🔴 قابل تأمل
«در اقتصادی که نبض آن را قماربازانی مستظهر به نقدینگی عمدتا حرام (ناشی از ربا و تحمیل تورم) در اختیار گرفته اند، که در سکوت معنی دار مقامات و در نهایت وقاحت، بقایای زمینه های امید به رونق را شخم می زنند، اتخاذ نوعی سیاست منضبط رسانه ای در نحوه انتشار مصائب سفته بازی ها بنیانی است.»
👤 دکتر حسن سبحانی
_________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💢 درست در زمانی که نسخههای تجویزی برآمده از آموزههای #اقتصاد_متعارف، اوضاع اقتصادی کشور ما را به این روز انداخته و همین شرایط موجب اقبال جوانان به سمت #اقتصاد_اسلامی شده است؛ هفتهنامهی «تجارتِ فردا» مصاحبهای را از یک فردِ ملبس به لباس دین، منتشر کرده که در آن به طرز عجیبی از جریان اصلی اقتصاد متعارف دفاع میشود!
📌البته این اقدام از سوی مجله #تجارت_فردا - که یکی از رسانههای شناخته شده لیبرال میباشد - قبلاً سابقه داشته است. به عنوان مثال در بحبوحه جو غالب مخالفت با ربای بانکی، مصاحبهای از یک روحانی در این خصوص منتشر کردند تا در آن اوضاع به گونهای از #سیستم_ربوی_بانکی اعاده حیثیت شود.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍ درباره مواضع کسی که از #اقتصاد_الحادی دفاع میکند! و ادعا میکند که #اقتصاد_اسلامی یک شوخی است.
• روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان میفرمایند «حُبُّ الشّئِ یعْمی و یصِمُّ» یعنی علاقه زیاد به یک چیز، آدمی را کور و کر میکند. جناب علوی بروجردی نیز چنان شیفته مظاهر تمدنی غرب هستند که کاستیهایش را نمیخواهد ببیند و همه چیزش در نظر او زیبایی است. بنابراین نباید فکر کنیم ایشان در یک بخش خاصی شبههای دارند و با آوردن چند استدلال بتوان او را قانع کرد بلکه ریشه مواضع اشتباهش برمیگردد به انتخاب یک رویکرد غلط که اتفاقاً طیف سیاسی اصلاحطلب هم گرفتار آن است. #غرب_گرایی
• مثلاً معتقدند آن چیزی که بانک در مقابل وام، میگیرد ربا نیست و بانک را نباید به عنوان مرکز ربایی دید یا جایی گفتند که بانکهای مسیحی و یهودی خدمات ارزندهای برای مردم خود انجام میدهند.(تصور کنید که مدیچیها و روچیلدها، قصد خدمت به مردم را داشتند!) دلیل بروز این نوع موضع عجیب و غیرمنطقی، چیزی نیست جز نتیجه شیفتگی نسبت به غرب وگرنه این اظهار نظر مبنای علمی ندارد.
• یا مثلاً بر این باورند که مشکلات اقتصادی کشور هیچ ارتباطی به ضعف ساختارهای متعارف، سوء مدیریت مسئولین دولت فعلی و ایرادات تئوریهای جریان اصلی اقتصاد ندارد بلکه به خاطر وجود تحریمهاست! به طرز خندهآوری هم موافق برجام هستند با این توجیه که میان اروپا و آمریکا اختلاف نظر ایجاد میکند!!
• یا در خصوص علوم انسانی غربی، میگویند اینها علم محض و عقلایی هستند و ما باید به سیره عقلا تمسک کنیم. ایراد این افراد به همان شیفتگی مفرط به غرب برمیگردد وگرنه هر آدم آزادهای با یک مطالعه اندک به سادگی درمییابد که آنچه علم اقتصادش میخوانند، ربا را به رسمیت میشناسد مسئلهای که از نظر ما اصلاً عقلایی نیست. یا اگر بخواهیم کمی تخصصیتر تحلیل کنیم، از مفروضات اصلی اقتصاد متعارف انگارهای به نام «مالکیت خصوصی» است در حالی که ما به دلیل اعتقاد به اصل توحید، در درجه اول به مالکیت خداوند و در درجه دوم به مالکیت محدود انسان باور داریم مثلاً ما به وجود روابط مالی_اجتماعی نظیر #زکات و صلهامام اذعان داریم ولی آنها وجود این مناسبات را انکار میکنند.
