#ویژه
⚫️ ابیاتی از قصیده عینیه ابن ابی الحدید معتزلی که ۴۸ بیت از آن بر محیط داخلی ضریح امیرالمومنین نقش بسته است.
▪️یا برقُ إن جئتَ الغریَّ فقل لهُ:
▪️أتراك تعلمُ من بأرضِك مودعُ؟
▪️فیك ابنُ عمران الکلیم و بعده
▪️عیسى یقفّیهِ و أحمدُ یتبعُ
▪️بل فیك جبریل و میکال و اسـ
▪️ـرافیلُ و الملأُ المقدسُ أجمعُ
▪️بل فیك نورُ اللهِ جلَّ جلالهُ
▪️لذوی البصائرِ یستشفُ و یلمعُ
▪️فیك الإمامُ المرتضى فیك الوصیُّ
▪️المجتبى فیك البطینُ الأنزعُ
▪️یا قالعَ البابِ التی عن هزّها
▪️عجزتْ أکفٌ أربعونَ و أربعُ
▪️أ أقولُ فیك سمیدع کلا و لا
▪️حاشا لمثلك أن یُقالَ سمیدعُ
▪️بل أنت فی یومِ القیامةِ حاکمٌ
▪️فی العالمینَ و شافعٌ و مشفَّعُ
◼️ شهادت مولیالموحدین یعسوبالدین قائدالغرالمحجلین علی بن ابیطالب را به ساحت مقدس صاحب الامر عجل الله فرجه تسلیت عرض میکنیم.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
الفوائد الصمدیة 50.mp3
5.93M
#سخن_معصوم
#شرح_کلمات_قصار
✔️قال اميرالمؤمنين علیه السلام:
💥الْبَغْيُ يُخَرِّبُ الدِّيَار
1⃣ ترجمه
🔹ستم خراب میكند خانهها را.
2⃣ اعراب
🔹البغى: بر وزن فلس به معناى ستم، گفته میشود: بغى عليه يعنى عدا و ظَلَمَ، و شاعر گفته:
🔸لا يأمن الدّهر ذو بغى و لو ملكا
🔸جنوده ضاق عنها السّهل و الجبل
🔹يخرّب: معنایش روشن است، خَرِبَ الْمَنْزِلُ فَهُوَ خَرَابٌ، و يَتَعَدَّى بالْهَمْزَةِ و التَّضْعِيفِ فَيُقَالُ أَخْرَبْتُه و خَرَّبْتُهُ.
🔹الديار: بر وزن كتاب جمع دار، و در اصل دِوّار بوده و دار اصلش دور بوده، به دليل تصغيرش بر دويرة، و جمعش بر ادور و غير آن نيز آمده.
3⃣ معنى
🔹مراد آن است كه ظلم و ستم مايه خراب ديار، و يباب بلاد است، ستم خانهها را ويران سازد، و جنان را نيران گرداند، و گفتهاند نيت سلطان ستم را در رعيت، باعث خرابى و ويرانى و كمى ارزاق گردد تا چه رسد به فعل او. و قصه نوشروان و انار معروف است، و از كلام امير علیه السلام است: «البغى آخر مدة الملوك» و گفته شده: «الملك يبقى مع الكفر، ولا يبقى مع الظّلم». و استاد اديب هروى اشاره به اين كلام دارد آنجا كه گفته:
🔸ملك پايد لا جرم با كفر ليكن گفتهاند
🔸مینپايد ملك با ظلم و ستم كارى و كين
و از نامه امير علیه السلام است به معاويه: «وَ إِنَ الْبَغْيَ وَ الزُّورَ يُوتِغَان (يُذِيعَانِ) بِالْمَرْءِ فى دِينِهِ وَ دُنْيَاه ُ وَ يُبْدِيَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ يَعِيبُه» و در مذمت بغى سخن بى اندازه است و ما و ترا نياز به تفصيل نيست.
🔹استاد اديب خاورى گفته:
🔸از عدل تو مملكت گلستان گردد
🔸وز ظلم تو ملتى پريشان گردد
🔸از عدل چه شهرها كه آباد شود
🔸از ظلم چه كاخها كه ويران گردد
📚شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات اميرالمؤمنين، ص ۷۱ -۷۲.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢هماکنون؛ تیتر یک سایت KHAMENEI.IR
⚡️رهبرانقلاب، در حرم امام خمینی: دنیا حضور مردم در روز قدس را خواهد دید.
