📚#معرفی_کتاب
دو مجموعه مقالات و گفتارها درباره «حکمت اربعین»، گردآوری و تدوین : دکتر مسعود معینیپور
1️⃣
📓مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین
سال چاپ:۱۳۹۴
🔸اولین کتاب نگارش شده در مورد اربعین به جهت ایجاد ادبیات علمی درمواجهه با کنگره عظیم اربعین و شناخت زمینهها و پیامدهای اجتماعی و ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی برای تربیت دینی جامعه و پیش زمینهای برای برگزاری همایش اربعین برای مخاطبین دانشگاهی و حوزوی
🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر:
https://www.sooremehr.ir/book/2351
2️⃣
📓اربعین جهانی دیگر
سال چاپ:۱۳۹۸
🔸اربعین و کربلا زمانی و مکانی است برای حرکت به سمت خدا و تجدید تجربه متعالی و قدسی در برهوت قدسیزدایی از ایمان دینی.
در اربعین،امکان تجربهی یک جهان دیگر فراهم میشود و با کنشهایی در اجتماع دینی مواجه میشویم که به فراهمسازی امکان تجربهای متعالی منجر میشود. تجربهای که در اربعین اتفاق میافتد گویی پای خدا را در تاریخ باز میکند.
🔻خرید اینترنتی از طریق لینک زیر:
https://www.sooremehr.ir/book/3042
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
⚠️
میدانم تلاشم برای ایجاد همزبانی و تفهیم منظورم بیفایده است. در توانم نیست که کتابها را در یک توییت بگنجانم. در توانم نیست تفاوت هنر از تبلیغات را در دو جمله توضیح دهم. در توانم نیست سیاستزدگی را شرح دهم. در توانم نیست بگویم چرا برخی به مولانا و ابنعربی که به تعبیری سنّی هستند توهین میکنند ولی امام خمینی و علامه طباطبایی و بزرگان از عرفا و علما آنها را گرامی میدارند و چارچوب کتابها و نظریههای خود را بر آراء آنها میگذارند. در توانم نیست بگویم چرا فیلسوفان بدکردار و گاه شهوترانی مثل نیچه و هایدگر مورد توجه متفکرین بزرگ عصر ما حتی شهدای حکیمی چون آوینی بودند. در توانم نیست توضیح دهم چرا آلبر کامو و داستایفسکی و چخوف و سایر نویسندگان بزرگ که نه مسلمان بودند و نه بعضی از آنها حتی به خدا اعتقاد داشتند، هنرمندان حکیم و تاریخ ساز و محترم به حساب میآیند. در توانم نیست شرح دهم که گاهی ممکن است هنرمندی با هنرش شالوده و ستونهای خانهی تو را محکم کند ولی گاهی با سنگی شیشهی خانه را بشکند. در توانم نیست بگویم که در عصر ابتذال هنر که پاپ و راک و جاز و رپ گوشهای انسان و فرهنگ را آزرده و کَر کرده، هنرمندی که پاسبان موسیقی و آواز اصیل سنت ماست چقدر عزیز و مهم است هرچند که گاهی به ما فحش داده باشد و شیشهی سیاست ما را شکانده باشد.
در توانم نیست...
ولی در همین جملات کوتاه چیزهایی گفتم... شاید در خانه کسی باشد.
#شجریان
https://www.instagram.com/p/CGII70gJ6CB/?igshid=7e2awwsttcm7
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"سرمایهداری پلتفرمی"
🖌نویسنده: نیک سِرِنیچک
مترجم: مجید سلیمانی ساسانی
🖊یادداشت مترجم:
🔸بگذارید با طرح چند سؤال شروع کنم: آیا در جهان پلتفرمها و رسانههای اجتماعی، رویکردهای استثماری و پسااستعماریِ نظام جهانی سرمایهداری ادامه خواهد داشت؟ در این صورت، سرمایهداری جهانی چگونه خود را در شکلهای جدید بازتولید میکند؟ و نهایتاً اینکه اقتصاد دیجیتال و پلتفرمها، چگونه بحرانهای سرمایهداری را مرتفع ساختهاند و همزمانْ چه پیامدهایی برای انسانها داشتهاند؟
🔸کتاب سرمایهداری پلتفرمی اثر نیک سِرِنیک سعی کرده است که در پاسخ به این پرسشها تأمل کند و بسیاری از پیشفرضها را به چالش بکشد. قصد من از ترجمه این کتاب نیز شالودهشکنی بسیاری از پیشفرضهایی است که این روزها شنیده میشود و هرگونه مخالفت با آن نیز با عکسالعملهای غیرمنطقی مواجه میشود.
خرید اینترنتی کتاب:
🌐 http://amirkabirpub.ir/product/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D8%AF
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
ادامه [صفحه ۲]
🔸درحالیکه ما با حقایقی غیرقابلانکار روبرو هستیم و شواهد بسیاری نشان میدهد که بسیاری از فناوریهای اطلاعاتی جدیدْ تنها در جهت تداوم سلطهٔ سرمایهداری شرکتی و حل بحرانهای سرمایهداری نظام جهانی عمل کردهاند. درواقع، میتوان این ادعا را طرح کرد که اقتصاد جدید بهواسطه رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای فناورانه، تأثیر شگرفی بر نظام ارتباطات اجتماعی داشته است و بهنوعی میتوان سخن از سرمایهداری جدید و نظام جهانی مبتنی بر آن به میان آورد.
بنابراین کتاب حاضر میتواند علاوه بر ایجاد شناخت جهان پلتفرمی معاصر، تجربهای انتقادی نیز برای وضعیتِ امروزین جامعهٔ ما در حیطهٔ پلتفرمهای اجتماعی به ارمغان آورد. خصوصاً درجایی که نویسنده بر «پلتفرمهای عمومی» و «مشارکتی» تأکید میکند و آن را راهِ برونْرفت از وضعیت فعلی میداند.
🔸به نظر میرسد که بازخوانی تجربه پلتفرمهای جدید، رسانههای اجتماعی و اقتصاد دیجیتال و مخاطراتش برای ما ایرانیان نیز حاوی درسهایی باشد. درسهایی که عرصهٔ سیاستگذاری فرهنگ، اقتصاد و فناوری ما بهوضوح با آن روبرو است و میتواند شناختی جامع به ما در برابر پلتفرمهای «نظام جهانیِ شبکه» به دست دهد. همچنین آنانی که این روزها در مورد «شبکهٔ ملی اطلاعات» سخن میگویند نیز نیازمند شنیدن بحثهای کتاب حاضر هستند. زیرا ما اکنون در موقعیت سلطهٔ نظام جهانیِ شبکه قرار داریم و بهواسطه این تسلط، بحرانهایی پیش روی ما قرار دارد. آنچنانکه از یکسو، بهواسطهٔ قدرت کلاندادهها و زیرساخت شبکه، با وضعیتی پسااستعماری روبرو هستیم و از سوی دیگر، از پیامدهای منفی ادغام در اقتصاد جهانی دیجیتال و پلتفرمها در امان نیستیم یا اساساً از آن اطلاع نداریم.
🔸نکتهٔ برجستهٔ دیگر این کتاب را میتوان در بازخوانی تجربهٔ بحران اقتصادی سرمایهداری و نقش اقتصاد دیجیتال و پلتفرمها در برونْرفت از آن دانست. بحرانی که ناشی از انباشت پول و سرمایه نقدی بود و جایی برای هزینهکرد آن وجود نداشت. به نظر میرسد که این بازخوانی نیز میتواند کمک شایانی برای فهم وضع امروزین اقتصاد و رشد پلتفرمها در جامعه معاصر ما کند. زیرا اکنونْ یکی از بحرانهای اصلی اقتصاد داخلی ما نیز همین انباشت پول است. سِرِنیک در این زمینه، رویکرد «ارزش-دارایی کینزی» را نقد کرده و آن را خلاف روند واقعیِ تولید تلقی میکند. رویکردی که داراییها را بهسوی «ارزش نامهای تجاری» (برندها) میبرد و توهمی از ارزش برای سرمایهگذاران میسازد.
