eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
414 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
علامات مؤمن و فضیلت زیارت اربعین از امام حسن عسکری علیه السّلام روایت شده است که فرمودند: «عَلَامَاتُ‏ الْمُؤْمِنِ‏ خَمْسٌ: صَلَاةُ الْإِحْدَى وَالْخَمْسِينَ وَزِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ‏ وَالتَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَتَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَالْجَهْرُ بـ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ». یعنی: نشانه های مؤمن پنج ویژگی است: 1. پنجاه و یک رکعت نماز. 2. زیارت در روز اربعین. 3. انگشتر به دست راست کردن. 4. پیشانی به خاک مالیدن. 5. آشکار گفتن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ». 📚📚📚 منابع حدیث به ترتیب زمان: ۱. كتاب المزار(مناسك المزار) للشّیخ المفيد المتوفّی 413، ص53؛ ۲. مصباح المتهجّد وسلاح المتعبّد للشّیخ الطّوسيّ المتوفّی 460، ج 2، ص 788 (با عبارت: «علامات المؤمنین»)؛ ۳. تهذيب الأحكام له أیضاً، ج ‏6، ص52؛ ۴. روضة الواعظين وبصيرة المتعظين لمحمّد بن أحمد فتّال النّیشابوريّ المتوفّی 508، ج‏1، ص195؛ ۵. مثیر الأحزان لجعفر بن محمّد بن نما الحلّيّ المتوفّی 645، ص 5؛ ۶. الإقبال بالأعمال الحسنة للسّیّد بن طاووس المتوفّی 664، ج‏3، ص100؛ ۷. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية لابن أبي جمهور المتوفّی في القرن العاشر، ج‏4، ص37؛ ۸. روضة المتّقین في شرح من لا یحضره الفقیه لمحمّد تقيّ المجلسيّ المتوفّی 1070، ج 2، ص 302؛ ۹. وسائل الشّیعة للشیّخ الحرّ العامليّ المتوفّی 1104، ج 14، ص 478؛ ۱۰. الوافي للفیض الکاشانيّ المتوفّی 1091، ج 14، ص 1479؛ ۱۱. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار المتوفّی 1110، ج 95، ص 348. ادامه دارد ... @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم علامات مؤمن و فضیلت زیارت اربعین از امام حسن عسکری علیه السّلام روایت شده است که فرمو
چند نکته پیرامون حدیث مذکور: 1. در تمامی کتب، این حدیث از امام حسن عسکری عَلَيْهِ السَّلَامُ روایت شده است جز کتاب عوالی که آن را از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ روایت کرده است! 2. این حدیث در کتب مذکور به صورت مرسل ذکر شده است و سندی برای آن ذکر نشده است، جز آنچه در مزار ابن مشهدی آمده که گفته است: «بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ، عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ». 3. دو منبع اصلی حدیث مزار شیخ مفید و مصباح و تهذیب شیخ طوسی است. 4. مقصود از مؤمن در این روایت به قرینۀ علامات ذکر شده که اهل سنّت به آن ملتزم نیستند، شیعه است؛ زیرا تمام این پنج ویژگی مخصوص شیعیان است و از آداب اهل سنّت به شمار نمی آید. 5. با توجّه به اینکه علما و فقهای شیعی فتوا به وجوب این امور نداده اند و این آداب و افعال آداب و افعال مستحبی اند، در نتیجه مقصود از علامات در این حدیث نشانه های کمال ایمان مؤمن است. 6. مراد از پنجاه و یک رکعت نماز فرائض با نوافلشان در شبانه روز است که پنجاه و یک رکعت است. 7. مقصود از زیارت اربعین زیارت سیّد الشّهداء از نزدیک در روز اربعین یعنی بیستم صفر است. البتّه اگر کسی نتوانست از نزدیک حضرت را زیارت کند، می تواند از دور زیارتنامۀ وارد در روز اربعین را بخواند. 