eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
412 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 004 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس چهارم 🔹مطلب اول: 🔸اصلاح قرائت تغزل: 🔸چو اندر تقارب نهی پا درون 🔸به تقطیع، وزنش چنین کن برون 🔹مطلب دوم: 🔸گفتیم که بحر اخرب نداریم، نه این که بحر، اخرب نمی‌شود. 🔹مطلب سوم: 🔸در نسخه‌ای که تعلیقه علامه حسن زاده هست، تعداد ابیات غیر الحاقی ۲۲۳ بیت و تعداد کل ابیات ۴۵۵ بیت است که هر دو خلاف تحقیق است. 🔹مطلب چهارم: 🔸ملحقات نصاب دو دسته‌اند: 1⃣ بیت 2⃣ قطعه 🔹مطلب پنجم: 🔸تغزل‌های اول قِطَع، از فراهی نیست، به سه دلیل (که در درس بیان شد) 🔹مطلب ششم: 🔸به طور کلی نسخ موجود از نصاب در ایران، بالغ بر ۲۰۰ نسخه می‌شود، به فنخا نظر کنید. 🔸همچنین درباره نصاب به جلد ۳۳فنخا صفحه ۴۱۰ به بعد مراجعه کنید که ۳۸ شرح نصاب را نام برده است. 🔸و برای تفصیل شروح به جلد ۲۰ فنخا صفحه ۸۵۸ به بعد، نظر بیفکنید. 🔹مطلب هفتم: 🔸تتمه معرفی شروح نصاب از الذریعه جلد ۱۴ صفحه ۱۰۳ تا ۱۰۷ و کتاب فرهنگنامه های عربی به فارسی علی نقی منزوی (پسر شیخ آقا بزرگ طهرانی) . 🔻نکته: کپی برداری غیر اخلاقی دکتر عبدالسلام عبدالعزیز الفهمی استاد دانشگاه مکه از کتاب علی نقی منزوی و نشر آن تحت عنوان نصاب الصبیان و مسیرة ستة قرون فی تعلیم اللغة العربیة للمسلمین غیر الناطقین بها. 🔸برای تفصیل بحث، صوت درس استماع شود حتما. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 005 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 5⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 005 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس پنجم 🔻دو تکمیل و اصلاحیه: 🔹مراد از علم ادوات که بعض شارحین فرمودند، علم به معانی مفردات حرفیه و اسمیه است که در قطعه عاشره آمده است. 🔹گفتیم که علوم مختلفی اجمالا در نصاب هست. شارحین نام این علوم را مختلف ذکر کرده‌اند. با جمع بین اقوال، به این نتیجه می‌رسیم که بیش از ۱۰ علم در نصاب هست. 🔻فشرده مطالب درس امروز: 🔹مطلب اول: 🔸بعض نسخ، به جای «همی گوید» نوشته: «چنین گوید» که برای ما مهم نیست. کتابی که محور قرار دادیم،«همی گوید» دارد و ما درباره این بحث می‌کنیم. 🔹مطلب دوم: 🔸در بعض نسخ، یک بیت آمده: 🔸همی گوید ابونصر فراهی 🔸کتاب من بخوان گر علم خواهی مصرع دوم مقول قول است. با این بیت کار داریم. 🔹مطلب سوم: 🔸درباره «همی» اختلاف نظر است: 1⃣ شیخ عباس قمی، آن را موضوع برای دوام و استمرار دانسته و بسیاری دیگر مفید دوام و استمرار. (فرق است بینهما) 2⃣ بعضی نظر اول را نپذیرفته و «همی» را دال بر زمان حال دانستند. 3⃣ بعضی هم نسبت به دو قول فوق، بی تمایل یا کم تمایل شدند. 🔻کیف کان،پذیرش نظر مرحوم شیخ عباس مشکل است چون مدرکی برای آن، فعلا نداریم و ایشان هم در این زمینه تخصص نداشته است. 🔸شارح طالقانی، هاء در همی را مفید تنبیه دانسته لکن موافقی برای وی نیافتیم بلکه سیفکی شیرازی مخالف هم هست و گفته این هاء مفید معنایی نیست. 