eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
النّکتة الثّانیة في المسمّی برجب فی الجنّة قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ علیهما السّلام:‏ «رَجَبٌ‏ نَهَرٌ فِي الْجَنَّةِ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ فَمَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ رَجَبٍ سَقَاهُ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ النَّهَرِ». (من لا یحضره الفقیه للشّیخ الصّدوق ج 2 ص 92) ترجمه رجب رودی در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است؛ پس هر کسی یک روز از رجب را روزه بگیرد، خدای متعال از آن رود به او می نوشاند. چند نکته 1. نَهر اصالتاً بر وزن فَرَس است و گاهی عین الفعل آن (هاء) ساکن می شود. در قرآن کریم در سورۀ قمر آیۀ 54 آمده است: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ». 2. نَهر هم به معنای رود آمده و هم رودخانه و مراد از آن در حدیث معنای اول است. در اینکه کدام معنا حقیقی و کدام مجازی یا هر دو حقیقی است اختلاف است. «النَّهْرُ، بالفتْح‏ و يُحَرَّكُ: مَجْرَى الماءِ، و هذا قولُ الأَكثر، وقيل: هو الماءُ نفْسُه، وصريحُ المصْباحِ أَنَّه حقيقةٌ في المَاءِ مَجازٌ في الأُخْدُود، قاله شيخنا». (تاج العروس من جواهر القاموس ج‏7 ص570). 3. شاید مقصود از اینکه رجب رودی است در بهشت، تمثّل این ماه در آن جهان به شکل چنان رود زیبایی است و ممکن است مقصود اختصاص اهل رجب (رجبیّون) و کسانی که در این ماه ولو یک روز روزه می گیرند، به بهره مندی از یکی از رودهای خاصّ بهشتی باشد. 4. ظاهرا مقصود از اینکه از شیر سفید تر است این است که واقعا به رنگ سفید است و ممکن است سفیدی در اینجا کنایه از زلالی و شفّافی فوق العاده باشد. 5. بی تردید مراد از شیرینی رود شیرین تر از عسل، شیرینی ای است که زننده نباشد و باب طبع باشد و ممکن است شیرینی در اینجا کنایه از باب میل و خوشایند طبع باشد. 6. از بهترین روزهایی که روزۀ آن سفارش شده است روز اول و آخر ماه و روزهای 13 و 14 و 15 و 27 ماه است. نشر بدون ذکر آدرس کانال جایز نیست. 👉 @raveshsonnati
⚫️ اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة؛ اللٰهمّ صَلّ علیه و علی آبائه و ابنائه الطّیّبین الطّاهرین المعصومین و رَحمة الله و برکاته. 👉 @raveshsonnati
🔅لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ🔅 خداوند بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ و به تحقیق پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. "آل عمران، آیه ۱۶۴" ✍🏻 مهمترین مطلب در آیه بعثت این است که تزکیه و تخلیه مقدّم بر تعلیم و تحلیه، و آسیب شناسی مقدم بر بهداشت روانی است چون:👇🏻 💐 زمینِ شوره، سنبل بر نیارد 💐 درو تخم و عمل ضایع مگردان 💐 گوهری پاک بباید که شود قابل فيض 💐 ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود ✍🏻 و تا تزکیه و تخلیهٔ کامل رخ ندهد از تجلیه و تحلیه خبری نخواهد بود؛ لذا وقتی برای مسائل اخلاقی و تزکیه و تهذیب و سیر و سلوک و ذکر و ورد و دعا پیش بزرگان واقعی و علماء راستین ربّانی مراجعه کنید بر خلاف سلیقه و ذوق و احساسات، ریشه و اساس را معرفی می کنند یعنی قلع و قمع کردن ریاء و نفاق و دروغ و ترک معصیت و گناه، بعد از آن نوبت می رسد به تحلیه و آراستن روح و قلب به صداقت و راستی و درستی و اخلاص و اجرای عدالت در جامعه. به خاطر اهمیت تزکیه و تهذیب نفس است که خداوند متعال بعد از یازده قسم می فرماید: 🔅قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا🔅 به تحقیق رستگار شد کسی که نفس خودش را تزكيه کرد. "سوره شمس، آیه ۹" ✍🏻 خلاصه، هدف از بعثت عبارت است از تلاوت آیات الهی و تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت. پیامبراکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود: 🔅إنَّما بُعِثتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاقِ🔅 همانا من مبعوث شدم تا بزرگوارى هاى اخلاقى را تتمیم و تکمیل نمایم. 