بحث را تقویت می کند. نتیجه بحث بنا بر این، ظاهرا فعل «ثلم» در حدیث فعلی است مجهول و ثلمة نیز نائب فاعل آن است و ظاهرا ثلمة نیز بر وزن لقمة است نه بر وزن نفخة اگر چه آن نیز محتمل است ولی مدلول آن که وحدت است بعید و دور از محتوای حدیث است بر خلاف آیۀ نفخ. فافهم. 👉 @raveshsonnati
💥نذر قرآن در صورت شعر گفتن در غیر مدح اهل بیت علیهم السلام ✔️ علامه سید محسن امین عاملی 🔹نوشته‌ای در یکی از مخطوطات کتب مرحوم علامه سید محسن امین عاملی به خط ایشان که در آن نذر کرده است اگر ۴ بیت در غیر مدح اهل بیت علیهم السلام بگوید یک جزء قرآن بخواند: 🔹قد أوجبت على نفسي نذراً أن أقرأ عن كل أربعة أبيات أنظمها في غير مدح الأئمة عليهم السلام جزء قرآن ، إلا ما سنح في الخاطر من غير قصد نية ولا إثبات. 🔹ووقع ذلك ليلة الحادي عشر من ذي الحجة سنة 1304 هـ . 🔹محرره الأقل محسن أمين الحسيني . انتهى 📌مركز الفقيه العاملي لإحياء التراث - حاريص - جبل عامل 👉 @raveshsonnati
💠میلاد پر برکت امام محمد تقی جواد "علیه السلام" مبارک باد.💠 💢امام جواد "علیه السلام" فرمود: 🔅ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ الله، کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَخَفْض الْجْانِبِ، وَ کَثْرَة الصَّدَقَة🔅 📚( بحارالانوار ج ۷۵ ص ۸۱) سه چیز، سبب رسیدن به مقام رضوان الهی است که بالاتر از آن مقامی نیست (و رضوان من الله اکبر؛ توبه آیه ۷۲) ١- زیاد استغفارکردن از گناهان. 🔰" حقیقت استغفار " ✍🏻 استغفار عبارت است از یک تحول و انقلاب عمیق روحی و پشیمانی، تصمیم جدی بر بازنگشتن به‌ گناه، پرداخت حقوق مردم و  انجام حقوق واجب الهی. 🔰آثار و فواید و برکات استغفار در آیات و روایات به قدری زیاد است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم:   🔸۱ - مغفرت و آمرزش خداوند. 🔸۲- شکست شیطان و خنثی شدن وسوسه های او. 🔸۳- پاک شدن زنگار دل و نورانی شدن آن. 🔸۴- افزایش روزی و ثروت و ادای قرض و بدهی. 🔸۵ - رفع مشکلات روحی مانند غم، اندوه، غصه، نگرانی، اضطراب دلهره و هراس (مَن کثر همومه فلیُکثر من الاستغفار). 🔸۶- افزایش اولاد و بچه دار شدن. 🔸۷ - نزول باران و رفع خشکسالی. 🔸۸ - استجابت دعاها. 🔸۹ - نجات از عذاب الهی و انواع بلاها و مصیبت ها مانند سیل، زلزله طوفان، جنگ و بیماری های خطرناک مثل کرونا و امیدوار بودن به فضل و رحمت و محبت الهی. 🔸۱۰- وصول و بلوغ به مقام رضوان الهی که بالاترین و بزرگترین مقام بهشتیان می باشد. ( وَ رِضْوانٌ مِنَ اللهِ ‌ أَكْبَرُ؛ توبه ۷۲ ) ۲ - دومین عامل که موجب رسیدن به مقام رضوان می شود تواضع است. ✍🏻 راجع به تواضع تذکر این نکته کافی است که تواضع و فروتنی از نشانه های برجسته شخصیت انسان می باشد چنانکه تکبر و خود خواهی نشانه حقارت و ذلت نفس است. 