8. انگشتر به دست راست کردن مطلق است و هر انگشتری می تواند باشد، ولی آنچه در روایات بیشتر توصیه شده است، انگشتر عقیق سرخ یا زرد یا سفید است که مطابق فرمودۀ معصومان علیهم السّلام: "مبارک است و نفاق را از بین می برد و باعث برآورده شدن حاجات و استجابت دعای صاحب آن شده و برای او خیر و خوبی را به ارمغان می آورد و عاقبت او ختم به خیر می شود و هیچ امر مکروه و ناخوشایندی نبیند و هیچگاه فقیر و محتاج نشود و از هر بدی در امان خواهد بود." 📚 (الکافی، ج 6، ص 470 - 472). در مرتبۀ بعد فیروزه، یاقوت، زمرّد، جِزْع یمنی، بلور، دُرّ نجف و (در موارد خاص از جمله در برابر دشمن و شرور خاص) حدید صینی (چینی) از خواص و فوائد خاصی برخوردارند که در برخی روایات آمده است. 📚(رک: همان؛ الخصال، ج 1، ص 199؛ الغارات، ج 2، ص 855؛ روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏7، ص518 و وسائل الشّیعة، ج 5، ص 76 – 97). لازم است جنس رکاب از نقره باشد نه آهن و طلا و فلزات دیگر چنانکه در روایات آمده است. ضمنا مطابق روایات باید از دست کردن انگشتر در انگشت اشاره (سبّابه) و وسط پرهیز کرد و بهترین انگشت برای انگشتر انگشت کوچک (آخری) است. 📚 (رک: همان منابع). 9. مراد از «تَعْفِيرُ الْجَبِينِ» و پیشانی به خاک مالیدن همان سجده کردن در نماز بر روی خاک است که مخصوص شیعیان است. 10. آشکار گفتن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» نیز از سنّت های شیعیان است، زیرا معروف است که اهل سنّت در بسیاری اوقات هنگام قرائت قرآن این ذکر شریف را نمی گفتند و کتمان می کردند تا جایی که امام علی علیه السّلام وقتی خبردار شدند که برخی از مردم این آیه را نمی گفتند، فرمودند: «هِيَ آيَةٌ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ أَنْسَاهُمْ إِيَّاهَا الشَّيْطَانُ‏». امام باقر علیه السّلام نیز فرمود: «سَرَقُوا أَكْرَمَ‏ آيَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» و امام صادق علیه السّلام نیز فرمود: «مَا لَهُمْ - قَاتَلَهُمُ اللَّهُ - عَمَدُوا إِلَى أَعْظَمِ‏ آيَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَزَعَمُوا أَنَّهَا بِدْعَةٌ إِذَا أَظْهَرُوهَا وَهِيَ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ». 📚(بحار الأنوار، ج‏82 ، ص 20 و 21). در حالی که آشکارا گفتن جزء سنّت های پیامبر اکرم بود و اهل بیت علیهم السّلام نیز همینکار را می کردند. @raveshsonnati
AUD-20220831-WA0004.mp3
1.13M
✔️ مرحوم آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی 🔹طلبه واقعی اشعار الفیه را حفظ می‌کند، وگرنه طلبه واقعی نیست، اسم طلبگی را یدک می کشد. 👉 @raveshsonnati
هر وقت کسی توانست به این پرسشها و شبیه آن پاسخ دهد شاید بتوان گفت در علوم ادبی و بلاغی متخصص و متبحر است.👇👇👇
نکته اول: برخی از بزرگان در برخی اسرار این آیه شریفه یعنی "بسم الله الرّحمن الرّحیم" نوشته اند: "اين آيه مباركه نوزده حرف است و در هر حرف آن بسيار حرف است. يكى از مشايخم روحى له الفداء حكايت مي فرمود كه عبدالكريم جيلى صاحب انسان كامل متوفای ۸۹۹ هجری قمری به عدد حروف اين آيه درباره اين حروف كتاب نوشت، يعنى نوزده جلد كه در هر حرف يك جلد نوشته است، یک كتاب در "ب" و يک كتاب در "س" و هكذا. راقم اين دوره كتاب "جيلى" را نديده است و در جائى سراغ نگرفته است، جز اينكه رساله اى موجز از "جيلى" در اين باب دارد به نام "الكهف والرقيم فى شرح بسم الله الرحمن الرحيم" فى مجمع البيان للطبرسى فى فضل "بسم الله الرحمن الرحيم" من الفاتحة: و روى عن ابن مسعود قال: "من أراد أن يُنجيَه الله من الزّبانية التسعة عشر فليقرأ "بسم الله الرحمن الرحيم" فإنّها تسعة عشر حرفا ليَجعل الله كلّ حرف منها جُنّة من واحد منهم". و في الدرّ المنثور للسيوطي: "وأخرج وكيع والثعلبى عن ابن مسعود قال: "من أراد أن يُنجيَه الله من الزّبانية التسعة عشر فليقرأ "بسم الله الرحمن الرحيم" فإنها تسعة عشر حرفا ليَجعل الله بكلّ حرف منها جُنّة من كل واحد" اسرار احاديث روايات كه بيان بطون آيات اند بسيار است. خداوند وهاب توفيق نيل به آنها را مرحمت بفرمايد. در حديث مبارک فوق "زبانية" را موصوف به نوزده كرده است. در قرآن مجيد زبانيه در آخر علق است: "فليدعُ ناديَه سندعُ الزبانية" و در قرآن همين يك زبانيه است و "تسعة عشر" در سوره مدثر است: سَأُصْلِيهِ سَقَرَ. وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ. لا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ. لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ. عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ. وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً ۙ وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا" و در قرآن همين يک تسعه عشر است. ذيل حديث مروى در مجمع البيان اين بود كه "ليجعل الله كل حرف منها جنة من واحد منهم". به ظاهر عبارت بايد بفرمايد: "منها" چه "هُم" در ذوى العقول است و حديث در مجمع البيان از مخطوط مصحح و مطبوع معتمد چنان است كه نقل كرده ايم و همان هم صحيح است؛ زيرا در علق فرموده: "سَنَدْعُ الزبانية" كه زبانيه مدعوّ است. (تا اینجا که گفته است:) از اين همه بگذريم نوزده حرف بسم الرحمن الرحيم را با زبانيه نوزده گانه چه مناسبت است و در عدد نوزده چه سرى است؟ "عليها تسعة عشر" مفادش اين است كه نوزده تن را بر آن گمارديم مثل اينكه بر زندان نگهبانان گمارند. خداوند درجات استاد علامه ميرزا ابوالحسن رفيعى قزوينى را متعالى گرداند كه به تعبير شيرينش مى فرمود: جهنم زندان خدا است، اما بدان كه اين تعبير با همه شيرينى آن رمز است. اين نوزده تن به بيان آيه بعد آن، ملائكه اند و در سوره مباركه تحريم آيه ٨ هم تصريح به ملائكه شده است: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ" و در سوره بعد آن كه ملك است تعبير به "خزنة" شده است: "كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ" پس زبانيه، ملائكه موكل بر نارند كه به "اصحاب نار" و "خزنة" تعبير شده اند. امير عليه السلام فرمود: "إن الكتاب يصدّق بعضه بعضا" و نيز فرمود: "كتاب الله ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه على بعض" مرحوم نراقى در خزائن آورده است: "البسمله تسعة عشر حرفا؛ وقلما كلمة فى القرآن تخلو من واحدة منها، وربما تحصل النجاة من شرور القوى التسعة عشر التى فى البدن أعني الحواس العشرة الظاهرة والباطنة والقوى الشهوية والغضبية والسبع الطبيعة التى هى منبع الشرور و لهذا جعل الله سبحانه خزنة النار تسعة عشر بازاء تلك القوى فقال: "عليها تسعة عشر". (رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم اثر علامه ، ص ۱۲۷ و ۱۲۸)
عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ: خَمْسٌ مَنْ لَمْ یَکُنَّ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتَعٍ. قِیلَ: وَ مَا هُنَّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّه؟ قَالَ: الدِّینُ وَالْعَقْلُ وَالْحَیَاءُ وَحُسْنُ الْخُلُقِ وَحُسْنُ الْأَدَبِ؛ وَخَمْسٌ مَنْ لَمْ یَکُنَّ فِیهِ لَمْ یَتَهَنَّأِ الْعَیْشُ: الصِّحَّةُ وَالْأَمْنُ وَالْغِنَی وَالْقَنَاعَةُ وَالْأَنِیسُ الْمُوَافِقُ. 📚 بحارالأنوار، ج ۱، ص ۸۲ به نقل از امالی صدوق. امام صادق علیه السلام فرمودند: پنج ویژگی است که اگر در کسی نباشد، بهره زیادی نبرد: دین، عقل، حیاء و شرم، خوش خلقی، با ادب بودن. و پنج ویژگی است که اگر در کسی نباشد، زندگی ش گوارا نخواهد بود: سلامتی، امنیت، بی نیازی، قناعت، همدم همراه. @raveshsonnati
🏴 دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عـزا 🏴 گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا 👉 @raveshsonnati
🏴 شهادت پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و امام حسن مجتبی "علیه السلام" را تسلیت عرض می کنم. 🏴 ➖خداوند در قرآن کریم می فرماید: 🔅"لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا"🔅 قطعا براى شما در زندگی رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را زیاد  یاد می کند. {احزاب، آیه ۲۱} ✍🏻 وجود مبارک آن حضرت، تجلی اعظم است یعنی تمامی صفات کمال و جمال و جلال الهی به صورت کامل بر آن حضرت تجلی کرده است؛ خداوند "رحمة لِلعالمین" است آن حضرت را هم "رحمة للعالمین" قرار داده است. {وَ مَا أَرسلناکَ إِلَّا رَحمَةً لِلعَالَمینَ، (انبیاء آیه ۱۰۷)} و همچنین در سایر صفاتش تا برای انسان ها اسوه حسنه و الگو و سرمشق تمام عیار باشد لذا بر همه ما لازم و ضروری است که تمامی ابعاد زندگی آن حضرت را یاد بگیریم و در عمل پیاده کنیم. برجسته ترین مکارم اخلاقی آن حضرت، صداقت و راستگویی و امانت داری بود. 💠 تذکر پیامبر اسلام "صلی الله علیه و آله" در آخرین سخنرانی 💠 ✍🏻 یکی از تذکرات و توصیه‌های پیامبر رحمت "صلی الله علیه و آله" در آخرین سخنرانی شان در منبر طبق نقل امام صادق "علیه السلام" به حاکمان و والیان این بود که: "وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ" یعنی مدیریت و سیاست شان طوری نباشد که مردم دچار فقر مالی شوند در نتیجه مردم به کفر روی بیاورند (سست شدن عقیده و بدبین شدن به برنامه‌ها و دستورات اسلام و فاصله گرفتن تدریجی از دین) 📚{اصول کافی ج ۱ ص ۴۰۶} ✍🏻 این تذکر، دور اندیشی آن حضرت و جامعیت اسلام و اهمیت اقتصاد و مال وثروت را می رساند. چنانچه در نوشتارهای رشد اقتصادی اشاره کردیم بر اساس آیات و روایات، ثروت مایه قوام و استواری دین و زندگی است و مانند خون در رگهای بدن، منشأ حیات است و فقر و ناداری منشأ ذلت و خواری و نقص دین می باشد تا آنجا که پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود: 🔅"كَادَ  الْفَقْرُ  أَنْ  يَكُونَ  كُفْراً"🔅 نزدیک است که فقر انسان را به مرز کفر بکشاند. 📚{اصول کافی، ج ۲، ص ۳۰۷} ➖وحضرت در دعا می فرمود: خدايا، به نان ما بركت بده و ميان ما و آن جدایى نيانداز چون اگر نان نبود نه روزه می گرفتيم و نه نماز می خوانديم و نه واجبات خدا را انجام می دادیم. 📚{فروع کافی، ج۶، ص۲۸۷} ✍🏻 خداوند به عظمت آن حضرت که رحمة لِلعالمین است، انواع مشکلات جهان اسلام مخصوصا مشکلات و بلاها را از این مملکت برطرف و در ظهور منجی عالم بشریت تعجيل فرماید. 🔹 اسلام به ذات خود ندارد عیبی 🔹 هر عیب که هست از مسلمانی ماست ◾️"اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عجِّل فَرَجهم "◾️ ✍🏻 علی مؤمنی ارموی @Fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ نماهنگ |ای صفای قلب زارم هرچه دارم از تو دارم 🎙 حاج علی ملائکه 🏴 شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد. 👉 @raveshsonnati