📚{بحارالأنوار، ج ۱۶، ص ۲۱۰} ✍🏻 یعنی ریشه مکارم اخلاقی در فطرت انسانی وجود دارد 🔅فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا- سوره روم آیه ۳۰🔅 ✍🏻 پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" برای شکوفا شدن و به تمام‌ و کمال رساندن آن ها مبعوث شده اند و در رأس آنها صدق و راستگویی و امانت داری است. پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" فرمود: 🔅لا تَنْظروا إلى كَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم ، و كَثرةِ الحَجِّ ، والمعروفِ ، وَطَنطَنَتِهِم باللّيلِ! ولكنِ انْظُروا إلى صِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ🔅 به زيادى نماز خواندن و روزه و حجّ و بخشش و ناله هاى شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه راستگويى و امانتدارى شان را بنگريد. 📚{بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۱۴} ➖و خود حضرت صاحب خلق عظیم بود و فرمود: 🔅اَحَبَّکم إلی الله أحسَنکُم أخلاقا🔅 محبوب ترین شما به خدا کسی است که اخلاقش از همه بهتر و زیباتر باشد. 📚{سنن النبی، ص ۸} 💐عید بزرگ مبعث بر همه عزیزان مبارک باد. 💐 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿پیامبراکرم "صلّی الله علیه وآله" فرمود:   ⚘" شَعْبَانُ شَهْرِی " ⚘ ماه شعبان ، ماه من است. ( بحارالانوار ج ۹۷ ص ۷۷ ) 💠ماه شعبان عبارت است از ماهِ: 🍃 دعا 🍃 استغفار 🍃صدقه 🍃 روزه 🍃مناجات 🍃صلوات 🍃 وموکدا صلوات مخصوص زوال که در مفاتیح الجنان موجود است. 📿در فرازی از این صلوات امام سجاد "علیه السلام" می فرماید: 💠" هَذَا شَهْرُ نَبِیک سَیدِ رُسُلِک شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْک بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ‌ " (خدایا) این ماه (شعبان)، ماه پیامبرت که سید رسولانت است، ماهی که به رحمت و خوشنودیت پوشانده ای. (مفاتیح الجنان) 📿پیامبر اکرم "صلی الله علیه وآله" مظهر رحمت مطلقه خداوند رحمان است که "وسعت کل شیء" 💎ادیم زمین سفره ی عام اوست 💎 بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست 🔵" وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ " و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم. ( انبياء  آیه ۱۰۷ ) ✅ لذا در ماه شعبان رحمت رحمانیه الهیه به برکت رحمة لِلعالمین بودن پیامبرِ رحمت و مهربانی، همه جا پخش‌ و نشر می شود که آثار بسیاری دارد از جمله: ⚘ آمرزش گناهان ⚘ شفای بیماران ⚘ رفع مشکلات و گرفتاری ها ⚘ قبولی طاعات و عبادات ⚘ رسیدن به مقام رضوان ( بالاترین و بزرگترین مقام بهشتیان "وَرِضْوانٌ مِنَ اللهِ أَكْبَرُ" توبه ۷۲ ) 🙏🏼کسی به رحمت الهی معرفت پیدا کند همواره  خوشحال و شادمان است ( قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا، یونس ۵۸) و همیشه امیدوار به رحمت و مغفرت خداوند متعال می باشد گر چه گناهانش به اندازه گناهان جن و انس باشد🙏🏼 💞خداوند متعال در آیه ۵۱ سوره زمر می فرماید: بگو اى بندگان من که ( با ارتکاب گناه ) بر خود زیاده‌روى کردید؛ از رحمت خدا نامید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را مى‌‏آمرزد ؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.💞 💖یکی از بهترین اعمال ماه شعبان خواندن مناجات شعبانیه است که مشتمل است بر: ⚘مضامین فوق العاده‌ی عمیق معرفتی ⚘ اوج ادب و دلدادگی ⚘ تمنای کمال انقطاع از همه تعلقات و دلبستگی ها و وابستگی ⚘ غایت اتصال و وصال به معشوق و محبوب برتر ⚘ و احساس نهایت نزدیک بودن به خداوند مهربان‌تر از مادر 🙏🏼در فرازی بی نظیر عرض می کند: خدایا : " وَاِنْ اَخَذْتَني بِذُنُوبي اَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ " اگر مرا به سبب‌ گناهانم گرفتار کنی و مواخذه نمائی، من هم ترا به مغفرت و بخششت، مواخذه (مطالبه) می کنم. 💌غرق گنه نا امید مشو ز دربار ما 💌 که عفو کردن بود در همه دم کار ما 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
النّکتة الأولی في وجه تسمیة شعبان ینبغي تقدیم أمور: 1. قد قدَّمنا في بیان وجه تسمیة رجب ما ینفع في المقام ممّا یتعلَّق بالشّهور العربیّة مطلقاً فراجع. 2. قد یقال رَجَبان مراداً به رَجبٌ و شَعبان علی التّغلیب لأخفّیّة رجب وتقدّمه. 📚(المصباح المنير للفیّوميّ، ج‏1، ص219) 3. شعبان غیر منصرف للعلمیّة والألف والنّون الزّائدة. 📚(نفس المصدر المذکور، ج 1، ص 314) 4. الجمع السّالم لشعبان شعبانات وجمعه المکسَّر شَعابین. 📚(المحكم والمحيط الأعظم لابن سیدة، ج‏1، ص384) وزاد بعضهم: شِعاباً بحذف الزّوائد. 