🔸بر فرض بودن «همی» برای استمرار و وجود مصراع دوم در کتاب، عبارت را دو جور معنا کردیم: 1⃣ استمرار مربوط به گفتن باشد 2⃣ استمرار مربوط به خواندن باشد (که توضیح فنی دادیم با ذکر شواهد). 🔸طبق پذیرش استمرار، و با فرض خلو نسخه از مصراع «کتاب من بخوان گر علم خواهی» عبارت کتاب معنای محصلی نخواهد داشت. 🔸طبق بودن «همی» برای دلالت بر زمان حال، معنای عبارت روشن است. 🔸بعض ثمرات بحث از «همی» را فردا بیان می‌کنیم إن شاء الله. 👉 @rabeshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 006 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 6⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 006 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس ششم 🔹 مطلب اول: بیان یک مطلب پیش از درس از شرح ملا مصطفی خوئی درباره نصاب الصبیان: 🔸کتاب نصاب الصبیان مدخلیت تام در فهم کلام و الفاظ عرب دارد و از بسیاری کتب لغت، اسهل و اقرب به تذکر و حفظ است. 🔹مطلب دوم: 🔸در میان شارحین نصاب، بیشترین صحبت را درباره «همی» سیفکی شیرازی کرده و گفته: 🔸«بودن همی برای استمرار و دوام مناسب نیست، اما بودنش برای زمان حال، اندک موافقتی دارد.» 🔸این فقره را توضیح دادیم و حاشیه زدیم. 🔸وی ادامه داده: «لفظ هاء بر سر همی احداث معنایی نمی‌کند، مثل باء در برفت. آوردن این حروف گاهی برای درست شدن وزن شعر است.» 🔸این بخش را هم توضیح داده و حاشیه زدیم و از شرح چرخی تکمیل کردیم‌. 🔸سیفکی ادامه داده: «بعید نیست که مفید تاکید باشد» 🔸این قسمت را تایید کردیم. 🔸سپس گفته: «انصاف آن است که زیادتی هاء گاهی مشعر به استمرار نیز می‌باشد». 🔸گفتیم که در این فقره، متفرد است، علی ما اطلعنا. 🔹مطلب سوم: 🔸بیان ثمره بحث از «همی» در قالب نکته‌ای از فن ترجمه. 🔹مطلب چهارم: 🔸توضیح «همی گوید» از لحاظ دستور زبان فارسی. 🔹مطلب پنجم: 🔸بیان فرق میان موضوع بودن «همی» برای استمرار و مفید بودنش برای استمرار. 🔸و اینکه در اینجا ما کاری به موضوع له «همی» نداریم و دست به دامن استصحاب قهقرایی و اصل عدم نقل نمی‌شویم. 🔹مطلب ششم: 🔸بیان براعت استهلال یا براعت مطلع طبق نسخه‌ای که در ابتدایش یک بیت شعر دارد. 👉 @raveshsonnati
#۲۴ 💥بسم الله الرحمن الرحيم🔅«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ ...» ✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله 🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۱۳۱ سوره اعراف پرداخته شده است. ↪️ 2⃣ نكات و اشارات بلاغی: ❓چرا نسبت به مجئ حسنه «إذا» و فعل ماضی، و نسبت به إصابت سيّئه «إن» و فعل مضارع انتخاب شده است؟ 🔹جواب: از آن جایی كه مجئ جنس حسنه (مطلق حسنه) برای همه‌ی بشر در تمام ازمنه قطعی است، چون هيچ وقتی نيست كه هر انسانی از نعمتی از نعم الهی برخوردار نباشد، اگر مثلا از پنج تا محروم است، از پنجاه تا برخوردار است، به اين جهت نسبت به مجیء حسنه «إذا و فعل ماضی» که برای امور قطعی‌اند انتخاب شده، ولی نسبت به اصابت سيّئة، از آن جایی كه مراد از سيّئة مطلق سيّئة نبوده، بلكه خصوص قحطی و مانند آن بوده، و آن هم كم اتفاق می‌افتاده و نادر الوقوع بوده، و نادر الوقوع هم متناسب با مشكوک است، لذا برای اصابت سيّئة «إن و فعل مضارع» كه متناسب با مشكوكيّت‌اند، انتخاب شدند. ❓چرا نسبت به «حَسَنَة» كلمة «جَاءَتْ» بكار برده شد، و نسبت به «سَيِّئَة» كلمة «تُصِبْهُمْ»؟ 