💐عیب است بزرگ بر شمردن خود را 💐وز جمله خلق بر کشیدن خود را 💐از مردمک دیده بباید آموخت 💐دیدن همه کس را و ندیدن خود را ۳ - سومین عامل برای وصول به مقام رضوان،  دادن صدقه زیاد  است؛ یعنی غیر از انجام صدقه واجب مثل خمس و زکات، صدقه مستحبی و احسان و انفاق - طبق روایت - کمر شیطان را می شکند و در بعضی روایات رفع گرفتاری از یک نفر مانند عبادت ۹ هزار سال معرفی شده است. 📚(بحارالانوار ج ۷۱ ص ۳۱۵) ➖مخصوصا در ماه رجب زیاد استغفار کردن و صدقه دادن بسیار سفارش شده است. ✍🏻استاد علی مومنی ارموی 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#شرح_حدیث (۳) ادامه فصل دوم شرح حدیث امّا احتمال اینکه ثلم فعل معلوم لازم یا متعدی باشد و ثلمة بر
(۴) فصل سوم در شرح اجمالی محتوای حدیث در این حدیث شریف چنان شأن و منزلتی برای مؤمن فقیه بیان شده است که برای هیچ غیر معصومی بیان نشده است و این، نیست جز به این دلیل که مؤمن فقیه جا پای پیامبران و اوصیاء گذاشته و رسالت ایشان را دنبال می کند. مؤمن فقیه یعنی انسان مسلمان با ایمانی که دغدغۀ دین و شریعت دارد و معالم شریعت و دین را به خوبی فهمیده و تشنگان حقیقت را از آن سیراب می کند و در مقابل شبهات علمی و معنوی ملحدان و بی دینان همچون دژی مستحکم است. یکی از صناعات زیبایی که در این حدیث شریف به کار رفته است، صناعت استعاره است؛ چرا که این حدیث مشتمل بر استعارۀ مکنیّه و تخییلیّه است. جناب ملا صالح مازندرانی در شرح کافی ج 2 ص 101 در تقریر این استعاره گفته است: «الثُّلْمة بالضمّ فُرْجةُ المهدوم والمكسور والخَلَل الواقع في الحائط وغيره؛ و فيه استعارة مكنيّة وتخييليّة لتشبيه الاسلام بالبناء كما في قوله عليه السّلام «بُنِيَ الاسلامُ على خمسٍ» وإثبات الثلمة له ووقوع الثلمة في الإسلام بموت الفقيه ظاهر لأنّ الاسلام مجموع العقائد الحقّة العقليّة والقوانين الكليّة الشرعيّة والعالم بها والحافظ لها بالبراهين والدّافع عنها شبه المنكرين هو الفقيه الرّبّاني فاذا مات وقع فيها ثلمة يتوجّه إليها خيول أوهام الضالّين المضلّين ويدخلونها بلا مانع ولا دافع ويفعلون ما يريدون فيتغيّر بذلك تلك القواعد والقوانين آنا فآنا وينثلم شيئا فشيئا إلى أن يندرس بالكلّية». @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#شرح_حدیث (۴) فصل سوم در شرح اجمالی محتوای حدیث در این حدیث شریف چنان شأن و منزلتی برای مؤمن فقیه
(۵) ادامه فصل سوم در شرح اجمالی محتوای حدیث شبهه و پرسش در این حدیث می فرماید که ضایعۀ مرگ چنین مؤمنی جبران ناپذیر است و هیچ چیزی آن شکاف را پر نمی کند، در حالیکه فقیه مؤمن دیگری می تواند آن را جبران و پر کند؟! پاسخ به قرینۀ تناسب حکم و موضوع و مناسبت صدر و ذیل حدیث، مقصود چیزی غیر از مؤمن فقیه دیگری است. مؤیّد این برداشت روایت دیگری است که می فرماید: «الْعَالِمُ أَفْضَلُ مِنَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ وَإِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ‏ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا إِلَّا خَلَفٌ‏ مِنْهُ‏». (منیة المرید شهید ثانی ص 109). جناب ملا صدرا نیز در پاسخ به این پرسش گفته است: «وهاهنا اشكال وهو أنه اذا مات فقيه يحتمل أنْ يوجد بدله فقيه واحد أو أكثر أفضل منه يسدّ به الخلل الواقع فى الاسلام، ويمكن دفعه بأنَّ المراد باللام فى المؤمن الفقيه الجنس، وقد ثبت أنَّ ارتفاع الطبيعة برفع جميع أفرادها فكذا حكم الموت لأنَّه عدم». (شرح ملا صدرا بر اصول کافی، ج 2، ص 148). در نقد پاسخ وی جناب ملا صالح مازندرانی گفته است: «فان قلت: يجوز أن يوجد بدلا لمن مات فقيه آخر يسدّ الثلمة؟ قلت: الثلمة الحاصلة بموت الفقيه الّتي هي عين موته في الحقيقة لأنّه كان حصنا للاسلام وأهله لا يسدّها شي‏ء قطعا بل لا يمكن سدّها أبدا ولو وجد فقيه آخر كان حصنا آخر غير الحصن المهدوم، وقيل في الجواب عنه: اللّام في المؤمن الفقيه للجنس وقد ثبت أنّ رفع الجنس موجب لرفع جميع أفراده فكذا حكم الموت لأنّه عدم و فيه نظر، لأنّ المقصود من الحديث بيان وقوع الثلمة بموت كلّ واحد من أفراد المؤمن الفقيه لا بموت مجموع الفقهاء. فليتأمّل». جناب ملا خلیل قزوینی در کتاب الشافي في شرح الكافي، ج 1، ص 334 نیز در پاسخ به این اشکال گفته است: «لا یسدّها شَيْ‏ءٌ: أي: شي‏ء من غير جنس المؤمن الفقيه، فلا يرد أنّه يمكن أن يوجد بدله فقيه أو أكثر مساوٍ له بل أفضل، فيسدّ به الخلل. ويمكن دفعه أيضاً بأن يُقال: من يأتي بدله قلّما يتّصل فقهه بموته؛ لأنّ الفقه لا يحصل إلّا في سنين‏، وسدّ خلل الحصن بحيث لا يحصل فساد إنّما يكون لو اتّصل بالثلم، وبأن يُقال: الذي مات لو لم يمت كان مع من حدث، فيقوى محفوظهُ من‏ الإسلام بحصون متعدّدة، فبموته يزول حصن من الحصون لا يقوم مقامه شي‏ء، فإنّ الفقهاء حصون كما يجي‏ء في ثالث الباب». 👉 @raveshsonnati
إن یك یجعل لله البنون وتعالی الله عما یصفون فولید البیت أحری أن یکون لولی البیت حقا ولدا لا عزیر لا ولا ابن مریم 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جناب علامه محقق محمد بهاءالدین اصفهانی ملقب به فاضل هندی در کتاب شریف اللآلي العبقريّة في شرح العينيّة الحميريّة ص ۳۱۶ فرموده است: «عليّ» اسم أمير المؤمنين صلوات الله عليه وهو اسم شقّه اللّه تعالى من اسمه. ۱. روى الصدوق أبو جعفر ابن بابويه رضوان الله عليه في كتاب «معاني الأخبار» بسنده عن عبد اللّه بن الفضل الهاشمي عن جعفر بن محمد عن أبيه عن جدّه صلوات الله عليهم قال: كان رسول الله صلى‌الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم ذات يوم جالساً وعنده عليّ وفاطمة والحسن والحسين صلوات اللّه عليهم فقال: والّذي بَعَثني بالحقّ بَشيراً ما على وجه الأرض خلقٌ أحبّ إلى اللّه عزّ وجلّ ولا أكرم عليه منّا؛ إنّ اللّه تبارك وتعالى شقَّ لي اسماً من أسمائه فهو محمود وأنا محمّد؛ وشقّ لك يا