📚(الطراز الأول والكناز لما عليه من لغة العرب المُعَوَّل للسّید علیخان المدنيّ، ج 2، ص 169) 5. شعبان مذکّرٌ و مقتَضی کونه معرفة بالعلمیّة أنْ لا تدخله اللام فلا یقال: الشَّعبان. وهکذا - أعني بلا ال - ذکره اللغویّون بأجمعهم وتواترت به الأخبار لکن ورد في بعضها الشّعبان باللام فعن رسول الله صلّی الله علیه وآله في حدیث طویل خطابا لعليّ علیه السّلام: «يَا عَلِيُّ لَا تُجَامِعِ امْرَأَتَكَ فِي نِصْفٍ مِنَ الشَّعْبَانِ»‏ 📚(الاختصاص للشّیخ المفید ص 134) وعنه صلّی الله علیه وآله أیضاً: «هَذِهِ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ الشَّعْبَانِ‏ فِيهَا تُقَسَّمُ الْأَرْزَاقُ وَفِيهَا تُكْتَبُ الْآجَالُ وَ فِيهَا يُكْتَبُ وَفْدُ الْحَاجِّ» 📚(مصباح المتهجد وسلاح المتعبد للشّیخ الطّوسيّ، ج‏2، ص 842 ). ولا یُعبأ بهما أمّا أولاً فلعدم نقل أحد من اللغویّین له باللام وأمّا ثانیاً فلتواتر الأخبار بذکره بدونها وأمّا ثالثاً فلوقوع النّقل بالمعنی والتّصحیف بل کثرة ذلک في الأخبار حتّی أسقطها ذلک عن الحجّیّة اللغویّة وصحّة الاستشهاد بها عند کثیر من العلماء وأمّا رابعاً فلروایتهما بدون اللام في الکتب الأخری فقد روی الحدیثَ الأوّلَ بلفظ شعبان بدون اللام الشّیخ الصّدوق في من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 553 والحدیثَ الثّانيَ بلفظ شعبان بدون اللام الشّیخ الصّدوق في فضائل الأشهر الثّلاثة ص 62. فهذا کلّه یوجب الاطمئنان بزیادة اللام في الرّوایتین المذکورتین. ولولا ذلک کلّه لحکمنا بکون ال فیه زائدةً لمحیّةً کالّتي في الحسن والحسین لکنَّ النّحاة صرّحوا بأنّها لا تُقاس. ادامه دارد ... 👉 @raveshsonnati
تتمّة النّکتة الأولی في وجه تسمیة شعبان 6. ذکروا لشعب لازما ومتعدّیاً معاني کثیرة قد أنهاها بعضهم إلی أربعة عشر. 📚 (الطراز الأول والكناز لما عليه من لغة العرب المُعَوَّل للسّید علیخان المدنيّ، ج 2، ص 166) وأشهرها الجمع والتّفریق والإصلاح والإفساد فهو من الأضداد کما صرّحوا به. 📚 (العين للخلیل، ج‏1، ص 263 و تهذيب اللغة للإزهريّ، ج‏1، ص 282 ونفس المصدر المذکور) وقیل: بل هما لغتان. 📚(جمهرة اللغة لابن دُرید، ج‏1، ص343) وفیه أنَّ کونهما لغتین لایُمانع التضادّ فإنَّ ذلک من أسباب التّضادّ اللغويّ کما حقّق في محلّه. 📚 (فقه اللغة لصبحي صالح وفقه اللغة لرمضان عبدالتوّاب) وذکر بعضهم أنّ الأصل الواحد في هذه المادّة هو المجتمع المتشكّل المنقسم عن مجتمع آخر. ففيه قيدان الانقسام والتجمّع بعده. فهذان المفهومان مأخوذان معا في الأصل، ولابدّ من كونهما ملحوظين، وليس كلّ واحد منهما منظوراً بالاستقلال، حتّى تكون اللغة من الأضداد 📚 (التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج ‏6، ص68). وهو کلام حسن. ویؤیّده ما قاله أبوهلال العسکريّ: «الفرق بين‏ التفريق‏ والشعب‏ أنَّ الشعب تفريق الأشياء المجتمعة على ترتيب صحيح ألا ترى أنك اذا جمعته ورتبته ترتيبا صحيحا قلت: شعبته أيضا فهو يقع على الشي‏ء وضده لأن الترتيب يجمعهما» 📚 (الفروق في اللغة له، ص143). ادامه دارد ... 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠" السّلامُ عَلَیکَ یا أبا عَبْدِالله "💠 ميلاد پر برکت و با سعادت حضرت امام حسین "علیه السلام" مبارک باد. ❇️اباعبدالله یعنی چه⁉️ ➖✍🏻یکی از راههای معرفت و شناخت چهارده معصوم علیهم السلام، از طریق کنیه های آن بزرگواران است مخصوصاً کنیه امام حسین "ع" که از طرف پیامبر اکرم "ص" اعطا شده است؛ در روایتی نقل شده است که وقتی آن حضرت به دنیا آمد پیغمبر اکرم "ص" فرمود: " یَا أبا عَبْدِالله، عَزیزٌ عَلَیَّ " 📚(بحارالأنوار ج ۴۴،ص ۲۵۱) ➖✍🏻این کنیه به این جهت نیست که پسر آن حضرت، عبدالله بوده است بلکه گاهی کنیه به معنای ریشه، اصل، معدن و منشأ مضافٌ إلیه استعمال می شود. یعنی: اگر چه علّت محدِثهٔ اسلام پیامبر اکرم "ص" بود ولی علّت مُبقیهٔ آن و احیا کنندهٔ هدف از خلقت که معرفت و عبودیّت است، آن حضرت می باشد. ➖✍🏻در یک کلمه، اگر شهادت آنحضرت نبود، نه کسی به خداوند متعال معرفت پیدا می کرد و نه کسی عبادت صحیح انجام می داد. لذا از حضرت آدم تا خاتم، بلکه تمامی عالم و آدم، مدیون آن حضرت می باشند؛ بی جهت نیست در روز تولدش قنداقه اش را به عرش می برند و در روز شهادتش خون مبارکش را جد بزرگوارش به عرش و جنت می برد تا همه بدانند که تمامی عالم حتی بهشت و بهشتیان نیز مدیون اويند. 