🔹جواب: «مجئ» مطلق آمدن و در مواردی آمدن چيزی به نفع شخص است، نفعی که او مترقّب و منتظر آن است و از آن استقبال می‌كند. و «إصابه» خوردن چيزی به چيزی است، مانند اینکه تير به هدف بخورد، و یا سنگ به كسی بخورد، و در خيلی از موارد ناگهانی است، ضربه‌ای به مصاب وارد می‌شود و ضرری به او می‌رسد كه برای او ناگوار است، و لذا نسبت به حسنه كه مطلوب است و به نفع اوست و او از آن استقبال می‌كند، كلمة «جاءت» به كار برده شده، ولی نسبت به سيّئة، كه نوعاً ناگهانی است و به ضرر طرف، و برای او ناگوار است كلمه‌ی «أصابت» به كار برده شده است. 💥«وصل» به معنای: عطف جمله شرطيّه دوم بر جمله‌ی شرطيّه‌ی أول، برای اين است كه بين الجملتين توسط بين الكمالين وجود دارد بدون مانعی از عطف، و حكم آن هم وصل است. 🔺 پایان نکات ادبی و بلاغی آیه ۱۳۱ سوره اعراف. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 007 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 7⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 007 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس هفتم 🔹درس امروز مشتمل بر یک «تکمیل» و چهار مطلب است. 🔻تکمیل: 🔹با این که نسخه بعض شارحین فقط عبارت«همی گوید ابونصر فراهی» را دارد و خبری از بیت کامل در ابتدای آنها نیست،باز گفته‌اند: فراهی یک مصراع در ابتدای کتابش آورده تا براعت استهلال باشد. فتأمل. 🔹مطلب اول: 🔸در عبارت «همی گوید» صنعت التفات است طبق رأی مشهور، اگر متعلق بسمله را متکلم در نظر بگیریم ،و الا در آن التفات است طبق رأی سکاکی که اکتفا کرده در التفات به مخالفت تعبیر با مقتضای ظاهر. 🔹مطلب دوم: 🔸«همی گوید» من حیث هی هی مضارع اخباری است ،ولی با توجه و لحاظ مقام انشاء است، فتأمل. 🔹مطلب سوم: 🔸ابو نصر عَلَم است و کنیه می‌باشد. آوردن کنیه و نیاوردن اسم و لقب در اینجا نکته‌اش: الف: یا اشتهار فراهی است به کنیه. ب: یا برای تفأل و رجاء است به این که در این تصنیف نصرت کرده شود. 🔹مطلب چهارم : 🔸ابو نصر ،مسندإلیه(نهاد) است برای «همی گوید» . ❓سؤال: از نظر بلاغی نکته اسم ظاهر عَلَمی آوردن آن در اینجا چیست؟ 🔹جواب: 🔸اولا ذکر مسند إلیه اصل است 🔸ثانیا اگر ضمیر می‌آورد ،ضمیر مرجعی می‌خواست که سبق ذکر یافته باشد و لیس کذلک ههنا 🔸ثالثا اسم ظاهر علمی آوردن مسندإلیه در اینجا باعث تسجیل و تعیین مسندإلیه شده در ذهن سامع 🔸رابعا نکته‌ای که در مطلب سوم گفتیم در صورت عَلَمی (به صورت کنیه) آوردن مسندإلیه افاده می‌شود. 🔺صوت درس حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نگردد. 👉 @raveshsonnati