عليّ اسماً من أسمائه، فهو العليّ الأعلى وأنت عليّ؛ وشقّ لك يا حسن اسماً من أسمائه، فهو المحسن وأنت حسن؛ وشقَّ لك يا حسين اسماً من أسمائه، فهو ذو الإحسان وأنت حسين؛ وشقَّ لكِ يا فاطمة اسماً من أسمائه، فهو الفاطر وأنتِ فاطمة. ثمّ قال صلى‌الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم: الّلهمّ إنّي أُشهدك أنّي سلمٌ لمن سالمهم، وحرب لمن حاربهم، ومحبٌّ لمن أحبّهم، ومبغضٌ لمن أبغضهم، وعدوٌّ لمن عاداهم، ووليٌّ لمن والاهم لأنّهم منّي وأنا منهم. ۲. وروى أيضاً فيه و في «علل الشرائع» بإسناده عن أبي ذر رضي الله عنه، عن رسول الله صلى‌الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم في حديث طويل: وجعل فيَّ النبوّة والبركة، وجعل في عليّ الفصاحة والفروسيّة؛ وشقّ لنا اسمين من أسمائه فذو العرش محمود وأنا محمّد؛ واللّه الأعلى وهذا عليّ. ۳. وروى أيضاً فيهما بإسناده عن ابن مسعود قال: قال رسول الله صلى‌الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم لعلي بن أبي طالب عليه‌السلام: لمّا خلق اللّه ـ عزّ و جلّ ذكره ـ آدم ونفخ فيه من روحه؛ وأسْجَدَ له ملائكته؛ وأسكنه جنّته؛ وزوّجه حوّاء أمته فرفع طرفه نحو العرش، فإذا هو بخمسة سطور مكتوبات، قال آدم: يا ربّ مَن هؤلاء؟ قال اللّه عزّ وجلّ له: هؤلاء الذين إذا شُفّع بهم إلىَّ خلقي شفّعتهم. فقال آدم : يا ربّ بقدرهم عندك ما اسمهم؟ قال: أمّا الأوّل فأنا المحمود وهو محمّد؛ والثاني: فأنا العالي وهو عليّ؛ والثالث: فأنا الفاطر وهي فاطمة؛ والرّابع: فأنا المحسن وهو الحسن؛ والخامس: فأنا ذو الإحسان وهذا الحسين ، كلّ محمد اللّه عزّوجلّ. إلى غير ذلك من الأخبار الناطقة بهذا الاشتقاق وهي من الكثرة بمكان. ثمّ إنّ الصدوق روى في الكتابين عن جابر بن يزيد الجعفي رحمه‌الله أنّه قال: اختلف النّاس من أهل المعرفة لِمَ سُمِّي عليّ علياً: ۱) فقالت طائفة: لَم يُسمّ أحد من ولد آدم قبله بهذا الاسم في العرب ولا في العجم إلاّ أن يكون الرجل من العرب يقول ابني هذا عليّ يريد من العلو لا أنّه اسمه وانّما سمّى به الناس بعده و في وقته. ۲) وقالت طائفة: سمّي عليّ عليّاً لعلوّه على كلّ من بارزه. ۳) وقالت طائفة: سمّي عليٌّ عليّاً ؛ لأنّ داره في الجنان تعلو حتى تحاذي منازل الأنبياء. (وليس نبي تعلو منزلته منزلة غيره) ۴) وقالت طائفة: سمّي عليّ عليّاً؛ لأنّه علا ظهر رسول اللّه صلى‌الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم بقدميه طاعة للّه عزّوجلّ ولم يَعْلُ أحد على ظهر نبيّ غيره عند حطّ الأصنام من سطح مكة. ۵) وقالت طائفة: إنّما سمّي عليّ علياً؛ لأنّه زُوّج في أعلى السّموات ولم يُزَوَّج أحد من خلق الله في ذلك الموضع غيره. ۶) وقال طائفة: إنّما سمّي علي عليّاً؛ لأنّه كان أعلى الناس علماً بعد رسول الله صلى‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلم. 👉 @raveshsonnati