🔅" اَشْهَدُ اَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِى الْخُلْدِ "🔅 شهادت می دهم که خون تو در بهشت برین قرار گرفت. 📚(کامل الزیارات، باب۷۹) ⚜️(اوج کمال انسانیت و مهربانی)⚜️ 🔅امام حسین "ع " فرمود که من صحت‌ و نتیجه فرمایش پیامبر اکرم "ص" را دیدم که فرمود: برترین اعمال بعد از نماز، ایجاد سرور و شادمانی در دل مومن است به وسیله چیزی که در آن گناه نباشد چون روزی غلامی را دیدم که با سگی غذا می خورد؛غلام گفت: «ای فرزند رسول خدا! من دلم گرفته و ناراحتم، و می خواهم با مهربانی به این سگ و شاد کردنش شاد شوم. چون صاحب من یهودی است و من نمی‌خواهم به او خدمت کنم.» امام حسین "ع" به قصد خریداری غلام، نزد صاحبش رفت و خواست او را به دویست دینار بخرد. ➖یهودی گفت: این غلام فدای قدم شما و این باغ هم برای او، پولتان ( دویست دینار) را هم به شما باز می‌گردانم، امام فرمود: من این پول را به تو می بخشم. یهودی گفت: من نیز آن را به غلام بخشیدم. امام حسین "ع " فرمود: غلام را آزاد کردم و همه اموال را به او بخشیدم.  زنِ آن یهودی گفت: من مسلمان شدم و مهر خود را به شوهرم بخشیدم. یهودی هم گفت: من نیز مسلمان شدم و این خانه را به زنم بخشیدم. 📚( بحار الانوار، ج۴۴، ص۱۹۴ ) 🔅اللهم ارزقنا فی الدنیا زیارته و فی الآخرة شفاعته و عجّل فرجَ منتقم دمه الشریف.🔅 ➖✍🏻 استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
تتمّة النكتة الأولى وجه تسمیة شعبان به عند اللغویّین قَلَّ من تَعَرَّض لوجه تسمیة شعبان بشعبان من اللغویّین. وأوّل من وقفتُ علی کلامه فیه ابن دُرید فقد قال: «قد سُمِّي‏ شَعبان‏ لتشعّبهم‏ فيه، أي: تفرّقهم في طلب المياه" 📚 (جمهرة اللغة لابن دُرید، ج‏1، ص344) ثمّ ابن سیدة حیث قال: «شَعْبان‏: اسم الشَّهْر؛ سُمّى بذلك‏ لتشعُّبهمْ‏ فيه، أي: تفرّقهم فى طلَب المياه. وقيل: فى الغارات. وقال ثعلب: قال بعضهم: إنما سُمّى شَعْبانا لأنه‏ شَعَبَ‏، أي: ظهر بين شَهْر رمضان و رجب». 📚 (المحكم والمحيط الأعظم له، ج‏1، ص 384). وحکی نصّ عبارته ابنُ منظور في لسان العرب، ج‏1، ص 502 والزّبیديّ في تاج العروس، ج 2، ص 118. وقال السّید علیخان المدنيّ: «شَعْبانُ‏: اسمُ الشهرِ؛ سمّي به‏ لتَشَعُّبِهِم‏ فيه، أَي تفرُّقهم في طلبِ المياهِ أَو في الغاراتِ، أَو لتَشَعُّبِ‏ الشجرِ فيه، أَو لانشعابِ‏ الخيراتِ به، أَو لأَنَّه‏ شَعَبَ‏؛ أَي ظَهَرَ بين شهرِ رمضانَ و رجَب، أَو لأَنَّهُ‏ شُعْبَةٌ مِنَ الشهورِ». 📚 (الطراز الأول والكناز لما عليه من لغة العرب المُعَوَّل له، ج 2، ص 169). فزاد ثلاثة أوجه اُخَرَ. وقال المجلسيّ رحمه الله: «شعبان‏ سمي‏ بذلك لتشعب القبائل فيه» 📚 (بحار الأنوار له، ج ‏55، ص341) والحاصل أنَّ في وجه تسمیته بشعبان أوجُهاً: 1) سمّي به لتشعُّبهم وتفرّقهم فیه في طلب المیاه أو في الغارات. 2) سمّي به لأَنَّه‏ شَعَبَ‏؛ أَي ظَهَرَ بين شهرِ رمضانَ و رجَب. 3) سمّي به لتَشَعُّبِ القبائل فيه. 4) سمّي به لتَشَعُّبِ‏ الشجرِ فيه. 5) سمّي به لأَنَّهُ‏ شُعْبَةٌ مِنَ الشهورِ. ولا یخفی عدم لزوم الاطّراد في التّسمیة. 6) سمّي به لانشعابِ‏ الخيراتِ فیه. وهذا الأخیر اتّخذه السّید من الأخبار کما سیأتي. ادامه دارد ... 👉 @raveshsonnati
💐 ميلاد با سعادت علمدار کربلا ابوالفضل العباس علیه السلام مبارک باد.💐 ➖امام صادق علیه السلام فرمود: 🔅کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ🔅 عمویم عباس ابن علی (علیه السلام)، بصیرتی نافذ داشت. 📚(اعیان الشیعه ج۷، ص۴۳۰) ✍🏻 یکی از مهمترین ویژگی های حضرت عباس علیه السلام که سبب جهاد و فداکاری و مقامات بلند معنوی و اخروی آن حضرت شد به طوری که طبق روایت، جمیع شهدا در بهشت، به منزلت و مقام ایشان غبطه خواهند خورد، بصیرتِ نافذ و عمیق آن حضرت است؛ در زیارتش می خوانیم که: " أنَّک مَضَیتَ عَلَی بَصِیرَةٍ " یعنی تو با بصیرت شهید شدی. ⁉️بصیرت چیست⁉️ ✍🏻 بصیرت، یک نورانیّتِ عقلی و قلبی و یک بینش و فرقان (تشخیص حق و باطل) و روشن بینی خاصّی است که در اثر معرفت، یقین، عملِ خالص، و تبعیت از حق و تزکیهٔ قلب از حبّ دنیا و مظاهر آن حاصل می‌شود و بدون آن انسان به مقام ایمان نمی رسد و اگر هم برسد ایمانش ثابت و مستقرّ و دائمی نخواهد شد لذا قرآن می فرماید: 🔅قُل هذِه‌ سَبیلی اَدعوا اِلَی اللهِ عَلی‌ بَصیرَةٍ اَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی🔅 بگو این راه من است که دعوت می کنم به خدا، با بصیرتی که من و تابعین من دارند. 