⚫️ اهمیت زیارت اربعین ✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی ◾️بسم الله الرحمن الرحيم ▪️حدیث صحیح السند است: عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ... آخر، زیارة الاربعین. ▪️این اربعین غوغاست. مطاف جمیع انبیاء و مرسلین علیهم السلام است. ▪️در حدیث صحیح السند آمده است ابوحمزه ثمالی در زمان حکومت آل مروان برای زیارت مهیا شد. وقتی رسید به کربلا، راهش ندادند. زائر گفت چرا؟ گفتند: موسی بن عمران حاجتی داشته و از خدا تقاضا کرده است، امشب حرم قُرق برای موسی بن عمران است. ▪️«مَنْ زَارَ قَبْرَ الحسین کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» کربلا شده عرش خدا و زیارت او زیارت ذات خداست. لایدرک و لایوصف. ▪️ان شاء الله همه مؤمنین روز اربعین آماده بشوند برای جلوه اخلاص، مودّت و تسلیت به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه. ▪️سپس ایشان در پاسخ به سوال یکی از حضار که بیان داشت:"ما که در موکب هستیم زوار سوال می کنند که ما به چه نیتی به زیارت برویم و چه دعایی کنیم؟" فرمودند: ▪️دعا برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه. ▪️اما توصیه، هم زنان و هم مردان به نیابت حضرت رضا علیه السلام به زیارت بروند که اجرشان لایعد و لایحصی. در مسیر پیاده روی سوره توحید بخوانند و هدیه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه نمایند. ▪️اهمیت سوره توحید این است که در این سوره اسمی است که در تمام قرآن نیست و آن اسم صمد است. اشتمال این سوره بر کلمه «هو» کافی است برای عظمت و اهمیت مطلب. ▪️قل هو الله الاحد. "هو" -- "الله" -- "احد" و "صمد" ارکان اربعه اسماء الله است. ◾️درس خارج فقه 📅 ۱۷/مهر/۱۳۹۸ 👉 @raveshsinnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 008 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 8⃣ 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 008 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس هشتم: 🔹درس امروز مشتمل بر یک تکمیل و دو مطلب است: 🔻تکمیل: 🔹شارح طالقانی گوید: براعت استهلال در اصطلاح، موافقت اول کتاب است با مطلب؛ چون مطلب مصنف ایراد لغات بود به نظم، پس مناسب آن بود که در اول کتاب خود شروع نماید به مصراعی تا موافق باشد اول کتاب با مطلب. 🔹مطلب اول: 🔸فراهی منسوب است به فره یا فراه یا فراهة، علی اختلاف فیه. 🔸طبق دوم و سوم،نسبت در فراهی روشن است و طبق قاعده. 🔸ولی طبق اولی، آمدن الف را دوجور توضیح داده‌اند: 🔸الف: الف، عوض از یاء نسبت است، مانند یمانی. 🔸ب: زیادتی الف، به جهت ضرورت شعر است. 🔸کیف کان یاء در فراهی، مخفف است. 🔹مطلب دوم: 🔸جمله «حسد حافده الخ» بین قول ومقول قول آمده و معترضه دعائیه است. 🔸سه سؤال در اینجا مطرح می‌شود: ❓یک: چرا جمله معترضه دعائیه آورد؟ ❓دو: چرا این جمله دعائیه را عربی آورد؟ ❓سه: چرا افعال را در این جمله دعائیه ماضی آورد؟ 🔹مطلب سوم: 🔸حُسِد فعل ثلاثی مجرد ماضی مجهول و مبنی بر فتح است و از دو باب آمده: نصر ضرب 🔸مصادر آن : حَسَدا،حَسْدا،حُسُودا،حَسادة آمده. 🔸متعدی به نفس است به سوی مفعول اول و مفعول دوم را گاهی با «علی» و گاهی به نفس می‌گیرد. 🔺صوت درس حتما استماع شود. 👉 @raveshsinnati