• به طور کلی #التقاط در نگاه امثال علوی بروجردی، ریشه در عشقورزی و دلباختگی نسبت به غرب دارد و چه به حق امام خمینی(ره) فرمودند «التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است.»
پیوست:
🔗 منبع برخی از مواضع علوی بروجردی جهت مطالعه بیشتر
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
💢 درست در زمانی که نسخههای تجویزی برآمده از آموزههای #اقتصاد_متعارف، اوضاع اقتصادی کشور ما را به این روز انداخته و همین شرایط موجب اقبال جوانان به سمت #اقتصاد_اسلامی شده است؛ هفتهنامهی «تجارتِ فردا» مصاحبهای را از یک فردِ ملبس به لباس دین، منتشر کرده که در آن به طرز عجیبی از جریان اصلی اقتصاد متعارف دفاع میشود!
📌البته این اقدام از سوی مجله #تجارت_فردا - که یکی از رسانههای شناخته شده لیبرال میباشد - قبلاً سابقه داشته است. به عنوان مثال در بحبوحه جو غالب مخالفت با ربای بانکی، مصاحبهای از یک روحانی در این خصوص منتشر کردند تا در آن اوضاع به گونهای از #سیستم_ربوی_بانکی اعاده حیثیت شود.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍ درباره مواضع کسی که از #اقتصاد_الحادی دفاع میکند! و ادعا میکند که #اقتصاد_اسلامی یک شوخی است.
• روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان میفرمایند «حُبُّ الشّئِ یعْمی و یصِمُّ» یعنی علاقه زیاد به یک چیز، آدمی را کور و کر میکند. جناب علوی بروجردی نیز چنان شیفته مظاهر تمدنی غرب هستند که کاستیهایش را نمیخواهد ببیند و همه چیزش در نظر او زیبایی است. بنابراین نباید فکر کنیم ایشان در یک بخش خاصی شبههای دارند و با آوردن چند استدلال بتوان او را قانع کرد بلکه ریشه مواضع اشتباهش برمیگردد به انتخاب یک رویکرد غلط که اتفاقاً طیف سیاسی اصلاحطلب هم گرفتار آن است. #غرب_گرایی
• مثلاً معتقدند آن چیزی که بانک در مقابل وام، میگیرد ربا نیست و بانک را نباید به عنوان مرکز ربایی دید یا جایی گفتند که بانکهای مسیحی و یهودی خدمات ارزندهای برای مردم خود انجام میدهند.(تصور کنید که مدیچیها و روچیلدها، قصد خدمت به مردم را داشتند!) دلیل بروز این نوع موضع عجیب و غیرمنطقی، چیزی نیست جز نتیجه شیفتگی نسبت به غرب وگرنه این اظهار نظر مبنای علمی ندارد.
• یا مثلاً بر این باورند که مشکلات اقتصادی کشور هیچ ارتباطی به ضعف ساختارهای متعارف، سوء مدیریت مسئولین دولت فعلی و ایرادات تئوریهای جریان اصلی اقتصاد ندارد بلکه به خاطر وجود تحریمهاست! به طرز خندهآوری هم موافق برجام هستند با این توجیه که میان اروپا و آمریکا اختلاف نظر ایجاد میکند!!
• یا در خصوص علوم انسانی غربی، میگویند اینها علم محض و عقلایی هستند و ما باید به سیره عقلا تمسک کنیم. ایراد این افراد به همان شیفتگی مفرط به غرب برمیگردد وگرنه هر آدم آزادهای با یک مطالعه اندک به سادگی درمییابد که آنچه علم اقتصادش میخوانند، ربا را به رسمیت میشناسد مسئلهای که از نظر ما اصلاً عقلایی نیست. یا اگر بخواهیم کمی تخصصیتر تحلیل کنیم، از مفروضات اصلی اقتصاد متعارف انگارهای به نام «مالکیت خصوصی» است در حالی که ما به دلیل اعتقاد به اصل توحید، در درجه اول به مالکیت خداوند و در درجه دوم به مالکیت محدود انسان باور داریم مثلاً ما به وجود روابط مالی_اجتماعی نظیر #زکات و صلهامام اذعان داریم ولی آنها وجود این مناسبات را انکار میکنند.