📚(یوسف، آیهٔ ۱۰۸) ✍🏻 امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کسی بدون بصیرت، عملی را انجام دهد مثل این است که بیراهه می رود و هرچه سریع تر برود به همان اندازه از هدف اصلی دور خواهد شد. 📚(بحارالأنوار، ج۷۸، ص۲۴۴) ✍🏻 در اثر نبودن بصیرتِ واقعیِ مسلمانان بود که جریان غصب خلافت و فاجعه کربلا و مظلومیّت ائمه معصومین "علیهم السلام" اتفاق افتاد. و غیبت امام زمان "عجل الله فرجه" هم در اثر نبودن بصیرت لازم و کافی ما مسلمانها می باشد چون محور بصیرت دینی و سیاسی باید معصوم "علیه السلام" باشد تا افرادی مانند سلمان فارسی و مقداد و ابوذر و عمار تربیت شوند. بلال حبشی موذن پیامبراکرم بعد از رحلت آن حضرت چون حق حضرت علی علیه السلام را غصب کردند اذان نگفت و به شام تبعیدش کردند این یعنی بصیرت و تبعیت از حق خالص. ➖لذا همواره باید این دعارا بخوانیم. 🤲"اللّهُمَّ اجْعَلِ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی"🤲 خدایا بصیرت را در دین ما قرار بده. 💐 به دریا پا نهاد و خشک لب بیرون شد از دریا 💐 مروّت بین، جوانمردی نگر، غیرت تماشا کن. 🔅 اللهم عجل لولیک الفرج 🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 ميلاد با سعادت حضرت زین العابدین و سید الساجدین علی بن الحسین "علیهماالسلام"مبارک باد. 💐 ➖امام سجاد "علیه السلام" فرمود: 🔅الدُّعَاءُ یَدْفَعُ‏ الْبَلَاءَ النَّازِلَ وَ مَا لَمْ یَنْزِلْ.🔅 دعا کردن بلا را دفع می‌کند هم بلای نازل شده و هم بلایی که نازل نشده است. 📚{اصول کافی ج ۲ ص ۴۶۹} ✍🏻 امام سجاد "علیه السلام" تمامی معارف اسلامی، حقایق قرآنی، اسرارِ اصول دین و مذهب، آسیب شناسی، مسائل تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی، روانشناسی، حقوقی، عرفانی و خلاصه هر چه که انسان در زندگی به آن نیاز دارد را در شکل و قالب دعا بیان فرموده اند. ✍🏻 بعضی از دعاها، در کتابِ صحیفه سجادیه جمع شده است که به «انجیل اهل البیت»، «زَبور آل محمد "صلّی الله علیهِ و آله"» و «ٱخت القرآن» معروف است؛ گرچه متأسفانه مثل برادرش نهج‌البلاغه و مادرش قرآن کریم، مظلوم، متروک و مهجور است. جا دارد اوقاتمان را جوری تنظیم کنیم که ۵۴ دعای صحیفه را حداقل یکبار بخوانیم گرچه، تکرار آن بسیار باارزش است. ✍🏻 برای این کتاب شرح های عربی و فارسی زیادی نوشته شده است و حقیر، ترجمه و شرح فارسیِ، مرحوم علامه شعرانی را توصیه می کنم. 💠 روز جمعه است یادی کنیم از قلب عالم امکان، مهدی موعود، صاحب العصر و الزمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف" که مولود امروز درباره اجر ثابت قدمان در دین و صابران راستین در زمان غیبت ایشان فرموده اند که: 🔅مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ شُهَداء بَدْرٍ وَ اُحُدٍ🔅 كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد. 📚{بحارالانوار ج ۵۲ ص۱۲۵} ✍🏻 ثبات بر ولایت، یعنی معرفت و شناخت اصول دین، عمل به واجبات، ترک محرمات، دوری از فساد اخلاقی و مالی و صبر و تحمل بر این مسائل اگر چه خیلی تلخ است ولی بر شیرین دارد. 💐 غم، فزون شد؛ قلب‌، خون شد؛ صبر، از دلها برون شد 💐 بارالها! غمگسار شیعیان کی خواهد آمد 💐 غم مخور، ای دل! که آخر مهدی دین می رسد 💐 یوسف گم گشته با صد عز و تمکین می رسد 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
نکتة إجماليّة حول استحباب غسل النيروز وصومه قد ورد في بعض الروايات النهي عن تعظيم هذا اليوم والتهنئة به وأنه مما محاه الإسلام ولكن ورد في بعض الأخبار استحباب صومه وغسله وقد أفتى بمضمونه مشهور المتأخرين كما في جواهر الكلام ج ٥ ص ٤١ وقد أفتى بذلك مشهور علمائنا في المائة الأخيرة وإليك أسمائهم: ١. السيد محمد كاظم الطباطبائي (وفاته ١٣٣٧ ه ق) ٢. الشیخ علی الجواهری (وفاته ۱۳۴۰ ه. ق). ٣. السیّد محمّد الفیروزآبادی (وفاته ۱۳۴۵ ه. ق). ٤. المیرزا محمّد حسین النائینی (وفاته ۱۳۵۵ ه. ق). ٥. الشیخ عبدالکریم الحائری (وفاته ۱۳۵۵ ه. ق). ٦. الشیخ ضیاء الدین العراقی (وفاته ۱۳۶۱ ه. ق). ٧. السیّد أبو الحسن الإصفهانی (وفاته ۱۳۶۵ ه. ق). ٨. السیّد آقا حسین القمّی (وفاته ۱۳۶۶ ه. ق). ٩. الشیخ محمّدرضا آل یاسین (وفاته ۱۳۷۰ ه. ق). ١٠. السیّد محمّد تقی الخونساری (وفاته ۱۳۷۱ ه. ق). ١١. السیّد محمّد الکوه کَمَرئی (وفاته ۱۳۷۲ ه. ق). ١٢. السیّد صدر الدین الصدر (وفاته ۱۳۷۳ ه. ق). ١٣. الشیخ محمّد حسین کاشف الغطاء (وفاته ۱۳۷۳ ه. ق). ١٤. السیّد جمال الدین الگلپایگانی (وفاته ۱۳۷۷ ه. ق). ١٥. السیّد إبراهیم الحسینی الإصطهباناتی (وفاته ۱۳۷۹ ه. ق). ١٦. السیّد حسین الطباطبائی البروجردی (وفاته ۱۳۸۰ ه. ق). ١٧. السیّد مهدی الشیرازی (وفاته ۱۳۸۰ ه. ق). ١٨. السیّد عبدالهادی الشیرازی (وفاته ۱۳۸۲ ه. ق). ١٩. السیّد محسن الطباطبائی الحکیم (وفاته ۱۳۹۰ ه. ق). ٢٠. السیّد محمود الشاهرودی (۱۳۹۴ ه. ق). ٢١. السیّد أبو الحسن الحسینی الرفیعی (وفاته ۱۳۹۵ ه. ق). ٢٢. السیّد محمّد هادی الحسینی المیلانی (وفاته ۱۳۹۵ ه. ق). ٢٣. السیّد حسن البجنوردی (وفاته ۱۳۹۵ ه. ق). ٢٤. السیّد أحمد الخونساری (وفاته ۱۴۰۵ ه. ق). ٢٥. السیّد عبداللّه الشیرازی (وفاته ۱۴۰۵ ه. ق). ٢٦. السیّد کاظم الشریعتمداری (وفاته ۱۴۰۶ ه. ق). ٢٧. السیّد علی الفانی الإصفهانی (وفاته ۱۴۰۹ ه. ق). ٢٨. السیّد روح اللّه الموسوی الخمینی (وفاته ۱۴۰۹ ه. ق). ٢٩. السیّد شهاب الدین المرعشی النجفی (وفاته ۱۴۱۱ ه. ق). ٣٠. السیّد أبو القاسم الموسوی الخوئی (وفاته ۱۴۱۳ ه. ق). لم يعلق في حاشية العروة شيئا ولكن صرح في منهاج الصالحين عدم ثبوت استحبابه وإن جاز فعله بقصد الرجاء ٣١. المیرزا هاشم الآملی (وفاته ۱۴۱۳ ه. ق). ٣٢. السیّد محمّد رضا الگلپایگانی (وفاته ۱۴۱۴ ه. ق). ٣٣. السیّد عبدالأعلی الموسوی السبزواری (وفاته ۱۴۱۴ ه. ق). ٣٤. الشیخ محمّد علی الأراکی (وفاته ۱۴۱۵ ه. ق). ٣٥. الشیخ محمّد أمین زین الدین (وفاته ۱۴۱۹ ه. ق). ٣٦. السیّد محمّد الحسینی الشیرازی (وفاته ۱۴۲۳ ه. ق). ٣٧. السیّد حسن الطباطبائی القمّی (وفاته ۱۴۲۸ ه ق). ٣٨. السیّد محمّد الموسوی مفتی الشیعة (وفاته ۱۳۳۱ ه ق). ٣٩. الشیخ محمّد الفاضل اللنکرانی (وفاته ١٤٢٨ ه ق). ٤٠. الشيخ محمد تقي البهجة (وفاته ١٤٣٠ ه ق) ٤١. السیّد محمّد صادق الحسینی الروحانی (حيٌ) ٤٢. السیّد علی الحسینی السیستانی (حيٌّ) وهولاء الأعلام ذكروا استحباب غسله وصومه في باب الأغسال والصيام المندوبة إما اعتقادا بذلك لتمام دليله وإما متابعة للمشهور وإما من باب التسامح في أدلة السنن. وكيف كان فقد استقر رأي المشهور على ذلك وهو كاشف عن تعظيم هذا اليوم وتبجيله. نعم اختلفوا في أنّ المسمّى بيوم النيروز أو النوروز ما هو و سيأتي ادامه دارد .... @raveshsonnati
نكتة إجمالية حول المسمّى بيوم النيروز المشهور بيننا هو أنه أول يوم من فروردين من شهور الفُرْس ولكن الفقهاء اختلفوا في أنّ المسمّى بيوم النيروز أو النوروز ما هو قال صاحب الجواهر فيه ج ٥ ص ٤٢: ١. فقيل إنه اليوم العاشر من أيار كما عن بعض المحاسبين و علماء الهيئة. ٢. و قيل إنه تاسع شباط كما عن صاحب كتاب الأنوار، ٣. و قيل إنه يوم نزول الشمس في أول الجدي، وعن المهذب أنه المشهور بين فقهاء العجم بخلاف أول الحمل، فإنهم لايعرفونه بل ينكرون على من اعتقده. ٤. و قيل إنه السابع عشر من كانون الأول بعد نزول الشمس في الجدي بيومين، وهو صوم اليهود. ٥. و قيل هو أول يوم من فروردين ماه، وهو أول شهور الفرس. قلت: و المشهور المعروف في زماننا هذا انما هو يوم انتقال الشمس إلى الحمل، بل لا يعرف غيره كما عن المجلسيين النص عليه في الحديقة و زاد المعاد، و الشهيد الثاني في روضته و الفوائد الملية، و على شهرته في زمانه، و الشيخ أبي العباس بن فهد أنه الأعرف بين الناس والأظهر في الاستعمال، و يؤيده مع ذلك ما يومي اليه خبر المعلى بن خنيس أنه «يوم طلعت فيه الشمس، وهبت فيه الرياح اللواقح، وخلقت فيه زهرة الأرض، و أنه اليوم الذي أخذ فيه العهد لأمير المؤمنين (عليه السلام) بغدير خم» فإنه على ما قيل قد حسب ذلك فوافق نزول الشمس بالحمل في التاسع عشر من ذي الحجة على حساب التقويم، و لم يكن الهلال رأي ليلة الثلاثين، فكان الثامن عشر على الرؤية، و كذا صب الماء على الأموات، فإن وضع العيد على الاعتدال الربيعي، إلى غير ذلك من المؤيدات الكثيرة، و لولاها لكان القول بالأخير متجها، و أما باقي الأقوال فهي ضعيفة، بل ربما احتمل في أولها أنه مصحف «آذار» فيوافق المشهور، و لبسط الكلام في ذلك محل آخر. وقال السيد شهاب الدين المرعشي النجفي في تعليقته على العروة الوثقى في بحث الصيام المندوبه: لابد من التنبیه ولو بنحو الإشارة إلی أمر، وهو: أنّ النیروز المصطلح الیوم هو یوم حلول الشمس فی بُرج الحَمل، وهو اصطلاح حادث، والنیروز المصطلح علیه قبل زمانه یراد به غیر هذا، وبینهما ما یقرب من ستّة عشر یوماً؛ وعلیه فکیف یمکن حمل النیروز فی لسان الروایات علی النیروز السلطانی، فتأمّل أیّها الناظر الکریم فی هذا الأمر وأعطِ حقّه. @raveshsonnati