‍ #سیره_علما 💥شهید صدر و تشویق به زیارت با پای پیاده و زیارت اربعین 🔹... السید الصدر کان یقدّم المال لزوّار الحسین من المشاة ... و کان طلابه یذهبون الی الزیارة مشیاً. 🔹و کان یشجّع علی زیارة الاربعین و الذهاب الی الحرم الحسینی المطهّر مشیاً علی الاقدام، و کان هو یتمنّی ذلک و لکن الظروف المحیطة به لم‌تسمح له ابداً بذلک. 🔸شهید صدر به زائران پیاده امام حسین علیه السلام کمک مالی می‌کرد ... شاگردان او نیز پای پیاده به زیارت می‌رفتند. 🔸او به زیارت اربعین و پیاده رفتن به حرم حسینی تشویق می‌کرد؛ و خود نیز آرزوی زیارت با پای پیاده را داشت ولی شرائط ویژه‌اش هیچ وقت به او اجازه چنین زیارتی را نداد. 📚محمدباقر الصدر السیرة و المسیرة فی حقائق و وثائق ج ۲ ص ۲۸۰. 👉 @raveshsonnati
▪️ السلام علیک یا اباعبدالله ▪️با توجه به حضور در راهپیمایی عظیم اربعین و محدودیت در دسترسی به اینترنت ادامه برنامه‌های کانال به هفته بعد موکول می‌شود. ▪️نائب الزیاره و دعاگوی دوستان هستیم. 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#روش_تدریس #برنامه_ریزی_برای_فرایند_تدریس ↪️🔻تعیین هدف‌های آموزشی و تهیه درس ↪️🔻انواع طرح درس ↪️🔻طر
↪️🔻هدف نویسی برای تدریس 🔻ضرورت تعیین هدف برای درس 🔹 پیش از آنکه معلم درباره چگونگی آموزش تصمیم بگیرد، باید تعیین کند که چه چیزی را می‌خواهد آموزش دهد. اگر معلم مطمئن نباشد به کجا می‌رود، ممکن است به جای دیگری برسد که حتی آن را نمی‌شناسد. بنابراین گام اول در برنامه‌ریزی، تعیین هدف مناسب است. 🔹تعیین هدف‌های آموزشی به معنای مشخص کردن نوع تغییراتی است که باید در یادگیرنده رخ دهد. این کار در تدریس، دست کم سه فایده دارد: 🔸اول اینکه معلم را از سردرگمی و بلاتکلیفی در جریان درس نجات می‌دهد سردرگمی در تدریس ممکن است به تصمیمات لحظه‌ای و نسنجیده منجر شود. مشخص بودن هدف‌های یادگیری، هم در آغاز دوره آموزشی، و هم در ابتدای ترم تحصیلی لازم است؛ در غیر این صورت، آموزگار به راحتی از مسیر اصلی منحرف شده، وقت بسیاری را صرف مباحثی می‌کند که برای ترم تحصیلی ضروری نیست؛ 🔸دوم اینکه آگاهی از هدف، هم در معلم و هم در شاگردان انگیزه می‌آفریند؛ زیرا - درس درحقیقت تغيير و افزایشی است که در علم، آگاهی و توانایی آنان می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود معلم هدف‌های درس را در ابتدای درس به شاگردان اعلام کند؛ 🔸سومین فایده تعیین هدف آن است که ارزیابی را ممکن و آسان می‌کند. با نگاه به اهداف می‌توان در پایان کار بررسی کرد که فعالیت‌ها تا چه اندازه به نتیجه رسیده و اهداف چقدر محقق شده‌اند. ↩️ ادامه دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۲۰۱، ۲۰۲. 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد علی مومنی ⚫️ شهادت پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله و سلم" و امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام را تسلیت می‌گویم. ▪️خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: 🔅"لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا"🔅 ▪️قطعا براى شما در زندگی رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را زیاد یاد می کند. 