• به طور کلی #التقاط در نگاه امثال علوی بروجردی، ریشه در عشقورزی و دلباختگی نسبت به غرب دارد و چه به حق امام خمینی(ره) فرمودند «التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است.»
پیوست:
🔗 منبع برخی از مواضع علوی بروجردی جهت مطالعه بیشتر
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
4⃣2⃣ آیا سود بانکی برای جبران ضرر ناشی از تورم ضروری نیست؟
💬 #سوالات_متداول
✅ این مهمترین سؤال متداول نخبگان در چندسال اخیر و دستآویز برخی حوزویان و فقها بوده است. صورت دقیقتر سوال و شبهه این است؛
▪️اگر ما با هزار تومان امسال بتوانیم یک نان بخریم، سال آینده با این مبلغ نیمی از نان را میتوان تهیه کرد. پس برای جبران این ضرر ناشی از افزایش قیمتها، بانکها اگر به ما سودی معادل تورم (نرخ تورم در سال ۹۹ به گفته بانک مرکزی ۲۲ درصد است) نه تنها ربا نیست بلکه عین همان پول قبلی را به ما داده، یعنی پول ما را ندزدیده و نخورده است. خدا نیز در قرآن گفته: نه ظلم بکنید نه ظلم ببینید. پس عقلانی است.
🔻این شبهه که به "شبهه مظالم بازار پول" نیز معروف است را با جناب آقای موسوی بروجردی میشناسند. او اینگونه استدلال میکند که؛
" من معتقدم اگر فردی امروز به شما یک میلیون تومان قرض بدهد و بگوید سال دیگر، شما ۲۰ درصد به من سود بدهید و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برگردانید؛ عده ای میگویند این رباست، این ربای قرضی است. درحالی که به عقیده من اصلا ربا دیگر امروز وجود ندارد. چون در علم اقتصاد از مسلمات است که هر مقدار نرخ تورم بود، به همان مقدار هم، کاهش قدرت خرید پول ملی وجود دارد."(۱)
▫️ گرچه در فقه بحثهای مفصلی وجود دارد که در پول حکومت، عینیت اصالت دارد یا ارزش یا شئ سومی. اما کوتاه نگری ایشان باعث شده تا دین ملعبهی اقتصاد لیبرالی باشد. اگر بخش اول یعنی ضرر ناشی از تورم در نگاه فقهی ایشان تحلیل شده و ربا از بین میرود، چرا تورم و علل پایهی آن بررسی فقهی نمیشود. تا قاعدهی نفی ظلم در این بخش هم بررسی و تحلیل شود؟
▪️خلق پول و افزایش نقدینگی در کشور یکی از اصلیترین عوامل تورم بوده و خلق پول و افزایش نقدینگی دیگر کشورها بالخصوص ایالات متحده نیز باعت افزایش تورم جهانی بوده که بطور مضاعفی بر روی اقتصادهای کوچکتری چون ایران اثرگذار هستند.
▫️و حلال و حرام های الهی تا ابد پا بر جا هستند.(۲) و صرف آنکه در حال حاضر چه عملی در دنیا متداول است نمیتوان قواعد پایه را نادیده گرفت و حکم به حلال بودن یک حرام را داد.
▪️این درحالی است که بخشی از این اتفاق بدیهی انگاشته شده، و قواعد اسلامی در خدمت این رفتار اشتباه اقتصادی قرار گرفته است و آن را توجیه دینی میکند
🔗 منبع: http://book.reba.ir/443
____________________
1⃣ Tejaratefarda.com/fa/tiny/news-19182
2⃣«حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ لاَ يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لاَ يَجِيءُ غَيْرُهُ...» کافی ج۱ ص۵۸
__________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
🔹قابل تأمل
🔻يك پديده عجيب توي بازار هست به نام اجاره دلار به اينصورت كه دلار اجاره مي كنند و آنرا خريد و فروش مي كنند و روزي ٢٠٠ هزار تومان براي هر ده هزار #اجاره_دلار به صاحب دلار اجاره مي دهند.
