پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
recording-20230524-144312.mp3
20.72M
نشست علمی با عنوان 《ظرفیت های اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست 》
🔶️دکتر سید حسین شهرستانی
⏰چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲
🌷مرکز معرفت و مهارت با همکاری انجمن علوم اجتماعی و انجمن علوم قرآنی دانشگاه رضوی برگزار میکند:
🔰 کارگاه آشنایی باروش تحلیل محتوا و کاربست آن در مطالعات قرآن و حدیث
✏️ با حضور استاد ارجمند:
✅ دکتـر حسـن بشـیر
✳️ استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع)
🌹 همراه با اعطای گواهی از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔻 شهریه دوره: 100.000 تومان
✳️ با تخفیف 75 درصدی: 25.000 تومان
🌹 نحوه برگزاری:
❇️ به صورت حضوری و مجازی/آنلاین و آفلاین:
❇️ برای عموم برادران و خواهران علاقه مند
✍️ اطلاعات تکمیلی و ثبت نام (تا 10 خرداد) در سایت مرکز معرفت و مهارت
Maharat.Razavi.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 لینک کانال «مرکز معرفت و مهارت» در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3361538070Cd1fc66a60f
انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
نشست علمی با عنوان "ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما" 🔸 با ارائه دکتر سی
دوستانی که در نشست فوق حضور داشتند لطفا نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی خودشون رو جهت صدور گواهی برای بنده ارسال کنند
@Erfan_lezgi
◼️ویژه برنامه بزرگداشت امام خمینی رحمة الله علیه
🔶 باموضوع: نقش نهضت امام خمینی در احیا علوم اسلامی در دوره معاصر
🔷 باسخنرانی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا
🔶 سه شنبه ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲
🔷 ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن شیخ بهائی
🔶 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@gharbshenasi_razavi
انجمن علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
◼️ویژه برنامه بزرگداشت امام خمینی رحمة الله علیه 🔶 باموضوع: نقش نهضت امام خمینی در احیا علوم اسلام
جلسه در ساختمان شماره1 در حال برگزاری میباشد
📣 پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند :
✅ مجموعه نشست های زیارت در افق برنامه هفتم
🔷 «چشم انداز فرهنگی و اجتماعی زیارت»
با حضور :
🔸دکتر قاسم زائری
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔸دکتر میثم مهدیار
معاون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔸دکتر محمدرضا قائمی نیک
استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
🔹دبیرعلمی :
علی محمدزاده
دانشجوی دکتری جامعه شناسی و پژوهشگر پژوهشکده زیارت و گردشگری
🏢مکان : دانشگاه فردوسی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
⏰ زمان : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ الی ۱۵
🔗 پیوند شرکت مجازی
http://vroom.um.ac.ir/cpts
🆔@fum_cpts
🏴 سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی و احیاگر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله، تسلیت باد.
◾️ فرازی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) خطاب به دانشگاهیان و حوزویان:
🔹 دانشگاهها و حوزه های علمیه و روحانیون می توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت های کشور. و می توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و تمام انحطاطات. از دانشگاه هست که اشخاص متفکر متعهد بیرون می آید. اگر دانشگاه، دانشگاه باشد، اگر دانشگاه واقعاً دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات متحقَّق در آنجا، تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها می توانند به سعادت برسانند. و اگر حوزه های علمیه مُهذَّب باشند و متعهد باشند، یک کشور را می توانند نجات بدهند...
📚 صحیفه امام، ج۱۳، ص ۴۱۲-۴۲۲.
@razaviac
جایگاه خیال متصل و منفصل در ارتباطات زیارت در تفکر شیعی
مروری بر نظریات فلسفیِ ارتباطات در جهان غرب، فیالمثل در آراء افرادی نظیر گادامر، باختین، هابرماس و نظایر آنها نشان میدهد که ارتباطات با تکیه بر هرمنوتیک فرهنگی و قوۀ خیال (Imagination) صورتبندی شدهاند. با اینحال این قوۀ خیال، بهمعنای قلمرو غیرواقعی و به تعبیر هانری کربن، «فانتزی» است که در آن، نفس انسان، تحت تاثیر صور پدیدارشناختی حسی، صورتهای خیالی را میسازد و بنابراین ارتباطات مبتنی بر این نظریات، متضمن نوعی نسبیگرایی فرهنگی است که هرگونه حقیقت فراتر از جهان ارتباطات انسانی را به محاق میبرد. در مقابل، قوۀ خیال در نزد عرفا و حکمایِ مسلمان، نظیر ابنعربی، سهروردی و صدرالمتالهین، به عنوان قلمرو امور حقیقی و ناظر به عالَم برزخ مطرح میشود. در این مقاله به تمایز قوۀ خیال در معنای غربی و اسلامی با نظر به حکمای مسلمان مخصوصاً صدرالمتالهین اشاره خواهد شد. بهزعم ما قوۀ خیال در نزد متفکران غربی، معادل «خیال متصل» (خیال اصغر) در نزد صدرالمتالهین است که البته گسسته از خیال منفصل (خیال اکبر) شکل گرفته و در نظریات غربی، خیال منفصل جایگاهی ندارد. در ادامۀ مقاله، با تکیه بر تحلیل کُربن از قوۀ خیال و معادلهای آن نظیر اقلیم هشتم، عالم جابلقا و جابلسا، عالم برزخ و نظایر آنها، به ارتباط این قلمرو با جایگاه امام معصوم در تفکر شیعی اشاره خواهیم کرد. از آنجا که مفهوم زیارت در تفکر شیعی در ارتباط با امام معصوم بهعنوان مزور شکل میگیرد، بهنظر میرسد در زیارت، نفس انسان از تعلقات جهانِ محسوس مادی فاصله گرفته و مهیای پذیرش صورِ معلقۀ خیال منفصل میگردد. با نظر به توضیح صدرالمتالهین از اتحاد خیال متصل و منفصل، زائرین در حالت زیارت چنین اتحادی با امام معصوم برقرار میکنند و شکلی از ارتباطات انسانی اصیل معنادار میشود. این نحوۀ از فعالشدنِ قوۀ خیال بر خلاف نظریاتِ غربی ارتباطات، گرفتار نسبیگرایی فرهنگی نخواهد شد. در این دیدگاه زائرین امام معصوم، بر اساس درک مشترکی که از حقیقت امام دارند، فراتر از ظواهر زبانی، قومی، قبیلهای و دیگر مظاهر جهان محسوس، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.
https://eitaa.com/mojtamaona
آشنایی با رشته های علمی دانشگاه-1.mp3
17.74M
#رادیو_رضوان
قسمت سوم
🔸 آشنایی با رشته های علمی دانشگاه
🔹 رشته جامعه شناسی
🔸 مصاحبه با دکتر محمدرضا قائمی نیک
[ @Ravi_Rezvan ]
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی منتشر شد
🔻کتاب آشنایی با فلسفه اسلامی به قلم حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48212
🌐خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔻نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
🌀برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
✴️ این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند.
♦️به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
❇️ غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net