📚"احزاب، آیه ۲۱" ▪️امیرالمومنین "علیه السلام" فرمود: 🔅"ما بَرأ اللّهُ نَسَمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله "🔅 ▪️خداوند هیچ مخلوقی برتر از محمد نیافریده است. "صلی الله علیه و آله" 📚 اصول کافی ج ۱ ص ۴۴۰. ◾️وجود مبارک آن حضرت، تجلی اعظم است یعنی تمامی صفات کمال و جمال و جلال الهی به صورت کامل بر آن حضرت تجلی کرده است؛ خداوند "رحمة لِلعالمین" است آن حضرت را هم "رحمة للعالمین" قرار داده است. {وَ مَا أَرسلناکَ إِلَّا رَحمَةً لِلعَالَمینَ، انبیاء آیه ۱۰۷} و هکذا سایر صفات؛ تا برای انسان‌ها اسوه حسنه و الگو و سرمشق تمام عیار باشد لذا بر همه ما لازم و ضروری است که تمامی ابعاد زندگی آن حضرت را یاد بگیریم و در عمل پیاده کنیم. ▪️امام صادق "علیه السلام" فرمود: 🔅"إِنِّي لَأَكْرَهُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَمُوتَ وَ قَدْ بَقِيَتْ عَلَيْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلاَلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَمْ يَأْتِهَا"🔅 ▪️کراهت دارم از اینکه یک مردی بمیرد در حالی که سنتی از سنت‌های رسول خدا را انجام نداده باشد. 📚 سنن النبی، ص ۴۹. ◾️ البته خود قرآن هم دستور داده که به تمامی دستورات و اوامر پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله و سلم" در تمامی زمینه‌ها عمل کنید و از هر چه که نهی کرده اجتناب نمایید. 🔅"مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا"🔅 ▪️هرچه را که رسول خدا برای شما آورده است بگیرید و عمل کنید و از هرچه که شما را از آن نهی کرده خود داری کنید. 📚 سوره حشر، آیه ۷. ◾️شخصیتی که رئوف و مهربان و معدن عفو و گذشت بود در عین حال در عمل به قانون و اجرای عدالت سخت گیر و به هیچ وجه در باره هیچ کس مسامحه نمی‌کرد. با اینکه صاحب خلق عظیم و خوش اخلاق و گشاده رو ومتواضع بود ولی در تنهایی محزون و متفکر و دور اندیش بود و لحظه‌ای از یاد خدا غافل نبود. و به نظافت و پاکیزگی بدن و لباس و رنگ آن و تمیز نگاه داشتن مو و شانه کردن آن اهمیت فوق العاده می‌داد و از همه بیشتر در خانه خوش اخلاق بود و می‌فرمود: 🔅"اَحَبَّکم إلی الله أحسَنکُم أخلاقا"🔅 ▪️محبوب ترین شما به خدا کسی است که اخلاقش از همه بهتر و زیباتر باشد. 📚 سنن النبی، ص ۸. ◾️برجسته ترین مکارم اخلاقی آن حضرت، صداقت و راستگویی و امانت داری بود. اگر کسی بخواهد با سنت‌های آن حضرت آشنا شود توصیه می‌شود حتما کتاب نفیس و ارزشمند و گرانقدر "سنن النبى" مرحوم علامه طباطبایی قدس سره الشریف را تهیه نموده، هر سال یک بار خوانده شود و تشویق کنیم فرزندانمان را تا این کتاب را بخوانند؛ چون انصافا کتاب کم نظیری است و تمامی حالات و رفتار و گفتار آن حضرت را در شبانه روز از منابع معتبر جمع آوری نموده است و خوشبختانه مکررا با ترجمه‌های گوناگون چاپ شده است. ◾️در آخر به یک روایت عالی که در "سنن النبی" نقل می‌فرماید اشاره می‌کنیم. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔅"ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ"🔅 ▪️آيا شما را از شبيه‌ترين تان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بلی ای رسول خدا. حضرت فرمودند: هر كس خوش اخلاق‌تر، نرم خوتر، به خويشانش نيكوكارتر، نسبت به برادران دينیش دوست دارتر، بر حق شكيباتر، خشم را فروخورنده‌تر و با گذشت‌تر و در خرسندى و خشم با انصاف‌تر باشد، به من شبیه‌تر است. 📚 سنن النبی، ص ۱۲۶. ◼️"اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ" 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🏴 دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عـزا 🏴 گاه می‌گوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا 👉 @raveshsonnati
#ویژه ⚫️ درگذشت محقق نامدار جهان اسلام مولف کتاب گرانسنگ الصحیح من سیرة النبی الاعظم علامه سید جعفر مرتضی العاملی را به ساحت مقدس بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌نماییم. 👉 @raveshsonnati
🔴 زیارت امام رضا در دوران شریف مرتضی اعلی الله مقامه 🔹...و مما يمكن الاستدلال به على ذلك أن اللَّه تعالى قد ألهم جميع القلوب و غرس في كل النفوس تعظيم شأنهم و إجلال قدرهم على تباين مذاهبهم و اختلاف دياناتهم و نحلهم. 🔹و ما اجتمع هؤلاء المختلفون المتباينون مع تشتت الأهواء و تشعب الآراء على شيء كإجماعهم على تعظيم من ذكرناه و اكبارهم انهم يزورون قبورهم و يقصدون من شاحط البلاد و شاطئها مشاهدهم و مدافنهم و المواضع التي وسمت بصلاتهم فيها و حلولهم بها و ينفقون في ذلك الأموال و يستنفدون الأحوال. 🔹فقد أخبرني من لا أحصيه كثرة أن أهل نيسابور و من والاها من تلك البلدان يخرجون في كل سنة الى طوس لزيارة الامام أبي الحسن علي ابن موسى الرضا صلوات اللَّه عليهما بالجمال الكثيرة و الأهبة التي لا توجد مثلها الا للحج الى بيت اللَّه. و هذا مع المعروف من انحراف أهل خراسان عن هذه الجهة و ازورارهم عن هذا الشعب. 🔹و ما تسخير هذه القلوب القاسية و عطف هذه الأمم البائنة الا كالخارق للعادات و الخارج عن الأمور المألوفات، و الا فما الحامل للمخالفين لهذه النحلة المنحازين عن هذه الجملة على أن يراوحوا هذه المشاهد و يغادوها و يستنزلوا عندها من اللَّه تعالى الأرزاق و يستفتحوا الأغلال و يطلبوا ببركاتها الحاجات و يستدعيه و الا فعلوا ذلك فيمن يعتقدونهم، و أكثرهم يعتقدون إمامته و فرض طاعته، و أنه في الديانة موافق لهم غير مخالف و مساعد غير معاند. 📚 رسائل الشريف المرتضى، ج۲، ص: ۲۵۳ تا ۲۵۴. 🔺(سایت بررسی‌های تاریخی) 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🔹ای دل اگر رضای خدا طالبی، بیا 🔹در طوس کن زیارت فرزند مصطفی 🔹گر در خیال قبر حسینی به کربلا 🔹«قبر امام هشتم و سلطان دین رضا 🔹از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش» ▪️ آیت الله خسروشاهی 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 009 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 9⃣ 👉 @raveshsonnati