🌺 عید نوروز بر همه دوستان مبارک 🌺 🔅وَالشَّمسُ تَجرِی لِمُستَقَر لَهَا ذٰلِکَ تَقدیرُ العَزیزِ العَلِیم🔅 و خورشید پیوسته به سوی قرارگاهش در حرکت است؛ این تقدیر خداوند غالب و داناست. {سوره یس، آیه ۳۸} ✍🏻 مهمترین درسی که باید از فصل بهار  گرفت خدا شناسی است؛ چون بهارِ طبیعت، زنده شدن دوبارهٔ زمین، نشانه و دلیل روشن و آشکار بر قدرت، رحمت حقانیت مطلقه، علم بی نهایت و حکمت تامّهٔ خداوند متعال است که به سبب گردش و حرکت خورشید و رسیدن آن به برج حمل (روز اول فروردین) زمینِ سرد و خشک و مرده را گرم، مرطوب و زنده می کند و موجب رویش نباتات و گیاهان و درختان سر سبز و خرم می شود. ✍🏻 خورشید بر اساس اندازه‌گیری دقیقِ خداوند عزیز و علیم، در یک مدار مشخص و منظم و معینی در جریان و حرکت است که موجب پیدایش فصل های چهار گانه می شود. در اول فروردین، خورشید در نقطه اعتدال خط اِستوا قرار می‌گیرد که شب و روز برابرند و تا سه ماه (فصل بهار) به طرف قطب شمال در حرکت است؛ اول تابستان که شد شروع می کند به برگشتن تا رسیدن به خط استواء، سه ماه طول می‌کشد؛ (فصل تابستان) وقتی دوباره به خط استواء رسید باز هم شب و روز مساوی و برابر می شوند بعد از آن تا سه ماه (فصل پاییز) به طرف قطب جنوب حرکت می کند، وقتی اول زمستان شد شروع می کند به برگشتن به طرف خط استوا و سه ماه طول می‌کشد. (فصل زمستان) ✍🏻 وقتی اول بهار شد دوباره شب و روز برابر می شوند و همین طور حرکت ادامه دارد تا روزی که به پایان برسد.   💐 تو را بهتر ز گردون رهبری نیست 💐 چرا کاین نقش دائم سرسری نیست    ✍🏻 لذا در قرآن کریم که به مشارق و مغارب و یا مشرقین و مغربین و هم مشرق و مغرب اشاره شده است به این سبب بوده و در روایات به این موضوع اشاره شده است. 💠 فصل بهار فصل تجدید حیات ✍🏻 فصل بهار نماد تحول، تغییر، تجدد، دگرگونی، نماد خوشحالی، شادمانی، نشاط، انبساط روانی و لذت بردن از مناظر زیبای طبیعت است؛ لذا انسان نباید از طبیعت عقب بماند بلکه باید در خودش تحول عمیق روحی ایجاد کرده و صفات زشت حیوانی و هواهای نفسانی، حالات بد در افکار، رفتار و گفتار را از خودش دور کرده و به احسن الحال برسد. ✍🏻 خداوند متعال حال روح و روان مان را به احسن الحال تحویل فرماید، که نشاط و امیدواری و ایمان و آرامش است. و هم حال جسممان را که صحت و سلامتی است و هم حال جامعه مان را که امنیت، عدالت و ارزانی است. 🤲 به امید حلول بهار حقیقی، به ظهور ربیع الایام، مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف. 🤲   💐 گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن 💐 چتر گل بر سرکشی ای مرغ خوشخوان غم‌ مخور 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻 استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
تتمّة النكتة الأولى وجه تسمیة شعبان به في الأخبار المشهور والمعروف في الأخبار أنّه سمّي بشعبان لأنّه یتشّعب فیه الخیرات وأرزاق المؤمنین فهو شهر ذو خیر کثیر محلّ الخیرات والبرکات الکثیرة. وفي بعضها أنَّ من ألقابه شهرَ الشّفاعة. وإلیک الأخبار: 1. عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: «وَقَدْ تَذَاكَرَ أَصْحَابُهُ عِنْدَهُ فَضَائِلَ شَعْبَانَ‏ فَقَالَ: شَهْرٌ شَرِيفٌ وَهُوَ شَهْرِي وَحَمَلَةُ الْعَرْشِ تُعَظِّمُهُ وَتَعْرِفُ حَقَّهُ وَهُوَ شَهْرٌ تُزَادُ فِيهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِينَ كَشَهْرِ رَمَضَانَ وَ تُزَيَّنُ فِيهِ الْجِنَانُ وَإِنَّمَا سُمِّيَ‏ شَعْبَانَ لِأَنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِينَ وَهُوَ شَهْرٌ الْعَمَلُ فِيهِ مُضَاعَفٌ الْحَسَنَةُ بِسَبْعِينَ وَالسَّيِّئَةُ مَحْطُوطَةٌ وَالذَّنْبُ مَغْفُورٌ وَالْحَسَنَةُ مَقْبُولَةٌ وَالْجَبَّارُ جَلَّ جَلَالُهُ يُبَاهِي فِيهِ بِعِبَادِهِ وَيَنْظُرُ إِلَى صُوَّامِهِ وَقُوَّامِهِ فَيُبَاهِي بِهِمْ حَمَلَةَ الْعَرْش». 📚 (الأمالي للصدوق، ص23). 