💠پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می کند:
🔻مسأله شهر؛ گفتگوهای انتقادی مدیریت شهری و علوم انسانی در باب شهر
♦️مسأله بیستم:
«حوزه هنری در آوردگاه شهر»
کاربست کنش فردی هنرمندان در موقعیت جمعی شهر
🎙با حضور:
🔸محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری
🔸یاسر جلالی، دستیار ویژه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
🔸غلامحسین معماریان، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
🔸شهرزاد بخشی، معاون مشارکتهای مردمی ستاد پایش و راهبری طرحهای توسعه شهری شهرداری تهران
🔸سجاد صفارهرندی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔸سیدحسین شهرستانی، معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔸مسعود ملکی، پژوهشگر تاریخ شفاهی
🔸دبیر نشست: سیدفاضل سجادی، معمار و پژوهشگر شهر
🗓 دوشنبه ۲۲ اسفند ماه/ ساعت ۱۶ تا ۱۸
*حضور برای عموم آزاد است
📍تهران، خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن طاهره صفارزاده
📱پخش زندۀ نشست از:
www.aparat.com/rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 Http//rcica.ir
📌@rcica_ir
اثر مشترک پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات رونمایی میشود:
*📚مردمشناسی در روزگار جنگ سرد *
با حضور: *
👤دکتر جبار رحمانی
👤دکتر حسین میرزایی
👤دکتر بهروز روستاخیز
👤دکتر جواد نظریمقدم
👤دکتر احمد نادری
👤دکتر محسن بدره
👤دکتر روحالله گلمرادی *
⏱یکشنبه ۲۱ اسفند، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰
📱پخش برخط:
https://www.skyroom.online/ch/ricac/research
🔺خیابان ولیعصر، پایینتر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک ۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 Http//rcica.ir
📌@rcica_ir
💠محفل چهلوهفتم عصرنشینی هنر و اندیشۀ «دیدار» با نگاهی به نمایشگاه نقاشی «نور هدی نور حسین است و بس» عبدالحمید قدیریان با حضور محسن سلیمانی مدرس نقاشی و گرافیک، شهریار بحرانی نویسنده و کارگردان و عبدالحمید قدیریان پانزدهم اسفندماه برگزار شد.
🔻مشروح گزارش:
www.rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
🔺🔻گزیدهای از نشست:
🔸محسن سلیمانی: قدیریان گنجی است که در حیطههای مختلف از جمله فیلمسازی، طراحی صحنه، گریم، نقاشی و…. تسلط زیادی دارد. گستردگی توانایی و علم قدیریان تا حدی است که شایسته لقب حکیم است.
این هنرمند در آثارش سیر و سلوک و معرفتی الهی دارد و در تمام آثارش به صورت کامل به جایگاه انسان میپردازد.
🔸شهریار بحرانی: کار هنر این است که روح را نشان مخاطب دهد. هنر پدیدهای خدایی است و خلق کار خداست و تنها زرنگی و هوشمندی هنرمند این است که سلیقه خود را کنار بگذارد تا خداوند آنچه را که باید ترسیم نماید.
سبک و نحوه انتقال مفهوم در آثار قدیریان به گونهای است که مخاطب، حقیقتی را کشف میکند.
عنصر نور، ویژگی شاخص در نقاشیهای قدیریان است که باعث جذب روح آدمی میشود.
🔸عبدالحمید قدیریان: اینکه چرا خداوند در جبهههای دفاع مقدس به ما نور را نشان داد و بعد در اربعین ما را با نور درگیر و همراه کرد، به این دلیل است که همزیستی با نور داشته باشیم تا در صحنههای پیشرو از آن بهعنوان یک سلاح استفاده نماییم. بر همین اساس من به عنوان نقاش متعهد تلاش کردم در حد فهم خود به نور بپردازم و خطر پیشرو را به مخاطبانم بازگو کنم.
من در نمایشگاهم یک تحقیق آیندهپژوهی را با زبان نقاشی نشان دادهام و ادعایی از منظر تکنیکی ندارم بلکه تلاش کردهام تا صرفا موضوع مورد پژوهش را به تصویر درآورم.
🔻مشروح گزارش:
www.rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
-1359274237_2029184983.mp3
31.97M
محفل چهلوهفتم عصرنشینی هنر و اندیشه «دیدار»
نشست "خروج از ظلمات به نور" با نگاهی به نمایشگاه نقاشی "نور هدی، نور حسین است و بس" از عبدالحمید قدیریان
پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
rcica.ir
@rcica_ir
💠چهارمين جلسه از سلسله جستارهای «بازار رسانه» با موضوع «تنظیمگری زیرساختهای انتشار محتوا بر بستر ویاودی» در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد. اين جلسه با دبیری آرین طاهری و با حضور دكتر ابوالحسن فيروزآبادی، دبیر پيشين شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.
🔸ابوالحسن فیروزآبادی: یکی از پرمصرفترین موضوعها در فضای مجازی و شبکههای ارتباطی دنیا را ویاودیها هستند. ترافیکهای مالتیمدیایی حدود ۷۰ درصد ترافیک کشورهای توسعهیافته را تشکیل میدهند و بخش عمده این ترافیک مربوط به ویاودیهاست.
از مهمترین نکاتی که در مورد ویاودی مطرح است و باید به آن توجه کرد این است که آیا ضریب تاثیر اجتماعی آن هم متناسب با پهنای باند مصرفی است و اينكه ویاودیها چه نقشی در حوزۀ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چه در سطح اقتصاد دیجیتال و چه در سطح اقتصاد کلان فضای مجازی دارند.
ایران در حوزه ویاودی کشور پیشرفتهای نیست و بیش از آن که به فکر توسعه ویاودی در کشور باشیم به فکر درگیری با آن هستیم.
در حوزه تنظیمگری، نگاه ما یک نگاه تنظیمگری محتوا است تا تنظیمگری بازار.
سرمایهگذاری در این حوزهها باید در زیر ساخت شبکه ملی صورت بگیرد. در تولید برنامهها نیاز به استودیوهای مناسب، پردازشگرهای مناسب، ماشینهای مناسب و تکنولوژی ساخت در رابطه با تهیه فیلمها و برنامههای ویاودی است. در ایران چنين زنجیرهای شکل نگرفته است.
🔻مشروح گزارش:
www.rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
399122177_1120441520.mp3
30.65M
سلسله جستارهایی در «بازار رسانه»
جستار چهارم:
«تنظیمگری زیرساختهای انتشار محتوا بر بستر ویاودی»
شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
rcica.ir
@rcica
💠بیستمین نشست مسأله شهر با موضوع «حوزه هنری در آوردگاه شهر؛ کاربست کنش فردی هنرمندان در موقعیت جمعی شهر» با حضور محمدمهدی دادمان، عبدالحمید قدیریان، سیدحسین شهرستانی، شهرزاد بخشی، مسعود ملکی، محمدمهدی کلانتری و سیدفاضل سجادی بیستودوم اسفندماه برگزار شد.
🔻مشروح گزارش:
www.rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
💠🔺🔻گزیدهای از نشست:
🔸محمدمهدی دادمان: اگر بخواهیم در لایههای تمدنی ورود پیدا کنیم و در مسأله شهر با هنر نسبت برقرار کنیم و مباحث زیباییشناسی دینی و انقلابی و مکتبی خودمان را داشته باشیم ناگزیر هستیم حلقه طراحی را به رسمیت بشناسیم، آنچه در جهان هنر متولد میشود اگر به زبان طراحی ترجمه شود امکان تحقق و پیشبرد در مباحث شهری را پیدا میکند و قابل پیگیری است.
🔸سیدحسین شهرستانی: نگاه غالب هنر، نگاه تزئینی است که نگاه تبلیغی نیز دارد. مسأله شهر؛ نقطهای است که حوزه هنری را از ایستادن در نقطه تزئینی و تبلیغی فرهنگ به سوی نقطۀ تکوینی فرهنگ و فضای تمدنی هدایت میکند.
🔸عبدالحمید قدیریان: امروز در جامعه ما تفکر وجود ندارد و هرکسی ساز فکری خود را میزند، علاوه بر دغدغه حتی غیرت هم کنار گذاشته شده است. فضای معنوی گذشته از بین رفته است و من معتقدم حوزه هنری باید مطالبهگر معنا برای مفاهیم باشد.
🔸مسعود ملکی: شهرها فارغ از اینکه با حکمت ساخته میشوند با حافظه شهری حفظ میشوند. تلاقی هویت، شهر، تاریخ و جغرافیا معقول است و منظری برای کنشگران فرهنگی- هنری محسوب میشود. حوزه هنری همچنان که به مدیومهای مختلف نگاه میکند، باید به شهر به مثابه یک مدیوم گسترده بنگرد.
🔸محمدمهدی کلانتری: معماری بزرگترین مولفه زندگی ایرانی اسلامی است که با از بین رفتن آن سبک زندگی ایرانی، اسلامی محو میشود.
مولفههای اسلامی در معماری وجود داشته است و ما امروز کمر به قتل این سرمایهها بستهایم. این مسئله از دورۀ پهلوی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد.
حوزه هنری بزرگترین و مهمترین ارگان برای پیگیری چنین تخلفاتی است که بر خلاف دستور و نظر رهبری انجام میشود.
🔸شهرزاد بخشی: ما در شهرسازی به این میپردازیم که زیست شهری، انسان را از طبیعت جدا کرده ولی از سویی دیگر ارتباطات اجتماعی را شکل داده و انسان این تناقض را با هنر پر کرده است، به عبارتی دیگر هنر دستاورد شهرنشینی و الهامبخش تمدنها است.
مشارکت هنرمندان در فرآیند برنامهریزی شهر تهران لازمۀ همکاری این قشر در بخش اجرایی طرحها است. به همکاری با حوزه هنری در راستای ایجاد دستاوردهای خوب برای شهروندان و ماندگاری هنر انقلاب و رفتن به سمت تمدن ایرانی اسلامی امیدوار هستیم.
🔻مشروح گزارش:
www.rcica.ir
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
17.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هفته_هنر_انقلاب
💠"انفتاح صورت"
☆بررسی فتوحات هنر انقلاب در شعر علی معلم دامغانی☆
🗓هفته هنر انقلاب ۲۰ لغایت ۲۷ فروردینماه
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
46.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هفته_هنر_انقلاب
💠 "انفتاح صورت"
☆بررسی فتوحات هنر انقلاب در شعر علی معلم دامغانی☆
🎙با روایت علیرضا سمیعی
"بازجست عهد قدیم در آثار معلم"
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir
47.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هفته_هنر_انقلاب
💠 "انفتاح صورت"
☆بررسی فتوحات هنر انقلاب در شعر علی معلم دامغانی☆
🎙با روایت کاظم رستمی
"چرایی و مبانی فخامت در شعر معلم
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
🌍 rcica.ir
♨️ @rcica_ir