👈 وقتی میگیم پول نباید کار کند یعنی دقیقا همین که پول اجاره داده میشود پول خرید و فروش میشود
«پول ....»
اینها مصداق بارز کار کردن پول است
______________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
🔰یکی از ارکان اقتدار کشور، اقتدار اقتصادی است و در اقتدار اقتصادی، یکی از عناصر تشکیلدهندهی عمده عبارت است از قدرت پول ملّی. پول ملّی بایستی قدرت خرید داشته باشد و برای شهروندان، برای دارندگان آن پول، ثروت ایجاد بکند.
❇️ اگر چنانچه ما براساس سیاستهای اجرائی غلط، تصمیمگیریهای نادرست، بیمبالاتیهای گوناگون، به وضعی رسیدیم که پول ملّی همینطور روزبهروز تنزّل کرد و پایین رفت، این عقبرفت است، این پسرفت است.
❇️ باید این را مشخّص کنیم و بر اساس این، مطالبه تنظیم کنیم، مطالبه تعریف کنیم. این مطالبه میتواند مثلاً از دولت باشد، میتواند از مجلس باشد؛ و هَلمّ جرّا.
🔗مشروح بیانات معظم له(۱۳۹۶/۰۶/۳۰):
yun.ir/elg
#بازخوانی
_________________
✊ نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔴 به اقتصاد اسلامی باید بها داد
▫️اسلام با ممنوعیت ربا و قمار، به سمت معرفی الگوی مشارکت در سود و زیان در تامین مالی میرود که الگویی مترقی و پایدار است.
متاسفانه عملکرد بد نظام بانکی کشور در دهههای اخیر و عدم اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا باعث شد که ما از الگوی مشارکت در سود و زیان فاصله بگیریم و از نتوانیم عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم.
▪️اما مشکل آنگونه که برخی مانند آقای علوی بروجردی میگویند به خاطر استفاده از عقود اسلامی نیست؛ بلکه مشکل این است که ما ساختار بانکی را از اقتصاد متعارف به عاریه گرفتیم و تنها اصلاحات ظاهری در آن ایجاد کردیم.
▫️ما چشممان را به خلق پول بانکی که خلاف عدالت و مولد ناکارآمدی و تورم است، بسته ایم و تنها با استفاده از عقود میخواهیم بانکها را کنترل کنیم
▪️یکی از ظلمهایی که در دهههای اخیر به اقتصاد اسلامی شده این است که برخی ناکارآمدیهای اقتصاد ایران به پای اقتصاد اسلامی نوشته شده است.
▫️به جرات میتوان گفت که در چهل سال اخیر هیچگاه مجال برای اجرای اقتصاد اسلامی فراهم نبوده است. اقتصاد ما در عمل بر اساس سیاستهای نظام بازار آزاد، آن هم به شکلی ناقص و تقطیع شده، مدیریت میشود؛ ولی مشکلات به پای اقتصاد اسلامی نوشته میشود.
▪️حتی در فضای تولید دانش نیز اقتصاد اسلامی جایگاه چندانی ندارد.
⁉️باید پرسید که چه بخشی از بودجههای آموزشی و پژوهشی دانشکدههای اقتصاد کشور و مراکز پژوهشی اقتصادی به تحقیقات اقتصاد اسلامی اختصاص یافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامی حمایت کردیم؟ اگر تحلیلی سرانگشتی از بودجه اختصاص یافته به اقتصاد اسلامی داشته باشیم، باید بگوییم تقریبا هیچ!
✍ محمد جواد توکلی/ اقتصاددان
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
📣📣 #هم_اکنون
▫️سخنرانی استاد حسن عباسی
🔺 موضوع: دفاع مقدس و جنگ سرد جدید
📱 #پخش_زنده :
🔸 از لایو اینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir1
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۱
• «مالکیت خصوصی» که در غرب مطرح شده است اصلاً معادل مالکیت در اسلام نیست که اگر بود آنها زکاتی که صاحبان اموال بسیار میبایست بپردازند را به رسمیت میشناختند.