2. عن رَسُول اللَّه صلّی الله علیه وآله: «يَا مَعْشَرَ الْمُبْتَدِعِينَ هَذَا يَوْمُ غُرَّةِ شَعْبَانَ الْكَرِيمِ سَمَّاهُ رَبُّنَا شَعْبَانَ لِتَشَعُّبِ الْخَيْرَاتِ فِيهِ، قَدْ فَتَحَ رَبُّكُمْ فِيهِ أَبْوَابَ جِنَانِهِ، وَ عَرَضَ عَلَيْكُمْ قُصُورَهَا وَ خَيْرَاتِهَا بِأَرْخَصِ‏ الْأَثْمَانِ، وَأَسْهَلِ الْأُمُورِ فَأَبَيْتُمُوهَا وَعَرَضَ لَكُمْ إِبْلِيسُ اللَّعِينُ بِشُعَبِ شُرُورِهِ وَ بَلَايَاهُ فَأَنْتُمْ دَائِباً تَنْهَمِكُونَ فِي الْغَيِّ وَ الطُّغْيَانِ، وَ تَتَمَسَّكُونَ بِشُعَبِ إِبْلِيسَ، وَ تَحِيدُونَ عَنْ شُعَبِ الْخَيْرِ الْمَفْتُوحِ لَكُمْ أَبْوَابُهُ. هَذِهِ غُرَّةُ شَعْبَانَ، وَ شُعَبُ خَيْرَاتِهِ الصَّلَاةُ، وَالصَّوْمُ، وَالزَّكَاةُ، وَالْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَالْقَرَابَاتِ وَالْجِيرَانِ، وَإِصْلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ، وَ الصَّدَقَةُ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ، تَتَكَلَّفُونَ مَا قَدْ وُضِعَ عَنْكُمْ، وَ مَا قَدْ نُهِيتُمْ عَنِ الْخَوْضِ فِيهِ مِنْ كَشْفِ سَرَائِرِ اللَّهِ الَّتِي مَنْ فَتَّشَ عَنْهَا كَانَ مِنَ الْهَالِكِينَ. أَمَا إِنَّكُمْ لَوْ وَقَفْتُمْ عَلَى مَا قَدْ أَعَدَّهُ رَبُّنَا عَزَّوَجَلَّ لِلْمُطِيعِينَ مِنْ عِبَادِهِ فِي هَذَا الْيَوْمِ، لَقَصَرْتُمْ‏ عَمَّا أَنْتُمْ فِيهِ، وَشَرَعْتُمْ فِيمَا أُمِرْتُمْ بِه‏». 📚 (التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 636). 3. عن رَسُول اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: «سُمِّيَ شَهْرُ شَعْبَانَ‏ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَكُمْ يَشْفَعُ لِكُلِّ مَنْ يُصَلِّي عَلَيْهِ فِيهِ» 📚 (النّوادر لأحمد بن محمّد بن عیسی الأشعريّ، ص 18). 👉 @raveshsonnati
🌺 میلاد با سعادت آیینهٔ تمام نمای پیامبر خاتم ”صلّی الله علیه وآله” جگر گوشهٔ امام حسین، حضرت علی اکبر ”علیهما السلام” مبارک باد. 🌺 ✍️ شخصیت حضرت علی اکبر "علیه السلام" به قدری جامع و گسترده است که شناخت آن جز از طریق معصومین "علیهم السلام" ممکن نیست. متاسفانه به جای تبیین بُعد ملکوتی و معنوی آن حضرت، بیشتر به روضه های جعلی بسنده می شود. 💠 چند ویژگی مهم آن حضرت: ۱- ولیّ خداست. ‌ 🔅" السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ الله "🔅 (زیارت هفتم امام حسین"ع") ✍️ ولی الله کسی است که تمامی موانع کمال را رفع و همه عوامل آن را کسب کرده و بین او و خداوند متعال هیچ حائل و حجابی نباشد. ۲ - جزو اهل بیت (ع) است. در ضمن زیارت ماه رجب امام حسین "علیه السلام" در زیارت علی اکبر ”ع” صراحتاً آن حضرت را از اهل بیت عصمت و طهارت معرفی می‌کند که حاکی از عصمت صغرای آن حضرت است. 🔅" وَجَعَلَکَ مِنْ أَهْلِ الْبَیْتِ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً "🔅 ۳ - از تبار پاک انبياء و در صف معصومان است. امام حسین "علیه السلام " در روز عاشورا، هنگام حرکت علی اکبر "ع " به میدان مبارزه آیات ۳۳ و ۳۴ سوره آل عمران را قرائت فرمود: 🔅" إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ الخ...🔅 قرائت این آیات به این معناست که فرزندم علی اکبر از تبار پاک انبیاء و در صف معصومان "ع" است. ۴ - شبیه ترین مردم به پیامبراکرم "ص" است: ۱) ازجهت قیافه و سیمای ظاهری که حاکی از وراثت تام جسمانی است. ۲) از جهت اخلاق کریمه و سیمای باطنی. ۳) ازجهت لهجه و گفتار حکیمانه. شاهد این مدعا فرمایش امام حسین (ع) روز عاشوراست که دروقت میدان رفتن علی اکبر "ع" فرمود: 🔅" فَقَد بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ....."🔅 📚(بحارالأنوار، ج۴۵، ص۴۳) ✅ مخفی نماند که عصمت کبری و خلافت کلیه و ولایت مطلقه تکوینیه و تشریعیه، مخصوص چهارده معصوم "ع" است و غیر آنها مانند حضرت عباس و علی اکبر و زینب کبری"سلام الله علیهم" در رتبه بعد هستند. ✍️ به مناسبت روز جمعه و نیز شباهت منجی عالم به حضرت رسول "ص" ؛ دل می دهیم به بیان پیامبراکرم "ص" که فرمود: 🔅" الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَکُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا "🔅 مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه ترین مردم به من است. 📚( بحارالانوار ج ۳۶ ص۳۰۹) 💠اللهم عجل لولیک الفرج💠 ✍ استاد علی مومنی @fatemiyeh_alyasin @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا