#سخن_بزرگان
#ویژه
🔵 تذکّرات مهم آیتالله العظمی شبیری زنجانی(مدّ ظلّه) دربارۀ برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به جایگاه علمی رفیع شیخ انصاری و آخوند خراسانی و کتابهای «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» دربارۀ کماعتنایی به این کتابها در برنامۀ آموزشی جدید حوزههای علمیّه اظهار نگرانی کردند.
👇متن بیانات معظّمٌله، بدین شرح است:
🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد میکردند که نمیتوان بهآسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیتالله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.»
🔸در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند.
🔸 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
🔸 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفتهاست. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس میکردهاست؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست.
🔸 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که میگفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشتبام منزل به درس مرحوم آخوند گوش میکرد. صبحها که به درس آقای شریعت میرفتم، مطالب آخوند را سادهتر بیان میکرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را میفهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، اینگونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد میکردند.
🔸 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علیمحمّد نجفآبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود.
🔸 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
🔸 تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
🔸 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
🔸 از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر میگذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران میشود.
📎 کانال معظم له در ایتا
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
✔️ استاد علی مومنی
🌺 میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک باد. 🌺
امام سجاد علیه السلام به حضرت زینب کبری سلام الله علیها فرمود:
🔅أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ🔅
"ای عمه" تو بِحمدالله دانا و دانشمندی هستی، بدون اینکه کسی تو را تعلیم بدهد و فهمیده و درک کننده ای هستی، بدون اینکه کسی به تو بفهماند. 📚(بحارالأنوار،ج۴۵،ص۱۶۴)
┈••••ه✾ 🌺 ✾ه•••••••┈┈┈
✍🏻 از کسانی که حق بزرگی بر گردن ما مسلمانان دارد وجود پر برکت و فداکاری آن بزرگوار می باشد؛ مخصوصاً در مدیریت محیرالعقول اسرای کربلا بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایشان. برای این ماموریتِ فوقالعاده بزرگ، در شکلگیری شخصیت علمی و معنوی آن حضرت، خیلی سرمایه گذاری شده است؛ هم از طرف خداوند متعال و هم از ناحیه پنج تن آل عبا (علیهم السلام) که غیر معصوم از درک و فهم و تفسیر آن عاجز است.
✍🏻 با این مقدمه کوتاه، تبرکاً و تیمناً به دو ویژگی آن حضرت اشاره می کنیم. تکامل انسان به دو چیز است:
🔸۱- عقل و تعقل
🔸۲- علم و معارف دینی که غذای آن عقل است. (وَ مَا یَعقِلُهَا إلَّا الْعَالِمُون– عنکبوت، آیهٔ۴۳)
➖این دو صفت، به طور کامل در آن حضرت وجود داشت.
🔸اما عقل.
به جهت کمال عقلش، به آن حضرت "عقیله" می گفتند. اگر چه لغت نویسان، عقیله را به معنای گران بهاترین و ارزشمندترین زن نوشته اند؛ ولی شکی نیست که ارزش و قیمتِ انسان، به کمالِ عقل اوست. عقیله به کسی می گویند که تمامی موانع عقل را از بین ببرد که بعضی از آنها هواهای نفسانی و غرائز سرکش و طغیانگر حیوانی و عواطف و احساساتِ کنترل نشده و وسوسه های شیطانی است. انسان بعد از رفع موانع، مراحلِ تکاملی عقل نظری و عملی را طی کرده و به مبدأ عقل کلّ متصل می شود آن هم به صورت دوام و ثبات چون "عَقِیلَة" صفت مشبّهه است و دلالت بر ثبوت و دوام دارد. دستور است ما هم از خدا بخواهیم که:
🔅اللّهم ارزُقنِی عَقلاً کاملاً🔅
"انتهای دعای عالِیة المَضامِین در مفاتیح الجنان "
🔸اما علم الهی.