• در اینجا ما نگاه مکتب توحیدی با دو مکتب مادی و غیرتوحیدیِ «لیبرالیسم و سوسیالیسم» را در موضوع مالکیت، اجمالاً مقایسه کردهایم.
• حالا اگر علوی بروجردی، طرفدار دیدگاه سوسیالیسم بود احتمالاً اینگونه اقتصاد اسلامی را زیر سوال میبرد: «ما در اسلام، مالکیت محدود افراد به رسمیت شناخته شده و عُقلا(سوسیالیستها!) هم معتقدند مالکیت انسان، نامحدود نیست. این موضوع را اسلام پذیرفته چون عقلائی بوده؛ پس ما اسلام را به عنوان یک مکتب اقتصادی مستقل جدای از سوسیالیسم و سرمایهداری، قبول نداریم!»
✅ @e_zakat
_____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۲
• آیا جهانبینی و اعتقاد به توحید یا شرک، در تعیین رفتار اقتصادی_اجتماعی مردم نقشی ندارد؟ چگونه کفار به #رباخواری معتقد بودند و اموال مردم را به ناحق میخوردند؟ چگونه مؤمنین متدین به آیین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بر خلاف مشرکین، اهل پرداخت #زکات بودند؟
• اقتصاد متعارف که در دانشگاهها تدریس می شود، با توجیهاتی نظیر «ارزش زمانی پول»[۱] ربا را به رسمیت میشناسد. از اباحهگرایی[۲] (که نامش را آزادی می گذارند) مالکیت اختصاصی[۳] را نتیجه میگیرد و اینگونه از «حق خدا و مردم» (زکات) در اموال اغنیا صرف نظر میکند. آیا اینها غیرقابل خدشه است؟ عُقلائی و علمی است؟؟
[۱]Time Value Of Money
[۲]Liberalism
[۳]Privet Ownership
✅ @e_zakat
_________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۳
• عُقلا، «شرک و الحاد»، «مادیگرایی»، «انکار آخرت»، «اصالت لذت و فایده»، «خودخواهی»، «رباخواری و کارکردن پول»، «مالکیت استقلالی افراد در نسبت با خدا»، «انکار زکات» ... را نمیپذیرند.
• مواردی که برشمردیم، همان اصول موضوعه #اقتصاد_بازار_آزاد (اقتصاد متعارف) میباشد که سیرهی عُقلا آنها را قبول ندارد.
• علوی بروجردی با نفی اقتصاد اسلامی، در واقع میخواهد عرصه را برای کارشناسان سکولار باز کند.
✅ @e_zakat
_________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۴
• #آیه ۸ و ۹ سوره الرحمن: «أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ» #تورم چیست؟ هنگامی که یکای اندازهگیری(میزان) تقلیل داده میشود، آنچه با آن یکا مورد سنجش قرار میگیرد، متورم میشود.
• به لطف امکان خلق پول برای بانک امروز، به کمک این نهاد با هدف دستبرد از ثروت پولی عموم مردم، نقدینگی(پول) را متورم میکنند. خداوند در قرآن کریم به رعایت «میزان»، امر کرده است که اگر اقتصاد اسلامی را برای اداره کشور مبنا قرار داده بودیم، هرگز تورم نداشتیم.
• #رشد_اقتصادی را چنانچه هممعنی «نماء رزق»، درنظر بگیریم طبق #روایت حضرت فاطمه(س) خداوند زکات را برای رشد روزی قرار داده است. لذا از منظر اسلام، از نتایج آوردن زکات توسط اغنیای جامعه، رشد و رونق اقتصادی است.
✅ @e_zakat
_________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
5⃣2⃣ آیا سود بانکها رباست؟!
💬 #سوالات_متداول
✅ در تبیین موضوع باید گفت؛ ربا در حال حاضر دو نوع اصلی دارد. ربای بانکی و ربای بازاری. ربای بازاری را همه مراجع حرام اعلام کردهاند.
اینکه معاملات بانکی، با عقود اسلامی حلال میشود. چیزی شبیه دروغ مصلحتی است.