📍روز قدس امسال، قویتر و پُرشورتر برگزار خواهد شد.
@khamenei_ir
#روش_تدریس
#یادگیری
#مفهوم_و_حیطههای_یادگیری
↪️🔻حیطه عاطفی
2⃣ پاسخ دادن
🔹سطح دوم تغییرات عاطفی، پاسخ دادن به یک پدیده یا محرک خاص است. در این سطح، یادگیرنده علاوه بر توجه به یک پدیده، به آن واکنش هم نشان میدهد. این واکنش دارای درجاتی است که به ترتیب از ضعیف به قوی عبارتاند از:
🔸رضایت به پاسخ دادن: یعنی اگر چه ممکن است ضرورت واکنش را در دل نپذیرفته باشد، در عمل راضی شده باشد که پاسخ بدهد؛ مانند اطاعت شاگردان از معلم در انجام تکالیف درسی در کلاس یا در خانه، با اینکه غالبا ضرورت این کار را درک نکرده و نپذیرفتهاند؛
🔸میل به پاسخ دادن: در این حالت یادگیرنده علاوه بر رضایت به پاسخ گویی، از جان و دل هم میل به انجام کار دارد و داوطلبانه به فعالیت مورد نظر میپردازد؛ مانند شرکت داوطلبانه در بحثهای کلاس و پرسش از معلم درباره درس؛
🔸خرسندی در پاسخ دادن: یعنی شخص از انجام رفتار خاصی لذت ببرد و فعالیت او همراه با مسرت و هیجان باشد؛ مانند لذت بردن از تلاوت قرآن یا حل تمرینات ریاضی یا مطالعه درسی که معلم در آن روز داده از روی علاقه و رغبت.
🔹معلمی که شاگرد خود را به این سطح از تغییرات عاطفی برساند کار مهم و نسبتا دشواری انجام داده است.
↩️ ادامه دارد.
📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۶۵-۶۶.
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_ادب_عربی
↪️🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر
🔻کتب لغت
🔹در زمینه لغت یا همان واژگان و مفردات زبان عربی کتابهای بسیار زیاد و گوناگونی با سبکهای مختلف نوشته شدهاند که در اینجا در چند دسته فقط به برخی از آنها اشاره میشود.
🔹در ترتیب همه کتابها تلاش شده است که به ترتیب زمان نام برده شود . در نام و ترتیب بخش عمدهای از این کتابها از کتاب «آموزش مفردات» نوشته استاد محمد ملکی نهاوندی استفاده شده است.
1⃣ عربی به فارسی
🔸المصادر نوشتۀ ابوعبدالله حسين بن احمد زوزنی
🔸الصّراح من الصّحاح نوشتۀ ابوالفضل جمال قرشی (اين کتاب ترجمه "صحاح اللغة" است.)
🔸کنز اللغة نوشتۀ محمد بن عبدالخالق بن معروف
🔸منتخب اللغات نوشتۀ سيد عبدالرشيد حسينی مدنی تتوی
🔸ترجمان اللغة (شرح قاموس) نوشتۀ محمد بن يحيی بن محمد شفيع قزوينی (اين کتاب به گفته مصنف آن شرح مبسوطی بر قاموس فيروزآبادی است.)