🔸این روزها، این رویکرد دقیقاً در اقتصاد جدید داخلی ما نیز بروز کرده است. آنگونه که سرمایهگذاران زیادی به سراغ استارتاپهای فناورانه و پلتفرمهای اجتماعیِ خدمات (فروشگاههای اینترنتی، تاکسی اینترنتی، ارسال غذا و …) رفتهاند و ضمن پذیرش سرمایهگذاری خطرپذیر، «نامهای تجاری» این پلتفرمها را واجد ارزشهای نجومی تلقی کردهاند. بهگونهای که روند تولید کالا و خدمات بسیاری از پلتفرمهای داخلی مانند نمونههای خارجی، زیانده محسوب میشوند؛ اما توهمی از ارزش بالای نام تجاری آنان ایجاد شده است.
https://t.me/RCICA/699
ادامه [ صفحه ۳]
🔸درواقع، بازخوانی تجربهٔ کنونی و آیندهای که نویسندهٔ کتاب از این نامهای تجاری پرطمطراقْ در حوزهٔ پلتفرمها و اقتصاد دیجیتال به نمایش میگذارد میتواند ما را به تأمل وادارد. اینکه آیا ما مسیر درستی را انتخاب کردهایم و پیامدهای هر عکسالعملی در برابر این نوع از اقتصاد جدید چیست؟ همچنین میتوانیم به این پرسشها پاسخ دهیم که چه گزینههایی پیش روی اقتصاد دیجیتال داخلی ما وجود دارد؟ آیا میتوان از پلتفرمهای داخلی سخن گفت و یا باید در نظام جهانی پلتفرمها ادغام شویم؟ همچنین در صورت ادغامْ چه پیامدهای مثبت و منفی و چه مخاطراتی پیشِ روی ما قرار دارد؟ ضمن اینکه نمیتوان از مسئله «زیرساخت» بهراحتی رد شد.
🔸آنچنانکه در این کتاب نیز اشاره میشود که مهمترین پلتفرمهای جهانی به سراغ زیرساختهای اساسی برای ذخیرهسازی، استخراج و تحلیلِ اطلاعات خود رفتهاند. همچنین نویسنده در بخش دیگر به «ایجاد حصار» در پلتفرمها سخن میگوید. اینکه پلتفرمها سعی میکنند با ارائهٔ خدمات کامل و جامع در درونِ پلتفرم خود، کاربران را از دیگر پلتفرمها بینیاز ساخته و رقبا را کنار بزنند. حال سؤال این است که آیا این راهبرد میتواند ما را در ساماندهی وضعیت پلتفرمهای داخلی یاری دهد و احیاناً چه درسهایی برای موقعیت معاصر ما دارد.
🔸خلاصه اینکه؛ این کتاب بهصراحت به نقد شیوههای تولید جدید سرمایهداری و نظام جهانیِ شبکه میپردازد و در اسطورههای اقتصاد امروز یعنی؛ اقتصاد پلتفرمی، شرکتهای استارتاپی، و … تشکیک ایجاد میکند و نشان میدهد که چگونه سرمایهداری با طرح اقتصاد دیجیتال، استثمار را گسترش داده و بحرانهای خود را مرتفع ساخته است. بنابراین فهم این فرایندهای پسااستعماری و استثماری جدید برای ما که داعیهٔ رهبری حلقهٔ تضعیفکنندهٔ نظام جهانی و سرمایهداری را داریمْ امری الزامی است تا اقتضائات و پیامدهای اقتصاد دیجیتال بر عناصر مرکزی گفتمان خود را درک کنیم.
https://t.me/RCICA/699
📌سلسله درسگفتارهای آنلاین *«دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر»*
🎙مدرس: *دکتر سجاد صفارهرندی* (مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی)
⏰شروع دوره پنجشنبه ۱۵ آبان ماه |۱۰ جلسه | ساعت ۱۰:۳۰
🔷فصل اول: عصر گذار (دهههای بیست و سی شمسی 1320-1340)
🔻محورهای فصل اول:
🔸متاع کفر و دین: اندیشۀ دینی و پروژههای احیاء، اصلاح و پاکسازی
🔸چپ ایرانی؛ در دوراهی آرمان و عمل
🔸تشکلیابی و نهادسازی جریان مذهبی؛ مدرسه، کانون و نشر
🔸روحانیت؛ فرج بعد از شدت
🔸شعر؛ نزاع کهنه و نو
🔸ادبیات داستانی؛ در کشاکش فرم و ایدئولوژی
🔸لالهزار و هنر لاله زاری: تئاتر و موسیقی
🔸تولد فیلم فارسی
🔸کتاب؛ ظهور غولهای انتشاراتی و نهضت ترجمه
🔸سرآغازهای آکادمی علومانسانی؛ ادبیات، فلسفه و علوماجتماعی
🔸تحول امر ملی و ناسیونالیسم ایرانی
.
💡 ثبت نام: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ و آیدیتلگرام:
🌐 @Bashgah_RCICA
📌با حکم وزیر علوم دکتر #وحید_یامین_پور به عنوان عضو حقیقی هیات امنای #دانشگاه_سوره منصوب شد.
🖊به گزارش ایسنا، ترکیب اعضای حقیقی هیأت امنای دانشگاه سوره در دوره جدید با پیشنهاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده اند.
🔸بر این اساس دکتر احمد نادری؛ عضو هیأت علمی گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نماینده مردم تهران-
دکتر اکبر حاجی ابراهیم زرگر؛ عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اسبق دانشگاه هنر-
دکتر وحید یامین پور؛ عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری-
دکتر شهاب اسفندیاری؛ عضو هیأت علمی دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر و رئیس دانشگاه صداوسیما-
و حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از اعضای حقیقی هیأت امنای دانشگاه سوره در دوره جدید هستند
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"دین و فرهنگ"
🖌نویسنده: دکتر همایون همتی
📖کتاب حاضر مجموعه مقالهها و پارهای از سخنرانی های نگارنده است که به مباحث اعتقادی و فرهنگی می پردازد. از آنجا که اشتغال خاطر نگارنده طی سالیان به طور عمده به چهار حوزه فلسفه، الهیات، دینپژوهی و عرفان تعلق یافته، مضمون و درون مایه همه این نوشتارها و گفتارها مربوط به این چهار حوزه است و امید است که برای نسل جوان فرهیختگان، روشن فکران جامعه و دانشگاهیان عزیز راهگشا و آگاهی بخش باشد.
خرید اینترنتی کتاب:
🌐 https://www.sooremehr.ir/book/3390
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
💢 تخفیف به مناسبت #هفته_کتاب_و_کتابخوانی
🔸علاقمندان کتاب میتوانند آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سال ۹۹ را از ۲۴ آبانماه، به مدت یک هفته با ۱۵ درصد تخفیف از انتشارات سوره مهر و کتاب "سرمایهداری پلتفرمی" را با ۲۰ درصد تخفیف از انتشارات امیرکبیر تهیه کنند:
🔻انتشارات سوره مهر :
📘رسانه، نژاد و بازنمایی
📔دین و فرهنگ
📕بیست و چهار تز در بازخوانی ابر کتاب" برساخت اجتماعی واقعیت"
📗ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی
📙خدایان بدکردار
📕سبک زندگی کارمندی
📘مسئله سبک زندگی
📓مسئلهشناسی فرهنگی
📗میراث مقدس و جنگ ناتمام...
🌐www.sooremehr.ir
☎️۰۲۱۶۶۴۶۰۹۹۳
🔻انتشارات امیر کبیر :
📘سرمایهداری پلتفرمی
🌐www.amirkabirpub.ir
☎️۰۲۱۳۳۹۰۰۷۵۱
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
💢 چهار اثر جدید از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
📕سبک زندگی کارمندی
🖊سید ابراهیم رئوف موسوی
📘مسئله سبک زندگی
🖊سید ابراهیم رئوف موسوی
📓مسئلهشناسی فرهنگی
🖊سینا کلهر
📗میراث مقدس و جنگ ناتمام...
🖊اسماعیل نوده فراهانی
🔻انتشارات سوره مهر:
www.sooremehr.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
🔸️معرفی کتاب جدید از #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
📕"مسئلهشناسی فرهنگی"
روشهای مسئلهشناسی و تحولات اولویتهای مسئلهای مردم
🖌نویسنده: سینا کلهر
🔻یادداشت مؤلف:
🔸قبل از اینکه بخواهیم دربارۀ تعریف مسئله سخن بگوئیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا مسئله و شناخت آن اهمیت دارد؟ شناختن مسئله به چه کار میآید و چه اهمیتی دارد؟
🔸طرح این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که برخی دربارۀ ضرورت مسئلهشناسی و همچنین اهمیت آن تردید دارند. این تردید دو دلیل دارد. دلیل اول به چالش ذاتی رویکرد مسئلهمحور باز میگردد. با توجه به ماهیت نظام اجتماعی در همۀ جوامع همواره مسائلی وجود دارند. در واقع، جامعه بدون مسئله وجود ندارد. رویکرد مسئلهشناسی با بزرگنمایی مسئلهها انرژی و وقت دولتها و افراد را صرف چیزی میکند که امکان حل آن وجود ندارد.
خرید اینترنتی کتاب:
https://sooremehr.ir/book/4007
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir
ادامه [صفحه دوم]
🔸بنابراین طرح مسئلهشناسی ذاتا با بحران مواجهه است. دلیل دوم اینکه مسئلهشناسی نوعی مهارت عملی است و افراد در زندگی روزمرۀ خود و در جریان طبیعی زندگی به طور ضمنی مسئلهها را میشناسند و درک اجمالی یا تفصیلی از آنها دارند. به عبارت دیگر، افراد بر اساس عقل و بینش عملی خود مسئله را میشناسند و با توجه به اهمیت آن در زندگی فردی و اجتماعی، عزم خود را به حل مسئله معطوف میکنند؛ مثلاً افرادی با توجه به وضعیت مالی، شغلی و درآمدی خود مسائلی دارند که اولویتهای زندگی آنها را شکل و فعالیت های آنها را جهت میدهد.
🔸معنای این سخن آن است که شناخت مسئله نوعی مهارت عملی است و تأمل نظری در خصوص آن یا ضرورتی ندارد، یا واجد اولویت نیست. در چنین نگاهی، آنچه اهمیت دارد معرفی ابزارها و روشهایی برای آموزش این مهارت به افراد و اصلاح و ارتقای این مهارتهاست. در نتیجه، آنچه ضرورت دارد نوعی دفترچۀ راهنمای آموزش مهارتهای مسئلهشناسی است که افراد با مطالعۀ آن بتوانند توانمندیهای خود را تقویت کنند و مهارتهای ضروری برای این موضوع را بدست آورند. این دیدگاه در نهایت به تبدیل مسئلهشناسی به امر فنی و تکنیکی و تولید برنامههای کاربردی و نرمافزار مسئلهشناسی منجر میشود.
🔸بنابراین ضرورت دارد قبل از هرگونه بحثی به این دو ایراد اساسی پاسخ داده شود. در خصوص موضوع چالش ذاتی رویکرد مسئلهشناسی، اگرچه وجود مسائل در همۀ جوامع مورد پذیرش است و جامعه بدون مسئله وجود ندارد، مسائل معمولاً سطوحی دارند که آنها را قابل تحمل و بحرانی میکند. در واقع، مسئلهشناسی در پی شناسائی مسائلی است که به وضعیت بحران میرسد یا در آستانۀ تبدیل شدن به بحران است. بنابراین در همۀ جوامع به مسائل بحرانی حساسیت وجود دارد و دولتها و افراد جامعه خواهان حل اینگونه مسائلاند.
🔸در خصوص موضوع دوم، یعنی مهارت عملی بودن مسئلهشناسی، باید به این نکته اشاره کرد که نسبت دانش عملی و نظری که در تاریخ اندیشه به صورتهای مختلف مطرح شده است یکی از موضوعات پر مناقشۀ مطرح در تاریخ فلسفه است و فلاسفه در خصوص آن اندیشیدهاند. اندیشههای مارتین هایدیگر یکی از تلاشهای مشهور نظری در خصوص نسبت عمل و نظر است و میتواند بینشهایی را دربارۀ دوگانۀ دانش عملی و نظری به دست دهد.
🔸مسئلهشناسی امکانی است برای ایجاد انگیزه فعالیت، تشخیص مسائل اصلی از فرعی و جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش کارآمدی و اثربخشی و در نتیجۀ آن اولویتبندی فعالیتها و اقدامات. از همین رو، مسئلهشناسی زیرساخت اصلی هرگونه فعالیت موثر محسوب میشود و نقش محوری و کانونی در فعالیتهای مختلف ایفا میکند.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_انديشه
♨️ @rcica
🌎 rcica.ir