▫️اما ربای بانکی! از لحاظ علمی سازوکار ربوی بودن «نهاد بانک» آشکار شده است.
مهمترین و مخربترین ظلم و ربای بانک چیزی به نام خلق پول است که ریشه در علم اقتصاد دارد.
این خلق پول علت اصلی تورم و کاهش مداوم ارز ریال است.
▪️در نتیجه آن بانکها مجبورند سود بدهند و سود بگیرند؛ و وقتی پای سود وسط آمد؛ مجبورند وامها را به شما با سود بدهند که بتوانند یک درصد ناچیزی از این وام با بهره پایین که از شما گرفتند به صاحب حساب به عنوان سود بدهند!
مثلا اگر پدری 50 میلیون را در بانک بگذارد که سود %20 را هر ماه خرج خانه کند. بانک آن پول را با سود 120 درصد به پسر آن پدر میدهد که برود و خانه بخرد. وام خانه (یعنی %100) برای خود بانک سودآوری دارد.
در عمل هم میدانیم که این اتفاق به وفور در اطراف ما درحال رخ دادن است. گرچه مراجع گفتهاند که دیرکرد حرام و عین ربا است؛ اما میبینیم که سود بانکی هم ظلم آشکاری به خودمان است.
🔗 منبع: http://book.reba.ir/443
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
📡 @reba_ir
📃شکایت : خیانت در امانت
جهت شکایت از خلق پول بانکی و کاهش ارزش ریال، یک #طومار تهیه شده که با امضای شما ، در مجلس و قوۀ قضائیه پیگیری خواهد شد.
📝لطفا طومار را امضا بفرمائید https://www.karzar.net/gold-value
🔍طبق ماده یک بند ب از قانون پولی و بانکی کشور (با آخرین تغییرات در ۱۳۹۹/۰۲/۱۰) ارزش هر ریال باید معادل ۰.۰۱ گرم طلای خالص باشد.
براساس این قانون، هر کیلوگرم #طلای_خالص باید ده هزار تومان باشد.
ما خواستار جبران خسارت و توقف رویۀ مذکور هستیم.
🏅لطفا طومار را امضا بفرمائید https://www.karzar.net/gold-value
@MataNevesht
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
بروزرسانی جدید تلگرام:
مدیران ناشناس گروه
• در قسمت اختیارات مدیر، گزینه «ناشناس ماندن» را فعال کنید تا به مدیران اجازه دهید از طرف گروه پیام ارسال کنند و در فهرست اعضا پنهان شوند.
نظرات کانال
• در کانالهایی که دارای گروه بحث هستند، برای پستها نظر بنویسید.
• از طریق گفتگوی پاسخهای جدید (در صورتی که عضو گروه
یکدرصد اگر مدیران ایتا به فکر خلاقیت و افزودن آپدیت کاربردی باشن!
از ما حمایت از مسئولین ....
✅ فرق بین اقتصاد مردمی با انواع اقتصادهای غیر مردمی، در امکانِ تولید پول است.
مردم نمیتوانند پول چاپ یا خلق کنند، اما دولتها یا بانکها هر جا لازم دیدند پول چاپ یا خلق میکنند.
💵 تا وقتی پول در اقتصاد نقش مرکزی دارد، هیچ وقت اقتصاد مردمی شکل نمیگیرد. باید نقش و جایگاه پول در اقتصاد مهار شده و کاهش یابد تا امکان تحقق اقتصاد مردمی ایجاد شود.
💬 استاد حسن عباسی در موکب اشتغال محرومان - ۱۵ مهر ۹۹
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
▪️پرفسور سبحانی (دانشگاه تهران): بورس وارد حالت قمار بازی شده!
▪️ محسن رنانی (دانشگاه اصفهان): کلاس قماربازی ملی!
▪️روزنامه هاآرتص (اسرائیل): شورشی بزرگتر از آبان 96 محتمل است!
▪️موسوی لارگانی (هیئت رئیه مجلس): 1.5 تریلیون در بورس پودر شد!
▪️ نامه چهاروزیر به روحانی (1392): 180 هزارمیلیارد را از دست دادیم!
▪️وزیر اقتصاد: تا پایان سال برای بورس برنامه مشخصی داریم! (بعدش ؟!)