🔸منتهی الأرب في لغة العرب نوشتۀ عبدالرحيم بن عبدالرحيم صفیپور
2⃣ عربی به عربی
🔸العين نوشتۀ خليل بن أحمد فراهيدی
🔸معجم الجیم نوشتۀ ابوعمرو شیبانی
🔸جمهرة اللغة نوشتۀ ابوبکر محمد بن حسن ازدی معروف به ابن درید
🔸تهذيب اللغة نوشتۀ ابو منصور ازهري
🔸المحیط نوشتۀ اسماعیل بن عبّاد
🔸الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیّة) نوشتۀ اسماعیل بن حمّاد جوهری
🔸معجم مقاییس اللغة نوشتۀ ابوالحسن احمد بن فارس بن زکریّا
🔸مجمل اللغة نوشتۀ ابوالحسن احمد بن فارس بن زکریّا
🔸المخصّص فی اللغة نوشتۀ علی بن اسماعیل معروف به ابن سیده
🔸المحکم والمحیط الأعظم نوشتۀ علی بن اسماعیل معروف به ابن سیده
🔸أساس البلاغة نوشتۀ ابوالقاسم محمود زمخشری
🔸مختار الصحاح نوشتۀ محمد بن ابی بکر بن عبدالقادر رازی
🔸لسان العرب نوشتۀ محمد بن مکرم معروف به ابن منظور
🔸القاموس المحیط والقابوس الوسیط نوشتۀ محمد بن یعقوب فیروزآبادی
🔸المصباح المنیر نوشتۀ احمد بن محمد بن علی فیّومی مقری
🔸الطراز الأوّل والکناز لما علیه من لغة العرب المعوَّل نوشتۀ سید علیخان مدنی
🔸تاج العروس نوشتۀ محمد مرتضی حسینی زَبیدی
🔸أقرب الموارد فی فُصَح العربیّة والشوارد نوشتۀ سعيد خوری شرتونی لبنانی
🔸الإفصاح فی فقه اللغة نوشتۀ حسین یوسف موسی و عبدالفتّاح صعیدی (این کتاب در واقع تلخیص کتاب مخصص ابن سیده است و به شکل موضوعی مرتب شده است.)
🔸المعجم الوسیط نوشتۀ گروهی از اساتید مصر
🔺برخی از واژه پژوهان یازده کتاب نخست را در دسته معاجم اولیهای که نویسندگان آنان مستقیم با عرب اصیل ارتباط داشته و از آنان دریافت کردهاند میدانند و شش کتاب بعدی را جزو معاجم ثانویه و سه کتاب اخیر را جزو معاجم معاصر میشمارند.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️5⃣ دخول
🔹۳. دخول در اصل فعل و مقصود از آن دخول فاعل در اصل باب است لکن چون اصل باب در این معنا حقیقةً نه مکان است و نه زمان لذا مراد دخول در اصل باب بنابر تشبیه آن به مَدْخَل (زمانی یا مکانی) میباشد و اینکه آیا مراد زمان یا مکان است منوط به استعمالات و مقامات است لکن چون خود مدخل زمانی از باب تشبیه به مدخل مکانی، محل دخول اعتبار شده است لذا اصل همان مَدْخَل مکانی بوده و متبادر به ذهن نیز آن میباشد مگر اینکه ماده خاصی در دخول زمانی استعمال شده باشد مثل آنچه محقق رضی نسبت به اشمل و مانند آن میفرماید به این عبارت: و کذا منه دخول الفاعل فی وقت ما اشتق منه أفعل نحو اَشملنا واَجنبنا واَصبینا و اَدبرنا ای دخلنا فی أوقات هذه الریاح.🔸(شمال و جنوب و صَبا و دَبور به ترتیب بادهایی را گویند که از ناحیه شمال و جنوب و شرق و غرب بوزد.)
🔹البته آنچه از کتب لغت مستفاد است در این امثله همان دخول در باد است و دیگر تحلیل نشده است که مراد دخول در زمان این بادهاست یا مکان آن حتی برخی بجای تعبیر به دخول تعبیر به هبوب و مرور باد بر فاعل کردهاند. به نظر میرسد در این قسم از ناحیه مفاد و مفهوم هیچیک از زمان یا مکان متصوّر و مفهوم نیست. بلکه زمان یا مکان در تحلیل و مقام انطباق قابل بحث است و اگر ثابت شود که هیئت باب در این قسم مخصوصاً در این امثله ناظر به معنای دخول است و وضع آن ـ اگر وضعی نسبت به این نوع یا صنف وجود داشته باشد ـ مثل وضع قسم اول و دوم است در اینکه دخول در ماده به مفهوم حرفیاش مدلول است، در این فرض، متبادر ـ همانطور که عرض شد ـ مکان است مگر خلافش ثابت شود و به هر حال این بحث در این مقام جای بسی تأمل دارد.
🔹امثلهای دیگر: اَسْغب و اَضاق و اَبْرَدَ و اَقَرَّ و اَجْحَرَ و اَوْکَبَ و اَمْطَرَ و اَسْدَف و اَظْلم و اَحْرَمَ . 🔸(به ترتیب یعنی در گرسنگی و قحطی و در شدت و فقر و در سرما و سردی و در سرما و سردی و در قحطی شدید و در جماعت سَیرکننده و در باران و در تاریکی و در ظلمت و در حرمت عهد و میثاق داخل شد.)
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
❓چگونه بفهمیم از ماه رمضان استفاده کردهایم؟
✔️ آیت الله بهاءالدینی
🔹خدا توفیقتان بدهد که از ماه رمضان استفاده کامل کنید و ان شاء الله اگر بعد از ماه رمضان، وضعتان طوری شد که فهمیدید نمازتان مورد قبول خدا واقع شده است، روزهتان مورد قبول واقع شده است، محرمات را تعطیل کردهاید، بدانید از ماه رمضان درست استفاده کردهاید؛ و گرنه اگر گرسنگی و تشنگی خورده باشید، و دروغ همان دروغهاست و محرمات همان محرمات است، بدانید استفاده نکردهاید. ان شاء الله از عبادتها به نفع خودتان نتیجه گرفته باشید، موفق باشید از ماه رمضان استفاده کنید که به نفع خود شماست.
📚نردبان آسمان، درس ۳۱
👉 @raveshsonnati
#آشنایی_با_مهارت_های_عمومی_پژوهش
#فصل_اول_کلیات_پژوهش
#تعریف_پژوهش
🔹پژوهش از منظر دانش لغوی، واژهای فارسی است. این واژه که بنابر گفته دهخدا به معنی پیجویی است، بنابر احتمال ممکن است از همین واژه نیز گرفته شده باشد. واژههای هم عرض این واژه در زبانهای دیگر نیز معنایی مشابه با این بیان دارند. تحقیق و بحث در عربی، research در انگلیسی همه خود حکایت از نوعی پیجویی و تلاش در جهت یافتن چیزی به حساب میآیند. این معنای لغوی با اندکی تغییرات در قالب یک معنای اصطلاحی خود را آشکار میکند.
🔹برای تبیین یک اصطلاح صرفاً نمیتوان به یک تعریفی شبه منطقی اکتفا کرد. به همین دلیل کوششهایی که در این جهت رخ داده، در بسیاری از موارد با نقض و ابرامهای فراوان و چالشهایی روبه رو گردیده است. جالب آن که بیشتر کسانی که تعاریف را نقد می کنند خود آگاه نیستند که با چه ملاکی تعریف مذکور را نقد میکنند. سرّ این قضیه آن است که برخی امور در اذهان روشن است ولی در الفاظ مخفی که پژوهش از این دسته است.
🔹باید دانست که اصطلاحات تعریف نمیشود بلکه شرایط و ضوابط آن تعیین می شود. اما تعاریفی که ذکر میشود صرفاً برای آن است که تصوری اجمالی نسبت به آن در اذهان شکل گیرد. بنابراین جامعیت و مانعیت از این تعاریف به هیچ وجه انتظار نمی رود.
🔹تعاریف مختلفی از سوی صاحب نظران پژوهش، به جامعه علمی عرضه گردیده است. این تعاریف گرچه دارای نقاط قوت و نکات قابل تأملی است اما با یک چالش اساسی مواجه است؛ آیا همه تعریف کنندگان صلاحیت مرجعیت در تعریف را دارند؟
🔹تعاریف ارائه شده یا بیانگر یک حقیقت ارتکازی نزد همگان است و یا در مقام تبیین قوانین پژوهش است. بیانات ایشان حکایت از نوعی ضابطه و تعیین مرز دارد. در این صورت بسیار مشکل است که بیان یک متخصص به عنوان مرز و قلمرو مفهوم پژوهش پذیرفته شود.
🔹این امر نگارنده را بر آن داشت که با برخی محدودیتها مخالفت کرده و با ایجاد توسعه در شمول این مفهوم، قلمرو پژوهش را افزایش دهد. البته در مقام درجهبندی و ارزشگذاری هر نوع از پژوهش باید از جایگاه ارزشی متناسب با خود برخوردار باشد. در نتیجه با نگاهی توسعه یافته تمام آن چه در فضای علمی امروز به عنوان پژوهش شناخته میشود لحاظ شده و در مجالات دیگر ارزشگذاری میشوند.