بر اساس روایتِ نقل شده از امام سجاد علیه السلام، که خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: ای عمه، شما "عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ" هستی یعنی علم تو، علم لدنّی است نه ظاهری و اکتسابی و "فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة" هستی یعنی فهم و درک و دریافت شما از حقایق عالم از طریق تفهیم الهی است مثل " فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ". (انبیاء، آیهٔ۷۹)
✍🏻 چنانچه بعضی گفتهاند فهم، اخص از علم است یعنی فهم، معرفت قلبی همراه با اخلاص و صفای باطن را گویند. و دلالت این مطالب بر عصمت و طهارت، ولایت تکوینی و علم غیب آن حضرت در نزد اهلش، بدیهی است. به جهت کمال عقل و علم، فهم الهی و حکمت، پختگی و درایت، فراست و شجاعت، شهامت و صبر، تحمل و استقامت آن حضرت بود که توانست آن خون های مبارک شهداء کربلا را به پیکر زخم خورده اسلام، طوری تزریق نماید تا اسلام زنده شده و به حیات و بقاء خودش ادامه بدهد.
🔶ترویج دین اگر چه به خون حسین شد
🔸تکمیل آن به عقل و کمالات زینب است
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیره_بزرگان
💥قدرت اراده در یادگیری
✔️ حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد گلپایگاني:
🔹كان السيد الخوئي قدس سره كل خميس توجد عنده تعزية في البيت يذهب له السيد نصر الله المستنبط قدس سره (صهر السید الخوئی)
السيد نصر الله قدس سره كان خطه جدا جميل السيد الخوئي قدس سره ايضا خطه جميل ولكن ليس مثل خط السيد نصر الله قدس سره.
🔹في بعض الاحيان عندما يذهب السيد المستنبط للمجلس يقول السيد الخوئي قدس سره اكتب فلنشاهد خطي افضل ام خطكم؟
🔹مرة من المرات في احد مجالس الخميس عندما حضر السيد المستنبط قدس سره اعطى السيد الخوئي قدس سره للسيد ورقة. وقال له اكتب يقول السيد المستنبط قدس سره قلت له سيدنا مرات كتبنا خطي احسن قال لا اكتب الشي الذي انا اقوله: وهو "اللهم اجْعَلْني لِنَعْمائِكَ مِنَ الشّاكِرينَ" فكتب السيد المستنبط قدس سره على الورقة والسيد الخوئي قدس سره ايضا كتب على الورقة، السيد المستنبط قدس سره يرى ان خط السيد الخوئي قدس سره جدا جميل افضل
🔹فسال السيد المستنبط قدس سره السيد الخوئي قدس سره كيف؟ قال انا من الليل للصبح لم انم اكتب بهذه الكتابة وبهذا الخط حتى يكون خطي اجمل، واني رايت من احد الخطاطين الترك هذه العبارة فالى الصبح اتعلمها.
💠مرکز النجف الاشرف للتالیف والتوثیق والنشر
👉 @raveshsonnati
❇️ با استعانت از الطاف الهی، سلسله مباحث خارج نحو با گرایش نحو متعالی برگزار میگردد.
💠 مدرس: استاد حجة السلام و المسلمین سجاد قربانی (زید عزّه)
✳️ مخاطبین: اساتید ادبیات، فضلای درس خارج فقه و اصول که تسلط کامل بر نحو دارند.
❇️ پیش نیاز: تسلط کامل بر دروس ادبی رایج حوزه، انگیزه برای مطالعه پژوهشهای سنگین و جدید نحوی، آمادگی برای پذیرش نظریات جدید؛
🕰 زمان برگزاری: دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
💠 مکان برگزاری: قم؛ مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام
📅 شروع: از دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱؛
📌دوره به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. ( شرکت در دوره به صورت مجازی، مستلزم پرداخت ۵۰ هزار تومان میباشد)
🔖جهت ثبت نام از لینک زیر اقدام بفرمائید:
https://formafzar.com/form/l0ap5
🌐جهت کسب اطلاع بیشتر به کانال زیر مراجعه کنید:
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
سالروز فاطمیه اول و شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان او تعزیت عرض می کنیم.
@raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
🏴شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. 🏴
✍🏻استاد علی مومنی
💢(مصیبتی بزرگتر از مصیبت کربلا)
امام_صادق "علیه السلام" فرمود:
🔅ولَا کَیَوْمِ مِحْنَتِنَا بِکَرْبَلَا وَ إِنْ کَانَ کَیَوْمِ السَّقِیفَةِ وَإِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَفَاطِمَةَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَزَیْنَبَ وَأُمِّ کُلْثُومٍ وَفِضَّةَ وَقَتْلِ مُحَسّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَأَمَرّ🔅
(هیچ بلا و مصیبتی) مثل روز محنت و بلا ومصیبت ما در کربلا نیست، اگرچه روز سقیفه و سوزاندن درب خانه بر امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه و کشته شدن محسن در اثر لگد به پهلوی (مادرم زهرا) بزرگتر، تلختر و دردناکتر از روز محنت در کربلا بود؛ زیرا که این روز سقیفه و مصیبتهای وارده بر فاطمهی زهرا (س) و علی(ع) اصل و ریشهی بلاها و مصیبتهای بعدی بر اهل بیت (ع) است.
📚(الهدایه الکبری، چاپ بیروت، ص ۴۱۷)
✍🏻اگرچه در ظاهر، مضمون این حدیث به نظر عجیب بیاید ولی با دقت بیشتر و مطالعه عمیق تر در روایات و احادیث و تاریخ و بررسیِ دقیق حوادثِ بعد از رحلت پیامبر اکرم "ص" روشن و آشکار می شود که ریشهی آن همه مصیبتهای جانسوز و جانکاه و تلخ و ناگوار در کربلا و مصیبت های وارده بر بقیه معصومین "علیهم السلام" از روز سقیفه بود که حق مسلّم الهیِ حضرت علی "ع" غصب شد و به گردن مبارکش طناب و ریسمان انداخته و کشان کشان و با دست های بسته برای بیعت اجباری به مسجد آوردند و تنها حامی آن حضرت، فاطمهی زهرا "س" بود که با لگد و غلاف شمشیر مورد بی حرمتی قرار گرفت و درِب خانه اش را آتش زدند و فدکش را غصب نمودند، به صورتش سیلی زده و بین در و دیوارش گذاشتند و پهلویش را شکسته و محسنش را سقط کردند.
✍🏻تحمل این همه مصیبتهای جانسوز و جانگداز، فقط برای دفاع از خلافت بلافصل امیرالمؤمنین "ع"و پرده برداشتن از چهره نفاق غاصبین و خائنین حق ولایت و امامت بود.
🔰مرحوم آیة الله غروی کمپانی در باره اینکه ریشه کربلا از سقیفه است چنین سروده است:
🔸فما رَماهُ اِذْ رَماهُ حَرمَلَه
🔸وإنَّما رَماهُ مَنْ مَهَّدَ لَه
🔸سهمٌ اَتی مِن جانِبِ السقیفَة
🔸و قَوسُهُ عَلی یدِ الخَلیفَة
🔸و ما أصابَ سَهْمُهُ نَحْرَ الصَّبِی
🔸بل کبِدَ الدینِ وَ مُهجَةَ النَّبی.
➖حرمله نبود که تیرانداخت ، بلکه تیرانداز کسی بود که زمینه ساز آن تیر حرمله بود.
تیری از سوی سقیفه آمد که کمان آن به دست خلیفه بود و تیر او نه بر گلوی کودک (علی اصغر) بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست.
🔅اللهم العن ظالمی حق فاطمه و عجل فرج ولدها المهدی "علیه السلام🔅
👉 @Fatemiyeh_alyasin
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
💥 وجوب عینی اجتهاد بر مستعدین از اهل علم در این زمان
🔵 تصویر صفحه اول رساله علمیه آیه الله العظمی سیدعبدالهادی شیرازی
👉 @raveshsonnati
#ویژه
⚫️ درگذشت مرجع بزرگ جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد صادق روحانی را به ساحت مقدس بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه و حوزههای علمیه تسلیت عرض مینماییم.
👉 @raveshsonnati
#سیره_بزرگان
💥 اخلاق کمنظیر مرحوم شیخ بهایی رحمه الله
✔️آیتالله شبیری زنجانی
🔹مجلسی اوّل در روضة المتّقين (شرح عربیاش بر كتاب من لا يحضره الفقيه) در شرح مشيخه ذیل عنوان «عمر بن توبة أبويحيى الصنعاني» به تناسب اینکه وی کتابی در فضیلت سوره قدر دارد و شیخ طوسی از وی در باب زیارات روایاتی نقل کرده است که مشتمل بر ثوابهای فراوان است، از استادش شیخ بهایی به عظمت یاد میکند و میگوید:
🔸 زمانی که من در درس شیخ بهایی شرکت میکردم، يک روز درباره روایات ثواب اعمال اشکال کرد که اگر مثلا فلان عمل ثواب هزار حج داشته باشد برای خود حج قدر و منزلتی نمیماند.
🔸 من از آن روایات دفاع کردم و شیخ بهایی در آن مجلس هیچ پاسخی نداد، بلکه تا آخر عمر هم راجع به اشباه و نظائر این روایات مطلبی نگفت با اینکه من در آن موقع اصغر شاگردان شیخ بهایی بودم و ظاهراً به بلوغ هم نرسیده بودم و در مجلس درس شیخ غالب فضلای عصر حاضر بودند و شیخ چون به تمام علوم احاطه داشت، به راحتی میتوانست مرا اسکات کند ولی انانیت به خرج نداد و حرف مرا پذیرفت.
🔸 ما چنین فردی را به چشم دیدیم که در اخلاق نظیر نداشت و الآن هم «تشاهد في أبناء هذا الزمان ما تشاهد»
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۵۱
👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه
🔹آفتاب شب یلدای همه
🔹مددی یوسف زهرای همه
👉 @raveshsonnati
#ویژه
⚫️ ارتحال روح ملکوتی عبد صالح خدا حاج حسین قنبری قائم معروف به پیر مهر و حاج آقانباتی را تسلیت و تعزیت عرض می کنیم.
@raveshsonnati
سالروز فاطمیه دوم و شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان او تعزیت عرض می کنیم.
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
#ویژه
🔳حدیث فاطمیات
روى السيّد محمّد الغماري الشافعي في كتابه، عن فاطمة بنت الحسين الرضويّ، عن فاطمة بنت محمّد الرضوي، عن فاطمة بنت إبراهيم الرضوي، عن فاطمة بنت الحسن الرضوي، عن فاطمة بنت محمّد الموسوي، عن فاطمة بنت عبد اللّه العلوي، عن فاطمة بنت الحسن الحسيني، عن فاطمة بنت أبي هاشم الحسيني، عن فاطمة بنت محمّد بن أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت أحمد بن موسى المبرقع، عن فاطمة بنت موسى المبرقع، عن فاطمة بنت الإمام أبي الحسن الرضا عليه السلام، عن فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السلام، عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد عليهما السلام، عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن عليّ عليهما السلام، عن فاطمة بنت السجّاد عليّ بن الحسين زين العابدين عليهما السلام، عن فاطمة بنت أبي عبد اللّه الحسين عليه السلام، عن زينب بنت أمير المؤمنين عليهما السلام، عن فاطمة عليها السلام بنت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، قالت:
قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله:
«ألا مَن ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً»
«آگاه باشید هر كسى كه بر دوستى آل محمد بمیرد، شهید است.»
📚 اللؤلؤه الثمينة , ص 217 ؛ عوالم ح 3 ج 21 ص 354؛ فاطمة الزهراء (عليها السلام) بهجة قلب المصطفى صلّى اللّه عليه و آله: 285.
🏴 شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
🔹شبکه اجتهاد
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
عن الغیبة للنعمانی بإسناده عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ قَالَ:
کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ الْأَسَدِیُّ فَقَالَ:
أَخْبِرْنِی جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی هَذَا الْأَمْرُ الَّذِی تَنْتَظِرُونَهُ؟ فَقَدْ طَالَ!
فَقَالَ: یَا مِهْزَمُ!
کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَهَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَنَجَا الْمُسَلِّمُونَ وَإِلَیْنَا یَصِیرُونَ.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۰۲ و ۱۰۳
و کذا روی فيه بإسناده عنأبي المرهف عن أَبي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:
هَلَکَتِ الْمَحَاضِیرُ. قُلْتُ:
وَ مَا الْمَحَاضِیرُ؟ قَالَ:
الْمُسْتَعْجِلُونَ؛ وَنَجَا الْمُقَرِّبُونَ.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۳۷
پی نوشت:
قال المجلسی في البحار ج ۵۲، ص ۱۳۷:
إیضاح: المحاضیر جمع المحضیر، و هو الفرس الکثیر العدو. والمقربون بکسر الراء المشددة أی الذین یقولون الفرج قریب و یرجون قربه أو یدعون لقربه أو بفتح الراء أی الصابرون الذی فازوا بالصبر بقربه تعالی. انتهی
وقال الزبیدی فی تاج العروس ج ۱۵ ص ۴۶۴:
العَجَلُ و العَجَلَةُ، محرَّکتینِ السُّرْعةُ.
قالَ الرَّاغِبُ العَجَلَةُ طَلَبُ الشیءِ و تَحَرِّیه قَبْلَ أَوَانِه، و هی من مُقْتَضَی الشَّهْوةِ فلذلکَ کانَتْ مَذْمومَةً فی عامَّةِ القرْآنِ حتی قِیلَ: العَجَلَةُ من الشَّیْطانِ، قالَ تعالَی: وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآن.
وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ یا مُوسی.
و قد عَجِلَ، کفَرِحَ، عجلاً، و عَجَّلَ تَعْجیلاً وتَعَجَّلَ ... و اسْتَعْجَلَهُ کلُّ ذلِکَ بمعْنَی حَثَّه وأَمَرَهُ أَن یَعْجَلَ فی الأمْرِ،
و کذلِک الإعْجالُ، قالَ اللَّه تعالَی:
وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّیِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ.
و قالَ: وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالْعَذابِ ...
و مَرَّ یَسْتَعْجِلُ أَی طالباً ذلک من نفْسِه مُتَکَلِّفاً إیاهُ، حَکَاه سِیْبَوَیْه ....
أَعْجَلَهُ سَبَقَه، کاسْتَعْجَلَهُ، قالَ تعالَی: وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ، أَی کیفَ سَبَقْتَهم. یقالُ: أَعْجَلَنی فَعَجَلْت له. و اسْتَعْجَلْته: تقَدَّمْته فَحَمَلْته علی العَجَلة.
@raveshsonnati
#سخن_معصوم
🔶 برخی دعاهای نقل شده برای سجده
🔸استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی فرموده:
آیت الله والد مد ظله، به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده شود از کتب حدیثی استخراج کنم.
این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت.
اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵
🔸پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
۱) «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا والآخرة»
۲) «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
۳) «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا والآخرة»
هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر.
لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
♦️ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
✍ با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال:
ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة وأنت ساجد:
«یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی وارزق عِیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است.
ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳].
و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع» [۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است، بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]».
دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت والعفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷].
مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موسى علیه السلام وهو یقول: … یرددها [۸].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱.
[۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱.
[۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰)
[۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و …
[۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱.
[۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴.
[۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹.
گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمیآید که دعا را مربوط به حالت سجده دانستهاند.
شاید در اصل مصدر حدیث قرینهای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد.
نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰.
در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است:
جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیهالسلام یقول وهو ساجد:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب».
قال اسماعیل فی حدیثه: و الأمن عند الحساب.
در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کردهاست که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
▫️منبع: https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
#سخن_بزرگان
قال العلّامة الشّعرانيّ رحمه الله في حاشیته علی شرح الکافي للمولی صالح المازندرانيّ ج 10 ص 167:
الحق أن القيامة و ما بعدها من الاسرار الغيبية الالهية التى لا طريق لنا إليها و انا لا نعلم منها الا ما ورد من الشرع.
و البرزخ و ان كان كذلك لكنه أقرب إلينا ويمكننا تصور شيء منه بالتقريب و جماعة من الحكماء الاسلاميين أثبتوا تجرد نفوس الحيوان نوع تجرد و لان بقاء النفوس فرع تجردها أثبتوا حشر الحيوانات ولكن العارف بطريقتهم يعلم أن ما ذكروه خاص بالبرزخ ولم يذكروا بعد اثبات الحشر فى القيامة حتى بالنسبة الى الانسان تفصيلا شافيا فما ثبت يقينا من الشرع وجب التصديق به و ما لم يثبت فلا طريق لنا إليه.
قال تعالى: يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها إِلى رَبِّكَ مُنْتَهاها.
انتهی کلامه الشّریف وقوله المنیف
@raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
🔹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ.
🔹اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها.
🔹اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللَِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
🔹مفتقرا متاب رو از در او بهیچ سو
🔹زانکه مس وجود را فضه او طلا کند
🌹سالروز ولادت دختر نبوت، همسر ولایت، مادر امامت، حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها و روز زن بر شما مبارک باد.
👉 @raveshsonnati
#ویژه
#سخن_معصوم
روایتی بسیار زیبا در کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع كَيْفَ كَانَ وِلَادَةُ فَاطِمَةَ؟
فَقَالَ: نَعَمْ،
إِنَّ خَدِيجَةَ لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ هَجَرَتْهَا نِسْوَةُ مَكَّةَ فَكُنَّ لَا يَدْخُلْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يُسَلِّمْنَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتْرُكْنَ امْرَأَةً تَدْخُلُ عَلَيْهَا فَاسْتَوْحَشَتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ وَ كَانَ جَزَعُهَا وَ غَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ.
فَلَمَّا حَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ كَانَتْ فَاطِمَةُ ع تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ كَانَتْ تَكْتُمُ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص.
فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً فَسَمِعَ خَدِيجَةُ تُحَدِّثُ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَهَا يَا خَدِيجَةُ مَنْ تُحَدِّثِينَ قَالَتِ الْجَنِينَ الَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَيُؤْنِسُنِي.
قَالَ: يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُخْبِرُنِي [يُبَشِّرُنِي] أَنَّهَا أُنْثَى وَأَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَيْمُونَةُ وَأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْيِهِ.
فَلَمْ تَزَلْ خَدِيجَةُ عَلَى ذَلِكَ إِلَى أَنْ حَضَرَتْ وِلَادَتُهَا فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ وَ بَنِي هَاشِمٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي النِّسَاءُ مِنَ النِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا أَنْتِ عَصَيْتِنَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَتَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لَا نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً فَاغْتَمَّتْ خَدِيجَةُ ع لِذَلِكَ.
فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ نِسْوَةٍ سُمْرٍ طِوَالٍ كَأَنَّهُنَّ مِنْ نِسَاءِ بَنِي هَاشِمٍ فَفَزِعَتْ مِنْهُنَّ لَمَّا رَأَتْهُنَّ فَقَالَتْ إِحْدَاهُنَّ لَا تَحْزَنِي يَا خَدِيجَةُ فَأَرْسَلَنَا رَبُّكِ إِلَيْكِ وَ نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَهَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي الْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُومُ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ بَعَثَنَا اللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي النِّسَاءُ فَجَلَسَتْ وَاحِدَةٌ عَنْ يَمِينِهَا وَ أُخْرَى عَنْ يَسَارِهَا وَ الثَّالِثَةُ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ الرَّابِعَةُ مِنْ خَلْفِهَا فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً.
فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ الْأَرْضِ وَلَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِيهِ ذَلِكَ النُّورُ وَ دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ كُلُّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ مَعَهَا طَسْتٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِبْرِيقٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ فِي الْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ الْكَوْثَرِ فَتَنَاوَلَتْهَا الْمَرْأَةُ الَّتِي كَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهَا فَغَسَلَتْهَا بِمَاءِ الْكَوْثَرِ وَأَخْرَجَتْ خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَأَطْيَبَ رِيحاً مِنَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَلَفَّتْهَا بِوَاحِدَةٍ وَ قَنَّعَتْهَا بِالثَّانِيَةِ ثُمَّ اسْتَنْطَقَتْهَا فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ ع بِالشَّهَادَتَيْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي سَيِّدُ الْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ الْأَسْبَاطِ.
ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بِاسْمِهَا وَ أَقْبَلْنَ يَضْحَكْنَ إِلَيْهَا وَ تَبَاشَرَتِ الْحُورُ الْعِينُ وَ بَشَّرَ أَهْلُ السَّمَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِوِلَادَةِ فَاطِمَةَ ع وَ حَدَثَ فِي السَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ الْمَلَائِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ وَ قَالَتِ النِّسْوَةُ خُذِيهَا يَا خَدِيجَةُ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً زَكِيَّةً مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا فَتَنَاوَلَتْهَا فَرِحَةً مُسْتَبْشِرَةً وَأَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا فَدَرَّ عَلَيْهَا.
فَكَانَتْ فَاطِمَةُ ع تَنْمِي فِي الْيَوْمِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي الشَّهْرِ وَ تَنْمِي فِي الشَّهْرِ كَمَا يَنْمِي الصَّبِيُّ فِي السَّنَةِ.
📚 (أمالی الصدوق، المجلس 87، ص 593)
@raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه #سخن_معصوم روایتی بسیار زیبا در کیفیت ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها عَنِ الْمُفَضَّلِ
ترجمه حدیث بالا:
شیخ صدوق در أمالی به اسناد خود از مفضل بن عمر روایت کرده که وی گفته است:
به امام صادق علیه السلام عرض كردم: ولادت و به دنیا آمدن فاطمه علیها السلام چگونه بوده است؟ فرمود:
چون خديجه با رسول خدا ازدواج کرد، زنان او را ترك كردند و دیگر نزدش نرفتند و بر وی سلام ندادند و (حتّی) نگذاشتند زنى نزد او رود، از این رو خديجه از این تنهایی به وحشت افتاد. و بيتابى و اندوهش مايه نگرانى بر پیامبر و به خاطر او بود (نه به خاطر خودش).
و زمانی که به فاطمه آبستن شد، در شكمش كه بود با او (خدیجه) صحبت ميكرد و او را تسلى ميداد و خدیجه اين راز را از رسول خدا پنهان مىداشت.
يك روز رسول خدا (ص) وارد شد و شنيد خديجه با فاطمه سخن مىگوید، پس فرمود: اى خديجه با كه سخن مىگوئى؟ گفت: اين بچه كه در شكم دارم با من سخن ميگويد و مونس من شده است، فرمود: اى خديجه اين جبرئيل است كه به من خبر ميدهد اين بچه دختر است و هموست که نسل پاك و مبارکی است و خداى تعالى نسل مرا از او مقرر كند و از آن نسل امامانى برآورد و آنها را در زمين خود پس از تمام شدن وحیش خليفه سازد.
خديجه پیوسته بر اين حالت بود تا زمان ولادت نوزاد رسيد لذا دنبال زنان قريش و بنى هاشم فرستاد كه از من چون زنان ديگر پذيرائى كنيد (یعنی متولّی امور زایمانم شوید) (ولی ایشان در) جوابش گفتند: تو خود زمانی که ما تو را از ازدواج با محمّد یتیم و فقیر ابوطالب منع کردیم از امر ما سرپیچی کرده و به سخن ما گوش ندادی! پس نه سراغ تو آمده و نه امری از زایمانت را به دوش می کشیم. در این هنگام خدیجه ناراحت و غمگین گشت.
در همین احوال بود که ناگاه چهار زن گندم گون بلند بالا که شبیه زنان بنى هاشم بودند بر او وارد شدند که از آنها ترسید و در هراس شد، در این هنگام یکی از ایشان گفت: ناراحت نباش ای خدیجه چرا که پروردگارت ما را به سوی تو فرستاده و ما خواهران تو هستیم. من سارهام و اين آسيه دختر مزاحم كه رفيق تو است در بهشت و اين مريم دختر عمران و اين كلثوم خواهر موسى بن عمرانست خدا ما را فرستاده كه از تو پذيرائى كنيم مانند زنان، يكى سمت راستش نشست و يكى سمت چپش و سومى برابرش و چهارمى پشت سرش فاطمه پاك و پاكيزه متولد شد و چون بزمين آمد نورى از او درخشيد تا بهمه خانههاى مكه پرتو افكند و جايى از شرق و غرب زمين نماند مگر آنكه در آن تابيد و ده تن حور العين كه هر يك طشت و ابريق بهشتى داشتند وارد شدند و آب از كوثر آوردند و بزنى كه برابرش بود دادند و او را با آب كوثر شست و دو پارچه سفيدتر از شير و خوشبوتر از مشك و عنبر برآورد و او را در يكى از آنها پيچيد و با ديگرى سر و رويش را بست و زبان بدهنش گذاشت و فاطمه گفت گواهم كه جز خدا معبود حقى نيست و پدرم رسول خدا (ص) و سيد انبياء است و شوهرم سيد اوصياء و فرزندانش سادات اسباط، سپس بآنها سلام كرد و نام آنها را گفت و آنها باور كردند و خنديدند و حوريان خرسند شدند و بهم بشارت دادند و اهل آسمان بهم بشارت دادند بولادت فاطمه، در آسمان نورى تابيد كه فرشتگان پيش از آن نديده بودند و آن زنها گفتند اى خديجه او را پاك و پاكيزه برگير كه زكيه است و ميمونه است و مبارك است خودش و نسلش، شاد و خرم او را گرفت و پستان بدهانش نهاد و باو شير داد.
فاطمه در هر روز باندازه يك ماه بزرگ ميشد و در يك ماه باندازه يك سال.
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
ترجمه حدیث بالا: شیخ صدوق در أمالی به اسناد خود از مفضل بن عمر روایت کرده که وی گفته است: به اما
نکات روایت بالا:
نکاتی در این روایت به چشم می خورد که به برخی از آنها اشاره می شود:
نکته اول:
از صدر روایت به دست می آید که تا پیش از ظهور اسلام چقدر مردم در جاهلیّت تاریک فرو رفته بودند و جز مال و منال و شهرت و اعتبار و حسب و نسب چیزی برایشان مهمّ نبود. در نتیجه از ازدواج زنی ثروتمند چون خدیجه با مردی - ولو امین و راستگو و صاحب همۀ کمالات انسانی – ولی یتیم و فقیر چنان عصبانی و ناراحت می شوند که نه تنها ارتباطشان را با وی قطع کرده و به او سلام هم نمی دهند بلکه حتی حاضر نمی شوند که در زمان زایمانش نه تنها خود بلکه کس دیگری نیز قابلگی او را بکند!
نکته دوم:
یکی از نکات مهمّ این روایت دلالت بر عظمت و ارجمندی حضرت خدیجه علیها السلام از چند جهت است:
1) نخست انتخاب همسری است که در آن زمان – گرچه صاحب کمالات انسانی – بود ولی از جهت مال و منال و وجهۀ اجتماعی ضعیف بوده به ویژه اینکه یتیم بوده است از این رو مورد عتاب زنان قریش قرار گرفت: «تَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لَا مَالَ لَهُ» به ویژه اینکه خواستگاران ثروتمند گوناگونی با وجهۀ اجتماعی مهمّ در آن زمان داشته است ولی آنچه برای او مهمّ بوده کمالات انسانی و فضائل اخلاقی بوده است و بس.
2) پس از ترک زنان قریش و رهایی و دوری ایشان از خدیجه علیها السلام بعد از ازدواج با پیامبر، وی گرچه ترسید و وحشت کرد و ناراحت و غمگین بود ولی همۀ اینها به خاطر خودش نبود بلکه به خاطر پیامبر صلّی الله علیه وآله بود که مبادا مشکل یا خطری متوجّه او شود: «كَانَ جَزَعُهَا وَغَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ» واین کاشف از عظمت روحی و معرفت درونی او بود.
3) در فضیلت او همین بس که مقام والای مادر بودن برای محور عالم وجود بنت خاتم المرسلین و أمّ الأئمّة الطاهرین را حائز است.
4) برای رفع وحشت و غم و اندوه او به اذن خدا فاطمۀ زهرا سلام الله علیها با او در حالیکه در شکم او بود با وی سخن می گفت و موجب دلداری و قوّت قلب او بود.
5) اینکه متولّیان امر زایمان وی بهترین زنان عالم وجود و ده تن از حور العین بودند چرا که هر کسی لیاقت تولّی امر او و دردانۀ عزیزش فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را ندارد.
ادامه دارد ...
@raveshsonnati