♨️ اگر میخواهید سرمایهتان در بورس از دست نرود مطالب این کانال را دنبال کنید!
________
🚨پویش مبارزه با قمار سازمانیافته
🎲 @Qomar_ir
🔴 انواع سوپرپارادیم و روش معیشت
🔻به طور کلی دو سوپرپارادیم (ابروادی) اصلی وجود دارد:
▪️خداگرایی (تئوئیسم):
در این ابروادی، با توجه به قاعده مرکز پیرامون، خدا در مرکز و همه چیز در پیرامون تعریف می شود. در اقتصاد با توجه به این سوپرپارادیم دو روش معیشت تعریف می شود:
1️⃣ کدآمایی:
کلمه «کدآمایی» از دو کلمه «کد» و «آما» تشکیل شده است.کد به معنای محل زیست و آما از آمایش می آید به معنای آماده کردن، آراستن می باشد. علم کدآمایی، علم آماده کردن جمعیت، زمین، کشاورزی، صنعت و ... برای تسهیل زندگی کل جامعه است البته علم اداره کردن جامعه با منابع همان جامعه. مثلا در این روش معیشت در سطح خانواده یک کدبانو در منزل باید تلاش کند تا با امکانات محدود منزل با تدبیر و مدیریت اقتصاد خانواده را اداره کند با اقداماتی مانند تولیدات خانگی و... یا در سطح روستا یک کدخدا با منابع انسانی و منابع مالی و .. جامعه را اداره میکند.
2️⃣ بیع:
مبایعه کردن به معنای معامله کردن است.هر انسانی توانایی های خود را در عرصه خرید و فروش می فروشد، و مومنین با خدا معامله می کنند (مال و نفسشان را به خدا می فروشند) در این نوع نگاه به اقتصاد مفاهیمی چون خمس، زکات، صدقه، قرض الحسنه و... مطرح است.
در این نگاه اقتصادی مالکیت درجه دو می باشد.
▪️بشرگرایی (امانیسم):
در این ابروادی، با توجه به قاعده مرکز پیرامون، بشر در مرکز و همه چیز در پیرامون تعریف می شود.در اقتصاد با توجه به این سوپرپارادیم یک روش معیشت تعریف می شود:
➕ اکونومی:
این روش معیشت برپایه اصالت سود پایه ریزی شده است و اندیشمندان مشهوری مانند آدام اسمیت در کتاب ثروت ملل در این زمینه قلم فرسایی و نظریه پردازی کرده اند.در این نگاه انسان ها مرچنت (سوداگر) هستند و شبانه روز برای کسب سود بیشتر تلاش می کنند.در جامعه ما به دلیل اینکه اقتصادخوان ها نظریات اندیشمندان غربی را می خوانند و در کشور پیاده می کنند در حال حاضر این نگاه غالب است.در این نگاه اقتصادی مالکیت درجه یک می باشد.
✅ نتیجه: برای حل مشکلات اقتصادی موجود و رسیدن به مدل اقتصادی مطلوب که همان بیع میباشد اول باید پارادیم شیفت از اکونومی به کدامایی و سپس به بیع صورت بگیرد که این امر هم زمان بر است و هم نیازمند همکاری مردم و مسئولین می باشد.مردم باید از مصرف گرایی دست بکشند و با صرفه جویی و تدبیر از منابع استفاده کنند و مسئولین هم باید به جای نگاه به خارج نگاهشان به امکانات داخلی باشد.
✍️ ارسالی شما / ایراندخت
_____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
💢انتقاد جدى پاپ از
نظـام سرمــایــــه داری
✍️ يــورونيـــوز نوشت:
پاپ فرانسیس در سخنانى اعلام كرده همهگیری کرونا ثابت کرده است:
🔻نظریههای جادویی سرمایهداری بازار شکست خوردهاند
🔹شکنندگی سیستمهای جهانی در برابر همهگیری نشان داده است که:
⬅️ همه چیز با آزادی بازار حل نمیشود و سیستم اقتصــاد جهانـی فقیران را در حاشیه نگه میدارد در حالی که تعداد معدودی را غنی میکند
⬅️باید نهادهای سیاسی و اقتصادی فعلی اصلاح شوند تا نیازهای قانونی افرادی که از کرونا بیشتر آسیب دیدهاند را برطرف کند
⬅️ همچنین پاپ فرانسیس مفهوم حق مطلق مالکیت را برای افراد رد کرد و در عوض بر هدف اجتماعی و منافع مشترک تأکید کرد.