↩️ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#سخن_بزرگان
#ویژه
⚡️ بیانی کوتاه از استاد بزرگوار علی مومنی دام عزه، پیرامون وداع با ماه مبارک رمضان
✔️ امام سجاد علیه السلام میفرماید:
🔹 "فَنَحْنُ مُوَدّعُوهُ وَدَاعَ مَنْ عَزّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا، وَ غَمّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنّا"
📚 دعای ۴۵ صحیفه سجادیه. (وداع با ماه مبارک)
✍ حقیقت و باطن و اسرار تمامی عالم تکوین و تشریع را چهارده معصوم علیهم السلام به طور کامل میفهمند و دیگران هر اندازه که به این خاندان عصمت و طهارت متصل باشند، بهرهای از حقایق خواهند برد.
🔹 تمامی اعمال و عبادات، باطنی دارند که در قیامت بروز و ظهور یافته و آشکار میشود؛ از جمله ماه مبارک رمضان که به زیباترین صورت محشور میشود.
✍ اگر کسی بخواهد به حقیقت این ماهِ رحمت و مغفرت و برکت و ضیافتِ الهی اندکی معرفت پیدا کند شایسته است دعای ۴۵ صحیفه سجادیه را بخواند؛ البته با تدّبر و تفکّر و تعقّل و تأمّل. این دعا مشتمل بر ۴ بخش است:
1⃣ اوصاف ونعمتهای بیدریغ خداوند متعال.
2⃣ فضایل و ویژگیهای ماه مبارک رمضان.
3⃣ مطالبی راجع به تودیع و وداع ماه مبارک رمضان که واقعا بهتانگیز است.
❓این چه ماهی است که رفتن آن برای حضرت دردآور و دشوار و غمناک و وحشتآور است؟
❓این چه ماهی است که حضرت حدود ۲۰ بار به آن سلام میدهد، آن هم چه سلامهایی؟
🔸 سلام بر بزرگترین ماه خدا و بر عید اولیاء الهی و سلام بر گرامیترین یار از زمانها ....
4⃣ در بخش پایانی حدود هفت درخواست از خداوند متعال دارد که قابل دقت و توجه است، از جمله اینکه میفرماید:
🔸 خداوندا بر محمد و آل او درود فرست و مصیبت ما را در از دست دادن این ماه جبران کن.
✍ دقت بفرمایید که حضرت، سپری شدن و از دست دادن این ماه را مصیبت تلقّی کرده و از خدا میخواهد که این مصیبت را جبران نماید.
🔺تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل🔺
👉 @raveshsonnati
#درسنامه_روش_سنتی
#علوم_ادب_عربی
↪️🔹نگاهی به برخی علوم ادبی دیگر
🔻کتب لغت
↪️ 3⃣ واژه شناسی قرآنی و حدیثی و غریب القرآن و الحدیث
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابو عبید قاسم بن سلّام
🔸غریب القرآن نوشتۀ ابن قتیبه
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابن قتیبه
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابراهیم بن اسحاق حربی
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابو سلیمان احمد خطابی بستی
🔸غریب الحدیث نوشتۀ ابو عبید احمد هروی
🔸المفردات فی غریب القرآن نوشتۀ راغب اصفهانی
🔸الفائق فی غریب الحدیث نوشتۀ ابوالقاسم محمود زمخشری
🔸المجموع المغیث فی غریبی القرآن والحدیث نوشتۀ ابوموسی محمد بن ابی بکر مدینی اصفهانی
🔸النهایة فی غریب الحدیث والأثر نوشتۀ مجدالدین بن اثیر
🔸وجوه و نظائر در قرآن نوشتۀ ابوالفضل حبیش بن ابراهیم تفلیسی
🔸تحفة العریب بما فی القرآن من الغریب نوشتۀ ابوحیّان اندلسی
🔸مجمع البحرين و مطلع النیّرین نوشتۀ فخرالدين طُريحی
🔸نثر طوبی ( دائرة المعارف قرآن مجيد ) نوشتۀ علامه ميرزا ابوالحسن شعرانی
🔸التحقيق في کلمات القرآن الکریم نوشتۀ محقق حسن مصطفوی
🔸المعجم في فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته ( الموسوعیّة القرآنیّة الکبری ) نوشتۀ گروهی از فضلا با نظارت و سرپرستی محمد واعظ زاده خراسانی
4⃣ واژه های معرَّب
🔸المعرَّب نوشتۀ ابو منصور جوالیقی
🔸المهذَّب فیما وقع فی القرآن من المعرّب نوشتۀ جلال الدین سیوطی
🔸بدیع اللغة ( بدائع اللغة ) نوشتۀ علی بن محمد علی حسینی میبدی
🔻نکته مهم
🔹لازم است طالب علم از ادبیات فارسی و کتابهای مربوط به آن غافل نبوده و یک دوره قواعد ادبیات فارسی و دستور نگارش را بیاموزد و به مطالعه کتب دیگر ادبی به ویژه دیوان شعرائی مانند سعدی و حافظ و مولوی و ... همّت گمارد.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#فوائد_صرفی
🔹معانی باب افعال
🔸فصل اول: معانی صحیح
↪️5⃣ دخول
🔻تتمه:
🔹از معانیای که میتوان ملحق به دخول مکانی دانست بلوغ مکانی است و مراد رسیدن فاعل باب به ماده فعل است؛ با بررسی، ۸ مثال برای این معنا پیدا شد که عبارتند از: اسبخ و اَکدی و اَصفی و اَرْزغ و اعان و اَجْبَلَ و اَماه و اَوْکَح که معنای همه این مثالها این است که فاعل در هنگام حَفْر و کندن زمین به این مواد رسیده است. (سِباخ و کُدْیة و صَفا و زَزَعة و عَیْن و جَبْلَة و ماء و اَوْکح، به ترتیب به معنای: زمین شورهزار، زمین سفت و سخت، سنگ بزرگ، گِل، چشمه، زمین سختی که ابزار در آن اثر نمیگذارد، آب و سنگ با مکان سخت میباشد.)
🔹رضی در شرح شافیه ج۱ ص ۹۰ به این معنی ـ در ضمن معنای دخول مکانی و بدون هیچ نوع تفکیک ـ اشاره کرده است آنجا که میفرماید:
🔸و من هذا النوع ای صیرورته ذا کذا دخول الفاعل فی الوقت المشتق منه افعل.... وکذا منه دخول الفاعل فی وقت ما اشتق منه أفعل .... ومنه الدخول فی المکان الذی هو اصله والوصول الیه کأکدی ای وصل الی الکدیة... .
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
#معرفی_مولف_و_کتاب
💥کتاب الخیل
✔️ابوسعید عبدالملک بن قُرَیب الاصمعی (م ۲۱۶ق)
🔹اصمعی مستغنی از تعریف است وی از سرآمدان زبان شناسی در عرب است. و تالیفات فراوانی در این زمینه دارد.
🔹یکی از کتب مهم او کتاب الخیل است. این کتاب در حقیقت رسالهای است لغوی که مؤلف در آن با استناد به اشعار کهن عرب به شرح اعضا، نامها و صفات مختلف اسب از قبیل نژاد، رنگ ، چگونگی راه رفتن و دویدن آن میپردازد و در پایان از برخی اسبهای مشهور و صاحبان آنها سخن به میان میآورد و سپس داستانهایی درباره مسابقات مختلف اسب دوانی و جز آن نقل میکند.
🔹فصول کتاب عبارتند از:
🔸حمل الخيل ونتاجها
🔸أسنان الخيل
🔸خلق الخيل ووصف أعضائها
🔸ما يستحب في الخيل
🔸ما يكره من الخيل
🔸العيوب في الحافر
🔸صفة مشي الخيل وعدّوها
🔸ألوان الخيل
🔸الشّيات
🔸الخيل المنسوبة
🔹این کتاب یک بار در (۱۸۸۸م) در وین و بار دیگر در (۱۸۹۵م) در لایپزیگ به کوشش آوگوست هافنر به چاپ رسیده است. همچنین نوری حمودی قیس آن را در بغداد (۱۹۷۰م) منتشر کرده است.
🔹نسخه پیش رو طبع جدید این کتاب است که به تحقیق دکتر حاتم صالح الضامن در سال (۲۰۰۵م) به انجام رسیده است و بر طبعهای پیشین برتری دارد. این کتاب را به دوستداران علم اللغة تقدیم میکنیم.
👉 @raveshsonnati