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
✨مشغول مطالعه جزوهای از مرحوم آیتالله حائری شیرازی با عنوان "پول رایج جهانی و احیای پول اسلامی" هستم. جملاتی طلایی دارند که برایتان نقل میکنم تا در انتها نکتهای بیان کنم.
▫️@syjebraily
🔸"وقتی کارشناس بانک در توجیه بهره میگوید سپرده مردم پیش ما امانت است و باید به اندازه تورم به سپردهها سود بدهیم، چرا این حرف را در مورد اسکناسهایی که دست مردم است و حکومت ثبات قیمت آن را با دو امضا ضمانت کرده، نمیزنند؟... آیا امضای رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای نقاشی روی پول است یا جنبه تضمین ارزش و اعتبار پول را دارد؟"
🔹"پول متغیر(یعنی پولی که ارزش آن تغییر میکند) به معنی گذاشتن مردم روی ترازو و خالی شدن [جیب] ضعیف در غنی و تشدید تضاد طبقاتی است... در پول رایج جهانی که قانون بانکداری بدون ربا مبتنی بر آن است، از محرومِ مقروض گرفته میشود و به مرفه متمکن داده میشود".
🔸"طبق نظر امام خمینی(ره) که فرمود "پول در اسلام کار نمیکند، کاری کنید پول کار نکند"، باید از پول رایج جهانی که لحظهای از ربا و کار کردن خلاصی ندارد، اجتناب کرد".
🔹"حل مشکل ربا در گرو اصلاح پول رایج جهانی است. رسول گرامی اسلام اول پول خود را کالایی کرده و سپس ربا را محکوم نمودند. منظور از اصلاح پول، کالایی کردن آن به تاسی از رسول گرامی اسلام است".
🔸"با پول اعتباری، اصل فَلَكُم رُءوسُ أَموالِكُم لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ(سرمایههای شما ازآن شماست[اصل سرمایه، بدون سود]؛ ن ستم میکنید، نه ستم بر شما وارد میشود) به امر دیگری تبدیل میشود و آن "اما تَظلمون و اما تُظلمون" است، یعنی انسان بین محذور بهره دادن و بهره ندادن قرار میگیرد. اگر بهره گرفته نشود، به قرض دهنده به دلیل تورم ظلم شده، و اگر بهره گرفته شود، به قرض گیرنده ظلم شده، زیرا قرض گیرنده میگوید از تورم چه سودی برده که غرامت بپردازد!"
🔹"پول معادل کالایی، نظام دائم التعادل، مقاوم، تضمینی، عقلایی، فقهی، فقهایی و غیر ذهنی است".
🔺"با اصلاح پول، ربا و مسائل دیگر خودبخود حل میشود".
🖊حال شما این "ذهن و اندیشه فعال و کارآمد" را که در اوج عقلانیت و تدقیق عالمانه در مسئله روز، اصول و مبانی را از اسلام گرفته و بلای ویرانگر اقتصاد جهان و ایران را آسیبشناسی میکند و نسخه ارائه میدهد، مقایسه کنید با آن روحانی محترمی که جلوی دوربین یک نشریه نئولیبرال مینشیند و فریاد میزند که اقتصاد اسلامی نداریم، تا فرمایشاتش دستاویزی شود برای دمیدن در سکولاریسم و زدن ریشه تفقه اقتصادی در دین و در نتیجه تحمیل ذهنیات پوچ و باطل امثال میلتون فریدمن به اقتصاد ما.
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت الاسلام و المسلمین استاد مسعود عالی: مال حرام از دست شیطان به انسان میرسد و با خود قساوت و کفر میاورد. حتی اگر علامه محدث قمی هم باشید بانک ها میتوانند شما را از فیض بندگی محروم کنند...
#جنود_شیطان
_______
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir